de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 12.08.2010
-
-
Trimite pe:
Versiunea ST a lui Ibiza se luptă într-un segment de nişă – cel al subcompactelor break şi are rivali precum Skoda Fabia Combi, Renault Clio Estate, Peugeot 207 SW şi chiar Dacia Logan MCV. Spaniolii de la Seat mizează pe un design sportiv în cazul lui Ibiza ST, pe care îl asezonează cu spaţiu din plin. Hai să vedem cum se comportă Seat Ibiza ST pe drumurile din România.
-
Pret de pornire
11.191 €
-
Pret model testat
14.109 €
-
Taxa auto
147 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
Seat oferă modelul Ibiza cu o gamă de şase motorizări. Două dintre acestea sunt motoare otto aspirate, de 1.2, respectiv 1.4 litri, care oferă 70, respectiv 85 CP. Este indicat să alegeţie versiunea de 1.4 litri şi 85 CP în defavoarea unităţii de 1.2 litri şi 70 CP graţie diferenţei foarte mici de preţ între cele două. Automarket a testat versiunea de 1.4 litri şi 85 CP a lui Ibiza, cuplată la o transmisie manuală cu cinci trepte – singura oferită alături de această motorizare. Deşi ar fi fost mai indicat un diesel pentru un model de familie de segment B, am încercat să ne punem în pielea unui utilizator care nu apreciază motoarele diesel şi nu îşi permite unitatea 1.2 TSI. Cu toate că este pe locul patru în segment, în ceea ce priveşte puterea maximă, fiind scurclasat de Renault Clio Estate 1.4 16v cu ai săi 100 CP, de Peugeot 207 SW 1.4 E de 95 CP şi de Dacia Logan MCV cu cei 90 CP furnizaţi de motorul de 1.6 litri, unitatea de 1.4 litri a lui Ibiza ST nu este chiar atât de lentă precum ne aşteptam. În comparaţie cu un Renault Clio 1.4 16v 100 CP, modelul prezintă reprize mai bune şi o elasticitate crescută a motorului. Rivalii de la Peugeot i-au surclasat pe spanioli în materie de cuplu motor, fiind o diferenţă de numai 4 Nm în favoarea motorului de 1.4 litri al lui 207 SW, care dezvolta 136 Nm la 4.000 rpm. Pe de altă parte, motorul lui Ibiza ST furnizează 132 Nm la 3.8000 rpm, aşadar un cuplu motor ce poate fi utilizat mai devreme. Chiar şi cu maşina goală, trebuie să utilizaţi din plin acel cuplu motor maxim pentru a realiza o deplasare cât de cât energică, indiferent de mediul în care rulaţi. Reprizele sunt slabe în comparaţie cu o subcompactă cu acelaşi motor, dar total previzibile pentru un model destinat familiilor şi optimizat pentru un consum scăzut de carburant. Sunetul generat de acest propulsor se face auzit în habitaclu abia după 4.000 rpm, până în acel moment antifonarea dovedindu-se a fi foarte eficientă. Timoneria cutiei de viteze este foarte precisă, asemenea celorlaltor modele din concernul VAG, iar cutia de viteze suportă schimbările de trepte sportive, aşa cum te îmbie acest propulsor să le faci în unele „momente de ambiţie” ale sale. E un lucru bun că timoneria este precisă, deoarece vei avea nevoie să o foloseşti repede şi des, în special atunci când faci o depăşire. Spre exemplu, cei de la Seat spun că această versiune de motorizare a lui Ibiza ST poate să accelereze de la 80 la 120 km/h în treapta a cincea în 18.6 secunde. Evident, o asemenea manevră într-o depăşire ar fi periculoasă pe şoselele româneşti sau pe orice drum mai aglomerat cu o singură bandă pe sens. Singura soluţie pentru o repriză eficientă 80-120 km/h ar fi retrogradarea în treapta a treia şi accelerarea cu pedala la podea, dar modelul nu prezintă nici atunci performanţe deosebite. Evident, cel mai performant propulsor pe benzina din gamă este unitatea TSI de 1.2 litri cuplată unei transmisii DSG cu şapte rapoarte, iar pe locul doi vine unitatea TDI CR de 105 CP.
Consum
Ca de obicei, când vorbim de un model destinat familiilor cu un buget restrâns, consumul de carburant este un element extrem de important. Trecând peste alegerea mai puţin optimă a unui motor pe benzină în această clasă, a venit momentul să comparăm valorile oficiale anunţate de constructorii care se luptă în acest segment. Potrivit detaliilor tehnice oficiale, Seat Ibiza ST 1.4 16v are un consum urban de 8.0 litri la sută şi un consum extraurban de 4.7 litri la sută. Împreună, cele două valori duc la un consum mediu de 5.9 litri la sută. Toate cele trei valori ale consumului de carburant sunt cele mai bune din segment, iar cel mai apropiat rival este Peugeot 207 SW 1.4 E. Subcompacta break din Sochaux are un consum urban de 8.2 litri la sută şi un consum extraurban de 5.2 litri la sută. Astfel, Peugeot 207 SW 1.4 E are un consum mediu de 6.3 litri la sută, cea de-a doua valoare în segment. Pe locul trei vine Renault Clio 1.4 16v 100 CP, cu un consum mediu de 6.6 litri la sută, un consum urban de 8.7 litri la sută şi un consum extrauban de 5.4 litri la sută. Cei de la Skoda prezintă valori identice cu Ibiza ST în materie de consum şi performanţe dinamice.
În timpul testului nostru, cel mai redus consum de carburant pe care l-am înregistrat în mediul urban a fost de 8.6 litri la sută, în timp ce valoarea cea mai ridicată a fost de 12 litri la sută. Evident, totul depinde de cât de tare apăsaţi pedala de acceleraţie şi cât de aglomerat este oraşul. Pe autostradă, rulând cu o viteză constantă de 120 km/h în treapta a cincea, având o turaţie de 3.300 rpm, veţi înregistra un consum de 7.7 litri la sută. Dacă veţi urca acul turometrului la 3.500 rpm, veţi rula cu 130 km/h şi veţi obţine un consum de 8.3 litri la sută. Consumul extraurban anunţat de spanioli pentru această versiune de motorizare este foarte greu de atins, o valoare mult mai apropiată de realitate fiind în jurul a 6 litri la sută în condiţiile în care nu depăşiţi 90-100 km/h.
Modelul este depunctat la acest capitol de existenţa unor versiuni diesel mult mai economice şi deci mai prietenoase cu buzunarul unei familii tinere.
Interior
Uşor, uşor, ajungem la unul dintre cele mai importante capitole pentru un model destinat familiştilor. La fel ca exteriorul, habitactlul lui Ibiza ST a fost abordat cu dinamismul în minte, dar spaţiul nu a fost uitat. Cei de la Seat spun că modelul este cu 138 de litri mai spaţios decât generaţia precedentă a acestui model, iar volumul portbagajului este de 430 de litri. Singurul model care îl surclasează la acest capitol este Clio Estate, care promite 439 de litri. Peugeot 207 SW anunţă un volum al portbagajului de 337 de litri, în timp ce Logan MCV are doar 200 de litri, dar este singurul din segment care poate fi echipat cu două locuri suplimentare. Calitatea materialelor întâlnite la Ibiza ST nu suclasează media segmentului şi se prezintă la acelaşi nivel cu care ne-a obişnuit constructorul iberic de automobile. De apreciat volanul îmbrăcat în piele şi design-ul acestuia, element care îi conferă şoferului o stare plăcută la volan şi posibilităţile vaste de reglare ale scaunului şofer – fiind permisă o poziţie foarte joasă, care aminteşte de unele modele sport ale constructorului spaniol.
Preţ de achiziţie
Seat Ibiza ST porneşte de la 11.191 de euro cu TVA pe piaţa din România. Preţul este valabil pentru versiunea 1.2 de 70 CP cu nivelul de echipare Reference. Vă recomandăm să faceţi un efort financiar şi să alegeţi măcare versiunea de 1.4 litri şi 85 CP dacă vă atrage modelul spaniol. Exemplarul testat de Automarket este în versiunea de echipare Style şi porneşte de la 14.109 euro cu TVA inclus. În cazul acestui nivel de echipare, recomandăm să alegeţi versiunea 1.2 TSI de 105 CP, care are un preţ de pornire mai mare cu 834 de euro, diferenţă pe care veţi trece rapid, dar va merita toţi banii. Versiunea de top în materie de performanţe – 1.2 TSI DSG are un preţ de pornire de 16.089 euro cu TVA inclus. Acum vine rândul rivalilor să-şi prezinte produsele. Dacia Logan MCV porneşte de la 8.753 de euro cu TVA inclus în versiunea 1.4 MPI de 75 CP. Cu toate acestea, noi am comparat modelul iberic cu versiunea 1.6 MPI de 90 CP în nivelul de echipare Black Line, versiune care porneşte de la 11.045 de euro cu TVA inclus. Am ales versiunea respectivă deoarece aceasta oferea cel mai atrăgător pachet de design prezent în gama MCV şi un nivel de putere şi dotări comparabil cu cel al spaniolilor. Cea mai scumpă versiune din gama Logan MCV costă 13.442 de euro şi reprezintă nivelul de echipare Prestige cu şapte locuri şi un motor 1.5 dCi de 85 CP. Skoda Fabia Combi porneşte de la 11.114 euro cu toate taxele incluse şi preţul este valabil pentru versiunea Trend echipată cu un motor de 1.2 litri şi 70 CP. Echivalentul exemplarului testat în gama Fabia ar fi nivelul de echipare Star alături de motorul de 1.4 litri şi 85 CP, care are un preţ de pornire de 12.856 de euro cu toate taxele incluse. Cel mai ieftin Renault Clio Estate pe care îl poţi achiziţiona costă 11.723 de euro şi reprezintă versiuena Authentique de 1.2 litri şi 75 CP. Versiunea comparată cu modelul testat se numeşte Dynamique şi costă 13.546 de euro dacă este aleasă alături de un motor 1.4 16v de 100 CP. Peugeot 207 SW este oferit într-un singur nivel de echipare şi cu doar două motorizări, iar versiunea comparată cu exemplarul Ibiza ST testat de Automarket costă 13.662 de euro cu toate taxele incluse, aceasta fiind şi cea mai ieftină versiune a lui 207 SW.
Siguranţă
Organismul independent EuroNCAP nu a testat încă Seat Ibiza ST, dar versiunea cu cinci uşi a acestui model a primit cinci stele în 2008. Lista de dotări de siguranţă include airbag-uri faţă pentru şofer şi pasager, ABS standard şi sistemul Isofix pentru două scaune de copii. Sistemul ESP este oferit doar ca echipament opţional, la fel sunt şi airbag-urile suplimentare cu care poate fi echipat acest model. Versiunea entry-level este echipată cu frâne spate pe tamburi, la fel şi versiunea 1.2 TDI CR de 75 CP – acesta ar fi încă un motiv pentru care vă recomandăm versiunile de motorizare superioare ale lui Ibiza. Exemplarul testat beneficiază de ESP în standard, fiind vorba de o diferenţă semnificativă de preţ între Reference şi Style.
Ţinută de drum
Ibiza ST este echipat cu o suspensie faţă de tip McPherson cu bară stabilizatoare şi o suspensie spate cu braţe longitudinale. Toate motorizările cu excepţia unităţilor de 75 CP beneficiază de discuri pe toate roţile. Acum să vorbim despre comportamentul rutier al acestui model spaniol. Fiind vorba de un break de segment B, era evident că nu avem de a face cu un model destinat serpentinelor. Scaunele şi suspensia acestui model sunt orientate în mod evident spre confort, dar comportamentul general al modelului prezintă un indiciu extrem de subtil de sportivitate. Servodirecţia electrohidraulică a acestui model are un cuvânt de spus la acest capitol, fiind deosebit de precisă, iar volanul sport al lui Ibiza ST te îmbie să îl roteşti cu maximă plăcere. Ruliul pe viraje este pronunţat, dar vă reamintim că vorbim de segmentul subcompact şi nu în ultimul rând de un break. Stabilitatea la viteze mari este bună, situându-se la un nivel de top în acest segment de nişă.
Vizibilitate
Modelul iberic beneficiază de oglinzi laterale de dimensiuni potrivite şi de o oglindă centrală de dimensiuni bune. Montanţii laterali nu sunt prea deranjanţi la viraje, cu excepţia montantului B care deranjează atunci când te înscrii pe drumul principal de pe un drum secundar şi ai nevoie să te asiguri cum trebuie din spate. Având în vedere dimensiunile mari ale acestui model, este indicată optarea pentru un sistem de senzori de parcare. Vorbim în mod special de momentele în care luneta de dimensiuni relativ mari a acestui model este umbrită de bagaje şi vizibilitatea este diminuată semnificativ şi încercaţi să faceţi o garare cu spatele. În cazul respectiv v-ar ajuta foarte mult un sistem de parcare în timp util şi fără bătai de cap.
Tehnologie
Ibiza ST beneficiază de numeroase elemente tehnologice, în special în versiunile de echipare superioare. Spre exemplu, nivelul de echipare Style primeşte un computer de bord, cruise control, Radio CD cu MP3 player şi comenzi pe coloana de direcţie, sistem Hill Hold pentru versiunile 1.2 TSI cu sistemul Start&Stop , sistem Bluetooth, senzori de ploaie şi lumină , un port combinat USB compatibil iPod şi alte elemente de acest gen integrate în puţinele butoane de pe bord.
Design
Fără îndoială, Seat Ibiza ST este cel mai atrăgător model din segmentul său. Nuanţa Nayara Blue în care este vopsit exemplarul testat este probabil cea mai atrăgătoare culoare a lui Ibiza ST. O nuanţă mult mai potrivită design-ului acestui model al fi insa una dintre cele două varietăţi de albastru sau de roşu, sau chiar galbenul intitulat Tribu în amintirea celebrului concept al celor de la Seat. Orice culoare aţi alege, întâlnim cel mai aspectuos break din segmentul B disponibil pe piaţă.
Ne-a placut
- Timonerie precisă
- Design atrăgător
- Sunet motor plăcut
- Cel mai bun consum din segment pentru motoarele otto
Nu ne-a placut
- Cutie cu doar cinci trepte
- Gamă de motorizări axată pe unităţile mai mici de 100 CP
- Reprize neimpresionante
- Accent prea mare pe sportivitate, fără o bază reală
Date tehnice - SEAT Ibiza ST (2008-2012) 1.4l 85CP Style |
Combustibil
Benzina |
Nr. usi
5 |
Motor tip / cilindri
n/a |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
1390 |
Lungime mm
4227 |
Putere maxima CP (rpm)
85 (5000) |
Latime mm
1693 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
132 (3800) |
Inaltime mm
1445 |
Viteza maxima km/h
177 |
Greutate kg
1130 |
Acceleratie 0-100 km/h s
12.4 |
Ampatament mm
2469 |
Tractiune
Fata |
Volum rezervor litri
45 |
Cutie viteze
M5 |
Volum portbagaj litri
430 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre SEAT Ibiza ST (2008-2012)
8,3% mergand cu 130km/h ... durere ( ar trebui sa faceti treaba asta cu consumul la diferite viteze incluzand si 90km/h .. nu uitati ca romaniK nu prea are autostrazi :P )
si totusi va avea clienti ;)
in rest: frumusica masinutza, dotari tipice VAG, probabil sta destul de bine pe drum . . . si este nerecomandat sa o cumperi fara 1.2TSI, sau 1.6TDI-CR . . . defapt.. este nerecomandat sa cumperi o masina sub 100cp ( parerea mea evident )
La pret de achizitie ne recomandati sa plecam de la 1.2 tsi la peste 14,943 euro versiunea style (facand un calcul cum ati spus: 14,109 + 834), nu mai e cazul sa spun ca nu face banii astia.
Tinuta de drum:
Mi-a placut urmatoarea expresie: "comportamentul general al modelului prezintă un indiciu extrem de subtil de sportivitate" - pe principiul exista dar lipseste cu desavarsire.
La performante as fi dat o stea jumate, totusi 207 si Clio sunt apropiate si ca viteza max si ca 0-100. Ma mir de renault ca are viteza max mai mica cu toti aia 100cp fata de 95.
18,6 secunde 80-120km/h...in ce conditii? in conditiile in care mergea AC-ul si era masina plina plus bagaje, sau doar 1-2 persoane...Ibiza ST te iubesc!
De fapt cel mai indicat e motorul diesel 1.6 TDI-(in sfarsit)CR.
Voi ati incercat sa o prezentati cat mai bine, pacat ca nu prea ati avut ce. Nu vreau sa stiu ce senzatie ati avut cand va uitati la cronometru si vitezometru nu arata inca 120km/h...probabil radeati cu lacrimi. Sunt mirat totusi cum naiba nici cu viteza a 3-a nu a reusit sa va multumeasca hopul 80-120km/h, de aici imi dau seama ca e jalnica. In cazul asta nici nu ma mir de ce nu i-au pus 6 trepte, cel putin la versiunea testata de voi era mai indicat un 4 trepte atata timp cat ati schimbat de la a 5-a la a 3-a direct, banuiesc ca daca schimbati intr-a 4-a era cam acelasi lucru poate cu 1-2 sec in minus.
Personal in materie de clasa mini sport ca si performanta/pret e swift-ul, macar acolo putem vb de performanta la 0-100 in 8.9s si 125cp plus pretul de 15.100, bine...nu putem compara intru-cat aici e vb de varianta combi.
Intr-adevar, in Romania nu avem autostrazi si deci nu vad unde ar putea fi folosita la capacitate o masina cu un motor de peste 150 de cai, dar pe soselele din Transilvania care sunt destul de virajate ai nevoie totusi de o masina cu care sa poti depasi intr-un spatiu scurt.
O experienta personala.. repetata de cateva ori , este mersul de la bucuresti la T Mures intr-o Astra 1.7 diesel . . . depasirile intre Brasov si TM sunt o aventura. Schimband masina cu un pejo 1.6i sau cu a mea, tot 1.6i dar mai slabuta , situatia se schimba dramatic , poti merge pe drum.. poti depasi un tir chiar daca undeva in zare se vede o masina pe celalalt sens... poti sa accelerezi pe un deal unde exista banda pentru masini lente.. etc ... situatia se schimba foarte mult cand sub capota ai mai mult de 100 de cai si un motor mai elastic. Si acest 1.4 din test poate sa faca fata unor depasiri, cum au spus si baietii de la AM, dar folosind treapta 3 si accceleratia la podea ... dar sa nu te astepti sa ai consum ca in carte ;)
un lucru este clar insa :
dacia 1300 avea 50-60 de cai si vre-o 900 de kile in functie de versiune ceea ce vine undeva pe la 15-17kg/cp
masinutele astea cu 65cp(logan, clio ) sau 70-75cp( VAG,PSA ) au cam 1100kg => un raport cam de 15-17kg/cp.
deci : daca dacia aia obosita ti se pare "fasneata" si "agila" in trafic ... o sa fii foarte multumit si de o astfel de masina ... daca nu ... inseamna ca faci parte dintre aia care nu-s de acord cu asemenea motoare ;)
Cand am spus ca 1.2 tsi inlocuieste motorul de 1.4 l, m-am referit la strict la versiuni; adica vorbim aici de versiunile entry-level. De altfel daca ai avea curiozitatea sa faci un test cu motorul de 1.2 l tsi si apoi ai conduce 1.6 aspirat ai observa inca de la inceput ca motorul asistat de turbina 'trage" mult mai bine si e mult mai elastic, in ciuda ciliendreei mai reduse.
Revenind la 1.4 aspirat, nu am spus niciodata ca e "fisneata" sau "agila" in traficul urban, ci doar ca e cel mult potrivit pt. traficul urban si in nici un caz pt. drumuri in afara localitatii. Acesta e lucrul care ma deranjeza oarecum la seat: prezinta de multe ori doar o masca de sportivitate, fara a avea ceva consistent in spate.
mergeam aseara e drumul spre giurgiu gandindu-ma la testul ala cu acceleratia in treapta 5-a de la 80 la 120 ... ceva nu se lega...
si cand ma uit la joarsa personala, rula cu 90, 2500rpm ... si, din cate stiu, motorul de pe masina mea are o putere de 73kW la 5000si ceva si un cuplu de 140Nm intre 4400si vre-o 5000, ceea ce inseamna ca , daca vreau sa accelerez de la 80 la 120 , intr-a 5-a ar trebui sa ridic de la 2300rpm la 3500rpm, mult sub turatiile in care motorul imi da tot ce are ... sau "tipic pentru un tedei"
concluzia ar fi ca ... nu stiu de ce a fost facut "testul" ... pentru ca-i irelevant, ca sa acceleerzi cu o masina pe benzina tre sa-i dai in goarna si sa mergi cu 4-5000 de ture... adica intr-a 3-a
bafta ;)
ce sa facem , marketingul dicteaza mult pre multe .. si "cleentul tipic" nu are habar ... si il fenteaza aia de le merg fulgii...
Va dau un sfat ca motoru diesel nu este nici unul ...
seat ibiza 1,4 style. forte multumit ok calitate /pret ok consum ok tinuta de drum chiar si pe drumurile din Romnia .