Chris Bangle: "Designul auto are nevoie de schimbare, iar designerii nu au curajul s-o facă"

de Mircea Meșter
Vineri, 30.08.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Omul care a schimbat faţa BMW în anii '90-2000 susţine că designerii de astăzi trebuie să treacă la o nouă eră, dar acestora le lipseşte atitudinea. "Schimbarea nu are loc", crede Bangle.

E nevoie urgentă de o schimbare în designul auto.

Chris Bangle
Ex-designer şef BMW
Chris Bangle, designerul care a influenţat controversatele linii ale modelelor BMW de la începutul secolului, susţine că principala problemă a designului auto de astăzi este lipsa de curaj a oamenilor de creaţie. Bangle spune că termenul adecvat pentru a descrie atitudinea designerilor de maşini este "manierism", un termen care sugerează un respect mult prea mare pentru liniile clasice şi o lipsă de curaj şi atitudine.

"E nevoie de o schimbare reală în designul auto, iar acest lucru nu se vede deloc în ziua de azi. Până şi conceptele de astăzi nu fac decât să anticipeze un nou model de serie. Se numeşte asta inovaţie? Nu. Până la urmă, asta impiedică designul auto să treacă într-o nouă eră", spune designerul american care a schimbat întreaga faţă BMW la lansările unor generaţiilor anterioare ale modelelor Seria 1, Seria 3, Seria 5, Seria 6, Seria 7, X3, X5 şi X6.

Deşi criticate de puriştii BMW, modelele create de BMW au ajutat constructorul german să treacă în faţa Mercedes-Benz în vânzări la nivel mondial. 

Bangle, care a plecat de la BMW în 2009 pentru a se dedica unor proiecte personale, susţine că jobul de designer-şef al unui mare constructor auto este unul foarte solicitant: "Desenarea maşinilor te consumă, pentru că ai nevoie de spirit, iar ăsta e un lucru care cere multe fizic şi psihic. Nu e un ceva ce poţi face part time. Ori te implici trup şi suflet, ori iese prost", spune Bangle, care susţine că a avut multe oferte de a se alătura unor alte companii după ce a plecat de la BMW. "Am iubit ce făceam la BMW, dar trebuie să ştii când să pleci de la masă", încheie Bangle într-un interviu excepţional acordat celor de al Automotive News.

via Automotive News

Comentarii (24)

  • Cum sa schimbam Design-ul substantial??? Sa intoarcem masinile cu susul in jos, CE?????
    5 61
  • @lorinczi.thomas - atata stii atata zici...
    42 12
  • razorsbk
    @lorinczi.thomas: STAI JOS ! Nota 4 !
    42 13
  • era Bangle a fost cea mai buna de la BMW dupa parerea mea........
    macar omu asta a avut curaju sa revolutioneze o intreaga gama de masini.....
    sa nu uitam ca masinile desenate de el sau vandut ca painea calda....
    36 33
  • rar vezi o masina mai urat ca si cocosatul x6.... la uratenii: juke,opel moka....
    10 10
  • Gusturile nu se discuta. Nu mai dati maini rosii cu salbaticie ca este inutil si absurd.

    Bangle a revolutionat intradevar dar de exemplu seria 5 a devenit o gluma proasta, un tablou fortat si retusat parca de 10 artisti. Spoilerul incorporat imi creaza si acum stari de voma.

    Bangle este un curajos, un vizionar dar este in acelasi timp absurd, excesiv de abstract.

    Cred ca Bangle ar putea crea capodopere in industria auto daca ar lucra de la la egal la egal, in echipa cu un alt mare designer ....poate cu Walter de Silva sau cu Alfonso Albaisa.

    Si ca o paranteza: Bangle nu a plecat de la masa. Lui i s-au luat tacamurile si scaunul. Germanii au fost cat s-a putut de elengati dar mai mult nu mergea. Intr-un fel imi pare rau de el. Fara ironie.
    28 23
  • alo lorindaciathomas,cand ti se murdaresc chilotii nu ai intorci pe dos ci ai schimbi!!!
    4 2
  • @tzenu_bmw
    S-au vandut ca painea calda ptr ca era BMW, nu ptr ca era bangle designer.
    Mai mult ca sigur se vindeau si mai bine daca nu era el.
    Uitat-te la BMW azi.
    15 4
  • inexorabil
    Păi ce au ajuns astăzi "ştiinţele spiritului" : literatura (atât poezia, cât şi proza), pictura, gravura, sculptura, muzica, arta în ansamblu? Au aceeaşi semnificaţie sau importanţă pentru omul postmodern precum nişte scaieţi de pe maidan. Prin analogie, de ce să stea altfel situaţia în domeniul arhitecturii auto? Excepţiile nu întăresc regula, ci invers: regulează întărirea (împietrirea de suflet). În concluzie, starea de ordine a lumii de astăzi este moartea, dar nu cea ca atare, ci cea "activă", care se zbate să devină viaţă, să lase "ceva bun" în urmă, după ce îşi dă obştescul sfârşit şi se integrează în moartea cea de toată veşnicia.
    12 5
  • @inexorabil
    ....entropia...
    3 0
  • Bangle...stai jos.....din cauza "revolutiei" tale am ajuns sa nu imi mai placa designul BMW.

    Si acum se mai vad in designul BMW urmarile infantilitatilor tale. Dizainarul lu' peshte prajit.
    11 7
  • si mai zici ca francezii au fost revolutionari, insa revolutia au purtat-o doar unii.

    vechiul c6 si vel satis.
    13 10
  • @tzenu, sti ce mi se pare mie interesant? Ca atunci cand a desenat Seriile 7 si 5, foarte multi l-au hulit pe acest om. Dar cu toate astea BMW a avut incredere in designul propus de el, vanzarile au crescut si ca sa vezi, urme din designul propus de el inca se mai "simt" la cateva modele actuale.
    Nu sunt adeptul schimbarilor mari in design, pentru ca designul de multe ori este mod de afirmare, poate face parte din specificul si caracterul unei marci/masini (de exemplu ultimele model Maserati).
    De multe ori si designul transmite un mesaj.
    17 10
  • Din cate stiu Bangle a desenat doar seria 7 , seria 5 fiind desenata de actualul sef de design Adrian van Hooydonk iar seria 3 de un designer japonez . Singurul merit a lui Bangle este ca era seful echipei de desing.
    1 5
  • @LauCalin
    Vanzarile au crescut pentru ca masele nu au neaparat cele mai bune gusturi.De aceea in Romania se asculta manele la tot pasul,de aceea in intreaga lume se asculta Miley Cyrus si Justin Bieber,de aceea avem in ultima vreme "placerea" de a vedea numai filme cu vampiri si cu mutanti,de aceea oamenii sunt innebuniti de fotbal si de alte sporturi(in aceasta categorie ma aflu si eu dar trebuie sa recunoastem ca,desi nu e neaparat gresit,nici productiv nu e).Asta a fost succesul lui Bangle:a desenat ceva de prost gust(cu exceptia a vreo doua modele) care sa prinda la mase.Parerea mea!
    5 2
  • inexorabil
    Imi pare rau pentru domnul Bangle, sigur este un vizionar, dar eu cred ca se inseala in privinta afirmatiei ca astazi predomina liniile clasice !? Nu predomina nimic altceva decat o lipsa cronica de imaginatie la toate marcile (cu unele exceptii salutare), care "imprumuta" frenetic unele de la altele anumite elemente sau tendinte, la acest tip de furt intelectual tolerat legal remarcandu-se mai ales acele marci parasite sau nevizitate niciodata de atuurile creativitatii. Deci cuvantul de ordine in breasla nu este manierism, ci snobism (sau conformism). Punct.
    9 4
  • @calingura ,
    sunt niste prieteni de mai sus care au spus ca seria 5 E60 a fost desenata prost de BANGLE.
    EU cred ca e parerea ta baiete fiecare are gustul sau .
    Mie personal imi place enorm SERIA 5 E60 in special M5-E60 cred ca este una dintre cele mai reusite masini de la BMW din ISTORIE.
    As pozitiona aceasta masina in FRUNTEA masinelor de succes din era BANGLE.
    SI daca nu spuneam eu adevarul nu mai era seria 5 E60 o masina de top si best - seller in the class.
    Asa ca X6 , M560 , X5 , Z4 , F10(inca are aere de BANGLE) M3 E92 sunt printre cele mai reusite masini produse de era BANGLE.
    9 14
  • Mircea
    @AM in spatele design-ului modelelor X3 si X6 nu Bangle este cel implicat , dintre gama SUV-urilor a revizuit doar X5-ul prima generatie
    @BMW asta cu numele BMW , esti pe langa cu X6-ele si cu Z4 , nu Bangle le-a creat
    4 0
  • Seria 5 F10 n-are niciun aer de Bangle, nici la exterior nici la interior, care sunt acele trasaturi?
    11 3
  • Un designer foarte PROST. Daca ar fi o categorie gen "zmeura de aur" in lumea designerilor , Bangle ar lua cu siguranta "trofeul" din plastic...
    17 10
  • @demin2609
    Seria 7, arata tot ca o serie 7. Deci comparatia cu francezii, in special cei de la Renault, e aiurea facuta. Velsatis venea cu un cu totul alt concept, alta caroserie pe clasa medie. Nu era un sedan in sensul normal al cuvantului, ci avea design cu adevarat revolutionar. La fel ca monovolumul coupe numit Avantime. Doar ca acei clienti fideli segmentului erau mai conservatori, deci schimbarea n-a fost binevenita.
    20 1
  • Scrooge
    Controversat, injurat, aplaudat.....e designerul cu cele mai mari "cohones" in materie de design auto. Decat pletosul ala de la Skoda care o arde zen il prefer pe Bangle.
    10 12
  • Imparatul Gol
    @Scrooge
    Adevarul e ca trebuie sa ai cohones ca sa convingi consiliul de administratie BMW ca ce ai scos tu nu produce efect vomitiv instant si sa te mai si platesca pentru asta. Iti recomand povestea lui Hans Christian Anderson numita "Hainele Imparatului".

    Rolul de "tesator sarlatan" i se potriveste de minune lui BANGLE.
    14 1
  • Bavarez
    De ce nu ne incanta Chris Bangle cu inceputul unei schimbari atat de radicale.Oficialii raspunzatori de desingul noilor BMW-uri au zis ca vor sa fie o diferenta clara a viitoarelor modele.Vom vedea ce va fi.
    Va injurati unii pe altii aici in loc sa discutati subiectul!!!!! TOTAL AIUREA
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru