Drivetest Mazda CX-5 facelift

2.5I Newground AT 4x4
Mazda CX-5 facelift zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 29.03.2022
Maestrul Takumi

De-a lungul timpului, brandurile din industria auto au găsit diferite metode pentru a se diferenția de rivali și pentru a oferi arome unice produselor lor. Tocmai de aceea, în momentul în care te urci într-o mașină germană poți recunoaște ușor atmosfera, iar atunci când te urci într-o mașină japoneză ești întâmpinat de ceva complet diferit.

Mazda este un constructor cu multă experiență în spate, un constructor cu origini modeste, dar care a lucrat ani la rândul la șlefuirea imaginii pe care o are în acest moment. În ultimii ani, chiar și ultra conservatorismul lor a evoluat, iar mașinile produse de Mazda au acum un design unic, atrăgător, ce combină impecabil elemente clasice, cu modernitatea cerută de clienți.

Pentru anumite modele, producătorul japonez face, uneori, eforturi suplimentare, iar CX-5 este unul dintre acestea. SUV-ul vârf de gamă la noi în România este privit de unii clienți drept nava amiral a producătorului din Hiroshima, iar vânzările celei mai recente iterații nu au dezamăgit.

Cu toate acestea, Mazda CX-5 a intrat în al 10-lea an de producție, iar asta aduce unele îngrijorări pe de o parte, dar și maturitatea și siguranța în execuție a unui maestru Takumi.

Un produs rafinat în atâția ani nu are cum să nu se ridice la înălțimea așteptărilor. Dar mai este CX-5 un punct de referință în segment după un deceniu? Reușește faceliftul aplicat anul trecut să mențină în viață unul dintre cele mai populare produse ale japonezilor?

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE: 

Mazda CX-5 facelift
2.5I Newground AT 4x4

  • Pret de pornire 24.700 €
  • Pret model testat 36.200 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Faceliftul aplicat lui CX-5 nu aduce modificări substanțiale pe partea de propulsoare. În momentul de față, dacă te interesează un asemenea SUV ai câteva opțiuni la dispoziție, toate cât se poate de tradiționale.

Deși mulți producători au trecut la electrificarea modelelor, cei de la Mazda rămân în continuare fideli motoarelor clasice. Iar aici nu ma refer la lipsa hibridizării de orice fel a gamei, ci și la faptul că motoarele de pe CX-5 rămân aspirate, supraalimentarea fiind în continuare subiect tabu în Hiroshima. Sigur, excepția aici vor fi propulsoarele diesel de 2.2 litri, dar având în vedere ce popularitate are acest combustibil în ziua de azi, acestea aproape că nici nu mai contează.

Pentru cei care preferă benzina, avem la dispoziție două motoare, ambele cu 4 cilindri. Primul are 2 litri și dezvoltă o putere de 165 CP în timp ce al doilea vine pregătit cu o cilindree de 2.5 litri și 194 CP. Cea din urmă versiune a fost și cea oferită pentru testare.

Mai mult, Mazda îți oferă acum o multitudine de combinații posibile. Poți cumpăra un CX-5 cu transmisie manuală sau automată, cu tracțiune pur față sau integrală, în funcție de preferințele tale. Testul meu a beneficiat de avantajele oferite de combinația dintre cutia automată cu șase rapoarte și tracțiunea integrală.

Per total, cei 194 de cai putere ai propulsorului pe benzină se dovedesc destui pentru cam orice fel de scenariu de exploatare. Singura problemă aici este că, dacă te-ai obișnuit cu caracterul lejer de exploatare al motoarelor turboalimentate, pe CX-5 Skyactiv G trebuie să îți resetezi așteptările.

Fiind vorba de un motor aspirat, puterea maximă este atinsă la 6.000 RPM, iar cuplul de 258 Nm este atins la 4.000 RPM. În traducere facilă, trebuie să turezi destul de mult acest propulsor pentru a face SUV-ul compact de 1.6 tone să se miște într-un ritm ceva mai alert.

Asta va duce la un nivel crescut de zgomot în habitaclu. Din fericire, sunetul motorului de 2.5 litri de la Mazda are încă o notă foarte plăcută. Însă, nu toată lumea apreciază asemenea frivolități, mare parte din șoferi fiind, probabil, deranjați pe termen lung de cântecul ascuns sub capota lui CX-5.

Cutia de viteze are și ea unele sincope, fiind o unitate cu convertizor de cuplu și doar șase viteze, într-o eră în care mașinile cu 10 rapoarte nu mai necesită categoria C+E pentru a le putea conduce pe drumuri publice. Asta înseamnă că, ocazional, mașina se va tura mai mult comparativ cu rivalele ei, pentru a putea ține pasul cu tine și nevoile tale de putere.

Consum

Alegerea unui astfel de propulsor pentru o mașină folosită des prin oraș are atât avantaje (fiabilitatea crescută, comparativ cu motoarele turboalimentate, folosite în aceleași condiții) precum și dezavantaje. În a doua categorie vei regăsi consumul crescut de carburant, în cam toate scenariile de exploatare.

Concret, deși Mazda pretinde un consum mediu prin oraș de 10 litri/100 km, acesta a urcat până la 12 litri/100 km în viața reală. Desigur, cifrele obținute de mine au fost în Bucureștiul îmbâcsit de mașini și paralizat de trafic. Sunt puține urbe în jurul lumii unde vei obține numere mai mari de consum. Poate la Istanbul.

În afara orașului, oficial, ar fi trebuit să văd un consum de circa 8 litri/100 km. De data asta am nimerit la fix estimările japonezilor, doar pentru a fi dezamăgit din nou pe autostradă, unde consumul meu, de 9 l/100 km a fost cu un litru peste cifrele pretinse de Mazda în ciclul de testare WLTP.

Consumul mediu declarat de Mazda este de circa 8 litri/100 km pentru versiunea de 194 CP, automată cu tracțiune integrală.

Așadar, vorbim de o combinație destul de gurmandă, în special comparativ cu rivalii lui CX-5. Pe această listă găsim modele precum Hyundai Tucson, Kia Sportage, Skoda Kodiaq sau Volkswagen Tiguan. Pentru o comparație echitabilă, trebuie să verificăm cifrele din dreptul modelelor cu niveluri de echipare și puteri similare.

Astfel, Hyundai pretinde un consum mediu de 5.7 l/100 kilometri pentru versiunea hibridă, automată, 4WD cu 180 CP. Fix același consum este listat și în dreptul Kia Sportage în aceeași configurație, cele două fiind modele surori, construite pe aceeași platformă. Cu toate acestea, vorbim de motorizări mild-hybrid, ce beneficiază și de supraalimentare.

Același lucru se poate spune și despre Volkswagen Tiguan sau Skoda Kodiaq. Tiguan, în configurație cu motor de 2 litri turbo, 190 CP, automat și 4x4, are un consum mediu estimat la 6.7 l/100 km, identic cu cel al fratelui de platformă, Kodiaq.

Performanţe

Deși motorul de sub capotă s-ar putea dovedi ceva mai însetat decât în cazul rivalilor, de cele mai multe ori un asemenea comportament compensează prin performanțe crescute. Dacă vorbim de Mazda CX-5, însă, motorul de 194 CP, împreună cu transmisia automată și sistemul de tracțiune integrală, oferă un sprint de 9.3 secunde.

Nu e în mod necesar un nivel de performanță nemaivăzut, dar foarte puțini clienți își vor cumpăra această mașină pentru a face curse între semafoare sau între grădiniță și casă. Per total, accelerația lui CX-5 este decentă pentru cam orice situație, iar viteza maximă de 195 km/h este mai mult decât ai avea nevoie, legal, în România.

Rivalii se laudă cu cifre ceva mai bune pe toată linia. Hyundai Tucson și Kia Sportage sunt cu 0.3 secunde mai rapide, în timp ce alternativa din Germania, Tiguan, bifează viteza de referință în doar 7.4 secunde. Skoda Kodiaq, cu aceeași motorizare de 190 CP, TSI, 4x4, are o accelerație de 8.2 secunde, în continuare mai rapid decât CX-5.

Interior

La nivelul habitaclului, faceliftul lui CX-5 aduce câteva modificări minore, dar axate în primul rând pe sustenabilitate. Designul general a rămas la fel, ușor cam tern. Însă, dacă e ceva ce poți admira în orice Mazda, atunci calitatea finisărilor și a materialelor folosite sunt acolo, în vârful listei.

Mazda a avut întotdeauna interioare foarte apropiate de cele oferite de producătorii premium, deși prețurile cerute de producătorul japonez nu ajung la același nivel. Pentru facelift, niponii au adăugat un nivel nou de echipare, numit Newground, poziționat undeva la mijlocul plutonului. Acesta aduce câteva noutăți, precum petele de culoare de un verde aprins din jurul aeratoarelor sau de pe scaune.

Dacă tot am adus vorba de scaune, pe modelul nostru de test am experimentat o combinație de tapițerie de piele artificială, combinată cu material textil pe partea centrală. Senzația tactilă s-a ridicat la înălțimea așteptărilor, dar sunt curios cum vor rezista aceste materiale (mai ales pielea) de-a lungul timpului.

Și plasticul folosit este de cea mai bună calitate în acest segment, inclusiv cel utilizat pentru zona de jos a panourilor ușilor. Acestea au spații de depozitare decente, completate de două suporturi de pahare pe consola centrală, o cotieră destul de generoasă și un torpedou de dimensiuni peste medie.

Planșa de bord este și ea îmbrăcată în plastic de calitate, iar în partea de sus tronează mândru un ecran de 8 inch pentru sistemul multimedia, care nu este neapărat încadrat în vreun fel în schema generală a lucrurilor.

Spațiul pentru pasageri rămâne unul dintre atuurile lui CX-5, atât în partea din față, cât și în spate. Am fost chiar surprins de cât de bine am putut sta pe locurile din spate, deși am undeva la 1.84 metri înălțime, iar acesta este, teoretic, un SUV compact.

Portbagajul lasă un pic de dorit, fiind cel mai compact din segment, cu un spațiu de depozitare de 522 de litri. Volkswagen Tiguan oferă 635 de litri, în timp ce Hyundai Tucson coboară mai aproape de CX-5, cu ai săi 577 de litri, niciunul dintre aceste două nefiind măcar aproape de cei 835 de litri oferiți de Kodiaq.

Preţ de achiziţie

Mazda a poziționat CX-5 la limita dintre segmentul compact și cel mediu, motiv pentru care trebuie să înfrunte o sumedenie de modele rivale. De asemenea, Mazda încearcă să se apropie cu calitatea produselor sale de modelele premium, ceea ce înseamnă că prețurile practicate de japonezi se vor afla în zona superioară a segmentului de volum.

Faceliftul lui CX-5 a adus și o creștere pe toată linia. Cel mai ieftin CX-5 pornește de la 24.700 de euro pentru nivelul de echipare de bază Emotion, cu motorizarea de 2.0 litri cu 165 CP și transmisie manuală. Pentru recent introdusa variantă Newground, pe care am condus-o eu, trebuie să plătești minim 32.300 de euro, în versiune cu tracțiune față și transmisie manuală cu 6 trepte, combinate cu motorul de 2 litri și 165 CP.

Dacă vrei tracțiune integrală, cutie automată și motorul de 2.5 litri, urci până la 36.200 de euro.

Dintre rivalii amintiți în capitolele anterioare, doar Kia Sportage și Hyundai Tucson au prețuri de pornire apropiate de CX-5. Volkswagen Tiguan și Skoda Kodiaq încep de la peste 30.000 de euro. În aceste condiții, lupta acerbă se va da între versiunile entry-level de Tucson și Sportage versus CX-5.

În standard, CX-5 Newground vine echipat cu tot ce ai putea avea nevoie pe un model din 2022. Vorbim despre jante de 19 inch, tapițeria amintită mai sus, faruri LED adaptive Matrix, hayon acționat electric, senzor de ploaie, camere cu vedere la 360 de grade, acces fără cheie și multe altele.

Siguranţă

Mazda CX-5 nu a fost testată încă de EuroNCAP în versiunea facelift. Cu toate acestea, SUV-ul nipon a fost supus rigorilor organizației europene în anul 2017, atunci când a doua generație a fost lansată inițial. Rezultatul a fost un rating de cinci stele.

Protecția pasagerilor adulți a fost notată cu 95% din punctajul maxim posibil, iar pentru protecția copiilor, SUV-ul japonez a primit un total de 80%. Capitolul dedicat protecției pietonilor a fost notat cu 78%, în timp ce sistemele de siguranță puse la dispoziție de Mazda au funcționat corect și au totalizat un punctaj de 59%.

Așa cum era de așteptat, pachetul de tehnologii pregătit de Mazda este unul destul de generos. Japonezii oferă următoarele: asistent inteligent la frânarea de urgență în oraș, asistent la depășirea benzii de rulare, sistem de avertizare la deplasarea cu spatele, sistem monitorizare unghi mort, tehnologie pentru recunoașterea semnelor de circulație, sistem pentru monitorizarea șoferului și un cruise control adaptiv.

Ţinută de drum

Mazda CX-5 e unul dintre SUV-urile care îți permit să te bucuri de condus. De-a lungul timpului am avut ocazia să experimentez toată gama Mazda și e plăcut să observi cum unele caracteristici sunt ușor de regăsit pe toate modelele, comportamentul suspensiei fiind unul dintre ele.

Pe CX-5, aceasta e setată foarte bine pentru a satisface ambele părți ale baricadei. Deși vorbim de o suspensie pasivă, aceasta e destul de confortabilă pentru drumurile zilnice, dar și suficient de rigidă pentru sesiunile mai sportive. Mai mult, totul a fost izolat bine în habitaclu și nu vei auzi zgomote suspecte venind din direcția articulațiilor.

Conform celor de la Mazda, pe noul CX-5 s-au adăugat ceva materiale fonoabsorbante, iar asta ar trebui să ofere și mai multă liniște celor dinăuntru. Cel puțin în teorie. În practică nu pot confirma dacă noul model e mai puțin gălăgios decât predecesorul, dar vă pot spune că atmosfera în interiorul mașinii aici de față a fost relaxantă pe tot parcursul timpului petrecut în interior, chiar și la viteze de autostradă. Nici prin oraș nu vei avea probleme pe această parte, CX-5 izolând bine totul față de zumzetul Bucureștiului, inclusiv la orele de vârf.

Sigur, dacă vrei să conduci mai sportiv, SUV-ul amiral de la Mazda te poate ajuta, însă până la un punct. Mașina are ceva ruliu la viteze mai mari, iar dacă insiști cu accelerația, vei observa și ceva subvirare. Cu toate acestea, majoritatea clienților nu vor abuza de bunele intenții ale mașinii, iar în exploatarea normală (pentru oraș și câteva depășiri pe autostradă) CX-5 se achită decent de atribuții.

Nu trebuie să uiți, totuși, că vorbim de un motor aspirat și va trebui să fii un pic mai insistent cu pedala de accelerație pentru a accesa toate resursele mașinii.

Vizibilitate

În ciuda faptul că Mazda CX-5 arată foarte bine per total, acest design plăcut ochiului nu vine cu obișnuitele probleme pe parte de vizibilitate. Limbajul Kodo a fost puțin restilizat, ici și colo, dar suprafețele vitrate au rămas, practic, neatinse, oferind în continuare una dintre cele mai bune experiențe din segment.

Oglinzile laterale sunt generoase și bine proporționate cu dimensiunile generale ale mașinii, în timp ce luneta este suficient de lată astfel încât să observi cu ușurință traficul din spate. Singurul minus vizibil îl reprezintă grosimea montanților A, întrucât, în virajele strânse îți vor "fura" din câmpul vizual.

Pentru a scăpa de momentele dificile pe care le vei petrece încercând să parchezi, Mazda propune atât senzori, cât și noul sistem 360° View Monitor, care îți oferă o imagine completă asupra mașinii.

Tehnologie

Mazda CX-5 a ajuns la al zecelea an de existență, iar platforma pe care este construit nu s-a schimbat radical pe parcursul acestui interval de timp. De aceea, probabil, CX-5 nu se simte la același nivel tehnologic cu rivalii săi.

Toate modelele din segmentul în care joacă și modelul de la Mazda au acum la dispoziție ecrane peste ecrane și funcții tot mai avansate. Și, deși poate suna ca o critică, Mazda CX-5 poate fi perceput ca o excepție pentru cei ce se simt compleșiți de toată tehnologia modernă.

Pe modelul nipon vei găsi fix cât ai nevoie ca să ții pasul cu „tineretul”. Primești un ecran de 10.25 inch pe planșa de bord, care funcționeaza bine și e foarte simplu structurat, un ecran mic în interiorul instrumentarului de bord, care afișează doar esențialul, precum și toate sistemele de asistență la rulare de care ai avea nevoie.

Mi-ar fi plăcut ca ecranul central să fie și tactil, dar nu a fost cazul pe mașina de test. Asta a făcut utilizarea Android Auto destul de anevoioasă, dar am apreciat includerea acestei funcționalități în lista de dotări standard.

Alte tehnologii la care nu te-ai aștepta sunt un head-up display color și un sistem audio Bose, opțional, care vine cu o calitate foarte bună a sunetului.

 

Design

Per total, faceliftul lui CX-5 se va vedea cel mai ușor în designul exterior. Așa cum ne-am și așteptat, de altfel. Partea frontala păstrează grila uriașă și limbajul Kodo intact, dar acum avem blocuri optice cu o formă subtil diferită precum și o semnătură luminoasă aproape rectangulară în interiorul.

Pachetul Newground vine și cu o pată de culoare integrată în partea din stânga sus a grilei, parcă într-un efort sfios de a încerca să atragă atenția fără a fi ostentativ. Partea din spate are și ea stopuri redesenate, iar modelul 2022 vine cu câteva culori noi și design fresh pentru jantele care pot urca în diametru până la 19 inch.

Așadar, cei de la Mazda au păstrat aproape intact tot ce funcționa ireproșabil pe modelul vechi și au adăugat doar minimul necesar pentru a menține mașina relevantă până la sfârșitul ciclului de producție.

Va fi oare de ajuns pentru a face din CX-5 un best-seller? Rămâne de văzut, dar, cel mai probabil, cei care preferau Mazda în fața oricărui alt producător vor rămâne fideli brandului în continuare.

Nu ne-a placut

  • Consumul ridicat
  • Cutia de viteze cu doar 6 rapoarte
  • Tehnologia învechită

Ultimele teste

Comentarii (12)

  • Am două nedumeriri. La datele tehnice sunt trecute:
    - Sistem de recuperare a energiei - standard. Cum vine asta pe un motor aspirat?
    - Sistem de dezactivare a cilindrilor - standard?
    Precis?

    - Catalizator - indisponibil. Sigur?
    - Filtru particule - indisponibil. Sigur?
    In rest, având oarece experiențe plăcute cu cx3, aș opta oricând pentru un cx5, singura dilemă pe care aș avea-o ar fi cutia cu (doar) 6 trepte.
    17 4
  • Îmi place mașina ca design și dar nu am înțeles de ce este maestrul ?(Takumi). Care este măiestria nemaivăzută ? Că la câte degete mari în jos ați pus în articol (consum, tehnologie învechită) parcă nu mai îmi vine să o cumpăr .
    8 6
  • Takumi sunt maiestri cu o vasta experienta in spate, dar care raman fideli procedeelor lor, procedee care au cateva secole vechime. La fel si Mazda CX-5, ramane fidela tehnologiilor testate vreme de decenii, chiar daca sunt mai vechi.
    13 3
  • Cum adica ati dat la COOLNESS EFFECT
    , neobservata?..... mda, aveti treaba cu masinile cum am eu cu masinile de cusut.
    10 5
  • Nu credeam ca voi mai spune asta vreodata dar voi va dati seama ca masina asta este chiar IEFTINA? cand dai pe un Qashqai cu motor de 1.3 34.000 euro, pe un Sportage 4x2 42.000 euro (test facut de voi acum 2 saptamani) sau pe un Tiguan 45.000 euro....masina asta este chiar chilipir. iti iei motorul de 2.0 165CP si scoti masina cu toate dotarile necesare 4x4 + cutie automata la sub 34.000 euro. raportat la preturile masinilor astazi, CX-5 acesta chiar e o masina interesanta, fiabila si iti ofera cam tot ce ai nevoie. bv Mazda!
    37 1
  • Seriff
    Interesante motorizarile, ma mir ca mai exista asa ceva, respect Mazda.
    12 1
  • La varianta aceasta de echipare, ecranul multimedia are 10,25", nu 8".
    5 1
  • @AM/Gabriel: nu imi e clar, cat costa pana la urma exemplarul testat, 32,2 k cum scrie la început sau 36,2 k euro? Dacă ati testat modelul 4x4 si cu automata , chiar nu imi pare îngrijorător consumul, din contra. Sunt compacte 4x2 cu motoare de 1 -1,5 litri care consuma atata, aici vorbim de un SUV de 1,7 tone 4x4 ! Te asigur ( desi bănuiesc ca știi foarte bine) ca toate concurentele enumerate acolo la consum de fapt consuma mai mult. As prefera oricând un consum declarat cat mai aproape de realitate decat minciuni sfruntate cum regăsim la cele din grupurile Hyundai sau VW in privinta consumului la benzinare. În rest, nu prea am ce comenta la acest model, e deja arhicunoscut, nimic nou, un facelift facut doar ca sa mențină pretul , ca nu arata rau nici înainte, sincer nici nu prea vad motivul acestui test , cred ca sunt multe alte SUV-uri netestate inca pe aici.
    @DS : eu cred ca nu ai avea motiv de dilema in privinta numărului de trepte la cutie, nu ti-as recomanda mai multe la un aspirat. Ar omorî si mai rău motorul și asa destul de anesteziat pt. a tine in limite rezonabile emisiile. La turbo da, dar la aspirate nu ti-as recomanda mai multe trepte.
    13 0
  • Andrei
    Frumusel, pacat ca arcurile alea de plastic fac ca masina sa para ca vine cu roti de 16'', de musamaua aia de pe portiere, cotiera fixa si butonul ala arhaic de blocare a usilor a la Toyota.
    Pacat ca nu are un motor turbo, un aspirat pe un SUV care ajunge usor la doua tone cu 3 pasageri si bagaje e o gluma si e pacat de tinuta buna de drum a masinii (pentru un Suv).
    0 4
  • olteanu
    @Gabriel.Nica
    Maestri, nu maiestri. In res,t tot respectul pentru munca pe care o faci, esti foarte bun.
    0 0
  • olteanu
    Erata: in rest,
    Ar fi bun un buton de edit al comentariilor.
    0 0
  • Materialul/review-ul e de anul asta? Caci la cum arata masina da senzatia ca e gasit prin sertar, uitat de cel putin 5 ani - cam atat de in urma e masina.

    Pt fanii Mazda si mare parte din concurenta acestei clase - verificati cum arata un schimbator de viteze la o cutie automata, la Hyundai Tucson aparut acum 2 ani, in 2020 !!

    @adi_10 - zici de KIA Sportage hybrid 230CP, 2 display de 12.3", sistem audio Harman Kardon ca la BMW, faruri adaptive cu Matrix LED - verifica cine mai da asa ceva in clasa asta si la ce bani - imi aduc aminte ca la un moment dat Audi cerea pe asa ceva 2000 euro si era optiune, confort la rulare impecabil - AM a spus asta nu eu, scaune ventilate, senzor pt calitatea aerului care iti poate inchide geamurile si vreo 7 ani garantie la toate de mai sus! Cu asta compari tu CX-5? Prietene, trezeste-te, traiesti in trecut!

    Vedeti ca de "maine" trecem la electrice, caci deja electrificarea e prezent.

    In rest da, pt batrani trebuie sa avem respect.
    1 8

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru