Drivetest Mazda CX-5 facelift (2014-2017)

2.2 SKYACTIV-D 175CP 4x4 Aut Revolution Top
Mazda CX-5 facelift (2014-2017) zoom
de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai
Marti, 19.05.2015
Superstiţii

Nu sunt superstiţios. Primul meu zbor cu avionul s-a făcut pe rândul 13. Drumul către majoritatea examenelor s-a intersectat de multe ori cu o pisică neagră. Iar gurile de canalizare le ocolesc doar pentru că un Dorel ar fi putut să uite ceva atunci când fixa capacul de deasupra.

Aşa că atunci când m-am urcat la volanul unui CX-5 facelift cu numai 13 kilometri la bord, într-o marţi cu presupusele trei ceasuri rele, mi-am zis că nu ar fi un moment bun să fiu superstiţios.

Şi se pare că ghinionul m-a ocolit şi de data asa, pentru că m-am întâlnit cu, poate, cea mai tentantă propunere din segment.

Mazda CX-5 facelift (2014-2017)
2.2 SKYACTIV-D 175CP 4x4 Aut Revolution Top

  • Pret de pornire 22.590 €
  • Pret model testat 36.590 €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Întâlnirea mea cu Mazda CX-5 facelift s-a făcut alături de motorizarea diesel cu patru cilindri, destul de populară în România. Parte din familia eficientă SkyActiv, agregatul de 2.2 litri s-a oferit să mă scape de superstiţii cu 175 de cai putere. Deci nici urmă de cifra 13.

La aceste resurse s-a adăugat şi un cuplu motor extrem de generos, de 420 Nm, resimţit când trebuie, adică pe la 2000 de rotaţii. Momentul motor este atuul SUV-ului japonez, menit să-i insufle un spirit dinamic plăcut. Maşina se mişcă vioi şi acceleraţia răspunde bine solicitărilor de resurse pe o plajă largă de turaţii. Dieselul, antifonat destul de bine, nu îşi pierde din suflul nici după 3000 de rotaţii.

Exploatarea se face cu ajutorul unei cutii automate cu şase trepte, şi ea parte a noii tehnologii SkyActiv. Transmisia are o liniaritate bună şi un răspuns plăcut la retrogradare. Aş putea spune că este la fel de receptivă ca un DSG al celor de la Volkswagen.

Etajarea cutiei este bună, iar forţarea pedalei de acceleraţie permite atingerea unor turaţii înalte, chiar surprinzătoare pentru un diesel.

Consum

Mazda a promis că tehnologia SkyActiv va ţine loc ideii de downsizing, cel puţin pentru moment. Aşa că potenţialii clienţi nu trebuie să se sperie de cilindreea destul de mare a unităţii diesel. Poate doar de taxele locale aplicate motorului de 2.2 litri.

Acesta este echipat cu un sistem Start-Stop care ajută consumul în aglomerările urbane şi este chiar plăcut în utilizare: există mici vibraţii la repornire, dar sunetul nu este pregnant. În plus, sistemul opreşte motorul doar atunci când frâna este călcată ceva mai insistent în timpul staţionării.

Cu ajutorul acestei tehnologii, dar şi graţie modificărilor pe care le-a primit motorul diesel de 2.2 litri, Mazda CX-5 a reuşit un consum de 8.5 litri/100 de kilometri în mod urban. Trebuie să ţinem însă cont şi de faptul că CX-5 era la început de drum, în primii săi 100 de kilometri.

Potrivit datelor oficiale, versiunea testată oferă o medie de 5.5 litri/100 de kilometri, adică suficient de puţin pentru a se dovedi mai zgârcită decât Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan şi Opel Antara.

CX-5 are însă şi doi adversari pe măsură: noul Honda CR-V facelift, al cărui consum mediu într-o versiune similară este de 5.1 litri/100 km, şi Ford Kuga 2.0 TDCI cu 182 de cai putere şi consum de 5 litri/100 km.

Performanţe

Mazda CX-5 facelift îşi doreşte să facă impresie bună şi când vine vorba despre performanţe, pentru că îşi doreşte să contribuie la conturarea spiritului sportiv al mărcii. Prin urmare, Mazda nu a alterat performanţele odată cu faceliftul.

CX-5 reuşeşte să accelereze de la 0 la 100 de km/h în 9.4 secunde, suficient pentru a bate lejer Honda CR-V, Opel Antara, Ford Kuga şi Toyota RAV4. Există însă şi o nucă ceva mai greu de spart: eternul şi longevivul Volkswagen Tiguan.

Viteza maximă este şi ea una suficientă pentru şoselele din România, CX-5 reuşind să se oprească la 204 km/h, cea mai bună valoare, comparativ cu rivalii enumeraţi mai sus.

Interior

Poţi să-ţi dai seama că te afli într-o Mazda şi cu ochii închişi. Mirosul pe care îl au maşinile noi ale constructorului japonez este inconfundabil. Inconfundabil şi uşor insuportabil mai ales într-o maşină care nu a depăşit primii săi 100 de kilometri. Situaţie întâlnită, de altfel, şi în cazul celorlalte maşini noi.

După ce treci de această acomodare olfactivă, totul îţi va părea extrem de primitor şi te va trimite cu gândul în segmentul premium. Mazda a încercat să sugereze subtil asta: butoanele au acum detalii cromate, bordul are şi el inserţii de acelaşi fel, iar plasticul este extrem de moale şi prietenos, oriunde pui mâna, chiar şi în părţile inferioare ale bordului.

Antifonarea a crescut şi ea comparativ cu modelul ante facelift, însă chiar şi în aceste condiţii zgomotul la rulare atunci când sunteţi pe autostradă ar putea părea deranjant.

Ergonomia este bună, atât la nivelul climatizării şi sistemului multimedia, cât şi la nivelul comenzilor de pe volan. Despre spaţiile de depozitare se pot scrie multe, însă o să încerc să fiu cât se poate de scurt: în portiere nu încap decât sticle mici, cotiera centrală este foarte mare şi adâncă, există spaţiu pentru pahare şi sticle, iar la baza planşei de bord se găseşte un spaţiu generos, cu acces uşor, la telefonul mobil.

Spaţiul este generos şi pentru pasagerii de pe locurile din spate, atât la nivelul picioarelor cât şi al capului. În portbagaj e loc suficient pentru bagaje, deşi cei 463 de litri sunt depăşiţi fără drept de apel de către Toyota RAV4 şi Honda CR-V.

În situaţiile în care e nevoie de spaţiu pentru transportarea unor obiecte voluminoase, sistemul de rabatare fracţionată a banchetei spate, botezat Karakuri, ajută rapid la obţinerea unei suprafeţe de încărcare aproape plate.

Preţ de achiziţie

Mazda a avut grijă să alunge toate superstiţiile cu cea mai bine echipată versiune a lui CX-5 facelift. Aşa că primii kilometri ai maşinii pe drumurile din România s-au făcut în versiunea 2.2 SkyActiv-D cu 175 de cai putere, transmisie automată şi nivelul de echipare Revolution Top.

După cum o spune şi numele, acesta include cam tot ce ţi-ai putea dori de la o maşină în acest segment. Preţul este însă şi el destul de piperat, adică 36.500 de euro.

Dacă ne uităm însă în segment, vom observa propuneri mai indecente de atât: un Honda CR-V cu noul motor 1.6 i-DTEC de 160 cai putere, cu 4x4 şi cutie automată ajunge la peste 39.000 de euro. Nici Toyota RAV-4 nu este mai ieftin, atingând pragul de 40.000 de euro.

Rămân totuşi opţiuni uşor mai ieftine, cum sunt Opel Antara şi Ford Kuga, ambele cu valori în jurul a 33.000 de euro. Longevivul Volkswagen Tiguan se apropie foarte mult de Mazda cu o valoare de 35.500 de euro.

Siguranţă

Mazda CX-5 a fost cotat cu cinci stele de către organizaţia EuroNCAP la sesiunea de testare la care a participat varianta ante-facelift. La vremea respectivă, modelele erau testate după un barem mai puţin sever decât cel aplicat odată cu începutul anului 2015, dar japonezii afirmă că au operat modificări la nivelul caroseriei pentru a asigura un nivel cât mai ridicat al siguranţei pasive şi că tehnologiile din dotarea lui CX-5 promit un nivel ridicat de siguranţă activă.

SUV-ul japonez se bucură de toate sistemele pe care le anunţă şi rivalii din segment. De asemenea beneficiază de airbag-uri frontale, laterale şi cortină pentru pasageri, în situaţiile extreme în care toate sistemele de siguranţă activă nu mai au cu ce să mai ajute situaţia şi are loc un impact.

Am rămas cu o impresie bună în urma testării sistemului de cruise control adaptiv, corelat cu o avertizare şi o corectare la depăşirea benzii de mers. De reţinut faptul că senzorii simt aproape imediat că nu ţineţi mâna pe volan şi vă atenţionează insistent cu un semnal sonor.

Modelul are şi un sistem de monitorizare a oboselii şoferului, care operează în mod intuitiv şi urmăreşte comportamentul său la volan în calupuri a câte 20 de minute, evaluând diferenţele de reacţie şi de manevrare a comenzilor în perioadele respective. 

În cazul în care este detectată o fluctuaţie similară cu cea care are loc atunci când şoferul este pe cale să adoarmă sau conducătorul auto pare semnificativ mai obosit faţă de cum era în momentele precedente, maşina emite o recomandare audio şi vizuală pentru o scurtă pauză de la condus.

Ţinută de drum

După cum spuneam şi mai sus, numele Mazda a fost asociat întotdeauna cu sportivitatea, o caracteristică inaugurată de cel mai popular roadster din lume, MX-5, şi continuat apoi de toate modelele mărcii.

Aşadar, CX-5 îşi propune să fie una dintre cele mai sportive alternative din segment. Şi reuşeşte. Ruliul este estompat în mare măsură, iar SUV-ul nu dă senzaţia de nesiguranţă pe segmente de drum virajat. Aderenţa este asigurată de un sistem 4x4 care împarte inteligent cuplul între punţi, iar direcţia este precisă, asigurând un nivel bun de intuiţie a traiectoriei ideale.

Faceliftul a adus însă îmbunătăţiri şi la capitolul confort. Deşi vorbim despre o suspensie care se simte bine pe drumuri de munte, ea poate absorbi acum şi mai bine denivelările şi gropile. E drept că în acest segment sunt şi alternative mai confortabile, cum sunt Ford Kuga şi Honda CR-V, însă în cazul lui CX-5 vorbim despre un compromis ideal. În plus, suspensia nu este zgomotoasă.

Despre capacităţile noului CX-5 facelift în teren accidentat nu sunt foarte multe de spus. Maşina rămâne la fel de profană, ea fiind destinată cel mult unor drumuri forestiere şi nu unor şleauri adânci, cu noroi sau zăpadă. 

Vizibilitate

Mazda CX-5 este un model bine proporţionat la acest capitol, chiar dacă nu are o suprafaţă vitrată generoasă. Montantul parbrizului de pe partea şoferului este destul de mare şi intră în câmpul vizual la virajele strânse, dar modelul compensează printr-un set de oglinzi laterale de dimensiuni generoase şi o vizibilitate bună la nivelul parbrizului.

Acesta este înclinat destul de mult, dar reuşeşte să fie potrivit pentru nevoile de vizibilitate la nivelul acestui segment. Montanţii C sunt şi ei generoşi, iar luneta este destul de îngustă.

Tehnologie

Odată cu faceliftul, Mazda CX-5 are parte şi de un transfer de tehnologie, extrem de generos. Pe lângă elemente banale cum sunt scaunele încălzite, oglinzile rabatabile electric, climatizarea pe două zone, scaunele cu memorie şi reglare electrică, farurile adaptive cu LED, senzorii de ploaie şi parcare, noul Mazda CX-5 va adopta şi noul sistem multimedia întâlnit deja pe fraţii Mazda3 şi Mazda6. Acesta poate fi comandat cu ajutorul butoanelor poziţionate pe consola centrală, o idee împrumutată de la modelele segmentului premium.

Printre funcţiile sale trebuie să amintim de conectarea facilă cu telefonul mobil, conexiunile multiple pentru medii de stocare externe şi o navigaţie 3D extrem de plăcută, care poate afişa fidel conturul unor clădiri importante din Bucureşti.

Pe lista noilor tehnologii există un sistem Bose cu nouă difuzoare şi un sistem care te ajută să ieşi cu spatele din parcare.

Design

La nivel estetic, designul Kodo nu a fost niciodată mai bine integrat. Mazda CX-5 este unul dintre cele mai atrăgătoare SUV-uri din segment, iar acest lucru este confirmat de multitudinea exemplarelor ante-facelift pe care le vedem pe străzile din România.

Modelul japonez nu s-a schimbat mult comparativ cu vechiul produs, pe lista noutăţilor estetice fiind trecute doar câteva linii noi la nivelul blocurilor optice faţă şi spate şi la nivelul spoilerelor.

Deşi e nevoie de un ochi avizat pentru a trece în revistă toate noutăţile, spiritul proaspăt al noului Mazda CX-5 se simte, ajutând crossover-ul să ţină pasul cu alte propuneri seducătoare din segment: Honda CR-V sau Ford Kuga.

Nu ne-a placut

  • Luneta îngustă
  • Preţ uşor piperat
  • Zgomot de rulare la viteză mare
Date tehnice - Mazda CX-5 facelift (2014-2017) 2.2 SKYACTIV-D 175CP 4x4 Aut Revolution Top
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2191
Lungime mm
4555
Putere maxima CP (rpm)
175 (4500)
Latime mm
1840
Cuplu maxim Nm (rpm)
420 (2000)
Inaltime mm
1670
Viteza maxima km/h
204
Greutate kg
1495
Acceleratie 0-100 km/h s
9.4
Ampatament mm
2700
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
58
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
463
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mazda CX-5 facelift (2014-2017)

Ultimele teste

Comentarii (14)

  • Etalonul Volkswagen Tiguan. tare a ajuns si asta reper in segment. asta e ras
    40 23
  • nu Quashquai este etalonul segmentului? de cand a devenit Tiguan? Dupa vanzari, stiu ca inca nici un model nu a reusit sa surclaseze pe Quashquai.
    41 16
  • antonny
    Pentru cei de la Automarket etalon e decat marca VW
    34 14
  • Cam au dreptate baietii. Qashqai reprezintal etalonul in segmentul minisuv :
    http://left-lane.com/european-sales-2014-midsized-suv-segment/
    #2 ii apartine Tiguan-ului ce e drept dar are de recuperat.
    17 10
  • "...agregatul de 2.2 litri s-a oferit să mă scape de superstiţii cu 175 de cai putere. Deci nici urmă de cifra 13." 175 de cai 1+7+5=13 . Bad luck confirmed :D
    29 6
  • Eu vreau sa iau un CX-5 dar Land Rover Discovery Sport pare mai tentant pentru 4000 de euro in plus.
    22 14
  • @a....

    mai deschide si tu o carte de ....google :)

    ciudata e aparitia instantanee a unor labutze verzi la fel de ignorante. Sau baietii de la reprezentante incep sa simta concurenta in ceafa?
    10 21
  • Eu ma intreb unde-i ivanoff?... Oare nu i-au mai dat acces la sala de net? :)
    11 10
  • Medicul
    Pai ivanoff este vianu. Astazi nu si-a luat medicamentele si posteaza sub alt pseudonim.7E54
    12 12
  • Eu ma intreb unde e Marean Nedelcu...asta daca nu e tot vianu :-P
    7 10
  • Ciudat e , ca @vianu era ascuns ca spam, si brusc a capatat '' 7 manute verzi'' :)))))) ........ si eu cred acelasi lucru. Marian.Nedelcu alias Ivanoff cu multe fete.
    7 1
  • interior plictisitor - invechit
    2 9
  • marcel iures
    Am fost am vazut si nu mi se pare mazda meritorie ptr scorurile astea 4.5 e un pic exagerat si nu ma refer doar la modelul asta cat si la celelalte asa o exagerare a valorii masinilor Mazda
    0 7
  • 4.5 e exagerat din ce punct de vedere? Aaa, pt ca nu e faultwagen...
    5 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru