Feedback

DrivetestFiat Panda

Test drive Fiat Panda zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 03.09.2012
Pătraţelul obsesiv

Pătrăţele rotunjite.  Cei de la Fiat le numesc "squircle", un cuvânt format din "square" (pătrat) şi "circle" (cerc). Nu numai că s-a gândit cineva la asta, dar a fost inspirat să construiască o maşină în jurul acestei idei. Sau, dacă suntem cârcotaşi, în jurul acestei obsesii.

Ideea nu-i tocmai rea, mai ales că pare să fie originală. Din păcate, persistă senzaţia că designerii pregătiseră ceva mult mai nebun, de genul "hai să-i punem roţi pătrate cu colţuri rotunjite" şi nu i-au lăsat inginerii să meargă mai departe.

Până unde s-a ajuns? Ne-am urcat la volanul versiunii diesel a lui Panda şi am încercat să aflăm.

Fiat Panda

  • Pret de pornire 11.550 €
  • Pret model testat 15.000 €
  • Taxa auto 85 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Pătrăţelul italian este disponibil alături de trei motorizări. În timp ce Dragoş a testat versiunea 0.9 TwinAir, testul acesta se învârte în jurul versiunii diesel, o opţiune din ce în ce mai rară în acest segment, pe care nu ar trebui să o neglijăm.

Multijetul din oferta Panda are 1.3 litri, 75 CP la 4.000 rpm şi 190 Nm la 1.500 rpm. Nu-i nici modest, nici incredibil de puternic, ci numai potrivit pentru caroseria lui Panda. Singurii rivali care mai au un diesel în ofertă sunt Ford Ka şi Renault Twingo. Twingo tocmai a primit un 1.5 dCi, în timp ce Ka are un 1.3 TDCi de 75 CP şi 145 Nm. Motorul celor de la Ford are un cuplu maxim mai mic, la fel cum este şi cazul unităţii dCi, în ciuda cilindreei suplimentare.

Veste bună pentru Panda, care s-a trezit cu cel mai forţos diesel din segment. Unitatea este destul de gălăgioasă, iar insonorizarea nu-i tocmai excelentă. Încă de la pornire, propulsorul tinde să vibreze şi face gălăgie, dar ne vine să-l iertăm pentru reprizele oferite, care sunt chiar decente pentru acest segment şi net superioare unor unităţi benzină aspirat, găsite în curţile rivalilor. Timoneria transmisiei manuale cu cinci trepte nu-i nici ea excepţională, dar cursa este destul de scurtă, iar treptele sunt etajate pentru a stoarce fiecare strop de energie din motorina primită prin sistemul common-rail.

Consum

Fiat Panda are un consum mediu de 3.9 litri la sută, tradus prin 4.7 litri la sută în mediul urban şi 3.5 litri la sută la părăsirea oraşului. Modelul are start-stop, deci puteţi fi siguri că nu veţi risipi nicio picătură din lichidul urât mirositor numit motorină, care se scumpeşte pe zi ce trece.

Cu 3.9 litri la sută, sigur are cel mai bun consum din segment, nu-i aşa? Ei bine, nu, nu-i aşa. Cel mai bun consum mediu din segment îl are Renault Twingo facelift 1.5 dCi. Francezii au făcut ceva miracol şi au reuşit să scoată un consum mai mic dintr-un motor mai mare, care dezvoltă acelaşi număr de cai putere şi un cuplu apropiat de cel al modelului italian. Undeva în Italia, într-un birou Fiat Powertrain Technologies, cineva are de dat nişte explicaţii.

În cadrul testului nostru, am obţinut un consum urban situat între 3.5 şi 5.5 litri la sută. Dacă oprim sistemul start-stop, trecem aerul condiţionat la maximum şi alergăm între semafoare, consumul lui Panda diesel trece de şase litri la sută în oraş. Valoarea inferioară a consumului urban am atins-o pe timp de noapte, cu aerul condiţionat oprit. În timpul zilei însă, am reuşit să atingem 3.8 litri la sută în oraş. O estimare realistă ar fi în jurul a 4.5-5 litri la sută pentru mediul urban, fără bătăi de cap.

Pe autostradă, Panda 1.3 Multijet rulează la 120 km/h în treapta a cincea la 2.500 rotaţii pe minut şi afişează un consum de 4.9 litri la sută. Regimul extraurban aduce un consum situat între 3.5 şi 4.2 litri la sută, în funcţie de cât de răbdător sunteţi cu pedala de acceleraţie.

Performanţe

Versiunea diesel a lui Fiat Panda are nevoie de 12.8 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h. Dacă-ţi păstrezi piciorul drept înfipt în podea cu o pedală mică şi subţire sub el, o să ajungi la un moment dat la 168 km/h, viteza maximă a lui Panda. Cu toate că nu vă recomandăm experimente de acest gen, e prea mult pentru un model de oraş, pe lângă faptul că vă puteţi alege cu o amendă serioasă.

În raport cu rivalii, Panda câştigă la sprintul până la 100 km/h, cu toate că valoarea obţinută nu califică modelul să obţină un punctaj atât de mare, dar pierde la viteză maximă în faţa lui Twingo 1.5 dCi, despre care producătorul său  spune că poate să atingă 170 km/h.

Interior

Fiat Panda are un interior oarecum spartan, în care italienii au încercat să facă minuni cu forme şi culori. Pe unele suprafeţe, italienii au scris Panda cu un font foarte mic, de foarte multe ori. Ne-a plăcut acest mic artificiu, dar ne-ar fi cucerit de tot dacă ar fi dus mai departe ideea şi il aplicau pe mai multe suprafeţe din plastic, nu doar pe feţele de uşi.

Interiorul încearcă să fie vesel, dar am trăit cu senzaţia că echipa care a lucrat la el era nehotărâtă în privinţa a cât de tare trebuie să se strduiască să-l facă "vesel". Am fi vrut ca ideea cu inscripţiile cu Panda să fie dusă mai departe, sau să se concentreze mai mult pe pătratele rotunjite care par să-i obsedeze pe designerii lui Panda, care au sărit să le şi dea un nume - "squircle".

La nivelul scaunelor, suportul lateral nu este tocmai generos, iar tetierele sunt prea ferme. Însă, spătarul şi şezutul sunt potrivite în materie de fermitate. Ne-au plăcut suporturile de pahar şi levierul frânei de parcare, cel puţin la nivel conceptual, nu neapărat şi la nivel de finisaje. Spaţiul oferit pasagerilor din faţă este potrivit, în timp ce pasagerii din spate nu se bucură întotdeauna de acelaşi tratament, mai ales dacă scaunele din faţă sunt reglate într-o poziţie îndepărtată de bord.

Panda are un portbagaj de 225 de litri, suficient pentru cumpărături, dar mai mic decât al unor rivali. De apreciat existenţa unui torpedou închis în dreapta alături de un spaţiu de depozitare generos, acompaniat de două buzunare mari integrate în feţele de uşi din faţă.

Preţ de achiziţie

Fiat Panda diesel pleacă de la 15.000 de euro. Destul de mult pentru un model de clasă mini, având în vedere că puteţi achiziţiona un 500 pentru aceeaşi sumă, sau o subcompactă. Fără prea mult efort, aveţi suficienţi bani să cumpăraţi o subcompactă diesel. Obţineţi mai mult spaţiu interior, un consum cu doar câteva sute de mililitri mai mare la sută şi posibil o valoare mai mare la revânzare.

Rivalii lui Panda, Twingo 1.5 dCi şi Ka 1.3 TDCi, duc un veritabil război al preţurilor, iar ambele sunt mai ieftine decât modelul italian. Cel mai ieftin Twingo facelift echipat cu motor 1.5 dCi pleacă de la 11.000 de euro cu TVA inclus, adică cu 4.000 de euro mai puţin faţă de un Fiat Panda 1.3 Multijet în versiunea de bază, în timp ce un Ford Ka 1.3 TDCi pleacă de la 12.600 de euro cu TVA inclus şi are sub capotă un diesel dezvoltat împreună cu Fiat.

Pentru a justifica argumentul subcompactelor diesel care costă mai puţin de 15.000 de euro, venim cu câteva exemple, în afară de Dacia Sandero. Spre exemplu, un Renault Clio 1.5 dCi pleacă de la 14.500 de euro cu TVA inclus, pentru versiunea de echipare de top. Acesta are un consum mediu de 3.4 litri la sută şi a obţinut cinci stele de siguranţă la ultima sesiune de teste a celor de la EuroNCAP. Veştile proaste nu se opresc aici pentru cei de la Fiat, deoarece un client poate să cumpere liniştit un Chevrolet Aveo diesel, aproape toate versiunile alimentate cu motorină din gama de segment B de la Chevrolet având un preţ de pornire mai mic de 15.000 de euro.

Siguranţă

Noua generaţie a lui Fiat Panda a obţinut doar patru stele la testele EuroNCAP. Panda a fost depunctată pentru că nu oferă sistemul ESP în standard, ci doar în lista de dotări opţionale, cel puţin pentru unele pieţe. Nivelul de echipare standard oferă patru airbaguri, ABS şi EBD. Opţional va fi disponibil şi sistemul LSCM (Low Speed Collision Mitigation) care îi permite lui Panda să frâneze automat în cazul unui impact iminent.

Ţinută de drum

Fiind destinat mediului urban, Panda nu este vreo vedetă a drumurilor şerpuite. Din contră, o vizită presărată cu prea multă încredere pe asemenea teren va fi domolită instant prin subvirare şi ruliu. Însă, dacă ne uităm la ce trebuie să facă Panda în mod normal, modelul se comportă absolut rezonabil. Direcţia este uşor de manevrat şi oferă un nivel bun de feedback, modul City fiind pentru cei care vor să parcheze cu doar două degete.

Cine are ambiţii sportive trebuie ori să le tempereze înainte să se urce la volanul lui Panda, ori să aleagă un alt model din segment, care să-i ofere ţinuta de drum visată. Garda la sol ridicată şi direcţia uşor de manevrat fac din Panda un model uşor de parcat, iar orientarea suspensiei spre confort este de apreciat în gropile bucureştene.

Vizibilitate

La bordul lui Fiat Panda, şoferul stă relativ la înălţime şi este tratat cu un set de oglinzi laterale generoase. Versiunile de top ale lui Panda sunt oferite şi cu senzori de parcare spate, în timp ce clienţii versiunilor de echipare inferioare trebuie să se descurce cu suprafeţele vitrate din dotare. Oglinda centrală pare destul de mică, dar reuşeşte să acopere întreaga suprafaţă a lunetei. Montanţii A nu sunt deranjanţi nici la virajele lente de stânga, graţie poziţiei înalte la volan şi a înclinaţiei acestora. Poziţia înaltă la volan nu-i întotdeauna plăcută, mai ales în compania parbrizului care pare să fie îngust, perceput apoi ca fiind şi mai mic decât este, dat fiind înălţimea la care se află şoferul.

Tehnologie

Panda se mândreşte cu un sistem Blue&Me ajuns la cea de-a doua generaţie, dar acesta vine doar în compania versiunilor de top. Pentru o versiune mai modestă, nu avem nici Blue&Me şi nici mufă USB. Asta înseamnă că ne abuzăm de puţinii waţi ai sistemului audio doar cu CD-urile din dotare şi cu posturile radio disponibile. Nivelul de echipare testat nu oferă nici comenzi pe volan, cruise control sau limitator de viteză.

Pe deasupra, comenzile geamurilor electrice faţă au rămas pe consola centrală, iar butoanele de pe bord se simt destul de înghesuite şi par să fie prea mici, cel puţin pentru a le găsi rapid fără să fie nevoie să de uiţi la ele.

Design

Panda încă are o formă inconfundabilă, orice i-ar face designerii. Toată tema cu pătraţelele rotunjite a fost amuzantă până la un punct, până când am început să mă uit cu atenţie la caroserie în cautarea altor pătrăţele rotunjite. Am găsit câteva - cel de-al treilea set de geamuri laterale, capacele inscripţionate cu Panda montate pe jantele din aliaj şi bosajele aripilor, dacă ne imaginăm o latură a pătratului respectiv.

Apoi, totul merge pe dreptunghiuri rotunjite sau direct forme sinuoase. Incredibili designerii italieni! Chiar şi când desenează o maşină gândindu-se la pătrate, tot o rotunjesc şi o fac frumoasă. Parcă aş fi vrut ori mai multe pătraţele rotunjite, ori să nu le văd deloc la exterior. Într-un fel, am avut aceeaşi senzaţie ca la interior - cineva a vrut pătraţele rotunjite dar nu a avut curajul sau permisiunea să meargă până la capăt cu această idee.

Ultimele teste

Comentarii (9)

  • O buburuza draguta care insa are un pret foarte ridicat o mini (mai ales ca versiunea de echipare nu e top-ul). De alfel s-au prezentat si-n test alternative mai viabile. As adauga UP! cu tot familionul din curtea VAG si Smart.
    13 6
  • Varianta 4x4 este mult mai interesanta, tehnic si optic!
    14 2
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • Este prea scumpa masinuta asta pentru ceea ce ofera.
    Nu stiu cine a gandit pozitionarea asta si ce argumente a avut.
    Posibil sa fie ceva aparte dar e greu de observat la prima vedere.
    Poate or fi avand pe stoc Panda-uri vechi si sa doreasca sa scape de ele altfel nu inteleg pretul asta.

    Per total masina e ok (poate mai ok decat Aygo, C1 si 107 din anumite puncte de vedere) dar sigur pretul e gresit.
    18 4
  • Bai automarket pai daca dati atatea variante la capitolul pret de ce nu ati punctat masina asta cu ......vreo 2 stele???? Ca vad 3.5.
    0 5
  • Pot spune fara probleme ca este cea mai fiabila marca europeana.Desi mai are mici probleme de fiabilitate,insa Fiat nu a uitat de fosta traditie si istorie pe care a avut-o.Pentru asta are un mare plus de la mine,iar cei care au lucrat la motoare Fiat stiu foarte bine de ce eu i-am acordat acest ''plus'' .Sper sa o tina tot asa italienii de la Fiat.Iar eu cred despre aceasta marca ca se vrea a fi respectata.Cei care se respecta si care se tin de seriozitate produc in continuare motoare fiabile (exact ca asiaticiii) .Numai ca motoare asiaticilor (japonezii si coreenii) nu au emotii,cand se vorbeste de acest capitol.
    17 9
  • Marian
    Eu nu ii vad prea bine pe astia de la Fiat cu acest "squircle". O sa vina Apple peste ei si o sa le ceara 1 mld de dolari pentru ca ei au inventat patratul cu colturi rotunjite. Si asta o sa ii ingroape de tot pe cei de la Fiat. Plus ca vor trebui sa faca repede un facelift in care sa renunte la aceste artificii estetice furate de la inventatorii de fapt a "squircle"-ului.
    6 5
  • ...
    0 1
  • daca nu le desena giorgetto giugiaro la germani masinile(golfuri,passaturi etc) se afundau in mocirla de tot.
    2 1
  • Grigore
    Intr-adevar,s-a dovedit a fi o masina fiabila !
    0 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru