Drivetest Audi S1 (2014-2015)

2.0 TFSI
Audi S1 (2014-2015) zoom
de Mircea Meșter, Foto: Audi
Luni, 31.03.2014
Noul prinţ

În România trăiesc 3 oameni foarte fericiţi. De restul nu ştiu, dar despre cei 3 sunt sigur că sunt foarte fericiţi.

Să vă explic: acum doi ani şi jumătate, Audi lansa pe piaţă, experimental, 333 de exemplare dintr-o versiune foarte specială a lui A1, pe atunci un model foarte nou în gama proprie. Şi când spunem "foarte specială" nu ne jucăm cu termenii: A1 Quattro avea tracţiune integrală quattro, motor turbo de 2.0 litri care dezvolta 256 de cai putere şi 350 Nm, cutie manuală şi ajungea în 5.7 secunde de la 0 la 100 km/h. Evident, modificările estetice (spoilere, praguri, jante speciale) care veneau la pachet completau imaginea unui model pur şi simplu dezirabil. O jucărie pe roţi fantastică, una dintre maşinile pe care ai fi vrut să le conduci cel puţin o dată în viaţă.

Chiar dacă cele 333 de maşini aruncate pe scenă de Audi au fost dedicate tuturor pieţelor pe care marca germană lansase A1, nu mai puţin de 3 conaţionali au decis că ocazia e prea bună pentru a nu investi vreo 40.000 de euro într-unul dintre cele mai nebune maşini de oraş produse vreodată. Oameni fericiţi, după cum v-am spus şi la început.

Audi a decis însă să dea mai departe fericirea, germanii simţind că răspunsul excelent al pieţei la anunţul ediţiei speciale A1 Quattro merită dus mai departe într-o versiune de serie largă a lui A1. Iar ea a venit. Se numeşte S1 şi vine cu aceleaşi avantaje care au scos în evidenţă ediţia specială anterioară: tracţiune 4x4 quattro, motorul turbo de 2.0 litri (care de această dată are "doar" 231 de cai) şi 5.8 secunde pentru 0-100 km/h.

În momentul anunţului oficial am pus faţă în faţă cifrele lui S1 cu cele ale regelui segmentului, Mini în versiunea sa JCW. Am constatat că, după mulţi ani de domnie neîntreruptă, Mini pare că îşi pierde poziţia. Acum, însă, după ce am avut onoarea de a testa în Suedia cel mai reuşit model de oraş creat vreodată, sunt sigur de asta. Doamnelor, domnilor, să-l cunoaştem împreună pe noul prinţ!

Audi S1 (2014-2015)
2.0 TFSI

  • Pret de pornire n/a €
  • Pret model testat n/a €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Într-o perioadă în care toţi constructorii bagă motoarele la apă şi se laudă cu downsizing, scoţând cai putere din motoare minuscule cu ajutorul turbinelor şi a supraalimentării, într-o perioadă în care chiar şi Formula 1 a trecut de la V8 de 2.4 litri la V6 turbo de 1.6 litri, segmentul în care ar fi cel mai normal să se întâmple acest lucru, cel mic, o ia razna complet. Nu în zona sa cea liniştită, între versiunile care reprezintă volumul vânzărilor, ci în înaltul puterilor disponibile, acolo unde puţini se avântă.

În momente în care Grupul VW împinge din ce în ce mai mult motoare de 1.2 şi 1.4 litri turbo ca opţiuni pe modelele pe benzină ale grupului, Audi S1 apare nonşalant cu un 2.0 turbo nou-nouţ care are valoarea unui duş răcoritor într-o zi de vară pentru cei care vor mai multă putere. Probabil că oamenii care se ocupă de calculul la virgulă al emisiilor totale la Audi au dat dezaprobator din cap. Însă, la fel de probabil, inginerii care s-au ocupat de dezvoltarea modelului au vrut neapărat ca modelul lor să fie super-special. Şi au reuşit.

Cuplat la o transmisie manuală cu şase trepte, noul Audi S1 este o maşină dedicată complet şoferului. Nu are automată S-tronic nici măcar ca opţiune, păstrând neatinsă plăcerea pe care o ai controlând fiecare schimbare de treaptă atunci când alegi să scoţi untul din maşină pe viraje. Se mişcă fantastic, iar motorul are resurse indiferent de treaptă şi de turaţie datorită faptului că întreg cuplul - cu 10 Nm mai mic decât cel al lui S3, apropo - este disponibil încă de la 1600 rpm, acolo unde ajungi cu această maşină doar dacă uiţi că te afli la volan. iar sunetul este distinctiv mai ales datorită flapsurilor mecanice de pe evacuare care potenţează "notele" în modul Dynamic.

O notă maximă pentru cutia rapidă, etajată scurt, cu un levier "uns" şi excelent aşezat în maşină. În plus, dacă ştii ce să alegi din linia de trei opţiuni pe care ţi-o oferă butonul Drive Select, tot jocul cutie-pedală-răspuns devine şi mai acut. Instantaneu.

S1 e o bombă pe roţi. iar cu ajutorul tracţiunii integrale care poate duce până la 90% din cuplu pe spate - şi despre care vom vorbi mai multe la capitolul Ţinută de drum - totul se întâmplă în timp ce tu eşti lipit de şosea ca vopseaua liniilor de demarcare a benzilor.

Consum

Vă spuneam că ideea de downsizing din industria auto a prins gustul motoarelor turbo. Iar asta duce la consumuri foarte reduse, "benzinele" afişând în anul de graţie 2014 cifre care acum 5-6 ani erau demne de cele mai bune diesel-uri de pe piaţă.

Cu toate astea, dacă vă luaţi un Audi S1, consumul nu va fi cel mai uşor subiect de discuţie pe şosea atunci când vă întâlniţi cu cei curioşi. Care vor fi mulţi, vă asigur. Dar, la o medie anunţată de Audi de 7.2 litri, modelul de oraş al nemţilor este pur şi simplu cel mai gurmand din acest segment. 

Mai mult, în viaţa reală trebuie să vă aşteptaţi la experienţe extrasenzoriale destul de tari la acest capitol. Noi am testat maşina în Suedia, pe şosele pe care dacă depăşeşti 90 de kilometri pe oră eşti împuşcat în cont şi cu pneuri cu ţinte, deci consumul afişat de computerul de bord - 9.0 litri/100 km - este relevant doar parţial. 

Oricum, luaţi un carnet şi notaţi câteva expresii care vă vor ajuta în discuţiile cu prietenii: "Nu te uiţi la consum când îţi iei o maşină de-asta", "Nu mă interesează consumul, important e că zâmbesc cu gura până la urechi când calc acceleraţia", "Habar n-am ce consum are, eu mă uit doar la autonomie şi intru-n benzinărie când scade foarte mult" sau "Nu l-am luat pentru mine, e pentru prietena mea".

Performanţe

Dacă eşti un tânăr care a reuşit în viaţă şi vrei să-ţi cumperi o maşină specială fără a exagera şi numai bună pentru oraş, S1 este un motiv îndeajuns de puternic să intri-ntr-un showroom Audi. Asta pentru că lucrurile stau excelent pentru modelul german când analizezi puţin fişa tehnică.

S1 este primul model de serie de oraş care coboară sub 6 secunde pentru 0-100 km/h. În fişa tehnică sunt 5.8 secunde, mai exact, însă de pe scaunul şoferului senzaţiile se simt atât de intens, încât ai jura că sunt undeva sub 4. iar tracţiunea integrală care nu lasă să se scurgă în aer cai degeaba la pornire are un cuvânt greu de spus la acest capitol. La capitolul viteză maximă, S1 ajunge la 250 de kilometri pe oră, punct în care Audi limitează electronic toată povestea. 

Audi S1 este departe, foarte departe de concurenţii direcţi la acest capitol. Asta dacă e să considerăm că, la cei 24 de cai care-l despart pe A1 de următorul clasat, Citroen DS3 Racing, S1 are concurenţi direcţi. Dar dacă la consum am depunctat, aici punctăm: S1 "face" suta în 5.8 secunde, DS3 Racing în 6.5 secunde, iar noul Mini aşteaptă încă o versiune John Cooper Works (JCW) care să-i permită mai mult decât actualul timp de 6.8 secunde trecut în foaia de arbitraj.

Interior

Cunoscând stilul elegant şi aproape sobru pe care Audi îl impune ca regulă în întreaga sa gamă, interiorul lui S1 pare scos dintr-un tablou complet diferit. Germanii au înţeles că plăcerea de a conduce o maşină nebună - în sensul bun - trebuie dublată şi de confirmări vizuale şi tactile care să te facă să te simţi ca-ntr-un model special. Drept urmare, interiorul lui S1 este îndeajuns de departe de cel al lui A1 pentru a fi considerat diferit, dar îndeajuns de apropiat ca linii încât să nu-şi piardă identitatea.

În primul rând, interiorul lui S1 este mult mai colorat. Cu ajutorul unor pachete estetice care poartă numele tracţiunii integrale quattro, culorile aprinse de la exterior se pot regăsi şi în interior, pe consola centrală şi pe spătarul scaunelor S-Sport. Mi-a plăcut modul în care aeratoarele rotunde primesc un inel roşu interior de efect, în timp ce volanul rămâne un plus al modelelor Audi de gamă recentă. Apropo de modelele Audi de gamă recentă, S1 nu iese din linia calităţii şi a finisajelor de top cu care marca germană ne-a obişnuit.

Există, totuşi, şi câteva dezamăgiri. Iar poziţia pedalierului este una dintre ele. Cele trei pedale sunt aşezate uşor cam în dreapta, acceleraţia mergând până foarte aproape de consola centrală, ceea ce te incomodează uneori atunci când vrei să conduci folosind toate resursele pe care ţi le pune la dispoziţie acest model. De asemenea, pe S1 nu vei găsi o roată de rezervă, pentru că sistemul de tracţiune integrală şi suspensiile complet reproiectate au "mâncat" tot spaţiul de sub portbagajul de 210 litri, unul dintre cele mai reduse din segment.

Avem şi o veste bună pentru cei care preferă maşinile cu cinci uşi: noul Audi S1 este disponibil atât în versiune cu trei uşi, cea testată de noi, cât şi în variantă Sportback, adică, în traducere liberă, cu cinci portiere. Maşină mult mai prietenoasă cu cei care vor să intre pe cele două locuri din spate. 

Preţ de achiziţie

Audi S1 nu are preţuri pentru România în acest moment. Cert este că nu vom vorbi în niciun caz de o maşină ieftină, ba din contra, noua sportivă de buzunar a nemţilor urmând să fie una dintre cele mai scumpe opţiuni pe care le poţi avea în vedere în segmentul său.

Ca să ne facem o idee despre ceea ce ne rezervă fişa de preţ a lui S1, ne putem orienta în jurul a trei indicii interesante. Primul ar fi faptul că versiunea de top a lui A1, 1.4 TFSI de 185 CP, costă 27.000 de euro în cea mai înaltă variantă de echipare. Apoi, o analiză a concurenţei ne arată că DS3 Racing şi vechiul Mini Cooper S John Cooper Works costă 30.500, respectiv 32.500 de euro. Ultima informaţie relevantă este faptul că preţul de pornire din Germania este de 30.000 de euro. În aceste condiţii, consider că ne putem aştepta la un 32.000 elegant pentru noul S1 în versiunea cu trei uşi şi la un preţ cu circa 1000 de euro mai mult în versiunea S1 Sportback, cea cu cinci uşi. Oricum, vom reveni asupra acestui aspect şi vom nota din nou maşina dacă este cazul în momentul anunţului oficial al celor de la Audi România.

Evident, dacă alegi să-ţi acoperi maşina cu opţiuni speciale, acestea vor face ca preţul final al maşinii să sară undeva în jur de 40-45 de mii de euro. Dai un ban, dar ajungi primul unde ai de ajuns în oraş dacă asta contează pentru tine.

Siguranţă

Fiind practic aceeaşi maşină pe dedesubt cu fratele mai "simplu" A1, noul Audi S1 moşteneşte de la acesta construcţia şi structura care i-au adus modelului german scorul total de cinci stele la testele EuroNCAP. Mai mult, însă, noul S1 punctează în plus prin pachetul de frâne special concepute pentru a face faţă forţelor la care este supusă o maşină de 231 de cai putere, prin stabilitatea şi siguranţa oferite de sistemul de tracţiune integrală quattro şi prin scaunele cu susţinere laterală mult îmbunătăţită.

În rest, airbag-urile frontale, laterale şi cortină sunt din partea casei, iar sistemele care deja fac parte din logica morală a fiecărui model din zona premium îngroaşă lista opţiunilor oferite de Audi pe S1.

Ţinută de drum

Dacă lăsăm deoparte răspunsul fenomenal al unui motor care duce un model de segment mic în zona de putere rezervată de obicei aşa-numitelor hot hatch-uri, adică modelelor compacte foarte puternice, modul în care noul S1 se ţine de şosea rămâne principalul feature al maşinii.

În mod normal, sistemul de tracţiune integrală permanentă quattro trimite 90% din cuplu roţilor din faţă, însă repartiţia se poate răsturna la nevoie, atunci când roţile din spate pot primi la rândul lor până la 90% din cuplu. Cu ajutorul unei distribuţii bune a maselor (60-40 faţă-spate) şi a unui diferenţialul Haldex care se regăseşte tradiţional pe sistemul quattro al modelelor Audi, noul S1 are un comportament de şosea pe care nu l-am mai întâlnit în acest segment. Dacă despre Mini se spune că se simte ca un kart, S1 este în ciraje un kart pe şine pentru care subvirarea este un termen interzis. Partea bună este că, în tot acest tablou, S1 rămâne o maşină care poate fi folosită în oraş, pentru că suspensiile sale - deşi rigide - nu te vor face să-ţi muti involuntar limba la trecerea peste obstacolele clasice ale oraşelor româneşti.

Realitatea este că inginerii Audi au avut foarte mult de lucru la dezvoltarea acestei maşini. Iar spatele său este complet diferit de cel al lui A1. De la suspensiile Multilink care aşează maşina mult mai bine pe asfalt până la integrarea întregului ansamblu al sistemului de tracţiune integrală, S1 s-a schimbat dramatic şi este, practic, altă maşină în comparaţie cu cea din care derivă. Mai mult, garda la sol a coborât şi ea, astfel că eşti cu 3.5 centimetri mai aproape de sol. Iar direcţia electromecanică este una dintre cele mai naturale pe care le-am regăsit pe o maşină de dimensiuni medii şi mici.

Dacă pe şoselele suedeze am avut de furcă cu regulile stricte ale Scandinaviei, am putut să observăm mult mai bine capacităţile maşinii în condiţii extreme pe un lac îngheţat, acolo unde dimensiunile ultracompacte ale lui S1 şi sistemele electronice de sub modelul Audi s-au legat pentru a-mi demonstra ca manevrabilitatea n-a fost niciodată mai "acasă" decât în cea mai mică sportivă din portofoliul nemţilor.

Vizibilitate

Nu o să ai mari probleme în S1. Este o maşină care măsoară sub patru metri, iar oraşul este mediul său iniţial de desfăşurare, astfel că manevrabilitatea vine la pachet cu "coaja" compactă. Mai mult, ştii că maşina se termină acolo unde începe luneta, deci lucrurile nu vor fi problematice nici măcar în cazul în care alegi să nu-ţi comanzi senzorii de parcare sau sistemul Audi Parking Plus, ambele opţionale.

Mai mult, există câteva mici trucuri pe care designerii Audi le-au rezolvat pe modelul lor. Cum ar fi cel legat de faptul că oglinzile retrovizoare laterale sunt trase puţin înspre spatele maşinii pentru ca cel de la volan să aibă un "vizor" printre stâlpul parbrizului şi oglindă. Acesta ajută mult mai mult decât pare la manevrele pe străzi înguste sau la parcare.

Tehnologie

Nu începem enumerarea sistemelor tehnologice de pe Audi S1 fără a enunţa din nou numele quattro, tracţiunea integrală fiind una dintre axele pe care este construit S1. Dacă mergem înspre zona conecitivitate/infotainment, aflăm că noul S1 beneficiază de aportul unui display retractabil care este comandat prin butonul rotativ MMI de pe consola centrală şi care afişează informaţiile oferite de sistemul Navigation Plus, de pachetul multimedia sau de senzorii care monitorizează maşina în permanenţă.

Pentru amatorii de muzică de calitate, Audi pune la dispoziţie un sistem audi semnat Bose care are 13 incinte acustice . Dacă eşti în schimb ahtiat după internet, îţi poţi conecta telefonul prin aşa-numitul Phone-Box, aşezat strategic în cotieră, iar de acolo poţi beneficia de legături telefonice sau de internet prin propriul abonament de date.

Per total, S1 este unul dintre modelele care pot primi pachete tehnologice peste medie în segment, însă citadina germană sport este depăşită la acest capitol de noua generaţie Mini, care vine cu elemente adiţionale de siguranţă activă, cu cameră de monitorizare şi cu senzori care verifică permanent traficul din jurul maşinii. 

Design

Pentru a sublinia aşa cum se cuvine lansarea celui mai sportiv A1 de serie largă, Audi a inventat nu doar pachete exterioare speciale, ci şi câteva culori care sar în ochi pe şosea, cum sunt Viper Green sau Vegas Yellow, două dintre nuanţele care au colorat nordul Suediei la testul de presă organizat de nemţi. 

Pe lângă acestea, S1 primeşte o serie de elemente adiţionale precum spoilerele sportive şi blocurile optice care schimbă faţa clasică a unui A1. Există şi pachete pe care le poţi comanda dacă vrei şi mai mult, iar cel denumit quattro aşează un eleron pe lunetă şi culorează în negru zona centrală a hayon-ului pentru ca apariţia lui S1 să fie şi mai agresivă.

Nu ne-a placut

  • Preţ ridicat
  • Consum mare
  • Portbagaj modest
  • Lipsa unor elemente tehnologice
Date tehnice - Audi S1 (2014-2015) 2.0 TFSI
Combustibil
Benzina
Nr. usi
3
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
4
Cilindree cmc
1984
Lungime mm
3975
Putere maxima CP (rpm)
231 (6000)
Latime mm
1906
Cuplu maxim Nm (rpm)
370 (1600)
Inaltime mm
1417
Viteza maxima km/h
250
Greutate kg
n/a
Acceleratie 0-100 km/h s
5.8
Ampatament mm
2469
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
45
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
210
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Audi S1 (2014-2015)

Ultimele teste

Comentarii (4)

  • Nice! Audi face treaba din ce in ce mai buna. Nu m-ar mira sa depaseasca bmw in lume anul asta. Sa bati mini cu o masina care acum doi ani nu exista! Tare.
    19 6
  • Subotic
    Bate BMW my ass. Cu ce, cu matriosca? Toate sunt la fel. Au avut nevoie de designer doar sa faca o masina, restul sunt la scara.
    6 15
  • Superman
    Alt articol scris pe genunchi. Cand in germania (audi.de) versiunea cu 2 usi pleca de la 29.950eur cum sa fie la noi peste 40.000. Este penibil ca doar un pasionat cititor de presa de specialitate sa fie mai informat decat voi. Ar trebui sa mearga invers.
    Daca il iau la puricat multe inadvertete. Gen "este disponibil încă de la 1600 Nm". 1600Nm... e camion?
    5 3
  • mircea
    @Superman
    Preţ de pornire în România: 31.700 de euro. Şi acum, să vedem ce spuneam la lansare, când nu se ştia încă preţul: "consider că ne putem aştepta la un 32.000 elegant pentru noul S1 în versiunea cu trei uşi".

    Acum, acestea fiind spuse, maşina testată de noi, aşa cum era ea echipată, ajunge la peste 43.000 de euro lejer.

    Un weekend plăcut.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru