Drivetest Fiat 500 facelift

1.3 Diesel Turbo (Mjet) 95CP Man5 Lounge
Fiat 500 facelift zoom
de Mircea Meșter, Foto: Fiat
Marti, 21.07.2015
Continuitate

Într-o discuţie pe care am avut-o acum ceva vreme cu Walter de Silva, directorul de design al celor de la Volkswagen şi una dintre figurile marcante ale designului auto mondial, italianul mi-a spus că provocările pe care le au oamenii care desenează maşini sunt cu atât mai complexe cu cât maşinile sunt mai ieftine. "Pentru că e uşor să desenezi maşini scumpe. Acolo nu ai limite de buget, deci ai mână ceva mai liberă", spunea omul care conduce deja de aproape un deceniu biroul de design al mărcilor din cadrul Grupului VW.

Cel mai greu este, însă, să desenezi generaţiile noi ale modelelor simbolice. Mini, Porsche 911, Volkswagen Beetle, Fiat 500. Cele patru modele cu influenţe retro care duc mai departe de ceva vreme, cu întreruperi sau nu, izul industriei romanţate de după al doilea Război Mondial. 

Un 911 trebuie să rămână un 911 şi să fie recunoscut oricând, la orice oră. Chiar dacă e adus la nivelul tehnic şi tehnologic al anului 2015. Un Mini nu are voie să-şi piardă din farmecul britanic aproape arogant. Un Beetle este reîncarnarea unei maşini care a pus Germania pe roţi şi trebuie să continue în linia clasică, chiar dacă vor exista sincope estetice sau de segment, aşa cum se întâmplă în cazul actualei generaţii. 

Ei bine, un Fiat 500 nu are voie să devină o altă maşină. Vechiul 500, lansat în 1957 şi lipit de istoria motorizată a Italiei, este maşina care te făcea să zâmbeşti atunci când o vedeai pe stradă. Nici măcar nu contează ce motor ai sub capota lui 500 sau din ce materiale e făcut bordul. Nici măcar nu are relevanţă cât portbagaj ai sau cum stau pasagerii pe locurile din spate. Când urci într-un 500, zâmbeşti instinctual şi reacţionezi ca un copil pus faţă în faţă cu jucăria preferată.

Din 2007 încoace, 500 este maşina care salvează Fiat. Este modelul cu ajutorul căruia Fiat merge mai departe în lumea auto. 500 a devenit un brand atât de puternic, încât Fiat nici măcar nu se mai chinuie să scoată pe piaţă modele cu nume diferite. 500L sau 500X sunt două exemple relevante. Două modele care puteau foarte bine să primească denumiri diferite, dar care au fost botezate astfel încât să prindă cât mai mult din forţa de gravitaţie a planetei Cinquecento. 

Noul 500, pe care-l veţi găsi din septembrie în showroom-uri, este de fapt un facelift. Păstrează intacte preţurile, dar vine cu modificări care vizează mai ales partea tehnologică, aliniată la cerinţele anului 2015. În rest, am regăsit acelaşi 500 plin de viaţă, cu bunele şi relele lui. O maşină irezistibilă care-ţi colorează ziua independent de voinţa ta. S-o analizăm pe larg.

Fiat 500 facelift
1.3 Diesel Turbo (Mjet) 95CP Man5 Lounge

  • Pret de pornire n/a €
  • Pret model testat n/a €
  • Taxa auto n/a €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

În 2007, Fiat lansa 500 cu o serie de motoare aspirate ale căror performanţe nu erau de un nivel extrem de ridicat. Nici măcar nu conta atât de mult, însă: valurile pe care le făcea noul Cinquecento erau atât de mari, încât italienii erau în stare să vândă maşina asta fără niciun fel de motor. Străzile oraşelor europene s-au umplut de exemplare 500, un milion şi jumătate de clienţi alegând să-şi trăiască viaţa de oraş ceva mai colorat în ultimii 8 ani. 

Astăzi, când pe piaţă nu mai există doar reperul Mini, model care oricum a crescut în dimensiuni până când a ajuns mai aproape de segmentul compact (C) decât de segmentul mini (A), Fiat avea nevoie şi de argumente tehnice pe care să le scoată în faţă în lupta cu rivali de ultim moment precum Opel Adam, Smart Forfour sau Audi A1. Observaţi că segmentul citadinelor funky, aşa cum îmi place mie să e numesc, e atât de divers şi de complex, încât nici măcar nu mai prea contează segmentul efectiv al maşinii, ci doar poziţionarea glamour pe care-o au aceste modele în mintea potenţialilor clienţi. 

Noul 500 duce mai departe motoarele de pe vechiul model, dar le aliniază la standardele anului 2015, fiind Euro 6. Iar cele două vârfuri absolute din gama de motorizări sunt Multijet-ul de 1.3 litri şi 95 CP, singurul motor diesel din segmentul A, şi versiunea de 105 CP a motorului TwinAir cu doi cilindri de 0.9 litri. 

Dacă vorbeam acum câţiva ani de un motor cu doi cilindri de 0.9 litri, erau şanse mai mari ca discuţia să o cotească înspre zona moto decât înspre cea auto. Astăzi, însă, multipremiatul motor TwinAir al celor de la Fiat reuşeşte să facă minuni sub capota lui 500. Cu ajutorul tehnologiei turbo, avem la dispoziţie 105 CP (disponibili la 5500 rpm) şi 145 Nm (de la 2000 rpm), deci resurse mai mult decât suficiente pentru a ne mişca prin oraş.

Motorul celor de la Fiat a fost lansat acum patru ani, deci inginerii au avut timp până acum de reglaje care să-l scape în mare de problemele inerente lansării iniţiale, precum sunetul de râşniţă şi vibraţiile inerente. Ce am avut pe mână în testul care a avut loc în Torino şi împrejurimi este o evoluţie serioasă a motorului pe care Dragoş l-a testat acum ceva vreme pe Panda şi pe care l-a considerat unul cu "un sunet venit din altă epocă".

Trebuie să te obişnuieşti cu faptul că ai sub capotă un motor de turaţie. În oraş e ok să funcţionezi între 1500 şi 3000 de ture, pentru că maşina se mişcă acceptabil, fiind ajutată şi de masa proprie extrem de redusă: 940 de kilograme. Dar dacă vrei să vezi motorul la treabă, apeşi cu încredere pedala şi vei avea în faţă o maşină care spre 5500-6000 de ture începe să devină pur şi simplu rea. În sensul bun al cuvântului. Se agaţă de asfalt, cutia manuală cu şase trepte se mişcă fără sincope majore, iar 500 îţi arată o fracţiune din ceea ce înseamnă versiunea Abarth. 

Dacă e să alegi un motor pe benzină în gama 500, îţi recomand cu încredere noul 0.9 TwinAir de 105 CP. Dacă consideri însă că nu ai nevoie de atâta putere, e ok să mergi pe varianta de 85 CP a aceluiaşi motor, dar trebuie să ţii cont că senzaţiile pe care le vei trăi la peste 5500 rpm vor fi clar sufocate.

Consum

Moda motoarelor mici, care au doi, trei sau patru cilindri şi sistem turbo, a acoperit deja de ceva vreme industria. Şocul primei întâlniri cu un 1.2 TSI, pe Volkswagen Polo, undeva prin Sardinia, a trecut de mult. Iar după ce Ford a lansat deja cunoscutul 1.0 EcoBoost, motor produs implicit la Craiova, lucrurile s-au aşezat. Ineditul a fost înlocuit de normalitate, iar în 2015 am ajuns să ne uităm la motoarele aspirate montate pe modelele de oraş ca la nişte vestigii care abia aşteaptă să fie înlocuite de versiuni moderne.

Aceste noi motoare ne-au obişnuit şi cu cifre de consum excelente. De exemplu, noul 0.9 TwinAir de 105 CP de pe Fiat 500 anunţă 4.2 litri/100 km în regim mediu mixt, ceea ce reprezintă cel mai bun consum între toţi concurenţii sau potenţialii concurenţi. Şi mă refer aici la Smart Forfour 0.9 de 90 CP (da, ştiu, are patru uşi, dar specificul maşinii o recomandă ca fiind un adversar direct cu 500), la Opel Adam 1.0 ECOTEC de 115 CP, la Mini 1.2 102 CP şi eventual la Audi A1 1.0 TFSI de 95 CP.

În testul realizat prin Torino şi împrejurimi, pe o distanţă de circa 100 de kilometri, maşina testată de noi a afişat la final un consum de 6.4 litri/100 km, în condiţiile în care viteza medie de rulare a fost de 35 de km/h. Mi se pare un consum foarte bun pentru un motor pe benzină de 105 CP care în câteva rânduri a fost stors de putere pe urcări în testul nostru.

Performanţe

Cea mai puternică versiune de putere disponibilă pe noul Fiat 500 anunţă o acceleraţie 0-100 km/h în 10 secunde, în timp ce viteza maximă este fixată la 185 km/h.

Poate că într-o lume a supercar-urilor excentrice nu vorbim de vreo performanţă radicală, însă în lumea maşinilor de oraş colorate frumos şi gata să-ţi facă viaţa citadină mai uşor de digerat putem spune că noul 500 cu motorul 0.9 TwinAir de 105 CP este una dintre cele mai performante alternative ale segmentului. 

De fapt, Cinquecento este depăşit la mustaţă, mai degrabă simbolic decât efectiv pe şosea, de doar două maşini: Adam 1.0 Ecotec, care face 9.9 secunde cu o putere mai mare, de 115 CP, şi Mini 1.2 de 102 CP, care afişează de asemenea 9.9 secunde pentru 0-100 km/h.

În rest, Smart Forfour de 90 CP are nevoie de 11.2 secunde pentru 0-100 km/h, iar A1 Sportback de 11.1 secunde. 

Interior

Interiorul este zona care a primit cele mai multe modificări odată cu facelift-ul operat de Fiat pe simbolul gamei sale de modele. Nu e neapărat vreo revoluţie, pentru că în mare te simţi la fel la volan lui Cinquecento, dar vorbim de câteva adăugiri care au rolul de a te face să te simţi ca-ntr-o maşină adaptată la era tehnologiei.

În principiu, schimbările vizează apariţia unor display-uri digitale care iau locul vechii planşe de bord, rămasă neatinsă din 2007 încoace. Rezultatul este un 500 mai tehnologizat, cu un ecran de 5 inch care în versiunea superioară de echipare, Lounge, este tactil. Instrumentele de bord păstrează forma retro concentrică împrumutată peste timp de la modelul lansat în 1957, însă acum devin digitale cu ajutorul unei soluţii TFT dezvoltată de partenerii Fiat de la MagnetiMarelli.

Modificările se resimt şi la nivelul volanului, care trece într-o epocă modernă şi găzduieşte acum mai multe butoane de comandă a sistemelor tehnologice. 

În rest, Fiat 500 e aceeaşi maşină pe care-o ştim din 2007. Volanul este reglabil doar pe înălţime, scaunul nu se poate regla pe verticală, singura soluţie fiind cea a modificării unghiului şezutului, iar materialele de la interior sunt nemodificate, ceea ce înseamnă că vorbim de plastic dur la nivelul planşei de bord, de scaune care nu-ţi vor relaxa muşchii dacă mergi peste 200 de kilometri şi de un portbagaj făcut fix pentru călătorii de până în 200 de kilometri: 185 de litri, cât să încapă bagajele unui cuplu.

Peste toate, însă, 500 e un soi de reţetă reuşită făcută cu ingredientele pe care le găseşti la un prim sondaj prin bucătărie: în momentul în care intri în maşină, te simţi transportat în timp şi spaţiu în anii în care maşinile însemnau mai multă bucurie şi mai puţin business. Paradoxal, pentru că actualul 500 ţine în spate o întreagă marcă.

 

 

Preţ de achiziţie

Noul Fiat 500 va fi prezent în showroom-urile româneşti începând cu luna septembrie a acestui an, ceea ce înseamnă că preţurile sunt încă necunoscute oficial. Totuşi, în conferinţa de presă care a avut loc la Torino am aflat că noul 500 va păstra preţurile vechiului 500, iar clienţii nu vor simţi absolut nicio modificare la nivelul preţurilor de listă.

Este un plus interesant pentru 500, pentru că modificările tehnologice de la interior, cele exterioare despre care vom vorbim puţin mai încolo şi update-urile tehnice la nivel de motoare costă ceva bani atunci când vorbim de producţia efectivă a maşinii. Cum italienii au preferat să transfere costurile în alte zone, preferăm să ne declarăm mulţumiţi şi să o luăm ca atare.

Partea proastă pentru noi este însă legată de faptul că motorul 0.9 de 105 CP nu exista în oferta lui 500 până acum, deci nu avem un reper real de care să ne agăţăm în comparaţia cu principalii adversari. Este foarte probabil însă ca noul 500 în versiunea testată de noi să plece de la un preţ de circa 15.000-15.500 de euro cu TVA inclus, adică acelaşi preţ pe care-l va avea versiunea versiunea diesel de 1.3 litri şi 95 CP, care urmează să fie lansată în 2016.

Oricum ar fi, ştim că Fiat 500 nu a fost niciodată una dintre cele mai ieftine variante din segment. Prezentat ca un model retro-şic, cu avantajul unei poveşti fascinante gata să fie descoperită, 500 nu-şi bazează preţul nici pe calitatea percepută, nici pe avansul tehnologic, nici pe ţinuta de drum. Ci pe farmecul pe care încă-l poate oferi o maşină într-o eră a vitezei în care puţini îşi mai permit timp pentru ei înşişi şi pentru propriile lor bucurii.

Siguranţă

Ţin minte şi acum de parcă a fost ieri: în momentul în care EuroNCAP a testat Fiat 500, undeva prin 2007-2008, cele cinci stele primite de modelul de oraş al italienilor reprezentau un nou reper pentru segmentul A. 500 era primul model de aceste dimensiuni care reuşea să se ridice la nivelul maxim al notelor EuroNCAP, iar şocul decoperirii unei maşini de trei metri şi jumătate cu cinci stele la testele de siguranţă i-a făcut pe unii să organizeze teste de impact frontal între 500 şi Audi Q7. De atunci, EuroNCAP subliniază foarte clar faptul că rezultatele unui model nu pot fi comparate decât cu rezultatele unor modele de segment asemănător.

Una peste alta, timpul a trecut atât peste 500, cât şi peste EuroNCAP. Iar testele organizaţiei independente europene s-au înăsprit serios. În tot acest timp, 500 primeşte de acum şapte airbag-uri în dotarea standard (unul pentru genunchii şoferului) şi vine cu o capotă care îmbunătăţeşte rezultatele modelului italian la impactul cu pietonii.

Sunt însă aproape sigur că Fiat 500 nu va mai primi cinci stele la următorul test EuroNCAP. Pentru că modelul italian nu vine nici acum cu sisteme de frânare automată sau de asistenţă activă (unghi mort, părăsirea benzii, cruise control activ), elemente pe care EuroNCAP pune accent serios în ultima perioadă.

Vom vedea rezultatele în următoarea sesiune EuroNCAP.

Ţinută de drum

Fiat 500 nu este o maşină produsă pentru a fi confortabilă. Asta pentru că străzile oraşelor din ţările Europei de Vest, acolo unde 500 îşi adună volumul de vânzări, nu au problemele pe care le avem în România. Şi dacă nu ai şine de tramvai care ies din pământ ca din vulcan, gropi nereparate de iarna trecută şi lucrări care transformă asfaltul în off-road, eşti ok cu o maşină care nu-ţi oferă o experienţă foarte complexă la nivelul ţinutei de drum. 

Altfel spus, suspensiile lui Fiat 500 erau şi rămân rigide, aproape de limita inferioară a flexibilităţii. Evident că dacă abordaţi toate aceste capcane urbane cu atenţie nu veţi fi afectaţi mai deloc de modul în care 500 îşi desfăşoară activitate de zi cu zi. Dar, dacă iei o groapă cu 50 de km/h, ai toate şansele să te operezi de rinichi într-un mod rapid şi fără dureri.

Direcţia lui 500 este însă una potrivită pentru oraş. Ba mai mult, există - ca întotdeauna la Fiat - butonul City, care transformă servodirecţia într-o joacă de copii. Personal mi se pare un mod de utilizare exagerat de uşor, însă experienţa mi-a arătat că femeile iubesc modul City al lui Fiat 500. 

Vizibilitate

Fiat 500 se vrea a fi o maşină de oraş "aerisită", cu o suprafaţă vitrată generoasă. Oglinzile laterale sunt suficient de bine proporţionate pentru a nu crea probleme de vizbilitate iar luneta oferă un câmp vizual bun, chiar dacă oglinda retrovizoare centrală pare puţin nepotrivită pentru interiorul modelului italian, iar montanţii posteriori sunt destul de mari.

Tehnologie

Când vorbim despre tehnologia existentă la bordul lui Fiat 500, trebuie să ne reamintim de faptul că vorbim despre o maşină aflată în cel mai mic segment al pieţei. Iar în zona mini, sistemele tehnologice de ultimă oră ajung mai greu, după ce sunt testate şi retestate de modelele ceva mai mari.

E adevărat că în cazul celor de la Fiat e complicat să vorbim de modele mai mari, pentru că Bravo şi Punto sunt deja vechi, deci e greu ca update-urile să vină de sus în jos în gamă. Iar 500L şi mai ales 500X, modele care ar trebui să adune volumul de vânzări necesar funcţionării business-ului Fiat, sunt abia lansate.

Lui 500 îi rămâne să se adapteze. Şi nu e o adaptare nereuşită. Pe lângă pachetele display-urilor digitale disponibile opţional pe noul model italian, sistemul multimedia botezat acum Uconnect implică o conexiune cu telefonul mobil şi utilizarea în maşină a unor aplicaţii instalate pe acesta. Nu e un mirroring în adevăratul sens al cuvântului, însă pe noul 500 poţi asculta muzică online şi ai navigaţie care funcţionează şi online, şi offline. Dacă legi maşina cu telefonul, display-ul central îţi afişează şi feed-ul de Twitter sau de Facebook, chit că experienţa îmi arată că această facilitate nu este utilizată mai deloc atunci când te afli în maşină.

Aşa cum am spus şi la capitolul siguranţă, din dotarea lui 500 lipsesc însă sisteme vitale pe care probabil că le vom vedea la lucru abia pe următoarea generaţie a modelului italian. Frânarea automată (măcar în oraş), parcarea automată şi sistemele de asistenţă activă sunt elemente care au ajuns să devină absolut normale pe o maşină în 2015. Fiat 500 nu le are nici măcar opţional.

Design

Fiat 500 adoptă lumini LED şi vine cu modificări subtile la nivel estetic. În mod normal, schimbările sunt vizibile imediat de un ochi antrenat în lumea auto. Dar utilizarea aceloraşi elemente estetice prezente şi în versiunea anterioară ("mustaţa" frontală, blocuri optice rotunde, grila "zâmbitoare") îi va face pe mulţi să spună că noul 500 este mult prea asemănător cu vechiul 500. 

Dacă e să luăm la bani mărunţi noul 500, aflăm că are însă 1400 de repere noi. Între ele se află stopurile "goale" pe interior, de mare efect pe întuneric, dar şi aşa-numitele "skin-uri", o serie de stickere montate din fabrică pe jumătatea superioară a maşinii şi care aduc un plus de personalizare la nivel exterior.

Una peste alta, Fiat 500 nu s-a schimbat radical şi este în natura lucrurilor ca modificările aduse unui model de acest tip să nu-i schimbe acestuia înfăţişarea. Echipa câştigătoare nu se schimbă. 

Nu ne-a placut

  • Aceleaşi materiale interioare mediocre
  • Ţinută de drum identică cu cea a modelului anterior
  • Modificări prea subtile la nivel estetic
Date tehnice - Fiat 500 facelift 1.3 Diesel Turbo (Mjet) 95CP Man5 Lounge
Combustibil
Diesel
Nr. usi
2
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
4
Cilindree cmc
1248
Lungime mm
3571
Putere maxima CP (rpm)
95 (4000)
Latime mm
1627
Cuplu maxim Nm (rpm)
220 (1500)
Inaltime mm
1488
Viteza maxima km/h
180
Greutate kg
980
Acceleratie 0-100 km/h s
10.7
Ampatament mm
2300
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
35
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
185
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Fiat 500 facelift

Ultimele teste

Comentarii (6)

  • Colonelu
    3,2,1 si start... Bombardierule te asteptam sa ne iluminezi mintile cu pacaleala asta turbo.
    7 18
  • Chiar imi place aceasta masina.

    Am inteles acuma si de ce Fiat tot o tine cu 500X , 500L.
    Storc cat mai mult si vor sa se relanseze oarecum.
    19 9
  • Propun ca brandul sa se numeasca Cinquecento , nu Fiat. Oricum Fiat e nul in lumea auto, in afara de 500.
    18 14
  • parcare automata la masinuta asta de pus in geanta???trebuie sa fi prea carcotas sa vrei un asa sistem pe masina asta...daca nici un 500 nu poate tot prostul parca
    10 7
  • 500 e masina? in america e ultima la orice......pt fete este intr-adevar atragatoare la exterior....dar tehnic vorbind fiat e praf
    4 13
  • Probleme de parcare cu 500? Ai fi surprins sa vezi cate probleme de parcare au italienii cu 500. Femei si barbati deopotriva.


    ps:bine, italienii oricum sunt printre cei mai idioti soferi europeni, daca nu cumva chiar CEI MAI PROSTI !
    6 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru