Drivetest

zoom
de Bogdan Mirică
Vineri, 24.07.2009
Confort ecologic
Lexus RX450h este o masina ciudata. De ce si-ar face cineva probleme de consum atunci cand este capabil sa cheltuiasca peste 60.000 de euro pe o masina? Explicatia cu "spiritul ecologist din fiecare" a devenit deja un cliseu in care nimeni nu prea crede. O masina de aproape 300 de cai putere trebuie sa stoarca ceva bani din portofelul soferului la fiecare benzinarie. Lexus isi propune insa sa contrazica trendul dupa care se ghideaza astazi in Romania majoritatea soferilor care isi aleg motoare de peste 3.5 litri. Practic japonezilor li s-a pus pe tava o tehnologie hibrida, intens studiata si experiemntata de parintele Toyota, si li s-a spus: "Faceti masini de lux dar ecologice!" Si cum poporul din Tara Soarelui Rasare da de multe ori dovada de exces de zel, sfaturile nu numai ca au fost ascultate dar au si fost duse la extrem. Asa a luat nastere noua generatie a hibridului Lexus RX450h, un model care vine sa consolideze reputatia predecesorului sau, RX400h.

Motor / Transmisie

Lasand putin la o parte strategia de marketing a grupului Toyota si implicit Lexus, incercam sa ne rezumam putin la ceea ce pune in miscare SUV-ul de 2185 de kilograme. Lucrurile nu sunt chiar atat de simple precum par atunci cand ridici capota. Avem de a face cu un motor V6 de 3.5 litri, capabil sa livreze pana la 250 de cai putere. Ecuatia destinata mobilitatii nu se opreste insa aici, RX450h dispunand in plus de doua unitati electrice, una pe axa spate si una pe axa fata, care mai contribuie la puterea totala cu inca 49 de cai. Cum functioneaza tot acest arsenal ecologic? Foarte simplu. Daca vrei sa te misti prin oras, fara sa consumi prea multa benzina, cele doua motoare electrice te ajuta. Cu o conditie, de fapt mai multe: sa nu infigi deodata piciorul in acceleratie si sa nu sari de 50 de km/h. In caz contrar vei suporta simfonia foarte bine orchestrata a celor sase clindri. Cu alte cuvinte, masina poate rula fara probleme in modul electric, in linistea celor 100 de claxoane zilnice pe care le auzi in Bucuresti. Cand conduci RX450h ai tendinta de a merge doar in modul electric. Te simti unic si parca incepe sa incolteasca in tine sentimentul ca faci ceva util pentru natura. Bucuria tine insa cam atat cat tin si bateriile. Pentru a te ajuta sa intelegi mai bine mecanismul de functionare al masinii sau pentru a te baga si mai mult in ceata, Lexus a instalat un turometru special, care indica soferului momentul in care se incarca bateriile (atunci cand masina se afla in franare), modul de rulare electric si plaja de turatii pe care actioneaza V6-le. Trenul de rulare hibrid este conectat la o transmisie automata, care se achita foarte bine de performante si consum, etajand si dozand foarte bine resursele motorului. Liniaritatea si faptul ca accelerarea este resimtita foarte putin in habitaclu sunt alt doua calitati ale cutiei gandite de Lexus. Din pacate, singurul lucru care deranjeaza este pozitionarea schimbatorului, putin neobisnuita. Acest aspect se regleaza insa dupa cativa kilometri de acomodare. Desi cei 299 de cai putere sunt suficienti si ofera un comportament sportiv SUV-ului nota este influentata de faptul ca pe segmentul sau exista rivali capabili sa livreze mai multa putere, chiar daca nu ne referim in mod special la hibrizi.

Consum

Cum ar fi putut sa puncteze un hibrid la capitolul consum? La inceput nu ne-am fi asteptat ca RX450h sa se tina de cuvant si sa ofere valori ale consumului apropiate de cele inscrise de producator. Reticenta noastra a fost insa spulberata rapid de un 8.4 litri/100 km in mediul urban, in conditiile in care fisa tehnica indica 6.6 litri/100 de km. O sa ziceti ca exageram, ca valorile consumului sunt cu mult mai mari decat cele oficiale etc. Continuam insa prin a spune ca la obtinerea valoarii finale au contribuit doi factori: aerul conditionat si modul de rulare neorientat spre consum. In conditiile in care se renunta la cele doua elemente de mai sus, este foarte probabil ca SUV-ul japonez sa scoata consumul indicat in cartea tehnica. In mediul extraurban, consumul real a fost cu aproximativ un litru mai mare decat cel oficial, de 6 litri/100 km, in conditiile in care viteza de rulare nu a sarit de 110 km/h. Lexus RX450h are meritul de a fi primul SUV pe benzina care ridica nivelul consumului mediu la nivelul valorilor inregistrate de modelele de clasa mica.

Performanţe

Lexus RX450h poate fi considerat un lup in haine de oaie, pentru ca desi a fost repede catalogat ca un hibrid, japonezul dovedeste veleitati sportive. Acceleratia de la 0 la 100 de km/h se realizeaza in doar 7.9 secunde, cu cateva sutimi mai repede decat contracandidatii din segment, care au aproximativ aceeasi putere. Nota la capitolul performanta scade insa daca ne raportam la viteza maxima a SUV-ului, acul vitezometrului oprindu-se la numai 200 de km/h, in conditiile in care toti rivalii, cu puteri mai mici, sar de 220 km/h.

Interior

Senzatia pe care o traiesti atunci cand pasesti in interiorul unui Lexus este una de respect, amestecata cu bucurie. Japonezii iti aduc practic zambetul pe buze chiar si atunci cand nu ai avut o zi tocmai fericita. Ingredientul secret al acestei retete? Confortul. Inginerii Lexus si-au dat mana pentru a da nastere unui interior fara cusur, fara erori, fara aspecte neplacute. Daca ar fi sa trecem in revista ce ne-a impresionat la fiecare material in parte v-am plictisi probabil pe majoritatea dintre voi. Facand insa un scurt rezumat, tot ceea ce japonezii au folosit la nivelul interiorului este de calitate iar finisajele nu pot primi decat nota maxima. Plasticul este frumos texturat si moale, atat de prietenos la fiecare atingere incat trecatorii s-ar putea uita ciudat la tine de fiecare data cand iti mangai plansa de bord. Portierele, asemeni scaunelor, sunt imbracate intr-o piele fina, moale care iti va rasfata toate simturile. Orgasmul tactil incepe insa sa se declanseze atunci cand observi insertiile din lemn, minutios inglobate. Ornamentele cromate completeaza interiorul de exceptie, care se potriveste insa unui adult aflat la a doua tinerete si nu unui pustan care vrea sa para eco in fata prietenilor sai. Scaunele ofera o sustinere deosebita si se dovedesc adevarate perne de puf la drum lung, confortul oferit soferului si pasagerilor de pe locurile din spate fiind unul exceptional. Si daca tot ne invartim in jurul cuvantului confort se cade sa mentionam si spatiul cu care SUV-ul japonez isi trateaza clientii. Dimensiunile masinii (4770 mm lungime, 1885 mm latime, 1685 mm inaltime) desi nu sunt impresionante la prima vedere sunt foarte bine exploatate de inginerii japonezi pentru a oferi un spatiu mai mult decat generos pentru pasagerii de pe toate cele 5 locuri. Pe langa toate acestea, si portbagajul este suficient pentru a inghiti bagajele unei familii care pleaca in concediu, capacitatea sa totala in conditii normale fiind de 496 litri.

Preţ de achiziţie

Este destul de greu sa comparam noul RX450h cu rivalii sai din segment, pentru ca Mercedes, BMW sau Audi nu au propus pana in prezent nici o astfel de optiune de motorizare. Raportand insa pretul de pornire al modelului RX, la competitori precum BMW X5, Audi Q7 si Mercedes ML, putem sa trasam o linie generala a raportului calitate pret. Noua generatie a SUV-ului japonez pleaca de la 53.047 de euro pentru versiunea 350 Business, echipata cu un motor de 277 de cai putere. Versiunea entry-level pentru Mercedes ML este dieselul de 190 de cai putere, care pleaca de la 52.015 euro. Pentru cei care prefera benzina, versiunea de baza este cea de 272 de cai putere, care porneste de la 55.228 de euro, adica cu mult mai mult decat RX-ul de baza. De cealalta parte, bavarezii propun pe piata din Romania un motor pe benzina de 3.0 litri si 272 de cai, conectat la o transmisie xDrive. Pretul acestei versiuni de baza BMW X5 este de 55.752 de euro, diferenta de pret fiind identica cu cea amintita mai sus la Mercedes ML. Ajungem si la cel mai ieftin competitor din segment, Audi Q7, echipat cu motorul 3.6 FSI, 280 de cai si transmisia quattro care costa 47.879 de euro cu TVA. Referindu-ne strict la versiunea testata de noi, RX450h, trebuie sa mentionam ca aceasta este disponibila in patru niveluri de echipare, al caror pret pleaca de la 60.082 de euro si se opreste la 75.931 de euro. Socotind dupa pretul celorlalti concurenti din segment si referindu-ne doar la versiunile de baza, Lexus este un model cu un pret bun, depasit doar de Audi. Daca facem in schimb referire la pretul de la care porneste versiunea hibrida, putem afirma ca puterea nu este atat de costisitoare pentru un model de clasa premium. Versiunea testata de noi a fost cea de top, President, care pleaca de la 75.931 de euro.

Siguranţă

Lexus a vrut sa dovedeasca tuturor ca siguranta s-a inventat in Suedia dar s-a desavarsit in Japonia. Noul RX450h vine cu foarte multe sisteme de siguranta de la banalele airbaguri, 10 la numar, pana la senzorii sistemului de franare controlat electronic. Sa incepem asadar cu alaiul airbagurilor: frontale, laterale, pentru genunchii soferului, cortina si sa continuam cu sistemele ABS, EBA (asistenta la franarea de urgenta), EBD (distributie electronica a fortei de franare), HSA (asistenta la pornirea din rampa), TCS (controlul tractiunii) si head-up display-ul care poate fi comandat optional si proiecteaza informatiile pe parbriz. Liniaritatea si raspunsul la franare sunt imbunatatite cu ajutorul celei de-a doua generatii a Sistemului de Franare Controlat Electronic si a discurilor ventilate de 328 mm pe fata si 309 mm pe spate.

Ţinută de drum

Japonezii au muncit mult pentru a imprima noului RX450h o tinuta de drum exemplara. Rezultatele sunt exceptionale si confirma faptul ca Lexus face masini foarte confortabile. Practic, suspensiile gandite pentru hibridul nostru ofera o rulare lina, indiferent de gropile pe care infrastructura se incapataneaza sa ti le astearna in cale. Desi vorbim de confort nu trebuie sa trecem cu vederea nici comportamentul masinii in viraje. Tractiunea integrala electronica presupune reglarea constanta a cuplului motor oferit de cele doua motoare electrice, pozitionat fiecare pe cate o punte. Cuplul este reglat constant, atat la accelerare cat si in viraje stranse sau atunci cand rotile fata pierd aderenta. Lexus se lauda de asemenea si cu implementarea in premiera mondiala a Sistemului Activ de Stabilizare, care reduce substantial miscarea de ruliu a caroseriei, cu aproape 40% in cazul virajelor de 0.5g. Chiar si asa, ruliul isi face simtita prezenta atunci cand devii prea curajos pe unele viraje stranse. Daca te plictisesti sau vrei sa abordezi trasee variate, Lexus iti puna la dispozitie si o suspensie reglabila pe trei niveluri, dintre acestea cel mai sportiv fiind cel inferior.

Vizibilitate

SUV-ul japonez nu pune probleme atunci cand vine vorba de vizibilitate. Habitaclul este foarte bine aerisit, suprafata vitrata este mare iar oglinzile laterale, asemeni celei retrovizoare, sunt bine proportionate si ii permit soferului sa nu scape nimic din campul vizual. Luneta este si ea bine croita pentru a nu incomoda privirea soferului, ceea ce inseamna ca toate ingredientele unei vizibilitati au fost incluse in reteta. Si pentru ca totul sa capete aroma, Lexus ofera si un sistem de asistenta la parcarea laterala si cu spatele, care se grabeste sa iti dea sfaturi de fiecare data cand rasucesti volanul. Practic, sistemul iti calculeaza unde va ajunge masina pe masura ce tu invarti de volan. Pe timp de noapte lucrurile stau si mai bine, farurile adaptive cu xenon ingrijindu-se ca suprafata pe care rulezi sa fie cat mai clara.

Tehnologie

Capitolul tehnologie nu este cu siguranta un subiect tabu pentru niciun model din clasa premium. Insa Lexus a dus mult prea departe obsesia pentru gadget-uri, utile sau nu, pentru ca interiorul crossover-ului este presarat cu o multime de butonase si functii care iti vor lua probabil ore in sir ca sa le descoperi. Incepem cu sistemul de navigatie, scena pe care defileaza majoritatea functiilor importante si care se asigura de mentinerea parametrilor de confort. Lexus a venit cu un sistem nou, botezat Remote Touch, care imbina functiile unui joystick clasic al GPS-ului cu cele ale unui mouse traditional. Practic, soferul poate selecta functiile dorite cu ajutorul unei manute ca in cazul PC-urilor. Utilizarea sistemului este foarte facila, acesta punand la dispozitie un hard disk de 40 GB, 14 limbi de utilizare si o harta completa a Europei. Sistemul de navigatie este completat de un sistem audio Mark Levinson cu 15 difuzoare si o memorie de 10 GB, capabil sa ofere o multitudine de reglaje si, mai presus de toate, o calitate a sunetului exceptionala, similara celei intalnite in salile de cinema sau la opera. Confortul pasagerilor este pus pe primul plan, dovada a izolarii fonice perfecte a habitaclului si a multitudinii de echipamente puse la dispozitia lor: o instalatie de climatizare zonala, scaune incalzite si ventilate, pe trei trepte, pentru pasagerii fata, si reglare electrica a scaunelor anterioare cu trei functii de memorare. Sarcinile soferului sunt usurate de reglarea electrica a volanului pe inaltime si adancime, multitudinea comenzilor de pe volan, cruise controlul cu un raspuns deosebit de bun, senzorii de ploaie si lumina, camera video pentru mersul cu spatele, farurile adaptive, functia Bluetooth pentru telefon, oglinzi si geamuri electrice si o multime de comenzi vocale pentru momentele in care te simti singur si vrei sa vorbesti cu cineva care iti raspunde in engleza.

Design

Japonezii au incercat sa dea nastere unui urmas mai atragator decat vechiul RX. Ceea e le-a iesit se poate insa numi un copil mutant, rupt parca din filmele science-fiction. Liniile designului, care aduc cu cele ale unui coupe, pot fi interpretate ca intentii bune insa finalizate prost, un exemplu concret sunt blocurile optice fata, care desi au capatat o forma mai agresiva, placuta, se potrivesc ca "nuca in perete" cu aspectul general. Faptul ca avem de a face cu un model hibrid este subliniat de logo-ul Lexus pe fond albastru, de inscriptia hybrid la nivelul pragurilor laterale si de indicativul h".

Ultimele teste

Comentarii (18)

  • semtex
    sunt surprins !
    Ok, e clar! se petrece ceva foarte grav cu automarket ! punctaj 86 pentru un Lexus??? ma asteptam sa fie peste 90 ! tinuta de drum 7/10 ?!!! voi sigur ati mers cu masina asta??? eu am avut ocazia sa conduc un Lexus rx300 si va asigur ca e adevarat ce se spune: simti ca mergi prin aer ! este extrem de lina si silentioasa... este un LEXUS !
    Iar acum este imbunatatita cu sistemul activ de stabilizare. chiar nu inteleg punctajul. va asteptati sa aiba trenul de rulare al unui x5 m power? poate unii nu doresc asa ceva! poate unii doresc confort si serenitate... parerea mea e ca pana acum Lexus a dat clasa germanilor prin opulenta interiorului
    19 10
  • mircea
    @semtex
    Spui ca Lexus le-a dat clasa nemtilor la interior. Are 10/10. Mai mult nu se poate.

    Din pacate pentru Lexus RX 450h, modelul face parte dintr-un segment in care motorizarile mai puternice si mai bine subliniate exista la tot pasul. Ia X5, ML, FX, Cayenne. Tinuta de drum pacatuieste si ea in raport cu celelalte model ale segmentului. Avantajele lui Lexus RX 450h in segment sunt legate de consumul incredibil al motorului si de interior. Ambele notate cu puncte multe in test.

    Este cel mai bine punctat model de pana acum in testele Automarket.

    O sa te rog sa citesti textul inainte de a citi cifrele. Sper ca nu te uiti la cifre cum se uita copiii la poze in carti :)
    10 12
  • cred k este ok ...
    cred intr-adevar k punctajul reflecta realitatea.este un punctaj f mare cum nu prea am vzt dar si o masina cu totul speciala.lexus nu se dezminte.bv lor.
    4 6
  • Nitroglicerina
    Infinitate de Lexus
    Am luat aminte la invitatia lui Mircea de a studia textul, nu cifrele. Se pare ca nu a iesit nici partea asta prea bine.

    Ati testat cumva si un Infiniti in acelasi timp cu RX-ul? Nu de alta dar vad ca la rubrica Motor/Transmisie se vorbeste de acest brand, care nu are vreo legatura cu Lexus-ul testat.


    PS: nu sunt semtex, mi s-a parut doar funny nick-ul acestuia.
    2 1
  • mircea
    @Nitroglicerina
    Da, s-a nimerit ca Infiniti FX50S si Lexus RX450h sa se afle in acelasi timp in curtea Automarket. Iar astazi, in timpul redactarii testului, in redactie s-a iscat o discutie ampla despre pozitionarea celor doua modele in segmentul lor. De aici si "afinitatea" catre Infiniti a redactorului.

    Testul cu modelul FX50S va veni si el peste cateva zile.
    0 0
  • intrebare
    mircea dc ma poti ajuta cu un raspuns.este posibil sa testati pe viitor honda accord 2009? am vzt k este ultima masita despre care s-a scris fara sa fie punctata.sau lancer sedan??? merci anticipat
    2 3
  • Semtex
    @Mircea Mester
    Cum ma Mircea, dupa ce ca va platesc o groaza de bani pentru reclama de pe site, tu ii contrazici pe cei de la Toyota Romania? Ei sustin ca sistemul activ de stabilizare electric imbunatateste capacitatea dinamica a masinii. Citez: " Fata de sistemele de stabilizare clasice cu bara de torsiune, Sistemul Activ de Stabilizare reduce substantial miscarea de ruliu a caroseriei, cu aproape 40% la abordarea virajelor de 0.5G. " (Sursa: www.lexus.ro)
    Si pana la urma nu te-ai gandit Mircea ca masina asta nu se adreseaza celor valente sportive care iau viraje in forta, ci mai degraba boemilor care dau petreceri dupa petreceri, dorm pe saci de bani si conduc intr-o mahmureala continua ???

    Legat de designul interior/exterior al masinii, eu cred ca au fost inclinati sa satisfaca mai mult gusturile americanilor, decat ale europenilor... pacat !
    9 0
  • mircea
    @Semtex
    Nu ma intereseaza cine ce reclama isi face pe site. Ba chiar unele sunt contondente si ma enerveaza asa cum va enerveaza si pe voi :) Sunt responsabil editorial, nu de marketing.

    @my: Exista posibilitatea de a testa in viitorul apropiat atat Accord, cat si Accord Tourer.
    0 0
  • test ok
    bravo, frumusel scris, relateaza destul de exact senzatia din lexus iar punctajul mi se pare ok
    2 2
  • vasily
    corectura ?
    -servus voua tuturor - nu inteleg de ce nu aveti curaj sa spuneti TOATE lucrurile bune si TOATE lucrurile mai putin bune (deh nimeni nu-i perfect!) - de ex. Lexus-ul Hybrid este IMBATABIL in traficul DOAR de oras, prin prea multe considerente, printre care consum, noxe, bla bla bla ... dar in extraurban este sub sistemele de tractiune integrala PERMANENTE ale concurentei!
    -aportul de putere fata spate (cautati mai bine in specificatii) este de aprox 70% cu 30% spate, mai ales prin cuplul imens generat de motoarele electrice - intr-o acceleratie puternica, intr-o depasire, senzatia "ca-ti fuge fata" nu este una dintre cele mai placute !!!
    -sistemul de 4X4 cuplabil electronic este super bun la viteze mici, mai de oras, dar nu-l comparati cu un BMW! in extraurban ca nu tine !!!
    -nu spun de fiabilitatea si renumele pe care-l are LEXUS, dar ... putem merge pe mijloc fara sa cadem de stanga sau de dreapta ??!!!
    1 8
  • "Noua generatie a SUV-ului japonez pleaca de la 53.047 de euro pentru versiunea 350 Business, echipata cu un motor de 227 de cai putere."
    http://www.lexus.ro/Images/RX_NGModel_Master_72dpi_tcm592-853472.pdf
    Intrebare: oare 204 kW inseamna 227 cp sau 277cp?
    Raspunsul il dati voi.
    1 1
  • CatalinB
    @vasily
    Pentru tine "extra urban" inseamna off road? Nu de alta da nu cred ca iti trebuie 4x4 permanent gen xDrive ca sa mergi la pana la mare.

    Io unu apreciez Lexus pentru ca nu e pe toate drumurile cu un manelist "tare" la volan.
    4 0
  • Semtex
    @vasily
    Daca vrei sa vorbim de sisteme de tractiune , hai sa vbim acolo unde conteaza. Adica off-roadere adevarate, nu SUV-uri gen X5, ML, Q7, RX etc.
    Un SUV va ramane doar un compromis bun pt cei care doresc confort in traficul urban, pozitie de condus inalta , dar si iesiri ocazionale in natura ( pescuit, picnic, casa la tara ).
    Ce trebuie sa stii tu vasily, e ca oricat de performant ar fi X Drive-ul de pe X5, este ineficient acolo unde se ingroasa gluma... Pentru off-road-ul profesional exista tot japonezii care sunt "tatici" pe segment... Cel mai tare off-roader al tuturor timpurilor ramane Toyota Land Cruser V8. Alte nume grele? Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero... in afara de japonezi, singurele nume care mai merita mentionate aici ar fi Land Rover Defender (Anglia) si Mercedes G Class (Germania)
    10 0
  • vasily
    totusi
    hei Guys! despre ce vorbim pana la urma - suntem acum doar pe subiect de SUV, nu offroadere !!!, ... suntem pe subiect de Lexus, nu masini de manelisti!
    oare ce este mai "bun", din punctul tau de vedere, Semtex, un full time sau un part time - sa nu uitam ca supermatia din TOATE punctele de vedere, in clasa, si-a spus-o si dovedit-o LS-ul hibrid, cu 4x4 full time, nu part-time!
    si pana una alta, daca stau sa ma gandesc mai bine, RX-ul este pozitionat intre X3 si X5, deci un SUV de lux.
    strict din aceste puncte de vedere vreau sa spun ca sistemul 4x4 nepermanent nu este, (dupa umila mea parere si a altor reviste de specialitate straine), de top, dar cumulat cu sistemul de propulsie ... este altceva!
    ce mai vreau sa spun este ca nu trebuie sa ne fie frica sa spunem si punctele mai slabe ale unei masini, pentru ca altfel nu cred ca suntem obiectivi
    K?
    1 3
  • +1 la Semtex.
    Land Cruiser este tatucul tatucilor off-roaderi.
    RX-ul n-are nici o legatura cu offroad-ul, ci cu comfortul si luxul. Sistemul AWD este unul care sa ofere in primul rand siguranta si relaxare in condus.
    7 0
  • Si totusi, aberatia aia cu 227 cp cand o stergeti? Ca s-a dus pe apa Sambetei toata analiza aia cu ML-ul pe benzina.
    0 0
  • @Paul
    Multumim pentru observatie. Intr-adevar s-a strecurat o greseala legata de versiunea de baza RX350 si puterea acesteia. Am corectat si am reevaluat modelul in comparatie cu ceilalti rivali.
    0 0
  • de comparat...
    OK... am citit toate comentariile... si este o lectura incitanta. privind retrospectiv (adica dupa aparitia testului cu fx50), parca, parca diferenta de punctaj este cam mare. cred ca testate concomitent... si comparate punct cu punct rezultatele vor fi diferite. eu unul recunosc deschis ca-mi plac ambele (RX si FX), dar imi place si X5. pina la urma sint niste mijloace de transport (chiar daca au adresibilitate diferita)... si din acest punct de vedere ar trebui evaluate.
    PS - trebuie sa laud sincer evolutia automarket... BRAVO !
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru