Drivetest Mitsubishi ASX

1.6 HEV Instyle Auto
4.3
Mitsubishi  ASX zoom
de Bogdan Mirică
Luni, 27.02.2023
Îngemănare

Frații gemeni. Deși arată aproape identic, pot fi complet diferiți. Fie prin personalitate, fie prin stil vestimentar, fie prin modul în care vorbesc cu cei din jur. Din momentul în care se nasc, sunt, parcă, într-o continuă modelare a trăsăturilor care îi individualizează, îi separă de celălalt frate geamăn. Pentru că, oricât de asemănători am fi, suntem diferiți.

De acest lucru ar trebui să ținem cont și atunci când vorbim despre mașina următoare. Chiar dacă designul ne va face să-i rostim numele fratelui geamăn. Sau chiar să-l confundăm.

Dar ăsta e un lucru care li se întâmplă frecvent gemenilor, iar Mitsubishi ASX ar trebui să se fi obișnuit deja cu asta. A doua generație a crossover-ului japonez are la bază o altfel de rețetă. Una care se bazează exclusiv pe apartenența la Alianța Renault-Nissan. O Alianță care le-a furnizat celor de la Mitsubishi un nou produs, după o secetă serioasă de modele pe piața din Europa.

Așadar, să mulțumim Alianței și să descoperim cu ce ne mai poate surprinde noul ASX.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE ÎN SPANIA:

Mitsubishi ASX
1.6 HEV Instyle Auto

  • Pret de pornire 20.337 €
  • Pret model testat 32.713 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Întrucât vorbim despre aceeași platformă, sub capotă avem toate motorizările familiare fanilor Renault și Nissan. Vom regăsi un motor aspirat de 90 de cai putere, unul turbo de 130 de cai putere și două versiuni hibride: una clasică și una PHEV, adică alimentată la priză.

La testul meu din Spania, ASX-ul roșu pe care l-am probat a fost echipat cu sistemul de propulsie hibrid clasic. După mine, este cea mai eficientă metodă de tranziție către un viitor sustenabil.

Asemeni fratelui Renault Captur, sistemul este abreviat HEV (hybrid electric vehicle) și are 145 de cai putere. Știu, o să ziceți că n-a inventat Renault apa caldă și deja toți știu să facă rețeta asta. Dar... Să luăm ca exemplu pastele aglio, olio e peperoncino. Ce poate fi mai simplu de atât? Paste, ulei de măsline, usturoi, ardei iute și pătrunjel. Și cu toate acestea, este un preparat care este o provocare și pentru marii șefi.

Cam așa stau lucrurile și cu un HEV. Un propulsor termic, o baterie, unul sau mai multe motoare electrice, o cutie de viteze. Avem un motor termic de 1.6 litri, patru cilindri în linie, aspirat, care dezvoltă 91 CP și 144 Nm. Enumerarea continuă cu un motor electric capabil să livreze 205 Nm (M1) și cu un motor electric starter-generator (M2).

ASX este echipat cu o baterie de 1.2 kWh, produsă de Hitachi, cu o masă totală de 39 kg. Nu în ultimul rând, avem o cutie multi-modală, inventată de Renault. Motorul electric mic (M2) este cuplat la motorul termic și este folosit atât ca starter, dar și ca generator. În același timp, acest motor electric are și misiunea de a sincroniza turația arborelui cotit cu rapoartele din cutie pentru a face posibilă schimbarea treptelor. Și astfel a fost eliminat ambreiajul, detaliu care a contribuit la un plus masiv de eficiență prin renunțarea la componente care contribuiau serios cu inerție și frecare la ecuația generală. Cutia este una cu craboți și are patru rapoarte.

Și, pentru că lipsește ambreiajul, pornirea de pe loc se va realiza întotdeauna electric. Acest lucru se va face cu ajutorul motorului electric de 50 CP.

Cum se simt toate astea în viața de zi cu zi? Bine. Mașina are resurse bune. Are un sprint bun, reprize de accelerare plăcute și suficient elan pentru depășirile în afara orașului. Pe autostradă, accelerările vor fi progresive, fără ruperi de ritm sau explozii neașteptate. Totul e zen.

E drept, la viteze de autostradă, când motorul va fi solicitat pentru accelerări susținute, nu va mai fi atât de discret. Sunetul va fi perceput în habitaclu. Altfel, în rularea urbană, trecerea din modul electric, în cel convențional se va face destul de discret.

Dacă o să oprești sistemul audio, o să auzi cum lucrează componentele cutiei, la viteze mici. O cutie cu o liniaritate bună, care este derutată doar în momentele în care apeși sau ridici piciorul pe accelerație într-un ritm rapid. Adică pe anumite viraje succedate frumos, pe care le-am întâlnit pe lângă Malaga.

renovatio e-charge
De la prima stație de încărcare și până în prezent, Renovatio a totalizat aproape 400.000 de sesiuni ale utilizatorilor. S-au încărcat peste 3.2 milioane de kWh și a fost evitată eliberare a 5700 de tone de CO2.

Consum

Mitsubishi ASX va porni întotdeauna electric atunci când te afli în oraș, economisind, astfel, mult carburant. De altfel, rularea urbană se poate face în proporție de 80% în mod electric. Prin urmare, valorile de consum pot fi foarte reduse.

Eu am testat mașina cu precădere în afara orașului, pe autostradă și pe drumuri de munte. Consumul a fost de 7 litri/100 de kilometri. E ok, dar nici pe departe apropiat de un diesel. În oraș, însă, valorile vor fi apropiate de 3-4 litri/100 de kilometri. O medie de consum bună, și în realitate, și în fișa tehnică (4.6 litri/100 de kilometri). Iar autonomia totală este similară unui diesel: cam 900 de kilometri cu un plin. În Spania, pot să vă spun că am fost aproape de 850 de kilometri.

Pentru cei care vo să se apropie de valorile oficiale, cutia are și o treaptă de recuperare. Dacă este selectat modul ”B” al cutiei, cel care oferă o frână de motor mai viguroasă, propulsorul M1 va fi folosit pentru frânarea regenerativă și bateria se va încărca mai repede.

Dacă trebuie să facem o comparație, atunci vedem că un Renault Captur cu același motor promite o medie de consum mai mică, adică 4.3 litri/100 de kilometri.

 

Performanţe

La acest capitol, Mitsubishi nu caută să impresioneze, singura sa misiune fiind aceea de a asigura o rulare bună și cât se poate de dinamică în oraș. Ceea ce se și întâmplă.

Când vine vorba despre sprintul de la 0 la 100 de km/h, lucrurile se petrec în 9.9 secunde. O valoare mai bună decât cele 10.6 secunde ale fratelui de la Renault. Vitezel maxime sunt identice: adică 170 de km/h.

 

Interior

Pe vechiul Mitsubishi ASX, interiorul avea un aer destul de spartan, cu materiale tari, dar finisaje bune, solide și trainice. Acum, se pare că Mitsubishi va trece în era plasticului moale, seducător. Actualul SUV de clasă mică preia de pe fratele Captur materiale plăcute la atingere și moi, atât în partea superioară a planșei de bord, cât și în zona de sus a portierelor.

În continuare există și suprafețe acoperite cu plastice dure și mai puțin prietenoase la atingere (în partea inferioară a bordului), precum și finisaje care pot fi îmbunătățite cu ușurință. Cei care aleg noul ASX vor fi surprinși să afle că este printre cele mai generoase modele din gama Mitsubishi, atunci când vine vorba despre spațiile de depozitare.

SUV-ul dispune în continuare de torpedou sub forma unui sertar, există un spațiu dedicat pentru încărcarea telefonului mobil și spațiu generos în portiere. Spațiile de depozitare ar trebui să însumeze cam 27 de litri.

Dar să vorbim și despre diferențe. Prima dintre ele, evident, este logo-ul de pe volan. A doua se observă pe consola centrală, care nu mai are levierul acela cu cap de Alien (așa îl vedeam eu) de pe Captur. Vorbim despre un levier al schimbătorului clasic, cu o timonerie convențională, care face din ASX un model mult mai „pământean”.

În partea din spate vei descoperi o banchetă care glisează 16 centimetri, artificiu care pune într-o lumină aparte volumul disponibil la nivelul portbagajului. Fiind vorba despre o versiune hibrid, e clar că valoarea acestuia este mai mică dacă ne uităm la versiunea standard.

Are o capacitate standard de 305 litri, care poate crește până la 419 litri, dacă glisezi bancheta spate. Însă, dacă o să faci asta, pe bancheta spate lucrurile ajung imediat la limita confortului.

 

Preţ de achiziţie

Aici, inevitabil, vor apărea multe comparații cu ceea ce găsim în vitrina Renault. Etichetele lui Captur și a lui ASX vor fi imediat comparate. Până acolo, trebuie să vă spun că strategia Mitsubishi este diferită și este specifică producătorilor japonezi.

Mitsubishi caută să ofere niveluri de echipare cât mai complete, care să nu necesite bifarea de opționale. În cazul Renault, strategia este europeană: alegi un nivel de echipare, apoi începi să adaugi opționale.

Mitsubishi ASX pleacă de la 22.700 de euro pe piața din România. Respectiv, 20.300 de euro, pentru că beneficiază de o reducere în momentul lansării sale. Însă, pentru această valoare primești doar un motor de 90 de cai putere și echiparea Inform. Aceasta include faruri și stopuri cu tehnologie LED, un ecran central de 7 inch, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, cameră pentru marșarier și frânare automată de urgență, printre altele.

Dacă te uiți către versiunea hibrid clasic, de 145 de cai, testată de mine, alături de nivelul de echipare Instyle, adică de top, trebuie să pregătești 35.100 de euro. Bineînțeles, dacă profiți de oferta actuală, valoarea scade la 32.700 de euro. Echiparea aceasta include cam tot ce îți poți dori: o trapă, tapițerie din piele, încărcare wireless, scaun șofer reglabil electric pe 6 direcții și ornamente din lemn vopsit în gri. 

Dacă ne uităm la Renault Captur, vedem că versiunea hibrid similară pleacă de la 26.500 de euro, însă jocul cu opționalele abia acum începe. După ce adaugi volan încălzit, sisteme de siguranță avansate, ecranul multimedia de 9.3 inch și trapa, valoarea ajunge la 30.000 de euro. Mai socotești culoarea și jantele și te apropii periculos de mult de ASX.

Siguranţă

Fiind frate geamăn cu Renault Captur, Mitsubishi ASX împrumută, fără echivoc, punctajul obținut de francez în cadrul testelor EuroNCAP. Captur a fost testat în 2020 și a încheiat sesiunea cu un calificativ maxim, adică 5 stele.

Protecția pasagerilor adulți a fost notată de inginerii EuroNCAP cu 96%, iar protecția copiilor a primit un punctaj de 83%. Capitolul dedicat protecției utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor a fost notat cu 75%, iar sistemele de siguranță au funcționat corect, motiv pentru care Captur a primit un calificativ de 74%.

După cum deja știți, în ultimii ani, organizația EuroNCAP a introdus câteva teste mai dure pentru vehiculele noi și a pus și mai mult accent pe sistemele de siguranță moderne. Mitsubishi s-a aliniat acestei tendințe și oferă pe ASX un pachet generos de sisteme noi: sistem automat de frânare cu funcție pentru detectarea pietonilor, asistent pentru menținerea benzii de rulare, alertă cu privire la distanța de rulare față de mașinile aflate în față, sistem pentru monitorizarea unghiului mort, asistent pentru fază lungă și o tehnologie capabilă să avertizeze șoferul cu privire la traficul din spate.

Ţinută de drum

Ca și vechea generație, Mitsubishi ASX plănuiește să le ofere pasagerilor săi o rulare confortabilă. Suspensia împrumută setarea fratelui Captur și promite o amortizare bună a denivelărilor. Amortizoarele înghit cu stoicism denivelările și chiar asigură fluiditate pe drumurile neasfaltate.

Cu toate acestea, ruliul pe care l-ai aștepta de la o astfel de mașină este redus corect și neașteptat de către Mitsubishi. Ajungi să te bucuri de segmentele de drum virajat și să nu ai un sentiment de nesiguranță. Bineînțeles, caracter subvirator există, iar direcția nu va fi acolo să te ajute. Ea poate deveni ușor mai rigidă în modul Sport, însă nu comunică mare lucru celui de la volan. Nu știi care sunt limitele aderenței și cum e asfaltul.

Revenind la calitatea suspensiei, trebuie să spun că, din când în când, pe denivelările scurte, suspensia de pe puntea spate produce sunete mai puțin plăcute. O să le observi, probabil, la trecerea peste limitatoare de viteză sau șine de cale ferată.

Vizibilitate

Mitsubishi ASX este un crossover de segment B, iar acest lucru nu o să-ți pună foarte multe probleme în traficul aglomerat al orașelor. Oglinzile laterale sunt proporționate corect, însă vizibilitatea prin lunetă nu este cea mai bună din segment.

Cu toate acestea, parcările ies rapid și fără bătăi de cap, chiar și pentru cei mai puțin experimentați. SUV-ul poate fi comandat și cu un sistem de camere cu vedere la 360 de grade. Da, calitatea imaginilor este destul de slabă (mai ales în soare puternic sau noaptea), însă tehnologia își face treaba, iar parcările vor deveni din ce în mai simple.

Tehnologie

Mitsubishi ASX mizează pe faptul că Renault și-a făcut bine temele atunci când a realizat Captur. Ba chiar are avantajul de a fi preluat un sistem multimedia îmbunătățit ușor, nu chiar pe cel din momentul lansării.

Astfel, o să ai bucuria de a te plimba prin meniu fără sincope și fără o procesare anevoioasă a comenzilor. Simțul tactil și procesorul se mișcă bine. Navigația mai are unele întârzieri, dar poți trece imediat la Apple CarPlay sau Android Auto.

De bugetul tău depinde pe ce ecran se vor oglindi acestea: standard, de 7 inch, sau, opțional, de 9.3 inch. Dacă versiunea de bază va fi oferită cu un instrumentar mixt (analog + digital, cu ecran de 4.2 inch), pentru restul versiunilor, francezii au introdus fie un ecran de 7 inch, fie unul de 10.2 inch. Instrumentarul de bord de 10 inch (aflat și pe mașina mea de test) are o grafică bună și clară. 

Culorile sunt plăcute, iar cantitatea informațiilor afișate nu este copleșitoare. Pe lista dotărilor o să enumăr accesul și închiderea fără cheie. E nevoie doar să ții cardul (deh, vorbim de Renault) la un metru de mașină. Foarte utile sunt volanul și scaunele față încălzite, precum și sistemul audio Bose.

Design

Aici nu sunt foarte multe de spus. E clar că vorbim despre aceleași linii, peste care a fost aplicat un logo diferit. Este aceeași tactică pe care au folosit-o și Suzuki împreună cu Toyota. Avem RAV4 și Across, avem Corolla break și Swace.

În cazul de față, Mitsubishi a aplicat, pe lângă logo-ul său, și o grilă diferită de cea a lui Captur. Mi se pare că se integrează mai bine în designul general. Este grila Dynamic Shield, pe care o vedem și pe alte modele Mitsubishi. Este o încercare timidă de a spune că e un model diferit. Așa cum este și scrierea numelui producătorului pe hayon. Aici, dispare logo-ul Renault și în locul său apare o protuberanță pe care este montată camera de marșarier.

Clienții vor putea alege între 6 culori de caroserie și vor putea primi un acoperiș contrastant negru. Jantele oferite standard au 17 inch, iar opțional poți comanda unele bicolore, de 18 inch.

Deși vor exista mulți cârcotași care vor critica designul asemănător, ASX trebuie să reziste cu stoicism până la faceliftul lui Captur, programat în curând. Acesta ar urma să modifice designul și să creeze anumite diferențe estetice. Bineînțeles, din păcate, vor exista și alte diferențe, care constau în îmbunătățiri ale interiorului și tehnologiei.

Indiferent de criticile estetice pe care le va primi, noul Mitsubishi ASX are meritul de a aduce un suflu nou în gama producătorului japonez, care a stagnat serios în ultimii ani.

Nu ne-a placut

  • Vizibilitatea redusă în partea din spate
  • Prețul piperat
  • Plasticele din partea inferioară

Ultimele teste

Comentarii (8)

  • Motoru' ala aspirat de 90 CP e, de fapt, turbo. Si are, la randul lui, 91 CP, nu 90.
    7 4
  • Demis Ravasi
    Renault Captur cu emblema de Mitsubishi !
    8 2
  • @nume... motor care de fapt este de 1.0 dar ăsta e altă mâncare de pește. Aici este vorba despre motorul aspirat de 1.6 care are 98 de cai și este în tandem cu cel electric de 49 cp.

    Totul bine și frumos. ...Dar până la preț, 35.100 e totuși cam mult...
    5 0
  • @ds,
    "Aici este vorba (...)". Unde aici? Scrie clar, alb pe negru, in textul de mai sus, ca "vom regăsi un motor aspirat de 90 de cai putere (...)". Ei bine, dupa cum spuneam anterior, acest motor aspirat de 90 de cai putere este, de fapt, un motor turbo de 91 de cai putere.
    Apropo, vad ca se face referire si la un motor "turbo de 130 de cai putere". Care-i acela? Ca el nu exista in oferta Mitsubishi. Japonezii ofera, pe langa versiunea HEV - care are alte valori decat cele enumerate in acest test, si varianta PHEV - despre care nu ni se ofera niciun fel de informatie, un MHEV cu 140 sau 158 CP. Acest MHEV ar trebui sa fie motorul "turbo de 130 de cai putere"?
    Sper ca macar reteta de paste aglio, olio e peperoncino e corecta, ca despre masina pe care ati condus-o nu aveti nici cea mai mica idee.
    4 3
  • @nume
    "aici" adică în articol. Ce e greu de înțeles? În schimb nu înțeleg cum ai dedus că este motor turbo din moment ce scrie negru pe alb că este aspirat de 1.6 cu patru cilindri în linie. Iar în ofertă chiar există un motor aspirat de 1.6
    0 0
  • Le-a-ncurcat un pic Mirică.
    ASX poate fi luat cu: 1.0 Tce, 133 Tce sau 1.6 aspirat hibrid, cu baterie mică sau mare (PHEV).
    Aspirat singur nu mai e disponibil demult la Renault, deci nici la Capturul ăsta.
    0 0
  • Penibila decizie luata de grup. Nu înțeleg, dai drumul la un concurent in Europa pt. Captur care mai si arata exact la fel dupa ce ca imparte toata tehnologia ! Care e spilu ? Înțeleg sa-l vinzi pe alte continente , unde Renault nu înseamnă mare lucru iar Mitsu poate ca da , dar aici ? Despre Mitsu ce sa zic, urât, foarte urât, sa ajungi aici dupa o asa istorie !
    6 0
  • Ahaha. Atat de jepati incat nici macar nu s-au chinuit; au pus sigla cu 3 romburi si gata teapa. Mitsubishi a decazut masiv. De ce nu inchid brandul definitiv,ca oricum nu mai e nimic de capul lui din 2010 incoace.
    5 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru