Drivetest Opel Meriva (2010-2012)

1.4 Turbo 140CP Enjoy
Opel Meriva (2010-2012) zoom
de Bogdan Mirică
Miercuri, 05.05.2010
Antiteza germana

Opel da dovada de mult curaj. A ales sa schimbe o reteta de succes cu una complet noua, mult mai indrazneata, ce ar putea schimba istoria automobilului contemporan. Aviz celuilalt constructor german de traditie, care se incapataneaza sa ramana conservator. Vazut ca un pionier de-a lungul anilor si ca o sursa de inspiratie pentru ceilalti concurenti din segment, Meriva, mini familistul plamadit in laboratoarele din Russelsheim, continua linia revolutionara cu o noua generatie, dezvaluita in premiera la Geneva. Gata sa se deschida larg in fata publicului sau, si la propriu si la figurat, noul model adopta o serie de trasaturi ale fratilor mai mari, Astra, Zafira si Insignia, pe care le asociaza insa cu o doza de originalitate, cu o planificare inteligenta a spatiului si mai ales cu buna dispozitie. Pentru ca Meriva e un model capabil sa iti fure un zambet imediat ce afli de prezenta usilor cu deschidere opusa. Iata secretul MPV-ului german, calitatea numarul unu, la care inginerii au lucrat din 2005 si pana in prezent. Si putem spune ca au facut-o cu succes, daca ne gandim la avantajele acestui sistem, botezat sugestiv Flex Doors, infinit mai multe decat ale configuratiei pe care o intalnim astazi la 99% dintre masini. Iti vine sa te intrebi de ce nu s-a gandit nimeni la asta mai devreme. Dupa ce deschizi portierele spate ai senzatia ca Opel a reinventat roata si, culmea, i-a iesit.

Motor / Transmisie

Noul Meriva s-a prezentat la raport in orasul german Hamburg, unde ne-a pus la dispozitie doua motorizari pe benzina, ambele derivate din versiunea turbo a motorului de 1.4 litri, ultima "fita" in materie de downsizing a constructorilor europeni de volum si implicit a Opel. Unitatea ofera doua versiuni de putere, una mai discreta si cuminte, de 120 de cai, si una mai fasneata dar gurmanda de 140 de cai putere. Din pacate pentru publicul din Romania, mare pasionat de motoare diesel, Opel nu a oferit spre testare nici una din versiunile CDTI de 1.3 litri (75 sau 95 de cai) sau 1.7 litri. Cu putina rabdare insa, ele vor putea fi gasite pe Meriva in momentul lansarii pe piata autohtona, gama de motorizari urmand sa insumeze in total opt optiuni diesel si benzina. Revenind la Meriva noastra, am ales sa va povestim despre cum ne-am simtit la volanul versiunii de 140 de cai putere si 200 de Nm. Resursele sunt suficiente pentru a face din monovolumul care cantareste peste 1300 de kilograme, o masina dinamica si agila. Caii incep sa galopeze intre 4900 si 6000 de rotatii iar cuplul motor isi rasfata soferul cu o plaja de turatii generoasa, cuprinsa intre 1850 si 4900 de rotatii, gratie indicativului "turbo" alaturat motorasului cu patru cilindri. Cel putin teoretic, pentru ca practic, monovolumul da dovada de curaj abia dupa 2000 de rotatii. In unele situatii, cei 200 de Nm nu vor parea suficienti pentru cei care isi doreau ceva mai multe resurse in situatii de incarcare mare, de aceea solutia optima ar putea fi o versiune diesel. Unitatea testata de noi a fost rasfata cu o cutie in sase rapoarte, spre deosebire de sora sa mai mica, de 120 de cai, care a primit doar cinci. Ansamblul cutie motor creeaza un echilibru placut, iar treptele bine etajate estompeaza lipsa unui cuplu motor foarte generos. Multumita celui de-al saselea raport, valorile consumului pot fi rapid reduse atunci cand rulati pe o distanta mai lunga. Mai mult, precizia rapoartelor contribuie la un sofat relaxant. Cei care isi doresc un motor pe benzina doar pentru a fugi de zgomotul versiunilor diesel, trebuie sa stie ca si unitatea de 1.4 litri turbo poate sopti detalii despre stradania cilindrilor atunci cand stationati, dar mai ales atunci cand turometrul atinge cote inalte.

Consum

Modelul german nu este un campion in ceea ce priveste consumul. Motorul turbo, in ambele variante de putere, este gurmand si nu se poate abtine de la mese copioase atunci cand calcati pedala de acceleratie. Chiar si cand alegi traseele extra-urbane, ceea ce iti indica computerul de bord nu se potriveste cu ce gasesti in cartea tehnica. Cei 5.4 litri la 100 de km sunt departe de cei 7.5-8 litri la 100 de kilometri, pe care ii obtii atunci cand mergi temperat, cu pana la 100 de km/h. Daca esti insa pe autostrada si alegi o viteza de croaziera mai mare, consumul poate urca si mai mult de atat. In aceste conditii, in mediul urban este nevoie de peste 10 litri/100 de km, chiar daca fisa tehnica anunta 8.8 litri/100 km.

Performanţe

Familistul german nu isi propune sa stabileasca recorduri de viteza sau de acceleratie, drept pentru care performantele sale sunt unele decente, fara excese care ar putea face rau micutilor, asteptati sa populeze bancheta din spate. Sprintul de la 0 la 100 de km/h se face in 10.9 secunde iar viteza maxima, pentru momentele in care tatal vrea sa se simta "regele soselelor", este de 196 km/h. Raportate insa la ceilalti rivali din gama, performantele la accelerare nu sunt chiar atat de bune, doar viteza maxima salvand aparentele.

Interior

Chiar daca a ales un stil revolutionar in ceea ce priveste deschiderea usilor, Meriva s-a multumit cu un interior de inspiratie Astra si Insignia, incercand sa copieze linia plansei, a volanului si a partii centrale. Ca si in cazul fratelui compact, Meriva ofera publicului posibilitatea de a da o doza de originalitate habitaclului, care primeste o plansa de bord in doua culori, una din ele similara cu cea a caroseriei. Materialele lasa sa se inteleaga bunele intentii ale inginerilor Opel, concretizate insa pe jumatate. Este oarecum frustrant sa vezi ca partea superioara a plansei de bord este prietenoasa, moale si familiara la atingere, iar partea inferioara si consola centrala adopta un plastic rece, foarte dur, dar probabil rezistent in timp. Comunicarea cu soferul si pasagerii se face tot prin intermediul sistemului de afisaj digital color, care inglobeaza navigatia si sistemul audio, si care da impresia de habitaclu prietenos. Sa ne aruncam insa privirea asupra celui mai important aspect al modelului: spatiul interior si ingeniozitatea cu care acesta a fost folosit. Totul incepe inca de cand patrunzi in habitaclu. Intrarea se face cu stil, in spiritul limuzinelor Rolls Royce, insa Opel a cautat sa nu se cramponeze de acest aspect si sa evidentieze mai degraba functionalitatea acestui sistem. Inginerii din Russelsheim lucreaza la usile Flex Doors inca din 2005, atunci cand si-au propus sa reinventeze "roata", in cazul nostru usile spate, dar intr-un mod original. Folosite pentru prima data in 1925 pe un model Opel, usile cu deschidere opusa au fost regasite mai apoi pe aproape toate modelele constructorului german pana in 1961, cand guvernul local le-a interzis din cauza multiplelor accidente mortale pe care le provoca deschiderea acestora in mers. Rolls Royce a reusit insa sa induplece legislatia germana atunci cand a dezvoltat Phantom, deschizand astfel drumul si pentru constructori de volum, cum este Opel. Portierele pe care le vedem pe Meriva sunt rezultatul a 2500 de ore de munca si garantia calitatii germane. Deschiderea lor opusa, la un unghi de 84 de grade, mai larga decat cea a usilor convetionale (68 de grade), permite un acces mult mai usor in habitaclu, pe locurile din spate. Mai mult decat atat, deschiderea individuala a usilor si configuratia lor garanteaza o "imbarcare" mai sigura pentru copii pe bancheta spate si mai putine dureri de coloana pentru cei cu probleme. Va intrebati probabil de ce nu exista pericolul ca usile sa se deschida in timpul mersului, asa cum o faceau si acum 40-50 de ani? Ei bine, Opel a gasit o solutie simpla, care garanteaza siguranta copiilor chiar si atunci cand sunt lasati nesupravegheati pe bancheta din spate. Mai exact, atunci cand vitezometrul indica 4 km/h, usile se inchid automat si nu mai pot fi deschise decat in stationare, lucru indicat de un LED verde care invioreaza manerul portierei. Gandita ca o masina pentru tinerele familii sau pentru cei de varsta a treia, Meriva introduce o bancheta spate generoasa, ce poate fi personalizata in functie de ocupant, fara a afecta spatiul pentru picioare. Daca pentru copii va fi distractiv sa stea cocotati pe bancheta spate inaltata, reusind sa priveasca pe geam fiecare noua destinatie aleasa de parintele de la volan, pentru unii adulti mai inalti, nimeriti intamplator la bordul Merivei, distanta pana la plafon poate deveni o problema (daca vorbim de persoane cu peste 1.80 metri inaltime). Scaunul pasagerului este la fel de inalt, insa nu exista "intalniri" cu plafonul. Soferul se bucura si el de o pozitie inalta la volan, multumita celor cativa centimetri in plus oferiti de garda la sol. Scaunele pasagerilor fata au fost certificate ca fiind cele mai confortabile de pe piata, alaturi de cele produse de Mercedes. Din pacate ele nu se gasesc decat in lista de optionale, dotarea standard oferind un set de scaune nu foarte confortabile. Fratele compact Astra a "virusat" Meriva cu sindromul spatiilor de depozitare abundente. Acesta se manifesta prin aparitia unor decupaje foarte utile la nivelul portierelor si a plansei de bord (fara spatii insa pentru telefonul mobil) dar si prin aparitia lui Flex Rail, denumire folosita pentru a descrie sistemul de glisare al cotierei centrale, pana pe locurile din spate. Faptul ca avem ce ascunde in cotiera si ca aceasta se poate plimba in voie pana pe locurile posterioare este cu siguranta un avantaj. Flex Rail aduce insa cu sine si un aspect oarecum neplacut. Coloana de glisare a cotierei "inghite" tot spatiul pentru picioare al pasagerului "pedepsit" sa ocupe locul central al banchetei din spate.

Preţ de achiziţie

Daca modelul s-a dovedit pana acum complet revolutionar, Opel nu a mai dat dovada de aceeasi trasatura atunci cand a gandit pretul noii generatii. Nemtii s-au dovedit ceva mai conservatori si au decis sa nu umfle artificial pretul monovolumului, diferenta estimata de specialisti fiind planificata initial la numai 3 procente. Asa s-a ajuns la un pret de pornire de numai 12.990 de euro in Romania, o valoare care ii va lasa pe multi cu gura cascata sau mai bine zis cu usa larg deschisa, ca sa fim in acord cu noua inventie. Si ca sa dovedeasca tuturor ca invata din greselile rivalului Volkswagen, subsidiarul german a pregatit si un prim nivel de echipare foarte bogat, botezat Essentia, care inlocuieste vechiul Enjoy si promite in standard: aer conditionat, computer de bord, geamuri electrice fata, oglinzi electrice incalzite, frana de mana electrica, spatiu depozitare consola centrala fata, airbaguri sofer si pasager fata, ESP, jante de otel de 15 inch. Toate acestea vor putea fi gasite pe versiunea de 1.4 litri si 100 de cai putere, entry-level-ul pentru "piata mioritica". Celelalte unitati pe benzina ar urma sa adauge pretului de pornire aproximativ 700 de euro. Ceea ce isneamna ca am putea avea aproximativ 13.700 de euro pentru versiunea de 1.4 litri si 120 de cai si aproape 14.500 pentru cea de 140 de cai testata de noi. Daca mai socotim insa si valoarea unui nivel de echipare superior, cum ar fi Enjoy (pozitionat mai sus decat in cazul primei generatii) si Cosmo, pretul ar putea creste insa cu alte cateva mii de euro. Daca ne aruncam ochii in curtea francezilor de la Renault vedem un Scenic de generatie noua, care pleaca de la 15.900 de euro cu TVA, in versiunea de 110 cai putere si nvelul de echipare Expression. Diferenta de pret este una destul de mare, avand in vedere ca vorbim despre numai 10 cai putere in plus si despre un pachet de dotari nu foarte diferit de cel entry-level al Merivei. In asteptarea noului C-Max, Ford vinde actuala generatie la un pret care pleaca de la 15.255 de euro, pentru versiunea de 1.6 litri si 100 cai putere. Daca incercam sa ne abatem putin de la segment si sa cautam optiuni in gama unor constructori ca Volkswagen, Seat si Skoda, optiunile viabile care apar pentru prima data sunt Golf Plus, Altea si Roomster, modele cu dimensiuni similare, ceva mai mici decat Meriva dar cu preturi pe masura. Golf Plus scoate din buzunar incepand cu 15.456 de euro, pret valabil pentru versiunea de 80 de cai iar Roomster se multumeste cu 11.400 de euro pret de pornire, insa o versiune de 104 cai, apropiata de cea a Merivei, urca rapid pana la 14.080 de euro. Altea este cea mai viabila alternativa, insa cei 13.510 euro perceputi pentru o versiune de 102 cai putere depasesc pretul de pornire al Merivei.

Siguranţă

Meriva nu a fost inca testat de EuroNCAP, organizatia internationala rezervand un loc pentru modelul german abia in toamna. Opel ne asigura insa ca s-a ingrijit cu atentie de aspectele care tin de viata pasagerilor si a alocat un buget impresionant departamentului care a dezvoltat sistemul Flex Doors, tocmai pentru a garanta siguranta si pentru a obtine un punctaj bun la impactul lateral si la cel cu stalpul. Prezenta airbagurilor in dotarea standard, dar mai ales a ESP-ului si ABS-ului reprezinta plusuri majore ale modelului, daca ne raportam la ceilalti rivali din segment. Drept pentru care, scepticismul nu isi are loc in propozitie iar nota nu poate fi decat una destul de mare.

Ţinută de drum

Meriva se dovedeste a fi un model confortabil, suspensiile fiind create pentru a absorbi cu stoicism neregularitatile suprafetei de rulare. Fie ca va aflati pe un drum unde asfaltul a fost proaspat turnat fie ca traversati o portiune plombata, pe alocuri fara succes, confortul se mentine. Acest aspect nu va fi insa apreciat probabil atat de mult de tinerii parinti care au un stil de sofat ceva mai sportiv, pentru ca ruliul isi face simtita prezenta pe soselele virajate. In plus, garda la sol ceva mai mare face ca la viteze mari Meriva sa inspire o senzatie de nesiguranta, mai ales atunci cand avem de a face si cu vant lateral. Noroc cu directia precisa si cu ESP-ul in standard, gata sa intervina in orice situatie. Un alt aspect neplacut poate fi considerat si zgomotul mare la rulare, care creste proportional cu viteza si poate deranja pasagerii mai sensibili.

Vizibilitate

Fiind vorba despre un monovolum, Opel a avut grija ca suprafata vitrata a noului Meriva sa devina o prioritate atat pentru ingineri cat si pentru designeri. Geamurile laterale sunt bine proportionate, luneta este generoasa iar oglinzile laterale isi gasesc foarte repede pozitia ideala, gratie dimensiunilor. Aspectele legate de siguranta sunt completate de cele functionale, designerii venind cu o idee geniala pentru confortul pasagerilor spate, in majoritatea cazurilor copii. Astfel, desi linia caroseriei tinde sa devina ascendenta, in dreptul geamurilor laterale posterioare linia portierei a fost coborata discret, pentru a mari vizibilitatea copiilor, curiosi intotdeauna de ceea ce se intampla in jurul lor. La randul sau, soferul este ajutat sa mentina un camp vizual bun de pozitia destul de inalta la volan.

Tehnologie

Meriva nu poate deveni un adevarat familist fara a se asigura ca habitaclul este patruns de o ambianta placuta. Pentru aceasta, avem un sistem de sunet destul de fidel chiar si la volum mare, cu mai multe optiuni de redare a cantecului preferat sau, dupa caz, a povestii preferate. Sistemul de climatizare pe doua zone este usor de folosit, chiar daca functiile sale sunt ingramadite in partea inferioara a plansei de bord. Printre gadget-urile care ii vor face pe parinti fericiti se numara senzorii de parcare, lumina si ploaie, volanul incalzit, disponibil chiar si pe nivelul mediu de echipare (Enjoy), incalzirea scaunelor pe trei trepte si bineinteles sistemul de navigatie, care necesita o oarecare acomodare inainte de folosire. Nu lipseste nici pilotul automat si nici reglajul lombar electric, regasit pe scaunele ergonomice, comandate optional.

Design

Sculptural Architecture Meets German Engineering. Despre asta vorbeste noul Meriva atunci cand face cunostinta cu privitorul. Filosofia de design, denumita atat de pompos de nemti, are rolul de a atrage clientii care iubesc nu numai masinile germane, ci si masinile frumoase. Opel a reusit sa combine aceste trasaturi cu succes pe Insignia, Astra si mai nou pe Meriva. Daca hatchback-ul compact copia reteta fratelui de segment D, Meriva pune piciorul in prag si promite personalitate. Aspectul frontal si cel posterior pastreaza insa trasaturi comune cu celelalte modele, forma blocurilor optice, barele cromate, profilul muscular si linia inspirata de litera "V". Aspectul general se schimba insa atunci cand deschizi usa si odata cu ea ochii.

Nu ne-a placut

  • Zgomotul la rulare
  • Cuplul motor
  • Consumul ridicat
Date tehnice - Opel Meriva (2010-2012) 1.4 Turbo 140CP Enjoy
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1364
Lungime mm
4288
Putere maxima CP (rpm)
140 (4900)
Latime mm
1812
Cuplu maxim Nm (rpm)
200 (1850)
Inaltime mm
1615
Viteza maxima km/h
196
Greutate kg
1408
Acceleratie 0-100 km/h s
10.3
Ampatament mm
2644
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
54
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
400
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Opel Meriva (2010-2012)

Ultimele teste

Comentarii (24)

  • .marius.
    Opel Meriva
    Frumoasa si practica.Hmm, totusi la cat de mult s`a vorbit in articol despre interior, m'as fii asteptat la ceva mai multe poze cu interioru' :).
    Astept si un test cu dieselul.
    8 0
  • FLEX-orice
    Oficial mi-au terminat nervii astia cu FLEXU lor. Orice prostie pun pe masina e FLEX. FLEXRIDE FLEXDOORS FLEXRAIL si mai sunt. Pe cand FlexAshtray , FlexRadio, FlexAir, FlexBoot etc ?
    12 16
  • FLEX
    Am uitat sa zic de : Opel Flextreme, sistemul de prins FlexFix si motorul care nu se putea altfel decat ecoFLEX.
    10 16
  • pt thenuts
    Tati ramai la fiat, mai incolo iti sucesti gatul.
    13 8
  • @Titi
    Eu cred ca tu ai o problema. Am zis ca e proasta masina sau ceva e genu ? Am zis doar ca exagereaza cu Flex-ul lor atat.
    15 7
  • flexnushcare, flexride, flexdoors, flexmasa, eco nush cum eco nush care....cui ii pasa de denumrilie astea pompoase?

    romanul vrea 3 pedale, un volan, 3 butoane de clima, o stema nemteasca pe capota si sa tina cat se poate de mult.

    Cati romani o sa mai cumpere masina asta datorita usilor? Noi nu suntem obisnuiti cu astfel de schimbari radicale, suntem mai conservatori, nu ne putem mentaliza macar sa cumparam si alta marca decat una nemteasca chiar daca sunt alte marci mult mai bune decat cele nemtesti dar nu....o sa se vanda asta cum se vinde c4 in Romania. In vest o sa fie o masina de succes, la noi cu siguranta nu.
    7 6
  • Cristian
    bai da' greu e
    Ce conteaza cum ii zice.
    Intereseaza ce stie sa faca !

    E si asta o tehnica daca nu era cu flex.....nu-ti intra la cutiuta.
    Marketing !
    12 1
  • you_hooo
    flex
    Bine ca e totul flexibil la o astfel de masina si nu RIGID asa cum e mentalitatea tuturor!
    Noul Meriva va fi noul lider la vanzari in clasa masini de familie si o referinta in ceea ce priveste designul in aceasta clasa ( a se vedea " prietenii" de la Hyundai si Suzuki au inceput deja sa se inspire).
    Daca ne raportam la pret (mi se pare excelent) deja noul Astra va avea ceva probleme.
    Oricum felicitari Opel!!
    12 4
  • flex
    Era tare sa renunte la denumirea flex doors si sa lase originalul, suicide doors.
    5 8
  • Plex
    O masina mediocra, ca toata gama Opel! In plus este si nepractica prim modul de deschidere a portierelor......cum iesi cand esti in parcare la hipermarket, la mall sau la film? Colac peste pupaza, agati si pietonii de pe trotuar!
    4 18
  • DANUTZU
    meriva
    IN RAMANIA SUNT foarte periculoase aceste usi !!!!!- vom avea multi pasageri cu piciorele rupte - DACA AR FACE USI NORMALE ASI CUMPARA SI EU, DAR CU ASEMENEA USI NEVER NEVER !!!!
    3 18
  • Blaa...
    yuk
    interiorul e dragut dar pe afara e urata ca porcu. deranjaza optic la fel ca koleos si kyron ala
    5 15
  • mda
    Uitati un lucru foarte important. Opel este proprietatea GM. Nimi cu german. Opel , subsidiara G.M. .....bla-bla
    1 11
  • @slv83
    si ce zici dak sunt PIETOANE???:)).Cine este mai conservator ,ca sa nu spun invechit dpdv al ideilor, s-ar putea sa fie deranjat de exterior . Oricum masina mi se pare interesanta si mai mult ca sigur o sa atraga priviri.
    9 1
  • Bogdan
    10/10 la calitate/pret!
    Este chiar asa ieftina de la 13 mii E !!? 1.4 benzina !
    5 5
  • ..................
    ...................
    prea tare masina
    7 1
  • daca si asta e design de nota 9 ... automarket aveti niste gusturi...
    o masina urata
    2 10
  • johanes
    -
    Frumusica masina, mai ales ca seamana cu a mea (Corsa D), in special fata.
    5 2
  • mircea david
    dece meriva
    cred ca este cool acest model . daca ma gandesc ca nu am putut fixa niciodata scaunul copilor in spate , usor sau ca intru in masina mai greu ( aviz amatorilor de mac, peste 100kg) chiar cred ca este interesanta . pentru carcotasi , fratilor este ''family car'' sotia se duce la piata la gradinita , bunicul is cara bunica etc. nu este pentru liniute ..../ Eu sunt pentru si mai stiti ceva arata mai cool decat Mercedes A clase si are acelasi sistem de dschidere a usilor cataxiurile din Londra ( daca ati fost acolo nu se poate sa nu fi remarcat ca e usor de intrat iesit din masina) sau ca RR ( pour le ...) deci celor care nu le place , sa le fie de bine luati V si lantul de aur sau chiulul care este la pachet

    un virus Opel .
    4 0
  • :)
    pana-i cucu nu imi iau din asta cu usile asa,
    ce zici cand te duci cu 50-60 la ora pe putzin si se trezeste un tzaran din spate (pe care tu l-ai luat in masina, prieten, frate, orice romanas) sa deschida usa si sa o inchida inapoi ca i se pare ca nu sa inchis bine, na atunci sa vezi tu cum ai ramas fara usa din spate, :)
    numai daca nu are un sistem care sa nu te lase sa pornesti cand e usa din spate deschisa sau sa nu il poti deschide atata timp cat masina merge.
    2 2
  • you_hooo
    @VSZ
    Prietene nu ai citit articolul; se mentioneaza: "Opel a gasit o solutie simpla, care garanteaza siguranta copiilor chiar si atunci cand sunt lasati nesupravegheati pe bancheta din spate. Mai exact, atunci cand vitezometrul indica 4 km/h, usile se inchid automat si nu mai pot fi deschise decat in stationare, lucru indicat de un LED verde care invioreaza manerul portierei" ...
    3 0
  • Usi
    imi place mult acest sistem de deschidere al usilor, mai confortabil, mai mult spatiu
    3 0
  • Familie
    pentru o familie tanara cred ca ar fi masina ideala, arata bine, sisteme inteligente de protectie
    2 0
  • Young
    primeste toata apreciera din partea mea in privinta designului
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru