Drivetest Porsche Panamera (2013-2016)

3.0 416CP Aut S E-Hybrid
Porsche Panamera (2013-2016) zoom
de Mircea Meșter
Marti, 06.08.2013
Multifuncţional

Înainte să faci ochii mari când auzi "Porsche" şi "hibrid" în aceeaşi propoziţie acuzându-i pe nemţi că fluieră în biserică, ia o mică pauză şi aminteşte-ţi că exact acum 113 ani, pe când secolul întorcea foaia iar economia din zona României de azi se lupta în continuare cu obiceiuri feudale, un anume Ferdinand Porsche inventa ceea ce el numea pe atunci "Mixte". Un vehicul hibrid, primul din lume, dezvoltat cu ajutorul lui Jacob Lohner. Am lămurit problema. Paranteză închisă.

În 2013, la doi ani de la lansarea primului hibrid de serie din epoca modernă a mărcii (Cayenne S Hybrid), din minţile inginerilor din Stuttgart iese Panamera S e-Hybrid. Lansată odată cu faceliftul operat gamei Panamera, noua versiune duce mai departe moştenirea lăsată de anteriorul Panamera S Hybrid (fără particula "e", adică fără încărcare la priză la acea vreme), dar vine cu atâtea lucruri importante în plus, încât ai impresia că e o maşină lansată la 10 ani de la anterioara versiune.

Acum doi ani şi ceva, undeva printre stâncile fierbinţi ale Greciei, un inginer Porsche mă plimba pe bancheta din spate ale unui Cayenne S Hybrid. Era un prototip, iar oamenii erau atenţi la orice metru parcurs de această maşină. "Merge şi electric?" a venit întrebarea normală din partea mea. "Merge, dar câţiva metri. E o maşină de două tone, bateriile nu au puterea s-o împingă mai mult de câţiva metri", mi-a răspuns germanul de la volan. A făcut şi o demonstraţie. Maşina a mers fix 30 de metri full-electric.

Au trecut doi ani de atunci. Mai puţin de 800 de zile. Iar dacă aveaţi impresia că doar telefoanele evoluează rapid, Porsche ne arată cum se face treaba în zona auto. Am condus Panamera S e-Hybrid în Portugalia. Am mers 30 de kilometri de această dată full-electric, fără ca motorul V6 pe benzină să intre în funcţiune. Am depăşit pe şosea, în trafic normal, mergând doar pe baterii. Şi am mers pe autostradă cu 130 de kilometri pe oră doar electric. În plus, chiar dacă bateriile s-au descărcat şi am fost traşi ulterior de motorul cu ardere internă, am ajuns să avem după 60 de kilometri un consum mediu de... 2.5 litri/100 km. Cu un Porsche. Panamera.

Porsche Panamera (2013-2016)
3.0 416CP Aut S E-Hybrid

  • Pret de pornire 90.877 €
  • Pret model testat 121.390 €
  • Taxa auto 0 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Sub capota lui Panamera S e-Hybrid se întâmplă lucruri complicate. Fii atent preţ de un paragraf şi vei înţelege cum funcţionează maşina asta.

În primul rând, trebuie să ne lămurim cu toţii că avem de-a face cu două motoare legate între ele de un ambreiaj. Unul este pe benzină - un V6 de 333 de cai putere de şi 440 Nm, iar celălalt este un motor electric de 95 CP şi 310 Nm. Acesta din urmă este alimentat de un set de baterii Litiu-Ion care pot fi alimentate în vreo trei moduri: în primul rând de la priză, printr-un cablu special care vine odată cu maşina (secretul principal al saltului enorm în ceea ce priveşte autonomia este posibilitatea alimentării la priză), în al doilea rând prin recuperarea energiei utilizate la frânare şi în al treilea rând de către motorul pe benzină, care funcţionează atât ca propulsor pentru roţi, cât şi ca generator pentru baterii. Puterea este transmisă roţilor printr-o cutie PDK cu opt trepte care funcţionează ireproşabil şi care te face să priveşti cutiile manuale ca pe exponate de muzeu cu ajutorul cărora oamenii preistorici săpau tranşee prin neuroni în traficul aglomerat din oraşe.

Tu alegi cum vrei să rulezi. Dacă porneşti maşina fără a apăsa vreun buton de pe bord, mergi hibrid. Motorul pe benzină e ajutat de cel electric la sarcină pentru a scoate o putere maximă de 416 CP şi pentru a accelera de la 0 la 100 km/h în 5.5 secunde. Aceste cifre sunt atinse cu pedala la podea şi în modul Sport, iar personalitatea de tip "bestie" a lui Panamera S e-Hybrid se vede în aceste condiţii.

Apasă butonul e-Charge, iar motorul pe benzină nu va împinge doar maşina, ci va alimenta şi bateriile. Vei consuma ceva mai mult, pentru că, în aceste condiţii, o mână hrăneşte două guri. Bineînţeles, la fiecare frână de motor vei pune curent adiţional în baterii, pentru că sistemele sun gândite astfel încât energia cinetică să fie recuperată şi transformată în energie utilă.

Dacă mergi însă pe modul e-Power, totul se linişteşte în jurul rău, iar singurul lucru pe care îl vei auzi va fi un bâzâit cu care ar trebui să ne obişnuim pentru ca maşinile electrice să nu ne ia pe nepregătite. Când ne-or lua. Poţi merge între 16 şi 32 de kilometri aşa, iar viteza maximă pe care o poţi atinge e de 135 km/h. Numai bine pentru o autostradă liberă.

Trei maşini într-una singură. Dacă locuieşti la 10 kilometri de birou, vei putea să mergi electric dus-întors, iar benzinăriile vor fi un reper util doar în cazul în care uiţi să-ţi încarci maşina noaptea. Dacă familia a plecat în vacanţă, maşina merge în modul hibrid, cu putere de V8 şi consum SF de diesel. Dacă ai scăpat de lesă pe serpentine, pedala de acceleraţie ne-a fost martoră că lucrurile devin foarte rapid spectaculoase.

Consum

Porsche spune că Panamera S e-Hybrid consumă 3.1 litri/100 km în regim mediu mixt. Te freci la ochi, te speli de două ori şi-ncerci să-ţi revii. Îţi aminteşti că un Smart Fortwo 0.8 diesel are consum mediu anunţat de 3.3 litri şi începi să zâmbeşti.

Bineînţeles, nu vei atinge niciodată această cifră de consum, pentru că, după ce dai 130.000 de euro pe un Porsche, vrei să iubeşti sigla, nu să faci parte din procesiuni. Dar îţi garantăm că se poate. Cu rulare full-electrică până la epuizarea bateriei şi apoi cu un regim conservator de şofat în modul hibrid, poţi să treci de 100 de kilometri cu un consum asemănător cu cel oficial. Ţi-am zis mai sus, noi am reuşit o medie de 2.5 litri/100 km până la kilometrul 55. Probabil că nu treceam de 4 dacă eram atenţi în continuare. 

Dacă nu te uiţi la cifre şi mergi absolut normal, fără să te fereşti de provocări, urci pe la un 7-8 litri/100 km. O diferenţă destul de sănătoasă, însă o cifră fantastică pentru un V6 pe benzină de 333 de cai putere, fie el şi "îndoit" cu un motor electric pentru 416 de cai în total. În oraş nu am avut ocazia să vedem ce-i poate inima, dar aici depinde foarte mult cum foloseşti maşina. Practic, dacă vrei, poţi să consumi zero. Totul e să-ţi înfrânezi pornirile şi să înţelegi că motorul electric are doar 95 de cai putere, în timp ce maşina are 2100 de kilograme. Fă tu calculele.

Paranteză: într-un eveniment separat dedicat presei, 42 de jurnalişti au testat în condiţii reale Panamera S e-Hybrid. Media consumurilor lor a fost de 4.4 litri, în timp ce cel mai econom jurnalist a reuşit un fantastic 2.8 litri/100 km. 

Performanţe

Bine-ai venit în maşina care poate consuma 3.1 litri/100 de kilometri când o mângâi pe pedale, dar care face 0-100 km/h în 5.5 secunde atunci când uiţi că ai cumpărat un hibrid şi pui ambele motoare să lucreze în tandem la maxim. 

Pentru a-ţi controla pedalele, Porsche a apelat la un tertip: a înlocuit vitezometrul clasic din zona cadranelor cu un ceas analog care-ţi arată cât la sută din putere utilizezi. Iar plaja e împărţită pe "capitole": cât timp ţii acul în zona Efficiency (până la 30% din puterea disponibilă), eşti sigur că vei consuma... aproape nimic. Dacă treci peste acest prag, intri în zona "normală", acolo unde maşina consumă din ce în ce mai mult pe măsură ce te apropii de 100%. În sfârşit, dacă te regăseşti în zona Boost, colorată reprezentativ în roşu, aura de ecologist începe să-ţi dispară mai repede decât o face stratul de ozon.

Cert e că maşina este un V6 benzină şi mai mult decât atât (416 CP în locul celor 310 de pe versiunea Panamera V6 de 3.6 litri), iar asta se traduce printr-o "prezenţă scenică" mai mult decât agreabilă la nevoie. Pe verificate.

Interior

Porsche nu a umblat prea mult la interiorul lui Panamera odată cu apariţia facelift-ului, germanii preferând să se lege subtil de aspectul exterior şi, ceva mai apăsat, de zona tehnică şi de ceea ce modelul german oferă sub capotă.

Există câteva diferenţe notabile, dar nu pe hibridul testat. Cel mai bun exemplu este apariţia versiunii cu ampatament mărit, denumită Executive şi disponibilă pe variantele Turbo şi 4S. Aceasta vine cu 15 centimetri în plus faţă de versiunile "clasice", aceştia fiind puşi în totalitate în slujba spaţiului pe care îl au la nivelul picioarelor pasagerii de pe bancheta posterioară.

Pe Panamera S e-Hybrid vei observa imediat faptul că vitezometrul a dispărut, în locul său luând loc indicatorul de putere despre care v-am povestit ceva mai sus. În rest, avem câteva butoane noi pe consola centrală, dar aceeaşi dispunere a zonelor de comandă precum cea existentă înainte de facelift.

Până la urmă, ce-ai fi putut schimba astfel încât Panamera să devină un loc şi mai plăcut în care să-ţi petreci timpul? Aveam deja scaune impecabile, dar cu atâtea poziţii şi comenzi încât ţi-e greu să găseşti poziţia perfectă. Avem Alcantara pe plafon pentru cei cărora le place să conducă pipăind pereţii maşinii. Şi avem aceleaşi zeci de comenzi pe bord, unele ascunse în noianul de butoane pe care-l ai la dispoziţie.

Preţ de achiziţie

Deși este un model fascinant de complex, Porsche Panamera S e-Hybrid va fi în mod sigur depăşit în vânzări de versiunea diesel, baza gamei Panamera în acest moment (90.000 de euro, 3.0 V6). Dar asta se întâmplă nu doar pentru că dieselul este un motor mult mai prietenos cu nivelul de cunoştinţe tehnice ale unui client auto, ci şi pentru că diferenţa dintre versiunea diesel de bază şi varianta hibridă este de peste 30.000 de euro.

Porsche Panamera S e-Hybrid pleacă în România de la 121.000 de euro. Chiar dacă în acest preţ ai incluse câteva coli A4 cu liste de dotări, vorbim de un preţ la care îţi poţi cumpăra, în ordine, Panamera "simplă" la 310 CP (92.000 de euro), versiunea cu tracţiune integrală a acesteia (98.000 de euro) sau Panamera S şi 4S, ambele la 420 CP şi cu noile motoare V6 biturbo care iau locul vechilor V8-uri de pe versiunile ante-facelift (112.000, respectiv 118.000 de euro). 

Mai e o problemă: cu preţul unui Panamera S e-Hybrid îţi poţi pune în garaj două exemplare Mercedes-Benz CLS 350 CDI BlueEfficiency în echiparea de bază. Sau la fel de multe Audi-uri A7 Sportback 3.0 TDI, de asemenea în versiunea de echipare de jos. Sau un BMW Seria 650i Gran Coupe de 450 CP, de exemplu, după care îți rămân și niște zeci de mii de euro bani de buzunar. Și lista poate continua cu o mulțime de versiuni care rivalizează cu Panamera S E-Hybrid fie la performanțe (în cazul benzinelor), fie la consum (în cazul variantelor diesel). 

În favoarea hibridului Porsche vine însă posibilitatea rulării full-electrice, consumul mediu înjumătăţit faţă de cel al diesel-ului - 3.1 faţă de 6.3 - în condiţiile în care sub capotă ai un V6 de 3.0 litri pe benzină şi mai ales polivalenţa, posibilitatea apelării la multiplele personalităţi ale maşinii în funcţie de nevoile celui de la volan. În aceste condiţii, probabil că viitorii clienţi ai acestei versiuni vor fi cei care îşi vor dori cu adevărat exact acest tip de maşină. Până la urmă, e un Porsche. Şi e hibrid. şi consumă 3.1 litri/100 km în timp ce face "suta" în 5.5 litri. Nimeni nu-ţi mai oferă aşa ceva în lumea auto astăzi în această zonă a pieței.

Siguranţă

EuroNCAP nu a testat niciodată un model Porsche, ceea ce înseamnă în principiu două lucruri. În primul rând, e prea scump să dai de pereţi o maşină pe care lumea o cumpără oricum din pasiune, indiferent de procentele pe care 911, de exemplu, le ia la capitolul "impact cu pietonii". În al doilea rând, este cumva inutil să testezi o maşină precum Panamera, care are nevoie de două articole precum cel de faţă pentru a-şi etala şi explica toate sistemele de siguranţă activă şi pasivă.

Doar numărarea airbag-urilor este o operaţiune îndajuns de îndelungată încât să te convingă de implicarea Porsche în siguranţa pasagerilor. Avem 10 airbag-uri cu deschidere în două trepte în standard, plus senzori care ştiu când maşina se răstoarnă, de exemplu, şi care pretensionează centurile ocupanţilor. Faţă şi spate, aviz celor care încă circulă fără centuri pe banchetă.

În rest, avem sistemul de management al stabilităţii (PSM), cu senzori care analizează constant acceleraţia, forţele laterale, viteza şi direcţia pentru a se asigura că rămâi pe şosea dacă cerinţele de ocazie trec peste talentul tău de pilot. 

Lista completă a elementelor care ţin de siguranţa lui Panamera poate fi consultată pe site-ul oficial Porsche.

Ţinută de drum

Un Porsche este un Porsche indiferent de dimensiuni. De fapt, povestea impresiilor mele despre Porsche începe cu renegarea acestei mărci la lansarea lui Cayenne, model despre care am spus că întinează valorile religiei Porsche. Lucru care a ţinut până la primul test, când am văzut că vorbim pur şi simplu de cel mai dinamic SUV de pe piaţă. Am trecut prin faza negării, apoi, la lansarea lui Panamera. O limuzină pusă lângă 911? Come on, Stuttgart! Ghici ce? Problema s-a rezolvat după... primul test. Acum nu mai merg pe negare, ci pe curiozitate. Și de-abia aştept noul Macan, SUV-ul compact al mărcii. 

Revin. De această dată, am mers cu mintea odihnită şi cu sufletul deschis la testul din Portugalia, iar aşteptările mi-au fost confirmate. Da, vorbim de o maşină de două tone care este imposibil să nu fie marcată de inerţie în viraje, de exemplu. Paradoxal, însă, subvirarea este menţinută la un nivel minim posibil, astfel că ai de multe ori senzaţia că te afli într-o sportivă mult mai compactă.

Managementul activ al suspensiilor adaptive pneumatice şi o direcţie care beneficiază de aportul unor ingineri care au lucrat ani de-a rândul cu maşini intrate în cărţile de istorie a muzeelor auto îţi garantează faptul că, atunci când alegi să mergi în modul Sport, ai pe mână un model de top. Panamera este un fenomen la capitolul dinamică în raport cu aşteptările induse de dimensiunile şi aparentul său caracter. 

Vizibilitate

Pentru a conduce un Porsche Panamera, ai nevoie de timp şi de spaţiu. Timp pentru a te obişnui cu unghiurile caroseriei şi cu modul în care trebuie să învârţi volanul pentru a duce perfect colţul din dreapta faţă a maşinii în locul de parcare. Şi spaţiu pentru a nu reuşi să zgârii maşina în parcare după primele manevre. 

Panamera nu este strălucită la capitolul vizibilitate. Chiar dacă ai suprafeţe vitrate îndeajuns de generoase pentru a conduce înainte, oglinzile laterale sunt minuscule. Da, ai mii de senzori şi cun sistem de camere care te salvează din situaţiile neplăcute, însă va trebui să fii atent atunci când primeşti noua ta Panamera. La 100.000 de euro, e bine să o păstrezi întreagă cât mai mult timp.

Tehnologie

Trecând peste orice enumerare - mai mult sau mai puțin utilă - a sistemelor tehnologice de la bordul lui Panamera, nu te aștepți la puține de la vârful confortului în gama celei mai apreciate mărci germane. Dar, indiferent de ce aștepți de la Panamera, dorințele îți sunt îndeplinite cu vârf și îndesat.

Evident, Panamera beneficiază de aportul unor sisteme banale pentru acest nivel, precum cele de asistență a șoferului: avertizare la părăsirea benzii, cruise control adaptiv sau senzori de parcare și sistem de camere care te ghidează "de sus" atunci când garezi. Trecând peste acestea, Panamera oferă un sistem de acces fără cheie cu ajutorul senzorilor și codurilor unice criptate, Rear Seat Entertainment sau sisteme audio care îi vor fascina pe toți melomanii, indiferent de stilul pe care-l preferă. Ca idee, sistemul high-end semnat de compania Bose este de-abia al doilea ca valoare în lista celor oferite de Panamera, pentru că pachetul prezentat de Burmester, care vine cu 16 amplificatoare de 1000 W și cu un subwoofer adițional, este vedeta opţiunilor disponibile în această arie de interes. 

Toate acestea sunt comandate cu ajutorul PCM (Porsche Communication Manager), al cărui centru de comandă este display-ul tactil de 7 inch care poate fi însă activat și prin joystick-ul de pe consola centrală. De aici îți reglezi mașina după dorințe: ai TV Tuner dacă vrei să nu pierzi știrile, ai navigație dacă vrei să nu te pierzi în general și ai, special pe versiunea hibridă a lui Panamera, un set grafic care îți arată în timp real cum se întâmplă fluxul de energie prin părțile componente ale complexului sistemului de propulsie.

Design

Panamera a trecut printr-un facelift recent, însă cei neavizaţi ar putea să treacă pe lângă maşină fără să-şi dea seama că vorbim de o versiune îmbunătăţită stilistic. Blocurile optice au fost uşor rotunjite, compartimentul proiectoarelor de ceaţă este modificat, stopurile au suferit şi ele modificări subtile, iar numărul de înmatriculare din spate este acum aşezat mai jos, fapt care va fi probabil observat mai repede de camerele radar decât de privitorii de rând

În rest, avem câteva elemente subtile. De exemplu, portbagajul se deschide apăsând pe un buton din cauciuc amplasat imediat sub lunetă sau pe baza ştergătorului dacă alegeţi unul, iar în cazul hibridului testat avem o serie de detalii picante care atrag privirile. Cel mai vizibil astfel de detaliu este reprezentat de etrierele verzi complet atipice unei astfel de maşini, dar care arată interesant şi ies în evidenţă fără a fi ostentative. Aceeaşi culoare verde electrică se regăseşte şi sub siglele numelui modelului şi a versiunii, semn că ai de-a face cu o maşină specială.

Nu ne-a placut

  • Preţ ridicat
  • Design fad
  • Comportament uşor subvirator
Date tehnice - Porsche Panamera (2013-2016) 3.0 416CP Aut S E-Hybrid
Motor electric
Putere CP
95
Cuplu Nm
310
Motor termic
Putere CP (rpm)
333 (5500)
Cuplu maxim Nm (rpm)
440 (3000)
Tip motor
V
Cilindree cmc
2995
General
Combustibil
Benzina + electric
Lungime mm
5015
Viteza maxima km/h
270
Latime mm
1931
Acceleratie 0-100 km/h s
5.5
Inaltime mm
1408
Tractiune
spate
Greutate kg
2095
Cutie viteze tip / trepte
A
Ampatament mm
2920
Nr. usi
5
Volum rezervor litri
80
Nr. locuri
4
Volum portbagaj litri
335
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Porsche Panamera (2013-2016)

Ultimele teste

Comentarii (13)

  • Carlos Sacalul
    Ei, dragii mosului, cam asa trebuie scris un test. Cu povesti din experienta autorului care sa coloreze testul tehnic, cu descrieri interesante si cu un pic de umor. Parca as fi citit un capitol dintr-o carte, si nu un articol pe internet. GG!
    36 0
  • Bun textul Mircea! Ai îmbinat istoria modernă cu cea recentă.

    Maşina e o capodoperă tehnologică ce demonstrează încă şi încă o dată că nemţii ştiu să construiască maşini, restul doar încearcă!
    31 2
  • mircea
    Vă mulţumesc amândurora. Uneori, doar uneori, textele astea se cam scriu singure. :)
    28 0
  • razvanis
    Bravo, de mult n-am mai citit un articol de-al vostru cap-coada, congrats !
    20 1
  • @ all
    intr-adevar asa se face o masina... pacat de designul spatelui (aduce a Pobeda vs Warszawa...)
    PS stiu ca o sa spuneti ca nu se compara merele cu perele... insa de fiecare data cand vad interiorul acestei masini il compar prin antiteza cu cel al unui Hyundai Accent... inclusiv la culori acel interior se apropie de superlativul urateniei!...
    5 12
  • Adrian
    @slVW_83
    Nu e chiar asa....cum poti sa zici ca restu doar incearca ? Britanicii si italienii fac masini la fel de bune si poate mai luxoase. Rolls, Bentley, Ferrari, Lamborghini, Maserati, Aston Martin, Range Rover McLaren, Pagani etc. Toate mai bine ca Porsche (nu la topate capitolele si nu cu mut...dar sunt putin peste el). Asta o spune un fan Porsche (eu) :).
    Japonezii. americanii si suedezii sa zic ca incearca.....F231
    10 6
  • @Adrian

    Rolls e la BMW
    Bentley la VW
    Lambo la Audi, deci VW
    Ranga Rover la Tata Motors
    Aston e aproape de Daimler
    Pagani e motorizat de AMG

    Dacă cei din a doua coloană nu intrau în schemă, primii erau lângă Saab!
    18 2
  • Adrian
    @slVW_83
    Probabil ca da. Dar au avut ce cumpara si in ce sa bage bai. Nu au luat niste marci ci niste super brand-uri care au facut istorie in lumea automobilistica. Stilul la majoritatea a ramas...locatia unde se produc la fel. Calitatea este mai mare la unele din ele fata de cele nemtesti. Deci sunt si marci mai bune ca cele nemtesti chiar daca si ele sunt pe jumatete Made in Germany.
    Pagani cumpara de la AMG dar e ceva mai deosebit motorul...e un AMG special cu multe modificari. In rest Pagani e arta si aici Italienii isi merita laudele.
    5 1
  • iuliu m.
    Tare frumos articolul! Bine scris! Un sincer bravo!
    2 1
  • iuliu m.
    Pe de alta parte, trebuie sa adaug ca nu se vede vreun vitezometru la bordul acestei masini, ceea ce ar putea fi un minus....Sau nu?
    0 1
  • mircea
    @iuliu m.

    Viteza este indicată digital în zona inferioară a cadranului central, unde se vede şi turometrul. Deci nu e o problemă.
    2 0
  • E imposibil sa nu recunosti calitatea germana.
    4 3
  • Giant Frog
    Volkswagen resapat...bleah... nu-l fac TDI ??
    3 13

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru