@alex, am citit si eu articolul aseara. Se pare ca totusi tinta finala sunt LFP chiar daca in ziua de azi par inca departe. Eu sunt ferm convins ca vor gasi o solutie sa mentina o presiune controlata pe timp nelimitat sau de ce nu, sa elimine necesitatea unei apasari constante pe elementele bateriei.
https://insideevs.com/news/772188/volkswagen-unified-battery-cell-solid-state-lfp/
In clipa in care banii din petrol pentru ice se subtiaza, tehnologia electrica va avea resurse tot mai multe si piedici tot mai putine pentru atingerea potentialului real. Pentru unii pare fantasmagoric si au impresia ca nu mai e nimic de facut in electricitate, dar de fapt bateriile si mobilitatea electrica sunt abia la inceput. In laboartoarele R&D din toata lumea inginerii lucreaza non stop la perfectionarea tehnologiei iar rezultatele incep sa se vada. Chiar daca totul s-ar opri aici, desi nu cred asa ceva, intre un V8 cu 500 km raza de actiune si $100 pe rezervor, prefer oricand o masina electrica cu 7-800 km range si $15 pe incarcare.
Pe termen lung, complicatiile, riscurile si mentenanta unui motor + transmisie nu merita. Variatiile pietei de petrol, sensibila la cea mai mica miscare geo-politica sunt stresante. Ca sa nu mai spun cate razboaie sunt cauzate si finantate de petrol. Big pas.
Batalia se va de de-acum incolo la cresterea densitatii de energie pe unitate de masa/volum.
Este clar ca buna ziua ca pentru niste performante decente ai nevoie de o baterie de minimum 100kWh. BMW a ajuns la 108kWh, GM la 204kWh. Mercedes se incapataneaza sa ramana la 85kWh pe GLC, de unde si range-ul de "doar" 713km. Ambele masini, iX3 si GLC au o eficienta fantastica, ne mai vorbind de viteza de incarcare.
De ramarcat la experimentul din articol este faptul ca o masina de serie a egalat, ba chiar a depasit usor, performanta unui prototip proiectat pentru eficienta maxima. Acuma e foarte drept ca si masina asta de serie arata ca un ou, dar eu sper ca la generatiile viitoare, Mercedes va angaja un designer cu capul pe umeri si va readuce normalitatea in casa. GLC-ul electric a deschis un trend foarte bun, si sper ca ceea ce vine de-acum incolo sa fie pe acelasi calapod.
Este foarte interesant ca Europenii abia acum au simtit ca le-a ajuns cutitul la os (china+trump tampitul) si par chititi sa scoata din nou masini in buna traditie europeana: solide, performante si fiabile. O componenta extrem de importanta la masinile electrice este software-ul. Mercedes (si probabil BMW) stau foarte bine la capitolul asta. VW pe de alta parte a avut un start incert in lumea electrica, dar prin alianta cu Rivian se pare ca lucrurile se vor pune la punct. Rivian si tesla sunt poate intre cei mai buni de pe piata la ora actuala. Se pare ca abia de anul asta, VW va incepe sa produca masini echivalente calitativ cu ceea ce au facut foarte bine pana acum (Golf, Passat, Touareg, etc).
Toti anii astia stirile au venit cu semnale mixte si incerte in ceea ce priveste viitorul electric. Parerea mea umila este ca alta cale nu prea mai exista. Motoarele pe combustie sunt compromise pentru ca si-au atins maximul si prea putini mai baga bani in ele in ziua de azi. Da, Mercedes va lansa un nou V8, au un inline 6 exceptional, dar cred ca au rol doar de sursa de venituri pana cand electricitatea va fi dominanta. V8-ul este o reactie la raspunsul negativ al pietei la bagatul pe gat al motorului in 4 cilindri, in special clientilor AMG. Probabil au avut un V8 abandonat si l-au resuscitat la repezeala. Tranzitia la electricitate nu se va face imediat si nu atat de repede cum au pus-o pe tapet capetele luminate din UE. Dar bateriile vor fi tot mai performante, capacitatile de incarcare tot mai numeroase si mai rapide iar din clipa aia nu prea va mai fi cale de intoarcere. Un factor critic va fi si mentinerea sau cresterea capacitatilor de productie al electricitatii si mentinerea unui pret rezonabil la kilowatt.
Vom vedea, dar pentru mine sa conduc iarasi o masina pe benzina mi se pare un pas urias inapoi. Vara asta am consumat o jumatate de rezervor de benzina la CLK. Atat. I-am facut schimbul de ulei pentru ca a trecut timpul, nu pentru ca am pus kilometri pe ea. 9L de Liqui Molly Molygen si filtru = $125.00 USD. Cu pompa de vacuum, simplu si curat, intr-o jumatate de ora a fost totul gata. Masina merge exceptional si este fantastic de bine construita pentru varsta care o are. Cred ca este intre putinele pentru care inca nu uit complet de ICE.
Dar pentru viata de zi cu zi si toate accesoriile unei masini moderne, prefer masinile electrice. Ambele tehnologii sunt foarte bune, fiecare cu utilitatea si frumusetea ei. Iar acum cand ma pregatesc sa parchez CLK-ul peste iarna, imi dau seama, cu umilinta, ca sunt extrem de norocos sa am intre cele mai bune oferte la ora actuala din ambele lumi. In clipa asta, nu mai am loc nici de ranchiuna, nici de frustrare, de nici un fel de negativitate. Inteleg ambele tabere si tot ce pot sa fac este sa ofer o parere sincera si echilibrata.
Bucurati-va de tot ce aveti, pentru ca anii trec extrem de repede iar calitatea vietii noastre depinde doar de noi, de intelepciunea de a-ti intelege limitarile si arta de a gasi multumirea in cadrul acestor limitari.
Ce cruda e viata asta. Alea pe combustie raman la 3 cilindri, in timp ce electrica primeste upgrade la baterie.
Probabil ca Renault a inteles ca trebuie sa bage banii unde are sens. Pana la urma vanzarile dicteaza totul, indiferent de propaganda.
Tesla e compromisa permanent de prezenta lui musk si asocierea cu salutul nazist si extrema dreapta.
Initial am crezut ca-i dau pachetul sa se care si sa-i lase in pace sa-si vada de masini. Dar nu, baietii au impresia ca daca tipul mai sta la firma o s-o puna pe picioare. Cei care au propus si votat asta sunt niste incompetenti carora le e frica sa ia taurul de coarne si sa dea cu el de pamant. Este si o dovada de cat de prost citesc unii piata si opinia publica.
Bineinteles, astea sunt doar speculatii. Ceea ce se intampla in spatele cortinei, miscarile financiare, provenienta banilor si evaluarea la bursa, sunt lucruri pe care e foarte putin probabil sa le aflam vreodata. Desi, teoretic, totul e posibil.
Ultimele comentarii
1827 in total