Drivetest Mazda 3 sedan (2011)

1.6 CD116 TX
Mazda 3 sedan (2011) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 07.12.2011
Şlefuirea

O reclamă ce rulează pe posturile TV din România ne spune că un samurai "simte" calitatea unei săbii după ce o ţine în mână. Întâmplător sau nu, reclama face referire la Mazda3, model al cărui facelift a debutat pe piaţa din România. Modelul a primit o şlefuire subtilă, dar de efect, care are ca rezultat un produs ce trebuie simţit în mână înainte de a apela la concurenţii cu volume mai mari de vânzări.

Mazda 3 sedan (2011)
1.6 CD116 TX

  • Pret de pornire 16.590 €
  • Pret model testat 21.690 €
  • Taxa auto 231 €

Motor / Transmisie

În cadrul lansării naţionale a acestui model, am încercat două versiuni de motorizare ale lui Mazda3 facelift: 1.6 diesel şi 1.6 benzină. Sedanul l-am întâlnit în versiunea 1.6 diesel de 116 CP şi 270 Nm. Motorul este oferit doar în compania unei transmisii manuale cu şase trepte, care oferă o timonerie de top - cu o cursă scurtă şi precisă. Transmisia are o etajare foarte bună, ce permite exploatarea resurselor fără a apăsa pedala de acceleraţie prea tare.

Reprizele 80-120 sunt bune pentru un model de 116 CP, nefiind vorba de o surpriză la acest capitol, nici în sensul negativ şi nici în sensul pozitiv. Ceea ce ne-a surprins a fost silenţiozitatea motorului, obţinută prin antifonarea suplimentară aplicată odată cu facelift-ul şi faptul că acesta începe să se mişte fără vibraţii încă de la 1.500 rpm, deşi colţii îi scoate la iveală cu adevărat după 2.000 rpm. Rareori am depăşit 3.000 de rotaţii pe minut, iar respectivele incursiuni au fost făcute doar pentru a testa abilităţile dinamice ale motorului.

Consum

Mazda3 facelift 1.6 CD are un consum mixt declarat la 4.3 litri la sută. Doar versiunea echivalentă a lui Ford Focus are un consum mai bun, de 4.2 litri la sută. Ceilalţi rivali sunt destul de aproape la consumul mixt, 4.6 litri la sută fiind valoarea competitorului cel mai îndepărtat în ceea ce priveşte consumul. Partea bună? Mazda reuşeşte acest lucru fără un sistem Stop-Start (disponibil doar pe unele motorizări), în timp ce Focus are aşa ceva.

În regim urban, Mazda anunţă un consum de 5.2 litri la sută pentru această motorizare, în timp ce consumul extraurban este declarat la 3.8 litri la sută. Versiunea echivalentă a lui Ford Focus sedan este mai economică cu 0.1 litri la sută în ambele situaţii. De remarcat motorizarea 1.6 D2 a lui Volvo S40, care obţine tot un consum mixt de 4.3 litri la sută şi are specificaţii comparabile cu Mazda3 sedan.

În cadrul lansării în România, am abordat traseul Bucureşti-Poiana Braşov la bordul acestui model. Până la intrarea pe secţiunea cu serpentine a traseului, computerul de bord afişa un consum de 5.6 litri la sută, după care valoarea a urcat la 6.5 litri la sută în urma abordării unui stil de condus mai alert. 

Performanţe

Mazda3 1.6 diesel are nevoie de 11 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h şi poate atinge o viteză maximă de 186 km/h. Valorile sunt suficiente pentru România şi corecte pentru un model din acest segment. Versiunile comparabile ale lui Focus şi Fluence au un timp egal pentru 0-100 km/h, cu toate că Focus are o viteză maximă cu 10 km/h mai mare.

În ceea ce priveşte Jetta şi Octavia 1.6 TDI, cele două modele sunt mai lente până la 100 kmh, având nevoie de 11.7, respectiv 11.3 secunde pentru respectivul sprint. Rezultatul celor două modele din grupul VAG este explicabil, dat fiind diferenţa de putere şi de cuplu dintre cele două şi Mazda3 şi faptul că etajarea transmisiilor le permite atingerea vitezei de 190 km/h.

Interior

Interiorul lui Mazda3 a cunoscut o îmbunătăţire odată cu facelift-ul aplicat recent. Ceasurile de bord au acum o altă iluminare, mult mai confortabilă pentru ochi, iar consola centrală are ornamente negre în loc de gri, care îi conferă un aspect mai plăcut în raport cu versiunea precedentă. Ergonomia comenzilor este bună, iar calitatea unor materiale pare să fi crescut în raport cu faza unu a modelului.

Scaunele din faţă au un profil mai sportiv, cu un suport lateral potrivit, iar poziţia la volan îţi insuflă şi ea un sentiment de sportivitate. Suportul lombar ni s-a părut deranjant, fiind prea umflat în poziţia neutră. De asemenea, scaunul este ferm, ceea ce ar putea să fie atrăgător doar pentru clienţii care doresc o ţinută mai sportivă. Fanii confortului s-ar putea să nu fie atât de bucuroşi în privinţa acestui aspect, existând posibilitatea ca scaunele să fie obositoare la un traseu mai lung, de câteva ore.

Portbagajul are un volum de 430 de litri, mai puţin decât oferă Fluence, Jetta sau Octavia, dar mai mult decât Focus (cu 10 litri). Bancheta din spate găzduieşte fără probleme pasagerii cu o înălţime de 180 cm, dar nu este cu mult mai mare faţă de cel oferit de rivali. Am apreciat atenţia sporită acordată antifonării, vibraţiile şi sunetele neplăcute fiind reduse dramatic.

Preţ de achiziţie

Mazda3 facelift în versiunea sedan are un preţ de pornire de 16.590 euro cu TVA inclus. Versiunea diesel de 1.6 litri pleacă de la 18.590 euro cu TVA inclus, în cazul nivelului de echipare CE. Nivelul de echipare TX, testat de noi, are un preţ de listă de 21.690 de euro cu TVA inclus. Trebuie să menţionăm faptul că modelul are o ofertă specială de lansare, valabilă până la sfârşitul acestui an, în care modelul testat de noi costă doar 19.490 de euro cu TVA inclus, preţ cu adevărat competitiv.

Din păcate pentru Mazda3 facelift, vorbim de cel mai scump model din segment. Rivalii săi au un preţ de pornire mai redus, cel mai apropiat model fiind cu peste 1000 de euro mai ieftin. Mai mult decât atât, puteţi opta pentru nivelul de echipare de top în cazul acestor modele la un preţ de achiziţie mai mic decât al lui Mazda3 sedan CD116 TX. Din acest punct de vedere, modelul pierde foarte mult, un client putând să aleagă un Volvo S40 S40 D2 116 CP contra sumei de 21.948 de euro cu TVA inclus, veste care nu este de bun augur pentru cei de la Mazda. Dacă ne uităm cu atenţie în ofertele constructorilor de volum, putem observa faptul că există mai multe berline de clasă medie (clasă superioară celei în care se află acest model) ce pot fi achiziţionate contra a 21.690 de euro, cu toate că o versiune diesel cu echipare potrivită va costa ceva mai mult.

Siguranţă

Mazda3 a obţinut cinci stele la testele EuroNCAP din 2009. Odată cu facelift-ul, cei de la Mazda au păstrat elementele care au obţinut punctajul maxim şi le-au îmbunătăţit. Modelul se bucură de ABS, EBD, asistenţă la frânare, TCS şi DSC în standard. Opţional, respectiv în cazul nivelurilor de echipare superioare, clienţii primesc indicatorul de frânare de urgenţă (funcţionează prin clipirea rapidă a stopurilor la o frânare de urgenţă pentru avertizare şoferilor din spate), sistemul RVM (de monitorizare a unghiului mort) şi altele. Sistemul RVM prezintă un set de LED-uri puternice integrate în oglinzile laterale, fiind uşor de sesizat prezenţa unui vehicul în unghiul mort.

La capitolul siguranţă pasivă, modelul prezintă şase airbag-uri, tetiere ce protejează gâtul în cazul impactului din spate şi pedale deformabile.

Ţinută de drum

Mazda3 se bucură de o ţinută de drum sportivă, element rar în cazul berlinelor de clasă compactă. Vorbim de un segment în care confortul devine principala preocupare a multor constructori, iar latura sportivă este lăsată fie în sarcina celei mai sportive versiuni, fie este uitată cu totul. Cei de la Mazda nu au uitat, totuşi, de confort, reducând din ridigitatea podelei pentru a reduce zgomotele la rulare şi vibraţiile pe suprafeţele neplăcute de drum.

Practic, modelul prezintă un nivel de ruliu redus pe viraje şi un comportament plăcut pe viraje, foarte aproape de neutru. În cazul direcţiei, se pare că japonezii au nimerit graniţa dintre confort şi precizie, aceasta fiind uşor de manevrat, dar care "comunică" cu tine. Simţi fiecare bucată de drum, fără să te trezeşti cu dureri de antebraţe de cât de tare ai muncit să roteşti volanul. Ne-a plăcut senzaţia oferită de pedala de frână la fiecare apăsare. Deşi nu vorbim de vreo versiune sportivă, simţi fiecare milimetru de apăsare a pedalei şi frânele se comportă foarte bine (cum a trebuit să aflăm de câteva ori din cauza unor şoferi imprudenţi pe DN1).

Cei de la Mazda spun că au operat o serie de modificări pentru creşterea nivelului de confort, printre care se numără o caroserie mai rigidă, amortizoare optimizate pentru a răspunde mai prompt la direcţie şi alte modificări la suspensie. Nivelul de confort este potrivit pentru o compactă, deşi familiştii trecuţi de prima tinereţe ar putea spune că vorbim de ceva prea sportiv pentru ei.

Vizibilitate

Mazda3 nu impune probleme de vizibilitate şoferului, montanţii A având un unghi potrivit, în timp ce montanţii B sunt suficient de subţiri încât să nu te încurce la diverse manevre. Oglinzile laterale au dimensiuni generoase, iar versiunile superioare de echipare se bucură de prezenţa sistemului RVM, care avertizează şoferul de existenţa unui vehicul în unghiul mort.

Singurul element care ar putea fi deranjant în unele situaţii este montantul C. Acesta are o formă triunghiulară şi este destul de gros, iar tetiera spate dreapta formează un mic zid alături de acesta şi te deranjează împreună atunci când încerci să ieşi în siguranţă dintr-o parcare în spic, cu spatele la un bulevard aglomerat. Trecerea peste acest mic neajuns se face doar cu atenţie sporită la acest gen de manevră, unde multe modele provoacă neplăceri.

Tehnologie

Cel mai popular model al constructorului nipon a primit o distincţie pentru tehnologie în 2011. Vorbim de sistemul RVM, care a fost premiat de EuroNCAP Advanced la Salonul Auto de la Frankfurt în acest an. Comportamentul respectivului sistem este foarte bun, iar acesta intră în funcţiune după ce trecem de 60 km/h. Indiferent de condiţiile meteo, acesta te avertizează dacă ai pe cineva în unghiul mort şi intenţionezi să schimbi banda. Atenţionarea apare în oglinda laterală de pe partea pe care se află vehiculul, iar intensitatea luminii este suficient de puternică încât poate fi observată din vehiculul aflat în unghiul mort.

În ceea ce priveşte echipamentele din dotarea modelului testat, vorbim de comenzi pe volan, tempomat, încălzire în scaune pe cinci niveluri, conexiune Bluetooth, climatizare cu reglare automată pe două zone, parbriz încălzit şi oglinzi electrice cu pliere electrică, pe lângă elementele obişnuite ale segmentului.

Design

Facelift-ul lui Mazda3 vine ca o şlefuire a unei piese care era oricum atrăgătoare. Atât versiunea hatchback, cât şi versiunea berlină au devenit mai frumoase, iar modelul este acum şi mai aerodinamic. Modificările care au îmbunătăţit coeficientul aerodinamic sunt la nivelul barei de protecţie faţă, care are o tăietură sub proiectoare (redesenate şi ele), în timp ce suprafaţa plană de sub podeaua automobilului a fost mărită cu 10%. Toate aceste modificări l-au făcut pe Mazda3 mai aerodinamic şi mai atrăgător, iar interiorul a devenit şi el mai plăcut ochiului odată cu micile îmbunătăţiri.

Nu ne-a placut

  • Preţ ridicat în raport cu unii rivali
  • Lipsa transmisiilor automate în compania motoarelor diesel
  • Diferenţă mare de preţ între nivelurile de echipare din gamă
Date tehnice - Mazda 3 sedan (2011) 1.6 CD116 TX
Combustibil
Diesel
Nr. usi
4
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1560
Lungime mm
4580
Putere maxima CP (rpm)
116 (3600)
Latime mm
1755
Cuplu maxim Nm (rpm)
270 (1750)
Inaltime mm
1470
Viteza maxima km/h
188
Greutate kg
1276
Acceleratie 0-100 km/h s
11.0
Ampatament mm
2640
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
55
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
430
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mazda 3 sedan (2011)

Ultimele teste

Comentarii (20)

  • *****
    Zoom......Zoomm......
    10 4
  • Mazda
    Frumos test, ca si masina si pozele de altfel.
    15 1
  • Sa inteleg ca unul din deliciile fostei generatii nu mai exista? Adica acel zgomot sportiv facut de toba de esapament, pentru ca tot spuneti ca izolarea fonica e foarte buna. Ma refer la benzinar. La diesel nu stiu daca s-a pastrat acelasi sound intentionat. :)
    14 2
  • mazda
    f scumpa masina.
    16 5
  • @LauCalin
    "Benzinarul" de 1.6 litri se face auzit după 3.000 rpm, într-un mod plăcut şi nederanjant. Până acolo, e destul de silenţios.
    9 1
  • daniel
    despre mazda 3
    la viteza nu mai auzi de zgomotul vantului :P in oras e placere maxima dupa 3-4000 rmp. merita fiecare ban masina! e o bijuterie :)
    11 1
  • Da, interesanta. Exista cateva "probleme":
    + arata foarte bine pe alb (Sebastian, am mers cu aceasta masina!);
    +cutia foarte precisa;
    - pretul exagerat
    - lipsa geamurilor cu "touch" pentru pasageri
    -
    9 1
  • CRISTI LIVEZEANU
    MAZDA 3
    MASINA E BETON SI NU E SCUMPA LA ECHIPARE FATA E ALTE MASINI DE ACEEASI CLASA. DUPA CE IESE DIN RODAJ E CU TOTUL ALTA MASINA. MERITA BANII. AM UN MAZDA 3 TX . ECHIPATA FUL. 1,6 BENZINA.
    16 5
  • cosmin
    MAZDA 3 SEDAN FACELIFT!
    FOARTE TARE MASINA!!!DAK ESTE CUMVA DOTATA SI CU NAV II CONTRAZIC PE CEI DE LA AUTOMARKET PT CA SUNT MASINI DE GABARITUL EI MAI SCUMPE DECAT EA SI NICI NU AU UN DESIGN ASA DE FRUMOS.KIAR MERITA FIECARE BANUT!ESTE EXACT CUM SPUN CEI DE LA MAZDA:ZOOM...ZOOM!!!MAI DEGRABA BUN...BUN!!!
    9 2
  • cosmin
    MAZDA 3 SEDAN FACELIFT!
    SI INCA CEVA:CEL MAI BUN CONSUM DIN CLASA(PAREREA MEA).FATA DE FOCUS CU SIDTEM START-STOP EA CONSUMA CU DOAR 0.1lLA100 MAI MULT DECAT EL FARA ACEST SISTEM.CUM SPUNEAM:BUN...BUN!!!BV MAZDA!!!
    10 1
  • cosmin
    MAZDA 3 SEDAN FACELIFT!
    APROPO:IMI SPUNE SI MIE CINEVA CE INSEAMNA RVM?MULTUMESC!
    1 1
  • cosmin
    MAZDA 3 SEDAN FACELIFT!
    numai trebuie sa-mi spuneti!am aflat!
    1 2
  • 3
    Foarte tare masina: usoara, agila si frumoasa! Motorul are un cuplu excelent pt. cilindrea sa! Ce mai......ideala pt. 2 tineri proaspat casatoriti si nu numai!
    10 1
  • Eu acum 4 ani am recomandat unui prieten Mazda 3. A ajuns deja pe la 100000 de km. Nici nu se gandeste sa scape prea curand de ea. :p
    14 1
  • @cosmin
    ReVolution Meter. Cred :))))
    0 2
  • @cosmin
    RVM= Rear View Monitor - monitorizează unghiul mort şi primeşti o avertizare dacă există un vehicul în unghiul mort şi tu semnalizezi ca să schimbi direcţia.
    3 0
  • Si asta nu e un motor foarte potent
    Exista si motoare mai potente la Mazda3. Sunt totusi curios de ce nu au pus motorul de pe varianta GTA si pe sedan. Ar fi fost hit la vanzari.Mazda este o masina mai deosebita si asta se vede si se simte. A crescut in dimensiuni fata de generatia precedenta, insa si-a pastrat farmecul. Iar de fiabilitate nu cred ca putem sa ne indoim. Fata de alte marci, si nu dau nume ca sar fanii Renault pe mine, Mazda ofera "altceva". Si nu vom putea compara curand Mazda cu Renault sau Ford. Desi au motoare asemanatoare, Mazda are un "ceva" al ei, doar pentru cunoscatori. Are dreptate LauCalin, generatia veche avea un anumit sunet sport al evacuarii care te facea sa mergi cu ea turata numai pentru a o auzi. O masina foarte reusita de altfel.
    5 1
  • mazda3 1.6 cd tx
    Sunt proprietar de mazda 3 1.6 cd tx sedan de 2 luni ... pana acum ce am observat .. suspensia destul de rigida dar nu e suparatoare absoarbe bine denivelarile .. sta foarte bine pe viraje ... consumul dat de constructor nu are nici o legatura cu cel real ... bine in cazul meu am inteles ca consumul v-a scadea odata ce am trecut cam de 5 mii de km ... pana acum la drum lung cel mai putin 5.5 cel mai mult 6.1 dar tin sa mentionez ca nu am un stil de condus inclinat spre un consum mic .. pot sa spun ca am fost foarte multumit de consumul extraurban ... dar in oras lucrurile stau altfel acum ca a inceput sa fie ceva mai frig am consum 9- 9.6 cand am luato aveam cam 8-8.5 nu cred ca voi ajung vreodata la un consum de sub 6 % cum pretinde constructorul ... sistemul RVM este chiar foarte folositor avertizandu-ma de cateva ori .. sunt multumit de achizitie .. este o masina foarte frumoasa atrage multe priviri in trafic
    7 0
  • lutzumadman
    hai cu promovarea
    si totusi honda civic sedan e mai tare are plasticu mai de calitate ,putere mai mare si e mai spatioasa si e mai ieftina!si mai vedem
    3 4
  • CRISTI L.
    MAZDA 3 SPORT
    La performantele masinii ajungi dupa ce iese din rodaj, adica dupa 20.000 km te poti bucura de un consum redus de benzina si putere mai mare si acceleratii din scurt . Am obtinut un consum mediu la suta de km de 4,5 litri benzina la 2.500 de turatii , dar poti scoate si un consum de 7. 8 litri /100 km. un consum mediu constant e de 7 litri/100 km, iarna , vara e de 6/ 100 km. si asta sa nu scazi turatiile motorului sub 2500 - 3000.
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru