Prețul unei mașini electrice în Europa este dublu față de China

de Silvian Irimia
Luni, 11.12.2023
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Diferențele de prețuri pentru mașini electrice între piața din Europa și China este foarte mare, mai ales după criza de semiconductori din Europa. În același timp, China oferă 235 de modele diferite de mașini electrice, față de 135, câte are Europa.

În timp ce în Europa criza de semiconductori a dus la creșterea prețurilor mașinilor electrice, în China lucrurile au stat chiar invers. În urma unei analize atent făcute, s-a observat o tendință îngrijorătoare. Anume, că diferența de preț între mașinile cu combustie și cele electrice a crescut în Europa și SUA, în loc să scadă.

Cei de la Jato Dynamics au condus analiza pe anul 2022 și au observat că în prima jumătate a anului, prețul mediu de vânzare al unei mașini electrice în China era de 31.829 euro. În același timp, într-o Europa care era în plină criză de semiconductori, prețul mediu era de 55.821 euro, o diferență imensă de preț între cele două piețe.

Studiul dezvăluie că în 2023, peste 78% dintre mașinile vândute în China aveau prețuri de sub 40.000 de euro, iar o treime dintre ele erau sub pragul magic de 20.000 de euro. În Europa, acolo unde ritmul prețurilor este dirijat de diferite influențe, țări precum Cehia, Danemarca și Elveția conduc topul prețurilor mari.

În același timp, în România, prețul mediu pentru o mașină electrică este de aproximativ 62.000 de euro.

Un lucru interesant este reprezentat de faptul că, Norvegia, are cele mai bune cifre pe vânzări din Europa când vine vorba de mașini electrice, cu o cotă de piață de 82%.

Important de notat este faptul că oferta de automobile electrice din China este net superioară față de ce avem în Europa. Asta pentru că, în anul 2023, au fost disponibile 235 de modele diferite în China, în timp ce în Europa doar 135 de modele electrice diferite. În același timp, America stă și mai rău, aceștia având doar 51 de modele.

Analiștii Jato subliniază că asiaticii au dirijat dezvoltarea industriei auto electrice cu o subvenție de 57 de miliarde de dolari, între 2016 și 2022, o injecție de capital care a permis companiilor să fabrice modele noi și să producă mașini mult mai accesibile.

De asemenea, China se bazează pe o forță de muncă cu costuri semnificativ mai mici decât cele din Europa sau SUA. Diferențele acestea se văd chiar și în prețurile modelelelor europene, precum Volkswagen ID.4.

În China, acest model are un preț de 24.879 euro, comparativ cu 38.900 de euro în Europa. Ford Mustang Mach-e este de asemenea un exemplu bun, costând 47.000 de euro în China și 55.110 euro în SUA.

Cu toate acestea, în Europa, dorința pentru mașini electrice s-a domolit în 2023, cu constructorii majori precum Volkswagen, Stellantis și Renault pledând pentru noi modele, mai accesibile, dar cu lansare programată peste 2-3 ani, când China va lansa un nou val de reduceri.

Comentarii (8)

  • adrian
    Doar la mașinile electrice este diferența asta?
    Sau și la termice?
    0 0
  • O masina electrica si propria ta casa te fac imun la orice presiuni, deoarece poti sa traiesti bine merci fara sa depinzi de sistem, si sa te deplasezi unde vrei tu, iar daca sistemul vrea sa te fure, te vei revolta, caci nu depinzi de el.
    ...
    Planul e simplu, saracirea celor din tartile mai "de bine", adica saracirea cetatenilor care au un trai mai bun. In china dictatura e deja implementata si cetatenii sunt adusi la nivelul de drone, drept urmare primesc zaharelul.
    Lumea libera, trebuie educata sa devina submisiva, si asta se face numai daca le iei bunurile si proprietatile, ii jupuiesti.
    ...
    Si romanii o duc chiar bine duipa declaratiile Davos-istilor, pentru ca au proprietati, cu miile de metri patrati. Asa ceva este o crima impotriva overlorzilor. De aia si romanii sunt oprimati, si trebuie sa stea in chirie, si bancile sa fie proprietarii cladirilor, (bancile fiind de fapt organizarea juridica a overlorzilor, cei care detin totul).
    13 6
  • Banditos
    @16:25 + @16:46 = amor ghebos
    3 6
  • @inoperabil
    da mei, vestul consuma cel mai mult pe cap de locuitor, deci trebuie redus consumul...gen africa asa, mai usurel si mai eco.

    si in loc sa-ti schimbi masina etc, iti schimbi doar abonamentul. scump dar eco!
    2 6
  • Banelus
    ce nastere? suntem in secolul 21, mai bine crezi in extraterestrii!
    1 3
  • Banditos
    Citind comentariile astuia de la@16:25 si @21:44 ...parca as asista la un spectacol de circ oferit de o maimutza cu joben urcata pe monociclu care fumeaza si bea bere in acelasi timp. Uimitor si trist in acelasi timp.
    4 1
  • @redactia
    Mai tragem și noi apa că iar s-au stricat la stomac paranoicul conspiraționist și clonele lui?
    6 4
  • Mi-ar fi placut o analiza un pic mai detaliata asupra diferentelor de costuri "pe strada" al masinilor din China vs Europa de ex. Si mai ales, mi-ar fi placut macar sa se puncteze factorii esentiali cum ar fi accesul la materii prime mai ieftine, in cantitati mult mai mari, procesarea mai ieftina, norme de mediu mai laxe pentru industrie, energie mai ieftina si abia apoi vine forta de munca ieftina si disciplinata.
    Citisem o analiza recent si diferenta de cost a bateriilor era de +20% pentru SUA si +30% pentru EU fata de China. Mai adaugam si restul factorilor si ies costurile de productie ale masinilor cu 50% mai mici in China fata de UE sau SUA.
    Singura solutie pe termen scurt pentru UE pentru a contracara presiunea masinilor chinezesti e inchiderea granitelor prin taxare, ceea ce SUA face deja. Apoi pus mana pe treaba, cercetare, dezvoltare si productie stimulata si subventionata masiv. Si mers cu caciula in mana pe la fostele colonii dupa resurse pentru ca prin Europa nu prea sunt pentru actualele baterii iar bucata plina de resurse a Ucrainei tocmai le-a suflat-o Rusia. Europei ii revine cel mult bucata de Ucraina "europeana" plina de pamant de flori. Sunt bune si florile doar daca ai de crescut o vaca. Daca vrei sa faci baterii, iti trebuie ceva mai mult decat pamant de flori. Dar mai umbla vorba ca fostele colonii (multe din ele) nu mai vor sa auda de fostii colonizatori de aia nu prea au liderii europeni drum prin zona. Si evident, liderii europeni sunt preocupati de planuri fanteziste de inverzire si decarbonizare la fel cum facea si Ceausescu rupt de realitate in ultima lui perioada. Sper doar ca liderii europeni sa aiba aceiasi soarta. Germania, motorul Europei, deja e in recesiune. Urmeaza si altii. Deficitul comercial dintre UE si China a ajuns in 2022 la 400 miliarde euro de la 40 miliarde in 2010. Cine crede ca e ok, distractie placuta pana se termina petrecerea.
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru