Drivetest Citroen SpaceTourer

2.0 BlueHDi 140 S&S Business L3
4.0
Citroen SpaceTourer zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 22.02.2023
Se poartă vintage

Acum 100 de ani, automobilele erau produse cu totul altfel față de procesul aproape complet robotizat pe care îl folosim astăzi. La începutul secolului 20, existau companii specializate pe realizarea de caroserii, după specificațiile clientului. Iar clientul, nu era o companie, ci chiar persoana care avea să se bucure de acel model.

Carosierii aveau o viață bună, iar printre ei se regăseau adevărați artiști, care au creat forme fascinante. Sigur, precizia nu era neapărat un criteriu sine qua non, iar acele mașini, cu caroserii făcute artizanal, erau incredibil de greu de reparat în caz de accident. Însă, puteai spune cu adevărat că ai o mașină unică parcată în fața casei.

Ei bine, deși acest procedeu de a fabrica o mașină nu mai este folosit pe scară largă (de fapt nu mai este folosit aproape deloc), dacă vrei cu adevărat, încă mai poți găsi nebuni frumoși care fac asta. Printre ei se numără carosierul italian Caselani, care, împreună cu Citroen, a decis să readucă la viață un model uitat de mulți, foarte mulți ani.

Aventura celor două companii a început în 2017, când Caselani a adus la viață legendarul Citroen Type H, o mașină care nu mai are nevoie de nicio prezentare. Produs între 1947 și 1981, Type H a fost adorat pentru formele sale ciudate, ieșite din tipar, dar și pentru caracterul său practic, ieșit din comun. Iar versiunea produsă de Caselani în 2017, a fost un tribut binemeritat, realizat în doar 70 de unități, bazat pe „oasele” lui Citroen Jumper.

Trei ani mai târziu, carosierul italian avea să recidiveze, aducând pe piață încă un concept, de data aceasta inspirat de experimentul numit Citroen Type G, care nu e nici mai mult nici mai puțin decât o versiune mai compactă. Practic, dacă vrei formele specifice lui Type H, dar nu si dimensiunile unui Jumper, acum puteai să îți cumperi un Type HG, bazat pe Jumpy sau SpaceTourer.

De data aceasta s-a mărit și capacitatea de producție, aceasta urcând până la 200 de unități. Așadar, pe scurt, ce vedeți aici este o mașină foarte rară, construită pe platforma lui Citroen SpaceTourer, dar cu o caroserie unică, realizată artizanal, în sediul celor de la Caselani, în Italia.

Dar cum se comportă și ce presupune un astfel de model în exploatarea zilnică? Asta ne-am propus să aflăm pe parcursul celor 3 zile petrecute în compania ei.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE ESTE AICI:

 
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Așa cum am menționat mai sus, Caselani Type HG e construit pe baza a două modele, în funcție de nevoile tale. Vrei o dubiță cu care să cari marfă? Alegi versiunea bazată pe Citroen Jumpy. Vrei să transporți oameni? Alegi varianta bazată pe SpaceTourer. Există și o soluție intermediară, cu două rânduri de scaune și spațiu de depozitare în spate.

Noi am avut cea de-a doua variantă la dispoziția noastră, iar asta înseamnă că opțiunile de motorizare și transmisie sunt cele oferite de SpaceTourer. Din fericire, cei de la Citroen nu au plecat foarte mult urechea la trenduri și păstrează în continuare gama de motorizări corectă pentru acest tip de vehicul, după părerea mea.

Nu vedem aici modele Plug-in hybrid sau hibride, ci doar diesel-uri sănătoase. Sigur, pentru cei mai preocupați de mediu, există și versiuni pur electrice, ceea ce ar putea funcționa chiar și pe o mașină atât de mare, în anumite circumstanțe.

Așadar, modelul nostru de test a fost echipat cu un motor diesel de 2 litri, cu 4 cilindri, turbo, capabil să dezvolte 140 de cai putere și 370 Nm cuplu, de la 2.000 RPM. Un propulsor robust, testat intensiv de-a lungul timpului pe multe modele, care și-a demonstrat fiabilitatea de nenumărate ori. Puterea acestuia a fost trimisă exclusiv către puntea față, prin intermediul unei transmisii manuale cu 6 rapoarte.

Totul este cât se poate de clasic din punct de vedere al propulsiei și nu avem lucruri extraordinare de raportat. Cuplul este livrat destul de devreme, iar asta face ca mașina să nu se simtă submotorizată. Treptele sunt destul de scurt etajate și vei trece prin ele repede. Ultimele, adică 5 și 6, sunt mai lungi, favorizează consumul și o să lași multă vreme schimbătorul neatins.

Mi-a plăcut senzația oferită de timonerie, care este destul de robustă per total, chiar dacă ar fi fost util (după părerea mea) să avem un spațiu ceva mai mare între trepte. Nu o dată am schimbat din treapta 1 în treapta 4 din greșeală.

Resursele par îndestulătoare, însă, e drept, eu am exploatat mașina fără încărcătură aproape tot timpul. În aceste condiții, Caselani Type HG s-a descurcat onorabil chiar și la viteze de autostradă. Nu vă ascund, aș fi curios cum stau lucrurile și în momentul în care mai ai 8 pasageri cu tine, plus ceva bagaje.

Partea bună este că nu sunteți forțați să mergeți doar pe această variantă. Cum spuneam, Caselani Type HG e bazat pe Citroen SpaceTourer, iar asta înseamnă că poți alege orice variantă de motorizare disponibilă pe modelul francez.

Consum

Când vine vorba de mașini capabile să înghită până la nouă pasageri, constructorii nu au, în mod tradițional, foarte multe variante eficiente la dispoziție. Recent, au început să apară pe piață versiuni hibride, dar acestea, așa cum am văzut și noi, se dovedesc a fi ceva mai însetate de obicei. De aceea, dieselul rămâne unica soluție viabilă. Echipat cu un rezervor de uree care poate ajunge pentru 15.000 de kilometri, Caselani Type HG garantează emisii care respectă normele Euro 6d-Temp.

Din nefericire, nu avem date oferite de Caselani cu privire la ce consum de combustibil ar trebui să aibă mașina lor, după transformare. Astfel, trebuie să ne ghidăm după datele oferite de Citroen pentru SpaceTourer, deși chiar și acestea ar putea fi compromise de noua formă a mașinii.

Consumul promis de modelul francez este de 5.6 litri în regim mixt, calculat după normele NEDC. Datele obținute de mine au fost diferite, însă. Prin oraș consumul afișat de mașină a fost de 8.3 litri/100 km, pe DN1 în jur de 6.4 litri/100 de kilometri, iar pe autostradă, la 130 km/h, lucrurile s-au stabilizat în jurul a 8 litri/100 kilometri.

Rivali pentru Caselani Type HG nu prea există. Sigur, modelul creat de carosierul italian ar putea fi comparat cu alte van-uri similare. Putem include aici Opel Zafira Life sau Volkswagen Multivan și chiar Mercedes-Benz V-Class, dar niciunul nu are liniile și personalitatea lui Type HG.

Chiar și așa, dacă ne uităm pe datele de consum, Mercedes-Benz V250d facelift, în variantă medie de caroserie, are o medie de consum de 6 litri în regim NEDC, dar are și 190 de cai putere și un cuplu de 480 Nm.

Volkswagen Multivan este disponibil doar cu o cutie automată DSG, dacă vrei varianta cu motor de 2 litri diesel, TDI, iar în acest caz consumul afișat în testele NEDC este de 5.3 litri/100 kilometri.

Performanţe

Așa cum poate vă inspiră designul exterior, Caselani Type HG nu este despre viteză sau accelerație. Este despre atitudine. Însă, capitolul acesta nu putea fi ignorat, așa că vom menționa, totuși, cifrele relevant în acest sens.

Accelerația de la 0 la 100 km/h durează 10.3 secunde, în timp ce viteza maximă este de 184 km/h. Dacă vrei să insiști. Sfatul meu este să nu o faci.

Mercedes-Benz V250 are o accelerație de 9.1 secunde în timp ce viteza sa maximă este de 206 km/h. Pentru Volkswagen Multivan vorbim de o accelerație de 11.6 secunde și o viteză maximă de 190 km/h.

Interior

Din păcate, deși în momentul în care vezi pentru prima oară un Caselani pe stradă îți închipui că are un interior pe măsura liniilor exuberante ale exteriorului, odată ajuns în cabină e posibil să ai o decepție.

Asta pentru că interiorul nu e cu nimic diferit față de un SpaceTourer normal. Totul va depinde de cum îți configurezi tu mașina înainte ca cei de la Caselani să o modifice. Există o singură diferență, iar aceasta este micuța plachetă de deasupra schimbătorului de viteze, care îți confirmă că acest model este unul din doar 200.

În rest, totul este identic cu un SpaceTourer normal. Din nefericire pentru noi, aici aveam de-a face cu o versiune de bază. Scaunele erau îmbrăcate în material textil, planșa de bord modelată din plastic dur, același material neprietenos fiind găsit și pe panourile ușilor. Așadar, nimic spectaculos.

Caselani Type HG poate fi comandat într-o gamă variată de configurații. Poți alege din trei dimensiuni diferite, de la o lungime a mașinii de 4.6 metri la 4.95 sau chiar până la 5.3 metri. Noi am experimentat versiunea intermediară, cu un ampatament total de 3.28 metri și 9 locuri în total.

Bineînțeles, spațiul interior este direct proporțional cu lungimea caroseriei. La fel și spațiul din portbagaj, care poate garanta un volum total de 4.500 de litri (fără scaune), pe varianta cea mai mare. Rabatarea scaunului pasagerului dreapta poate permite transportul unor obiecte lungi de 3.5 metri.

În cazul pasagerilor spate, accesul se poate face prin intermediul portierei spate dreapta, care glisează fie manual, fie electric. Se poate opta chiar și pentru comandă handsfree a portierei, prin fluturarea piciorului pe sub podea, fix ca la deschiderea portbagajului.

Scaunele pot fi și ele individuale, oferind astfel posibilitatea de configurare a habitaclului. Marele lor avantaj în fața celor de la Volkswagen Multivan este că se mișcă extrem de ușor pe canalele din podea și ajustarea lor este facilă. Pentru cei care nu vor neapărat 9 locuri, ci se gândesc mai degrabă la un shuttle care să ofere spațiu pentru călătorii din zona business, Caselani Type HG poate fi comandat cu numai patru locuri în spate, bineînțeles opuse.

Scaunele sunt foarte confortabile și dispun chiar de cotiere, ca niște adevărate fotolii, dacă mergi pe versiunea cu 4 locuri. Spațiile de depozitare sunt și ele extrem de generoase. Încap foarte multe accesorii în buzunarele portierelor, există un spațiu pentru telefonul mobil, iar torpedoul este dublu.

Ambianța poate fi perfectă dacă optați pentru un acoperiș panoramic pentru locurile din spate. Are o coloană centrală, pe care sunt montate comenzile sistemului de climatizare. Ergonomia este exemplară, adică fix așa cum ar trebui să fie într-un model din acest segment.

Preţ de achiziţie

Dacă e să vorbim despre costurile aferente unei mașini prelucrate de cei de la Caselani, lucrurile variază destul de mult. Asta pentru că prețul final va depinde de configurația mașinii pe care o construiești de la început.

Concret, transformarea exterioară oferită de Caselani costă de la 14.800 de euro în sus, în funcție de opțiunile alese și dimensiunea mașinii. La acest cost se adaugă prețul plătit pentru Citroen Jumpy sau SpaceTourer.

În România, un Citroen SpaceTourer M (cu lungimea de 4.95 metri) costă de la 49.147 euro, conform site-ului companiei. Asta pentru că, în acest moment, doar versiunea electrică este disponibilă pe piața locală. Noi aveam aici un model diesel.

Comparația cu alte modele e futilă, pentru că adăugarea a 14.800 de euro la prețul final scoate Caselani Type HG din calculele raționale vizavi de Multivan sau V-Class.

Siguranţă

În 2015, Citroen SpaceTourer era trecut prin toate testele de siguranță a celor de la EuroNCAP. La acel moment, van-ul francezilor a primit un rating de 5 stele. Cel mai probabil, acesta s-ar potrivi și modelului Caselani Type HG, având în vedere „scheletul” comun pe care se bazează.

Astfel, SpaceTourer a primit un rating de 87% în privința protecției pasagerilor adulți, 91% pentru protecția pasagerilor copii, 64% pentru protecția participanților la trafic și 78% pentru sistemele active de siguranță.

 

Ţinută de drum

Platforma pe care este bazat SpaceTourer este una creată pentru a oferi un mix bun între practicalitate și confort. Asta vine cu ceva compromisuri. Rețeta este destul de rafinată, însă mai există momente de slăbiciune. Spre exemplu, suspensia trădează unele zgomote și nu filtrează foarte bine limitatoarele de viteză, de cele mai multe ori puntea spate trimițând sunete suspecte în habitaclu.

Amortizoarele au o compresie bună și par a fi capabile să absoarbă rularea pe o suprafață cu gropi sau denivelări. Despre o rulare sportivă nu poate fi vorba, pentru că mașina se înclină destul de mult, iar direcția este departe de a fi precisă, în stilul clasic francez.

Asistarea electrică a acesteia ajută însă fix acolo unde este nevoie: la manevrabilitatea în spații strânse, iar manevrele se pot face foarte ușor. În acest sens, este de lăudat ușurința cu care se poate manevra Caselani Type HG, deși mi-ar fi plăcut un diametru de bracaj mai mic.

Pedala de frână mi s-a părut și ea un pic prea sensibilă, dar cel mai probabil aceasta a fost setată astfel pentru a anticipa nevoia de frânare a mașinii în momentul în care este încărcată complet.

La viteze mari, antifonarea își arată și ea limitele, dar, spre surprinderea mea, noul design exterior nu aduce zgomote ciudate la interior. Cea mai mare „gălăgie” a provenit din zona oglinzilor și de sub caroserie, de la pasajele roților.

 

Vizibilitate

Modelele din acest segment nu pun prea multe probleme de vizibilitate, întrucât suprafața vitrată este mare, iar formele pătrățoase. Luneta este uriașă, montanții spate nu încurcă foarte tare, iar oglinzile laterale sunt corect proporționate.

Opțional, clienții primesc și o cameră video spate, cu vizibilitate la 180 de grade. Imaginea poate fi afișată fie pe ecranul sistemului multimedia, fie pe oglinda retrovizoare. Doar montanții față par să creeze unele probleme în viraje strânse.

Modificările celor de la Caselani nu afectează zonele vitrate deloc. Amprenta la sol a mașinii rămâne la fel, astfel încât nu ai de ce să îți faci griji din acest punct de vedere. Ar fi fost util să avem camera de marșarier inclusă standard pe toate versiunile.

 

Tehnologie

Pe frontul tehnologic, te poți bucura de o serie de opțiuni interesante pe Caselani Type HG, în funcție de cum o configurezi. Există climatizare pe două zone pentru pasagerii față, precum și climatizare pentru cei de pe locurile din spate. Există priză de 230V, prize USB și conexiune Bluetooth pentru telefonul mobil. De asemenea, în spatele volanului există un mic computer de bord, toate incluse în standard. Opțional poți bifa și un sistem Head-Up Display color, proiectat pe o bucată de sticlă. Alt nivel!

În centrul planșei de bord există un sistem multimedia proiectat pe un ecran de 7 inch. Acesta oferă suport Apple CarPlay și Android Auto (cu fir), precum și navigație cu informații live din trafic. Are un meniu simplist și un simț tactil decent. Opțional, clienții pot primi și un sistem audio cu 10 difuzoare.

Poți echipa mașina și cu faruri adaptive LED, un sistem de pilot automat cu menținerea benzii și adaptarea automată a vitezei de rulare precum și cu multe alte dotări pe care configuratorul le include, dar pe care noi nu le-am experimentat.

Design

Cu siguranță, Caselani Type HG punctează decisiv la impresia artistică. Rar mi-a fost dat să conduc o mașină care să atragă atât de multă atenție. Ș atât de multe zâmbete.

Un superstar cu forme atipice, dacă vreți, s-a născut în atelierul celor de la Caselani. Liniile paralele de la exterior, inspirate de avioanele germane Junkers, forma ascuțită a părții frontale, grila uriașă cu sigla Citroen sau farurile asemănătoare cu cele ale lui 2CV sunt impresionante.

Multe elemente de design au fost folosite și de carul pe care îl vom vedea în cel mai nou film Asterix și Obelix. Designerii Citroen au preluat farurile, sigla și jantele retro pentru a da naștere acestui mijloc de mobilitate din perioada romană. Mai jos vedeți carul care va apărea în film:

Privirile trecătorilor sunt cu tine oriunde mergi. E drept, poate că nu toată lumea va aprecia forma lui Caselani Type HG, dar cu siguranță toată lumea te va observa. 

De altfel, concluzia după cele trei zile petrecute la bordul acestui van cu totul și cu totul special este că el nu e neapărat destinat clienților persoane fizice. Cred ca cea mai utilă utilizare a sa ar fi sub forma unui panou de publicitate ambulant.

Simpla formă ieșită din comun a acestei mașini, cu jantele sale albe și capacele cromate, te va scoate în evidență oriunde mergi. Iar asta e o oportunitate uriașă, dacă vrei să îți faci reclamă.

Poți pune absolut orice pe panourile laterale ale acestei mașini și zeci de mii de oameni vor afla imediat despre ce vrei să vinzi. Nici măcar nu trebuie să faci eforturi suplimentare în acest sens. Deci, aici stă cheia succesului pentru ceea ce a pregătit Caselani.

Nu ne-a placut

  • Interior anost în versiunea de bază
  • Prețul piperat

Ultimele teste

Comentarii (3)

  • Banditos
    Nu mi se pare deloc scump, un Diesel de 140CP pe o platforma de utilitara/transport >5 pasageri in conditii lejere si bagaje

    Poate interiorul anost si complet nepotrivit cu exteriorul sa fie un punct slab, dar in rest isi merita fiecare banut.
    7 15
  • Just because you can, doesn’t mean you should :)

    Mașina asta îmi amintește de faptul că italienii au făcut unele dintre cele mai frumoase mașini din istorie, dar și Fiat Multipla sau Alfa Romeo Zagato. Mie unul îmi pare un coșmar pe 4 roți.
    15 7
  • Seriff
    Consum declarat 5,6 si real 7,6 incep sa cred ca eram un prost cand ziceam de electrice ca consuma mai mult decat ce declara fabrica vad ca la toate e asa .

    Asta e mai gresesc si eu ca doar nu sunt perfect
    2 13

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru