Los Angeles devine primul oraş mare din lume cu toate semafoarele sincronizate. Şoferii: "E o uşurare imensă"

de Mircea Meșter
Joi, 30.05.2013
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Cel mai mare oraş al statului american California a pus în aplicare un proiect a cărui dezvoltare s-a întins pe 30 de ani. Toate semafoarele sunt acum sincronizate, iar şoferii susţin că diferenţele sunt vizibile.

Un singur semafor nesincronizat pe o stradă importantă poate crea ambuteiaje care se întind pe câţiva kilometri buni, efectul de acordeon fiind cel responsabil de acest lucru.

Tim Crook
Expert în trafic
Semafoarele reprezintă una dintre principalele surse ale blocajelor din traficul mondial. Aparenta imposibilitate de a sincroniza funcţionarea acestora pe principalele bulevarde ale oraşelor mari face ca "dopurile" din trafic să devină un fenomen la ordinea zilei, iar efectele acestora - creşterea consumului maşinii, stress-ul psihologic, poluare şi timpul pierdut - vizează aproape orice şofer care a încercat să străpungă un oraş mare cel puţin o dată în viaţă. Şi chiar dacă recordurile absolute legate de durata blocajelor în trafic sunt departe de ceea ce experimentăm în România - în Beijing s-a ajuns în 2010 la un blocaj care a durat o lună din cauza unor reperaţii ale carosabilului planificate greşit - fiecare minut pe care îl petrecem în mijlocul celorlalte maşini ale oraşului reprezintă o sursă suplimentară de nervi. O listă a celor mai mari ambuteiaje v-a fost prezentată într-un articol dedicat de Automarket acum un an.

EXEMPLUL LOS ANGELES

Ei bine, în acest context de care nu scapă absolut niciun oraş mare al lumii, cei care conduc destinele oraşului american Los Angeles au reuşit să dezvolte recent primul sistem de semafoare corelate pe întreaga lungime a bulevardelor şi străzilor principale. Proiectul are deja efecte evidente printre şoferii care se declară extrem de mulţumiţi de fluiditatea traficului, iar timpii de transport au scăzut în unele părţi ale oraşului cu până la 12%. 

"Pur şi simplu se vede cum maşinile circulă.

E un lucru complet neobişnuit pentru Los Angeles, e o uşurare imensă", spune Michael Rose, un producător de film freelance citat de NBC.

Sesizezi imediat diferenţa, e fantastic. Singura întrebare este de ce autorităţile nu au făcut asta mai devreme.

Michael Rose
Producător
Deşi realizarea acestui proiect are efectele scontate, dezvoltarea şi punerea sa în aplicare nu au fost atât de uşoare pe cât s-ar crede. Astfel, pentru a putea să coreleze toate semafoarele de pe suprafaţa oraşului - 1215 kilometri pătraţi, aproximativ cât suprafaţa judeţului Ilfov - oficialii care conduc destinele oraşului american au avut nevoie de nu mai puţin de 30 de ani şi de o investiţie de circa 350 de milioane de dolari (aproximativ 270 de milioane de euro). Spre comparaţie, Bucureştiul va investi exact aceeaşi sumă în doi ani (2013-2015) pentru faza a doua de dezvoltare a Staţiei de Epurare a Apelor Uzate de la Glina.

Proiectul a început oarecum întâmplător, în momentul în care organizatorii Jocurilor Olimpice din 1984 au sincronizat semafoarele din aria stadioanelor şi arenelor dedicate acestui eveniment. Pentru că efectul a fost pozitiv, autorităţile au anunţat startul dezvoltării proiectului pentru întreaga zonă locuită a oraşului Los Angeles şi a suburbiilor sale.

CUM FUNCŢIONEAZĂ?

Esential 1215 kilometri pătraţi este întinderea oraşului Los Angeles şi a suburbiilor acestuia.
4398 de semafoare au fost corelate pe toată suprafaţa oraşului Los Angeles în cel mai mare proiect de acest tip din lume.
După ce întregul sistem a fost pus la punct pe partea electronică şi computerizată, cu simulări în timp real ale traficului din oraş, pe lungimea străzilor şi bulevardelor din Los Angeles au fost postate indicatoare care arată viteza optimă cu care şoferii ar trebui să circule pentru a ca fluiditatea traficului să fie una cât se poate de ridicată. Proiectul a implicat şi montarea unei reţele complexe de camere video prin care inginerii pot regla din mers lucrurile atunci când, de exemplu, doar o zonă a oraşului este aglomerată.

Normal, există şi unele segmente orare în care reţeaua de bulevarde este, totuşi, supraaglomerată.

"Vor exista şi perioade în care sistemul este pur şi simplu supraîncărcat. La orele de vârf, de exemplu, este pur şi simplu imposibil pentru şoferi să menţină viteze indicate pentru a parcurge distanţele spre casă sau spre birou fără a mai sta la semafoare. Dar, de acum, din ambuteiajele orelor de vârf se va ieşi mult mai repede", susţin experţii în trafic citaţi de NBC.

Comentarii (12)

  • Capitala statului american California este Sacramento nu LA :)
    43 1
  • mircea
    @ciupac Oups! My bad. Rezolvat, mulţumesc de sesizare.
    23 3
  • probabil Bucuresti va fi ultimul oras din lume :)) dar orasul unde costul sistemului o sa fie cel mai mare :))
    42 2
  • Din nou americanii sunt primii. Vestea buna e ca pentru orase mai mici timpul si costurile are trebui sa fie si ele mai reduse. Totul este ca municipalitatea sa se implice si sa aloce fonduri pentru asa ceva.

    La mine in Zarnesti de exemplu, desi sunt foarte multumit de nivelul de trai si tot ce ofera orasul, unul din putinele motive de frustrare sunt tocmai semafoarele. Am observat demult in ce hal pot fi de nesincronizate. A fost unul din primele lucruri care mi-a sarit in ochi, din prima zi. Chiar si cand traficul e linistit, tot nu poti trece de mai mult de 2-3 semafoare fara sa te opresti.

    Desi pare o joaca de copil, totusi, sincronizarea si mai ales adaptarea in timp real, "din mers" la conditiile de trafic implica o munca uriasa si un sistem bine pus la punct. Dar ca intotdeauna, stiinta folosita corect ne poate imbunatati substantial nivelul de trai.
    18 3
  • Pentru cei din America de Nord, inca un "tip" ...
    Daca vreti sa fiti siguri ca prindeti sageata verde pentru virajul la stanga cand stati la semafor, unele intersectii au in asfalt niste crapaturi verticale si orizontale, intretaiate, cel mai adesea in forma de diez, #, lungi cam de 1 m.
    Alea nu sunt crapaturi naturale, sunt senzori montati in asfalt. Daca stati deasupra lor, la urmatorul verde primiti si voi sageata.

    "Tip"-ul il stiu de la un sofer de taxi. Bafta :)
    2 5
  • Citesc acest articol dupa ce aseara am venit de pe A1 pe Iuliu Maniu pana la Lujerului, trafic moderat si absolut toate semafoarele sunt nesincronizate. O mare bataie de joc a autoritatilor, rusine
    13 0
  • @lol
    ai uitat sa spui ca se va defecta peste maxim o luna :)
    6 1
  • Lucian
    doar ca in poza nu ati pus semafoare din Los Angeles, ci de pe coasta de est. In california semafoarele nu sunt "atarnate" :)
    uitati aici articol si poza din Los Angeles...
    http://www.nytimes.com/2013/04/02/us/to-fight-gridlock-los-angeles-synchronizes-every-red-light.html?pagewanted=all&_r=0
    3 0
  • Daca in cel mai bogat stat din US a durat 30 de ani nici nu vreau sa ma gandesc in cat timp ar reusi ai nostri asa ceva...probabil ca dupa ce restul ar fi parasit Pamantul pentru Marte sau alte destinatii mai trendy :D
    11 0
  • din cunostinta mea generala, Barcelona si Madrid au si ele de ceva ani toate semafoarele sincronizate....
    2 3
  • AndreiRN
    Este tare placut atunci cand mentii viteza indicata si toate semafoarele ti se fac verde in calea ta.
    4 0
  • eu ajung luni in Long Beach:)))) Sa vedem atunci cum sta treaba cu semaforul:))))
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru