Feedback

Poveşti auto: Alpine - diamantul din sertarele Renault

Publicat Joi, 08.05.2014
de Dragoș Băltățeanu
Comenteaza 13
Anul trecut, Alpine revenea la Le Mans la exact 35 de ani de la victoria din 1978. Pe lângă palmaresul sportiv, Alpine a fost un constructor de automobile de stradă extrem de iubite în Franţa natală. Iată povestea lor.

Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Alpine este nume pe care cei mai mulţi dintre noi îl asociază cu marca Renault. Ba chiar unii îl consideră un model produs de Renault acum ceva vreme. Alpine este însă mult mai mult decât atât: o marcă inventată de un pasionat al automobilului din Franţa. Un pilot care a reuşit să creeze o marcă sportivă folosind motoare Renault.

Alpine avea să devină un nume important în lumea curselor auto, cu victorii în Campionatul Mondial de Raliuri, totul culminând cu victoria din cursa de 24 de ore de la Le Mans din 1978. Aventurile sportive ale mărcii Alpine sunt un capitol diferit, iar ele v-au fost povestite de Automarket anul trecut, cu ocazia revenirii mărcii Alpine pe circuitul de la Le Mans. Astăzi vom intra în secretele modelelor de stradă produse de Alpine.

Jean Rédélé

Jean Rédélé

Jean

Am ales numele Alpine pentru compania mea pentru că acest adjectiv a reprezentat pentru mine plăcerea de a conduce pe drumuri de munte.

Jean Rédélé
Fondatorul mărcii Alpine
Rédélé este omul care a creat marca Alpine. Născut în 1922, Jean era fiul lui Emile, un garajist din localitatea Dieppe, şi al lui Madelaine. Tatăl sau, pasionat de maşini, a înfinţat una din primele concesiuni Renault din Franţa. Al doilea Război Mondial avea să întrerupă însă afacerea de familie, dar după război, cu studiile complete şi o diplomă în buzunar, tânărul Jean porneşte reconstrucţia garajului de la Dieppe.

Începe prin a converti şi repara numeroasele modele GMC sau Dodge lăsate de americani pe teritoriul Franţei, iar apoi începe vânzarea popularului model Renault 4CV. Acest model avea să deschidă o lume cu totul nouă pentru Jean Rédélé. La volanul modelului 4CV, Rédélé avea să descopere potenţialul acestei maşini. Îi place atât de mult micul model Renault,  încât decide să îl înscrie în diverse competiţii auto pentru a dovedi cât de bun este acest automobil.

Prima cursă la care a participat s-a desfăşurat pe un traseu între Dieppe şi Rouen, iar Rédélé şi 4CV-ul său se înfruntau cu un Peugeot 203. Rédélé avea să câştige cursa la prima sa participare. Jean prindea gustul curselor şi se înscrie apoi în Rallye de Dieppe. pe care de asemenea îl câştigă. Plin de avânt, francezul se înscrie în Raliul Monte Carlo, dar o problemă tehnică avea să-l coste victoria. Chiar şi aşa, Rédélé a continuat să participe la diverse curse din Franţa. În Alpi avea să găsească adevărata plăcere a pilotajului, de aici şi ideea de a-şi boteza propria marcă auto "Alpine". 

"Am ales numele Alpine pentru compania mea pentru că acest adjectiv a reprezentat pentru mine plăcerea de a conduce pe drumuri de munte. Cel mai bine m-am simţit când am pilotat Renault 4CV prin Alpi. Am vrut ca şi clienţii mei să descopere acest sens al controlului la volanul maşinii pe care am vrut să o construiesc. Alpine este un nume care sună bine şi, în plus, este şi un simbol", avea să declare mai târziu Jean Rédélé.

A106

Alpine A106

Urmareste Automarket
Visul de a crea propriul automobil devenea realitate în 1955.
Cu un an înainte înfinţase deja Societé Anonyme des Automobiles Alpine. Rédélé nu ştia însă că, în Marea Britanie, compania Sunbeam lansa modelul Alpine. Acest conflict de nume avea să afecteze compania franceză de-a lungul timpului. 

Inspirat de calităţile modelului Renault 4CV, Rédélé îl va folosi ca baza de pornire pentru Alpine A106. Rédélé crea o caroserie coupé din fibră de sticlă, un material inovator în anii '50, pe care o monta pe platfoma tehnică a a modelului 4CV. Pentru design, Rédélé îl contacta pe italianul Giovanni Michelotti. Caroseria de fibră era susţinută de un schelet tubular, o tehnică folosită apoi pentru toate modele Alpine.

Primul pas era făcut, A106 fiind prezentat în toamna lui 1955, la Salonul Auto de la Paris. Se năştea o nouă marcă. A106 avea să fie urmat de o versiune cabrio, iar pentru propulsie Jean Rédélé folosea motorul Renault de 747 cmc în trei variante de putere: 21 CP la 4.100 rpm, 30 CP la 4.800 rpm şi 43 CP la 6.300 rpm pentru versiunea A106 Milles Miles, botezată aşa în onoarea victoriilor obţinute de Jean Rédélé în celebra cursă Mille Miglia. A106 folosea o cutie de viteze manuală cu cinci trepte, creată special de Jean Rédélé într-o eră în care maşinile de serie aveau cutii cu trei trepte sau, în mod excepţional, cu patru trepte de viteză. 

A108

Willys Interlagos - Alpine A108 fabricat în Brazilia

A106 avea să evolueze într-un coupe 2+2 sau berlinette, aşa cum îl numesc francezii. Motorul folosit era un 845 cmc preluat de la modelul Dauphine Gordini, iar evoluţiile ulterioare urmau să folosească motoare cu capacitatea cilindrică mărită la 904 şi chiar 998 cmc. Alpine A108 a fost construit între 1958 şi 1963 şi creştea notorietatea mărcii şi peste hotarele Franţei. Era asamblat şi în Brazilia de către compania Willys-Overland, acolo unde a fost comercializat sub numele de Willys Interlagos în trei forme de caroserie: berlinetta, coupe şi convertible. 

A110

Alpine A110 Berlinette

Am ales numele Alpine pentru compania mea pentru că acest adjectiv a reprezentat pentru mine plăcerea de a conduce pe drumuri de munte. Cel mai bine m-am simţit când am pilotat Renault 4CV prin Alpi. Am vrut ca şi clienţii mei să descopere acest sens al controlului la volanul maşinii pe care am vrut să o construiesc. Alpine este un nume care sună bine şi, în plus, este şi un simbol.

Jean Rédélé
Fondator Alpine
Succesul comercial avea să vină cu modelul A110, cea mai cunoscută maşină creată de compania franceză. A110 este practic un A108 cu motor de Renault 8. Este automobilul pe care majoritatea pasionaţilor îl asociază cu marca Alpine.

A110 folosea caroseria de tip berlinette, iar această denumire avea să devină atât de populară, încât mulţi se referă la modelul A110 numindu-l Alpine Berlinette. Alpine A110 era lansat în 1961 şi a fost produs până în 1977. Ca şi până acum, Alpine folosea multe elemente preluate de modele Renault, dar cea mai vizibilă diferenţă faţă de anteriorul 108 era partea din spate mărită pentru a putea primi motoare mai mari.

Astfel, A110 primea motorul cu patru cilindri de 1.1 litri preluat de la Renault 8 Gordini, unul dintre cele mai bune propulsoare din acea vreme. Acesta dezvolta 95 CP la 6.500 rpm. Modelul devenea extrem de popular şi avea să câştige notorietate prin participarea în Campionatul Internaţional de Raliuri în sezoanele 1970-1972. Reuşea o victorie în Raliul Monte Carlo din 1971, avându-l la volan pe Ove Andersson, acest triumf transformând Alpine A110 într-o maşină de vis pentru mulţi adolescenţi ai vremii. Mai mult, podiumul raliului Monte Carlo din '71 era format doar din Berlinette Alpine. Performanţa avea să fie repetată în 1973, tot la Monte Carlo, etapă ce facea acum parte din nou-înfiinţatul Campionat Mondial de Raliuri (WRC). 

Mai mică în realitate faţă de ceea ce pare în imagini, A110 Berlinette devenise atât de popular încât a atras şi producţii sub licenţă în Spania, Mexic, Brazilia şi Bulgaria. În Mexic, modelul a fost produs de compania Diesel Nacional sub numele de Dinalpin între 1964 şi 1974. În Bulgaria, o uzină din oraşul Plovdiv a produs sub licenţă acest model sub numele de Bulgaralpine între 1967 şi 1969. 

Bulgaralpine

Criza petrolului aducea o scădere puternică a vânzărilor, iar Alpine reuşea să vândă doar 974 unităţi în 1974 după  ce reuşise 1.421 unităţi în 1972. În acest moment, pentru a nu intra în faliment, Alpine avea să apeleze la partenerul Renault, care marca Alpine şi o îngloba în departamentul său sportiv. Alături de Renault, Alpine avea să reuşească rezultate interesante şi în alte forme de motorsport, nu doar în raliuri. Povestea triumfurilor din motorsport ale mărcii Alpine poate fi găsită AICI, povestită de Daniel Popescu. 

A310

Alpine A310

A110 a fost maşina care a dus Alpine pe culmile gloriei, dar era nevoie de un urmaş, pentru că folosea un sistem considerat învechit, cu motor şi tracţiune spate. În Europa, majoritatea constructorilor trecuseră la soluţia motor faţă - tracţiune faţă. Alpine, acum aflată sub patronajul Renault, dar cu Jean Rédélé încă preşedinte, lansează modelul A310, primul Alpine cu design "modern". Soluţia tehnică era însă cea clasică, cu motorul amplasat în spate: un patru cilindri de 1.6 litri preluat de la modelul Renault 17 Gordini care dezvolta 127 CP cu ajutorul a două carburatoare dublu-corp Weber. Alpine se prezenta însă cu un design futurist, iar primele exemplare ale modelului A310 aveau o parte frontală cu nu mai puţin de şase faruri. În 1976, modelul avea să fie restilizat (rămâneau doar patru faruri) şi primea un motor V6 de 2.7 litri ce dezvolta 150 CP. Transmisia era asigurată de o cutie de viteze manuală cu cinci trepte. 

GTA

Alpine GTA

În 1985, Alpine încerca să mărească ritmul lansând modelul V6 cu variantele sale GT şi Turbo. Modelul a rămas însă în istorie sub numele de GTA. Practic era un A310 modificat, iar Renault îşi dorea ca acest model să concureze cu Porsche utilizând aceeaşi arhitectură care avea succes în cazul modelelor mărcii germane. Problemele modelului francez au fost reprezentate însă de calitatea finisărilor şi de fiabilitatea îndoilenică. Modelul GTA avea să iasă din scenă cu două versiuni speciale: GTA Mille Miles (creat pentru a celebra 35 de ani împliniţi de marca Alpine în 1989) şi GTA Le Mans, al cărui V6 Turbo dezvolta 187 CP.

A610

Alpine A610

Ultimul model a venit în 1991. Renault lansa pe piaţă modelul Alpine A610. Cu o caroserie complet nouă şi mult mai atent finisată, a fost ultima încercare a celor de la Renault de a concura cu Porsche. Folosea faruri escamotabile, dar era încă destul de uşor de observat înrudirea cu modelul anterior. Motorul V6 era încă prezent, dar cu o cilindree mărită la 3.0 litri, ceea ce-i permitea să dezvolte o putere de 250 CP.

Vânzările şui A610 au fost însă dezamăgitoare, doar 818 exemplare fiind produse de uzina din Dieppe. Unul dintre motive era faptul că Renault avea probleme în a vinde aceste modele pe piaţa britanică din cauza conflictului de nume cu modelul Alpine produs de Sunbeam, astfel că producătorul francez a decis să abandoneze brandul Alpine.

Ultimul exemplar Alpine A610 a părăsit linia de asamblare a uzinei de la Dieppe pe 7 aprilie 1995. Renault a continuat să producă automobile sport la Dieppe dar sub propria siglă, aici fiind asamblate modele ca Renault Spider, sau modele din gama Renault Sport. 

Alpine astăzi

Jean Rédélé avea să ne părăsească în 2007 la vârsta de 85 de ani. În acel moment, marca inventată de el era doar un nume ascuns într-un sertar din birourile companiei Renault şi avea să mai rămână acolo până în 2012.

Prototipul Alpine care a participat la Le Mans 2013

Renault a decis să scoată la lumină valorosul brand pe care îl are în portofoliu pentru a denumi echipa cu care a participat la Le Mans în 2013, dar şi pentru un concept numit A110-50 ce a fost prezentat în 2012. S-a speculat atunci că va fi produs şi în serie începând cu 2013, dar Renault nu a confirmat aceste zvonuri.

Conceptul Alpine A110-50

Comentarii (13)

  • un Alpine A110 Berlinette in stare buna si original ajunge si 100.000Eu.

    Daca as fi unul dintre potentatii zilei asa ceva mi-as pune in garaj nu una dintre tzoparlanile actuale construite numai si numai pentru gadilirea orgoliului de taran parvenit
    30 5
  • A110 - mai frumoasa decat orice porsche
    A310 - o hidosenie
    11 4
  • MARINELA: FORD TRANSIT AM SCHIMBAT TOT KIT-UL VOLANTA RULMENT PLACA DISC APARE COD... Raspunde
  • Ei, Dle Vianu... Ce sa zic? Banuiam ca nu aveti gusturi rele, iar dumnevoastra insistati sa imi confirmati banuielile, Frumos din partea dumneavoastra! Eu m-as multumi si cu un Dauphine Gordini, sau un R8 Gordini, desi marturisesc ca nici un R4 de prima generatie nu mi-ar displacea deloc. Sper sa ajungeti sa aveti masina pe care o doriti in garaj!
    9 1
  • costin
    Vazute si pozate de mine anul trecut in drum spre Viena. Mergeau la un raliu al automobilelor de epoca. Poze aici:
    http://www.barzon.ro/Renault-Alpine.html
    6 1
  • daca in 1970 oamenii priceputi scoteau 95 de cai dintr-un motor de 1.1 litri, vad ca in 40 de ani nu am evoluat prea mult
    13 3
  • @gogu o remarca totusi, reparau motorul o data pe an
    13 2
  • A110 e una din cele mai frumoase masini sport aparute vreodata. Cu GTA aveam surpriza Turbo in anii 90 :D (GTA-ul si 610 aduceau a masini sport japoneze). A310 a fost mai uratel, stil AMG Gremlin (bine, mult mai sport).

    XXX are perfecta dreptate...motoarele sport din anii 50-60-70 si chiar 80 erau orice insa numai fiabile nu. Asta a spus-o si Clarkson la Top Gear de nenumarate ori (asta apropo de mitul ca "masinile retro erau mai bune dom'ne").
    6 2
  • @vianu-sunt anumite editii ale A110 care ajung la 250k de euro. dar media pentru un exemplar normal este intr-adevar pe la 80-100k de euro. Sa conduci unul sau un 310 si o sa-ti placa si mai mult. Oricum , nu sunt pentru oricine, iar daca nu sti sa conduci bine mai bine nu le forta limita.
    Cu o singura mentiune ptr autor: modelul A310 v6 turbo normal avea 200 de cai iar modelul Lemans pe langa versiunea mentionata, mai avea
    si una de 209cp iar ptr competitie una de 450cp.
    12 1
  • @Alpine.....puteam baga mana'n foc ca vei apare :)

    Alpine e una dintre masinile din epoca respectiva care imi plac la maximum. VIzual nu am ce sa-i reprosez....respira prin toti porii sportivitatea anilor '70.

    Probabil ca nu voi conduce niciodata asa ceva :(
    8 1
  • @vianu- la anul vreau sa incep sa le strang unul cate unul(in stare mai putin buna) si sa le restaurez. Visul vietii mele este ca atunci cand ies la pensie sa am toate alpine-urile si gordini intr-o colectie. Singurul pe care nu am pus mana este A610 dar la urmatoarea vizita in Europa sper sa pot. Ceea ce este fantastic despre ele e faptul ca motoarele sunt relativ simplu de umblat la ele si de gasit piese. Toate L4 sunt de origine gordini, iar V6 sunt celebrele PRV, care pot fi gasite pe o gramada de modele ale perioadei de la Peugeot, Volvo, Delorean, Renault si nu numai. Genialitatea lor consta in faptul ca sunt FOARTE aerodinamice si usoare ceea ce nu costa bani pentru proprietari in intretinere. Iar faptul ca sunt din materiale alternative(fibra de sticla) exceptand sasiul , inseamna foarte putina rugina si foarte ieftin de reparat. Intr-un fel sunt aproape perfecte conceptual pentru un pasionat de masini sport cu buzunarul mai mic. Iar referitor la un comentariu de mai sus precum ca A310 ar fi urat cred ca pozele nu o ajuta. Au o prezenta pe care putine masini sport o au, mai ales la preturile respective. Sunt convins ca nimeni, nici chiar cineva care nu a fost atras de vre-un Renault, nu poate trece pe langa un Alpine fara sa intoarca privirea. In curand o sa pot spune mai multe:))...
    10 0
  • pai cred ca asteptam cu totii un blog ceva sa ne tii la curent cu achizitiile/restaurarile/reconditionarile :)
    2 0
  • PS

    misha...thx pentru aprecieri...da' nu e cazu'... ;)
    1 0
  • Claudiu: Am un Sprinter,pierde apă şi nu ştiu pe unde o pierde. Ma puteti ajuta,... Raspunde
  • Felicitari pt. pasiunea declarata fata de marca ''Alpine''.
    A fi si colectionar de masini sport, scara 1/1, e minunat si sunt invidios pe @Alpine77...; succes in obiectivul propus pana la pensie.
    Eu m-am orientat catre dimensiuni mai mici, la scara 1/43, unde ma pot lauda cu minunatele modele Renault Alpine A110 sau A442 24 ore Le Mans 1978.
    1 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru