Drivetest BMW X4

2.0 Diesel Turbo (25d) 231CP 4x4 Aut8
BMW X4 zoom
de Cornel Șocariciu, Foto | Bogdan Paraschiv
Marti, 10.07.2018
Statut social

În 2008, BMW inventa conceptul de "SUV coupe" cu patru portiere, iar mulți au cam strâmbat din nas imediat ce au dat ochii cu X6. Un SUV cu plafon plonjat și profil dinamic, o struțo-cămilă care, deși estetic era ceva inedit, avea să devină un hit aproape instantaneu.

Deși puriștii au luat peste picior decizia constructorului german de a da naștere unui asemenea SUV, iată că piața l-a adoptat rapid pe X6, iar astăzi este o prezență comună pe străzile și șosele. În special pentru caracterul său de simbol al statutului social.

Apoi, după ce Mercedes a contraatacat cu GLE Coupe și GLC Coupe, BMW a decis că X6 avea nevoie de un frate, iar așa s-a născut X4.

Primii pași ai lui X4 au fost făcuți în 2014, iar în tot acest timp peste 200.000 de unități și-au găsit cumpărător. Acum, X4 primește o nouă generație. A doua.

SUV-coupe-ul dezvoltat de constructorul bavarez a fost prezentat în fața publicului în cadrul Salonului Auto de la Geneva și are un design revizuit, un interior preluat (normal) de pe noua generație X3 și tehnologii moderne.

BMW X4
2.0 Diesel Turbo (25d) 231CP 4x4 Aut8

  • Pret de pornire 48.850 €
  • Pret model testat 79.782 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Noua generație BMW X4 poate fi comandată cu cinci motorizări, două pe benzină și trei diesel. Versiunea de bază mizează pe un motor pe benzină de 184 de cai putere, însă în cadrul testului nostru mașina a fost echipată cu unitatea de 2.0 litri diesel în varianta 25d. Cei patru cilindri produc 231 de cai putere la 4.400 rpm și 500 Nm începând cu 2.000 rpm.

Așa cum probabil deja v-ați obișnuit, BMW oferă mai multe moduri de lucru pentru motorizările sale. BMW X4 nu scapă de această caracteristică, iar unitatea diesel de 2.0 litri poate funcționa în modul EcoPro, Comfort sau Sport.

Prin selectarea modului EcoPro, unitatea este una anesteziată, iar cei 231 de cai putere sunt încă "adormiți" și nu-ți lasă impresia că sunt capabili de reprize decente. În modul Sport, sunetul motorului devine ceva mai masculin, iar resursele sunt puse în valoare cu mișcări fine ale pedalei de accelerație. Totul se desfășoară acum ceva mai rapid, iar BMW X4 îți oferă senzații cu miros de sportivitate.

Am spus "miros de sportivitate" pentru că în această configurație (xDrive 25d), X4 nu reușește să mă convingă cu adevărat că știe să fie un SUV fâșneț și gata de "atac" în orice moment. Ce-i drept, nici masa totală de peste 1.800 de kilograme nu-l avantajează pe X4. Totuși, sper ca vârful de gamă din zona diesel (M40d) să-mi demonstreze că mă înșel.

Resursele motorului diesel sunt puse în valoare de "clasicul" sistem de tracțiune integrală xDrive și de o cutie automată cu 8 rapoarte Steptronic Sport. Despre această pereche nu sunt multe de spus: totul funcționează brici, iar resursele sunt livrate când te aștepți, dar mai ales acolo unde te aștepți.

Deschid totuși o mică paranteză pentru că pe modul EcoPro pe porțiunile de drum în rampă au existat momente rare în care transmisia nu era convinsă că trebuie să retrogradeze. În modul Sport, n-a fost identificat un astfel de comportament.

Consum

Conform fișei tehnice, cei 231 de cai putere oferiți de motorul diesel gândit de constructorul german și cele peste 1.800 de kilograme au nevoie, în regim de rulare mixt, de 5.7 litri/100 de kilometri. În mediul urban, BMW anunță un consum de 6.3 litri/100 de kilometri pentru X4 xDrive 25d, în timp ce în afara orașului, SUV-ul coupe ar urma să consume 5.3 litri/100 de kilometri.

Valoarea anunțată de producătorul bavarez a fost calculată conform noului standard WLTP, însă a fost transformată într-o valoare conformă cu standardul NEDC, pentru ca o posibilă comparație cu un model aflat pe piață de ceva vreme să fie relevantă.

Singurul concurent direct "umăr la umăr" pentru X4 este Mercedes-Benz GLC Coupe. În configurația 250d 4Matic cu motor diesel de 2.2 litri și 204 cai putere, rivalul din Stuttgart promite un consum mixt de 6.1 litri/100 de kilometri.

Dar nu trebuie să uităm și de SUV-urile "tradiționale" din acest segment, care pot fi considerate rivali direcți. Nu vom mai lua în calcul X3 și GLC, dar în schimb ne vom opri în dreptul lui Alfa Romeo Stelvio 2.2 diesel de 210 CP, Jaguar F-Pace 25d cu 240 CP, Range Rover Velar echipat cu propulsorul fratelui britanic amintit mai sus și Volvo XC60 disponibil tot cu un 2.0 litri diesel de 235 CP. Dintre acestea, doar Afla Romeo și Volvo anunță un consum de carburant mai mic decât cel trecut de BMW pe fișa lui X4.

Testul organizat în România a inclus atât porțiuni de autostradă, cât și drumuri virajate de munte. Nu am petrecut foarte mult timp la volanul lui X4 în mediul urban. La final, computerul de bord a indicat 7.3 litri la 100 de kilometri. Trebuie menționat că ritmul de rulare a fost unul alert, iar pe porțiunile virajate am optat pentru modul Sport, lucruri care au influențat decisiv consumul final.

 

Performanţe

Noul BMW X4 în versiunea xDrive 25d este capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în 6.8 secunde. O valoare bună pentru un SUV coupe a cărui masă totală trece de 1.8 tone.

Mercedes-Benz GLC Coupe, rivalul direct, are nevoie de 7.6 secunde pentru același sprint, dar nu trebuie să uităm că neamțul din Stuttgart are un deficit de 27 CP.

Alfa Romeo Stelvio cu cei 210 CP reușește un 0-100 km/h în 6.6 secunde, fiind cel mai rapid model dintre cele analizate. În rest, toți rivalii lui X4 enumerați în cadrul capitolului Consum sunt mai lenți decât SUV coupe-ul bavarez.

În schimb, BMW X4 xDrive 25d vine la start cu cea mai bună valoare atunci când discutăm despre viteza maximă: 230 km/h. Doar Mercedes-Benz GLC Coupe reușește să treacă de 220 km/h, în rest, rivalii SUV-urilor coupe nu promit performanțe la fel de bune.

Interior

BMW este unul dintre acei producători care au decis ca interiorul modelelor proprii să nu fie transformate radical de-a lungul anilor. Cei care au pășit vreodată în interiorul unui model produs de constructorul german o să recunoască imediat stilul și așezarea pregătită de BMW în habitaclul noului X4.

De foarte mulți ani, interioarele nemților mizează pe evoluție și nu pe revoluție, iar acest lucru se pare că nu i-a deranjat pe fanii mărcii. Imediat ce vei deschide portiera noului BMW X4 vei observa că nemții nu glumesc atunci când vine vorba de calitatea materialelor. Elementele de pe portieră sunt finisate excelent, iar volanul gros cu logo-ul M o să-ți ofere un salut călduros. Scaunele sunt bine profilate și confortabile, iar poziția de conducere este una ridicată. Pe scurt, fix elementele pe care te aștepți să le găsești pe un SUV cochet.

Dacă vei atinge materialele folosite la interior ,cu siguranță nu vei avea niciun motiv să strâmbi din nas. Zonele de depozitare sunt bine gândite și oferă spațiu suficient pentru nevoile zilnice. Buzunarele ușilor sunt generoase, iar cotiera adâncă permite depozitarea unor obiecte de dimensiuni ceva mai mari. Dacă telefonul tău mobil suportă un sistem de încărcare wireless, atunci tăvița poziționată în partea de jos a consolei centrale devine prietenul tău pe tot parcursul drumului.

Instrumentarul de bord digital își schimbă culorile și informațiile afișate în funcție de modurile de rulare, dar șoferii pot personaliza detaliile oferite.

Pe locurile din spate se stă confortabil, însă nu încercați să-l utilzați și pe cel din mijloc, mai ales dacă aveți în plan drumuri lungi. Tunelul central este ceva mai ridicat și o să pună probleme pasagerului de aici. Spre deosebire de vechiul X4, noua versiune propune 27 de milimetri în plus în dreptul spațiului pentru picioare. Iar pasagerii din spate vor aprecia acest lucru. Spațiul pentru cap este suficient, însă dacă știți că aveți prieteni ceva mai înalți, atunci X3 rămâne soluția perfectă.

Portbagajul oferă 525 de litri, iar prin rabatarea scaunelor din spate (40:20:40), volum crește până la 1.430 de litri.

Preţ de achiziţie

Pentru că avem în față un model premium, prețurile practicate de BMW vor stârni reacții diverse chiar și în rândul celor cu conturi generoase. Prețul de pornire pentru noul X4 este de aproape 50.000 de euro (48.900 de euro, mai exact) pentru versiunea 20i echipată cu motorul pe benzină de 184 de cai putere. Cel mai accesibil diesel oferă 190 CP și pleacă de la 51.700 de euro, iar varianta xDrive 25d pornește de la 55.300 de euro.

Mercedes-Benz GLC Coupe în varianta 250d 4Matic are un preț de pornire de 52.200 de euro, cu 3.100 de euro mai puțin comparativ cu modelul bavarez. Cu toate acestea, nu trebuie să uităm că GLC Coupe nu se mai află la prima tinerețe.

Alfa Romeo Stelvio 2.2 diesel Super, Volvo XC60 2.0 diesel Momentum și Jaguar F-Pace 2.0 diesel Pure sunt modele mai ieftine decât X4 xDrive 25d. Singurul care trece de bariera celor 60.000 de euro este Range Rover Velar: 63.300 de euro este prețul de pornire pentru varianta echipată cu motorul diesel de 2.0 litri și 240 CP.

În cazul exemplarului testat, prețul a fost de 79.800 de euro, însă lista de opționale a fost și ea una generoasă. Cheia BMW cu display (260 euro), suspensia adaptivă (620 euro), scaunele reglabile electric cu memorie și încălzite, farurile adaptive cu LED (520 euro), sistemele de asistență (3.400 de euro) și sistemul de navigație (2.300 de euro) sunt doar câteva dintre opționalele care au făcut ca prețul să crească până aproape de 80.000 de euro.

Siguranţă

EuroNCAP nu a testat nici prima generație X4 și, probabil că nici a doua generație nu va intra sub lupa speciliștilor. Dar pentru că X4 este fratele mai arătos al lui X3, punctajul obținut de acesta din urmă poate fi trasferat și în dreptul SUV-ului coupe.

Noua generație BMW X3 a ajuns în atenția EuroNCAP la finalul anului trecut. SUV-ul constructorului german a obținut un punctaj de 93% în dreptul protecției pasagerilor adulți, 84% în ceea ce privește protecția copiilor și 70% în dreptul capitolului "Protecția pietonilor".

Sistemele de siguranță instalate pe SUV-ul constructorului german au fost punctate cu un calificativ de 58%, iar sistemul de frânare de urgență automată a funcționat în toate testele desfășurate. În aceste condiții, noua generație X3 a primit cinci stele din partea EuroNcap.

În cazul lui X4, pachetul de siguranță include Driving Assistant Plus cu cruise control adaptiv și funcție Stop&Go, asistent de direcție și menținere a benzii de rulare, dar și un sistem care monitorizează starea șoferului.

Ţinută de drum

Mulți îl consideră pe X4 doar un frate ceva mai arătos al lui X3, dar lucrurile nu se opresc aici. Pentru că X4 a fost gândit ca o extensie ceva mai dinamică a lui X3, iar SUV-ul coupe se achită cu biro de această misiune.

Încă de la început menționez că X4 dispune de o suspensie orientată către o rulare sportivă. Pe scurt, rigiditate sporită pentru un SUV de peste 1.800 de kilograme. Deși poate părea ciudat, X4 știe să-și facă simțită prezența atunci când îi ceri acest lucru și te decizi să abordezi virajele cu ceva mai mult curaj.

Ținuta de drum a lui BMW X4 poate fi modificată cu ajutorul butoanelor plasate pe tunelul median. Poți alege între Comfort, Sport sau Adaptive. Deși modul Comfort te duce cu gândul la o rulare liniștită, X4 oferă în continuare un pachet rigid, dar nu extrem de deranjant mai ales pe denivelările pe care le întâlnim în orașe. Nu-ți vor tremura dinții de fiecare dată când treci peste limitatoarele de viteză și nu vei avea nevoie de controale medicale lunare, dar trebuie să ai grijă să pui întotdeauna capacul paharului cu cafea. În modul Sport, X4 devine și mai rigid și-ți oferă mai multă încredere atunci când vrei să-l "scoți din sărite" pe drumurile virajate. 

Și pentru că SUV-ul bavarez dispune și de sistemul de tracțiune integrală xDrive, poți face asta chiar și atunci când vremea nu-i pe aceeași lungime de undă cu tine. În modul Sport, puntea spate capătă un caracter jucăuș, iar dacă "înfunzi accelerația în podea" vei supravira discret, dar suficient cât să-ți ridici moralul și să nu-i deranjezi pe ceilalți participanți la trafic.

Direcția precisă, dar ușor greoaie în oraș o să-și dea satisfacție atunci când rulezi pe sectoare de drum virajat. Vei putea plasa traiectoria pe viraj într-un mod precis, iar acest lucru o să-ți ofere siguranță și încredere.

Dar cum rămâne cu drumurile de pământ sau cu macadamul? Cel mai probabil, prea puține dintre cele 200.000 de unități X4 vândute până acum au ajuns să pășească pe drumuri fără asfalt, iar aceeași soartă o vor avea și următoarele. Și nu-i condamnăm pe posesori pentru că X4 este un SUV prin care posesorii își etalează mai degrabă statutul social, nu unul prin care aceștia își încep o carieră în off-road.

Noul BMW X4 are o gardă la sol de 204 milimetri și poate traversa un vad cu adâncimea de 500 de milimetri. Pachetul de "off-road" este condimentat cu un unghi de atac de 25.7 grade și un unghi de degajare de 22.6 grade.

Luat separat, BMW X4 este un model agil, cu caracter sportiv și cu sex-appeal. În plus, bavarezii vin cu un pachet tehnologic de top și cu un tren de rulare conceput exemplar. Iar acum revin la paragraful de început și la X3. Toate aceste atuuri enumerate mai sus sunt regăsite și în dreptul lui X3. Ba mai mult, X3 oferă ceva mai mult spațiu și are un preț ceva mai ușor de digerat. Altfel spus, consider că X4 rămâne pe radarul celor care vor să iasă în evidență.

Vizibilitate

Un SUV-coupe cu vizibilitatea bună? Poate doar într-o lume utopică. Așa cum era de așteptat, vizibilitatea oferită de X4 este capitolul în care designerii plătesc tribut tușelor moderne adoptate de SUV-ul bavarez.

Oglinzile laterale sunt proporționate generos. Și cam atât. Montantul A o să-ți dea bătăi de cap fie pe virajele strânse, fie în oraș în dreptul trecerilor de pietoni, iar luneta este una extrem de mică comparativ cu dimensiunile mașinii.

Partea bună: BMW oferă o armată de senzori și de camere video capabilă să-ți ofere o imagine 3D a mașinii atunci când vei face manevre de parcare.

Tehnologie

Dacă BMW X4 n-o să te convingă cu aspectul său ieșit din tipare, cu siguranță tehnologiile puse la dispoziție de producătorul bavarez te vor pune puțin pe gânduri înainte să mergi să vezi și alte modele din segment.

Contactul cu noua eră tehnologică are loc încă din primele secunde: X4 poate fi comandat cu o cheie inteligentă cu display (2.2 inch) care și-a făcut debutul absolut acum doi ani, pe Seria 7. Aceasta îți permite să verifici diferite funcții (uși, poziție, autonomie) prin intermediul unui ecran de mici dimensiuni.

Sistemul multimedia interacționează cu șoferul și pasagerii prin intermediul unui ecran tactil "plutitor". Personal, nu agreez această soluție implementată de BMW, mai ales că alți producători, nu neapărat premium, au reușit să demonstreze că poți integra un ecran în layout-ul general într-un mod mult mai plăcut.

Sistemul poate fi controlat și cu ajutorul controller-ului rotativ amplasat pe tunelul median. Câteva funcții (volum, post de radio, apel telefonic) pot fi accesate și cu ajutorul sistemul de control prin gesturi. La toate acestea se adaugă și un Head-Up Display generos care poate afișa informații de navigare sau limita de viteză pe sectorul de drum pe care se rulează, dar și posibilitatea selectării sistemului de încărcare wireless pentru telefoanele inteligente. 

Tot în acest capitol trecem și sistemele de siguranță, dar și tehnologia capabilă de o rulare semi-autonomă.

Design

Când vine vorba de design, părerile sunt împărțite în două tabere extremiste. Fanii acestui tip de caroserie spun că X4 arată excelent și se potrivește cu spiritul sportiv, în timp ce puriștii mărcii vor huli în continuare decizia BMW de a aduce pe piață un astfel de model.

În cele două zile de test am văzut reacții din ambele părți descrise mai sus, dar cele mai multe s-au terminat cu zâmbete din partea privitorilor. N-am înțeles cum X4 reușește să atragă atât de multe priviri, însă un lucru este clar: oamenii își doresc SUV-uri, iar unul cu forme rotunjite are șanse mari să câștige admirația trecătorilor.

Spre deosebire de vechiul X4, noua generație a primit modificări în zona frontală. Grila frontală este acum ceva mai mare, blocurile optice au fost restilizate, iar proiectoarele au o formă nouă. Spoilerele au trecut și ele prin bisturiul designerilor, iar stopurile vin cu un design nou. Pentru ceva mai multă sportivitate, X4 primește un sistem de evacuare cu două terminații, indiferent de motorizarea aleasă.

Nu ne-a placut

  • Vizibilitate precară
  • Preț piperat
  • Interior care poate fi considerat prea conservator
Date tehnice - BMW X4 2.0 Diesel Turbo (25d) 231CP 4x4 Aut8
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1995
Lungime mm
4752
Putere maxima CP (rpm)
231 (4400)
Latime mm
2138
Cuplu maxim Nm (rpm)
500 (2000)
Inaltime mm
1621
Viteza maxima km/h
230
Greutate kg
1830
Acceleratie 0-100 km/h s
6.8
Ampatament mm
2864
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
60
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
525
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre BMW X4

Ultimele teste

Comentarii (12)

  • SIMPLE MINDS
    Asta-i farmecul modelelor premium germane:sa reusesti sa le dublezi pretul de baza prin adaugarea optionalelor!
    108 18
  • Test (aproape) complet și f. bine scris - deci kudos @Cornel!
    Zic *aproape* doar din cauza veșnicei lipse a decibelilor, timpilor efectiv măsurați pt reprize/accelerații etc., dar asta e, nu mai redeschid cârcoteala - se-ntîmplă doar și la case mai mari.

    În rest, mașina-mi pare f. reușită ca evoluție fără mare revoluție - deși, taman cînd mă gîndeam că-i mai... omenească decît X6 (și mai omenoasă cu portofelele :-)), văzui prețul exemplarului testat - brrr.
    Egal frisoane - de amărăștean *non-premiant*, mdeh.
    37 12
  • Acest test este o gură de oxigen pentru cei care se plâng de puzderia de SUV-uri scumpe. Așa mai merge, mai ales că nu-i diesel.
    18 12
  • Corocsenie Adrian
    Pt. ce ti-ar trebuii o asemenea categorie de masina nu stiu ! Nici nu e buna in offroad, nici nu e spatioasa la cap in spate si in portbagaj, nici prea frumoasa nu e. Cu banii astia exsita seria 4 care are o eleganta si o finete daca vrei fitze. Daca vrei inalt la sol poti alege X2 si e mai util la 4 asta. Si mai ieftin. Si mai frumos. O masina mai inutila ca asta si ca X6 nu am vazut pana acum. E valabil si pt. GLC si GLE coupe de la Mercedes.
    18 13
  • Pe ce criterii Velar e in aceeasi clasa?Nu inteleg,de fapt RR ,momentan nu are reprezentatnt in aceasta clasa...
    7 5
  • Arata superb din spate, frumoasa la interior si din fata, dar din lateral.....te pipi pe ea....
    6 6
  • @Corocsenie Adrian
    Pt. ce ti-ar trebuii o asemenea categorie de mașină nu știu ! => pentru fanul "absolut" BMW
    4 7
  • X4 îmi pare și mie un model superfluu, dar pentru BMW nu-i deloc: în nici 4 ani de existență, fosta generație s-a vîndut în peste 200.000 exemplare!

    Rămîne un mic mister *viața* prea scurtă a precedentei declinări - știind că 7-8 ani e un termen uzual de înlocuire -, dar o ști marketingul bavarez cum stă treaba și din sondarea hachițelor fițoșilor clienți *premianți*. :-)

    Fiindcă, dacă ne gîndim că un simplu facelift costă 300-500 milioane euro (ba chiar 7-800 mil. cînd se mai optimizează și motoare/transmisii), devine clar că BMW are certitudinea recuperării cu profit (mare) a noii investiții - de miliarde.
    Chiar dacă, între noi fie vorba, bordul pare preluat de la fostul. ;-)
    17 7
  • Nu este niciun mister, fostul X4 a venit prea târziu pentru a mai primi un face lift, cum a aparut o nouă generație de X3, din care derivă și X4, a fost logic sa-i scurteze cariera. Situație asemănătoare cu X5, fostul model a fost construit pe o platformă modificată a generației a doua ( 2006-2013), nu mai avea sens un face lift, de vreme ce Bmw are noua platformă CLAR de câțiva ani.
    11 7
  • 80.000 de euro un X4...nici nu stii daca sa razi sau sa plangi...
    9 7
  • @Kirotractor
    300-400 mil costa o masina noua la care nu schimbi platforma
    Nu au bagat mai mult de 20mil
    0 9
  • @ xxx: Sînt cifre reale, oficial comunicate - și mai ales valabile pentru mărcile nemțești așa-zis *premium*. Unde manopera specialiștilor, dar și consultanța managerilor băgători de seamă e plătită altfel ca-n India - exagerat de mult zic eu, dar asta-i ală discuție.

    În orice caz, încă o dată m-am convins că... nu mă fac bine :-) și-mi pierd timpul postând aiurea-n tramvai date mai puțin cunoscute public, dintr-un idealism păgubos.
    5 9

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru