POVEŞTI AUTO: 100 ani de la naşterea semaforului electric

de Dragoș Băltățeanu
Miercuri, 13.08.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
În luna august a acestui an, semaforul electric împlineşte 100 de ani de existenţă. Obiectul cu trei culori din fiecare intersecţie are grijă de participanţii la trafic în fiecare zi şi noapte de peste un secol.

Urmareste Automarket

Îl întâlnim în fiecare zi în drum spre birou sau spre casă. Este atât de de răspândit încât nu îl mai băgăm în seamă. Ne enervăm când stăm prea mult în faţa lui şi ne bucurăm când prindem verde fără a mai fi nevoie să oprim maşina. Este vorba de omniprezentul semafor electric cu trei culori. Orice şofer îl cunoaşte, orice pieton ştie că trebuie să traverseze strada pe culoarea verde şi să aştepte la culoarea roşie. Chiar şi cei mici cunosc semnificaţia celor trei culori. Semaforul electric împlineşte 100 de ani de existenţă. 100 de ani de când organizează traficul în intersecţile aglomerate. 

În Europa, semafoarele au apărut cu mult înainte de apariţia maşinilor şi erau dedicate traficulului de trăsuri şi pietoni. În Londra, de exemplu, un astfel de semafor a fost instalat încă din 1868 la intersecţia dintre George Street şi Bridge Street, în apropierea Parlamentului.

Era un semafor mecanic care folosea un set de braţe orizontale pentru a controla traficul dens de trăsuri. Noaptea, o lampă cu gaz era aprinsă şi un set de sticle colorate în verde şi roşu indicau participanţilor la trafic ce să facă. Iniţial, aceste semafoare erau controlate manual de către un ofiţer de poliţie. El decidea indicaţiile semaforului în funcţie de trafic şi fluiera înainte să schimbe poziţia acestuia. Din păcate, s-au dovedit însă a fi periculoase din cauza ţevilor de gaz care treceau pe sub semafoare. În 1869, un astfel de semafor a explodat, rănindu-l grav pe poliţistul care îl opera şi Londra renunţa astfel la acest tip de indicator. 

Primul semafor electric din lume

Înaintăm repede până la începutul secolului trecut. Automobilul era deja o realitate care trecuse de stadiul de curiozitate. Mai ales în America, automobilele se răspândeau cu repeziciune şi deveneau o realitate de zi cu zi.

Odată cu ele apar şi primele ambuteiaje. Era nevoie de ceva mai mult control în intersecţii, iar poliţiştii nu puteau rezista 24 de ore în acelaşi loc. Astfel apărea semaforul electric precum cel montat pentru prima dată în Cleveland, Ohio. A fost primul semafor dedicat traficului şi a fost instalat în 5 august 1914 la intersecţia străzilor Euclid şi East 105. Folosea doar două culori, roşu şi verde, dar şi un semnal sonor care avertiza iminenta schimbare a culorilor. Pe vremea în care motoarele nu sunau atât de tare, iar muzica în maşină era încă un vis, semnalele sonore erau un element util în trafic.

Au trecut doar 6 ani până când culoarea galbenă îşi făcea apariţia pe semafoare. Semaforul cu trei culori a fost creat de William Potts, un ofiţer de poliţie din Detroit. Potts s-a inspirat de la semnalele folosite în apropierea căilor ferate, iar primul semafor tricolor avea să fie montat în 1920 la intersecţia dintre bulevardele Woodward şi Michigan din Detroit. Un an mai târziu, în Detroit existau deja 15 semafoare. 

FEATURE: Omuleţul de pe semafor împlineşte 50 de ani 

În Europa, traficul auto a început să ia amploare de la începutul anilor '20. După război, ţările din Europa îşi reveneau, iar automobilul era deja la putere. Pe lângă maşini, principalele oraşe europene aveau deja reţele bine definite de tramvaie şi autobuze dedicate transportului public. Ce mai aglomerată intersecţie din Europa era celebra piaţă Postdamer din Berlin.

Semaforul din Postdamer Platz, Berlin.

Cinci bulevarde converg în această piaţă, iar primul semafor electric avea să fie montat aici în 1924. Cele cinci semafoare era montate la înălţime pe un turn de pe care traficul era observat şi de către un poliţist. Semafoarele europene au fost construite de către Siemens. Dacă iniţial erau controlate de poliţistul din intersecţie, diverşi inventatori au căutat în următorii ani soluţii pentru controlarea semafoarelor. Au fost dezvoltate sisteme care detectau claxonul automobilului sau erau activate de senzori de presiune atunci când automobilul se apropia de intersecţie. 

În Anglia, naţiunea care a îmbrăţişat automobilul mai repede faţă de alte ţări, semaforul electric era adoptat în 1926. Primul avea să fie montat în celebra intersecţie Piccadilly Circus, din centrul Londrei. Astăzi, în Marea Britanie există peste 25.000 de semafoare, iar englezii i-au dedicat chiar o celebră sculptură acestui instrument de trafic.

Traffic Light Tree (copacul semafor) este o operă de artă creată de artistul francez Pierre Vivant: 75 de semafoare au fost unite într-un imens copac, sculptura devenind un simbol al zonei Canary Wharf din Londra, acolo unde a fost instalată.

Traffic Light Tree, sculptura modernă din Canary Wharf, Londra.

Primul semafor din România

Primul semafor din Bucureşti a apărut în 1933.

Bucureştiul a avut onoarea de a folosi primul semafor electric din România. Acesta a apărut în perioada interbelică, mai precis pe 29 aprilie 1933. A fost montat la înălţime pe Calea Victoriei, la intersecţia cu bulevardele Academiei şi Elisabeta. Cum denumirea de semafor nu exista în vocabularul de atunci, presa vremii îl numea "cel mai nou aparat de semnalizare". Semaforul românesc folosea doar culorile roşu şi verde şi era operat manual de un poliţist aflat în intersecţie. De-a lungul anului 1933, mai multe semafoare aveau să îşi facă apariţia în Bucureşti. Înainte de acest semafor cu lumini, se pare că a mai existat unul cu braţe mecanice, amplasat în aceeaşi intersecţie în 1929.

Semafoarele de astăzi

Esential 100 de ani s-au împlinit de la montarea primului semafor electric în Cleveland, Ohio.
În ziua de azi nu prea mai putem concepe o intersecţie majoră fără semafoare. Ne enervăm uneori când stăm prea mult la un semafor, dar ne enervăm şi mai tare când acestea nu funcţionează. Astăzi, semafoarele luminoase sunt inteligente, controlate de la distanţă prin interemediul computerelor. Fiecare oraş mare are un centru de comandă pentru toate semafoarele din oraş. Cele mai multe dintre ele sunt sicronizate pentru a fluidiza traficul şi îşi pot adapta perioadele de dirijare în funcţie de condiţiile din trafic.

Avansul tehnologiei din industria iluminatului a pătrus şi în zona semafoarelor electrice, cele clasice cu bec cu incadescenţă devenind încet-încet o raritate. Astăzi se folosesc semafoare cu lumini LED, mult mai luminoase şi vizibile de la distanţă, dar şi cu până la 90% mai economice faţă de un semafor clasic. Apropo, primul oraş din lume care a avut o reţea de semafoare computerizată a fost Toronto (Canada). Şi acest lucru se întâmpla în 1963.

Comentarii (1)

  • Suleyman Cunoscatoru
    Nu am citit articolul ca nu ma intereseaza istoria lui, dar AU TRECUT 100 ANI si inca mai sunt o multime de bizoni in trafic care nu respecta culoarea si trec pe rosu ca tauru cand vede rosu in fata !
    10 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru