de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai
Luni, 22.11.2010
-
-
Trimite pe:
Se ia un Seria 3 în versiunea 320d, i se taie 21 de cai putere din motor, se trece printr-un proces subtil de schimbare a înfăţişării, i se adaugă pneuri cu rezistenţă redusă la înaintare care încalţă jante pe 16 inch şi i se dă drumul pe stradă. Rezultatul este interesant şi vizibil doar la nivelul portofelului. Nu e vorba de preţ, însă, ci de bugetul alocat lunar pentru combustibil. Da, poţi să ai BMW şi uiţi aşezarea benzinăriilor pe hartă! Fără a intra în jocul eco-hibrid-electric al altor producători. Rezultatul este BMW 320d EfficientDynamics Edition şi reprezintă, aşa cum vom vedea mai jos, cel mai bun compromis între performanţe şi consum în segmentul mediu premium.
-
Pret de pornire
27.776 €
-
Pret model testat
35.898 €
-
Taxa auto
363 €
-
CUI SE ADRESEAZĂ?
-
FĂCUTĂ PENTRU
-
IZOLARE FONICA
-
COOLNESS EFFECT
Motor / Transmisie
În versiunea 320d, BMW Seria 3 se laudă cu 184 de cai putere care ajung la roţile din spate cu ajutorul unei cutii manuale cu şase trepte. În versiunea 320 EfficientDynamics (ED), 21 din cai dispar în virtutea faptului că la un consum bun nu poţi să ajungi decât printr-o abordare ceva mai domoală a elementului sportivitate. Rămân însă 163 de cai, putere maximă atinsă la 3250 de rotaţii pe minut, îndeajuns pentru ca versiunea ecologică a lui Seria 3 să bată la acest capitol versiunile echivalente C 200 CDI BlueEfficiency sau A4 TDIe. Schimbările nu se opresc însă aici, inginerii BMW diluând ultima treaptă a cutiei de viteze, care devine mai lungă şi te poate duce fără probleme de la 50-60 de kilometri pe oră până la viteza maximă. Vorbim, din nou, de o soluţie cu rol de limitare a consumului. Dacă urci la volan ştiind de aceste diferenţe, 320d ED pare ceva mai puţin zglobiu, lucru subliniat probabil şi de roţile de 16 inch care nu-ţi oferă acelaşi sentiment pe care-l ai atunci când ai în mâini un alt Seria 3. Pe de altă parte, dacă urci în 320d ED şi atât, nimic nu pare să schimbe ceva în ecuaţia "Joy is BMW", atât de iubită în ultima perioadă de constructorul bavarez. Te joci, te distrezi, te arunci, depăşeşti şi pleci în viraje la fel ca în alt Seria 3. Până şi cutia manuală pe alocuri enervantă la capitolul fineţe (sau mai degrabă la capitolul lipsă a fineţei) este aceeaşi până la un punct. Într-adevăr, BMW a reuşit să facă un 320d mai economic fără a abdica de la propriile principii dinamice.
Consum
Maşina asta a fost creată pentru a consuma puţin. Ai un rezervor de 61 de litri cu care, după teoria datelor tehnice oferite de constructor, poţi să mergi vreo 1200 de kilometri prin oraş (sistemul Start&Stop oferit standard are un cuvânt greu de zis aici) şi cam 1700 de kilometri dacă rulezi ca la carte pe şosea. Ca la carte însenând, evident, că iei de bun ce-ţi indică indicatorii sistemului de eficientizare care-ţi explică când să schimbi vitezele. Noi am ignorat complet indicatorii vizuali şi am rulat cu maşina normal, printr-o Românie pe care am traversat-o de la sud la nord şi înapoi. Rezultat: consum mediu 5.5 litri/100 km, adică o autonomie de peste 1000 de kilometri. A fost, de altfel, primul test de peste 1000 de kilometri în care am reuşit să nu intru la benzinării decât pentru pauzele clasice dictate de alte nevoi decât de cele economice. În comparaţie cu cele două modele care reprezintă concurenţa directă în segment, versiunea ecologică a lui 320d reuşeşte performanţe interesante având în vedere că vorbim de un motor cu cel puţin 20 de cai mai tare decât al celorlalţi. Cifrele spun, sec, faptul că modelul BMW consumă cu 0.5, respectiv 0.9 litri mai puţin decât A4 2.0 TDIe sau C200 CDI BlueEfficiency. Mai mult, până şi versiunea clasică a lui 320d reuşeşte să se ridice la nivelul concurenţei, cu doar 4.7 litri/100 km. EfficientDynamics începe să nu mai fie doar o expresie care sună bine...
Interior
Nu ştiu dacă să laud interiorul actualului Seria 3 pentru că a rămas încă de actualitate la cinci ani de la lansarea ultimei generaţii sau să-l trag în jos privind ce ne oferă concurenţii direcţi ceva mai proaspeţi din acest segment. E clar că în Seria 3 există tot ce ai nevoie într-o maşină, însă versiunea testată avea pusee de oldie, but goldie. Materialele senzaţionale din 2005 au ajuns absolut normale în 2010, un display central care să-mi ofere acces rapid la informaţiile de care aveam nevoie lipsea complet din peisaj în modelul testat iar suporturile de pahare ies, ca-n poveşti, din bord, nu din consola centrală. Da, ştiu, e o ştampilă BMW, dar două mişcări în plus atunci când ai nevoie de un loc stabil pebntru recipiente nu sunt chiar ce îţi doreşti în maşină. Levierul pare şi el puţin depăşit, zgomotul specific unui diesel este la un nivel acceptabil iar cutia e nărăvaşă până când te obişuieşti cu abordarea sa. În rest, stai într-un BMW, iar asta se vede. Scaunele sunt ultraconfortabile, iar în portbagaj ai 460 de litri, o valoare care se ridică la nivelul concurenţei.
Preţ de achiziţie
BMW practică o politică foarte corectă când vine vorba de preţul versiunii EfficientDinamics în comparaţie cu cel al variantei clasice 320d. Preţul de pornire al celor două versiuni este identic (35.898 de euro cu TVA), BMW considerând că minusul de cai pe de o parte şi plusul de tehnologie şi schimbările subtile de la nivel vizual pe de altă parte se elimină reciproc. Totuşi, dacă optaţi pentru concurenţă, preţul va fi ceva mai coborât: minus 1000 de euro pentru C-Klasse şi minus 4000 de euro pentru A4. Rămâne la latitudinea fiecăruia dacă consideră că un consum mai bun şi performanţele superioare justifică diferenţa de preţ.
Siguranţă
320d nu excelează la capitolul siguranţă, sistemele adiţionale care pot fi adăugate opţional pe un Seria 3 oarecare fiind aceleaşi şi pentru versiunea testată. Desigur, avem rezultate excelente la EuroNCAP în 2005 şi avem în standard şase airbag-uri, ABS, ESP, controlul tracţiunii sau clasicele sisteme de prindere Isofix, însă pentru a vedea de ce este în stare BMW la capitolul siguranţă în acest segment va trebui să aşteptăm până la lansarea noii generaţii a lui Seria 3. Adică încă vreun an de-acum încolo. Din 2005 până astăzi, echipamentele de siguranţă au avansat în mod susţinut, iar investiţiile suplimentare într-un model care şi-a trăit deja viaţa - fie el şi de volum - sunt inutile la această oră.
Ţinută de drum
Sigur, are 21 de cai în minus. Desigur, cutia de viteze a fost recalibrată pentru a obţine un consum bun. Evident, jantele de 16 inch şi pneurile cu rezistenţă redusă la rulare îşi fac treaba la capitolul consum şi taie din comportamentul pe care îl are un Seria 3 cu jante de 18 inch, de exemplu. Dar 320d ED rămâne un BMW, aşa cum un mare cântăreţ care-şi pierde o mână continuă să performeze fără probleme. Direcţia rămâne cea de pe un Seria 3 normal, cu un răspuns rapid şi natural, iar ţinuta de drum se află în cintinuare la un nivel înalt. Un Seria 3 plânge după pedală, iar 320d ED nu face excepţie, în ciuda denumirii sale care ar putea sugera altceva. Aruncaţi-i în faţă o şăsea plină de viraje - cum este cea dintre Braşov şi Târgu Mureş - şi BMW 320d ED vă va oferi o experienţă plăcută. La acest lucru contribuie decisiv tracţiunea spate şi distribuţia apropiată de 50/50 a maselor. Iar acest lucru reprezintă o mare bilă albă pentru un model care - vă reamintesc - a ieşit pe piaţă acum 5 ani.
Vizibilitate
Nu am avut probleme mari legate de vizibilitate, mai ales pentru că programarea testelor a făcut ca 320d să vină în curtea Automarket la puţin timp de la minunatul test cu 335i Performance, fratele nebun al familiei Seria 3. În aceste condiţii, perioada de acomodare cu formele modelului german s-a redus la minimum, iar unghiurile moarte au dispărut graţie experienţei anterioare. Am avut la dispoziţie şi un pachet de senzori de parcare care ne-a făcut viaţa mai uşoară, iar pachetul de faruri cu xenon reprezintă cel mai bun astfel de sistem testat de mine până azi: faza lungă transformă pur şi simplu noaptea în zi. Cu scuzele de rigoare celor care au nimerit - fie şi pentru câteva secunde - în raza mea de acţiune.
Tehnologie
Sistemele de care dispunea modelulul testat au fost deja aduse în discuţie până acum, 320d EfficientDynamics fiind un precursor al ceea ce astăzi numim model burduşit de tehnologie. "Tehnologia" care are importanţă pe modelul testat nu se referă însă neapărat la touchscreen-uri, senzori şi camere, ci la Start&Stop-uri, coeficiente aerodinamice, rezistenţă redusă la înaintare şi la altele de acest tip. Inginerii BMW au depus eforturi considerabile pentru a face ca întreg angrenajul reunit sub umbrela EfficientDynamics să funcţioneze coerent şi ar fi păcat să nu dăm Cezarului ce-i al Cezarului. Normal, câteva tuşe techno nu ar fi făcut rău, dar viitoarea generaţie va face dreptate cu siguranţă la acest capitol.
Design
În cazul lui BMW Seria 3, cei mai mult de 35 de ani de istorie înseamnă că modelul nu a fost apreciat neapărat pentru designul său, ci pentru modul în care a împachetat acest segment într-o formă viabilă, vandabilă şi coerentă. Seria 3 320d EfficientDynamics culege roadele faceliftului pe care BMW l-a aplicat la nivel estetic Seriei 3 acum doi ani, chiar dacă acesta a fost categoric o mică evoluţie, nu o schimbare subtanţială. Pachetul EfficientDynamics include în plus spoilere schimbate şi o serie de plachete cu numele versiunii economice amplasate prin interior şi pe părţile laterale ale maşinii.
Ne-a placut
- Consum excelent
- Performanţe mai bune decât cele ale concurenţei directe
- Ţinută de drum
Nu ne-a placut
- Interior învechit
- Lipsa unor elemente tehnologice de generaţie nouă
Date tehnice - BMW Seria 3 (2009-2012) 320d EfficientDynamics Edition 163CP |
Combustibil
Diesel |
Nr. usi
4 |
Motor tip / cilindri
n/a |
Nr. locuri
5 |
Cilindree cmc
1995 |
Lungime mm
4520 |
Putere maxima CP (rpm)
163 (3250) |
Latime mm
1817 |
Cuplu maxim Nm (rpm)
380 (1900) |
Inaltime mm
1421 |
Viteza maxima km/h
228 |
Greutate kg
1505 |
Acceleratie 0-100 km/h s
8 |
Ampatament mm
2760 |
Tractiune
Spate |
Volum rezervor litri
61 |
Cutie viteze
M6 |
Volum portbagaj litri
460 |
|
Vezi versiuni si preturi
Mai multe detalii despre BMW Seria 3 (2009-2012)
Sunt masini care ofera mai multe optiuni la asa pret ?
Vreti calitate si tehnologie la maxim luat seria 6 F13 , seria 5 F10 , acolo seria 7 F01 , Voi ati luat o masina mica seria 3 e printre startul BMW-urilor , pana nu demult inainte de aparea seria 1 seria 3 era cel mai mic si mai ieftin BMW.
Si daca nu are luminitile care le are un A4 nu inseamna ca SERia 3 este in URMA DE AUDI.
PUNCTUL G intr-un BMW e pozitionat mai in centrul masinii ca la AUDI , ceea ce il face mai stabil si niciodata un BMW nu va lua teapa de la un Audi ,. Voi stiti cu totii ce inseamna BMW , BMW nu inseamna luminiti si led-uri BMW inseamna STABILITATE , PUTERE si PLACERE .
dar cei de la bmw sint cei mai mari mincinosi , legat de consumul declarat vs cel real.
in testul auto motor und sport ( germania ) diferenta e cu 40 % mai mare.
oficial,in medie 4,1 l/100km, real 5.7l/100km.
@ciprian mihai, putina atentie la redactarea textului si s-ar evita cacofoniile si literele mancate
DAR - exista un mare DAR - cum sa te duci sa iei un BMW pe 35k, "chel" , cand poti sa iti iei un Passat "fulopshans" ?
@automarket - se vede o diferenta sanatoasa intre review-urile "facute" si cele "copiate" ... poate conducatorii destinelor AM ar trebui sa ia asta in considerare si sa nu mai bage ca "test-drive" pliantele primite de la producatori ;)
In testul Autobild au scos un consum SUB cel indicat de fabrica, cu respectarea indicatiilor de mers de la bord.
Eu nu cred ca momentan are un rival serios pe segmentul eco-sport din clasa berlinelor medii, C 200cdi BE sau A4 TDIe fiind niste compromisuri prea mari.
Daca as avea posibilitatea, as cumpara-o.
Asa cum se zicea si mai sus, are cel mai mic consum comparativ cu competitorii, dar nici unul nu se tine de el la sportivitate.
Bravo lor, o treaba bine facuta inca o data din partea BMW.
@Mars
Nu denigra masina din cauza celor care o conduc. Este adevarat ca vezi multe BMW-uri prin santuri, dar asta este din cauza ca oricine isi poate cumpara un BMW dar putini stiu sa il si "struneasca".
Cat despre comparatia cu al tau A4, exagerezi. Nu scoti un consum mai bun decat 320ED nici daca il impingi, iar despre performante n-are rost sa vorbim, BMW este cu muuuult peste.
Singurul avantaj al A4 este sistemul Quattro care este extrem de util pe zapada dar sa fim seriosi, cate zile pe an avem noi drumurile complet inzapezite?
Toate cele bune
fa o comparatie pe uscat poftim . un quattro intotdeauna va pleca mai rapid ..
nici daca iti compar TT RS quattro de la audi 0-100 4.6 fata de 5.5 la BMW 335 i si totusi TT are motor doar de 2.5 si greutatea e aproape egala 1.550 TT 1.600 BMW ...
Nu tin cu audi .. Nu tin nici cu BMW.
Imi plac Jaguar, SAAB si Lexus
Normal ca pleaca mai rapid pentru ca are tractiune 4x4, mai multa aderenta etc.
Si vezi ca TT-RS are 1450kg, iar BMW 335i are 1610, iar diferenta asta se simte.
Nu contest faptul ca Audi nu ar avea motoare si masini bune, ba chiar sistemul Quattro este extrem de revolutionar dar totusi, BMW este putin deasupra.
Comparatia care ai facut-o nu este foarte corecta, motorul de pe TT-RS fiind impins pana la limite.
De asemenea RS5 este mai rapid, dar nu uita ca are motorul de 4.2 comparativ cu 4.0 de pe M3.
Toate cele bune
(ma refer la bord nu la model)
Am crezut ca nu vad bine prima oara cand am citit..se mai intampla sa gresesti, oricum ar trebui corectat, ca nu e singulara.
De masina ce sa zic, e o masina care te face fericit daca o ai.
Baieti asteptati si voi sa ajunga E90 la pret de E46, poate atunci o sa o conduceti si voi, pana atunci continuati sa visati si sa va imaginati cat de proasta este masina!
Nu o mai fortati cu Audi si Mercedes ca nu-si au locul langa E90, avand in vedere ca cel mai economic BMW cu motor 2.0, le da clasa la performante, aici ma refer la orice va imaginati voi la cap. performanta si la consum, aici ne suparam si pleaca toata lumea acasa.
@ Cosmin: O sa o cumperi tu, asa este, dar SH, peste multi ani!
Daca aveai bani crede-ma, cumparai un BMW, nu te legai de dotari, daca vrei sa simti si tu cum e sa ai BMW, ii pui o timona si tot nu te faci de ras, app de volan, la ce te refereai tu. Nu ai tu cum sa ma minti ca ai condus un BMW, poate erai pasager in alta masina si mergeai paralel, imi mai spui ca e agila, stabila, precisa, Nu...hai, serios?
@ Mowgli: mi-ai oferit portia sanatoasa de ras pe ziua de azi, bravo, bine punctat! :)))
@ Automarket, sincer nu stiu ce sa cred, spuneti de masina ca e cam out-dated, dar la felul in care notati/punctati modelul asta e rusinos! Ii oferiti motorului 4 stele, cand este etalon in clasa ei, acum hai argumentati ca exista motorul de 2.0 l tot la BMW care ofera o putere mai mare si eu va spun ca motorul acela nu are cu cine sa concureze inca, deci intr-un fel BMW e din alta galaxie!
App de Audi, daca VW ajunge la un stand-still, in ceea ce priveste motorizarea, ca e adevarat ca sunt mai limitati, Audi, ramane pe bara, dar nu domne, noi suntem premium, cand nici nu putem sa concuram la motoare, ma refer aici la cel de 2.0 170 cp, care de doi ani e exploatat la maxim( A4;A6;Passat;SkodaRS;Exeo), Automarket, vorbeati de masini care si-au trait viata?
*mai sunt si acei samsari care aduc foarte multe masini din strainatate si au ocazia de-a lungul anilor sa conduca multe modele la drum lung..
*restul care au auzit pe la scara blocului de la vecinul sau au fost pasageri intamplatori in diverse masini ar fi bine sa renunte in a-si impune pct. de vedere deoarece sunt subiectivi..
*asadar comparatii corecte se pot face si pe net intre bmw x drive 2.0d, audi quattro 2.0 d, si mercedes 4 matic 2.2d (nu au mai mic)evident cu acelasi nivel de echipare ( atat pt motiv de rafinamet cat si de greutate deoarece orice optionala in plus pe langa bani atrage si o mica greutate adaugata masinii respective..
*ulterior se face drive-testul pe acelasi traseu si de preferinta acelasi sofer (same weight) si se obtine o statistica reala..
* asadar dupa cum bine se stie si se poate verifica la acest motor de 2d si 2.2d la mercedes, in urma testelor la capitolul tinuta de drum sportivitate si consum a iesit lider bmw , dar la comfort si siguranta este lider mercedes, audi ramane in continuare marca care vrea sa obtina cate ceva din amandoua, si inca isi mai cauta identitatea in piata premium
*nu vreau sa critic audi ,personal imi place foarte mult brand-ul ,insa e oarecum normal ca fiind sosit mai tarziu in zona premium, sa mai aiba putin de lucru in a-si trasa o imagine distinsa printre ceilalti 2 concurenti ai sai din Europa