Drivetest BMW X4 (2014-2017)

3.0 Diesel Turbo (30d) 258CP 4x4 Aut8
BMW X4 (2014-2017) zoom
de Sebastian Toma, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 29.08.2014
Joc secund

Cu şapte ani în urmă, BMW lansa un model cu un design extravagant numit X6. Ei l-au descris ca fiind un "SAC", acronim pentru "Sports Activity Coupe". Modelul respectiv avea un interior confortabil şi o ţinută de drum excelentă, cu toate că locurile din spate erau doar două şi nu ofereau foarte mult spaţiu pentru cap, iar capacităţile sale la ieşirea de pe şosea erau limitate drastic de anvelopele din dotare şi de configuraţia barelor de protecţie şi a gărzii la sol.

Cumva, publicul s-a obişnuit cu felul în care arată X6, iar modelul a ajuns să fie suficient de popular încât BMW să-i construiască un succesor, iar segmentul are un potenţial de creştere suficient de mare încât nemţii i-au făcut şi un frate mai mic. Aşa ajungem la BMW X4, subiectul testului nostru.

Nu putem şti cu siguranţă dacă maşina asta pare mai frumoasă decât un X6 pentru că este mai mică şi vorbim despre alte proporţii sau pentru că avem precedentul primei generaţii X6 şi noul X4 pare atât de atractiv prin comparaţie. Dar ştim că modelul arată bine şi iese în evidenţă faţă de un X3 şi chiar un X5 pe şosea.

Cel mai interesant lucru la acest segment de nişă creat de BMW este că marca a rămas singura care oferă aşa ceva pe piaţă şi la şapte ani de la lansarea lui X6. Iar oferta există datorită cererii pentru un SUV de la BMW care să fie diferit de X3, dar care să nu fie semnificativ mai mic sau mai mare.

BMW X4 (2014-2017)
3.0 Diesel Turbo (30d) 258CP 4x4 Aut8

  • Pret de pornire 46.996 €
  • Pret model testat 79.257 €
  • Taxa auto O €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Exemplarul testat de noi reprezintă versiunea xDrive30d şi se bucură de una dintre cele mai bune motorizări diesel din gama BMW. Vorbim despre un propulsor cu şase cilindri în linie, de trei litri, surclasat doar de versiunile mai puternice ale sale, cunoscute sub denumirile comerciale "40d" şi "50d". Unitatea respectivă este oferită în compania unei transmisii automate cu opt trepte şi a sistemului de tracţiune integrală xDrive.

Împreună, cele trei elemente menţionate mai sus oferă un comportament foarte dinamic, dar uşor de stăvilit datorită electronicii din dotare. Cei 258 CP sunt mai mult decât suficienţi pentru un şofer obişnuit care circulă pe drumurile din România, iar cuplul de 560 Nm, atins încă de la 1.500 rpm, este îndeajuns pentru a-l face pe X4 să fie rapid şi dacă trage o remorcă.

Reprizele oferite sunt excelente, iar motorizarea este silenţioasă şi la ralanti, şi pe măsură ce urcă acul turometrului, făcându-se auzită abia în partea superioară a plajei de turaţii. Nu avem foarte multe de reproşat acestei motorizări şi nici transmisiei sale, ambele fiind optimizate după ani şi ani de dezvoltare a motorizărilor diesel cu şase cilindri ale producătorului din Munchen. Fie că este montat sub capota lui X3 sau a lui X4, motorul şi transmisia se vor comporta la fel, spre deosebire de alte capitole, unde există diferenţe între cele două modele ale nemţilor.

Cel mai apropiat model de X4 este Porsche Macan, acesta din urmă având şi el influenţe de coupe la o caroserie de SUV. Îl vom compara pe X4 şi cu SUV-urile premium care au motorizări comparabile, ceea ce ni le aduce în faţă şi pe Audi Q5 3.0 TDI şi Mercedes-Benz GLK 350 CDI.

În raport cu acestea, motorizarea diesel de la BMW are un cuplu maxim mai mic, liderul segmentului fiind GLK 350 CDI cu 620 Nm, acesta din urmă având şi 265 CP în dotare. În comparaţie ar fi trebuit să intre şi Range Rover Evoque, dar acesta nu are un diesel atât de puternic în compania unei transmisii automate, după cum este şi cazul lui Volvo XC60 facelift.

Consum

BMW X4 are un consum mediu declarat de 5.9 litri la sută. Pe locul doi al podiumului vine Porsche Macan, cu 6.1 litri la sută, în timp ce a treia poziţie este ocupată de Audi Q5 facelift, cu 6.4 litri la sută. Cel mai puţin economic model dintre cele menţionate la capitolul anterior este şi cel mai puternic, anume Mercedes-Benz GLK 350 CDI, cu 6.9 litri la sută consum mixt.

În cadrul testului nostru, am obţinut un consum urban situat între 8.5 şi 10 litri la sută, în funcţie de stilul de conducere abordat şi cât de aglomerat a fost traficul. În afara oraşului, computerul de bord a afişat 7.2 litri la sută pe traseul Bucureşti-Sinaia-Bucureşti, abordând un stil de rulare în ritmul traficului. Pe autostradă, la 130 km/h în treapta a opta, tahometrul afişează 1.900 rpm şi consumul se stabilizează la 8.8 litri la sută.

Performanţe

Pe lângă locul întâi pe podium la capitolul consum, BMW X4 xDrive30d se mândreşte şi cu cea mai bună poziţie la clasamentul capitolului care punctează performanţele. Modelul din Munchen accelerează de la 0 la 100 km/h în 5.8 secunde şi poate să atingă o viteză maximă limitată de 234 km/h.

Al doilea şi la acest capitol este Macan Diesel, cu 0-100 km/h în 6.1 secunde şi viteză maximă de 230 km/h. Pe locul trei, de data aceasta, este GLK 350 CDI, cu 0-100 km/h în 6.4 secunde şi 232 km/h. Cel mai puţin puternic model din comparaţie este Q5 facelift 3.0 TDI, care este şi pe locul patru la comparaţia noastră, cu 6.5 secunde pentru 0-100 km/h şi 225 km/h în dreptul căsuţei care indică viteza maximă constructivă.

În orice caz, trebuie să subliniem cât de rapide sunt aceste modele până la sută, reuşind să depăşească un Golf GTI, de exemplu.

Interior

BMW X4 te primeşte la bord cu două scaune frontale bine profilate şi îmbrăcate în piele de calitate. Şoferului i se pune în faţă un volan gros, cu design sportiv, echipat cu padele şi multe butoane, reglabil electric pe înălţime şi profunzime. Toate materialele de la bord sunt atent finisate şi aranjate. Comenzile sunt şi ele amplasate ergonomic şi un şofer care a mai urcat într-un BMW lansat în ultimii ani va găsi cu siguranţă tot ce are nevoie.

Diferenţa dintre un X4 şi un X3 la interior este foarte subtilă, cam la fel cum este cea dintre un Seria 4 şi un Seria 3, de exemplu. Remarcăm o poziţie la volan ceva mai joasă în cea mai mică setare, plafonul uşor plonjat în spate îţi lasă impresia că eşti într-un fel de coupe mai ciudat. Şi de fapt asta şi este X4: o versiune "coupe" a lui X3, dar fără toate "neplăcerile" impractice aduse de această schimbare, cum ar fi eliminarea a două uşi, lungirea portierelor din faţă (lucru deranjant într-o parcare aglomerată) şi alte schimbări care te încurcă puţin doar ca maşina să arate mai bine.

În ciuda faptului că bancheta din spate pare mică sau greu de accesat, X4 este aproape la fel de practic precum un X3 şi la acest capitol. Bancheta poate să acomodeze trei adulţi fără probleme, dar o călătorie mai lungă ar fi mai confortabilă dacă vor fi doar doi pasageri în spate. Portbagajul asigură 500 de litri capacitate şi are un hayon cu o deschidere generoasă, deci nici aici nu există vreun compromis.

Preţ de achiziţie

Cel mai ieftin BMW X4 pe care îl poţi cumpăra în România costă 47.000 de euro. Versiunea xDrive30d, cea pe care am testat-o noi, pleacă de la 57.000 de euro. Diferenţa de 10.000 de euro îţi aduce, printre altele, o transmisie automată şi un motor cu 68 CP şi 160 Nm mai puternic.

În raport cu versiunile echivalente ale modelelor rivale, X4 se dovedeşte a fi mai ieftin decât Porsche Macan Diesel, dar mai scump decât Audi Q5 3.0 TDI şi Mercedes-Benz GLK 350 CDI, ca să nu mai vorbim despre Volvo XC60 facelift cu cea mai puternică motorizare diesel din ofertă. 

Exemplarul testat de noi avea o listă lungă de echipamente opţionale, iar din aceasta răsfoim cele mai scumpe elemente, printre care se numără sistemul de navigaţie BMW Professional, afişajul Head-Up, sistemul audio surround sound Harman Kardon, jante din aliaj de 19 inch cu anvelope M+S (1.000 de euro), scaune faţă reglabile electric cu încălzire şi memorie, faruri adaptive şi multe altele. În total, echipamentele opţionale alese au ridicat drastic preţul de achiziţie al exemplarului testat, doar acestea costând 22.217 euro cu TVA inclus, mai mult decât un hatchback compact cu echipare medie şi motor diesel. La fel ca în cazul multor altor maşini de test echipate extrem de bine, se poate trăi la volanul acestora şi cu mult mai puţine opţionale, dotările selectate pentru acest X4 fiind prezente şi în scop demonstrativ pentru a le ilustra funcţionarea.

În total, exemplarul din imaginile alăturate costă 79.250 de euro cu toate taxele, o valoare care ar fi fost suficientă şi pentru achiziţia unui X6 la mărime întreagă.

Siguranţă

BMW X4 încă nu a ajuns la EuroNCAP, dar pe acolo a trecut fratele său de platformă, X3. La vremea respectivă, X3 a obţinut scorul maxim general de cinci stele la sesiunea de testare. Gradul de protecţie pentru pasagerii adulţi a fost de 88%, iar cel pentru pasagerii copii de 83%. De atunci şi până acum, X3 a primit un facelift, iar criteriile de testare ale organismului independent au devenit mai severe, dar asta nu înseamnă că X4 e mai puţin sigur de atât.

Pe lângă sistemele active şi pasive de siguranţă, acest X4 venea cu două sisteme de siguranţă care sunt mai mult pentru confortul şoferului dar ajută extrem de mult în viaţa de zi cu zi. Vorbim despre farurile adaptive cu LED şi despre sistemul Head-Up Display. Cele două sunt atât de utile în viaţa de zi cu zi şi îţi simplifică şi uşurează viaţa la volan atât de mult încât ne dorim să le vedem pe toate maşinile de pe stradă peste câţiva ani, măcar ca dotare opţională.

Ţinută de drum

Trebuie să clarificăm un aspect. Cu această maşină, nu va încerca nimeni să facă off-road, deşi are tracţiune integrală şi caroserie de SUV. Există o posibilitate vagă de acest lucru, datorată gărzii la sol ridicate în raport cu o berlină sau un hatchback, dar singurul "off-road" cu intenţie (că ieşirea accidentală de pe şosea nu-i cu intenţie) pe care îl vor vedea modelele X4 pe parcursul duratei lor de exploatare va consta în urcarea de borduri şi parcurgerea unor drumuri forestiere fără prea multe şleauri sau denivelări.

Cu această clarificare făcută, trecem la descrierea comportamentului. Care se dovedeşte a fi mai dinamic decât cel asigurat de X6, fără să uite în vreun fel de confort. Sistemul Adaptive Drive alături de amortizoarele opţionale controlate electronic fac din X4 o maşină polivalentă, care se simte ca acasă şi pe drumurile cu câteva gropi, şi pe autostradă şi pe serpentine.

În raport cu un X3, BMW X4 furnizează un plus de dinamism, fără a fi un salt extrem în această direcţie. Dacă vreţi, e ca o aromă diferită, ca atunci când îţi comanzi o cafea mai specială la Starbucks. E tot cafea la bază, dar are ceva în plus.

Este plăcut de condus în oricare dintre situaţiile de mai sus şi se ţine pe şosea cam la fel de bine ca orice alt BMW cu tracţiune integrală care nu este M. Suspensia poate părea unori rigidă, mai ales la trecerea pentru denivelări, dar per total este extrem de bine reglată. Deşi greutatea totală se apropie 1.9 tone, X4 se simte foarte uşor.

Direcţia este perfectă, în ciuda asistării electrice, iar diferenţa între modurile de rulare (Comfort, Sport, Sport Plus şi Eco Pro) se simte şi există o logică adevărat în spatele acestora. Visăm doar la posibilitatea unui mod suplimentar, în care să putem personaliza răspunsul fiecărui sistem pentru a avea, de exemplu, direcţia în Sport, suspensia moale şi transmisia & motorizarea pe ECO Pro.

Singurul model din segment care are ce să-i arate lui X4 la acest capitol este Porsche Macan, dar modelul din Munchen îşi merită pe deplin nota la acest capitol.

Vizibilitate

Cine a gândit toată treaba asta cu Sports Activity Coupe-urile nu a a fost prea interesat de aspectele practice ale automobilelor. Forma aceasta, oricând de interesantă este ea, impune probleme de vizibilitate.

Atât prin plafonul înclinat înspre şofer, care necesită un set de montanţi A groşi ca nişte stabilopozi, cât şi prin montanţii lunetei, care sunt şi ei groşi, să reziste în caz că ia cineva la propriu bucata cu "Sports" din denumire atunci când conduce şi se întâmplă ceva nefericit.

Vestea bună este că există camere video peste tot şi că toate modelele din segment te încurcă într-un fel sau altul atunci când abordezi un viraj îngust la stânga. Camerele amplasate de jur împrejurul maşinii pot crea o imagine 3D a maşini afişată pe afişajul central.

Pe deasupra, luneta este îngustă şi oferă o vizibilitate limitată tocmai din cauza faptului că este foarte înclinată, dar tot e o îmbunătăţire majoră faţă de prima generaţie a lui X6. Din fericire, oglinzile laterale compenseză excelent vizibilitatea posterioară, acestea fiind precum urechile lui Dumbo în raport cu caroseria. Doar ideea de design exagerat le încadrează perfect în situaţie, cum se întâmplă şi la Juke. 

Tehnologie

BMW X4 are o listă generoasă de dotări standard, iar exemplarul testat de noi venea cu numeroase opţionale, una mai avansată ca alta. Împreună, toate sistemele tehnologice de la bord te ajută să fii mai comod la volan, pentru că maşina poate să ţină şi singură distanţa faţă de vehiculul din faţă atunci când circulă cu tempomatul activ cu funcţie de frânare, îţi spune exact ce limită de viteză este pe segmentul de drum pe care conduci la momentul respectiv şi nici măcar nu trebuie să te mai uiţi la ceasurile de bord ca să ştii cu ce viteză mergi sau la ecranul navigaţiei ca să ştii pe unde să mergi, pentru că aceste informaţii îţi sunt deja afişate pe parbriz, în locul în care te uiţi oricum atunci când conduci.

Dintre aceste sisteme enumerăm ceea ce ei numesc "asistent de fază de drum", care funcţionează mai bine ca un prieten invizibil care ştie drumul mai bine decât tine şi-ţi arată cu o lanternă foarte puternică exact semnele de circulaţie pe care s-ar putea să le observi pe autostradă sau pe drumurile naţionale fără să-i orbească pe ceilalţi şoferi. Şi apelezi la el doar dacă selectezi comanda Auto a farurilor şi apeşi butonul dedicat de activare de pe maneta de semnalizare. De acolo, călătoriile tale nocturne vor fi mai simple.

Spre deosebire de unele modele BMW conduse de şoferi care nu îi fac cinste mărcii, "asistentul de fază de drum" nu "ştie" să semnalizeze prin flash-uri.

Nu putem să nu menţionăm sistemul HUD, a cărui funcţie a fost detaliată la capitolul "Siguranţă", precum şi sistemul iDrive cu a sa interfaţă (acum) excelentă şi intuitivă. Cei care îşi mai aduc aminte prima generaţie de iDrive pot să cuantifice mult mai uşor progresul la acest capitol, la care BMW se poate considera fără probleme pionier în industrie.

Mai trebuie amintită şi suprafaţa tactilă a rotiţei de la iDrive, care recunoaşte şi literele desenate cu degetul pentru a comanda sistemul de navigaţie cu grafică 3D fără a lua ochii de la drum atât de mult ca la un sistem convenţional.

Design

Ideea de SAC de la BMW, sau mai bine zis acceptarea socială percepută a acesteia, a evoluat dramatic în ultimii şapte ani. Dacă în 2007 un X6 era văzut ca o maşină ciudată, pe care ori o dispreţuiai, ori o apreciai, aceeaşi maşină este văzută ca fiind ceva normal de mai mulţi ani, devenind aproape comună în zonele bune ale oraşelor ţării.

Odată apărut modelul X4, care este o versiune cu influenţe şi caracter de coupe a lui X3, conceptul de "SAC" de la BMW era deja clar pentru toată lumea şi este mai uşor de acceptat. În plus, poate că designerii şi-au făcut "mâna" pe această formă de caroserie şi le este şi lor mai simplu să deseneze forme mai uşor de digerat.

X4 are un avantaj în faţă lui X6, în afară de faptul că este mai bine potrivit conceptului de SAC decât primul model care a fost construit astfel. Iar avantajul acela vine la nivel de dimensiuni, care sunt mult mai potrivite pentru mediul urban şi pentru şoselele mai înguste, deci arată mult mai bine pe străzile oraşului. X3 arată aproape utilitar în comparaţie cu el, deci poate fi perceput şi ca o alternativă urbană pentru acest model, fără să-şi piardă nimic din caracterul dinamic.

Nu ne-a placut

  • Exemplarul testat are un preţ foarte ridicat în raport cu segmentul din care face parte
  • Preţul de intrare în gamă este încă ridicat
Date tehnice - BMW X4 (2014-2017) 3.0 Diesel Turbo (30d) 258CP 4x4 Aut8
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2993
Lungime mm
4671
Putere maxima CP (rpm)
258 (4000)
Latime mm
1881
Cuplu maxim Nm (rpm)
560 (1500)
Inaltime mm
1624
Viteza maxima km/h
234
Greutate kg
1820
Acceleratie 0-100 km/h s
5.8
Ampatament mm
2810
Tractiune
integrala
Volum rezervor litri
67
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
500
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre BMW X4 (2014-2017)

Ultimele teste

Comentarii (13)

  • Adrian
    Pe cat de frumos este seria 4,5 si 6 pe atat de urat e X4 si X6.
    10 12
  • Eu cred ca cel mai mare minus este designul! Cum va place voua asta mai mult decat vechiul X6 nu stiu... dar e chestiune de gust...
    Din punctul meu de vedere designerii BMW sunt in criza de idei... se vede ca au ajuns la limta si nu mai stiu ce sa inventeze ca sa diferentieze modelele intre ele... mie nu imi plac decat seria 5, seria 6, serria 6 GranCoupe si cam atat (si vechile X5/ X6 erau ”legate” ca estetica) ... in rest linia generala a arhitecturii modelelor BMW este eleganta dar detaliile (gen faruri, stopuri, spoilere etc.) mi se par adaugate acolo fortat... strica ansamblul designului fara a se incadra in linia fluida a caroseriei si avand uneori o agresivitate fortata (gen tuning nereusit)... spun asta ca fan BMW!

    PS Aceata saturatie a unei abordari de design se vede la multe marci la un moment dat )cand nu mai stiu ce sa aduca nou)... asa s+a intamplat de ex cu Mercedes E_Classe cu acele faruri rotunde care la urmatoarea generatie au fost doar putin stiliyate si ovalizate ...asa s+a intamplat si cu S_Class ale carui faruri "lacrima"dadeau ca nuca in perete etc...
    12 16
  • Masina snobaretului prost, incult si corupt!
    19 23
  • mi se pare ca arata ca un porc mutant pe roti! pur si simplu imi repugna !
    11 13
  • in clasele premium dejeaba mecanica e impecabila daca lipsteste stilul;
    o minte si o mana de designer ( italian ) ar face minuni;
    altfel ramane o masina oarecare , oricum mai putin reusita decat X5
    13 9
  • @dany

    Astea sunt dezavantajele unei game din ce in ce mai mari, nu cred ca exista criza de idei, este calculat, iar aceste calcule par sa fie corecte, nu prea au dat gres. La modelele care-ti plac m-as risca sa adaug si o seria 4:).

    @arhitect

    Asta a fost si ideea, sa nu fie mai reusita decat X5.
    8 4
  • johnny_Zwee
    aceasta marca nu trebuie catalogata gresit datorita unora dintre proprietari.
    19 6
  • johnny_Zwee
    sunt masini foarte bune
    13 4
  • @dan_grc

    Nu cred ca modelele BMW se vand pt design cipt renume! (renume care e datorat reusitei partii mecanice si imaginii de prestigiu ”premium”). Deabia asteptam sa plece Bangle sa vad ce va urma. Rezultatul este bun (la unele modele enumerate mai sus), neutru (seria 3 de ex) si ciudat la altele! (seria 1, seria 2 chiar desi linia laterala e superba, x3/ x4 etc)
    Hai sa ne imaginam ca acest X4 ar fi un Ssangyong! Cu exact aceeasi parte mecanica... cu laude de la presa de specialitate etc. Probabil vanzarile ar fi modice...
    3 3
  • @dan_grc

    Nu cred ca modelele BMW se vand pt design cipt renume! (renume care e datorat reusitei partii mecanice si imaginii de prestigiu ”premium”). Deabia asteptam sa plece Bangle sa vad ce va urma. Rezultatul este bun (la unele modele enumerate mai sus), neutru (seria 3 de ex) si ciudat la altele! (seria 1, seria 2 chiar desi linia laterala e superba, x3/ x4 etc)
    Hai sa ne imaginam ca acest X4 ar fi un Ssangyong! Cu exact aceeasi parte mecanica... cu laude de la presa de specialitate etc. Probabil vanzarile ar fi modice...
    3 4
  • gigi_frana
    cel putin in RO, masina e cocalarism in forma pura....

    in cel mai fericit caz,1% din proprietari vor avea mai multe clase decat trenul...
    1 6
  • SnowM3
    "Modelul din Munchen accelerează de la 0 la 100 km/h în 5.8 secunde şi poate să atingă o viteză maximă limitată de 234 km/h."
    Nu stiu de ce crede autorul ca o masina cu aerodinamica proasta, care pierde circa 35-40% din cei 258 CP in transmisia automata si tractiunea integrala ar putea depasi cei 234 km/h anuntati daca nu ar fi 'limitata'. Concluzia e ca singura limitare e data de puterea motorului si aerodinamica deficitara. Viteza maxima nu e limitata de constructor !
    1 3
  • 79K pe un x4?/ Imi iau x6 fara problema!!
    0 3

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru