REPORTAJ: Ai urcat astăzi la volanul unui Porsche?

de Sebastian Toma, Foto: Florin Vitzman/Mihai Călin
Miercuri, 28.05.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Pentru a înţelege ce înseamnă Porsche pentru lumea auto nu ai nevoie decât de o zi şi de câţiva kilometri în compania fiecărei maşini din gamă. Porsche numeşte acest eveniment "Porsche Road Tour" şi, deşi conducem săptămânal cele mai noi apariţii în lumea auto, ocazia nu se ratează niciodată.

Porsche Road Tour, fost Roadshow, a ajuns la cea de-a cincea ediţie, iar Automarket se poate bucura că a bifat lista de prezenţă la fiecare eveniment de acest gen derulat la noi în ţară. Prima ediţie a debutat cu o plimbare de 200 de kilometri pe Autostrada Soarelui şi a evoluat în călătorii de până la 12 ore la volanul modelelor Porsche prin România. 

REPORTAJ: Cinci ore cu Porsche 911, Boxster şi Panamera

Ediţia 2014 a Porsche Central and Eastern Europe Road Tour a fost şi cea mai scurtă dintre toate de până acum. Atât temporal, cât şi în ceea ce priveşte distanţa parcursă. Dacă în anii trecuţi caravana Porsche mergea din Bucureşti până la Constanţa, Braşov sau Cheile Grădiştei, coloana de un milion de euro s-a dus în 2014 doar până la Complexul Astoria din Snagov, la mai puţin de 40 de kilometri de Centrul Porsche Bucureşti.
REPORTAJ: Supradoză de senzaţii
Tomas Duplinsky, instructor Porsche, ne-a explicat ce se va întâmpla în următoarele ore. El stătea lângă un 911 Targa, un exemplar de 170.000 de euro, care nu a participat la eveniment.

Am plecat la drum la bordul unui Macan, cel mai recent lansat model oferit în gama Porsche. După câteva minute şi câţiva kilometri de condus ne-am despărţit, dar nu pentru multă vreme. Rotaţia stabilită înainte de plecare ne-a dus apoi la bordul unui Porsche Panamera diesel, versiunea facelift, ceea ce înseamnă că vorbim despre un motor V6 de 3.0 litri şi 300 CP. Tocmai când urma să ne bucurăm de caii putere şi cuplul motor din dotare, am intrat pe centura Bucureştiului, unde coloana s-a "spart" şi ne-am trezit că grupul s-a rupt în două echipe mai mici, una având gama Porsche tradiţională, compusă din Boxster, Cayman şi mai multe versiuni ale lui 911, în timp ce a doua "echipă" conducea Panamera, Macan şi Cayenne, în diferite versiuni de echipare şi motorizare.

TEST DRIVE PORSCHE CAYENNE S

Mergeţi către maşini, luaţi loc, aranjaţi-vă scaunele şi oglinzile şi plecaţi când vedeţi că este fluturat steagul. Nu uitaţi că nu este o cursă. Poftim?

Ghinion suprem

Urmareste Automarket
Am momente când simt că sunt cel mai ghinionist om din lume. Din când în când, mi se întâmplă câte o chestie izvorâtă parcă din legile lui Murphy, iar ediţia 2014 a Porsche Road Tour mi-a pus în faţă un asemenea eveniment. Programul era destul de strict din punctul de vedere al timpului, dar eram sigur că totul va merge ca la carte şi că totul se va derula conform planului. Aveam să descopăr însă, alături de ceilalţi membri ai grupului de jurnalişti, că ziua respectivă se va derula altfel.

Caravana Porsche Road Tour 2014. Altfel spus, 11 Porsche care merg în şir indian pe şosea, ascultând ordinele primei maşini.

Ce s-a întâmplat de a dat peste cap întregul program al evenimentului? Două lucruri: un accident pe centura Capitalei şi o secţiune de drum aflată în lucru. Ambele pe sensul nostru de mers. Din fericire, se circula şi ne deplasam. Din păcate, ne mişcam mai încet decât am fi mers dacă circulam prin oraş la aceeaşi oră. Deodată, planurile întregului eveniment au fost date peste cap şi a trebuit să ne reorganizăm din mers astfel încât fiecare participant să apuce să conducă toate maşinile din caravană.

Lucru care nu s-a întâmplat, ceea ce nu a făcut decât să-mi amărască şi mai tare ziua respectivă. Dar e greu să spui că ai avut o zi proastă când ai condus câteva modele Porsche. După cum spune şi o zicală pe internet, "your argument is invalid".

Un milion de euro pe 40 de roţi

Caravana Porsche a fost compusă din 10 maşini ale căror preţuri cumulate depăşesc fără probleme un milion de euro. Vi se pare mult sau puţin? Primul şi cel mai ieftin model din coloană (Boxster) are un preţ de pornire de 54.545 de euro cu TVA inclus, în timp ce modelul cu cel mai ridicat preţ de pornire, un 911, pleca de la peste 100.000 de euro. Dar care este scopul acestei coloane? Să ofere experienţa Porsche într-o formulă comprimată, cât să înţelegi diferenţa dintre modelele din gamă şi cum te simţi la volanul acestora într-un timp cât mai scurt. În plus, caravana atrăgea atenţia tuturor celor din jur, iar comportamentul civilizat dictat de regulile organizatorilor nu putea să nu aducă publicitate pozitivă mărcii germane.

Ultima dată când am văzut un milion de euro pe roţi, acesta avea sigla Bugatti. Se poate şi altfel.

N-am simţit niciodată că vreuna dintre maşinile în care m-am urcat în ziua respectivă este supraevaluată. Am încercat şi un mic joc cu colegul cu care schimbam locurile, fiind pe rând şofer, apoi pasager, şi invers, încercând să ghicim cât mai precis valoarea maşinii în care tocmai ne-am urcat. Nu am stabilit câştigătorul, jocul fiind un amuzament de moment, dar nu am simţit în nicio clipă că respectivele maşini au preţuri exagerate. Cârcotaşii şi criticii eterni vor spune că un Boxster costă prea mult, dar eu revin cu o întrebare scurtă, cu toate că nici eu nu îmi permit deocamdată nici măcar cel mai ieftin model din gama Porsche: tu ai urcat vreodată la volanul unui Porsche?

La bord

Porsche este trei lucruri în acelaşi timp şi aproape în egală măsură: o marcă aspiraţională, un brand cu sportivitate în ADN şi un constructor premium. Cele trei caracteristici se regăsesc de la un model la altul, iar atenţia la detalii şi micile tuşe tradiţionale ale modelelor Porsche sunt absolut fascinante. Fie că vorbim despre felul în care arată cusăturile volanului, brelocul atent realizat, de obsesia germanilor pentru contactul montat în stânga volanului (soluţie tehnică aleasă pentru Le Mans, pentru a porni mai repede în cursă), de modul în care experimentezi închiderea unei uşi de Porsche sau de cum merge maşina respectivă, oricare model din gamă ar fi.

În plan îndepărtat, vedeţi un grup de norocoşi, care au zâmbit câteva ore fără să fie la stand-up.

Lucrurile speciale la Porsche

La ediţiile precedente, am demarat o analiză separată a modelelor pe care le-am condus. Cum programul din acest an a fost mai comprimat, aceasta ar fi dificil de realizat, mai ales că nu am apucat să experimentez chiar toate modelele din gamă: mi-au "scăpat din mâini" doar Panamera e-hybrid şi Boxster-ul nou. Vestea bună este că am apucat să conduc aproape toate maşinile interesante din coloană, iar asta mă bucură enorm.

TEST DRIVE PORSCHE PANAMERA S-E Hybrid

Ce este absolut fascinant la marca ata este că toate modelele din gamă oferă un anumit nivel de confort, cu toate că sunt mai dinamice decât te lasă să crezi atunci când treci cu ele peste denivelările de pe drumurile mioritice. În mod normal, la o maşină sport sunt scuzate din start anumite vibraţii, zgomote şi sunete neplăcute, dar Porsche ne demonstrează că nu-i nevoie să-ţi zdruncine spatele când conduci peste o trecere "la nivel" cu o cale ferată sau o şină de tramvai – ştiţi voi, acel mister pentru toţi constructorii de drumuri din România - sau că se poate să ai piele şi materiale de calitate peste tot, chiar dacă maşina e configurată ca o jucărie de weekend pentru circuit şi drumuri şerpuite.

Cel mai rar dintre "pământeni"

În cadrul Porsche Road Tour 2014 am avut ocazia să mă întâlnesc cu o maşină rară.

E atât de rară, încât instructorul Porsche venit la faţa locului din Slovenia, Tomas Duplinsky, a simţit nevoia să-i deschidă portiera şi să o admire, nu înainte de a ne preveni că scaunele scoică nu sunt pentru toată lumea. În plus, slovenul ne-a reamintit, într-un stil aproape american de corectitudine politică, de faptul că nu este obligatoriu să ne urcăm în această maşină dacă nu ne simţim confortabili cu ideea de "scaune scoică" sau cu transmisia manuală. Poftim? Cum să se supere cineva că este invitat să conducă o raritate pe patru roţi, cel puţin pentru piaţa din România?

Porsche Cayman S. 325 CP. Transmisie manuală cu şase trepte. Scaune scoică din fibră de carbon. Pachet Sport Chrono. Restul nu mai contează.

Este vorba de un Cayman echipat cu transmisie manuală şi cu scaune "scoică" din fibră de carbon. Cum a fost maşina asta? Incredibil de confortabilă pentru o maşină sport. Am trecut prin câteva gropi şi denivelări la bordul său şi totuşi nu m-am simţit inconfortabil în niciun moment. Scaunele respective, deşi sunt subţiri şi par a fi veritabile instrumente de tortură pentru ochiul neantrenat, sunt îmbrăcate în piele pe partea cu şezutul şi spătarul şi au o spumă care-ţi face călătoria foarte confortabilă.

TEST DRIVE PORSCHE BOXSTER S

Iar sunetul, O, sunetul! Echipat cu pachetul Sport Chrono şi rulând în modul Sport Plus, modelul respectiv "ştie" să facă "vârf-călcâi" singur atunci când retrogradezi treptele. Altfel spus, când treci dintr-o treaptă superioară într-o treaptă inferioară, turaţia motorului este adusă automat la nivelul potrivit pentru a obţine o schimbare fără a smuci maşina. Ambreiajul este ferm, nu tare, piciorul meu stâng având în memorie exemplare mult mai dure pe maşini de stradă. Cuplarea şi decuplarea ambreiajului poate fi făcută cât se poate de brutal, fără a da semne că s-ar fi supărat pe şofer, iar timoneria este exemplară: scurtă şi precisă.

911 şi Macan: doi verişori dintr-o familie bună

Înainte să mă urc la bordul Cayman-ului de mai sus, am fost la bordul a două versiuni ale lui 911 şi a două versiuni ale lui Macan. Plimbarea cu 911 ar fi fost la fel de plăcută chiar dacă aş fi fost bătut înainte şi după ce s-a terminat evenimentul. 911 reuşeşte să-mi ridice părul de pe mâini şi să-mi facă un gol în stomac de emoţie doar când aud cum urcă în ture şi schimbă treptele. Ştim deja că se manevrează impecabil şi că este rapid. Vorbesc despre cum se simte maşina asta, iar senzaţiile pe care le percepi te fac imediat să înţelegi că este vorba de ceva absolut special.

TEST DRIVE PORSCHE 911 CARRERA

Oricâte maşini ai conduce, 911 este un model care-ţi oferă ceva special la fiecare întâlnire şi nu-l uiţi niciodată.

Macan, cea mai nouă apariţie în gama Porsche, este o maşină care arată foarte interesant, în primul rând. Apoi, în puţinele viraje în care l-am experimentat, m-am convins că este cel mai dinamic model din segment şi că îşi merită pe deplin sigla de pe capotă. Personal, nu l-aş da pe un Boxster sau un Cayman, pentru că nu am o familie care să-mi reproşeze că i-am lăsat în urmă atunci când plec cu maşina, dar altfel, într-o dimensiune paralelă în care aş fi familist, aş vrea o maşină sport în care să am loc alături de cei mai apropiaţi de sufletul meu. Chiar dacă în mod normal un SUV ar fi un "nu" mare pe listă, Macan devine prima opţiune, deşi definiţia sa este SUV compact. Motivul: tocmai pentru că nu l-am perceput aşa, ci ca pe un altoi al unui copac lăudat pe merit, rezultat al uneia dintre cele mai bune "grădini" din lumea auto.

TEST DRIVE PORSCHE MACAN S

Comentarii (2)

  • Ivanoff
    Baietilor de la Porsche, ce stiti, divizia de design tot numai pixuri si ochelari intentioneaza sa faca sau pe viitor au in plan sa mai deseneze si cate o masina ca treaba cu 911 (dealtfel singurul Porsche veritabil) se impute rau deja de 20-30 ani putand pe mai departe sa pastreze si identitatea de marca?
    Altfel, toate bune
    7 25
  • @Ivanoff
    Nu ai inteles NIMIC ! Stai JOS ! Nota 1 !
    24 7

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru