Miercuri, 03.12.2025
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Transfăgărășanul este o carte de vizită pentru țara noastră. Drumul montan care traversează munții Făgăraș atrage în fiecare an mii, sau poate chiar zeci de mii de turiști, din țară, dar mai ales din străinătate. Desigur, infrastructura ar putea fi îmbunătățită, dar nu suntem aici să facem politică.
Putem spune că a "înflorit" odată cu episodul pe care Jeremy Clarkson, Richard Hammond și James May l-au dedicat României și, implicit, Transfăgărășanului. Acel episod în care Clarkson a exclamat: "Poți să uiți de Stelvio. Acesta este cel mai frumos drum montan din lume."
După acest episod, Transfăgărășanul a atras și mai multă atenție. Inclusiv germanilor de la Porsche care, anul trecut, au decis să îi dedice o ediție limitată. Se întâmpla cu ocazia celei de-a 50-a aniversări.
Vorbim despre o ediție limitată în adevăratul sens al cuvântului, construită ca la carte de artizanii diviziei Sonderwunch. Așadar, nu vorbim doar despre niște autocolante lipite în reprezentanță, înainte ca viitorul client să preia noua lui mașină.
Ediția Tribute to Transfăgărășan este bazată pe Porsche 911 Carrera 4 GTS și este limitată la doar 10 exemplare. Toate au fost deja vândute și fiecare este unic în felul său. Asta și pentru că fiecare dintre cei 10 norocoși s-au implicat direct în crearea mașinii.
Asta face ca Tribute to Transfăgărășan să nu fie o simplă ediție limitată, ci mai degrabă o declarație de dragoste pentru România și pentru acest drum montan atât de special.
Noi am condus unul dintre cele 10 exemplare Porsche 911 Carrera 4 GTS Tribute to Transfăgărășan, iar în rândurile următoare îți spunem de ce această mașină specială costă aproape 300.000 de euro. Avem pentru tine și un video cuprinzător.
PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE DE NOI
Porsche 911 facelift
- Pret de pornire 195.000 €
- Pret model testat 286.000 €
Motor / Transmisie
Fiind vorba, până la urmă, despre un Porsche 911 Carrera 4 GTS care nu a primit nicio modificare de ordin tehnic, vorbim despre un sistem de propulsie hibrid bazat pe un motor de 3.6 litri boxer, turbo, asistat de două unități electrice.
Una este integrată în turbocompresor (pe ax) și una în interiorul cutiei de viteze PDK.
Motorul electric integrat în transmisie este alimentat de o baterie de 12 volți și o capacitate de 1.9 kWh. Cel de-al doilea funcționează pe post de generator, cu ajutorul energiei rezultate din fluxul gazelor de eșapament. Deși este un hibrid, 911 GTS nu poate rula în modul pur electric. Acestea fiind spuse, rolul sistemului hibrid nu este, neaparat, să scadă emisiile, ci să sporească performanțele.
Pentru că au ales această configurație, inginerii Porsche nu au fost nevoiți să instaleze o a doua turbină.
Unitatea termică dezvoltă, de una singură, 485 de cai putere și 570 Nm. Apoi, 15 CP sunt livrați de prima unitate electrică, iar a doua contribuie cu alți 54 CP și 150 Nm. În total, ansamblul oferă 541 de cai putere și 610 Nm cuplu maxim.
Motorul electric montat pe axul turbinei elimină fenomenul de turbo lag, iar de acest lucru îți dai seama imediat ce apeși mai hotărât pedala de accelerație. Răspunsul este aproape instant, iar sentimentul este că sub capotă ai un motor aspirat natural care se turează rapid și la nesfârșit.
Vibrațiile motorului montat în spatele tău și sunetul evacuării creează dependență, indiferent de modul de rulare în care te afli.
Am apreciat că motorul este capabil să ofere performanțe indiferent de turație, așadar se simte bine chiar și la viteze de oraș. Altfel spus, poți utiliza mașina în fiecare zi, fără prea mari compromisuri.
Dacă, însă, vrei să exploatezi motorul boxer așa cum se cuvine, linia roșie începe de la 7.500 de rotații pe minut și, crede-mă pe cuvânt, este o adevărată plăcere să o atingi.
Am condus toată gamă 911 pe circuit, cu ocazia unui eveniment organizat pe circuitul Balaton din Ungaria, și trebuie să îți spun că 911 GTS facelift m-a impresionat mai tare decât 911 GT3. Mă refer aici strict la felul în care livrează puterea. De-a dreptul exploziv.
Transmisia automată PDK, cu 8 rapoarte, nu este considerată pe degeaba una dintre cele mai bune din industrie. Schimbările treptelor sunt, de-a dreptul, fulgerătoare, iar viteza cu care poate retrograda 2, 3, sau chiar mai multe rapoarte, este impresionantă.
Noul 911 GTS este dotat cu frânare regenerativă. Aici, trecerea de la frânarea regenerativă la cea mecanică putea fi calibrată mai bine pentru că, în condițiile actuale, pare că, cel puțin primul sfert de cursă, pedala de frână nu este conectată la nimic.

Consum
Atunci când îți cumperi un Porsche 911 GTS, fie el Tribute to Transfăgărășan sau nu, consumul este ultimul lucru care să te intereseze. La mașina asta contează mai mult câte zâmbete îți "fură" pe fiecare kilometru parcurs, nu câți litri de benzină consumă.
Pe hârtie, consumul mediu declarat este de 10.5 litri/100 de km. Așa cum spuneam, deși un hibrid, 911 GTS facelift nu poate rula în modul pur electric.
Consumul în condiții reale de exploatare diferă în funcție de modul în care conduci mașina. De exemplu, cu mici exagerări pe ici pe colo (dar în limitele legale), noi am obținut un consum urban de 17.6 litri/100 de km și unul extra-urban de 9.4 litri/100 de km.
De-a lungul anilor, Porsche 911 a fost pus față în față chiar și cu supercar-uri mai puternice și s-a descurcat de minune. Un rival corect ar fi, însă, Mercedes-AMG GT, chiar dacă nu are o configurație cu motor poziționat în spate.
Este disponibil în mai multe versiuni, iar consumul variază între 10.3 și 14 litri/100 de km.
În funcție de buget, ne putem uita și la modele ca Lamborghini Huracan sau Temerario și Ferrari 296 GTB.
Performanţe
Deși masa proprie a crescut la 1.545 de kilograme, odată cu adoptarea sistemului de propulsie hibrid, Porsche 911 Carrera 4 GTS facelift este mai rapid decât înainte, din toate punctele de vedere.
Suta de kilometri pe oră este atinsă în fix 3 secunde (-0.4 secunde față de 911 GTS pre-facelift), iar viteza maximă a crescut cu 1 km/h până la 312 km/h.
Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ are performanțe asemănătoare. Adică un motor V8 de 4.0 litri, twin-turbo, care oferă 585 de cai putere. În aceste condiții, repriza 0-100 km/h durează 3.2 secunde, iar viteza de top ajunge la 315 km/h.
Interior
Până acum, mașina condusă de noi nu a fost cu nimic diferită de un 911 Carrera 4 GTS facelift obișnuit. De abia acum începi să îți dai seama de ce costă cu aproape 100.000 de euro mai mult.
Așa cum spuneam, fiecare dintre cele 10 exemplare 911 Carrera 4 GTS Tribute to Transfăgărășan este unic, fiind personalizat după bunul plac al proprietarului. Unii au optat pentru o tapițerie din tartan, alții pentru culori mai îndrăznețe. Cel care a comandat mașina testată de noi a optat pentru o temă care să nu iasă atât de mult în evidență.
Vorbim despre o tapițerie din piele neagră și foarte multe accente și cusături contrastante în nuanța Roșu Guards. Această culoare apare inclusiv pe fundalul turometrului și pe fundalul ceasului analog, parte din pachetul Sport Chrono.
Acum, indiferent de felul în care este personalizat interiorul, primești câteva particularități de design cum ar fi logo-ul Tribute to Transfăgărășan în relief pe cotiera centrală, inscripția Tribute to Transfăgărășan 50 Years în partea dreaptă a bordului și reprezentarea grafică a drumului montan brodată pe tetierele scaunelor din față.
Până și preșurile și pragurile sunt inscripționate cu numele acestei ediții limitate. Să nu mai vorbim despre cheie.
În rest, ai toate dotările de lux cu care vine un 911 GTS facelift. Mă refer aici la volanul îmbrăcat în piele, cu funcție de încălzire, la scaunele față reglabile electric pe 18 direcții, cu funcție de încălzire și ventilație și la sistemul audio Bose Surround.
Nu totul este, însă, lapte și miere. De exemplu, tunelul central acoperit cu plastic negru, lucios. Un magnet pentru praf și, mai ales, pentru amprente.
Și vei avea multe amprente aici, având în vedere că pe tunelul central regăsim destul de multe butoane fizice, inclusiv pentru sistemul de climatizare.
Apoi, spațiile de depozitare din habitaclu nu sunt foarte generoase. Buzunarele din portiere sunt destul de limitate ca spațiu, în tunelul central ai un suport pentru pahare (și un al doilea în partea dreaptă a bordului), iar în cotiera centrală regăsești doar un spațiu de încărcare prin inducție pentru telefon și două porturi USB-C.
Noul 911 GTS poate fi comandat fără banchetă, dar bifarea acestei opțiuni este gratuită. Noi am avut-o, dar nu putem spune că ajută foarte mult, în sensul că spațiul aici este foarte limitat, pentru pasagerii adulți, cel puțin. Așadar, o poți utiliza ca un spațiu de depozitare suplimentar.
Ai un motor montat în spate, așadar portbagajul a fost mutat sub capotă. Are o capacitate de 135 de litri, adică îndeajuns pentru două rucsacuri sau un troler de dimensiuni medii.
Mercedes-AMG GT Coupe este ceva mai util, din acest punct de vedere, având un portbagaj de 321 de litri.
Preţ de achiziţie
Pentru că vorbim despre o ediție limitată, prețul este unul pe măsură. Gândește-te că un Porsche 911 Carrera 4 GTS facelift pornește în România de la 192.800 de euro. Mai pui câteva dotări opționale și ajungi lejer la, să zicem, 195.000 de euro.
Ei bine, acest 911 Carrera 4 GTS Tribute to Transăfăgărășan, pe care îl poți admira în imaginile alăturate, costă 286.000 de euro. Ce pot să spun? Exclusivitatea costă.
Pentru un Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ trebuie să scoți din buzunare 200.490 de euro, cu TVA inclus.
Siguranţă
Pentru că vorbim despre mașini de performanță care ating, rapid, viteze amețitoare, siguranța este primordială. Dar supercar-urile au un regim special atunci când vine vorba despre testele de impact.
Euro NCAP nu testează foarte des asemenea modele, iar Porsche 911 facelift se numără printre mașinile care nu au ajuns pe mâna belgienilor.
Chiar și așa, toate modelele testate de-a lungul anilor de Euro NCAP (Cayenne, Macan și Taycan) au obținut punctajul maxim de 5 stele. Așadar, cu siguranță, 911 nu face excepție.
Șasiul modelului german este construit astfel încât să nu se deformeze la impact. În plus, lista cu sisteme de siguranță oferite în standard include, printre altele, Lane Change Assist, Adaptive Cruise Control și, desigur, o armată de airbag-uri.
Ţinută de drum
Porsche 911 se încadrează în segmentul supercar-urilor care pot fi utilizate, fără probleme, zi de zi. Este o adevărată plăcere să îl conduci la drum lung, acolo unde îl vei găsi surprinzător de confortabil. Și în trafic se descurcă, dar pe un drum virajat este de-a dreptul sclipitor.
Direcția poate fi asemănată cu bisturiul unui chirurg de renume mondial. Mașina asta atacă virajele cu o lejeritate greu de explicat în cuvinte, iar sistemul de tracțiune integrală îți oferă toată siguranța de care ai nevoie. Tocmai de aceea, ești tentat să împingi limita mai mult.
Sistemele mașinii te domolesc imediat, dar, atunci când intervin legile fizicii, vei experimenta și un comportament supravirator.
Suspensia este destul de rigidă, dar totuși confortabilă dacă ne gândim că vorbim despre o mașină sport cu sistem de propulsie hibrid.
Vizibilitate
În față vezi tot ce te interesează, pentru că montanții frontali sunt subțiri și nu te încurcă în viraje sau în intersecții. Oglinzile laterale au proporțiile corecte.
Luneta, în schimb, este destul de înclinată și afectează puțin vizibilitatea în spate, iar montanții C sunt destul de groși.
Din fericire, ai la dispoziție un sistem de camere video cu vedere la 360 de grade, cu o claritate foarte bună a imaginii, senzori de parcare, dar și un sistem activ pentru parcare.
Tehnologie
Chiar dacă designul lui Porsche 911 a rămas, în mare parte, la fel de-a lungul anilor, modelul german a fost îmbunătățit încontinuu, în special din punct de vedere al tehnologiei.
În primul rând, odată cu acest facelift, germanii au înlocuit celebra "cheie" cu un buton de la care pornești și oprești motorul. În bună tradiție Porsche, acest buton este montat tot în stânga volanului. O trimitere la vechiul start de la Le Mans.
Apoi, avem un instrumentar de bord complet digital, de 12.6 inch, personalizabil.
Grafica este calitativă, iar informațiile afișate nu sunt îngrămădite, astfel că pot fi citite cu ușurință. Unde mai pui că ai la dispoziție 7 afișaje, pe care le modifici cu ajutorul unui buton de pe volan.
Display-ul central al sistemului multimedia are 10.9 inch și oferă conexiune Apple CarPlay și Android Auto fără fir. Și în cazul său, grafica este una destul de simplă, dar calitativă, fără multe artificii care să îți distragă atenția de la condus.
Nu lipsește zona de încărcare prin inducție pentru telefoanele mobile. Dacă nu vrei să o utilizezi, ai la dispoziție porturi USB-C în cotiera centrală.
Vorbim despre o mașină care stă foarte aproape de asfalt, așa că un sistem foarte util este SmartLift. Cu ajutorul datelor primite de la sistemul de navigație, mașina știe unde ai folosit sistemul de ridicare a punții față (pentru a trece peste limitatoare de viteză, de pildă), astfel că, dacă mai treci pe acolo, nu trebuie să apeși butonul dedicat. Puntea față se va ridica automat.
Design
Ediția limitată Tribute to Transfăgărășan aduce câteva elemente de design specifice. Unele pot fi personalizate în ceea ce privește culoarea, în vreme ce altele sunt identice pe toate cele 10 exemplare.
Culoarea exterioară, conturul farurilor și culoarea uneia dintre spițele jantelor pot fi vopsite în orice nuanță vrei tu. Exemplarul testat de noi este vopsit în nuanța exterioară Gri Graphite cu accentele de care vorbeam mai sus în Roșu Guards. Oglinzile exterioare au fost vopsite în negru lucios, dar, de exemplu, unul dintre proprietari a optat aici pentru tricolorul României.
Și acum, elementele comune. Pe portiere regăsim un autocolant cu logo-ul Tribute to Transfăgărășan, pe montantul B avem o emblemă specială, iar pe capota motorului se poate observa tricolorul țării noastre.
În rest, vorbim despre un Porsche 911 Carrera 4 GTS facelift obișnuit. Adică ai faruri LED Matrix încă din standard. Astfel, toate luminile sunt acum integrate în același bloc optic. Mai departe, capota spate are o priză de aer nouă, iar sigla mărcii este iluminată. Stopurile sunt unite de o bandă LED.
Cel mai ușor recunoști un 911 facelift după flapsurile aerodinamice montate în spoilerul față. Ele sunt active și lucrează împreună cu celelalte elemente aerodinamice de sub caroserie.
În ceea ce privește versiunea GTS, pe lângă emblemele specifice, are și două terminații pentru sistemul de evacuare, montate pe mijlocul difuzorului de aer.
Ne-a placut
- Atenția la detalii
- Performanțele motorului
- Ținuta de drum impecabilă
Nu ne-a placut
- Nu poate rula electric
- Destul de greu pentru un 911
- Mult negru lucios în habitaclu
Ştiri despre Porsche
-
Constructorul german de automobile a publicat o imagine teaser cu noua versiune de top a celebrului 911. Debutul este programat pentru data de 7 septembrie. (Vineri, 05 Septembrie)
-
La invitația Porsche România și Club Porsche România, Automarket a făcut parte din caravana evenimentului Transfăgărășan Getaway. Alături de noi s-au aflat aproximativ 100 de mașini Porsche, din România și din țări precum Croația, Moldova și Serbia. (Miercuri, 03 Septembrie)
-
Goodwood Festival of Speed este un loc magic, un festival dedicat vitezei, mașinilor și oamenilor care construiesc și îmblânzesc bestiile pe patru roți. La ediția din 2025, Automarket a ajuns alături de germanii de la Porsche și știm cu siguranță că oricâte cuvinte sau imagini am înșira aici, tot nu putem descrie nici pe departe emoția care plutește în aerul aristocrat de la Goodwood. (Vineri, 22 August)
-
Constructorul german de automobile a publicat o serie de imagini noi cu viitorul Cayenne electric. Aflat într-un tur prin Anglia, SUV-ul camuflat a stabilit două recorduri. (Marti, 08 Iulie)
-
Atunci când Porsche ne-a lansat invitația de a participa la evenimentul Porsche on Track, am răspuns "prezenți". Până la urmă, de câte ori ai șansa să conduci pe circuit toată gama de modele a mărcii din Stuttgart? Și când spun toată gama, nu exagerez deloc. (Miercuri, 11 Iunie)



















Comentarii (0)
Adauga un comentariu