Feedback

DrivetestVolvo XC40

2.0 Benzina Turbo (T4) 190CP 4x4 Aut8 R-Design
4.2
Test drive Volvo XC40 zoom
de Mircea Meşter, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 22.10.2019
Biblioteca pentru toți

Povestea lui Volvo XC40 este una foarte interesantă. SUV-ul a pornit la drum în gama Volvo acum doi ani, într-o formă puțin atipică: erau disponibile doar două motorizări - un diesel de 190 CP și o benzină de 250 CP - ambele foarte puternice pentru acest segment. Practic, Volvo a lansat un model de volum în versiunile sale de top, anticipând un "slow start" în vânzări pentru XC40.

Explicația era în capacitatea limitată de producție a constructorului suedez, ale cărui vânzări au crescut semnificativ în ultimii 5 ani în contextul în care uzinele din Suedia și Belgia nu au mai primit "întăriri" europene. Asta pentru că Volvo s-a întins la nivel de producție în special înspre SUA și mai ales China, acolo unde cererea pentru modelele mărcii este în accelerare continuă.

Astăzi, însă, XC40 este unul dintre cele mai vândute modele din gama mărcii suedeze. În primele 9 luni ale anului 2019, XC40 s-a vândut în aproape 100.000 de exemplare (dublu față de aceeași perioadă a anului trecut). Iar motivele sunt multiple: pe lângă faptul că e cel mai accesibil SUV dintr-o gamă care întotdeauna a avut mulți fani (XC60 e lider de vânzări în zona SUV-urilor medii premium), gama XC40 include acum motorizări diesel și benzină care acoperă toată linia de cerințe ale clienților. În plus, XC40 a devenit între timp cel mai accesibil model al gamei suedezilor după ce vechiul V40 a fost pensionat. 

Astăzi, XC40 oferă diesel între 150 și 190 CP, benzină între 163 (1.5 litri) și 247 de cai (2.0 litri turbo) și așteaptă în curând versiuni mild-hybrid, plug-in hybrid și mai ales o variantă full-electrică anunțată oficial acum o săptămână. De toate pentru toți.

Volvo XC40
2.0 Benzina Turbo (T4) 190CP 4x4 Aut8 R-Design

  • Pret de pornire 33.285 €
  • Pret model testat 59.645 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Între timp, mașina pe care am testat-o în toamna lui 2019 este o "benzină" de putere medie. Una dintre alternativele care va reuși să-i mulțumească atât pe clienții care vor să simtă senzații dinamice coerente la nevoie, cât și pe cei care se uită încă la cifrele de consum cu atenție și îngrijorare.

Oficial, denumirea acestei versiuni este T4 (testată aici în echiparea de top R-Design) și oferă un motor de 2.0 litri turbo cuplat cu o transmisie automată cu 8 trepte și care trimite resursele spre ambele punți cu ajutorul unui sistem de tracțiune integrală permanentă. În gamă există și versiunile T3, cu un motor de 1.5 litri turbo de 163 CP și roți motrice față, și T5 - cu același 2.0 turbo de pe T4, dar cu performanțe mai apăsate.

Combinația motor - transmisie este una reușită pe XC40, iar senzația pe care am avut-o pregnant este că dimensiunile compacte ale mașinii și confortul interior se asortează interesant cu potențialul dinamic ridicat al motorului de sub capotă. Pentru că 190 de cai putere pot să nu pară mulți la prima vedere, dar ei mișcă alert și plăcut la nevoie și dinamizează o mașină care are o masă proprie de 1650 de kilograme. 

Așadar, dacă îți plac senzațiile plăcute oferite de un motor viu, dar fără pretenții sportive dedicate, această versiune e pentru tine. Apropo de pretenții sportive, există și limitări din punctul ăsta de vedere: cutia întârzie la kickdown, pentru că e construită pentru confort și fluiditate, nu pentru a rupe ritmul, iar motorul toarce plăcut când este ținut în planul superior al turometrului, dar costul se va observa imediat în consum.

Per total, T4 este o versiune pentru cei care consideră că un motor de 1.5 litri turbo e prea mic pentru pretențiile lor și că versiunea de 248 de cai a motorului de 2.0 litri e prea hardcore pentru acest model. Va rezulta o mașină care amestecă confortul cu dinamismul în două planuri care se pot întrepătrunde la nevoie.

Consum

190 de cai putere atinși la 4700 rpm și 300 Nm disponibili încă de la 1650 rpm, adică imediat după ce "piști" pedala de accelerație. Sunt cifre care te vor îmbia să lași garda jos și să te bucuri de mașină. Ai însă grijă cât de tare apeși pedala, pentru că nivelul consumului crește proporțional cu greutatea piciorului.

Astfel, dacă vei burduși portbagajul cu genți și vei pleca cu jumătatea în vacanță, fără să te grăbești nicăieri, așteptă-te la cifre decente, care vor gravita în jurul a 7 litri/100 km. Dacă însă mărești ritmul, consumul mediu te va arunca spre 9-10 litri/100 km. În oraș va fi greu să cobori sub 10 litri/100 km și probabil că asta se va întâmpla doar dacă ai norocul de a prinde culoare favorabile din punctul de vedere al traficului.

Vestea bună (pentru Volvo) este că, în afară de BMW X1, orice model din segment cu motoare pe benzină aflate în această zonă de putere consumă cel puțin cât modelul suedezilor. 

Volvo anunță un consum mediu mixt situat între 6.9 litri/100 km (calculat în ciclul vechi NEDC) și 7.4 litri/100 km (calculat în ciclul nou, ceva mai realist, WLTP). Într-un segment al SUV-urilor urbane în care clienții pot alege ca alternative triada germană X1 xDrive20i - Q3 40 TFSI S tronic - GLA 250 4Motion sau "frații" britanici Jaguar E-Pace P200 AWD și Evoque P200 4WD, XC40 stă excelent la capitolul consum, reușind cifre excelente.

Cel mai gurmand model este de departe Jaguar E-Pace, în timp ce campionul consumului este BMW X1.

De notat că rezervorul lui XC40 are doar 54 de litri, fiind cel mai mic într-un segment în care se ajunge chiar și la 69 de litri (pe E-Pace). 

Performanţe

Dinamic, XC40 se achită bine de sarcini, iar impresia pregnantă pe care o ai la volan e că resursele mașinii sunt îndeajuns de voluminoase pentru a-ți gâdila orgoliul pe serpentine sau pentru a te scoate din depășiri pe drumurile naționale aglomerate.

Cu toate acestea, performanțele dinamice nu sunt un capitol cu care Volvo XC40 T4 să se laude în fața rivalilor. Aceștia depășesc fără excepție modelul suedez la accelerația 0-100 km/h și la viteza maximă, dezvăluind astfel adevărata față a SUV-ului scandinav, o mașină ai cărei ingineri au ținut să bifeze multe alte criterii până să ajungă la performanțe.

De altfel, pe această filieră vine și faptul că Volvo a anunțat că va limita viteza maximă a tuturor modelelor sale la 180 de km/h pentru că filosofia companiei spune că oricum nu există nevoi reale pentru clienți deasupra acestui prag. Apropo de asta, XC40 T4 poate ajunge la 210 km/h, deci probabil în viziunea scandinavilor vorbim deja de o valoare exagerată.

În fișa tehnică, Volvo XC40 T4 AWD anunță 8.5 secunde pentru 0-100 km/h. Campionul accelerației este Mercedes-Benz GLA 250 4Motion, care profită de faptul că e cea mai puternică mașină din această plajă de puteri (211 CP) pentru a coborî până la 6.6 secunde. Audi Q3 40 TFSI S tronic, care oferă caracteristici tehnice foarte asemănătoare cu ale lui XC40 (2.0 Turbo, 190 CP), reușește să un sprint 0-100 km/h cu 1.1 secunde mai rapid (7.4 secunde).

Interior

Indiferent de dimensiunea, segmentul și versiunea modelului Volvo în care intri, interiorul îți va oferi o senzație de familiaritate apăsată. Asta pentru că designul și formele generale pe care le vei regăsi în habitaclul unui XC40, XC60, XC90, S60, V60, S90 sau V90 sunt extrem de asemănătoare. La asta contribuie masiv și faptul că Volvo a simplificat mult procedura de personalizare a mașinii, astfel că nu oferă versiuni diferite ale display-urilor, așa cum se întâmplă în general în oferta concurenților. Iar ăsta e unul dintre avantaje: într-un XC40 vei regăsi ecrane de dimensiuni identice cu cele din XC90. Indiferent de versiunea de echipare pe care o vei alege.

Bineînțeles că există diferențe între modele, dar acestea se referă în special la calitatea materialelor. Dacă pe familiile 60 și 90 găsim suprafețe tactile de calitate superioară, pe XC40 există zone în care lucrurile se schimbă. Buzunarele ușilor - altfel imense - sunt tapițate cu o mochetă pe care o poți comanda în culori aprinse sau sobre, în funcție de dorințe, butoanele de pe volan nu sunt din plastic piano black, ci ceva mai simpliste (unii vor găsi un avantaj în asta), iar schimbătorul cutiei automate nu este din cristal, ci e un joystick acoperit cu piele care oferă în continuare sentimentul de calitate premium Volvo, dar fără "artificii" stilistice suplimentare.

Butonul de pornire al motorului este așezat în dreapta volanului și ia forma unuia clasic în locul celui rotativ de efect așezat pe consola centrală în cazul fraților mai mari, iar butonul care comandă modurile de rulare (Eco, Comfort, Dynamic, Off-Road și Individual) se mută  neinspirat în extrema dreaptă a rândului de sub rotativa mare a volumului. 

Apar în schimb multe elemente de confort care au o utilitate imediată și pe care mulți dintre ceilalți producători de mașini urbane le evită. În cotieră încape perfect un pachet rectangular de șervețele, iar în fața acesteia avem o clapetă cu acces la un mini-coș de gunoi pentru resturile de la bord. Nu știu cât de util se va dovedi acest accesoriu în timp, pentru că necesită întreținere curentă pentru a evita situațiile olfactive neplăcute, dar e o idee practică interesantă.

Cu ajutorul celor de la Jato Dynamics am aflat un lucru interesant: X1 și XC40 sunt, în paralel, modelele din segment care-ți oferă cel mai mult spațiu interior. Dacă X1 excelează la capitolul spațiu vertical pentru pasageri și spațiu pentru picioare pe locurile din spate, XC40 este cel mai bun din segment când vine vorba de spațiul lateral disponibil pe scaune în față și în spate.

Portbagajul lui XC40 nu e cel mai încăpător din clasă (la 460 de litri, este depășit de Evoque, NX și X1), însă impresia pe care ți-o oferă este că oferă îndeajuns de mult spațiu pentru o familie cu un copil. Nu este foarte înalt, dar e lung și lat. Deci e practic.

Preţ de achiziţie

Tradiția spune că Volvo se poziționează ca preț între producătorii germani premium și cei de volum. Doar că tradiția se schimbă ușor când în peisaj apar și elemente suplimentare precum raportul dotări/preț, de exemplu, ceva mai relevant când vine corba de judecata etichetelor.

În cazul lui XC40, lucrurile sunt simple: e cel mai accesibil model din segment, dar oferă fără îndoială, în același timp, și cel mai bogat pachet de dotări în acest preț. Dealerii îți vor vinde asta sub numele de "avantaj client". Altfel spus, dacă ai "elimina" de pe XC40 dotări pentru a ajunge la nivelul de bază al adversarilor de la BMW, Audi sau Mercedes-Benz, prețul de achiziție al modelului ar scădea cu cel puțin 3000 de euro. 

Asta nu înseamnă însă că vorbim de prețuri mici. De exemplu, un XC40 cu motorul T4 și cu integrală plus automată poate fi cumpărat pentru 40.250 de euro (în echiparea medie Momentum). Exact același preț pe care-l plătești pentru un X1 xDrive20i în versiunea de bază.

Apoi vin ceilalți concurenți în versiuni echivalente de motorizare: Audi Q3 pleacă de la 600 de euro mai sus, Mercedes-Benz GLA este cu 800 de euro mai scump, Jaguar E-Pace cu 2600 de euro mai scump, iar Range Rover Evoque sparge pușculița: 3200 de euro mai scump.

Și toate aceste modele au echipări de bază mai firave decât XC40.

În cazul mașinii testate de noi, un XC40 în echiparea de top R-Design, prețul de pornire a fost de 43.000 de euro. După o raită prin oferta de opționale disponibilă, mașina a "pus" încă 14.000 de euro, cele mai scumpe elemente fiind pachetul Xenium (2500 de euro pentru scaune față cu reglaj electric, trapă și climatizare automată pe două zone), pachetul Business Pro (1900 de euro pe sistem de navigație și sistem audio Harman Kardon Premium Sound și pachetul Intellisafe Pro (2100 de euro pe Intellisafe Surround și pilot automat adaptiv). De notat că jantele de 20 de inch cu 5 spițe duble costă și ele 1100 de euro.

Siguranţă

Dacă alți constructori auto au construit campanii inteligente pe subiectul siguranță, Volvo nu ar exista fără această parte componentă a structurii mărcii. Așa că probabil va mai curge multă apă pe Dalälven până când un model Volvo va primi mai puțin de 5 stele la testele Euro NCAP.

XC40 nu face excepție. Chiar dacă a rămas cel mai accesibil model din gama suedezilor, SUV-ul compact a primit nu doar 5 stele la testele de siguranță, ci și punctaje fabuloase pe categorii.

De exemplu, XC40 a adunat 97% din punctele posibile la capitolul Protecția Pasagerilor Adulți, un scor întâlnit rar în economia testelor Euro NCAP. Acesta a fost dublat de un foarte bun 87% la capitolul Protecția Pasagerilor Copii.

Lăsând deoparte testele de laborator, Volvo XC40 oferă, pe lângă deja clasicii asistenți de unghi mort, de menținere a benzii și pe lângă frânarea automată, pachetul opțional Pilot Assist, o variantă avansată de cruise control adaptiv care preia controlul mașinii pe autostradă și frânează, accelerează și menține banda virând automat atât timp cât tu ții mâinile pe volan. Sistemul e disponibil deja pe frații mai mari din gamă și reprezintă un pas suplimentar spre mașinile autonome, atingând Nivelul 2 din 5 pe scara oficială a automatizării auto.

Ţinută de drum

Sistemul Drive Mode vă lasă să comutați între Eco, Comfort, Dynamic, Off-Road și Individual. Deși prima senzație e că în pachet ai și suspensii care-și modifică cursa amortizorului în funcție de modul de rulare ales, vestea proastă e că aceste elemente modifică doar răspunsul motorului și direcția, nu și suspensiile. Vestea bună e că suspensiile adaptive există pe XC40, dar sunt opționale (800 de euro în cazul mașinii noastre). Merită însă toți banii, mai ales că echiparea R-Design și un motor de aproape 200 de cai putere ar fi fost inutile fără un pachet de suspensii care să se ridice la nivelul așteptărilor.

Rezultatul este o mașină care stă ceva mai bine pe șosea atunci când cerințele celui de la volan sunt alerte și care nu rigidizează inutil suspensiile în orașe, acolo unde ultimul lucru de care ai nevoie e să resimți gropile ca pe cutremure. Asta chiar dacă pe mașina de test am fost gratulați cu jante de 20 de inch: o grijă în plus prin oraș, dar o plăcere pe șosele perfecte. Totul e să le găsiți pe acestea din urmă.

Direcția lui XC40 este ușor artificială și moale. Asta îți explică, dacă mai era nevoie, că această mașină nu a fost creată pentru serpentine și viraje luate cu aplomb, ci pentru a transporta familia în confort într-un "pachet" compact. 

Vizibilitate

SUV-urile urbane sunt alese în fața "fraților" hatchback cu linii clasice în special pentru că poziția mai înaltă la volan îți permite să scrutezi traficul și să ai o rază vizuală mai largă. Pentru că foarte puține ajung să iasă cu adevărat pe macadam și, dacă ies, intră la loc pe asfalt foarte repede. Cu sau fără integrală.

În aceste condiții, Volvo XC40 oferă cea mai înaltă poziție la condus din segment, cu 690 de milimetri (645 în cazul lui Q3 și 650 în cazul lui X1), susținându-și astfel și la nivel practic look-ul exterior de SUV.

Acestea fiind spuse, nu am simțit probleme majore la nivel de vizibilitate frontală. Luneta spate are însă dimensiuni destul de mici și e și obturată de tetiere fixe pe versiunea de bază (cele rabatabile vin într-un pachet Versatilty Pro care costă 1041 de euro). Evident, senzorii de parcare și camera de marșarier sau pachetul de camere care oferă vedere de sus la 360 de grade rezolvă aceste impedimente, însă contracost.

Tehnologie

Așa cum spuneam mai sus, cele două display-uri pe care le găsești în XC40 (cel vertical central și cel care ia locul ceasurilor de bord) sunt standard, astfel că mașina își păstrează oferta  la acest capitol indiferent de echiparea pe care o vei alege. Iar asta e bine din punct de vedere tehnologic, pentru că interacțiunea clienților cu sistemele mașinii va fi realizată în mod identic, fără modificări care să genereze probleme de adaptare.

AstfelXC40 profită de faptul că e ultimul sosit într-o familie de modele premium, pentru că oferă într-un pachet mai compact și mai ieftin sisteme pe care până acum câțiva ani nu le găseam decât pe modelele mari din acest segment de piață.

Pe ecranul vertical al lui XC40 te vei întâlni cu o interfață prietenoasă și intuitivă pe care o vei înțelege ușor pentru că se inspiră major din zona tabletelor, cu gesturile și mișcările standard valabile pe acestea. Apropo de asta, colaborarea strânsă dintre Volvo și Google a început să dea rezultate interesante: noul XC40 Recharge, versiunea electrică a modelului testat de noi, a prezentat deja un sistem multimedia construit de Google în care navigația este de fapt aplicația Google Maps, poți cumpăra aplicații prin Google Play și Spotify e parte integrantă din sistemul audio. Iar sistemul se va regăsi în curând în toată gama mărcii, deci sistemele complicate și alambicate inutil construite deseori de constructorii auto vor începe să dispară.

Dacă nu ești mulțumit cu oferta și design-ul sistemului Volvo, ai la dispoziție oricând serviciile de mirroring Apple CarPlay sau Android Auto, iar telefonul tău se va "oglindi" în ecranul central. Chestiune valabilă și după trecerea la sistemul de operare viitor.

Practic, singurele elemente notabile pe care nu le poți cumpăra pe XC40, dar există în gama Volvo superioară, sunt Head-Up Display-ul color și sistemul audio de top Bowers&Wilkins. Așa că melomanii trebuie să se mulțumească "doar" cu un sistem Harman Kardon Premium Sound cu 13 incinte acustice care își face oricum treaba excelent. În versiunea de bază, XC40 oferă un sistem audio cu 8 incinte acustice. 

Design

XC40 este o apariție încă proaspătă în gama constructorului suedez. Volvo a trecut la moda urbană prin acest model, iar asta înseamnă că artificiile precum plafonul contrastant nu aveau voie să lipsească din oferta de personalizare.

SUV-ul suedezilor este în mod evident parte integrantă a gamei Volvo - blocurile optice față și spate sunt evoluții ale familiei recente a mărcii, dar interpretarea liniilor este mult mai simplistă și mai angulară. E greu să găsești linii curbe pe suprafața lui XC40 (cu excepția pasajelor roților, bineînțeles), iar asta transformă mașina într-o apariție agresivă pe șosea.

Echiparea R-Design pune în plus sare și piper pe modelul scandinav: ornamentele geamurilor și carcasele oglinzilor în textură negru glossy, barele longitudinale integrate și grila față sunt parte din acest pachet. În plus, jantele de 20 de inch completează plăcut peisajul.

Nu ne-a placut

  • Performanțe modeste
  • O parte din materiale la interior
  • Direcție artificială
Date tehnice - Volvo XC40 2.0 Benzina Turbo (T4) 190CP 4x4 Aut8 R-Design
Combustibil
Benzina
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1969
Lungime mm
4425
Putere maxima CP (rpm)
190 (4700)
Latime mm
2034
Cuplu maxim Nm (rpm)
300 (1400)
Inaltime mm
1652
Viteza maxima km/h
210
Greutate kg
1710
Acceleratie 0-100 km/h s
8.5
Ampatament mm
2702
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
54
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
460
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Volvo XC40

Ultimele teste

Comentarii (8)

  • Nicolae
    60.000€!!! ... enorm pentru o masina din clasa mica fie ea si SUV
    24 8
  • Suv turbo pe benzina,4x4 si 1700kg la gol si doar 50l rezervorul.Astia vor sa ne pregateasca pentru autinomia electricelor.Real,asta are un consum de min15/100km,adica mergi din benzinarie in benzinarie.
    19 8
  • Fanica: Ulei cutie viteze Honda HR-V/GH2, 4x4 Raspunde
  • Vali_titan
    Preturile masinilor au ajuns de o nesimtire crunta! Exemplu este acest Volvo care dupa achizitie in 2-3 ani la revanzare va ajunge ~20 -25K (valoare apropiata de realitate). Ne uitam si la VW unde Touareg pleaca de la 55K si urmatoarea versiune 80K.... probabil noul Golf intra in competittie cu clasa A si Seria 1 la preturi de pornire de peste 25K euro. Succes la vanzari. Cand o sa cada piata nu va mai scoate nici nimeni din rahat!
    28 6
  • Alin Petcu
    @Nicolae

    Nu e din clasa mica, e compacta. Dar e corect ce zici acolo chiar daca autorul explica foarte bine altfel situatia din segment. E clar ca masinile premium sunt scumpe, dar devin din ce in ce mai scumpe generatie dupa generatie.
    16 2
  • Nu va mai mirati de pret, o cutie de Audi A1 costa 30.000 de euro, test facut tot de Automarket. astea sunt preturile , au ajuns masinile sa coste cat un apartament. despre masina putine de spus, imi place foarte mult XC 60, acest XC40 nu ma atrage prea mult iar motorizarea nici atat. Astept cu nerabdare un test cu viitorul plug in hybrid, sunt sigur ca va atrage multi clienti fata de benzinarul asta care consuma 12% in oras lejer.
    16 3
  • 891498
    depășiri pe drumurile naționale aglomerate

    Mircea si restul de la AM: nu mai promovati tampenia asta sinistra, e una dintre cauzele accidentelor foarte grave pe DN-uri.

    Daca sunt aglomerate drumurile, degeaba depasesti 1-2-3 masini, tot cu intarziere vei ajunge, trebuie asumat lucrul asta de la momentul plecarii. Castigi maxim cateva minute la capatul drumului, dar te expui inutil si, mai grav, expui si pe altii din trafic care merg cu copii, familie, regulamentar in timp ce tu ai chef de depasiri.

    Mi-e sila de specimenele astea, nu mai promovati aceasta atitudine cocalareasca, doar sunteti baieti umblati prin Europa, ati vazut si voi cum se circula civilizat.
    32 10
  • Am ajuns s-o vad si pe asta, X1 testat de AM, cu 231 de cai, costa 53.000 euro, XC 40 60.000 euro, in sfarsit suedezii incep sa-i intreaca pe nemti, prea si-o luasera in cap.
    20 4
  • Foarte bun acest model, ca mai toate cutiile premium din segment, dar pentru romani peste 2-3 ani la SH. Sa dai 60.000 de euro doar pt imagine, cand economia sta sa cada, nu mai bine un xceed, cx30, un CHR ( ala nou), Ateca?
    12 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru