Vineri, 24.10.2025
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Din dorința de a-și diversifica portofoliul de modele, dar și din dorința de a oferi modele compacte ceva mai spațioase, BMW ia decizia, în 2014, de a despărți variantele coupe și cabrio ale Seriei 1 într-un model separat. Așa a luat ființă Seria 2.
Seria 1 a păstrat variantele hathback, iar Seria 2 pe toate celelalte: Coupe, Active Tourer și, nu în ultimul rând, Gran Coupe. Aceasta din urmă este un sedan cu alură de coupe care, în toamna anului trecut, a primit o generație nouă.
A păstrat arhitectura UKL2, cu roți motrice față, și are foarte multe componente comune cu actualul Seria 1 (F70). Exact cum spuneam la început: vorbim despre un Seria 1, dar mai spațios.
Versiunile de performanță M240 și M2 sunt rezervate pentru varianta coupe, dar BMW nu a uitat de clienții care își doresc un Seria 2 în patru uși, Gran Coupe, cu ceva mai mult zvâc. Numele acestei versiuni este M235 xDrive, iar noi am testat-o pentru a vedea cum se simte de la volan.
Înainte să îți spunem și ție cum se conduce, ți-am pregătit un video cuprinzător cu mașina de test.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI
BMW Seria 2 Gran Coupe
- Pret de pornire 57.838 €
- Pret model testat 64.108 €
Motor / Transmisie
Înainte, toate aceste versiuni M, dar care nu sunt M pur-sânge, aveau și sufixul "i". De exemplu, M235i. Nu mai este cazul, pentru că BMW a ales să păstreze această literă numai pentru modelele pur electrice. Așadar, de aici numele M235.
Cea mai puternică versiune a Seriei 2 Gran Coupe este printre ultimele care nu integrează nicio formă de electrificare. Nici măcar un sistem mild-hybrid.
Sub capotă ai un motor de 2.0 litri turbo, pe benzină, care oferă 300 de cai putere între 5.750 și 6.500 de rotații pe minut, și un cuplu maxim de 400 Nm între 2.000 și 4.500 rpm.
Motorul are resurse suficiente și destul zvâc, iar livrarea puterii este mai mult decât decentă pentru un model compact, dar pentru că nu avem nicio formă de electrificare și pentru că motorul începe să tragă, cu adevărat, după ce acul turometrului depășește 2.000 de rotații pe minut, există o mică plajă de turații afectată de fenomenul de turbo lag.
Acest lucru se întâmplă în modul de rulare Comfort. Pentru că dacă schimbi în modul Sport, turațiile sunt păstrate la un nivel mai înalt. Cu alte cuvinte, turbina este tot timpul încărcată, iar fenomenul de turbo lag nu mai este atât de prezent.
Dacă vrei ca toate sistemele relevante să treacă rapid în modul Sport, ai la dispoziție funcția Boost. Tragi de padela din stânga volanului, iar pentru următoarele 10 secunde totul (motorul, transmisia etc.) trece în modul Sport.
Tot acum, prin boxele sistemului audio va fi injectat un sunet artificial de motor. Deși este echipat cu patru terminații reale pentru sistemul de evacuare, M235 este neașteptat de silențios de afară. Știm deja pe cine să dăm vina.
Că tot veni vorba de zgomot, unitatea cu patru cilindri nu emite, neaparat, o capodoperă acustică, dar am apreciat, totuși, zgomotul pe care îl face turbina atunci când descarcă.
Transmisia este una automată cu 7 rapoarte și dublu ambreiaj. Trece rapid și lin prin toate treptele de viteză, pentru un consum de combustibil cât mai redus. Uneori chiar prea rapid și ai impresia că motorul este subturat, mai ales când circuli în oraș. La viteze mici este indecisă și are mici întârzieri.
Are și un mod Sport care menține mai mult treapta de viteză. De preferat ar fi să utilizezi această funcție la drum lung, sau pe circuit, pentru că în oraș va menține motorul mult prea turat. La o adică, poți trece cutia de viteze în modul "manual" și te ajuți de padelele montate în spatele volanului.

Consum
Pe hârtie, BMW M235 xDrive Gran Coupe are un consum de 7.5 litri/100 de km. Rezervorul are o capacitate de 49 de litri.
Într-un București sufocat de trafic, consumul din timpul testului nostru s-a plimbat între 13 și 16 litri/100 de km. Majoritatea kilometrilor i-am acoperit în mediul extra-urban, pe autostradă și pe drumuri naționale, acolo unde consumul a fost de 7.4 litri/100 de km.
Noua generație Mercedes-Benz CLA nu are încă o versiune AMG, așadar singurul rival direct al lui M235 Gran Coupe rămâne Audi S3 Sedan. Vorbim tot despre un motor de 2.0 litri turbo, dar care dezvoltă 333 de cai putere și promite un consum de 8 litri/100 de km.
Performanţe
Noul BMW M235 Gran Coupe xDrive are o masă proprie de 1.650 de kilograme, fiind cu 25 de kilograme mai greu decât M135 xDrive. În aceste condiții, suta de kilometri pe oră este atinsă în 4.9 secunde, iar viteza maximă este limitată electronic la 250 km/h. Cifre identice cu M135.
Deși oferă cu 33 de cai putere în plus, Audi S3 Sedan nu este cu mult mai rapid până la 100 de km/h. În cazul său, repriza 0-100 km/h durează 4.7 secunde. Viteza maximă ajunge tot la 250 km/h.
Interior
Așa cum spuneam la început, Seria 2 Gran Coupe are foarte multe în comun cu Seria 1 hatchback. Tocmai de aceea, habitaclul este identic, cel puțin în partea din față.
Ai aceleași linii drepte, același număr redus de butoane fizice, aceleași guri de ventilație ascunse în bord și același sistem de iluminare ambientală integrat în ornamentele interioare. Pentru că vorbim despre o versiune M235, primești un volan M, cu inserție metalică în partea inferioară, dar și scaune față sport, îmbrăcate (în cazul nostru) în piele ecologică bicoloră.
Butonul rotativ iDrive a dispărut în cazul lui Seria 1/Seria 2 Gran Coupe, așadar pentru (aproape) orice funcție trebuie să îți îndrepți atenția către display-ul central al sistemului multimedia.
Vrei să modifici temperatura din habitaclu? O faci din ecranul central. Vrei să activezi alt mod de rulare? O faci din ecranul central. Iar aceste lucruri devin deranjante în timp și, să nu mai spun, îți distrag atenția de la condus. Da, există câteva scurtături, dar nu ajută foarte mult.
Pentru a interacționa cu sistemul de lumini, vechiul Seria 1 avea o serie de butoane situate în partea stângă a bordului. Și ele au dispărut, iar funcțiile respective au fost integrate pe comutatorul din stânga volanului.
Și numărul butoanelor de pe volan a fost redus, dar măcar acestea nu au fost înlocuite cu zone tactile, cum se întâmplă la alte modele.
Comparativ cu rivalii, habitaclul Seriei 2 Gran Coupe are un aer mai modern, dar calitatea materialelor și finisajelor nu este chiar la nivelul unui producător din segmentul premium. Sunt decente pentru un model compact, dar nu pentru un model compact care poartă emblema BMW.
Spun asta pentru că întâlnești destul plastic dur, unele zone fiind chiar în raza ta vizuală. În plus, mi-aș fi dorit ca spațiul de depozitare, pe care îl regăsești deasupra zonei de încărcare wireless, să fie căptușit. La fiecare accelerație mai puternică, telefonul aluneca și de multe ori a trebuit să opresc pentru a-l recupera de sub scaune.
Și antifonarea habitaclului putea fi mai bună. La viteze de autostradă intră destul de mult zgomot de vânt și anvelope. Asta poate și pentru că geamurile sunt fără ramă, în stilul modelelor coupe.
Spațiile de depozitare din față sunt decente, la fel ca în cazul lui Seria 1 hatchback.
Îți cumperi un Seria 2 Gran Coupe pentru că vrei mai mult spațiu pe banchetă, comparativ cu un Seria 1 hatchback. Deși spațiul pentru genunchi este puțin mai generos, spațiul la cap este în continuare limitat (pentru cei cu o înălțime peste medie). Asta și din cauza plafonului plonjat.
Dacă Seria 1 hatchback are un portbagaj de 380 de litri, Seria 2 Gran Coupe propune un portbagaj de 430 de litri, cu bancheta în poziție normală. Ca o comparație, Audi S3 Sedan oferă un portbagaj de 325 de litri, așadar un punct în plus pentru modelul din Munchen.
Preţ de achiziţie
Pentru un BMW Seria 2 Gran Coupe trebuie să scoți din buzunare cel puțin 34.788 de euro, cu TVA inclus. Dar, dacă aspiri la versiunea M235 Gran Coupe, nota de plată începe de la 57.838 de euro.
Exemplarul nostru de test a avut câteva dotări opționale, tocmai de aceea prețul de listă a fost de 64.108 euro cu TVA. Mă refer aici la pachetul M Sport Pro, la plafonul vopsit în negru, la tapițeria din piele Veganza bicoloră și la pachetul Innovation.
În tot acest timp, pentru un Audi S3 Sedan trebuie să scoți din buzunare cel puțin 47.587 de euro.
Siguranţă
Actuala generație BMW Seria 2 Gran Coupe nu a fost testată de Euro NCAP. Pe mâna belgienilor a ajuns, însă, Seria 1 (adică aceeași platformă).
Punctajul de 4 stele pe care l-a primit în urma testelor de impact se traduce în felul următor: 78% protecție pentru adulți, 84% protecție pentru copii, 85% protecție pentru pietoni și bicicliști, iar eficiența sistemelor de siguranță oferite în standard a fost notată cu 80%.
Ţinută de drum
Deși poartă (nu chiar pe nedrept) emblema M, M235 xDrive nu este la fel de agil ca un model M pur-sânge. Nici nu are caracterul unuia. Pe de altă parte, cu toate sistemele în modul de rulare Comfort, este neașteptat de cuminte și de potrivit pentru o mașină de zi cu zi.
Sistemul de tracțiune integrală, standard, oferă o aderență excelentă și stabilitate pe viraje. Șasiul este bine calibrat, astfel că ruliul este redus la minim, ceea ce înseamnă că mașina se așază foarte bine pe drum. Totuși, nu uita că vorbim despre o platformă nativă cu roți motrice față care are limitele ei. Limite care conduc la anumite compromisuri.
Direcția nu oferă mult feedback, iar pedala de frână nu prea comunică cu cel de la volan, lucruri care afectează puțin încrederea pe care o ai atunci când vrei să adopți un stil de condus mai sportiv.
Deși suspensia M adaptivă este oferită în standard, mașina este rigidă și destul de zgomotoasă atunci când asfaltul nu este ca în palmă sau atunci când treci peste denivelări mai pronunțate, inclusiv peste linii de tramvai.
Vizibilitate
Oglinzile laterale sunt bine proporționate, dar luneta nu este cea mai generoasă astfel că vizibilitatea în spate este puțin afectată. Dacă ridici tetiera scaunului din mijloc nu prea mai vezi nimic în spate.
Din fericire, ai un asistent pentru monitorizarea unghiurilor moarte, dar și o cameră video pentru mersul cu spatele.
Tehnologie
Și partea de tehnologie este comună cu noul BMW Seria 1. Asta înseamnă că primești cele două ecrane integrate într-un ansamblu curbat.
Instrumentarul de bord are 10.25 inch și o grafică personalizabilă, iar display-ul central are 10.7 inch, iar pe el rulează sistemul de operare de generația a 9-a.
Asta înseamnă că meniul este mai bine structurat, pictogramele fiind grupate în ordine alfabetică. În plus, ai și o opțiune de căutare a funcției pe care dorești să o accesezi. Nu lipsesc jocurile, caz în care telefonul mobil preia rolul unui controller.
Sistemul multimedia se mișcă bine, în general, dar am remarcat ușoare întârzieri, de pildă atunci când conectezi telefonul prin Android Auto sau Apple CarPlay (ambele fără fir), când vrei să navighezi prin modurile de rulare sau când intri în meniul luminilor.
Că tot am pomenit de telefon, ai la dispoziție o zonă de incărcare prin inducție, dar și porturi USB-C.
Sistemele de asistență disponibile le regăsești și pe nava amiral Seria 7, cu excepția portierelor cu deschidere automată. Îmi vine acum în minte tehnologia Reverse Assistant, care funcționează pe o distanță de până la 200 de metri, parcarea automată din telefon sau asistentul care permite schimbarea automată a benzii de rulare atunci când rulezi pe autostradă.
Am tot vorbit despre modurile de rulare care, așa cum bine știi, au suferit unele modificări. Vechiul mod Comfort se numește acum Personal și, pe lângă Sport și Efficient, mai ai unele moduri (opționale) numite Expressive, Relax și Digital Art. Mașina testată de noi nu le-a avut, dar le-am experimentat pe Seria 1.
Modul Silent este complet nou. Odată activat, luminile ambientale se sting, iar instrumentarul de bord digital afișează doar câteva informații vitale pentru condus. Cu alte cuvinte, reduce la minim distracțiile pe care le ai în timpul condusului.
Design
Înainte să vorbim despre aspect, trebuie să menționăm faptul că BMW Seria 2 Gran Coupe a crescut în dimensiuni. În dreptul lungimii au fost adăugați 20 de milimetri (4.546 mm), iar în dreptul înălțimii 25 de milimetri (1.435 mm).
Designul, cel puțin în partea frontală, este identic cu cel al lui M135. Avem o grilă care integrează acum bare orizontale, iar farurile LED (standard) includ elemente verticale pentru luminile de zi și pentru luminile de semnalizare.
Opțional, clienții pot opta pentru un set de faruri LED cu tehnologie Matrix și accente interioare albastre, cum a avut și mașina testată de noi.
Partea din spate este diferită, desigur. Stopurile sunt și ele LED, iar eleronul și difuzorul de aer sunt vopsite în negru lucios. Despre cele patru terminații ale sistemului de evacuare am vorbit deja.
Jantele au dimensiuni de 18 sau 19 inch. Mașina din imagini a fost finisată în culoarea exterioară Gri Brooklyn metalizat.
Dacă vrei o nuanță mai deosebită poți opta pentru Thundernight metalizat (violet), Roșu Fire sau pentru o nuanță specială BMW Individual care costă 4.065 de euro. În acest caz, paleta este mai mult decât ofertantă.
Ne-a placut
- Aderența pe viraje
- Șasiul bine calibrat
- Motorul
Nu ne-a placut
- Suspensia rigidă
- Direcția nu oferă feedback
Ultimele teste
-
Performanță fără exces -
Mazda MX-5 RF
Poftă de condus -
Rachetă de familie -
Gata hibernarea
Ştiri despre BMW
-
Potrivit germanilor de la BMW, cererea pentru noul iX3 a depășit orice așteptări. În primele șase săptămâni de la debut au fost înregistrate deja 3.000 de comenzi. (Marti, 21 Octombrie)
-
Două unități BMW M4 CS Edition VR46, o ediție specială dedicată legendarului pilot Valentino Rossi, au fost livrate în România. Producția este limitată la 92 de exemplare, disponibile la nivel global. (Luni, 20 Octombrie)
-
Noul BMW iX3, primul model din noua eră Neue Klasse, a fost prezentat în România cu aproape șase luni înainte de debutul pe piață. Reprezentanții companiei susțin că au fost înregistrate deja câteva zeci de comenzi ferme. (Luni, 13 Octombrie)
-
Constructorul german de automobile anunță că noul iX3, primul model din noua eră Neue Klasse, va intra pe linia de asamblare a uzinei din Debrecen, Ungaria, la finalul lunii octombrie. (Miercuri, 17 Septembrie)
-
Markus Schaefer, directorul tehnic al celor de la Mercedes-Benz, a dezmințit zvonurile potrivit cărora viitoarele modele din Stuttgart vor fi echipate cu motoare BMW. (Sambata, 13 Septembrie)



















+ e si cam urata
Serie 1, și prin extensie, Serie 2 au trecut la tracțiune pentru ca numai așa puteau concura cu modelele care oferă mult mai mult spațiu interior, de exemplu A3. Propulsia are avantajele ei dat și un dezavantaj major: motorul plasat longitudinal și tunel de transmisie, ceea ce e un compromis major la o compactă care mai trebuie să aibă și portbagaj încăpător.
Din fericire electricele rezolvă și problema asta.