Feedback

DrivetestFiat Linea (2009)

Test drive Fiat Linea (2009) zoom
de Robert Gherghe, Bogdan Mirică
Luni, 12.11.2007
Sedanul cuminte si ieftin

Esti proaspat invatacel in ale sofatului sau abia ti-ai luat carnetul? Ei bine ai putea sa-ti rogi parintii sa-ti cumpere un Fiat Linea, cu conditia sa nu ravnesti bineinteles la cine stie ce bolid pe care sa nu-l poti struni.

De ce aceasta propunere? Pentru ca zilele acestea tocmai am gasit o berlina pentru incepatori. Numele sau este Linea si vine tocmai din Turcia, fiind construita la fabrica Fiat din Bursa. Proaspat lansata pe piata romaneasca in aceasta vara, berlina italiana se adreseaza unui public larg insa momentan nu impresioneaza prea mult din cauza motorizarilor slabe. Romanii nu au de ales decat intre versiunea pe benzina de 1.4 litri si 77 de cai putere si multijet-ul de 1.3 litri si 90 de cai. Intre cele doua motorizari, am ales pentru test-drive diesel-ul, celebrul propulsor Fiat fiind insa depasit de situatie pe sedanul Linea.

Am ales pentru berlina italiana un traseu destul de solicitant, Bucuresti-Sibiu, pentru a vedea cum se comporta la drum intins sau in viraje stranse. Sa o luam cu inceputul, adica cu acomodarea soferului. Va spuneam la inceput ca berlina este foarte potrivita pentru cei care sunt la inceputul "carierei" pe sosea pentru ca este foarte usor de condus. Fiind propulsata de un motor diesel, ambreiajul se lasa usor sub talpa fiecaruia, iar acceleratia, desi greoaie, asculta atunci cand ai motorul suficient de turat. Cursa schimbatorului este lunga, o trasatura specifica pentru modelele Fiat, insa este ideala pentru cei care "gasesc mai greu" vitezele. Scaunul reglabil pe inaltime si volanul ajustabil va vor ajuta sa gasiti o pozitie optima pentru sofat. Designul reusit al oglinzilor nu afecteaza vizibilitatea, aceasta fiind excelenta.

Sa trecem acum la comportamentul in trafic si la drum intins. In aglomeratia din Capitala este o masina relativ usor de condus, ambreiajul moale nu iti oboseste piciorul iar acceleratia asculta domol de talpa soferului. Un mare minus apare insa pentru soferii care sunt obisnuiti sa conduca mai agresiv si sa efectueze treceri bruste de pe o banda pe alta. Minusul vine de la acceleratia "moarta" in treptele intai si a doua, de la stabilitatea la schimbari bruste ale directiei si de la pedala de frana asupra careia trebuie sa insisti pentru a nu te infige cu botul in masina din fata ta. Am patit-o si noi la o intersectie din Bucuresti unde am observat ca ABS-ul intra prea tarziu si este oarecum imprudent sa nu pastrezi o distanta suficienta fata de ceilalti participanti la trafic.

La drum intins Linea nu a dezamagit, pe autostrada Bucuresti-Pitesti berlina sarind de multe ori peste limita de 120 km/h. Nu va asteptati insa sa puteti concura cu alte sedanuri mai puternice, cum sunt Passat, Octavia sau Citroen C5. Cartea tehnica a masinii indica o viteza maxima de 170 km/h insa noi nu am mers pana acolo oprindu-ne doar pana la 160 km/h, pe o portiune mica de drum ce-i drept. In ciuda comportamentului greoi in traficul aglomerat, Linea se comporta bine la drum intins. Am avut chiar surpriza ca la 130-140 km/h sa simtim o zvacnire, fada ce-i drept, a masinii atunci cand am fortat putin acceleratia. Chiar si pe carosabil umed masina a rulat linistita cu 120-130 km/h, stabilitatea si tinuta de drum inspirandu-ti incredere si o senzatie de siguranta.

Sa nu uitam totusi ca Multijet-ul construit de Fiat este un motor reusit. In cazul Linea potrivirea nu s-a facut manusa, ca la Grande Punto sau Panda, dar totusi in anumite conditii propulsorul diesel se poate face placut si folositor la condus. Pentru a obtine cat mai mult din cei 90 de cai, a trebuit sa fim rabdatori si sa avem parte de o portiune de drum cat mai libera. Fiat Linea Multijet 1.3 si 90 CP devine o masina, sa zicem interesanta, atunci cand rulezi cu 120 km/k constant si incepi sa te lasi usor si constant pe pedala de acceleratie. Pentru ca motorul sa raspunda cerintelor soferului, trebui manuit cu grija si pacienta. In acest caz, raspunsul nu intarzie sa vina. Scapati de un oarecare „tremurat” al masinii la 130 km/h, acceleratie accesata constant si intr-un ritm lent te poate pune, in linie dreapta, intr-o trena de putere si viteza.

Mai exact, motorul incepe sa-si arate muschii, iar masina devine stabila la 150-160 km/h, dar mai mult de atat pare sa nu poata. Valea Oltului a solicitat insa la maxim motorul si rabdarea noastra, pentru ca in viraje stranse sau in depasiri spectaculoase este bine sa fiti prudenti. Dieselul este greoi insa isi face treaba cel mai bine in treptele a treia si a patra, folosite des pentru depasiri. Pentru performante maxime, motorul trebuie mentinut intre 2000 si 3000 de turatii, desi zona de cuplu maxim este destul de mica. Consumul mediu inregistrat de Fiat Linea Multijet 1.3 a fost de 7 litri la 100 km.

Daca la capitoul tehnica modelul Fiat Linea este unul controversat, la interior lucrurile se schimba. Lasand la o parte calitatea materialelor si finisajele ascunse, pretentii specifice sedanurilor scumpe, putem spune ca Linea confera un cockpit excelent si generos, modelul italian fiind ideal ca masina de familie. Fiat Linea este primitor si practic, un autovehicul ideal relaxare si calatorii placute, in timpul carora gradul de confort la bord este perceptibil.

Singurul punct incomod la interior este montantul de pe partea stanga, care ingreuneaza vizibilitatea soferului in momentul in care ia viraje stranse de stanga. Fiind construit dupa cele mai recente criterii de ergonomie, Linea ofera un spatiu destul de generos si suficient. Prin acest lucru nu inseamna ca Linea este un model luxos. Pretul automobilul este sugestiv in acest sens, vorbim despre un pret de pornire care depaseste putin peste 12.000 de euro.

Si daca tot vorbim despre spatiu, nu trebuie sa uitam ca portbagajul este extrem de generos in acest sens. Fiat Linea are 4560 mm lungime, 1730 mm latime, 1500 mm inaltime si un portbagaj cu o capacitate de 500 litri.

Credem ca cel mai bun mod de a judeca Linea este pretul de pornire. Vorbim de un sedan care costa sub pretul mediu al pietei si ofera, in acest context, destul de multe. Personal, credem ca Linea este o masina care poate fi judecata in timp. In functie de cata fiabilitate ofera, Linea ar putea fi o optiune pentru doritorii unui model sedan incapator, cu un motor sigur si cuminte si la un pret avantajos.

Nu ne-a placut

  • Puterea motorului
  • Stabilitatea
  • Designul exterior

Ultimele teste

Comentarii (3)

  • Linea
    Spatiu suficient atat fata cat si spate...motorul potrivit este 1600mjet dar doar daca o aduci din Polonia. Suspensiile sint ferme si filtreaza bine denivelarile
    8 2
  • Linuta
    Am Linea de 2 ani si sunt multumit la fel ca atunci cand am cumparat-o.Varianta emotion-15000 euro.Design superb,atat interior cat si exterior,destul de naravasa cand sare de 2000 ture/minut,consum 7.5%urban,5% extraurban,jante aliaj,blue&me(pentru cei care au Octavia sa specific ca este comunicarea computerului de bord cu telefonul mobil,adica vb la telefon prin computerul masinii),stabilitate in curbe,frane excelente ,clima si multe altele.Este pe aceeasi treapta cu Octavia si Megane.E adevarat,timpul va confirma,sau nu,fiabilitatea ei.Deocamdata ...e cea mai buna masina pe care o puteam lua la banii astia si cu dotarile pe care le are.Si,sa nu uitam este o masina de familie,nu una sport.In plus,taxele sunt mici,RCA platesc 300 lei,fata de 6-700 lei cat se plateste la o Octavia.Ca un posesor al acestei masini,v-o recomand,la 2 ani de la achizitie.Sunt foiarte multumit de ea.
    12 6
  • Am Linea cu trei casete de directie defecte in 75000 km !!! Plus multe alte piese schimbate... Pot dovedi cu acte chiar de la service Fiat
    3 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru