Test de anduranta Volkswagen Tiguan

2.0 Diesel Turbo (TDI) 150CP 4x4 Aut7 Comfortline
32200
Volkswagen Tiguan zoom
de Mircea Meşter, FOTO: Ciprian Mihai
Marti, 29.10.2019
Aveți câteva minute pentru o discuție serioasă despre motoarele diesel?

Atunci când am ales o mașină de familie pe care am cumpărat-o în 2017, am fost pus în situația de a alege între benzină și diesel.

Motivele pentru care am restrâns căutările în segmentul SUV-urilor compacte și am mers pe mâna lui Tiguan sunt complexe și au fost deja disecate în cele 8 episoade anterioare ale acestui test. Pe scurt, mi s-a părut că e un all-rounder care a oferit în acel moment cel mai bun raport între calitatea percepută, sistemele de rulare de care aveam nevoie, spațiul pentru o familie cu un copil și design-ul curat, fără bizbriz-uri inutile.

Și totuși, de ce am ales însă diesel-ul în defavoarea benzinei într-o eră în care tehnologia diesel e blamată și "ucisă" public cu sânge rece într-o industrie care favorizează benzina și, bineînțeles electrificarea? E o întrebare care mi-a fost adresată de multe ori în ultimii doi ani și la care voi răspunde punctual în rândurile de mai jos.

O să explic pe larg situația, cu riscul de a fi în situația în care voi prelua pe piept toate pietrele aruncate spre mine de cei care fie nu au citit îndeajuns despre subiect, fie s-au informat incomplet din surse eronate. 

Între diesel și benzină nu sunt diferențe mari de emisii nocive în 2019

Răspunsul tehnic, care ia în considerare parțial și partea morală a problemei, e că explicația e relativ simplă dacă reușești să ieși din discuțiile caustice fără argumente care lovesc industria: pentru că tehnologia de reducere a emisiilor disponibilă pe această mașină - și pe multe alte diesel-uri Euro 6d-temp care oferă sistem AdBlue, indiferent de marcă - reușește să dezvolte emisii de NOx apropiate de cele ale unui motor pe benzină echivalent, păstrându-și încă avantajele la nivel de emisii CO2.

Mai mult, faptul că fiecare motor diesel modern este dotat cu filtru de particule bifează încă un avantaj moral la nivel moral: "benzinele" au fost nevoite să treacă printr-o cură de filtre în ultimii doi ani după ce în ciclul de testare WLTP li s-a descoperit un nivel de microparticule mai ridicat decât ar fi trebuit să fie (de aici vine, de altfel, și frenezia dotării motoarelor pe benzină cu filtre de particule, modificări care au scos de pe piață multe motoare în cursul anilor 2018-2019 pentru "îmbunătățiri").

Ce trebuie să rămână în fața oricăror povești de benzinărie mai mult sau mai puțin corect argumentate e faptul că, după scandalul Dieselgate, în care Volkswagen a greșit masiv și și-a recunoscut ulterior greșeala, motoarele diesel noi au fost "curățate" cu ajutorul unor sisteme tehnologice prea puțin creditate și recunoscute de opinia publică și, parțial, de autorități. 

Repet: nu contează atât marca, cât mai ales tehnologia. Tehnologie care a fost rafinată masiv după scandalul Dieselgate. Deci aici nu vorbim despre Volkswagen în particular, ci despre industrie în general. 

Da, diesel-urile vechi pre-Dieselgate reprezintă o sursă de emisii nocive pentru sistemul respirator, în special în sfera oxizilor de azot. Nu, noile motorizări diesel, montate în general pe modelele post-2016 și recunoscute după faptul că oferă tratament post-ardere cu AdBlue, nu mai suferă de această problemă. Una extrem de importantă, de altfel.

Studiile care demonstrează că diesel-urile moderne sunt "curate"

Argumentele sunt susținute și de cifre în studii complexe, cum este cel realizat de ADAC în luna februarie a acestui an sau cel realizat de o echipă masivă de experți pentru Comisia Europeană. În traducere liberă, studiile ne arată că motorizările diesel moderne nu doar că respectă limitele de emisii NOx impuse de autorități, ci coboară mult sub acestea, situându-se în multe dintre cazuri la nivelul motoarelor pe benzină de puteri asemănătoare. 

Răspunsul practic, dat cu sânge rece, e și mai simplu: am ales diesel pentru că, în ritmul în care se mișcă industria, este probabil ultima șansă de a păstra în garaj un motor de acest tip. Nu neapărat pentru că tehnologia n-ar mai permite asta - Volkswagen a anunțat recent pe noul Golf un motor 2.0 diesel construit de la zero care cu ajutorul tehnologiilor de filtrare reușește să fie "unul dintre cele mai curate motoare termice de pe piață", conform oficialilor mărcii germane - ci pentru că oferta din zona alternativă (hibrid, plug-in hibrid sau electric) devine atât de interesantă, încât merită luată în considerare serios.

Concluzionând, vă invit să analizați la rece informațiile uneori agresive și incomplete care atacă pe aceste subiecte și să le completați conform realității non-distorsionate. O sinteză care merită luată în considerare și discutată mai departe:

- Da, Volkswagen a ascuns cantitatea reală de emisii de NOx (oxizi de azot) printr-un soft care recunoștea prezența mașinii în ciclul de testare oficial, reducând astfel artificial valorile oficiale.

O eroare voluntară care i-a costat imens pe nemți, atât la nivel de imagine, cât și la nivel uman.

- Da, Dieselgate a avut o parte pozitivă: a dus la o curățare a tehnologiilor pe care le utilizăm pe mașini (diesel-ul a primit tratament cu AdBlue, motoarele pe benzină au primit filtre de particule) și la un boom al tehnologiilor alternative (mild hybrid, hibrid clasic, plug-in hibrid sau electric).

- Nu, Dieselgate nu a fost despre "faptul că modelele diesel scot fum". Deși lucrurile pot să aibă o legătură, mai ales în contextul în care posesorii de mașini care elimină sistemele și tehnologiile de post-tratament al emisiilor sunt complet inconștienți.

- Da, motoarele diesel până la Euro 5 (recunoscute în general pentru faptul că nu oferă tratament AdBlue) emit o cantitate mare de NOx. Da, această problemă a fost rezolvată după 2016, iar acest lucru este certificat de teste independente.

- Da, motoarele diesel sunt în cădere liberă, pentru că Dieselgate a generat o problemă de imagine masivă care nu poate fi rezolvată rapid decât prin investiții majore. Sume care mai degrabă merită investite în tehnologii noi.

- Da, problema CO2 nu a fost discutată îndeajuns de mult în momentul în care autoritățile unor orașe s-au grăbit să anunțe prăpăstios interzicerea tehnologiei diesel, indiferent de generație și de an. Pentru că, din punctul meu de vedere, scopul general al industriei ar trebui să fie scăderea masivă a emisiilor de CO2

- Nu, nu poți "respira aer curat" de la țeava unui motor diesel. Dar consider că tehnologia nu merită demonizată în comparație cu motoarele pe benzină în contextul în care între cele două există astăzi diferențe minore. 

- Da, scăderea vânzărilor diesel a dus la un paradox al emisiilor de CO2, pentru că media flotelor vândute de constructorii auto a crescut în ultimii trei ani, un trend nedorit care nu poate fi echilibrat decât de o dezvoltare mai accentuată și mai masivă a sistemelor alternative de propulsie.

- Da, soluția pe care o văd este electrificarea. Dar nu prin soluții care nu fac decât sa spoiască industria și cifrele oficiale în timp ce emisiile și consumul reale sunt mai mari. De exemplu, nu mi se pare că un consum oficial de 2.1 litri/100 km, afișat pe un hibrid plug-in, subliniază corect un fapt știut de toți cei care au condus măcar o data o mașină de acest tip: după golirea bateriei, un astfel de model consumă (și emite) imens. Pentru ca motorul termic nu trage după el doar mașina, ci și o baterie plus auciliarele care au în general câteva sute de kilograme în plus. Altfel spus, e ok ca pe talon sa apară "hibrid" doar de dragul de a fi confirmi cu noul trend, știind însă că beneficiul real poate fi inexistent mai ales la drumuri lungi? Și nu, nu ignor faptul ca un hibrid plug-in poate merge full electric in oraș in majoritatea timpului. Doar că limitele corectitudinii cifrelor oficiale de consum se cam rasfiră când nimeni nu te pregătește de consumuri recurente de 10 litri/100 km pe o mașină pe care o cumperi pentru că în fișa tehnică vezi un consum de 2.0 litri/100 km. 

- Pe scurt, așteptăm electricele abordabile ca preț și cu autonomii decente care sa nu ne tragă înapoi în epoca în care așteptai doua ore sa termine calul de mâncat. Dacă e evoluție, să fie din toate punctele de vedere. Pana atunci, ochii mari și capul deschis la evoluția tehnologică. Și informare din surse credibile și cu istorie corectă, nu din articole bombastice și ieftine care nu au decât un singur rost în viata: să te tragă de ochi. 

Cum sunt motorul și transmisia lui Tiguan în viața de zi cu zi?

Până la rezolvarea ecuației extrem de complexe a emisiilor, o să-mi permit să discut în testul de astăzi despre modul în care am perceput motorul și transmisia lui Tiguan în acești aproape doi ani de exploatare aproape zilnică.

Pentru nevoile mele și gabaritul mașinii, am descoperit un motor de 150 de cai putere absolut perfect mulat pe caracterul lui Tiguan. Mai puține resurse ar putea să îți inducă o impresie vagă de submotorizare, iar mai multe resurse (cum sunt motoarele de 190 sau chiar 230 CP) reprezintă un plus doar dacă îți dorești ca mașina ta să dea bine pe hârtie. Pentru că nu consider că sumele plătite în plus pe aceste motoare merită în raport cu momentele în care vei exploata la maximum resursele acestora.

Un plus masiv pentru transmisia DSG cu șapte rapoarte. Indiferent de situație, de anotimp sau de modul de rulare, suma pe care o vei investi în această cutie de viteze îți va fi returnată cu vârf și îndesat sub formă de confort. Și nu doar confort: dacă vei fi tipul de șofer care va rula mult în modul Sport, cutia cu dublu ambreiaj se va ridica la nivelul cerințelor dinamice pe care le vei ridica pe șoselele rapide. 

În cei aproape doi ani de experiențe alături de Tiguan, nu rețin multe momente în care să fi notat scăpări majore ale cuplului motor-transmisie în momentul rulării: cutia funcționează extrem de rapid, nu e prinsă deloc în offside din punctul de vedere al treptei de rulare și retrogradează impecabil când ai nevoie de resurse.

Singura neclaritate vine din zona "ronțăitului" pe care îl resimți la pornirea motorului la rece, însă nu sunt convins că acest lucru nu se datorează în totalitate contrastului sonor. Deci, dacă aș putea să îmbunătățesc însă un aspect, acesta este rafinarea zgomotelor de rulare specifice diesel-ului la ralanti în momentul pornirii.

Consum: autostrada care a tăiat un litru/100 km

Voi vorbi despre consum pe larg în raportul de doi ani, un articol care va fi publicat peste o lună pe Automarket. Dar, pentru că e un articol dedicat sistemului de propulsie, trebuie spus faptul că al doilea an cu Tiguan a însemnat și o scădere serioasă a consumului mediu mixt. Deși raportul urbanextraurban al distanțelor parcurse a rămas același, deschiderea unei porțiuni de autostradă m-a ajutat să tai 30 de minute din drumul spre birou și a avut un efect major asupra consumului. Altfel spus, dacă în primul an făceam 55 de kilometri pe zi în drumul spre birou, din care cel puțin jumătate erau bară la bară în trafic, cei 60 de kilometri pe care-i fac acum în trafic lejer au însemnat scăderea consumului mediu mixt pe întreaga perioadă de la 6.7 la 5.7 litri/100 km. O diferență uriașă cauzată în special de scăderea consumului extraurban.

Despre sistemul 4x4 permanent de pe Tiguan și despre capacitățile sale nu am noutăți majore. Pe timpul verii, impresia pe care o am e că sistemul de tracțiune integrală este în general inutil pe o mașină compactă, fie ea și SUV. Asta dacă nu obișnuiești să ieși mult de pe asfalt și mai ales dacă șofezi în limitele decenței, cazuri în care îți recomand acest tip de sistem indiferent de situație.

Dar trebuie să vă mărturisesc faptul că am simțit utilitatea sa în fix cinci ocazii, toate fiind legate de tracțiunea pe zăpadă și gheață. Așadar, rămâne la latitudinea fiecăruia să decidă dacă sumele investite în plus merită, pentru că nevoile noastre sunt diferite. Dacă mă întebați pe mine, consider că sistemul de tracțiune integrală poate fi util dacă-l privești ca pe un element suplimentar de siguranță activă care poate interveni la nevoie.

Un sistem de decor

Apropo de sisteme de rulare, câteva cuvinte despre pachetul 4 Motion Active Control cu Selectarea Modului de Conducere (Comfort, Normal, Sport, Eco). Acesta a făcut parte din pachetul oferit de Tiguan pe nivelul de echipare ales (Comfortline) în contextul în care mașina oferă integrală. Problema cu acest sistem este că l-am folosit exclusiv (și subliniez exclusiv) în scopuri de test, pentru a simula diferențe de consum și pentru a observa diferențele dinamice punctual, în scopul redactării acestui text. În rest, modul Normal face din Tiguan o mașină echilibrată și excelent așezată pe șosea, iar un șofer normal va "atenta" extrem de rar spre deloc la butonul central care comută între modurile de rulare. Se întâmplă un fenomen interesant valabil și pentru personalizarea ecranului care ia locul indicatoarelor de bord: după ce te joci cu opțiunile de acolo și nimerești varianta care e pe gustul tău, nu vei mai modifica nimic pe întreaga durată a posesiei mașinii. Bineînțeles că un astfel de sistem reprezintă un plus, pentru că până la urmă ai în fața ochilor FIX ce-ți dorești să ai. Dar "personalizarea" va fi una punctuală. 

În episoadele următoare vom încerca să finalizăm acest test. Îi voi împrumuta mașina pentru o săptămână colegului Cornel Șocariciu, pentru un second opinion în legătură cu caracteristicile de bază ale lui Tiguan, iar apoi vom aduna toate informațiile într-un articol de final atunci când vom sărbători doi ani alături de modelul german. Moment în care voi trece în revistă toate elementele vitale ale mașinii și vă voi spune ce merită și ce nu merită pe Tiguan.

Până atunci, drumuri bune și să ne recitim cu bine.

 

Comentarii (41)

  • Edikkk
    Dieselul ca şi benzina este un motor mort.

    Un motor uzat moral tehnologic. Este un DVD al epocii moderne care este în curs de moarte.

    Este foarte simplu: poţi respira cu o maşină diesel sau benzină în garaj?
    Nu, mori.

    Şi în aer deschis este aceaşi poveste cu fumatul, ţigările în care companiile de tutun ţigări ANI DE ZILE CU NERUŞINARE s-au luptat să zică că ţigările nu fac rău,
    Când ADEVĂRUL ERA CLAR că sunt un DEZASTRU PENTRU SĂNĂTATE !!

    Aşa şi cu maşinile termice în care marii producători MINT PE SĂNĂTATEA NOASTRĂ şi pe DISTRUGEREA PLANTEI (atmosferei) !

    Şi nu este doar de noxe şi CO2 care are efect de seră, este şi de faptul că MANÂNCĂ iremediabil OXIGENUL din atmosferă, procentul scade scade şi o să ajungem o planetă stearpă.

    Aşa că hai să nu mai minţim.
    Apoi că diesel produce mai puţin CO2 decât benzina, este ca şi ai compara ţigările light cică cu ţigările normale..... ambele UCID e doar aşa o variaţie dar total neimportantă pe ansamblu.
    30 69
  • Ion Litiu
    Si in plus mor copii de cancer la plamani. Inainte de asta le ies bube dulci de la noxe, mai ales la aia lasati la joaca in garaj cu motorul pornit. Atentie! mai nou si injectia directa de benzina produce si ea noxe, deci nu va lasati pe-o ureche, fiti vigilenti. Ce mai. Genocid curat. Milioane si milioane de oameni mor in fiecare secunda de la motoarele astea satanice. In plus codoiul a ajuns la niste cote de speriat si efectul de sera se vede deja. Ursii polari mor pe capete zilnic impreuna cu ursuletii lor din cauza caldurii. Nu mai zic ca s-au inegrit de funingine si din cauza caldurii exista pericolul de combustie spontana si incendiu la cercul polar. Asa ceva nu s-a mai vazut de la ultima glaciatiune.
    31 22
  • Anonim
    Un articol documentat , echilibrat desigur o sa apara criticii diesel si marii fani electrice sa iti explice ca ai gresit tot si nu ai inteles nimica . Dar vorba aia cainii latra caravana trece .
    39 11
  • Marius
    Industria auto bazata pe motoare termice are mai bine de 150 de ani.
    Mai intai au evoluat masiv benzinarele, apoi motoarele diesel, si tot asa. Ambele tehnologii sunt bune, depinde ce vrei, ce-ti trebuie, ce-ti permiti.


    Dupa anii 2000 s-a ajuns la un paradox as spune. Motoarele termice si-au cam atins limitele, producatorii au manipulat cifre-valori-emisii-teste.
    Adica, pe de o parte industria auto producea masini noi cam cu aceeasi tehnologie fara a mai fi durabile, sustenabile la eficienta si emisii.......pe de alta parte masinile scond au fost importate in tari de mana a doua/treia si tinute artificial in circulatie mult si bine (piese second, intretinere precara, itp moca, politie mituita, etc). Banii si tehnologia vorbesc.

    A fost asadar nevoie ca un vizionar precum Elon Musk sa vina pe piata cu o tehnologie noua, pentru a zgudui sistemul industriei auto. Parerea mea este ca tehnologiile vechi trebuie eliminate. Daca vreti, este ca in IT. . . . degeaba ai un sistem vechi si functional, daca software-ul modern nu mai este compatibil. Ori il pastrezi ca piesa de muzeu, ori il arunci la gunoi.
    Totusi, nici industria auto si nici politicienii nu par sa aiba o solutie viabila pe termen lung. Complicat. . . da cu virgula.
    16 11
  • Edikk, dar tu poti sa-ti bagi degetele in priza ?
    57 9
  • 416469146
    dieselul modern (euro 6) este raul cel mai mic.
    iar in prezent, l-as alege (de fapt, l-am ales deja) inaintea unei benzine. ofera la momentul actual compromisul cel mai bun cand luam in calcul poluarea, accesibilitatea, costurile, performantele, fiabilitatea.

    dar...DAR ...gandurile si aspiratiile mele si ale multora tot catre o electrica se indreapta, pe masura ce si industria auto si infrastructura aferenta progreseaza tot spre zona asta.
    felicitari lui mircea pentru articol!!

    @dan_grc: ai dat-o nasol de data asta! Nu te obliga nimeni sa bagi degetele in priza, dar cand mergi pe strada ca pieton n-ai de ales: trebuie sa respiri.
    16 14
  • Era vorba de garaj, nu de mers pe strada, cine te obliga sa stai in garaj cu motorul pornit ?
    37 7
  • Edikkk ai idee cat de putin poluanta e productia bateriilor si reciclarea lor? Dar a curentului electric si asta cand vor ajunge sa fie 1-2 miliarde de jucarii din astea de trebuie alimentate. Acum e frumos si verde totul si lumea e senina.
    52 8
  • @Mircea legat de PHEV eu sunt de parera ca problema nu este doar la greutatea suplimentara care trebuie carata, ci in primul rand la faptul ca toata lumea a vazut o solutie simpla sa scada cifrele oficiale. De exemplu la cei din grupul VW ce au facut? Au pus pe langa motorul de 1.4 turbo si unul electric si a iesit o struo-camila pe care chiar voi ati laudat-o prin articolele voastre ca vai ce super masini cu veleitati sport au scos astia, in loc sa le dati cu consumul real in cap si sa le aratati cum se face correct un plug-in cum este de ex Hyundai Ioniq care nu rupe norma la caii putere, are un motor termic optimizat care si cu bateriile goale va consuma putin, dar nu face suta in 7.6 sec.
    19 3
  • andrei.r
    32000 km in 2 ani? Adica 16k/an? Daca tot urmeaza un articol despre consum, ar fi interesant o paralela cu varianta similara pe benzina a lui Tiguan inclusiv costuri de intretinere si revizie.
    Mie imi vine greu sa cred ca se merita diesel la doar 16k km/an.
    21 8
  • O mica problema in articolul dumneavoastra: VW nu "a gresit ... si si-a recunoscut greseala", ci a mintit(furat) si in afara de SUA unde a platit despagubiri, in Europa inca nu recunoaste ca este in culpa. Faptul ca a chemat masinile la resoftare (cu scadere a performantelor) se cheama ca si-a batut joc de clienti. Dar vad ca sunt suficienti pe care nu ii deranjeaza...deci e ok.
    E ca in politica: ne fura politicienii, dar sunt de-ai nostrii si ii votam iar.

    Din punctul meu de vedere alegerea masinii trebuie sa tina cont de utilizarea ei pe viitor: cine merge preponderent extraurban are toate motivele sa ia un diesel, iar pentru mixt sau mai mult urban cred ca solutia decenta este la hibrid.
    40 2
  • Domle'

    Treaba e serioasa rau...

    Zau asa...

    Am incercat in garaju lu vecinu cu motoru pornit vreo doua ore (@Edikkk - acu' sa imi dai banii de motorina inapoi) si tot am iesit, e drept ca putin ametit...

    Pai...

    Apoi am incercat si cu degetele in priza... uaaauuuuu... aia da senzatie, dar mi-au picat repede sigurantele (@dan_grc - tu sa imi platesti sigurantele) , dar tot am supravietuit...

    Mda...

    Asa ca ma intorc pe canapea la mine in garsoniera, la punga mea de pufuleti si inspir adanc (din alta punga) si le-o zic la toti:

    JOS POLUTZIA, HUUOOO, LA PUSCARIE!!!

    Atat!

    PS: Moartea e sigura, calea insa nu...
    24 7
  • Tractorul nu are ce cauta in oras. Punct
    Pt 1 diesel 6d-temp exista in Romania 50 cu dpf off si alte "modificari" care scot "fum"(aka noxe de tot felul) de 30x peste ce declara producatorul
    Majoritatea traiesc in oras si fac15k pe an maxim unde diesel-ul nu are ce cauta(dpdv costuri/intretinere/confort etc)
    Nu se incalzeste in timp util, nu se "curata" in regim de oras si nu functioneaza niciodata in parametrii optimi mergand din semafor in semafor si bara la bara.
    Este o tehnolgie buna dar aplicata gresit si care nu are ce cauta in orase. Iar cea mai buna dovada e nici un motor diesel indiferent de producator nu e in stare sa respecte normele de poluare fara sa stai toata ziua cu bidonu de uree sa umpli rezervorul.
    In final, daca sunt atat de avansate si de curate motoarele de ce trebuie sa completezi toata ziua cu pisatblu ca sa iesi la noxe?!?
    AM era ok la inceput, de cativa ani salbutz tare...
    17 15
  • Dacă ați ști câte câmpuri ardeau zilele trecute pe drumurile patriei, v-ați îngrozi! Pe o distanță de aproximativ 350km (autostradă, drum național, drum județean) am inhalat mai mult fum de resturi vegetale decât fum de eșapament auto! Pe cei ce incendiază aceste resturi vegetale nu-i poate stăpâni nimeni?
    28 2
  • Am citit articolul. Nu ma va convinge nimeni sa ma intorc la diesel. Zgomot ceva mai mare fata de benzina. Pe langa faptul ca trebuie sa completezi cu ulei la minunea asta tehnologica a carui revizie se face la 2 ani - inca sunt depasit de chestia asta, mai trebuie sa ai grija si de adblue! Si peste toate astea, revizia la diesel costa aproape dublu decat la benzina - aici iesi in castig daca faci fix 30k km in 2 ani, cum face autorul, dar...sa nu uitam la ce e bun un diesel, sau ma rog, la ce se zice ca e bun! Toate astea pt ce? pt 1-2 litrii in plus? Nu, niciodata! Am ales benzina in conditiile in care ultimii 15k km i-am facut in 137 de zile. Multi mi-au recomandat diesel, ma incadram si la rabla - da, am preferat sa pierd un voucher, dar eu nu si nu, am zis ca nu ma mai intorc ever la diesel! Acum regret ca nu am luat un hybrid...deh, nici portbagajul nu era in parametrii/la fel de mare la vremea aia.

    Sa o conduci cu placere in continuare!
    17 5
  • Ce-ar fi sa deschidem ochii mari si sa vedem toata imaginea: cat CO2 emite transportul de marfa (vapoare, trenuri propulsate diesel, camioane diesel sau pe benzina, dube de transport/distributie), cat transportul de persoane (feriboturi, vaporeto, nave de croaziera, autocare, trenuri propulsate diesel, avioane), cat polueaza centralele pe combustibili fosili (carbune, pacura, gaze etc) si cat polueaza autoturismele. Apoi putem analiza care-i treaba cu dieselul si cu benzina, desigur, dar cred ca nu va mai fi nevoie ... Cu alte cuvinte alergam dupa fenta, nu dupa poluare.
    21 4
  • Andrei
    Tiguan e 4x4 permanent, spune autorul. Fals.
    4 15
  • mircea
    @Andrei

    E permanent. 90 față și 10 spate.

    Vezi aici detalii: https://www.volkswagen.co.uk/technology/transmissions-and-drivetrains/4motion

    Sau aici: http://newsroom.vw.com/vehicles/technology/4motion-at-work/
    14 2
  • Nu e permanent, de-aia ai consumul ăla așa bun :P

    https://www.youtube.com/watch?v=AOPGMGH_TV0
    2 4
  • OVIDIU
    SIMPLU CUMPERI CE-TI PLACE
    VREI SA FII TRACTORIST CUMPERI TRACTOR CU O NOUA TEHNOLOGIE Ad BLUE SI O MULTIME DE ARGUMENTE DOCUMENTATE STIITIFIC SI RIGUROS SI ESTI MANDRU SI FERCHES
    5 4
  • ieri mi-am bagat masa si scaunele de vara in cotet. Pe urma mi-am spalat masina. Pentru ca stiam ca azi, va fi ultima zi cu soare si temperaturi peste 15 C deci ultima zi din anul asta cand am mai fost cu masima descoperita la lucru. Acum e curata si stralucitoare ca un banut in garaj, la caldurica, gata sa treaca iarana, pana la anul in mai.

    Anul asta am primit fara doar si poate cel mai frumos cadou de ziua mea, un CLK550. Nu am avut doar un noroc extraordinar, dar am cautat-o mult si meticulos inainte sa fac pasul si s-o aduc acasa. Este probabil ultima masina cu motor termic pe care o voi cumpara vreodata. Da, sunt un mare adept al masinilor electrice si sunt ferm convins ca reprezinta viitorul. Si totusi, anul asta mi-am luat CLK-ul.

    Cred ca foarte putini pot intelege ce e in sufletul meu la ora actuala. Odata cu V8-ul asta mi-am dat seama ca nu ai cum sa realizezi ce diferenta enorma este intre un motor cu 4 clindri si unul in 8. Pur si simplu nu poti. OK, stii ca accelereaza mai rapid, ca are reprize mai bune ca bla-bla-bla. Dar pana nu mergi zilnic cu genul asta de masina, pana nu o pui in toate situatiile posibile, in trafic la ore de varf, pe sosele libere, in afara orasului, pe autostrada, samd, literalmente nu ai cum sa-ti faci o idee ce poate si cat e de fantastic un motor cu cilindree nesimtita fata de unul normal.

    Din cand in cand, pe vreme ploiasa, sau cand a trebuit sa car ceva mai voluminos, am luat C Class-ul. Aceeasi firma, aceeasi logica a comenzilor, dar o masina total diferita ca tinuta de drum si comportament. Reflexele vechi iti revin rapid in minte si iti dai seama ca trebuie sa-ti calculezi depasirile, acoperirea gap-urilor in trafic, sau prinderea unui loc liber pe banda cealalta, cu mult inainte de inceperea manevrelor. Trebui sa inveti din nou sa tragi aer in piept, si sa lasi mai mult de la tine si sa te bazezi pe bunavointa celor din jurul tau. Cu o masina puternica n-ai nevoie de asa ceva. Iti iei singur, fara sa mai ceri. Pentru ca poti. Pentru ca e fun. Si surprinzator, esti mult mai relaxat si mai ... multumit. Cu o masina puternica pur si simplu esti pe picior de absoluta egalitate cu oricine pe strada. Si de multe ori iti dai seama ca unul cu o masina mai noua, si mai faimoasa :):):):) "se inmoaie" instant cand isi da seama ca nu poate glumi cu tine asa cum avea impresia.

    Care e legatura cu intrebarea articolului? Pai pentru mine personal, acest V8 e o ultima imbratisare a unei ere pe care o vad ca apune pe zi ce trece. E un ramas bun dureros si extrem de sentimental. Cu atat mai mult cu cat e de la Mercedes, firma care a inceput totul in industria auto. Mi-e foarte greu sa descriu in cuvinte. Nimeni nu ma obliga sa trec la masini electrice maine. Dar imi dau seama ca vor veni si tot ce am stiut pana astazi intr-o zi va fi uitat si va deveni istorie.

    Pentru mine are prea putina importanta ca vorbim de motoare diesel sau pe benzina. Sunt acelasi lucru la urma urmei. Au fost doua alegeri fenomenale pentru mai bine de 125 de ani. Sunt perfect constient ca motoarele din ziua de azi sunt tot mai curate si mai putin poluante. Nu am nevoie de argumente tehnice sa inteleg asta. O stiu. Sunt metropole in America de Nord super populate si totusi aerul e mult mai respirabil decat in orase mai mici din Europa de Est sau Asia. E incredibil sa nu simti nimic in spatele unui Cadillac Escalade sau GMC Yukon si sa-ti rupa nasul putoarea de la o honda in 4 cilindri sau o motoreta partzoasa in 2 timpi. Intr-o decapotabila totul e mult mai evident si mai direct.

    Indiferent cat de performante si de curate vor fi motoarele clasice de-acum incolo, mai ales dupa dieselgate, in marile aglomerari urbane, (mai ales in asia si Amerca de Sud) trecerea la locomotia electrica va avea un impact major asupra calitatii aerului si poluarii fonice. Oricat de mult iubesc V8-ul asta, imi dau seama ca daca toti le-am folosi, nu ne-ar fi bine pe termen lung.

    Un alt efect secundar ar fi rezolvarea conflictelor din tarile bogate in resurse petroliere, Sau macar estomparea lor. Batalia s-ar putea muta pe resursele naturale pe care se bazeaza productia de baterii, dar daca susotelile sunt adevarate, probabil vor putea fi produse din elemente abundente peste tot. Nu mai spun ca toate transporturile grele, navale, aeriene, samd vor fi mult mai putin poluante cu noile tehnolgii. Stiu stiu ... mai e mult pana departe, si totusi ... poate nu chiar atat de mult.

    Legat de alegerea autorului a unui SUV diesel, nu cred ca are nimeni dreptul sa-l judece. Fiecare isi ia masina in functie de nevoi, de buget, de stilul de viata. Nevasta-mea conduce un R Class de aproape 6 ani. Cred ca deja numara zilele pana cand o sa-l dea pe un SUV electric. Daca ar fi sa mai aleg odata, nu stiu daca as mai lua diesel. Chit ca e fabulos la drum lung, incapator, econom etc etc. Dar la cate drumuri lungi fac, pot sa-mi permit sa platesc benzina in loc de motorina fara probleme si sa am o masina mai mica si mai usor de manevrat in oras si parcari, pentru uzul zilnic.

    Cam asta e parerea mea. Stiu ca m-am lungit cat o zi de post, dar sper ca pe undeva am lamurit "ambiguitatea" in care a parut m-am scaldat pana acum. Aceea de a ma bucura din plin de un motor mare si totusi, de a fi un partizan linistit, dar ferm al masinilor electrice. Iar CLk, daca nimic nu se schimba, va fi in garajul meu multi multi ani de-acum inainte :)
    17 10
  • Horatiu
    "Mai mult, faptul că fiecare motor diesel modern este dotat cu filtru de particule bifează încă un avantaj moral la nivel moral"

    Sunt foarte multi romani care merg fara filtru de particule, deci nu are sens sa laudam diesel-ul pentru asta la noi in tara..
    9 2
  • Ali Electricul
    @Horatiu
    Si poate vor fi tot atat de multi romani in viitor care vor cumpara cazaturile second hand electrice din vest si care le vor abandona sau arunca cine stie unde cand se duce bateria dracu. Ca reciclarea va fi scumpa, aicea sunt substante toxice nu fier pe care il retopesti. Deci nu are sens sa laudam bateriile astea care vor transforma tara asta in groapa de gunoi a deseurilor electrice.
    0 5
  • @ Zarnesteanu: superb scris. Desi nu am ocazia sa ma dau cu un V8 cam acolo sunt si eu...cu dorintele.

    @ Horatiu si Ali: oameni buni hai sa evaluam masinile pentru ce sunt si sa ignoram faptul ca unii oameni taie sau vor taia DPF-ul si poate vor arunca bateriile. Aia este problema legiuitorului nu a masinii.
    9 1
  • Adio Diesel
    În nașpa argumentele aduse aici in favoarea Dieselului.

    1. Ele oricum emit mai mult NOx decat o benzina pentru că norma Euro6 permite mai mult NOx la Dieseluri.
    2. NOx e gaz nociv. CO2 nu. Cine a fost in statie ITP știe ca gazul de la Diesel se simte mult mai deranjant.
    3. De ce ti-ai lua o mașina care (hai sa zice..) ca polueaza tot așa, dar are 1-2 subsisteme in plus (SCR) și DPF (Benzine euro6 fara GPF sunt, Dieseluri nu) care naiba știe daca va mai funcționa la fel și la 100+ mii km ?!
    4. De ce ti-ai lua un Diesel, cu un echipament de alimentare MULT mai complicat, la 2000 bar , respectiv care emite oricum mai multe particule fine (la benzinare presiunea de injecție e de 200-350 bar la injectie directa), care are si un sistem de supraalimentare pe unde se mai duce niste ulei...incolo la rulaje mai mari...
    5. Argumentu cu plug-in e total pe langa...consumă 10L la sută mașini care au cate 300+ cai. Cât consuma un Diesel de 300+ cai ? 10 oraș? Prostii.
    6. Argumentu cu "ba trebe sa cari bateriile" iarași un argument eronat. Cu tot cu baterii, un Prius de 136 cai consumă prin oraș și SUB 5L/100km. Un 2.5 hybrid consumă 6,5-7,5 oraș avand peste 200 cai. Bateriile țin FARA NICIO INTERVENȚIE si 250 000km. Iar la primele probleme se schimbă doar celula care nu dă voltajul corespunzator, ci nu toata bateria.
    Și ar mai fi discutie...despre fiabilitatea SF la Dieseluri noi, si altele.
    Dieselul a apus, nu mai are absolut niciun sens, niciun avantaj. Nimic. Performanțe scăzute, costuri ridicate.
    9 11
  • mircea badea
    in trafic real nici euro 6d nu scot cat benzinarele, ca de-aia li se permite
    x1,5-2. iar ce e sub e dezastru!!!

    ca sa nu mai punem si desteptii de soferi care dupa cativa ani maxim anuleaza tot pe ele.

    taxe fara numar pt diesel!
    8 14
  • @Adio Diesel
    Edikkk, tata, tu esti?!?

    Stii care e combinatia fatala dintre Adio Diesel si Edikkk???

    (elimina Diesel si vei afla)
    8 4
  • Vasele de croaziere doar din Mediterana produc de 20 de ori mai multe noxe ca toate dieselurile din Europa. (Am citit undeva, daca ei mint, i-mi cer scuze ca va mint si eu). Pana nu producem curent din surse alternative si "curate" cum ar fi solar, eolian, hidro, nuclear etc, practic mutam noxele de la masina la mamutii care produc curent din combustibil fosil, si, nu uitati de poluarea imensa in procesul de fabricare al bateriilor.... Cititi aici de ex : https://playtech.ro/2019/masinile-electrice-nocive-mediu/ In principiu, da, sunt pro electro dar nu cu tehnologiile actuale... Poate mai degraba pile electrice , cu hidrogen (desi inclusiv hidrogenul este produs tot cu curent). https://adevarul.ro/life-style/auto/automobilul-hidrogen-pila-combustie-pistoanee-1_59df31115ab6550cb80df622/index.html
    6 2
  • @Green_Alex, Merci :) In ultimii 15 ani am condus doar V6, ce-i drept de cilindree mica 2.5L (benzina NA) sau 3.0L (diesel turbo). Cand treci la un V8 este socanta usurinta cu care accelereaza, relaxarea la drum intins, samd. Pe autostrada, CLK-ul consuma mai putin cu 1L decat C Class-ul pentru ca merge la turatii foarte joase. Ambele au aceeasi cutie de viteze in 7 trepte.

    Daca ai ocazia vreodata, nu ezita. Un V8 merita cu ochii inchisi.
    6 2
  • Edikkk
    Mi-a dispărut al doilea comentariu

    De ce?
    6 5
  • Edikkk
    Dle Zarna se vede că nu aţi condus niciodată o electrică (serioasă nu Zoe cuminte)

    Aţi arunca la gunoi senzaţia lui V8
    3 23
  • Botorog
    Care senzatie edik? Aia de spaima ca se termina bateria si ramai in drum? sau aia de plictiseala cand ai gasit totusi o statie de incarcare disponibila si astepti cateva ore sa se incarce.
    24 4
  • Edikkk
    Dle Boșorog

    Uite aici

    https://youtu.be/bJ7z_-zYUXs

    Tesla cu 480 km range, încarcă 50% în 13 minute la IONITY charger sau Tesla Super charger.

    Adică încarcă vreo 240km în 13 minute.
    4 19
  • mai liceu
    Unde e charger ionity in romanica? sau super charger tesla?
    Cum inca nu sunt? tragicomic
    ramai cu yotubeul tau

    480km cu viteza de 90 la ora si fara aer conditionat?!
    si incarci jumate in 13 minute adica un sfert de ora. Daca e liber.
    Pai eu incarc in 3 minute pentru 1000 de km si merg cum vrea muschiul meu.
    Intelegi avantajul?
    12 2
  • @Lindikkk, al doilea comentariu ti-a disparut ca s-a saturat de stampila de prost si de cate palme rosii a primit. Cam ce te face sa crezi ca n-am condus o masina electrica ? Bula, te-ai gandit vreodata ca e viata si dincolo de satul in care iti tarai zilele? E un tip langa mine care dupa 2 ani de Tesla si-a luat un Mustang V8. Du-te si explica-i aluia "senzatiile".

    Pana acum nu era destul ca lacrimai pe-aici cu asiaticele in sus si in jos. Acu' ai impresia ca esti mare smecher daca o dai pe electrice. Eu zic sa lasi "stecla" din mana ca nu-i de gluma. Esti intr-un delir continuu si puti a prost de la o posta.
    7 6
  • Excelent articol! Da, Dieselul mai are muuuulte de spus. Masinile cu baterii o sa mai fie in voga inca 2 - 3 ani, timp destul pentru mai toata suflarea sa se prinda ce escrocherie incredibila sunt. Ce jecmaneala pe fatza.

    Eu, alaturi de cei mai mari producatori mondiali, prevedem un viitor excelent si lung pentru Diesel.

    GO GO DIESEL!

    PS: pentru halfwits si sfertodoctzi, oricate argumente tehnice si studii de specialitate ai aduce sunt inutile toate. "Ei stiu!" Rationalul nu are nicio importanta. Importanti sunt gargaunii electrici. :-D
    2 3
  • Edikkk
    Dle Zarna, voturile negative mă lasă rece.

    Limbajul suburban vă caracterizează.

    Despre Mustang, CLK AMG, etc îmi pare rău că unii cu criza vârstei mijlocii nu îi mai excită nimic altceva.

    Şi nu mi-ar păsa nici cât o ceapă degerată, dar noi restul, trebuie să înghiţim noxele la toţi amărâţii cu crize mijlocii că au îmbătrânit şi vor să se mai simtă tineri şi în putere, în timp ce alunecă accelerat pe panta bătrâneţii.

    Aţi putea găsi lucruri excitante care să facă un bine şi altora din jurul dvs care v-ar aduce fericire mai reală umană decât o maşină foarte poluantă, foarte egoistă.

    PS cât despre sat... am fost pe continente care poate dvs nu aţi fost, hai să nu ne comparăm.
    5 8
  • Nu-ti pasa de voturi dar te votezi singur cat te tin degetele. Poate daca ti-ai vedea lungul nasului te-ar mai lua cineva in seama.
    2 3
  • Edikkk
    Touche dle Zarna?

    Hai o seară bună. Fiecare cu părerile lui. Viaţa e prea scurtă să urâm prea mult.
    6 7
  • Imi permit (asa la final) o concluzie: masina este urata (aici ma refer in cuvinte putine, adica 1, la designul interior/exterior). Personal am renuntat la diesel, motivul nu este scandalul Dieselgate (desi acesta a fost "bomboana pe coliva") ci impresiile (aici ma refer la "mirosul de motorina arsa/explodata/comprimata", de reviziile substantial mai scumpe si mai dese, deficientele mici/mari ce apa mai des decat la un benzinar,etc) atat ale masinii/masinilor personale cat mai ales ale celorlalti participanti la trafic (putem baga aici : autobuze, camioane, "cazane", etc.). Am trecut la varianta aspirata.

    PS Comparatia de mai devreme am facut-o (personal) intre un Fi(c)at Bravo benzina 1.4/120CP si Golf 5 1.9TDI/105CP. Ambele au ajuns la cca 275.000 km, diferenta de cheltuieli a fost majora; surpriza a fost cat de fiabil a fost Fiat-ul (cu exceptia blocului de clima si a coloriferului)
    5 3
  • Cele mai mici cheltuieli pe care le are cineva in ziua de azi , sunt cele cu intretinerea unui motor pe motorina.Filtrele alea minunate se gasesc pe toate gardurile,uleiul ala negru si ars il poti folosi ca ingrasamant si, pe de alta parte , te poti pisa in rezervorul uree. Si mai sunt nenumarate avantaje, dar nu mi le aduc aminta.Laboratoarele de cercetare sunt murdare in comparatie cu laboratoarele unde se repara tdi, hdi etc
    8 2

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru