Drivetest Peugeot 208 (2012-2015)

1.6 VTI 120CP Allure
Peugeot 208 (2012-2015) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 20.02.2015
Viitor dinozaur

Până de curând era ceva normal să cauţi o subcompactă cu motorizare pe benzină de peste 1.4 litri. De când cu downsizing-ul, aceste unităţi sunt din ce în ce mai rare, fiind înlocuite de propulsoare turbo de cilindree mică sau trecute în rezervă pentru că sunt ceva mai gurmande.

Există şi excepţii la regulă, cum este noua generaţie a lui Mazda2, care aduce pe piaţă o unitate aspirată de 1.5 litri cu patru cilindri în linie. Aceasta ajunge să fie singurul model proaspăt lansat pe piaţă în segmentul modelelor de clasă mică cu motoare aspirate de peste 110 CP şi transmisie manuală. Noi am testat ultimul său competitor direct, Peugeot 208 1.6 VTI 120 CP, un viitor ”dinozaur”, care a fost eliminat din oferta comercială a mărcii franțuzești la începutul lunii februarie a anului 2015.

Varianta 1.6 VTI a lui Peugeot 208, subiectul testului nostru, era printre puţinele subcompacte de pe piaţă care încă mai erau oferite într-o versiune de cilindree atât de mare şi cu un nivel relativ ridicat al cailor putere. Sigur, există o versiune 1.2 turbo a lui Renault Clio care asigură acelaşi nivel de putere, mai mult cuplu motor şi un consum mai bun, dar nu o includem în comparaţia noastră deoarece nu poate fi cumpărată alături de o transmisie manuală.

Vorbim însă despre o alegere devenită excentrică, pe care s-ar putea să o vedem din ce în ce mai rar în ofertele dealerilor. Motorizarea aspirată de 1.6 litri în dotarea unui model de clasă mică. Să vedem cum se comportă această versiune a lui 208, la trei ani de la debutul pe piaţă și la finalul carierei comerciale, retrasă din lipsa apartenenței la norma Euro 6.

Peugeot 208 (2012-2015)
1.6 VTI 120CP Allure

  • Pret de pornire 11.325 €
  • Pret model testat 16.988 €
  • Taxa auto 134 €

Motor / Transmisie

Motorizarea 1.6 VTI de sub capota lui Peugeot 208 este cuplată unei transmisii manuale cu cinci trepte care transmite puterea către roţile din faţă. Unitatea anunţă 120 CP la 6.000 rpm şi 160 Nm la 4.250 rpm. Valorile nu sunt tocmai impresionante având în vedere ce pot să facă unităţile create de producătorii care au abordat downsizing-ul pentru fiecare motorizare din ofertă, dar sunt superioare celor asigurate de rivalul său principal, Mazda2 1.5 SkyActiv-G.

Transmisia cu cinci trepte este etajată pentru a obţine o economie de carburant favorabilă, nu pentru performanţe deosebite, dar o unitate cu şase rapoarte ar fi putut să salveze situaţia pentru 208 în varianta 1.6 VTI. Timoneria are o cursă relativ lungă, la fel ca la toate modelele Peugeot şi Citroen pe care le-am întâlnit până acum, dar măcar mecanismul de operare este precis.

Propulsorul este silenţios la ralanti, dar se face auzit în habitaclu după 3.500 rotaţii pe minut. Tot pe atunci începe să scoată colţii, dar etajarea transmisiei ne arată că resursele motorizării ar putea mai mult dacă nu erau rapoartele atât de lungi. În orice caz, maşina este fâşneaţă în primele patru trepte şi se dovedeşte un companion plăcut în orice regim de turaţie. Unitatea se comportă agreabil pentru cerinţele anului 2015, deşi nu este campioană la cifre.

Celebra zicală americană "there's no replacement for displacement" nu îşi are locul aici, propulsorul din dotarea acestei variante a lui 208 neavând nicio bătălie câștigată în faţa competitorilor care au abordat o politică de downsizing.

Consum

Din păcate, lipsa celei de-a şasea trepte şi lipsa unui sistem Start-Stop nu aduc un consum bun pentru 208 la nivel declarativ, deci modelul francez pierde semnificativ în faţa rivalilor din segment.

Această variantă a lui Peugeot 208 anunţă un consum mixt de 5.8 litri la sută. Singurul său rival direct echipat cu o motorizare aspirată de 1.5 litri, Mazda2, anunţă un consum mixt de numai 4.9 litri la sută. Cea mai bună valoare din segment pentru o maşină de clasă mică cu peste 120 CP îi revine lui Ford Fiesta facelift 1.0 EcoBoost 125 CP, cu 4.3 litri la sută. Aceasta este egalată de Nissan Micra 1.2 DIG-S, un model de 98 CP echipat cu un motor supraalimentat cu un compresor mecanic, singurul din segment care alege acestă soluţie. Modele precum Opel Corsa şi Volkswagen Polo asigură şi ele valori mai bune în variante comparabile.

Diferenţa de consum dintre Fiesta şi 208 în versiunile comparate se reflectă şi la emisiile de CO2, cele 35 de grame în minus ale lui Fiesta 1.0 EcoBoost fiind suficiente încât să-l încadreze în lista modelelor care emit mai puţin de 100 de grame de CO2 pe kilometru.

În cadrul testului nostru, am obţinut un consum urban de 7.4 litri la sută într-un regim ecologic de conducere. Dacă ne grăbim, consumul urcă la 8.5 litri la sută. În regim extraurban, consumul obţinut este de 5.3 litri la sută, realizat respectând normele legale de viteză.

Pe autostradă, la 130 km/h în treapta a cincea, turometrul afişează 3.700 rpm şi consumul se stabilizează la 7.1 litri la sută.

Performanţe

În ceea ce priveşte performanţele, situaţia nu este tocmai impresionantă pentru această variantă a lui 208. Modelul din Sochaux anunţă un timp 0-100 km/h de 9.9 secunde şi o viteză maximă de 190 km/h. Acesta este depăşit de Polo 1.2 TSI, Fiesta 1.0 EcoBoost şi de Mazda2 1.5 SkyActiv-G. Modelul nipon se dovedeşte a fi liderul comparaţiei între modelele de clasă mică cu motorizări de aproximativ 120 CP şi cu transmisie manuală, cu 8.7 secunde până la sută şi 200 km/h viteză maximă.

Rezultatul modelului de clasă mică de la Mazda ne arată că se poate să nu renunţi la motorizările aspirate şi să faci performanţă în acest segment şi în faţa rivalilor cu motoare turbo. Lucru pe care 208 nu-l reuşeşte.

Interior

La mai bine de trei ani de la lansare, interiorul lui 208 încă arată proaspăt. Volanul este, probabil, cel mai mic oferit pe vreun model din segment, dar are o formă care îţi dă încredere atunci când îl ţii aşa cum trebuie, cu mâinile la 9:15. Schimbatorul de viteze este şi el un punct atrăgător al acestui model, având un design deosebit şi un finisaj plăcut. Majoritatea materialelor de la bord sunt de calitate, cu toate că unele piese sunt departe de perfecţiune.

Comenzile sunt amplasate ergonomic şi sunt destul de intuitive, dar după ce ne-am întâlnit cu fratele mai mare, 308, ştim că Peugeot putea să facă interiorul acesta mult mai simplu şi mai îngrijit. Chiar şi aşa, modelul franţuzesc este un companion plăcut, deşi necesită o mică perioadă de acomodare. Asta pentru că 208 te obligă să stai într-o poziţie ceva mai ciudată pe locul șoferului, pentru că reglajul coloanei de direcţie nu este foarte generos, iar ridicarea pe înălţime al volanului nu te ajută prea mult atunci când vrei să vezi ceasurile de bord. Configuraţia neobişnuită nu se opreşte aici, pentru că trebuie să te uiti peste volan, nu prin volan, pentru a urmări ceasurile şi afişajul central al computerului de bord. După câteva zile, treci peste acest lucru total diferit faţă de orice alt model de pe piaţă.

Vestea bună este că 208 are un set de scaune faţă profilate la un nivel exemplar şi foarte confortabile. Forma lor ne-a amintit de scaunele lui Citroen DS3, iar reglajul pe înălţime al acestora este destul de generos, oferind posibilitatea unei poziţii la volan confortabile fără prea mult efort.

Portbagajul este cu doar 15 litri mai mare decât al lui 207, totalizând 285 litri. Acesta pare să fie mic, doar este pe locul trei în segment, după Fabia de generație nouă şi Sandero. Bancheta din spate poate găzdui trei adulţi, dar pe distanţe lungi ar fi de preferat să aveţi doar doi pasageri în spate, pentru confortul lor.

Preţ de achiziţie

Gama Peugeot 208 porneşte de la 11.235 de euro cu TVA inclus. Versiunea 1.6 VTI a acestui model avea un preț de listă care pleac de la 16.390 euro cu TVA inclus, fiind cel mai puternic motor din oferta non-GTI la vremea respectivă. Propulsorul de top era oferit doar în compania echipării de top, Allure. Situaţia este similară şi în cazul modelelor rivale, care oferă motoare de aproximativ 120 CP doar cu echiparea de vârf.

Preţul de achiziţie al exemplarului testat de noi este de 16.990 de euro, după ce i-au fost adăugate câteva dotări opţionale în plus faţă de standard şi a primit un discount consistent, de peste 900 de euro.

În raport cu rivalii din segment, echiparea de top alături de motorizarea de vârf alimentată cu benzină este mai scumpă în gama 208 decât în gamele Fiesta şi Polo. Mazda2 vine cu un preţ de listă mai mare pentru varianta de top, în timp ce Nissan Micra 1.2 DIG-S se încadrează între 208 şi Mazda2 la nivel de preţ pentru echiparea de vârf alături de motorizarea comparabilă.

Așteptăm ca versiunea facelift a lui 208, programată să debuteze în luna martie a lui 2015 la Salonul Auto de la Geneva, să aducă pe piață un 1.2 Turbo de 120 CP care să înlocuiască această unitate aspirată și să se bată de la egal la egal cu celelalte modele din segment.

În cazul gamei Opel Corsa, echiparea alături de care este oferită motorizarea 1.0 Turbo de 115 CP,  inclusă în comparaţiile noastre de mai sus, este Enjoy, ceea ce înseamnă că are un preţ semnificativ mai mic, dar dotările asociate acesteia nu sunt la nivelul vârfurilor de gamă ale competitorilor, după cum era de aşteptat, dar situaţia poate fi remediată prin echipamente opţionale.

Siguranţă

Modelul subcompact al mărcii franceze a reuşit să primească cinci stele la testele de siguranţă EuroNCAP. La vremea respectivă, reprezentanţii organismului independent au notat faptul că procentul punctelor acumulate de modelul Peugeot la protecţia pietonilor, 61%, a fost foarte aproape să-l retrogradeze la patru stele (EuroNCAP consideră că punctajul minim pentru cinci stele la acest capitol trebuie să fie de 60% din totalul disponibil).

În ceea ce priveşte protecţia ocupanţilor, 208 s-a descurcat bine la testele de impact frontal, lateral şi cu stâlpul, dar a reuşit un rezultat mediu la testul de impact posterior (care măsoară gradul de protecţie la nivel cervical).

Ţinută de drum

Peugeot nu şi-a propus niciodată să-l facă pe 208 maşină sportivă, cum nu erau nici predecesorii săi modele cu valenţe sportive ieșite din comun. Modelul 208 asigură o prestaţie onorabilă pe şosea, reuşind să îmbine destul de bine confortul cu dinamismul, cu toate că nu este printre premianţii segmentului la acest capitol.

Există, desigur, un nivel bine perceput al ruliului atunci când abordăm virajele cu mai mult aplomb şi subvirarea apare fără ezitare în momentele limită, iar direcţia nu este chiar atât de precisă, dar 208 nu se simte deloc precum o maşină nesigură sau moale.

Volanul cel mic îţi dă curaj în oraş şi îţi dă senzaţia că maşina este mai manevrabilă decât în realitate prin prisma faptului că necesită o rază mai mică a miscării pentru a aborda majoritatea virajelor. La viteze mari, nivelul de stabilitate este potrivit, dar secţiunile virajate nu sunt tocmai punctul forte al modelului francez, chiar dacă le trece într-un mod onorabil.

Vizibilitate

Peugeot 208 are un habitaclu bine luminat şi o suprafaţă vitrată generoasă. Din păcate, parbrizul are o înclinaţie puternică, aşa cum dictează moda în design-ul auto de ceva vreme, care i-a obligat pe ingineri să echipeze modelul cu un set de montanţi A destul de groşi. Dacă cel din dreapta nu ne deranjează, cel de pe partea şoferului intră în câmpul vizual la virajele strânse mai mult decât se întâmpla la modelele concurente.

În ciuda faptului că oglinzile laterale sunt destul de mici, acestea îşi fac treaba ca la carte dacă le-ai ajustat corect. Luneta este generoasă şi nu pune probleme la parcare, iar oglinda retrovizoare este dimensionată corect.

Tehnologie

Versiunea de top a lui Peugeot 208 (Allure) vine standard cu oglinzi laterale electrice şi încălzite, climatizare automată cu reglare pe două zone, ecran tactil, comenzi pe volan, sistem audio cu USB + priză jack şi 6 difuzoare, senzori de lumină şi ploaie, geamuri faţă electrice, cruise control şi limitator de viteză, Bluetooth, torpedou refrigerat, computer de bord, şi elemente mai obişnuite, precum banchetă spate rabatabilă, volan reglabil pe înălţime şi adâncime, etc.

Ce nu ne-a plăcut la 208 a fost lipsa unui sistem de navigaţie pentru nivelul de echipare de top, dotare care devine din ce în ce mai comună în acest segment - şi extrem de accesibilă (350 de euro) în cazul unor modele cum este Dacia Sandero.

Plafonul panoramic avea un set de lumini ambientale, care puteau fi dezactivate, dar a căror nuanţă (albastru deschis) nu putea fi schimbată.

La fel cum se întâmpla acum doi ani, Peugeot 208 nu aduce absolut nimic nou la acest capitol, fiind o subcompactă ca oricare alta, fără nimic în plus, dar fără lipsuri importante la capitolul dotări.

Design

Peugeot 208 a fost primul model al mărcii care s-a bucurat de linia de design cea nouă a constructorului din Sochaux. Între timp, au venit alte modele care i-au urmat tendinţa şi 208 a rămas în continuare atractiv. La puţin peste trei ani de la lansare, francezii au decis să-i acorde lui 208 un facelift, care va fi lansat pe piaţă undeva în cursul acestui an.

Până la apariţia pe piaţă a versiunii restilizate, 208-ul testat de noi este încă un model atractiv, cu toate că au fost lansate şi alte modele de clasă mică ceva mai reuşite din punct de vedere estetic, cum este cazul lui Mazda2.

Nu ne-a placut

  • Motorizarea nu a fost oferită decât cu o transmisie manuală cu cinci trepte
  • Lipsă sistem Start-Stop
  • Sistemul de navigație nu este prezent în lista de dotări opționale, deși este versiunea de top
  • În ciuda celor 120 CP, modelul nu are veleități sportive
  • Începând cu luna februarie a anului curent, această versiune nu se mai produce
Date tehnice - Peugeot 208 (2012-2015) 1.6 VTI 120CP Allure
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1598
Lungime mm
3962
Putere maxima CP (rpm)
120 (6000)
Latime mm
1829
Cuplu maxim Nm (rpm)
160 (4250)
Inaltime mm
1460
Viteza maxima km/h
190
Greutate kg
1090
Acceleratie 0-100 km/h s
9.9
Ampatament mm
2538
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
50
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
285
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Peugeot 208 (2012-2015)

Ultimele teste

Comentarii (8)

  • hazard
    M-am linistit, nu se mai poate cumpara :))
    17 10
  • consumul real nu e rau deloc, zic eu
    24 4
  • mishazaitev
    O piticanie, frumusica ce-i drept, nu zic ba, cu un motor pe benzina aspirat costa aproape 17 000 de euro, in timp ce despre VAG se spune ca ar face masini foarte scumpe .... In fine....

    Strict referitor la motor eu cred ca asemenea motorizari ar trebui mentinute . Poate sunt eu marcat de nostalgia unui C2 VTS, cine stie. ...
    21 3
  • Io cred ca aveti ceva cu negativele: "Începând cu luna februarie a anului curent, această versiune nu se mai produce", serios?
    Si ce vina are producatorul ca va apucati voi sa retestati masina fix inainte de facelift?
    21 8
  • Corect lorinzi. Chiar nu vad rostul testului. Probabil ca mai au cateva pe stoc insa e aiurea. Baietii de la AM nu au avut ce testa si au zis sa puna ceva de umplutura.
    8 2
  • Fac fix ca cei de la EuroNCap cu Renault Megane, la sfarsit de cariera il retesteaza si logic ca il puncteaza mai mic, din moment ce intre timp devine depasit.
    7 5
  • Atata timp cat e in productia de serie, cel putin teoretic inseamna ca se poate ridica la nivelul concurentei, inclusiv in privinta sigurantei. Cand intru in showroom consultantii de acolo imi spun cu mana pe inima ca acest 208 este la nivelul noii Fabia, Fiesat sau Mazda 2, asa cum si consultantii de la Renault imi spun ca Megane este la nivelul lui Golf, 308, Focus etc.
    Una e sa si inferior dpdv al confortului, spatiului interior, ergonomiei sau a materialelor folosite si alta e sa fi inferior dpdv al sigurantei.
    Deci asta e o scuza gen "iegzasta o explicatie".
    5 2
  • 208 trebuie sa-l inlocuiasca rapid, Fiesta, Polo si Clio 4 il mananca de viu
    1 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru