Drivetest Volkswagen ID.5

BEV 82kWh 220 kW GTX auto
4.3
Volkswagen ID.5 zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 20.12.2022
Speedy Gonzales

Dacă platformele modulare erau ceva SF acum nu foarte mult timp, în ziua de azi ele au devenit norma în industria auto. Sigur, explicații logice și raționale există din belșug, dar e foarte probabil ca aceste platforme să ducă, inevitabil și la uniformizarea mașinilor pe care le vedem pe străzi.

Puțini producători se chinuie să diferențieze modelele din gama lor îndeajuns de mult, astfel încât privitorul să poată spune cu încredere la ce mașină se uită.

Volkswagen, cu siguranță, se înscrie în această categorie. Gama iD, pe care a lansat-o acum câțiva ani, este construită pe o platformă modulară, electrică, care a costat vreo câteva zeci de miliarde de euro. Normal că recuperarea investiției este în prim plan. 

Un studiu de caz în acest sens este Volkswagen iD.5 GTX, cel mai nou membru al familiei iD, și o variantă Coupe a deja cunoscutului SUV iD.4, fratele mai mare al iD.3. Mai mult, este și primul model electric GTX, adică un derivat sportiv al gamei. Cât de „Speedy Gonzales” este acest SUV de 300 de cai putere, aflați în testul nostru.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O

Volkswagen ID.5
BEV 82kWh 220 kW GTX auto

  • Pret de pornire 62.000 €
  • Pret model testat 74.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Gama lui iD.5 este compusă din trei motorizări diferite, toate fiind echipate cu același acumulator. Așadar, decizia cumpărătorului se va limita la cât de multă putere își dorește, cu asumarea faptului că un nivel superior de resurse duce și la o autonomie mai mică.

Versiunea pe care am avut-o noi la test purta sigla GTX, iar asta echivalează cu cea mai puternică motorizare din gamă, în acest moment, dar și singura cu tracțiune integrală. Astfel, iD.5 GTX se bazează pe un total de 299 CP, livrați de cele două motoare, poziționate separat, unul pe fiecare punte. Împreună pot livra și până la 460 Nm cuplu. Transmisia se face, ca de obicei în cazul modelelor electrice, prin intermediul unei cutii cu o singură treaptă.

Important de menționat aici este faptul că, deși avem de-a face cu o mașină capabilă să trimită putere la toate cele patru roți, aceasta va funcționa doar cu motorul de pe puntea spate în cea mai mare parte a timpului, pentru a economisi energie. Asta dacă nu folosești modul Sport. Și la rularea în modul Confort, roțile față vor fi activate doar în contextul unor accelerări puternice.

La fel ca majoritatea mașinilor electrice de pe piață, e de ajuns să apeși pedala de accelerație cu furie atunci când mașina stă pe loc pentru a înțelege că tehnologia electrică nu doar că are viitor, dar îți oferă acces la senzații neașteptate.

Răspunsul excelent al motoarelor electrice la fiecare atingere a accelerației este de înțeles, dar nici pe departe unic în acest segment.

O surpriză plăcută este și sistemul adaptiv de frânare cu regenerare, care ia în considerare un număr de factori pentru a decide cât de brutal recuperează energie pe decelerare. Mașina știe dacă ai un alt participant la trafic în față sau dacă te apropii de o intersecție/semafor/viraj. Prin urmare, dacă iei piciorul de pe accelerație, va frâna regenerativ mai puternic sau deloc, în funcție de situație, pentru a se asigura că ești cât se poate de eficient.

renovatio e-charge
Pentru a facilita transportul pe distanțe lungi cu mașina electrică, Renovatio e-Charge oferă acoperire la nivel național a principalelor rute de transport. Mai mult, stațiile Renovatio fac parte din coridorul trans-european, zona sud-estică.

Consum

La nivel oficial, Volkswagen iD.5 GTX ar trebui să consume, în medie, 17.1 kWh/100 kilometri. Conform estimărilor Volkswagen, asta ar trebui să-ți asigure o autonomie electrică de circa 450 de kilometri. Cifrele ar trebui totuși interpretate drept optimiste. Exact ca în cazul mașinilor termice, rezultatele reale vor varia, în funcție de stilul vostru de condus.

Eu, de exemplu, am reușit un onorabil consum de 20 kWh/100 kilometri în București. E drept, cu temperaturi exterioare ideale. Asta înseamnă o autonomie estimată de circa 385 de kilometri cu „un plin”, având în vedere capacitatea netă de 77 kWh a acumulatorului.

În afara orașului, pe DN, consumul a coborât la 14.5 kWh/100 kilometri, suficient pentru o autonomie de 531 kilometri. Pe autostradă, consumul a urcat până la 21.2 kWh/100 km, respectiv o estimare de 363 kilometri autonomie.

Rivalii lui iD.5 nu se lasă mai prejos. Printre ei vei găsi Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq Coupe sau Volvo C40 Recharge. Pentru a menține comparația echilibrată, ar trebui să luăm în considerare versiuni de putere comparabile, dar asta e greu de făcut, având în vedere războiul cailor putere din segmentul electricelor.

Ford Mustang Mach-E are 294 de cai putere în cea mai puțin puternică versiune a sa, cea cu propulsie spate și baterie de 91 kWh. Americanul are un consum estimat la 16.5 kWh/100 kilometri și o autonomie de peste 600 de kilometri.

Apoi avem Skoda Enyaq iV 80x, care are fix aceleași specificații tehnice ca fratele său de platformă, iD.5 GTX, în timp ce Volvo C40 Recharge are 408 CP și o autonomie estimată la 444 kilometri, cu al său acumulator de 75 kWh utili.

În cazul mașinilor electrice, consumul este doar o parte din ecuație. Cealaltă este reprezentată de timpul de încărcare. În cazul lui iD.5, acesta poate folosi încărcătoare rapide, pe curent continuu, de până la 135 kW. Dacă nimerești o astfel de priză, timpul de încărcare de la 5 la 80% este de 29 de minute. La curent alternativ avem o mică dezamăgire, pentru că iD.5 nu suportă 22 kW, ci doar o putere maximă de 11 kW. Situație în care ai nevoie de peste 8 ore pentru o încărcare completă.

Performanţe

6.3 secunde pentru 0-100 km/h și o viteză maximă de 180 de km/h. Sunt valori decente pentru un SUV Coupe de 299 cai putere, dar care nu impresionează neapărat prin valori demne de un SUV de performanță. Doar Tesla Model Y și Volvo C40 reușesc performanțe mai bune decât ale lui ID.5 GTX.

Comparația nu este tocmai echitabilă, având în vedere faptul că Model Y are 441 CP pentru a atinge „suta” în 5 secunde, în timp ce Volvo C40 este și mai rapid, cu 4.7 secunde până la 408 CP.

Cumva, însă, va trebui să ne obișnuim ca mașinile electrice să ne ofere mai degrabă senzații tari pe 0-60 km/h, acolo unde cuplul instantaneu și lipsa sunetului de motor te vor impresiona. Asta se întâmplă în cazul oricărei mașini electrice de pe piață și e un element valabil și pe iD.5.

Interior

Așa cum era de așteptat, iD.5 nu este complet diferit de frații săi de platformă atunci când vine vorba de design interior. Totul este fix la fel, iar singurele diferențe se vor observa în catalogul de opțiuni disponibile, în paleta de culori și în ceea ce privește calitatea materialelor.

Ajutat de elementele de design, de tehnologie și de materialele texturate inteligent, interiorul lui iD.5 îți va oferi o experiență de calitate. Vei descoperi însă și elemente din plastic dur, compromisuri care par "obligatorii" în toate mașinile electrice ale vremii.

Se pare că Volkswagen a decis de ceva timp să declare război butoanelor clasice, care dispar ușor, ușor din interior. Chiar și butoanele aparent "normale" de pe volan sunt mai degrabă tactile, decât fizice și oferă feedback haptic. Nu sunt nici pe departe pe gustul meu. Sunt greu de folosit și, de multe ori, te trezești nevoit să repeți selecția făcută sau să verifici atent dacă aceasta a fost efectuată.

Pe de altă parte, spațiul la interior este generos, iar suprafețele vitrate generoase aduc multă lumină pentru pasageri. Spațiul interior dedicat pasagerilor este poate chiar peste Tiguan, modelul tradițional cu care se poate compara iD.5. Surprinzător, deși iD.5 este o variantă „Coupe” a lui iD.4 (știm că asta înseamnă mai puțin spațiu în portbagaj), vedem o excepție de la regulă. Cumva, cei la Volkswagen au reușit să ofere mai mult spațiu în portbagaj pentru iD.5 decât pentru iD.4: 549 litri versus 543 litri. Nu e o diferență mare, dar într-un concediu prelungit ar putea conta.

Asta face din iD.5 vicecampionul segmentului în acest sens. Mustang Mach-E, de exemplu, are doar 322 de litri de stocare disponibili în portbagaj, în timp ce Volvo C40 oferă 419 litri. Doar Skoda Enyaq Coupe este singura mai încăpătoare, cu 575 litri.

Dacă aș avea putere de decizie în departamentul de design interior Volkswagen, aș solicita înlocuirea cotierei actuale cu una clasică. Practic, cotiera îngustă, cu aer de autocar, e funcțională și-și face treaba. Faptic, însă, percepția e că o mașină de aceste dimensiuni ar trebui să ofere și o cotieră cu spațiu de depozitare dedesubt, oricât de superficial ar suna asta.

Preţ de achiziţie

În acest moment, Volkswagen iD.5 este disponibil în trei versiuni pe site-ul companiei germane: Pro, Pro Performance și GTX. Astfel, pentru sigla iD.5 ar trebui să plătești minim 54.750 euro. Însă, dacă vrei și sigla GTX (un fel de echivalent electric al GTI), discuțiile încep de la 65.250 euro.

Modelul nostru de test a fost echipat și cu câteva opționale în plus, dintre care amintesc: jantele de 21 inch (1.100 euro), pachetul de asistență Plus (2.900 euro), pachetul de infotainment plus (1.450 euro), pachetul Sport Plus (1.300 euro), pachetul Top Sport interior Plus (3.015 euro) și trapa panoramică (1.340 euro).

Așadar, după încheierea configurației, prețul mașinii testate a urcat la aproximativ 72.000 euro. E drept, nici lista de opțiuni nu mai avea multe căsuțe libere de bifat.

Pentru rivali, lucrurile stau un pic diferit. Prețul de pornire pentru Mustang Mach-E RWD ER este de 67.400 euro, cu aproximativ 2.000 de euro mai mare. Pentru Volvo C40 lucrurile încep de la 57.150 euro pentru versiunea cu 231 CP și 66.315 euro pentru versiunea cu 408 CP.

Skoda Enyaq Coupe RS pornește de la 62.900 de euro pe piața din România. Cât îl privește pe Tesla Model Y, americanul are un preț de pornire de 67.000 euro în România, încă un rival pentru iD.5 GTX.

Siguranţă

Cu cinci stele la testele Euro NCAP, Volkswagen iD.5 s-a ridicat la nivelul așteptărilor clienților Volkswagen de epocă recentă și la nivelul celorlalte mașini construite pe platfoma MEB. Faptul că a reușit această performanță în anul 2021, în cadrul celor mai exigente teste efectuate de cei dela Euro NCAP îi dă dreptul să aibă pretenții la clienți din toate zonele de interes.

Bineînțeles, cele cinci stele au fost rechiziționate atât cu ajutorul unei structuri solide și construite inteligent, cât și cu ajutorul unei armate de sisteme de siguranță active care au grijă de mașină atunci când șoferul e distras. Frânarea automată, cruise control-ul adaptiv și menținerea benzii de rulare fac parte din dotarea de serie a modelului german.

Astfel, iD.5 a primit un rating de 93% în ceea ce privește protecția pasagerilor adulți, 89% pentru protecția pasagerilor copii, 76% pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor și 85% pentru sistemele de asistență active.

Ţinută de drum

Deși unele companii fac eforturi supraumane pentru a evidenția cât de „speciale” și „diferite” sunt mașinile lor electrice comparativ cu orice altceva de pe piață, este clar că Volkswagen a mers într-o altă direcție. Majoritatea mașinilor din gama iD se simt absolut normal pe drum iar asta va fi o senzație care va câștiga clienți pentru marca germană. Într-o lume în care electricele îți dau impresia că se străduiesc cam mult și uneori artificial să fie diferite de ce știam înainte de electrificare, iD.5 reușește să fie o mașină pe care o înțelegi imediat.

Iar totul începe cu platforma de la baza sa, care a fost gândită cu roți motrice spate în prim plan. Concentrat în general pe confortul pasagerilor, suspensiile sunt echilibrate și filtrează toate elementele naturale care bat organizarea autorităților când vine vorba de suprafața de rulare. Chiar și cu jantele de 21 de inch, monstruoase ca dimensiuni, dar superbe ca estetică, mașina este digerabilă, echilibrată și coerentă când vine vorba de modul în care pasagerii percep confortul la bord.

În oraș vei fi uimit de diametrul cercului de bracaj atunci când iD.5 îți va dovedi că e posibil să întorci foarte ușor, chiar și pe străzi mai înguste. În afara orașului, vei comuta între modurile de rulare Eco, Comfort și Sport fără să simți modificări radicale între ele. Acestea sunt subtile, modul Eco domolind instinctele animalice ale mașinii iar modul Sport transformând pedala de accelerație într-un spin uriaș.

Nu-ți imagina că modul Sport inventează turbina și compresorul în lumea auto electrică dar acesta va activa și motorul față și va face iD.5 GTX să accelereze mult mai brutal decât în modul Confort, modificând chiar și comportamentul mașinii pe viraje. Aici, iD.5 se va înclina acceptabil în dansul ruliului și își va face simțită masa de 2.167 kilograme, echivalentă cu cea a unui SUV de segment superior.

Chiar și așa, faptul că majoritatea greutății este ținută jos, aproape de asfalt, ajută, iar virajele pot fi abordate în grabă, comportamentul mașinii fiind neutru pe ieșirea de după apex.

Ce e important de reținut este că, deși avem o siglă GTX pe hayonul acestei mașinii, e bine să ne dozăm așteptările. Aceasta nu este o mașină sportivă, chiar dacă are aproape 300 CP. Tot ce poate oferi iD.5 GTX este o accelerație mai puternică în linie dreaptă comparativ cu celelalte versiuni din gamă. În viraje, greutatea modelului german va face cauciucurile să țipe în protest și pe tine să reduci viteza din precauție.

Vizibilitate

Dacă interiorul aerisit e parțial și rezultatul așezării geamurilor în jurul pasagerilor, iD.5 are probleme ca nivelul lunetei, acolo unde inginerii au pierdut lupta cu designerii și au fost nevoiți să taie din suprafața vitrată. Nu vorbim de probleme acute de vizibilitate, ci de problemele specifice oricărui SUV Coupe, cu o lunetă vizibil mai înclinată decât de obicei.

Ai însă camere care te ajută să vezi unde nu observi și senzori de parcare care-ți urlă când detectează obstacole. Ca-n orice mașină decentă demnă de anul 2022, de altfel.

Tehnologie

Fiind parte din familia ID (Intelligent Design), iD.5 nu poate face excepție de la regula care spune că cele mai noi tehnologii trebuie oferite la bordul acesteia. Așadar, tot ce are Volkswagen mai bun de oferit pe această parte va putea fi adăugat la bordul acestui SUV Coupe electric.

Sistemele de asistență la rulare sunt disponibile cu diferite opțiuni mai mult sau mai puțin intruzive. Mașina te poate menține pe banda ta, poate adapta viteza în funcție de traficul din fața ta și va citi indicatoarele de viteză. Mai mult, folosind sistemul de navigație, iD.5 știe când te apropii de o zonă cu o nouă limită de viteză și își adaptează mersul astfel încât fix când ajungi în dreptul indicatorului să ai viteza marcată pe el.

Sistemul multimedia este folosit prin intermediul unui ecran de 12.3 inch care are o rezoluție înaltă dar uneori am observat că animațiile de pe acesta au întârzieri sau se miscă sacadat. Din fericire, meniul este destul de simplu de folosit și nu îți va da bătăi de cap. Mai mult, ai la dispoziție Apple CarPlay și Android Auto fără fir, soluție tehnică ce te va salva de o mulțime de bătăi de cap.

Din nefericire, războiul declarat butoanelor face ca anumite funcții să fie greu de folosit, și nu sunt funcții oarecare. Volumul sistemului audio este controlat printr-o zonă tactilă aflată la baza ecranului sistemului multimedia, zonă care nu va răspunde întotdeauna la fel atingerilor tale. Același lucru se poate spune și despre controlul temperaturii sistemului de climatizare.

O ultimă mențiune aici ar fi sistemul Head-up Display, care a funcționat impecabil, este uriaș și beneficiază de realitate augmentată. Practic, pe lângă detaliile afișate în mod normal de aceste sisteme, mai ai câteva linii suplimentare afișate care îți indică distanța până la mașina din față sau, cu o linie roșie, momentul în care depășești banda pe care te afli, dacă nu ai semnalizat.

Design

Așa cum probabil ați observat, marea diferență care separă noul iD.5, fie GTX, fie nu, de frații săi de platformă, ține de design. Comparativ cu iD.4 și chiar și cu iD.3, modelul din parcarea noastră se distanțează de frații săi atunci când e privit din lateral și din spate.

Partea frontală este aproape identică cu iD.4 și cu iD.3 dar la o altă scară. Vorbim de aceleași faruri, același design simplu și aerodinamic și aceeasi masivitate percepută în zona din față.

Spre spate, însă, iD.5 are un profil al acoperișului care coboară lin, pentru a-i oferi acea formă clasică de Coupe. Iar dacă în cazul mașinilor termice acest lucru e văzut doar ca o alegere de stil, în cazul mașinilor electrice, acest profil e chiar benefic. De ce? Pentru că iD.5 este, astfel, mai aerodinamic decât „convenționalul” iD.4.

Coeficientul de rezistență la înaintare al Coupe-ului este de 0.26, în timp ce iD.4 se poate lăuda cu doar 0.28. În cazul modelului GTX, acesta urcă la 0.27, în schimb.

În rest, iD.5 GTX arată bine, masiv și impunător. Are un eleron pe hayon, un set de stopuri care fac un joc de lumini interesant noapte și arată foarte bine per total, precum și posibilitatea de a fi configurat cu două nuanțe de culoare la exterior.

Nu ne-a placut

  • Unele materiale la interior
  • Lipsa unor tehnologii
  • Sistem multimedia lent uneori
  • Vizibilitate spate

Ultimele teste

Comentarii (8)

  • "Doar Tesla Model Y și Volvo C40 reușesc performanțe mai bune decât ale lui ID.5 GTX."

    Si surorile Kia Ev6 si Ioniq 5, si Nissan Aryia (care stiu ca nu e lansata FIX acuma dar bate la usa).
    Tragem linie si vedem ca ID5 GTX e chiar in jumatatea de jos a ce poti cumpara din clasa aceasta si la banii ei ...
    18 0
  • vw Golf 7 variant
    150CP, cuplu 320Nm, viteza max. 216 km/h, portbagaj 650litri, autonomie dubla si timp de incarcare de 20 de ori mai mic, pret la jumatate.
    Dar gresesc, ar trebuia compar cu Tiguan sau alt suv un pic mai puturos.
    6 0
  • Minusuri : unele materiale, lipsa unor tehnologii .

    Plusuri : preț competitiv.

    Prețul competitiv, 74.000 euro . Am înțeles, raportat la rivali, dar tot la rivali raportezi și materialele mai slabe, lipsa unor tehnologii și sistemul media lent, deci acest preț NU este competitiv, este doar imens .

    Un Touareg este la interior Rolls față de acest model, la un preț nu cu mult mai mare, VW trebuie să schimbe acest stil " minimalist ", care pe deasupra are și plastice ieftine .
    19 0
  • Deputy
    daca 20 kWh/100 kilometri în București in conditii ideale este considerat de autor onorabil, no comment.
    Ca si comparatie, Model 3 de ex. scoate pe Autobahn intre 13 si 15 kWh/100 la o viteza intre 120-130km/h (test real).
    11 0
  • Catastrofala masina. La fel cu strategia VW de electrificare isterica. Fie ca "au cu ce" fie ca nu. Masina asta e cel mai bun exemplu de esec epic. Sa iei asa ceva la 74000 de eur in loc sa iei un Touareg de la acelasi producator, Diesel, si cu vreo 10.000 mai ieftin, trebuie sa ai probeleme majore la tartacutza. Pur si simplu niciun avantaj nu are chestia asta. Dar niciunul. Nici looks, nici feel, nici autonomie, nici confort, absolut nimic. "Evolutie" pe baze dogmatice. Am condus si conduc electric, stiu cum e, si e intr-adevar misto sa conduci electric. Dar asemenea masina e pur si simplu un MEGAFAIL.
    13 1
  • Andrei
    Toate masinile au aici 4.5 puncte, de ce se mai fac astfel de ''teste''?
    4 0
  • Curent alternativ
    Nu înțeleg cui se adresează aceasta baterie pe roti, tinerilor sau familistilor? Care tineri, sau familiști? Aia care stau la bloc, cu rate?
    Pai fa mai nene un test de încărcare, la o priza dintr un apartament, trasa de la geam cu un prelungitor.
    Și spuneți adevărul: când o cumperi noua dealerul îți oferă cadou o pereche de mănuși și o căciulă cu urechi, ca să nu ingheti de frig în ea.
    3 0
  • tavone85
    "Cumva, cei la Volkswagen au reușit să ofere mai mult spațiu în portbagaj pentru iD.5 decât pentru iD.4: 549 litri versus 543 litri. Nu e o diferență mare, dar într-un concediu prelungit ar putea conta."

    ...care concediu prelungit? cu o electrica? ahhh prelungit la nr de ore de stat prin statiile de incarcare :)
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru