Drivetest Nissan Qashqai+2 (2010-2013)

Nissan Qashqai+2 (2010-2013) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Golfuletz Studio
Miercuri, 02.06.2010
MonovoSUV
Procesul de îmbătrânire este trădat în cazul nostru de riduri, iar în cazul modelelor auto de scăderea popularităţii. Dacă în prima situaţie se apelează la creme antirid, cel de-al doilea caz are nevoie de o atenţie deosebită. Dacă ingredientele sunt amestecate corect, rezultatul poate fi chiar mai bun decât fusese anticipat. Acelaşi scenariu s-a scris probabil şi în cadrul departamentului de design Nissan, unde geniile creatoare au încercat să repare erorile estetice ale vechiului Qashqai. Se pare că operaţia estetică a reuşit şi crossover-ul s-a ales cu o faţă nouă, mult mai atrăgătoare decât prima. Reacţiile pozitive au făcut ca aspectul să se transmită şi derivatului cu şapte locuri, care arată la fel de bine, dar păstrează câteva din defectele vechiului model. Vom diseca însă crossover-ul japonezilor pe parcursul testului nostru.

Motor / Transmisie

Să începem mai întâi cu ce se ascunde sub imaginea frumos poleită a noului Qashqai+2: un motor pe benzină de 2.0 litri, capabil să ofere 140 de cai putere şi 196 de Nm. Pe hârtie premizele nu sunt foarte optimiste, mai ales că vorbim de un moment motor total inutil în situaţiile de off-road, pentru care modelul a primit de altfel tracţiunea integrală inteligentă Nissan şi gardă la sol de aproape 20 de centimetri. Motorul este complet neputincios la un regim de turaţii redus, trezindu-se la viaţă abia atunci când acul atinge 4800 de rotaţii. Nu mai vorbim de puterea maximă, pentru care trebuie să alergi până la 6000 de rpm. Concluzia este că avem un motor de turaţie, aspirat normal, care se va chinui groaznic dacă veţi alege să încărcaţi la maxim crossover-ul cu pretenţii de monovolum. Qashqai+2 se descurcă însă rezonabil atunci când este condus on road, iar resursele motorului sunt transmise doar punţii faţă. O împărţire a cuplului, şi aşa puţin, între cele două axe va duce uneori la o senzaţie de submotorizare, resimţită atunci când comutaţi pe 4x4. Unitatea cu patru cilindri este asistată de o cutie cu şase rapoarte, bine etajată, cu o timonerie destul de precisă şi uşor de utilizat. Prezenţa celei de-a şasea trepte este un aspect pozitiv pentru un motor pe benzină, care reuşeşte astfel să înghită mai puţini litri de combustibil.

Consum

Şi fiindcă tot am ajuns la un capitol din ce în ce mai disputat între constructorii auto, trebuie să vorbim şi despre porţia de carburant, pe care o cere Qashqai atunci când îl scoateţi la plimbare prin Bucureşti sau atunci când colindaţi pe şoselele ţării. Japonezii sunt destul de sinceri în cartea tehnică şi anunţă un consum urban de 11.1 litri la 100 de kilometri. În realitate, cifra indicată de computerul de bord se apropie destul de cea a oficialilor, diferenţa fiind de aproximativ un litru şi jumătate. Dacă vă planificaţi un concediu împreună cu familia pe câteva sute de kilometri, luaţi în calcul că o rulare fără excese, cu viteze ce nu depăşesc 130 de km/h, vă poate aduce un consum extern de până la 8 litri/100 km. Rezultatele nu sunt impresionante, ceea ce înseamnă că, pentru cei care îşi doresc o autonomie mare, alternativa favorabilă rămâne tot dieselul.

Performanţe

Un familist convins nu îşi propune să lase cauciuc pe asfalt la fiecare demaraj şi nici să dea peste cap radarele poliţiei. Spunem asta, pentru că cei 140 de cai pot trage crossover-ul japonez până la 100 de km/h în 10.9 secunde, o performanţă acceptabilă, croită special pentru publicul ţintă al modelului. Viteza maximă este una la fel de decentă pentru infrastructura de la noi, cei 191 de km/h fiind suficienţi pentru a ajunge din puntul A în punctul B, destul de repede.

Interior

Interiorul lui Qashqai a crescut considerabil la capitolul calitate, materialele folosite de japonezi pentru a îmbrăca habitaclul fiind prietenoase la atingere şi destul de bine îmbinate. Plasticul folosit la nivelul planşei de bord este moale, în antiteză cu cel regăsit pe consola centrală, ceva mai rece şi dur. Nu lipsesc şi inserţii din plastic gri, care mai animă monotonia interiorului. Spunem monotonie, pentru că japonezii nu au oglindit „veselia” designului exterior şi în interior, unde singura „pată de culoare” este dată de acoperişul panoramic, responsabil pentru crearea unei sentiment unic de confort. Vorbim de confort şi atunci când ne referim la scaune, destul de grijulii cu spatele şi şezutul pasagerilor pe distanţe lungi, dar şi atunci când luăm în calcul insonorizarea habitaclului, mult mai bună în cazul faceliftului. Mai mare ca fratele său cu doar cinci locuri, Qashqai+2 promite un spaţiu generos pentru pasagerii săi. Cu condiţia să ne referim la doar două rânduri de scaune şi nu trei, aşa cum pretinde Nissan. Cartea tehnică anunţă şapte locuri, însă ele nu există practic decât pentru copiii mutanţi, care au crescut fără picioare. Dacă vă rezumaţi la cinci pasageri, spaţiul interior va fi extra suficient chiar şi pe bancheta din spate, ca să nu mai vorbim de portbagajul încăpător, de 450 de litri. Când totuşi şoferul se încăpăţânează să îşi tortureze copiii, pentru că nu vor să doarmă la prânz, poate folosi şi al treilea rând de pseudo scaune, reducând capacitatea portbagajului la numai 130 de litri.

Preţ de achiziţie

Este greu să încadrezi Qashqai+2 într-un singur segment, pentru că japonezii au căutat să ofere un crossover cu şapte locuri, asemeni unui monovolum. Faceliftul propus în primăvara acestui an a adus cu el nu numai un design nou şi o calitate sporită, ci şi o nouă politică de preţuri care poziţionează Qashqai pe o treaptă, unde cu greu se vor putea situa ceilalţi rivali. Crossover-ul pleacă în varianta +2 de la 18.990 de euro, preţ valabil pentru versiunea de bază cu motor de 1.6 litri benzină, de 115 cai putere şi nivel de echipare Visia. Pentru a putea alege însă măcar un diesel de 105 cai putere, clientul român va fi nevoit să scoată din buzunar cel puţin 20.700 de euro. Versiunea testată de noi, 2.0 şi 140 de cai, cu tracţiune integrală şi nivel de echipare Accenta, adică nivelul mediu, va urca însă eticheta de preţ până la o valoare destul de piperată, de 24.400 de euro. Dacă încercăm să căutăm un rival în persoana unui conaţional, mai precis Mitsubishi Outlander, care măsoară însă cu aproape 10 centimetri mai mult în lungime, Qashqai+2 nu stă atât de bine. Un Outlander cu motor pe benzină de 2.0 litri şi 147 de cai, cu tracţiune faţă, porneşte de la 19.767 de euro, în timp ce un Qashqai+2 în aceeaşi configuraţie va scoate din buzunar 22.400 de euro, deci cu mult mai mult. Dacă ne raportăm la un monovolum cum este Renault Grand Scenic, luat în calcul de cei care vor şapte locuri şi nu neapărat o gardă mare la sol, Qashqai+2 va ieşi de asemenea în dezavantaj. Modelul francezilor costă 21.500 de euro cu TVA, preţ valabil pentru versiunea unică de 130 de cai putere, diesel, în timp ce un Qashqai+2 de 150 de cai putere, diesel, porneşte de la 24.750 de euro. Dacă ne raportăm şi la un model din curtea Chevrolet, mai precis la Captiva, lucrurile stau puţin diferit. Americanul europenizat vine cu un motor entry-level pe motorină, de 127 de cai putere, care costă începând cu 21.690 de euro cu TVA. Pentru cei care vor însă un diesel ceva mai puternic, adică varianta de 150 de cai a motorului de 2.0 litri, preţul urcă până la 28.840 de euro. Un Qashqai+2 animat de un diesel cu putere identică costă însă 24.750 de euro cu tracţiune faţă şi 26.650 de euro cu 4x4.

Siguranţă

Actuala generaţie Qashqai a fost testată în varianta cu cinci locuri de către EuroNCAP. Organismul internaţional a cotat cu cinci stele protecţia adulţilor, cu patru stele protecţia copiilor şi cu două stele protecţia pietonilor. Concluzia este că japonezii au făcut o treabă bună la acest capitol, ADN-ul siguranţei Renault fiind transmis cu succes şi sub caroseria modelului Nissan. Elementele de siguranţă activă însumează sisteme ca ABS şi ESP, în timp ce protecţia pasivă îşi trece în cont şase airbaguri (frontale, laterale şi cortină), centuri cu pretensionare pentru toate cele şapte locuri şi puncte de fixare Isofix.

Ţinută de drum

Gândit în primul rând ca un model destinat familiei, Qashqai era obligat să abordeze o ţinută de drum foarte confortabilă, lucru pe care l-a şi făcut de altfel. Imperfecţiunile suprafeţelor de rulare vor fi resimţite foarte puţin de ocupanţii celor şapte locuri, iar senzaţia de confort va fi asociată automat cu una de siguranţă. În modul 4x2, Qashqai+2 se dovedeşte a fi mai sprinten dar şi mai nesigur pe viraje, unde se simte o senzaţie de ruliu. Odată cuplată însă tracţiunea integrală, lucrurile încep să se stabilizeze, chiar dacă japonezul îşi pierde din vlagă. Aderenţa este una de invidiat, fiind foarte greu să te simţi ameninţat atunci când repartiţia cuplului se face atât de bine între punţi. Dacă vă gândiţi la escapade off-road nu vă minţiţi singuri. Qashqai+2 face faţă unui drum forestier, unui drum de noroi sau unui drum acoperit cu zăpadă de câţiva centimetri. În concluzie: unui drum şi nu unor denivelări prea riscante. Chiar dacă există modul Lock al tracţiunii 4x4, el nu poate compensa unghiurile de atac şi de degajare destul de modeste.

Vizibilitate

Faptul ca faceliftul îi aduce lui Qashqai+2 un acoperiş panoramic pentru orice versiune şi nivel de echipare, face ca modelul japonez să fie foarte bine aerisit şi să însumeze o suprafaţă vitrată mare. Atributele acestea îi vor fi de folos şoferului, care va fi răsfăţat, printre altele, şi cu o poziţie înaltă la volan, indicată în cazul unui model de acest tip. Oglinzile laterale sunt suficient de mari, asemeni oglinzii retrovizoare centrale. Montanţii posteriori sunt şi ei bine proporţionaţi şi nu obturează foarte mult câmpul vizual, luneta fiind destul de generoasă. Pe timp de noapte, luminile de drum funcţionează bine, fără a lăsa impresia unei iluminări insuficiente, indiferent de categoria drumului pe care rulaţi.

Tehnologie

Echiparea medie a modelului japonez încearcă să ofere şoferului şi pasagerilor elementele minime de confort. Vorbim despre un sistem de climatizare automat, pe două zone, cu prize de aer şi pentru locurile din spate, şi despre o instalaţie audio, care vine cu cititor de MP3 şi conexiune auxiliară pentru cei care îşi stochează melodiile pe iPod. Sarcinile şoferului sunt uşurate de prezenţa senzorilor de lumină, ploaie şi parcare, de pilotul automat cu comenzi pe volan şi de conexiunea Bluetooth pentru telefonul mobil. Geamurile şi oglinzile electrice precum şi închiderea centralizată sunt dotări de bază, pe care nici nu ar mai trebui să le enumerăm.

Design

Noua direcţie de design pe care o adoptă şi Qashqai+2 este una foarte îndrăzneaţă, atrăgătoare şi superioară celei regăsite pe vechiul model. Faceliftul a adus cu sine o grilă frontală nouă, blocuri optice faţă şi spate redesenate, pentru un spirit mai agresiv, o capotă cu nervuri mai pronunţate şi jante din aliaj cu modele noi. Pachetul exterior este completat de un set de bare de amarare de culoare argintie. Elementele au fost bine amestecate de laboratorul de design, rezultatul fiind poate cel mai atractiv din segment.

Nu ne-a placut

  • Cuplul motor
  • Ultimul rand de scaune
  • Consumul urban

Ultimele teste

Comentarii (8)

  • Felicitari Automarket! un editorial de exceptie! asteptam cu interes si altele!
    5 5
  • CiprianMihai
    U KILL MY DOG >:P bastard
    2 4
  • ..........
    .............
    mult mai frumos un duster....asta e praf
    5 12
  • panaramica
    Nu inteleg ce treaba are capitolul "Vizibilitate" cu acoperisul panoramic. La acest capitol, un test specializat ti-ar scoate in evidenta unghiurile de vizibilitate catre toate suprafetele vitrate ale soferului cat si "unghiul mort". Acoperisul panoramic nu are nici o treaba aici. Bine, daca vrea sa ajungi la Bethlehem, poate, dar altfel...
    9 2
  • Corect
    Felicitari Automarket pentru testul mult mai relevant decit cele anterioare.Cit despre Qashqai+2,desi este nascut mort,se vor gasi destui snobi sa il cumpere.
    5 8
  • @flavius
    De cand Nissan Qashqai este masina de snobi???
    Sti ce e aia snob???
    Apropo, ai Clio :))
    7 5
  • @gtrazvan
    Q e masina ok.Ma refeream la +2.Nu are rost.Cit desppre Clio 3 2008 e marfa.Ala cu narile infundate si cu cotet pe carca 2009 e nashpa.Snob=Fixist,Fudul,Parvenit.
    5 4
  • Baieti faceti ceva mai multe poze cu interiorul ca acolo sta omul si ar trebui sa se simta bine si sa-i placa. Mai lasati excesiva preocupare pentru exterior de parca masina e pentru altii, cei care privesc invidiosi de pe margine la ce scula ti-ai luat tu. Nu suntem toti din astia care fac ture in jurul blocului ca si copii cu bicicleta sa-i vada vecinii ce si-au luat ei.
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru