Drivetest Mercedes-Benz Clasa T

1.5 T 180 d SWB auto
4.0
Mercedes-Benz Clasa T zoom
de Gabriel Nica, Foto: Mercedes-Benz
Vineri, 24.03.2023
Familist convins

E mult prea devreme și totuși mă ridic, cu greu, din pat. Astăzi am întâlnire cu un model complet nou de la Mercedes-Benz, care introduce o nouă literă în lista de modele ale producătorului german: litera T.

Nu trec 30 de minute și deja sunt în fața unei mașini care îmi pare incredibil de familiară. Și totuși, mi se șoptește în ureche că ar fi un model complet nou, deși cumva-mi pare incredibil de cunoscut. Nu m-oi fi trezit din somn și momentan încă visez?

Nu. E vorba despre noul Mercedes-Benz Clasa T, o mașină menită să acopere un eventual gol în gama producătorului german. Un gol de ofertă pentru cei care vor o mașină practică, rafinată și super încăpătoare pentru nevoile lor. Conform foilor pe care mi le-au înmânat cei de la Mercedes-Benz, această nouă ofertă din configuratorul lor se adresează celor activi, cu hobby-uri care implică o nevoie acută de a căra lucruri. Și vechiul Citano ce avea?

Ei bine, se pare că fratele lui T-Class rămâne fidel clienților business, celor care nu pun accentul pe finisaje și detalii, ci își caută o mașină care să bifeze alte criterii. Pentru toți ceilalți, există T-Class, un familist convins.

PREZENTAREA MAȘINII PROBATE LA TESTUL INTERNAȚIONAL

 

Mercedes-Benz Clasa T
1.5 T 180 d SWB auto

  • Pret de pornire 25.740 €
  • Pret model testat 39.890 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Gama de propulsoare oferite pe acest nou model nu este foarte variată. Vorbim de un motor pe benzină, de 1.3 litri, precum și unul de 1.5 litri, diesel. Ambele au 4 cilindri, ambele sunt turboalimentate și ambele sunt disponibile cu două niveluri de putere: 160 sau 180 de cai.

Și nu, numerele de pe haion nu vor reflecta nivelul de putere al fiecărui model, ci sunt doar un fel de a le diferenția. Noi am avut norocul să exploatăm resursele unui T 180d, timp de două zile, prin Dobrogea.

Este vorba de un motor dezvoltat împreună cu cei de la Renault-Nissan, unde purta sigla dCi. Acest legendar 1.5 dCi a scris istorie de-a lungul timpului, fiind adorat de sute de mii de șoferi pentru câteva calități intrinseci: este rafinat, fiabil, dar mai ales economic.

Pe versiunea germană acesta poartă numele de cod OM 608. Dacă îl vei găsi sub capota unei Dacii, probabil va purta numele de cod K9K. Detalii, coduri, neinteresant.

În cazul lui T 180d, acesta livrează 116 CP la 3.750 RPM precum și 270 Nm cuplu la 1.750 RPM. Dacă nu vrei atât de multă putere, versiunea T 160d oferă 95 CP și 260 Nm cuplu, disponibil pe aceeași plajă de turații.

În ceea ce privește transmisia acestor propulsoare, ne putem delecta, ori cu o cutie de viteze manuală, clasică, cu 6 rapoarte ori, așa cum a fost cazul cu mașina oferită mie, cu o cutie de viteze automată cu dublu ambreiaj, 7G-DCT. Resursele sunt transmise exclusiv către roțile motrice față.

Combinația aceasta s-a dovedit de ajuns pentru cam orice nevoi am avut în sejurul de 2 zile prin Dobrogea. Chiar și vitezele de autostradă sunt relativ ușor de atins cu acest propulsor, depășirile fiind o provocare abia după 130 km/h. În rest, acest faimos motor de 1.5 s-a ridicat la înălțimea așteptărilor: bine echilibrat, a livrat resursele liniar, fără sincope și, uneori, surprinzător de tăcut.

Singurele momente când se face auzit sunt cele în care apeși prea tare pedala de accelerație, dar în rest, nu am avut de ce să mă plâng. Iar cutia de viteze care are ambreiaje umede, s-a descurcat și ea impecabil, cu schimburi fluide și rapide. Mai mult, aceasta are și un mod manual, însă treptele pot fi selectate doar prin levierul amplasat pe consola centrală.

Consum

Așa cum spuneam mai sus, motorul acesta e faimos pentru recordurile de consum pe care le poate atinge. Nici pe T 180d nu a fost o poveste diferită. Prin oraș nu am avut ocazia să testăm modelul de față, pentru că traseul creionat de cei de la Mercedes-Benz ne-a purtat aproape în exclusivitate pe autostradă și drumuri naționale.

Cert este că, pe autostradă, la o viteză constantă de 130 km/h, consumul afișat de mașină a fost de aproximativ 6 litri/100 kilometri, un număr decent pentru forma destul de neprietenoasă cu indicii aerodinamici ai Clasei T. Pe drumurile naționale, cifra a scăzut până la 5 litri/100 kilometri.

În medie, consumul afișat de T 180d după 550 de kilometri parcurși a fost de 5.7 litri/100 kilometri, aproape fix cât pretinde producătorul auto, respectiv 5.6 litri/100 kilometri (WLTP).

Rivalii acestui model nu prea există, dacă e să luăm în calcul sigla de pe grila frontală. Mercedes-Benz este un producător premium, iar asta vine cu anumite așteptări. În acest segment nu mai găsești un MPV de la rivali precum BMW sau Audi, iar pentru a compara mașina aceasta cu ceva, am ales cele mai apropiate alternative, respectiv Renault Kangoo și Volkswagen Caddy.

Caddy cu motor de 2 litri, diesel și 122 CP are un consum estimat de 5.2 litri/100 km, pentru versiunea cu transmisie automată cu dublu ambreiaj. În cazul lui Renault Kangoo, dotat cu același motor 1.5 Blue dCi, consumul este estimat la 5.7 litri/100 kilometri.

Performanţe

Dacă îți ajustezi așteptările și uiți că ai o siglă Mercedes-Benz pe volan, s-ar putea să nu fii dezamăgit de performanțele Clasei T. Așa cum spuneam, modelul de față nu este neapărat un atlet, ci mai degrabă un familist. Așadar, nu se va grăbi aproape nicăieri, scopul său fiind în primul rând să ajungă la destinație, nu să o facă rapid.

Accelerația de la 0 la 100 km/h durează 13.2 secunde pentru T 180d. Destul cât să admiri o parte din decor. Viteza maximă este de 177 km/h, deci nu ai cum să îți pierzi permisul la volanul ei pe autostrăzile din Romania, dar nici nu vă încurajăm să săriți peste limitele de viteză. 

De la volan, însă, mașina se simte mai vioaie decât sugerează cifrele. Depășirile nu sunt neapărat o provocare, nici măcar pe autostradă, dar trebuie totuși să îți dozezi optimismul.

Rivalii vin cu numere mai bune. De exemplu, Caddy are o viteză maximă de 186 km/h, în timp ce Kangoo are nevoie de doar 12 secunde, dar o viteză maximă mai mică decât T 180d, care ajunge la doar 175 km/h. Insesizabil. 

Interior

Conform Mercedes-Benz, diferența esențială dintre noua Clasă T și Citano ar trebui resimțită la interior. Aici, puștiul nou ar trebui să strălucească și să-ți ia ochii cu finisaje și materiale mai bune. Și da, Clasa T se simte un pic mai bine la interior, cu un mix decent de materiale, dar, totuși, departe de ce te-ai aștepta de la un model cu această siglă. Plasticul tare se face observat pe zona de jos a panourilor de uși, dar și pe mare parte din planșa de bord. Texturile sunt și ele decente, dacă bifezi opțiunile corecte în configurator.

Modelul meu de test era decorat cu piele naturală și sintetică pe scaune, dar și pe anumite zone de pe bord și uși. Cu toate acestea, versiunea aceasta era și cea mai scumpă pe care o poți comanda, așa că ar fi bine să ai grijă ce configurezi.

De exemplu, pe modelele mai bine echipate vei regăsi material Neotex pe cotiere, o combinație de piele nabuc cu neopren. Pielea Artico poate fi folosită pentru tapițeria scaunelor, dar numai de la nivelul de echipare Style în sus.

Accesul în mașină este facil, mai ales pentru cei de pe locurile din spate. Asta pentru că, în spiritul unui adevărat MPV, ușile spate sunt glisante. Așadar nu vei avea probleme cu pasagerii și nici cu încărcarea unor eventuale bagaje mai mari. Scaunele spate se pot plia, iar spațiul de depozitare crește de la 520 de litri, la peste 2.100 de litri. Nu numai cifrele vorbesc despre o mașină practică, ci și configurația ei. Buza de încărcare este inexistentă, iar toată caroseria este aproape pătrată, ceea ce va face folosirea întregului spațiu destul de facilă. Există și o cotieră centrală care adăpostește, și ea, un spațiu de depozitare.

Tot la acest capitol trebuie să menționăm și spațiul de depozitare suplimentar, din zona de deasupra capului pasagerilor față, precum și oglinda suplimentară de deasupra celei retrovizoare. Aceasta este foarte curbată și îți va permite să supraveghezi ce se întâmplă în spate atunci când ești la volan.

Preţ de achiziţie

Calculele pentru Mercedes-Benz Clasa T încep de la 25.740 de euro, acesta fiind și unul dintre cele mai accesibile modele noi de la producătorul german, alături de Citano. Dacă vrei să ai și ceva dotări și un motor mai puternic, respectiv o cutie de viteze automată, trebuie să mai adaugi ceva consistent.

Un T 180d începe de la 28.300 de euro, în timp ce cutia de viteze automată mai adaugă aproape 2.400 de euro la nota de plată. Așadar, pornești de la 30.700 de euro pentru modelul de față, la care se mai adaugă ceva opțiuni pentru confortul pasagerilor. Prețul total poate ajunge la 40.000 de euro, dacă vrei totul.

Modelul testat de mine era o echipare Progressive, adică cea mai scumpă, care include: jante de aliaj de 16 inch, oglinzi în parasolare, iluminare ambientală, faruri LED high-performance, geamuri electrice spate, scaun șofer reglabil pe înălțime, cu suport lombar, cotiere Artico și fețe de portiere din Neotex.

Am mai avut bifat și pachetul Advantage, care a adus un sistem de navigație, senzori de parcare și cameră de marșarier, sistemul multimedia MBUX cu DAB și un asistent pentru indicatoarele rutiere.

Total? Un pic sub 40.000 de euro.

Renault Kangoo pleacă de la 24.690 pentru versiunea TCe 130, iar pentru Blue dCi 95 vorbim de 24.990 euro. Volkswagen are un preț de pornire de 27.487 de euro.

Siguranţă

Aici Mercedes-Benz Clasa T strălucește cu adevărat și demonstrează de ce este un „familist convins”: pentru că a obținut 5 stele la testele de siguranță organizate de EuroNCAP.

Conform autorității europene în domeniu, T-Class oferă o protecție de 91% pentru pasagerii adulți în caz de impact, 93% pentru copii, 69% pentru pietoni și 90% pentru sistemele de siguranță active.

Clasa T vine, în standard, cu ABS, ESP, Hill Start Assist, Crosswind Assist, Attention Assist, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist și Spped Limit Assist. Mai mult, îți poți echipa mașina și cu sisteme de asistență la rulare care păstrează distanța față de mașina din față până la oprire și te mențin pe bandă.

Tot pe Clasa T vei primi, standard, 7 airbaguri, inclusiv unul pentru pasagerii din față, poziționat central, care va preveni ciocnirea acestora în caz de accident.

Ţinută de drum

Una dintre cele mai mari surprize pe care le-am descoperit la volanul noii Clase T a fost suspensia. Dacă de eficiența motorului și de finețea schimburilor cutiei de viteze eram pregătit, de modul în care se comportă punțile față/spate ale noului model Mercedes-Benz am fost autentic surprins.

Vorbim despre o suspensie de tip McPherson pe față și cu punte semi-rigidă pe spate, ambele de o calitate ireproșabilă pentru acest segment de preț. Nu am auzit niciun zgomot suspect în timp ce am condus peste suprafețe neprietenoase și nici la viteze mari mașina nu a dezamăgit.

Asta, deși, atunci când m-am urcat la volan, așteptările mele erau destul de scăzute. Până la urmă, vorbim despre un MPV, cu o formă neprietenoasă cu vântul, la care te-ai aștepta să auzi câte un șuierat ocazional. Sigur, acestea nu au lipsit complet, iar la 130 km/h zgomotul de fundal se face simțit, dar nici pe departe la fel de pregnant pe cât te-ai aștepta.

Și, în ciuda faptului că în prima zi vântul și-a cam făcut de cap, mai ales pe autostradă, mașina a fost stabilă, chiar și la viteze mari. Adaugă niște pasageri și bagaje și sunt absolut convins că lucrurile se vor îmbunătăți și mai mult din acest punct de vedere.

Direcția este lipsită de feedback, dar corectă, frânele se pot modula ușor ,iar asta înseamnă că te vei obișnui foarte rapid cu Clasa T, de la volan. Nu ai de ce să conduci sportiv, în caz că te întrebai cum stă pe viraje. E o mașină creată pentru cu totul alte scopuri.

Se va descurca excelent și pe drumuri forestiere, mai puțin bătătorite, grație unei gărzi la sol mai ridicate și unor jante care nu pot depăși 17 inch, opțional. Ruliul și tangajul există și va trebui să faci pace cu ele, pentru că Clasa T este țintită către oameni care își iau doza de adrenalină din alte surse.

Vizibilitate

Ceea ce este o problemă din punct de vedere vizual, respectiv forma pătrățoasă a mașinii, ajută atunci când vine vorba de vizibilitate. Avem geamuri generoase, cu forme simple, pe toate părțile, o poziție înaltă la volan și, la nevoie, cameră de marșarier.

Per total, ai o perspectivă impecabilă de la volanul noii Clase T, inclusiv în oglinzile laterale. Forma ei aproape rectangulară te va ajuta și la parcare, limitele mașinii fiind ușor de intuit.

Tehnologie

Sigla Mercedes-Benz de pe acest T-Class nu aduce doar siguranță exemplară pentru segment sau finisaje demne de invidiat. Aceasta aduce si tehnologie la care ceilalți rivali din segment nu au acces.

Sistemul MBUX funcționează impecabil și are cam toate resursele pe care le găsești și pe alte mașini din gama Mercedes-Benz. Sigur, ecranul nu va fi de dimensiunile pe care le găsești în EQS, dar funcțiile cele mai folosite sunt acolo.

Navigația funcționează impecabil, ai Apple CarPlay și Android Auto (cu fir) și multe sisteme de asistență la rulare, pe care le-am amintit anterior.

Farurile LED pot fi adaptive, dacă plătești pentru asta, și se pot dovedi de-a dreptul providențiale dacă faci multe drumuri pe timp de noapte.

Design

Când vine vorba de MPV-uri, designul nu e în mod necesar unul dintre atuurile lor. Aceste modele știu să fie încăpătoare, practice, confortabile, poate chiar accesibile. În contextul acesta, vă mai gândiți să arate și bine? Să nu exagerăm.

Clasa T arată fix așa cum te-ai aștepta. E identic, vizual vorbind, cu fratele Citano, și nu ai crede că e Mercedes-Benz, dacă dai jos siglele de pe grila frontală sau de pe hayon. Din fericire, producătorul german a făcut ceva eforturi și îți oferă posibilitatea de a-ți configura mașina.

Ai la dispoziție multe culori din care poți alege, mai multe variante de jante, inclusiv de aliaj, de 17 inch, precum și alternative de a decora interiorul. Per total, ca de obicei, designul rămâne o chestiune subiectivă.

 

Nu ne-a placut

  • Direcția fără feedback
  • Antifonarea
  • Prețul piperat

Ultimele teste

Comentarii (4)

  • oricine
    Bravo Mercedes ! Așa se procedează la demolarea mitului de a fi șefa mașinilor. Prin mașini de maidan care utilizează motoare diesel pe care Dacia rar le mai folosește și prin modele care nu se știe la ce folosesc . Și dacă mai umblați și la fiabilitate îi ajungeți pe chinezi din urmă.
    9 13
  • Cucurigu
    Luat modelul ăsta, coborât plafonul 10-15cm și poți face să dispară clasa A și B. Lungit 10-15cm, înălțat 2-4cm și poți scăpa și de GLC.
    6 0
  • Cucurigu
    De altfel, o astfel de caroserie ar putea înlocui toate SUV-urile până în zona medie, fiind mai eficientă dpdv al consumului, mai încăpătoare fără să fie la fel de masivă. Și costurile de achiziție și exploatare ar fi mult mai mici de asemenea.
    10 0
  • bravos
    am condus si eu. doar ca se chema dacia joagar.
    0 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru