Drivetest Volvo XC40 Recharge

Recharge Ultimate Twin Motor AWD
4.4
Volvo XC40 Recharge zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 19.04.2022
Primul „Sleeper” suedez

Istoria lui Volvo XC40 este una de succes, chiar dacă nu se întinde pe o perioadă foarte lungă. Dezvăluit inițial în 2017, acesta venea să umple un gol în gama producătorului suedez, unul esențial în lumea auto a zilei de astăzi, când toată lumea vrea să conducă un SUV sau crossover.

Segmentul compact este în plină expansiune, iar XC40 s-a încadrat la fix încă de la lansare. Fiind și unul dintre cele mai ieftine modele oferite de Volvo, companie în căutare de clienți noi pe toate piețele, nu a durat mult până când mezinul familiei a devenit un nume foarte cunoscut și apreciat.

Inițial, XC40 a fost dezvoltat cu motoare termice în minte. În anii pre-2017, nu multă lume prevedea viitorul electrificat din zilele noastre. Timpurile se schimbă rapid, iar XC40 este acum un model versatil, care adoptă electrificarea în toată puterea ei, fiind oferit sub numele Recharge, cu un tren de rulare pur electric și o baterie masivă în podea.

Și, pentru că Thor trebuia să fie mândru, suedezii nu s-au zgârcit cu caii putere și au făcut din micul crossover, o adevărată rachetă. Cum ar spune americanii, un adevărat „Sleeper”, adică o mașină cu multă putere, care nu trădează nimic dacă o privești din exterior.

PREZENTAREA COMPLETĂ A MAȘINII TESTATE:

Volvo XC40 Recharge
Recharge Ultimate Twin Motor AWD

  • Pret de pornire 46.000 €
  • Pret model testat 63.600 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Așadar, vorbim de prima mașină electrică oferită de Volvo clienților săi. Nu e un lucru ușor de făcut, mai ales dacă te gândești la faptul că XC40 este unul dintre cele mai noi nume din arsenalul companiei scandinave.

Cine e puștiul ăsta teribil care vrea să convingă clienții Volvo să treacă pe electricitate? Dar, mai important, poate face asta?

Ei bine, da. Cel puțin în configurația pe care am primit-o eu la test. De ce? Pentru că vorbim de versiunea de top disponibilă în acest moment în românia, un model cu două motoare electrice, tracțiune integrală și nu mai puțin de 408 CP la dispoziție.

Această valoare face din Volvo XC40 Recharge unul dintre cele mai puternice modele produse vreodată de compania suedeză. Fiecare punte are un motor de 204 CP, iar cuplul maxim oferit de această combinație este de 660 Nm.

Având în vedere că vorbim de motoare electrice, cuplul este livrat instantaneu, motiv pentru care Volvo a considerat de bun augur să monteze pe XC40 Recharge roți cu anvelope mai late pe spate (255 vs 235 pe față) pentru a nu pierde aderența sub accelerare puternică.

Într-adevăr, livrarea resurselor este, pe alocuri, brutală, dar și foarte liniară, așa cum ne-au obișnuit modelele electrice. Mai mult, având la dispoziție o transmisie cu o singură treaptă, nu putem vorbi de liniaritatea schimburilor sau de vreun fel de sincopă în accelerație. Totul depinde de cum dozezi forța prin intermediul gleznei „proprii și personale.”

E important de menționat că, dacă 408 CP sunt prea mulți pentru tine (și e foarte probabil să nu ai nevoie de atât de multă putere), gama XC40 Recharge include și o versiune cu tracțiune față și un singur motor electric, de 231 CP și 330 Nm cuplu.

Vei merge constant cu XC40 Recharge, cu toate armele încărcate și gata de atac. Pedala de accelerație este, practic, un arici pe care trebuie să ai grijă cum „calci”, ca să nu ai de suferit. La primul contact cu ea s-ar putea să nu îți dai seama exact cam cât de agilă poate fi această mașină. Asta pentru că, până pe la jumătatea cursei lucrurile s-ar putea să se simtă ca în orice mașină termică decentă: accelerația e lină, vioaie, dar fără smuciri de ritm. Totul se schimbă imediat după acest prag. Dacă ai curajul să apeși brusc până la fund, îți garantez că prima oară te vei lovi cu capul de tetiera. Ar fi bine să o ai reglată corespunzător!

Accelerația lui XC40 Recharge Twin motor este brutală și nu o dată am auzit anvelopele protestând. E de ajuns să accelerezi cu nesaț o singură dată și vei înțelege de ce mașina asta vine cu anvelope de lățimi diferite.

renovatio e-charge
Renovatio a dezvoltat prima și cea mai vastă rețea de încărcare rapidă din România. Dintre acestea, 10 stații sunt ultrarapide. În prezent, cea mai puternică stație Renovatio e-charge oferă o putere de încărcare de 350 kW.

Consum

Conform celor de la Volvo, versiunea Twin Motor ar trebui să consume atât de puțin, încât autonomia oferită de acumulatorul uriaș, de 75 kWh, ascuns în podea, să ajungă pentru peste 400 de kilometri. Asta cel puțin după datele obținute în cadrul testelor WLTP. O scurtă consultare cu un calculator îți va spune că, pentru a obține o astfel de autonomie în viața reală, Volvo XC40 Recharge Twin motor ar trebui să consume, în medie, 18 kWh/100 kilometri. Ca de obicei, lucrurile nu au stat chiar așa.

Pe parcursul testului, temperatura exterioară nu a depășit 10 grade Celsius, iar asta are un efect aproape dramatic asupra rezultatelor înregistrate de mașinile electrice. În oraș, consumul lui XC40 a fost de 23.2 kWh/100 km, ceea ce se traduce într-o autonomie realistă de circa 323 de kilometri.

O secțiune de drum național de circa 45 de kilometri a dezvăluit un consum mediu de 23.1 kWh/100 km (325 kilometri autonomie), în timp ce autostrada a dus lucrurile la 29 kWh/100 km (259 kilometri autonomie), la o viteză medie de 130 km/h. Așadar, nu am nimerit exact cifrele pretinse de producătorul suedez.

E important de notat că nu am menajat mașina în niciun moment, iar modelul nostru de test era echipat cu anvelope de iarnă, încă un factor care a crescut consumul de electricitate.

Comparativ cu rivalii săi, XC40 s-a descurcat, totuși, foarte bine, având în vedere că are la dispoziție mult mai multă putere decât oricare altă mașină premium disponibilă în România în acest segment. Astfel, ne putem uita direct la modele precum Mercedes-Benz EQA sau Audi Q4 e-tron, acestea fiind singurele opțiuni ce bifează ambele criterii (premium, SUV compact). 

Astfel, conform celor de la Mercedes-Benz, EQA 350, cel mai puternic model pe care îl poți cumpăra din România în acest moment, are un consum estimat la o medie de 17.5 kWh/100 kilometri, în timp ce Audi Q4 e-tron 50 quattro este mai eficient, cu o estimare de 16.5 kWh/100 km.

Cu toate acestea, și bateriile celor trei mașini diferă. Audi are cel mai generos pachet, cu o capacitate utilizabilă de 76.6 kWh, urmat de Volvo XC40 cu ai săi 75 kWh și de EQA cu 66.5 kWh. Astfel, și autonomiile celor trei diferă. Dacă suedezul pretinde 400 de kilometri cu o singură încărcare, EQA 350 4Matic stă un pic mai bine, la 409 kilometri, urmat de Q4 e-tron 50 quattro cu 412 kilometri.

Când vine vorba de încărcare, Volvo se mândrește cu maxim 150 kW de la o priză rapidă, ceea ce îi permite o alimentare în doar 40 de minute, până la 80%. Când vorbim despre o priză AC, încărcarea se face cu maxim 11 kW.

Performanţe

Ar putea părea că Volvo rămâne un pic în urmă atunci când vine vorba de distanțele parcurse cu un „plin”, dar trebuie să menționăm un mare detaliu: XC40 este de departe cel mai puternic și mai rapid model de aici. Și diferențele sunt uriașe când vine vorba de performanțe!

Cu ai săi 408 CP și 660 Nm de cuplu, respectiv tracțiunea integrală oferită de cele două motoare electrice, XC40 Recharge cască un hău între el și rivali. Mașina poate accelera de pe loc până la 100 km/h în doar 4.9 secunde. Dacă pe versiunile termice, XC40 nu se poate lăuda că poate termina primul o cursă pe sfertul de milă, aici lucrurile stau complet diferit.

De exemplu, cel mai puternic EQA disponibil în România acum, respectiv EQA 350 4Matic, are doar 292 CP la dispoziție și 520 Nm cuplu. Nici Q4 nu ajunge cu mult mai sus, dar stă ceva mai bine, la 299 CP și 460 Nm. Ambele, însă, sunt la peste o secundă în urma suedezului, accelerând în 6, respectiv 6.2 secunde până la viteza de referință.

Nici în ceea ce privește viteza maximă nu putem vorbi de un avantaj al rivalilor germani. Ba dimpotrivă, dacă ne referim la Mercedes-Benz, EQA 350 4Matic, care are o viteză maximă de 160 km/h. Volvo XC40 Recharge și Audi Q4 e-tron 50 quattro urcă până la 180 km/h.

Interior

Volvo știe cum să creeze un brand puternic, iar asta se vede în interioarele modelelor sale. Indiferent de mașină, vei ști instantaneu că ești într-un exemplar produs de suedezi. Un avantaj pe care îl are orice model Volvo, comparativ cu rivalii săi, este faptul că procedura de personalizare a mașinilor este foarte simplă. Indiferent de nivelul de echipare, primești același ecran pe planșa de bord și același ecran în spatele volanului, pe post de instrumentar de bord. Fie că vorbim de un XC40 sau un XC90, totul arată la fel.

Diferențele provin din calitatea materialelor folosite. Dacă pe familiile 60 și 90 găsim suprafețe tactile de o calitate superioară, pe XC40 există zone în care situația se schimbă. Buzunarele ușilor - altfel imense - sunt tapițate cu o mochetă pe care o poți comanda în culori aprinse sau sobre, în funcție de dorințe, butoanele de pe volan nu sunt din plastic piano black, ci mult mai simpliste (unii vor găsi un avantaj în asta), iar schimbătorul cutiei automate nu este din cristal, ci e un joystick mult mai simplu, îmbrăcat în piele ecologică.

Panourile ușilor merită o mențiune specială pe XC40, pentru că sunt foarte generoase. Asta pentru că difuzoarele sistemului audio au fost mutate deasupra planșei de bord, eliberând astfel spațiu suplimentar de stocare pentru diverse mărunțișuri.

Există și alte diferențe la bordul lui XC40 Recharge comparativ cu frații săi cu motoare termice sau PHEV. De exemplu, nu mai ai buton de pornire. Tot ce trebuie să faci este să apeși pedala de frână și să selectezi direcția de deplasare, iar mașina pornește și se mișcă.

La fel ca pe fratele mai mare, XC60, pe care l-am testat anterior, nici pe XC40 nu mai ai butoane pentru schimbarea modurilor de condus, acestea fiind mutate într-un submeniu al noului sistem multimedia. Enervant!

Cu toate acestea, există și părți pozitive. De exemplu, spațiul interior este mai mult decât generos. Acest umil editor de peste 1.8 metri înălțime și cu o greutate alcătuită din trei cifre a încăput lejer pe locurile din spate. Iar asta nu se poate spune despre foarte multe modele din acest segment.

Portbagajul lui XC40 în versiune Twin motor are puțin de suferit și oferă doar 419 litri, comparativ cu cei 460 de litri de pe modelul termic. Cu toate acestea, suedezul electric stă mai bine decât Mercedes-Benz EQA, care oferă doar 350 de litri, dar pierde în fața lui Audi Q4 și ai săi 520 de litri. Aici se văd avantajele folosirii unei platforme electrice dedicate.

Și, dacă mai luăm în calcul și portbagajul ascuns sub capota față, care are puțin peste 30 de litri, atunci XC40 Recharge stă și mai bine. E locul perfect în care să pui cablurile de încărcare.

Cât despre antifonare, totul e așa cum ar trebui pe un model premium suedez. În oraș abia dacă vei auzi ce se întâmplă pe lângă tine, în timp ce mersul pe autostradă va fi suficient de rafinat încât să îți adoarmă copiii.

Preţ de achiziţie

Volvo este cel mai ieftin model din triada premium. Prețurile pentru un XC40 electric încep, teoretic, de la aproximativ 40.000 de euro, dar dacă vrei modelul de top, precum cel din testul nostru, socotelile încep de la 56.100 euro. Chiar și așa, pentru o mașină cu 408 CP și o baterie mai mult decât decentă, ne uităm la un raport calitate/preț foarte bun.

Pentru comparație, Mercedes-Benz EQA 350 4Matic începe de la 57.600 euro, în timp ce un Audi Q4 e-Tron 50 quattro te va costa minim 59.800. Dintre toate, doar modelul din Ingolstadt este construit pe o platformă electrică dedicată, mențiune pe care am vrut să o fac din dorința de a încerca să justific prețul cel mai mare din această listă.

Mai mult decât atât, Volvo pare să fie și cel mai dotat model în toate versiunile comparabile. De altfel, ne-am obișnuit ca producătorii germani să ceară bani în plus pentru orice mică modificare a listei de dotări standard. Pe XC40 Recharge Twin Motor primești în standard jante pe 19 inch, interior cu tapițerie din piele ecologică, sistem de acces fără mâini, faruri adaptive LED, lumini ambientale, climatizare pe două zone, pompă de căldură, trapă panoramică și ambele ecrane de la bord, așa cum vă spuneam.

Modelul nostru de test a avut și câteva opționale în plus, precum vopseaua exterioară Crystal White Pearl, cablu de încărcare de putere înaltă, precum și geamuri fumurii. Nota de plată a ajuns la 63.500 de euro.

Siguranţă

Iată încă un capitol unde Volvo se distanțează clar și simplu de rivalii săi. Așa cum era de așteptat, XC40 a primit un rating de 5 stele la testele EuroNCAP, calificativ care se aplică atât în cazul modelelor termice, cât și pentru cel electric.

Și asta nu e tot. Ratingul de 5 stele poate fi obținut cu o varietate de calificative, dar XC40 a primit și punctaje incredibile pe categoriile testate. De exemplu, XC40 a adunat 97% din totalul punctelor posibile la capitolul Protecția Pasagerilor Adulți, un scor întâlnit rar în economia testelor Euro NCAP. Acesta a fost dublat de un foarte bun 87% la capitolul Protecția Pasagerilor Copii.

Mai mult decât atât, Volvo XC40 oferă, pe lângă deja clasicii asistenți de unghi mort, de menținere a benzii și pe lângă frânarea automată, pachetul opțional Pilot Assist, o variantă avansată de cruise control adaptiv care preia controlul mașinii pe autostradă și frânează, accelerează și menține banda virând automat atât timp cât tu ții mâinile pe volan.

În plus, conform producătorului suedez, faptul că sub capotă nu mai avem de-a face cu un motor termic, ci cu un spațiu gol a fost o provocare pentru companie, care a trebuit să caute soluții de ranforsare.

Comparativ cu alte mașini construite pe platforme similare, XC40 Recharge are sub capotă ranforsări suplimentare pentru absorbția unui eventual impact, menite să protejeze și mai bine pasagerii din habitaclu.

Ţinută de drum

Spre deosebire de rivalii săi, care par să fie deciși să ofere cât mai multe moduri de condus, Volvo XC40 are, practic, unul singur. Da, dacă intri în meniul sistemului multimedia vei găsi un buton care, teoretic, face mașina mai eficientă, dar acesta nu e neapărat un nou mod de condus, ci doar o metodă de a economisi energie oprind sistemul de climatizare. Probabil, același efect ar putea fi obținut din butoanele de sub ecran.

Suspensia a fost, evident, ranforsată pentru a face față celor 500 de kilograme aduse de pachetul de baterii ascunse în podea. Asta se simte chiar și peste cele mai mici denivelări, acolo unde rigiditatea adăugată se transformă în vibrații resimțite în habitaclu.

E o problemă pe care o au cam toate mașinile electrice care rulează pe platforme termice modificate. Chiar și așa, ruliul este ținut surprinzător de bine sub control, iar XC40 dă impresia de supravirare dacă accelerezi în mijlocul virajului. Cu siguranță e unul dintre cele mai distractive modele suedeze pe care le-am condus în ultimii ani. Iar faptul că arată ca orice alt Volvo XC40 de pe stradă îl face și mai apetisant, știind că vei lua prin surpridere șoferii care vor „să te învețe o lecție”.

Direcția lui XC40 este ușor artificială și moale, iar asta înseamnă că mașina nu se va grăbi să răspundă comenzilor tale. De aceea îți recomand să ai grijă, mai ales atunci când accelerezi brusc.

Pedala de frână este iarăși un pic diferită, fiind foarte sensibilă, mai ales pe prima parte a cursei. Cea mai mică atingere te va face să reevaluezi foarte repede cât de aproape se află mașina din spate.

 

Vizibilitate

SUV-urile urbane sunt alese în fața "fraților" hatchback cu linii clasice, în special pentru că poziția mai înaltă la volan îți permite să ai o rază vizuală mai largă. Pentru că foarte puține ajung să iasă cu adevărat pe macadam și, dacă ies, intră la loc pe asfalt foarte repede. Cu sau fără integrală.

În aceste condiții, Volvo XC40 oferă cea mai înaltă poziție la condus din segment, susținându-și astfel și la nivel practic look-ul exterior de SUV. Acestea fiind spuse, nu am simțit probleme majore la nivel de vizibilitate frontală.

Luneta spate are însă dimensiuni destul de mici și e și obturată ocazional de tetiere. Evident, senzorii de parcare și camera de marșarier sau pachetul de camere care oferă vedere de sus la 360 de grade rezolvă aceste impedimente, însă contracost.

Tehnologie

Marea noutate vine de la adoptarea noului sistem multimedia, care funcționează pe o platformă Android, de la Google. Aceasta transformă ecranul vertical din mijlocul planșei de bord într-o tabletă uriașă. Având în vedere cât de obișnuiți suntem să folosim telefoanele inteligente în ziua de azi, nu vei avea probleme în a înțelege cum funcționează acest sistem.

Această abordare îți va permite să instalezi aplicații din magazinul Google direct în mașină (Spotify sau Youtube), fără nicio problemă, iar Volvo spune că vei putea avea internet la bordul mașinii, grație unei cartele SIM integrate. Eu nu am avut parte de așa ceva, dar pot confirma că sistemul poate primi internet prin hotspot de la telefonul tău. Momentan Android Auto și Apple CarPlay nu sunt disponibile, dar vor veni ulterior.

Astfel, XC40 este la egalitate cu frații săi mai mari din acest punct de vedere. Practic, singurele elemente notabile pe care nu le poți cumpăra pe XC40, dar există în gama Volvo, sunt Head-Up Display-ul color și sistemul audio de top Bowers&Wilkins.

Așa că melomanii trebuie să se mulțumească "doar" cu un sistem Harman Kardon Premium Sound cu 13 incinte acustice, care își face oricum treaba excelent. În versiunea de bază, XC40 oferă un sistem audio cu 8 incinte acustice.

Design

Mi-a plăcut mult atitudinea sa modestă. Din exterior, modelul de față nu pare foarte diferit de unul cu motor termic sub capotă. Și totuși, de la volan te simți de parcă poți să bați cam 80% din mașinile de pe drum. Și chiar poți. Acest sentiment de „sleeper” este de neprețuit, la fel ca fețele șoferilor care au îndrăznit să te provoace la o „liniuță”.

Din exterior, XC40 Recharge are o singură diferență notabilă, comparativ cu frații săi termici: grila din față. Aceasta are în continuare sigla clasică Volvo pe mijloc (care e și încălzită, apropo), însă ea este plină pentru a îmbunătăți profilul aerodinamic al mașinii.

În rest, ciocanele lui Thor sunt la locul lor în interiorul farurilor și culoarea Crystal White Pearl arată senzațional. Ne-ar fi plăcut, totuși, să avem o paletă mai variată de culori din care să alegem, eventual cu nuanțe ceva mai stridente. Cele 8 disponibile în configurator sunt plictisitor de sumbre (cu câteva mici excepții).

Nu ne-a placut

  • Rigiditatea suspensiei peste anumite denivelări
  • Ergonomia unor funcții
  • Direcția artificială

Ultimele teste

Comentarii (4)

  • Frumoasa, rapida, sigura dar ... scumpa si nefolositoare !
    7 7
  • Andrei
    Un Volvo care prinde 100km/h in 5 secunde, qui prodest?
    Ah, inca o masina de 4.4/5. Concluzia acestui site: toate masinile sunt la fel.
    5 0
  • Tu poti lua un BMW diesel, ieftin si foarte folositor.
    0 2
  • Da, este o masina impresionanta :) Cred ca te-ai distrat la teste
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru