de Bogdan Mirică, Foto: Golfuletz Studio
Luni, 21.09.2009
-
-
Trimite pe:
Pentru a face dintr-un sedan de clasa medie un model reusit si cu succes la publicul larg, fiecare constructor auto a considerat, de fiecare data, varianta de caroserie break un derivat esential. Opel nu s-a abatut de la acest drum batatorit deja de altii si a completat gama actualului Insignia cu un derivat mai spatios, dar la fel de atragator. Insignia Sports Tourer este alternativa break a "Masinii anului in Europa”, mai exact solutia destinata familistilor convinsi. Break-ul de clasa medie este disponibil si la noi intr-o gama de motorizari foarte diversificata, tocmai pentru a satisface si cei mai mofturosi clienti. Dupa ce a testat cam tot ce se putea in gama fratelui sedan, Automarket si-a dorit sa puna in balanta si atributele versiunii Sports Tourer a modelului german.
Motor / Transmisie
Sub capota break-ului testat de noi s-a aflat o motorizare diesel Ecotec de 2.0 litri si 160 de cai putere, optiunea perfecta pentru cei care isi doresc un consum relativ mic si resurse suficiente pentru o deplasare in siguranta. Automarket a mai avut de a face cu aceasta versiune de motorizare pe versiunea sedan a modelului, insa in acest caz datele problemei sunt complet altele. Break-ul dispune de o putere totala de 160 de cai si un cuplu normal pentru un diesel de o asemenea cilindree, de 350 Nm. Avantajul acestei motorizari este faptul ca momentul motor este resimtit inca de la 1750 rpm, pe o plaja de turatii relativ mica, pana la 2500 de rpm. Cei 350 de Nm reusesc sa imprime un comportament dinamic break-ului si sa-i ofere, alaturi de cei 160 de cai, un comportament rutier decent, capabil sa satisfaca pretentiile de putere ale unui familist normal, care sta departe de excese. Aspectul negativ al acestei motorizari este de departe zgomotul transmis in habitaclu pe toata durata functionarii. Zgomotul creste pe masura ce acul turometrului se apropie de zona rosie, o fortare intensa fiind echivalentul unei arii simfonice cantate fals de o orchestra fara partituri. Unitatea cu patru cilindri este completata de o cutie automata cu sase rapoarte, care pastreaza trasaturile amintite in cazul testului cu Insignia Turbo 4x4. Mai exact, cresterea rapoartelor se face lin, fara intreruperi, insa raspunsul lasa mult de dorit. Cutia retrogradeaza tarziu oferindu-ti cateva clipe de panica atunci cand te afli in situatii limita. Nici schimbarea manuala a rapoartelor si nici activarea functiei Sport nu estompeaza prea mult acest sentiment.
Consum
Desi vorbim de un diesel, cutia automata face ca motorul sa isi piarda una din calitatile sale esentiale, si anume consumul redus de combustibil. Desi cifrele oficiale ale germanilor anunta o valoarea ideala de numai 9.5 litri in mediul urban, Insignia Sports Tourer ne-a “rasfatat” cu un consum cuprins intre 11 si 11.5 litri/100 de kilometri. Trebuie mentionat ca nu am fortat nota dar nici nu am inclinat balanta in favoarea unei croaziere ecologice. Am incercat sa exploatam pedala de acceleratie asa cum ar face-o orice om normal in viata de zi cu zi, atunci cand merge la munca sau in concediu. Lucrurile au stat aproape la fel si in cazul mediului extra-urban, unde break-ul a inghitit cu putin peste 7 litri/100 de kilometri, in conditiile in care oficialii anuntau doar 5.4 litri/100 km.
Interior
Si in cazul noului Insignia Sports Tourer vorbim de un interior spatios dominat de materiale prietenoase insa nu atat de calitative pe cat ne-am fi dorit. Finisajele sunt insa deosebite si iti confirma inca o data ca rigoarea este trasatura care i-a facut celebri pe nemti. Spunem asta chiar daca unii ne vor apostrofa spunand ca avem de a face cu un surogat americano-german, Insignia purtand inca cicatricile GM. Trebuie sa vorbim insa despre spatiu, pentru ca avem de-a face cu un model care isi doreste sa satisfaca pe oricine la acest capitol. Pasagerii de pe locurile din spate dispun de loc suficient, iar problema resimtita la nivelul capului din cauza liniei plafonului, in cazul variantei sedan, este rezolvata. Mai mult decat atat, in portbagaj vor incapea o gramada de lucruri utile sau inutile, multumita capacitatii totale de 540 de litri, in conditii normale, si 1530 de litri, cu toate scaunele rabatate.
Preţ de achiziţie
Varianta break a modelului Insignia pleaca de la 20.250 de euro cu TVA, pe piata din Romania, pret valabil pentru versiunea echipata cu motorul pe benzina de 1.6 litri si 115 cai putere conectat la o cutie manuala. Rivalii din segment se pozitioneaza diferit de modelul german. Fod Mondeo Wagon pleaca de la 20.575 de euro, cu 250 de euro peste Opel Insignia Sports Tourer. Daca mai socotim si faptul ca modelul american vine cu 5 cai putere in minus, Insignia sta clar mai bine. Francezii de la Renault propun si ei un adversar pentru break-ul german, in persoana deja cunoscutului Laguna Estate, care este mai scump cu exact 350 de euro, dar ofera un total de 140 de cai putere si 190 de Nm, deci per total o afacere mai buna. Trebuie insa sa ne referim si la versiunea testata de noi, cea diesel de 160 de cai putere exploatati de o cutie automata cu sase rapoarte. Cea mai ieftina configuratie Insignia Sports Tourer de acest gen porneste de la 27.850 de euro, pret cu 2000 de euro mai mare din cauza optiunii pentru cutia automata. Omologul sau din curtea Ford costa de la 26.406 euro cu TVA, dar dezvolta numai 143 de cai putere si 320 de Nm. Renault Laguna Estate vine propulsat de un motor diesel de 150 de cai putere si 340 Nm, cuplat la o transmisie automata cu sase rapoarte, pentru numai 25.401 euro, un pret cu mult mai mic decat cel afisat de Insignia Sports Tourer. Merita modelul german aproape 2500 de euro in plus doar pentru 10 cai putere?
Siguranţă
Asa cum am mai anuntat si in testele trecute, Opel isi desavarseste munca printr-un sistem de iluminare complex, botezat AFL, care ajuta la prevenirea accidentelor. Bineinteles, pentru situatii neprevazute, Insignia Sports Tourer nu renunta la banalele sisteme de siguranta: airbaguri frontale, laterale si cortina precum si cele mai cunoscute sisteme de siguranta ABS si ESP.
Ţinută de drum
Chiar daca avem de a face cu un break a carui putere este transmisa puntii fata, datele ecuatiei ce rezolva tinuta de drum nu se schimba foarte mult. Inginerii germani si cei americani au reusit sa puna la punct o platforma care impaca si “capra si varza”, asigurand confortul necesar pe drumurile “plombate” si stabilitatea specifica unei rulari in siguranta la viteze mari sau in viraje stranse. Bineinteles, break-ul sufera de pe urma ruliului atunci cand soferul incearca sa isi depaseasca “conditia” intr-un viraj mai strans, abordat cu o doza prea mare de curaj. In plus, tractiunea fata isi arata limitele in aceste situatii. Cu toate acestea, la drum intins, pe autostrada sau pe drumurile nationale unde viteza de rulare sare constant peste 150 de km/h, tinuta de drum este buna. Functia Sport, regasita si pe Insignia Sports Tourer, asigura, cum era si normal, o stabilitate buna, de invidiat in randul break-urilor din clasa sa, in timp ce modul Tour incearca sa ofere confort.
Vizibilitate
Ajungem si la capitolul vizibilitate, unde Insignia Sports Tourer pierde puncte pretioase ca si fratele sau sedan. Rusinea este spalata insa de sistemul de iluminare AFL, o adevarata binecuvantare pe timp de noapte. In antiteza cu acesta aducem inca o data aminte de oglinzile laterale cu o forma ascutita, care nu sunt foarte bine proportionate. Montantii posteriori pot cauza si ei probleme atunci cand efectuati manevre cu spatele. Oglinda retrovizoare centrala, cu functie anti-orbire si senzorii de parcare pot estompa unele defecte la capitolul vizibilitate.
Tehnologie
Opel Insignia Sports Tourer vine cu un pachet de dotari foarte atractiv, incercand sa ofere clientilor sai tot confortul de care au nevoie. Vorbim de un sistem de climatizare automat, pe doua zone, de un sistem audio cu MP3 si conexiune pentru iPod, de pachetul de lumini inteligente AFL, de senzorii de ploaie si de parcare, de scaunele frontale incalzite si de sistemul de navigatie bine pus la punct, care are insa nevoie de DVD in Romania. Toate aceste dotari, regasite si pe versiunile testate anterior, sunt completate de actionarea electrica a portbagajului, cu deschidere fractionata, de instalatia de spalare a farurilor si de sistemul de navigatie, care dezamageste prin amplasarea debusolanta a functiilor, atat pe consola centrala cat si pe plansa de bord. Scaunele, despre care am tot vorbit si pe care le-am tot elogiat pentru confortul pe care il ofera, au marele avantaj de a putea fi reglabile electric chiar si la nivel lombar.
Design
Insignia Sports Tourer pastreaza trasaturile robuste si atragatoare ale fratelui sedan. Putem spune chiar ca este unul dintre putinele break-uri care reusesc sa ramana la fel de atragator ca sedanul, pastrand si amplificand chiar trasaturile sportive. Luminile LED pentru rularea pe timp de zi, designul blocurilor optice spate, care se decupeaza parca cu foarfeca atunci cand deschideti portbagajul, jantele de 19 inch din aliaj, barele de amarare din inox si evacuarea cromata contribuie la a face din Insignia Sports Tourer o masina frumoasa.
Ne-a placut
- Portbagaj spatios
- Design atragator
- Scaune confortabile
- Pachet de lumini inteligente
Nu ne-a placut
- Motor zgomotos
- Raspunsul cutiei automate
- Consumul urban
- Oglinzi subdimensionate
Care e scopul masinii pana la urma ?
Intr-adevar, 750 rpm reprezinta o plaja de turatii relativ generoasa... incep sa cred ca toti redactorii automarket conduc de fapt in mod normal scutere sau biciclete, masinile le testeaza doar uitandu-se la poze.
Cat despre masina, nota 8, este o masina deosebita. mai multe nu comentez.
PS: renuntati la Close-Up or faceti curat in masina :) , si folositi si alt program de editare in afara de Picasa.
Ex: La Siguranta este nota 8. Absurd, fara explicatii.
Corect ar fi sa spuneti: pentru 10 mai trebuiau urmatoarele: ...
Sau: 8 pentru ca lipsesc urmatoarele ....
Incercati sa vedeti dincolo de sloganele publicitare " Cea mai sigura masina din lume " / " Maxim de siguranta " / " bla-bla 5 stele la EuroNCAP "
dar esti ahtiat dupa posturi sa ce te agiti ca mentosana?