Drivetest Kia e-Soul

e-Soul 150 kW Premium
4.2
Kia e-Soul zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 09.02.2022
Stormtrooper

Viitorul pur electric, pe care unii îl critică tot mai vocal în România, în timp ce alții îl îmbrățișează din plin prin alte locuri, pare că e timid în a câștiga teren. Totuși, dacă privești puțin înapoi, s-ar putea să observi că unii producători s-au pregătit pentru asta de mult timp.

„Semnele au fost întotdeauna acolo” cum ar spune un personaj cunoscut, dar mulți au decis să le ignore. Inițial, mulți producători au decis să încerce convertirea mașinilor cu combustie internă în versiuni electrice, cu niveluri de succes mai mici sau mai mari. Alții au pariat mult, foarte mult, pe platforme dedicate și încă nu și-au recuperat investiția complet (vezi BMW i3 lansat în 2013).

Cu toate acestea, chiar dacă unele lucruri s-au schimbat de-a lungul timpului, anumiți producători au decis să păstreze o linie constantă, iar Kia este unul dintre ei.

În ziua de azi, foarte multă atenție se duce spre noua lor navă amiral, EV6, pe care am disecat-o și noi într-un test amănunțit. Dar, pe lângă ea, gama Kia mai include câteva modele pur electrice, unul dintre ele aflat chiar la a doua generație.

Deși Kia Soul, ca model de sine stătător, are trei generații, dacă vorbim doar despre versiunile pur electrice, atunci putem număra două.

Deși primul model a părut mai mult ca un experiment, un fel de sondaj de opinie cu mașini pe care le puteai chiar cumpăra, al doilea marchează un pas mare în față. Și este o adevărată declarație de forță.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII PE CARE AM TESTAT-O

Kia e-Soul
e-Soul 150 kW Premium

  • Pret de pornire 37.600 €
  • Pret model testat 50.400 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Având în vedere că modelul Soul utilizează aceeași platformă tehnică precum frații săi Kia Niro sau Hyundai Kona, și în cazul versiunilor electrice vorbim despre aceleași componente utilizate. Astfel, sub capota lui e-Soul vei putea alege între două opțiuni: un motor electric de 136 CP sau unul de 204 CP.

În ambele cazuri, cuplul motor maxim este același, 395 Nm, iar puterea este trimisă exclusiv către puntea față. Bateria poate avea și ea două dimensiuni: 39 kWh sau 64 kWh. Din fericire pentru noi, Kia ne-a pus la dispoziție versiunea de top, cu motorul de 204 CP și bateria mare.

În ceea ce privește transmisia, vorbim de clasica unitate cu o singură treaptă de viteze. 

Așadar, se pare că avem de-a face cu o limitare software în ceea ce privește puterea motorului. Asta e de fapt o veste bună, pentru că acel cuplu de 395 Nm, disponibil la cea mai mică atingere a pedalei de accelerație, este intoxicant.

Kia e-Soul nici măcar nu e atât de grea pentru un model electric, la aproape 1.600 de kilograme, iar asta îți va da și mai multe bătăi de cap dacă vei dori să te abții din a depăși viteza legală, pe orice fel de segment de drum. O să te mai domolești singur dacă asfaltul e umed, pentru că atâta cuplu transmis punții față scoate la iveală fenomenul de torque-steer. Și e pronunțat.

Accelerațiile pot fi chiar brutale pe alocuri, iar Kia e-Soul este o mașină destul de distractivă chiar și la viteze de până la 120 km/h. Peste acest prag încep să se vadă limitele mașinii.

Modurile de rulare îți vor permite să domolești avântul mașinii, favorizând consumul mai mic de energie. Ai la dispoziție patru astfel de moduri: Sport, Normal, Eco și Eco+.

Sport te va face să tresari la fiecare atingere a accelerației, Normal va diminua puțin intensitatea, iar Eco duce lucrurile puțin mai jos. În modul Eco+ vei avea partea de cea mai puternică frânare regenerativă de care e capabilă mașina, în timp ce aerul condiționat va fi oprit. Bineînțeles, accelerația va avea nevoie de ceva muncă de convingere ca să te pună în mișcare mai alert.

Consum

Conform fișei tehnice, noul e-Soul ar trebui să afișeze un consum mediu de circa 15.7 kWh/100 km. Valoare cu care te-ai apropia de autonomia oficială de 452 de kilometri, asigurată de un plin al bateriei de 64 kWh. Mai mult, tot oficial, Kia e-Soul ar trebui să nu depășească 10.9 kWh/100 de kilometri în mediul urban.

Ca de obicei, rezultatele obținute de noi în traficul real au fost ceva mai diferite. De la început trebuie să precizez că traficul a fost infernal, testele noastre de autonomie și consum fiind făcute fix în săptămâna dinaintea Crăciunului, perioadă extrem de aglomerată în București.

Practic, dacă de obicei viteza medie înregistrată în Capitală este de aproximativ 22 km/h, în timpul acestor teste, viteza medie a fost de 16 km/h. Mai mult, temperaturile exterioare nu au depășit 0 grade Celsius. Astfel, datele noastre ar trebui văzute drept un scenariu extrem.

Revenind la numere, după parcurgerea a peste 100 de kilometri prin București, cu aerul condiționat pornit și fără a folosi modul Eco, mașina afișa un consum de 23 kWh/100, rezultând o autonomie de circa 278 kilometri. În afara orașului, la o viteză medie de 75 km/h, consumul a scăzut la 17.2 kWh/100 km pentru o autonomie calculată de circa 372 kilometri. Pe autostradă, la o viteză medie de 130 km/h, consumul a urcat la 27.3 kWh/100 km, respectiv o autonomie de 234 kilometri.

Rivalii cei mai apropiați pentru e-Soul sunt Kia e-Niro, Hyundai Kona EV și Nissan Leaf. Numerele oficiale pentru acestea arată similar cu ce promite în fișa tehnică modelul de față. Kia e-Niro, de exemplu, în aceeași configurație (204 CP, 64 kWh) are o autonomie pretinsă de 455 de kilometri, în timp ce Hyundai Kona EV ajunge la 484 de kilometri. Nissan Leaf, cu bateria de 56 kWh și motor de 215 CP urcă doar până la o estimare de 385 kilometri.

Autonomia mașinilor electrice nu ar da atât de multe bătăi de cap șoferilor, dacă reîncărcarea bateriilor ar dura la fel de puțin precum alimentarea mașinilor cu motoare termice. Din păcate, Kia e-Soul rulează pe o platformă mai veche, iar asta se reflectă mai ales în timpii de încărcare.

Ai la dispoziție mai multe tipuri de încărcătoare pe care le poți folosi. Dacă ți-ai montat un wall-box cu o capacitate de 7.2 kW acasă, o vei putea încărca în aproape 9 ore. Numai bine dacă o lași la încărcat peste noapte. Dacă ai norocul să găsești stații de încărcare rapidă, cu o capacitate de 100 kW, conexiunea DC poate ajuta bateria de 64 kW să urce de la 20% la 80% în doar 42 de minute.

Performanţe

Deși Kia Soul nu a fost construită pentru a concura pe Nurburgring, versiunea electrică are un as în mânecă atunci când vine vorba de dinamică: cuplul instant. Astfel, deși viteza de 100 km/h este atinsă în 7.9 secunde, accelerația se simte mai vioaie până la 50 de km/h. Adică fix repriza care contează în mediul urban.

Comparativ cu rivalii săi, Kia e-Soul este puțin mai lentă, chiar și în propria ogradă. De exemplu, Hyundai Kona EV are o accelerație cotată la 7.6 secunde, în timp ce Kia e-Niro atinge aceeași viteză de referință în doar 7.8 secunde. Nissan Leaf este și mai rapid, cu 7.3 secunde.

În ceea ce privește viteza maximă, Kia e-Soul poate urca doar până la 167 km/h. Este fix aceeași viteză notată și în dreptul fraților de platformă. Nissan Leaf urcă, prin comparație doar până la 157 km/h, oferindu-i lui e-Soul victoria în acest departament.

 

Interior

Pentru a treia generație Soul, Kia a decis să folosească o platformă nouă. Astfel, noul model are o lungime mai mare cu 5 centimetri și un ampatament mai lung cu 3 centimetri. Asta înseamnă, bineînțeles, că vorbim de ceva mai mult spațiu pentru pasageri.

Cei din față oricum nu aveau probleme nici pe generația precedentă, dar acum chiar și persoanele ceva mai înalte încap în spate. Am fost surprins de cât de spațios este interiorul lui e-Soul, mai ales atunci când vine vorba de zona capului. Până la urmă, designul pătrățos își arată beneficiile.

Spațiile de depozitare din interior sunt numeroase și chiar destul de încăpătoare. Ai foarte mult loc în cotiera centrală, în buzunarele de pe uși și chiar și în torpedo. O excepție ar fi portbagajul, care rămâne destul de mic, la 315 litri. Kona oferă 332 de litri, e-Niro 451, iar Nissan Leaf 420 de litri.

În ceea ce privește materialele folosite, putem vorbi de piele perforată atât pentru scaunele din față cât și pentru cele din spate, un plastic moale în zona de sus a panourilor ușilor, cât și pe bord. În continuare Kia insistă să folosească negru lucios în prea multe zone, material ce va aduna foarte mult praf și amprente de-a lungul timpului.

Din fericire, avem în continuare butoane fizice din belșug pentru funcțiile mașinii, un lucru pe care l-am apreciat la e-Soul. De altfel, Soul și-a construit o imagine funky de-a lungul timpului, cu tot felul de trucuri în arsenal.

De exemplu, pe modelul nou, luminile ambientale pot fi reglate într-o varietate de combinații. Nimic special până aici. Dar, pe e-Soul poți permite sistemului să pulseze diferite culori în ritmul muzicii, transformând habitaclul într-un disco-ball uriaș. Combinat cu sistemul audio Harman/Kardon, care se aude incredibil de bine (probabil datorită formei caroseriei, dacă îmi permiteți o glumă), și cu spațiul generos, poți considera interiorul unui e-Soul drept o zonă de relaxare.

Preţ de achiziţie

Cel mai ieftin Kia e-Soul pe care-l poți cumpăra în România, în acest moment, te va costa 37.600 de euro. Vorbim despre versiunea cu motor de 136 CP și baterie de 39 kWh, cu nivelul de echipare Motion. Dacă dorești versiunea cu motor de 204 CP și bateria de 64 kWh va trebui să scoți din cont minim 42.200 de euro, tot în echipare Motion.

Desigur, aceste prețuri sunt cele de listă. Din ele se pot scădea diverse bonusuri oferite de statul român, dar și de către Kia.

Modelul nostru de test, în echipare Premium, a avut un preț de pornire de aproape 43.900 de euro, iar configurația finală a ajuns la deloc neglijabila sumă de 50.400 de euro.

Printre opționalele mașinii noastre de test regăsim pompa de căldură, sistemul head-up display, sistemul audio Harman/Kardon, oglinzile exterioare electrice și încălzite, tapițeria din piele, scaunele încălzite și ventilate, precum și volanul încălzit.

Comparativ, Kia e-Niro are un preț de pornire de 45.400 de euro pentru versiunea cu 204 CP, în timp ce Hyundai îți va cere minim 42.650 de euro pentru un Kona electric în versiune Highway. Pentru Nissan Leaf, prețurile încep de la 44.800 de euro pentru versiunea N-Connecta cu motor de 215 CP și baterie de 56 kWh net.

TEXTAR A ECHIPAT FORD MODEL T
Elementele de frânare Textar au o istorie de mai bine de 100 de ani. La început au echipat celebrul Ford Model T. Astăzi pot fi instalate pe mașini recent lansate, cum sunt Polestar P1, BMW M2, Audi Q8, Bentley Continental sau Porsche Panamera. Ele au fost disponibile chiar și pentru supercarul Bugatti Veyron.

Siguranţă

Din păcate, noua versiune Kia Soul nu a fost încă testată de EuroNCAP pentru a putea avea o imagine clară cu privire la siguranța mașinii. Istoricul modelului sud-corean este, însă, încurajator.

Vechiul Soul a primit un rating de patru stele în cadrul testelor efectuate în 2014. Cu toate acestea, având în vedere platforma comună cu Hyundai Kona, precum și faptul că rivalul de la Hyundai a primit un rating de cinci stele în 2017, putem fi optimiști cu privire la noul e-Soul.

Lista de dotări de siguranță este una stufoasă și include monitorizarea unghiului mort, asistent pentru frânarea de urgență, menținerea benzii de rulare, asistent pentru faza lungă, pilot automat adaptiv și monitorizarea stării de oboseală a șoferului. Toate aceste sisteme de siguranță îi permit noului e-Soul să ofere nivelul doi de autonomie.

Green Step, nou concept de anvelopă
Nokian Tyres a lansat un concept de anvelopă construită în proporție de 93% din materiale reciclate sau regenerabile. Anvelopa se numește Green Step și este dedicată sezonului de iarnă. Ea folosește cauciuc și oțel reciclat, fiind un prim pas către un viitor sustenabil.

Ţinută de drum

Noua Kia e-Soul vine cu modificări substanțiale în ceea ce privește suspensia, modificări care o fac demnă de anul 2022. 

Suspensia de pe puntea spate este cea mai mare schimbare, acum fiind o soluție independentă, de tip multi-link. Aceasta schimbă total caracterul mașinii și o face chiar una confortabilă, în majoritatea situațiilor. Mulțumită greutății destul de mici, e-Soul își menține eleganța și echilibrul foarte bine în majoritatea situațiilor, chiar și când conduci ceva mai sportiv. Fără să uiți, însă, că ai ceva ruliul la pachet.

Pentru o mașină cu o baterie de 64 de kWh utili, o greutate de 1.585 kilograme este mai mult decât decentă și îi permite lui e-Soul să se simtă chiar agilă, mai ales pe reprizele scurte de accelerare în linie dreaptă.

Suspensia independentă o face și mai stabilă în viraje, dar în continuare va trebui să te lupți cu subvirarea. Mai mult decât atât, nu o dată roțile de pe puntea față au fost luate prin surprindere de cuplul livrat instantaneu de către motorul electric și au început să derapeze. Ceva mai multă aderență mecanică ar fi fost binevenită.

O altă critică vine pe partea de antifonare. Suspensia este bine amortizată și nu transmite sunete suspecte în cabină. Cu toate acestea, forma nu tocmai aerodinamică a lui e-Soul, cu un coeficient de rezistență la înaintare de 0.35, aduce mult zgomot de vânt în habitaclu, chiar de pe la 80 de km/h.

Vizibilitate

Dacă designul lui e-Soul nu e tocmai pe placul vostru, ei bine aflați că el are câteva avantaje obiective. Luneta este uriașă și aproape complet verticală. Nu vei avea niciun fel de problemă în a estima exact ce se întâmplă în spatele tău, atunci când ești la volan. Oglinzile laterale sunt și ele bine proporționate, iar montanții față nu pun probleme mari în viraje.

Pentru cei care vor un plus de siguranță, e-Soul dispune și de o cameră de marșarier, cu un unghi generos, dar cu o calitate slabă a imaginii. 

 

Tehnologie

Tehnologia lui Kia e-Soul se bazează pe sistemul multimedia UVO Connect, regăsit astăzi pe majoritatea modelelor producătorului sud-corean. Este o tehnologie nouă, în jurul căreia se concentrează toată acțiunea din interiorul mașinii electrice. Vine cu o navigație TomTom, care include informații din trafic în timp real, o hartă a stațiilor de încărcare, o hartă cu locuri de parcare disponibile, radare fixe și informații despre vreme.

Informațiile sunt afișate pe un ecran de 10.2 inch, montat în mijlocul planșei de bord. Acesta are o rezoluție înaltă, răspunde rapid oricărei comenzi, iar meniul nu este alambicat.

Sistemul UVO Connect vine la pachet cu o aplicație inteligentă, disponibilă pe telefoanele cu Android și iOS, care permite trimiterea unei destinații de pe telefon în sistemul de navigație, verificarea nivelului bateriei, pornirea climatizării și localizarea mașinii. În același timp, oferă și conectivitate Android Auto și Apple CarPlay. Ambele cu fir, momentan.

Lista de gadget-uri mai include un ecran digital de 7 inch pentru instrumentele de bord și un sistem Head-Up Display care proiectează informația pe o bucată de sticlă rabatabilă. Nu lipsesc farurile cu LED și sistemul audio Harman/Kardon, dar nici scaunele încălzite și ventilate, elemente regăsite de obicei în segmentul premium.

 

Design

Oficialii mărcii din Seul spun că designul lui Kia Soul a fost creionat pornind de la un simbol al mitologiei locale. Mistrețul are un loc aparte în mentalul colectiv sud-corean, iar designul primei generații, aparent, trebuia să aducă cu un mistreț care purta un rucsac pe spate. Nu, nu e nicio glumă. Sigur, cu diferite trucuri și o imaginație bogată, poate ajungi la anumite asemănări, dar noul e-Soul a fost mult îmbunătățit și reprezintă o evoluție față de predecesorul său.

Mașina are în continuare o siluetă pătrățoasă dar, din față, aduce mai mult a soldat Stormtrooper din Star Wars, decât a mistreț. Blocurile optice subțiri și bara LED care le conectează creează această similitudine și un impact vizual puternic.

Posteriorul folosește stopuri pe toată înălțimea montanților, unite și ele de o bandă LED în partea superioară. Noaptea, acest detaliu creează impresia că te vei apropia de intrarea unui club, mai degrabă decât de o mașină.

Un design la fel de pătrățos vei găsi și pe G-Class, dar parcă Kia Soul nu se bucură de aceeași primire călduroasă din partea împătimiților auto. Un lucru e cert: designul lui e-Soul va împărți privitorii în două tabere: unii care îl vor aprecia, alții care îl vor detesta.

 

Nu ne-a placut

  • Design controversat
  • Timpul de încărcare mare
  • Calitatea materialelor în anumite zone ale interiorului
Preț cu TVA (Euro)
43.869
Tip transmisie
automata
Tracțiune
fata
Număr trepte
1
Putere maximă generată (CP/rpm)
204 / 3.800
Cuplu maxim generat (Nm/rpm)
395 / 0
Sistem de recuperare a energiei
standard
Catalizator
indisponibil
Filtru de particule
indisponibil
Sistem de dezactivare a cilindrilor
indisponibil
Număr de motoare electrice
1
Putere maximă (CP)
204
Cuplu maxim (Nm)
395
Consum urban (kWh/100 km)
10,9
Autonomie electrică (km)
452
Capacitate brută baterie (kWh)
64
Tip baterie
litiu ion polimer
Amperaj baterie (Ah)
180
Viteză maximă (km/h)
167
Accelerație 0-100 km/h (secunde)
7,9
Emisii CO2 (grame/km)
0
Portiere/locuri (nr.)
5 / 5
Alimentare electrică
standard
Baterie cu incalzire/racire activa
da
Lungime (mm)
4.220
Lățime (mm)
1.825
Înălțime (mm)
1.605
Ampatament (mm)
2.600
Garda la sol (mm)
153
Ecartament față (mm)
1.565
Ecartament spate (mm)
1.575
Masă proprie (kg)
1.757
Spațiu vertical față (șezut-plafon, mm)
1.013
Spațiu vertical spate (șezut-plafon, mm)
988
Spațiu pentru picioare față (mm)
1.044
Spațiu pentru picioare spate (mm)
927
Spațiu lateral interior față (mm)
1.410
Spațiu lateral interior spate (mm)
1.390
Spațiu portbagaj (litri)
221
Spațiu portbagaj cu scaunele rând 2 rabatate (litr
1.339
Garanție maxima vehicul (luni/km)
84 / 150.000
Garanţie pachet baterii (luni/km)
84 / 150.000
Mai multe detalii despre Kia e-Soul

Ultimele teste

Comentarii (7)

  • Si uite asa a ajuns sa coste 40k de euro o Kia (am scazut eco-bonusul de la stat) urata rau si cu o autonomie reala iarna de sub 300km dupa cum ati mentionat voi in test. dupa care mai pui calitatea slaba a imaginii pentru marsarier, calitatea indoielnica a materialelor la interior si stai sa te intrebi pe ce dracu dai atatia bani...
    23 5
  • Ce prostie! Precum a scris si @adi_10, ajungi sa platesti 40K € pentru o Kia de clasa compacta. Ca sa nu mai spunem ca statul plateste inca 10K € pt "eco-bonus". Cum adica "eco-bonus"? Pentru ce? Si din banii cui? Aici este o problema pe care o consider foarte nociva.
    De ce se dau astfel de bonusuri, pana la urma fiind vorba de cumpararea unui autoturism? Adica toti contribuabilii sprijina achizitia de electro-troace, care oricum nu sunt cumparate de persoane fizice cu salarii medii, ci in cele mai multe cazuri de firme.
    Dar pe contribuabili i-a intrebat cineva daca vor sa ii sprijine pe cei care deja au bani, sa isi poata cumpara masini trendy, sa dea bine pe Instagram?
    19 4
  • bonusul pentru electrice este evident din banii contribuabililor, pe care altfel i-ar da la medic sa se trateze de boli respiratorii, cauzate de cel care si-a luat o termica sh de lux, de 40k euro in loc de o kia electrica, doar ca sa dea bine pe instagram.

    poate credeti ca cei care isi iau sh-uri poluante sunt doar cei saraci care isi iau opel astra, ford sau renault la 4-5-6-7k euro...gresit, sunt foarte multi cei care dau peste 30-40-50k pe sh-uri germane de lux, cu motoare puternice si poluante. doar eu cunosc destui de-astia prin cercul meu, iar o electrica nu au avut in vedere, desi si-ar permite, pentru ca nici macar nu au avut ocazia sau interesul pentru una, sa urce in ea sa o testeze, sa faca acolo macar cativa km sa se convinga. pur si simplu mintea lor nu concepe ca exista si alternative mai moderne si mai eficiente, isi iau direct touareg sau cayenne sau x6 cu care fac 90% din rulaj in oras...o logica schioapa.
    5 18
  • @@ - inteleg unde bati, dar poate au si ei dreptatea lor macar dintr-un anumit punct de vedere. si eu sunt pe cale sa renunt la diesel pentru un full hybrid, cel putin asa imi doresc, dar daca vorbim de cazul acesta punctual, mi se pare mai afacere sa iti iei o masina dintr-o clasa superioara (noua nu sh) cu 40 - 50k decat sa dai o Kia Soul care arata...cum arata
    12 0
  • Dai pe o Kia care arata oricum numai bine nu cat dai pe un Mertz nou. Asta da performanta! :) Nu e nici performanta, nu te duce nici 300 de km, bateria scade de la un an la altul din eficienta... Ce mai? Curata afacere! :)))
    Eu sper sa ne salveze niste camionagii si pe noi de la suflul dezastrului de Bruxelles...
    6 5
  • tu cu respiratia mirosind a motorina, stii tu ca scade bateria de la an la an..pfff, bravo esti foarte inteligent. vezi mai bine fi atent acolo la pompa sa nu treci de 50 lei, ca se invart cam repede cifrele alea de la o vreme
    1 10
  • Seriff
    Ce imi place cand vad in parcari de kaufland hipsterii cum stau cu orele sa incarce astfel de masini penibile, scumpe si inutile, pentru geniul ala care are prieteni cu X6, pai normal ca orice om cu capul pe umeri nu si-ar lua electrica fiindca stie ca e o teapa, se incarca greu si lent, autonomia e mult sub cea declarata, masina e scumpa, sansele de revanzare sunt total zero, nimeni nu o sa cumpere o electrica uzata, orice 3.0 diesel o ingroapa la orice, perforamnte, consum, autonomie, timp de alimentare, respect prietenilor tai care nu pun botul la vrajeala ECO.
    7 4

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru