În căutarea fotografiei perfecte. Pasul 1: Călătorie prin infern

de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 07.11.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Automarket a plecat prin Europa pentru a găsi fotografia auto perfectă. Au fost câteva zile cu peisaje fascinante, colorate de prezenţa unuia dintre cele mai dorite modele ale momentului: BMW M4. Prima oprire: Transfăgărăşan. La răsărit. Pe zăpadă. Pur şi simplu spectaculos.

Am vrut să-i spunem Transporter 3. Până la urmă, după ce Bogdan a dus un M5 la Sofia acum doi ani iar eu am mers într-un test de adio cu anterioara generaţie M3 Coupe până la Budapesta, era continuarea perfectă. Ar fi trebuit să fie o poveste pe câteva mii de kilometri în care o maşină este luată de la Bucureşti şi dusă la Salzburg de această dată. Un traseu clasic, bătut de generaţii de români care caută Vestul. O galerie foto în care strălucea maşina. Discuţii pe facebook. Încă o bornă atinsă. Şi atât.

Dar am vrut ca totul să fie special. Am vrut să nu trecem pe Transfăgărăşan în modul clasic. Am vrut să nu mai ajungem la Budapesta şi să vrem să ieşim cât mai repede din Ungaria. Şi am vrut să nu mizăm pe aceleaşi idei clasice ale unui drum prin Austria şi atât. Pentru asta ne-am pregătit din timp cu o hartă în mână, cu idei care mai de care mai nebune şi cu sfaturi de la fotografi maghiari şi austrieci care ştiu - evident - zone pe care turiştii "normali" le cunosc prea puţin la adevărata lor valoare. 

Căutând fotografia perfectă

Date tehnice BMW M4
  • Motor / cilindri L6 Twin Turbo
  • Cilindree cmc 2979
  • Putere (CP) 431/5500
  • Cuplu (Nm) 550/1850
  • Vmax (km/h) 250
  • 0-100 km/h (s) 4.1
  • Tractiune Spate
  • Cutie viteze Aut.7
  • Nr. usi 2
  • Nr. locuri 4
  • Lungime (mm) 4671
  • Latime (mm) 2014
  • Inaltime (mm) 1383
  • Greutate (kg) 1612
  • Ampatament (mm) 2812
  • Rezervor (litri) 60
  • Portbagaj (litri) 445
Scopul: căutăm fotografia perfectă. Aveam maşina perfectă pentru asta, aveam locurile pregătite şi aveam încă ceva ce de obicei ne lipseşte în viaţa de zi cu zi: timp pentru a descoperi unghiuri, lumini, cadre şi mai ales contexte fantastice. Am căutat, cu toate riscurile şi eforturile de care am dispus timp de 5 zile, să producem acele fotografii care te fac să rămâi mut de uimire, pe care să le priveşti fermecat, care să te facă să te gândeşti că o maşină aşezată corect în peisaj poate fi o operă de artă reală. 

Prima idee care-ţi trece prin cap atunci când te arunci într-un astfel de proiect este clasică: Transfăgărăşanul este spectaculos în sine, deci o călătorie pe acolo nu trebuie evitată. Ce faci însă când ştii că sute de fotografi au trecut deja pe acolo în contexte diferite, când deja recunoşti dintr-o simplă privire o fotografie de munte de pe celebra şosea românească şi când rişti să devii redundant cu fotografii în locuri pe care alţii le-au călcat deja chiar cu această maşină, care a fost adusă de BMW România special din Austria pentru o serie de teste cu cele mai importante publicaţii auto din România?

Răspunsul a venit rapid: urma să urcăm pe Transfăgărăşan într-una dintre ultimele seri ale lunii octombrie şi să înnoptăm într-un hotel aşezat la 10 kilometri de zona alpină. Dimineaţa, cu noaptea-n cap, planul prevedea o urcare pe întuneric până aproape de tunelul care duce spre Bâlea Lac şi o oprire în aşteptarea răsăritului.

Am studiat atent pe hartă, anterior, locurile în care am putea să prindem lumina de răsărit astfel încât cadrele să iasă perfect. Am identificat câteva zone excelente, în principiu în partea de sud a Transfăgărăşanului, astfel că nu ne rămânea decât să urcăm în maşină şi să plecăm. De aici, povestea zilei vine în fotografii. 

Thriller pe Transfăgărăşan

Evident că niciun calcul de acasă nu s-a potrivit însă cu cel din târg. Deşi plănuiam să ajungem pe Transfăgărăşan pe lumină, am fost opriţi de un cârd de maşini nemişcate care au blocat centura Bucureştiului. O alternativă foarte puţin inspirată care ne-a ucis toate şansele. Am rămas însă fascinaţi de un apus colorat şi spectaculos. (Click pe imagini pentru a vizualiza versiunea hi-res)

Am ajuns în creierii unei seri întunecate pe Transfăgărăşan, iar odată cu lăsarea serii maşinile au început să se rărească pe drumul care ducea spre Vidraru. Când peste şosea s-a lăsat noaptea, întunericul greu a transformat drumul într-o vânătoare de viraje pe care mai degrabă le simţi decât le vezi. Sus, pe barajul de la Vidraru, am profitat de linişte şi pustietate pentru o fotografie rapidă. Stând pe baraj în noaptea aia deasă, am simţit că mă acoperă un soi de frică rece. Ştiam că în stânga se întindea un lac imens, iar în dreapta e un hău. Nu se vedeau însă nici unul, nici celălalt. Şi atunci înţelegi cât eşti de mic în mijlocul naturii. Sentiment pe care urma să-l trăiesc şi a doua zi dis de dimineaţă.

După o noapte în care am dormit fantastic, cu aerul de munte reciclându-ne fiecare celulă, ne-am trezit la 5, iar la 5:30 eram deja în maşină, gata să parcurgem cei 10 kilometri care ne despărţeau de eşarfa de asfalt care începea să urce spre înălţimi. Temperatura trecuse deja sub zero grade, astfel că am încercat să nu fim artişti într-o dimineaţă pustie şi am urcat încet, dar sigur spre vârf. Pe la 6, întunericul începea să se dilueze, iar lumina din orizont părea că ne va ajuta să ne îndeplinim visul unor cadre de top în lumina dimineţii. De sus, însă, dinspre vârfuri, norii au început să coboare, să se transforme în lapte şi să ne înghită. 

A început să plouă mărunt, iar ceea ce ar fi trebuit să fie - conform prognozei - o dimineaţă însorită s-a transformat într-o atmosferă rece, îngheţată, care mi-a adus aminte imediat de Mordor, tărâmul ficţional în care se întâmplă acţiunea din Lord of the Rings. Aceeaşi lumină albastră difuză şi aproape înspăimântătoare, aceleaşi stânci goale care te fac să te simţi fără putere şi o linişte aparentă tăiată din când în când de sunete ascuţite de origine necunoscută. A început să plouă şi apoi, după doar cinci minute, să ningă. Lucrurile se schimbă rapid la munte.

Dintr-o dată, căutarea noastră de dimineaţă s-a transformat dintr-o poveste romantică într-una demnă de un thriller. Aveam decorul perfect, eram doi oameni singuri în mijlocul unei lumini lăptoase şi albastre, iar contextul începea să se devoaleze şi el: o şosea îngheţată, acoperită cu zăpadă aşternută în faţa unui monstru de 431 de cai putere cu tracţiune spate. 

Am ezitat. Aşteptăm să coboare funinginea asta care venea dinspre vârf sau ne continuăm drumul spre Bâlea? Pentru că nu vedeam absolut nicio rază de lumină care să răzbată norii din ce în ce mai groşi, am decis să mergem încet spre cel mai lung tunel de pe Transfăgărăşan. Am descoperit între timp că suntem fericiţii posesori ai două lozuri câştigătoare. Unul: suntem pe Transfăgărăşan cu o maşină de câteva sute de cai să facem fotografii într-un peisaj apocaliptic, lucru care se întâmplă foarte rar spre deloc. Al doilea: nu există nimeni în jurul nostru, astfel că avem tot timpul din lume pentru a cadra perfect. 

Ne apropiem uşor de tunelul care leagă simbolic Ardealul de Muntenia şi zăpada e din ce în ce mai groasă pe şosea. De fapt, ceea ce vedeţi e o mâzgă foarte alunecoasă în care gheaţa, zăpada şi apa se amestecă pentru a forma o peliculă dureros de alunecoasă chiar şi pentru picioare. Partea bună este că vântul era inexistent, chiar dacă la contactul cu aerul simţeai doar că frigul îţi intră în organe prin fiecare părticică de piele lăsată liberă.

După câteva viraje luate pe ceea ce piloţii din motorsport numesc trasa ideală, am ajuns în vârf.

Tunelul e de obicei una dintre cele mai reci experienţe pe care le ai pe Transfăgărăşan. E rece, umed, igrasios şi neprimitor. De această dată, după ce am lăsat în spate atmosfera de thriller şi am intrat sub munte, mi s-a părut că păşesc într-o casă caldă, dulce şi prietenoasă. Iar în faţă, în gura care ducea spre partea nordică, şoseaua era acoperită de zăpadă serioasă. Din fericire, autorităţile au avut inspiraţia de a arunca în avans nişte nisip şi sare pe asfalt, iar "safe spot"-urile, aşa cum le-am denumit instantaneu, se vedeau cu ochiul liber.

Am început să ne obişnuim uşor cu senzaţiile ciudate şi amestecate pe care le ai într-un astfel de context pe Transfăgărăşan. E o experienţă care transcende şi care se apropie de ceea ce dicţionarele explică prin termenul postapocaliptic. Efectiv te simţi ca-ntr-o poveste în care omenirea a dispărut, în care natura a preluat conducerea şi în care nu te afli la mâna acesteia. Eşti infim, eşti mic, eşti neajutorat. Totuşi, în nebunia asta glacială şi înfiorătoare, reuşeşti să îţi păstrezi câteva clipe pentru tine şi să admiri ce e în jur.

Din fericire, în orizont se vedea lumina caldă a dimineţii pe care o aşteptam deja de vreo oră. 

"Studiourile Româniafilm prezintă...". Aşa începeau multe dintre filmele vechi pe care am apucat să le văd în cinema prin anii '90. Nu cred că există turist îndrăgostit de munte în lumea asta care să nu-şi dorească să facă parte dintr-un film asemănător cu ceea ce am trăit noi pe Transfăgărăşan. Oricât de înspăimântătoare şi sinistră ar fi scena, piesa pusă în joc te atrage aproape misterios.

Spre Sibiu se vede lumina zilei. Undeva, în raiul maşinilor cu tracţiune spate, această sucesiune de intensităţi este aşezată în cui fix lângă intrare.

Ignoraţi paşii aproape stângaci ai lui M4 pe patinoarul Transfăgărăşan. Cu o trasă perfectă în viraje, îţi dai seama imediat că pe coborâre pari mai mult un ciclist din Turul Franţei decât un pilot de maşini sportive pe circuit. Mai rămânea doar să punem genunchiul jos pentru echilibru.

Senzaţia pe care o ai coborând de sus în aceste condiţii este una de viteză mare, însă fiecare kilometru pe oră în plus înseamnă câţiva metri adiţionali la frânare atunci când aderenţa e aproape zero. Keep it safe.

Ceva mai jos, către zona împădurită care dă în Drumul Naţional Sibiu-Braşov, ne-am întors încă o dată cu faţa spre iadul alb prin care am trecut. Mi-am dat seama că, dacă am fi întârziat urcarea cu o oră, nu am mai fi mers niciodată acolo, sus. Şi am fi pierdut una dintre cele mai înfiorătoare experienţe din viaţa noastră. În sens pozitiv, dacă o exista aşa ceva...

Am coborât! Suntem jos, iar norii care acopereau munţii se joacă încă în orizont într-un soi de dans neclar. De aici, zona Munţilor Făgăraş pare spectaculoasă. De acolo, de sus, părea ireală.

Unul dintre cele mai frumoase cadre ale zilei. În dreapta avem munţii şi smoala cenuşie care îi acoperă, iar în stânga avem cerul senin pe care l-am descoperit ulterior spre Sibiu. O dihotomie perfectă într-o dimineaţă fantastică de octombrie.

Pare o fotografie din filmele de acţiune americane în care eroul lasă în spate un dezastru controlat şi se îndepărtează fără să clipească. Şi mai că nu putem să contrazicem chestia asta.

E prima dată când văd gheaţă pe o maşină în sezonul ăsta. Nu, nu a fost deloc o glumă să urcăm şi să coborâm Transfăgărăşanul.

All speed ahead. Plecăm spre Sibiu.

Aproape fantastic, ne aflăm la doar câţiva kilometri de locul în care Hitchcock putea să tragă scene întregi din filmele sale. Pe jos e uscat, şoseaua e perfectă, dar suntem încă apăsaţi de experienţă. Pentru câţiva kilometri buni, tăcem şi rulăm.

Aşa arată Sibiul într-o dimineaţă ca oricare alta din octombrie. E un calm, o pace tihnită aproape mistică pe care o apropii de suflet şi care te face să te simţi altfel atunci când îţi bei cafeaua sau ceaiul de dimineaţă.

● În căutarea fotografiei perfecte, pasul 2: AVENTURI ÎN ŢARA POVEŞTILOR

Comentarii (15)

  • Lucian
    Fuck. Me.
    Vă urasc.
    Cu drag.
    36 0
  • ma faceti sa`mi fac plinul si sa urc pana la balea in weekend (pe barba mea desigur). si tare as lasa limitatorul de viteza de pe scaunul din dreapta, acasa.
    26 2
  • Florin
    Minunat.
    Unul din putinele articole auto despre care pot vorbi si povestii.
    Felicitari si tot asa.
    18 1
  • mircea
    @mog
    În mod normal, te-aş fi sfătuit să faci asta. Dacă prinzi ce-am prins noi acolo, însă... depinde ce tip de filme-ţi plac :)
    15 2
  • Arta !!
    10 1
  • Se vede ca aveti un fotograf foarte talentat pe acolo, bafta in continuare!
    16 2
  • Mai bine stai linistit!! oricum e inchis de la 1 noiembrie! :))) ce ati prins voi miercea??
    5 1
  • mircea, nu`mi fac griji de drum, chiar m`as bucura sa prind zapada pe jos
    9 2
  • andrei
    Pozele sunt modificate, iar soferul se sperie ca o fata mare la fecare baraj si tunel. Lame.
    2 12
  • @Mog, am facut si eu Transfagarasanul in August intr-un BMW in regim sportiv si uneori la limita aderentei. Am avut cauciucuri performante nou noute si masina intr-o stare tehnica aproape impecabila cu suspensii sport si arcuri demne de circuit dar eu n-as incerca asa ceva pe zapada sau chiar in conditii de temperatura scazute. Daca vrei sa mergi pentru turism, sa vezi peisaje si sa faci poze, sa-l parcurgi incet, atunci da, sa zicem, altfel mie mi se pare un traseu foarte periculos.
    4 4
  • @Andrei

    No shit sherlock ? Urmeaza sa ne zici ca roata e rotunda ? :) E logic ca orice fotograv profesionist are un minim de editare in poze :)


    Mda.
    8 2
  • Astea sunt poze de pus in rama. Serios. Sunt ff tari. Nu stiu ce "scule" folositi ca nu ma pasioneaza tehnica foto, insa pozele sunt superbe si se cunoaste ca le-a facut un super "mester" fotograf. :)) :p
    11 2
  • Andrei
    Asa ii sta bine acestui M4....adica in miscare si nu static in poze....pozele nu isi au rostul,sunetul si derapajul controlat il reprezinta

    http://www.youtube.com/watch?v=9Zh-iLEkhBw&list=UUF3KOtA9oJWoRJhxm-_nlXg
    1 2
  • masina arata cam naspa, in special capota de cavou si botul pleostit.
    1 6
  • Golfuletz rulz!! :)
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru