Feedback

DrivetestSuzuki Vitara

1.6 Diesel (DDiS) 120CP 4x4 Man6 Spirit
Test drive Suzuki Vitara zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 03.09.2015
Tentații accesibile

Suzuki a prins taurul de coarne și a revenit în atenția publicului cu o avalanșă de modele noi. Japonezii au lăsat baltă strategia actualizării constante a lui Swift și micile modernizări ale lui Jimny și au lansat câteva modele moderne. Unul abia a fost prezentat - noul Suzuki Baleno, iar două dintre acestea sunt deja în showroom-uri sunt formă de crossovere: S-Cross și Vitara. Ambele vin cu promisiuni mari în segmentele de care aparțin.

Vitara este propunerea Suzuki pentru cei care caută un SUV accesibil care să aibă și tracțiune integrală care să fie oferit cu tehnologii moderne la bord, fără a uita de latura utilitară a acestui segment. Chiar dacă Vitara nu va putea să facă ce face un Jimny pe teren accidentat, noul SUV al japonezilor poate să-l alerge pe Duster de toți banii pe șosele, chiar dacă nu va putea să ajungă la fel de ușor pe unde poate să meargă SUV-ul din Mioveni.

Vitara mai vine cu câteva lucruri speciale în segment: poți să-l cumperi cu tracțiune integrală în compania ambelor motorizări, dotări generoase și posibilități de personalizare. Într-un fel, este rețeta pe care Renault se teme să o aplice în gama Dacia crezând că nu va cumpăra suficientă lume o mașină accesibilă pe care să o poți personaliza. Să vedem la ce îi mai dă lecții Vitara lui Duster.

Suzuki Vitara
1.6 Diesel (DDiS) 120CP 4x4 Man6 Spirit

  • Pret de pornire 14.100 €
  • Pret model testat 22.000 €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Suzuki oferă doar două motorizări în gama Vitara: un motor alimentat cu benzină și un diesel. Exemplarul testat de noi a fost echipat cu propulsorul diesel de 120 CP (sigurul nivel de putere) și cu tracțiune integrală decuplabilă. Variantele 4x4 AllGrip ale lui Vitara au mai multe moduri de rulare (Auto, Sport, Snow, Lock) și permit, printre altele, decuplarea tracțiunii integrale pentru a ajuta la economisirea de carburant.

Unitatea 1.6 diesel din dotarea lui Vitara are un cuplu maxim foarte bun, de 320 Nm, atins încă de la 1.750 rpm. Asta înseamnă că mașina trage de jos și poate să atingă vitezele regulamentare de circulație în țara noastră fără să urce prea tare în ture. Dar, chiar și când urcă în ture, Vitara este destul de silențioasă, cu toate că sunetul specific al motoarelor diesel se face auzit dacă vorbim despre pornire și de turații de peste 2.500 rpm.

Mașina are un răspuns vioi la apăsarea accelerației și asigură reprize agreabile, cu toate că pentru un sprint 80-120 km/h este mai potrivită treapta a patra decât a cincea. Chiar și cu etajarea ceva mai lungă a cutiei, Vitara este un companion bun de drum și plăcut de condus, iar timoneria cu cursă scurtă și precisă își are meritele la această remarcă.

Pentru un punctaj mai mare, n-ar fi stricat mai multe variante de putere pentru ambele motorizări din ofertă, iar transmisia automată și motoarele diesel obișnuiesc să facă perechi bune.

Consum

Varianta testată de noi a lui Suzuki Vitara are un consum mixt declarat de 4.2 litri la sută. Teoretic, Vitara are mulți concurenți în segment, dar puține sunt modelele care oferă și tracțiune integrală ca opțiune. Iar tracțiunea integrală (denumită AllGrip la Vitara) ca alternativă la orice motorizare și orice echipare este o noutate absolută în această nișă a lumii auto.

Revenind la consum, subiectul acestui capitol, observăm că Suzuki notează un mediu mixt clar mai bun decât restul concurenților 4x4 din această zonă de putere, care nu scad sub 4.5 litri și ajung chiar la 6.1 litri la sută în cazul lui Yeti. Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 anunță un consum mixt de 5.2 litri la sută, de exemplu.

În cadrul testului nostru, am reușit să stabilim un consum urban de 6.9 litri la sută. În regim extraurban, computerul de bord ne-a afișat 5.8 litri la sută. Pe autostradă, la 130 km/h, Vitara afișează 2.100 rpm în treapta a șasea și un consum de 7.7 litri la sută. Toate cu aerul condiționat în funcțiune.

Performanţe

Suzuki Vitara 1.6 diesel anunță 12.4 secunde pentru 0-100 km/h și o viteză maximă de 180 de km/h, referințe modeste pentru segmentul SUV-urilor mici diesel 4x4. Mokka utilizează la maximum cei 16 cai în plus și reușește în aceleași condiții 10.3 secunde și 187 km/h, iar Skoda Yeti se mișcă aproximativ la fel de rapid (12.2 secunde și 174 km/h). 

Pentru amatorii de statistici, notați faptul că cel mai rapid diesel de 110-130 CP din segment este cel al lui Jeep Renegade, în compania căruia modelul accelerează de la 0 la 100 km/h în 10.2 secunde.

Interior

Vitara este cel mai proaspăt rival al lui Duster, iar asta ne-a făcut să fim extra-atenți la interior. Principalul lucru pe care îl are în plus față de competitorul său din Mioveni este posibilitatea personalizării interiorului. Sunt posibile comandarea de elemente lucioase asortate cu nuanța exterioară, alegerea textura unor zone colorate de pe bord și chiar alegerea tipului de ceas analog care vrei să stea în fața pasagerilor: cu cifre arabe sau kanji. 

Suzuki Vitara are un interior practic și ergonomic, sistemul său multimedia fiind amplasat mult mai bine decât este cel al lui Duster. Are chiar și zone acoperite cu Alcantara și volan îmbrăcat în piele. Nici scaunele nu sunt rele: cele din față sunt confortabile (și încălzite de la nivelul de echipare 2/4) în ciuda faptului că nu au un suport lateral foarte generos (dar tot mai bun decât al lui Duster). Bancheta spate are spătarul suficient de înclinat cât să fie confortabil și șezutul este potrivit de moale pentru a face suportabil un drum lung.

Hiba lui Vitara la interior este faptul că materialele din plastic de pe suprafețele mari (bord, consolă centrală, fețe de uși) sunt tari. Și nu în sensul pozitiv al expresiei. Pe lângă rigiditate, au un aspect care nu este tocmai fericit, granulația lor amintind pe alocuri de mașinile de volum din anii '90 fabricate de Daewoo, de exemplu.

Vitara compensează când vine vorba de spațiu, capitol la care este printre cele mai generoase modele din segmentul din care face parte. Deși este un SUV de clasă mică, nu te simți înghesuit în Vitara. Portbagajul are 375 de litri, depășit doar de cel al lui Renault Captur (care vine cu doi litri în plus).

Preţ de achiziţie

Suzuki reușește să ofere al doilea cel mai ieftin SUV de segment B disponibil cu tracțiune integrală. Al doilea după Dacia Duster.

Chiar și fără tracțiune integrală, Vitara este o propunere tentantă, mai ales pentru cei care au "alergie" la marca Dacia. Luați de exemplu comparația între versiunea de bază a lui Vitara pe benzină și cele ale concurenților din segment publicată într-un articol dedicat pe Automarket. Veți oberva imediat diferențe de 2.000 de euro în favoarea modelului Suzuki în raport cu principalii rivali.

În cazul mașinii testate de noi, dieselul de 1.6 litri și 120 de cai putere în versiunea de echipare mijlocie cu 4x4 AllGrip, prețul acesteia ajunge la 22.000 de euro. Cu încă 1.000 de euro, cumperi varianta de echipare de top.

Dacă vă sună mult, o simplă privire în curtea concurenților ne arată că Vitara este mai ieftin decât un Opel Mokka echivalent, în timp ce Yeti și eventual Renegade sunt deja la mii de euro distanță.

Singurele alternative accesibile rămân, astfel, Renault Captur, care însă nu are diesel decât de 90 de cai putere și nu este oferit deloc cu tracțiune integrală, și Dacia Duster, care reușește să se califice foarte bine ca preț și va fi unul dintre rivalii de showroom ai lui Vitara.

Chiar dacă Duster nu vine cu toate dotările lui Vitara și nici cu același nivel de confort interior, un client de Duster ar putea să arunce o privire și la Vitara, pe când invers nu prea se întâmplă acest lucru. În orice caz, cine vrea să facă și off-road cu SUV-ul său accesibil va alege Duster, iar cine vrea un SUV accesibil cu motor diesel, tracțiune integrală și fără prea multe ieșiri în teren accidentat ar trebui să se gândească serios la Vitara.

Siguranţă

Suzuki Vitara este o surpriză plăcută, reuşind să adune 5 stele EuroNCAP după criteriile dure ale anului 2015 ale organizaţiei independente de siguranţă. Detalii aici.

La nivelul elementelor de siguranță din dotare, Vitara stă bine în segment. Încă de la echiparea standard, Vitara are șapte airbag-uri, dintre care unul pentru genunchii șoferului, iar începând cu al doilea nivel de echipare are un sistem de frânare automată bazat pe un radar ascuns cu măiestrie în sigla Suzuki aflată pe grilă. Sistemul respectiv te avertizează de un impact iminent la viteze mici și acționează activ la viteze ceva mai ridicate decât cele urbane. Tot de la al doilea nivel de echipare regăsim pe mașină luminile de zi cu LED și cruise controlul adaptiv.

Ţinută de drum

Suzuki Vitara este încadrat în zona superioară a segmentului SUV-urilor de clasă mică. Cu excepții mici, toate modelele din segment sunt orientate spre o rulare confortabilă. Duster plusează cu capacități off-road excelente pentru un model standard, iar Vitara contraatacă printr-un pachet interesant: câte puțin din fiecare. Ca la un bufet suedez. Are suficiente capacități off-road (unghi de atac de 18.2 grade și un unghi de degajare de 28.2 grade) și este oferită și cu tracțiune integrală, o gardă la sol rezonabilă, un nivel bun de confort la rulare și stă bine și pe șosea.

Tracțiunea integrală AllGrip are patru moduri de rulare. Auto, Sport și Snow fac exact ce le spune numele, iar modul Lock blochează diferențialele și trimite cuplul roților cu aderență indiferent de situație, cât timp ai și anvelope adecvate suprafeței.

Direcția lui Vitara este perfectibilă, fiind destul de asistată și pierzând din feedback atunci când o soliciți intens, dar redă mai mult decât ne transmit modelele unor competitori. Suspensia nu absoarbe gropile la fel de bine precum face Dacia Duster, dar un Vitara poate să fie semnificativ mai dinamic decât SUV-ul din Mioveni pe un traseu virajat pe șosea. În special când comparăm modelele echipate cu anvelopele standard. La aceeași comparație, Duster câștigă în off-road. 

Vizibilitate

Vitara nu face compromisuri de vizibilitate pentru artificii de design. Nu avem un parbriz înclinat puternic și nici o lunetă tăiată să pară că SUV-ul din față este ceva coupe rătăcit pe o caroserie înaltă.

Așadar, Vitara vine cu montanți laterali de dimensiuni rezonabile, care nu te încurcă, un montant al parbrizului care deranjează rar șoferul și cu o cameră video de marșarier de rezoluție exemplară pentru segment. Aceasta din urmă compensează micile deficiențe cauzate de montanții C ai mașinii.

Poziția la volan este suficient de înaltă cât ai vezi mai multe și mai departe, cum se întâmplă la orice SUV, dar suficient de joasă încât să simți ca într-o compactă ceva mai înaltă.

Tehnologie

Vitara vine în acest segment cu câteva dotări mai rar întâlnite. Spre deloc, în cazul unor concurenți direcți. Poți să comanzi sistem de frânare automată cu radar în sigla de pe grilă, tempomat adaptiv cu distanță reglabilă, cameră video de marșarier cu rezoluție mare și sistem de navigație cu ecran tactil și conectivitate smartphone.

Mai mult decât atât, Vitara vine cu ecranul tactil și cu scaune încălzite încă de la echiparea Passion (2/4). Ceea ce este excelent și înseamnă un pachet dotări/preț la fel de tentant ca oferta aproape imbatabilă de la Dacia. Aerul condiționat este cu reglare automată pe două zone și comandă digitală - un alt plus în fața lui Duster.

Design

Suzuki Vitara arată nesperat de bine. Chiar și cu rivali care au pus totul pe masă pentru un design cât mai extravagant, Suzuki a reușit să facă un model care să aibă ceva capacități off-road și să arate și a mașină prietenoasă cu orașul. 

În plus, poți să personalizezi exteriorul lui Vitara și să-ți iei, de exemplu, plafon și capace de oglinzi într-o alte culoare față de caroserie. Dacă nimerești o combinație de culori fericită, vei avea o mașină frumoasă care va atrage multe priviri și cu care nu-ți va fi rușine să te afișezi.

Te costă 800 de euro în plus față de echiparea Passion (a doua din gamă) ca să ai un Suzuki Vitara vopsit în două culori. 

Nu ne-a placut

  • Materiale plastice dure
  • Gardă la sol mai mică decât a lui Duster
  • Anumite finisaje interioare
  • Mașina se simte mai sensibilă decât Duster pe denivelări
Date tehnice - Suzuki Vitara 1.6 Diesel (DDiS) 120CP 4x4 Man6 Spirit
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1598
Lungime mm
4175
Putere maxima CP (rpm)
120 (3750)
Latime mm
1775
Cuplu maxim Nm (rpm)
320 (1750)
Inaltime mm
1610
Viteza maxima km/h
180
Greutate kg
1295
Acceleratie 0-100 km/h s
12.4
Ampatament mm
2500
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
47
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
375
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Suzuki Vitara

Ultimele teste

Comentarii (4)

  • n-are succes ca lumea ia duster........daca ar fi mai scumpa ar lua-o
    1 19
  • Am trait sa o vad si pe asta: masina care are un nume ca care istorie dupa el are garda mai mica decat duster, da-o dreakului de treaba
    9 10
  • interesant consumul obtinut pe autostrada, sigur nu-i greseala de redactare?Cu s cross diesel 4x4 diesel (aceeasi platforma tehnica cu vitara testata), consumul la 130 pe cruise cu accelerari in depadiri, aer conditionat, 2 persoane, bagaje si 34 grd afara este de doar 5,7 (pe soarelui). Am facut test cu 110 (nu ma grabeam), consum, 4,0, tot cu aerul conditionat pornit..
    10 1
  • Am o intrebare pt d-ul Sebastian Toma. Cum ati făcut testul de consum? Acest autoturism are consumul mediu sub 5% - spun acest lucru in calitate de detinator. Chiar automarket într-un test din Portugalia a obtinut 4.8 mediu .
    Deci...de ce ati facut mentiuni eronate?
    7 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru