Drivetest Mazda CX-5 (2012-2015)

2.2CD 175CP Revolution 4x4 auto
Mazda CX-5 (2012-2015) zoom
de Dragoș Băltățeanu, Foto: Mazda - Răzvan Lupică
Miercuri, 01.08.2012
Ponderat

Mazda pune din ce în ce mai mult accent pe noul SUV CX-5. Feedback-ul iniţial din partea clienţilor este bun, iar acum aceştia au un motiv în plus pentru a alege noul model nipon: motorizarea diesel. Mazda CX-5 este disponibilă deja de ceva vreme în România, putând fi comandată atât cu motor pe benzină cât şi diesel. Însă importatorul autohton ne-a invitat să vedem ce poate face un CX-5 diesel într-un cadru inedit: pe un circuit de karting şi alături de un pilot de raliuri.

Acest setup era de obicei rezervat pentru lansările de maşini sportive sau măcar cu pretenţii sportive. Deşi ideea a părut ciudată la început, la faţa locului am putut experimenta CX-5-ul în situaţii pe care nu le poţi replica în siguranţă în circulaţie deschisă. Iar Valentin Porcişteanu, campionul naţional de raliuri, ne-a aratat care este limita acestui automobil.

Mazda CX-5 (2012-2015)
2.2CD 175CP Revolution 4x4 auto

  • Pret de pornire 24.100 €
  • Pret model testat 34.590 €
  • Taxa auto NC €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Am luat contact cu acest model acum ceva vreme în versiunea cu motor pe benzină. Această versiune va face deliciul celor care nu iubesc motorina şi preferă turometrele cu mai multe cifre. Dar - să fim serioşi! - în Europa şi la noi în ţară cei care îşi cumpără un SUV preferă motorizările diesel. De altfel, din cauza faptului că modelul CX-7 a fost iniţial oferit doar în versiune pe benzină în Europa, decizia a dăunat vânzărilor, cei de la Mazda fiind nevoiți să schimbe din mers și să repare acest neajuns. 

Pentru CX-5, clientul poate alege între două versiuni ale aceluiaşi propulsor. Este vorba de motorul de 2.2 litri turbodiesel biturbo, disponibil cu 150 CP sau 175 CP. Propulsorul poate fi asociat cu o cutie de viteze manuală cu şase trepte sau cu una automată, tot cu şase trepte. Este vorba de un motor total nou, care face parte din familia Skyactiv. Mazda se laudă cu cel mai mic raport de compresie din lume, de 14.0:1. În ceea ce priveşte consumul, japonezii spun că este cu 20% mai mic decât cel obţinut de versiunea anterioară.

Motorul s-a dovedit a fi omogen şi foarte plăcut la utilizare pe traseul Bucureşti-Braşov. Am condus varianta mai puternică, de 175 CP, unde mai importantă este cifra cuplului: 420 Nm la 2.000 rpm. Este cel mai puternic CX-5 din ofertă, iar în asociere cu cutia automată este un CX-5 reușit. Din păcate, cutia automată are câteva mici întârzieri la schimbarea treptelor, dar în general își face bine treaba. Poate fi comandată şi manual, prin intermediul levierului.

Consum

Mazda spune că noua tehnologie Skyactiv i-a permis să producă motoare mai performante, reducând în acelaşi timp consumul de carburant şi emisiile poluante. Pentru motorul de 2.2 litri turbodiesel biturbo plus cutie automată şi tracţiune 4x4, consumul oficial de carburant este de 5.5 l/100 km. În condiţii de test şi abuz pe circuit, noi am reuşit un consum mediul de 7.5 litri/ 100 km. Cea mai mică valoare oficială pentru consumul mediu este înregristrată de versiunea de 150 CP cu tracţiune faţă şi cutie de viteze manuală: 4.6 l/100 km. Combinat cu rezervorul de 58 de litri, rezultă o autonomie mai mult decât suficientă.

Comparând cifrele oficiale, Mazda are cel mai bun consum mediu din clasa sa. Concurenţa raportează cifre ale consumului mediu ce variază între 7 şi 7.5 l/100 km. 

Performanţe

Având în vedere că avem în faţă cel mai puternic CX-5 din ofertă, este oarecum normal ca şi performanţele să fie pe măsură. Mai mult, însă: ne place sau nu, sunt cele mai bune din clasă. Am comparat CX-5 CD 175 CP cu versiunile cu puteri comparabile ale modelelor Hyundai ix35, Ssangyong Korando, Renault Koleos, Opel Antara, Volkswagen Tiguan, Honda CR-C şi Nissan Qashqai+2 cu ajutorul configuratorului Automarket. 

Mazda CX-5 CD 175 CP are o viteză maximă de 207 km/oră. iar acceleraţia de la zero la 100 km/oră se face în 8.8 secunde. Singurul concurent care se apropie semnificativ de aceste valori este Volkswagen Tiguan în varianta TDI 170 CP. Acesta are o viteză maximă de 201 km/oră şi o acceleraţie de 8.9 secunde până la 100 km/oră.

Interior

Interiorul impresionează în primul rând prin spaţiul oferit. Poţi sta fără probleme atât în faţă, cât şi în spate, iar calitatea materialelor este bună. Versiunea pe care noi am încercat-o a venit în echiparea de top Revolution, iar tapiţeria de piele era de culoare deschisă, ceea ce înveselea atmosfera la interior. E adevărat, planşa de bord este dominată de plasticul negru, dar comenzile sunt intuitive şi bine plasate. Butonul de Start-Stop este un pic ascuns în spatele manetei pentru pornirea ştergătoarelor, dar în rest nu avem plângeri. Poate doar faptul că nu există un buton pentru blocarea portierelor. Pentru a face acest lucru, trebuie acţionată siguranţa din dreptul clanţei interioare. 

Foarte practic şi portbagajul cu o deschidere mai mult decât generoasă şi un volum de 503 litri, unul dintre cele mai mari din clasă. Bun şi sistemul de paravan inclus în hayon. Astfel, nu mai trebuie să acţionăm manual paravanul pentru a feri conţinutul portbagajului de priviri indiscrete, acesta este fixat deja pe hayon şi se ridică odată cu acesta. Pentru mai mult spaţiu, bancheta poate fi rabatată foarte uşor prin intermediul clapetelor amplasate chiar în portbagaj.

Preţ de achiziţie

Mazda CX-5 cu motor diesel de 175 CP şi echipare de top are un preţ destul de piperat, de 34.590 euro (TVA inclus), la care se adaugă preţul navigaţiei TomTom şi cel al vopselei metalizate. Preţul total al mașinii testate ajunge astfel la 35.600 euro. Se poate însă achiziționa un CX-5 diesel mai ieftin dacă renunțăm la tracțiunea integrală, dar optăm pentru același motor în versiunea de 150 CP. Prețurile pentru CX-5 diesel încep de la 24.190 euro (TVA inclus).

În raport cu concurenţa, CX-5 diesel este undeva la mijloc în ceea ce priveşte preţul. Honda CR-V 2.2 i-DTEC în echipare Executive este mai scumpă ca un CX-5, preţul ei fiind de 34.950 euro. Mult mai avantajos este preţul unui Renault Koleos, dar dotat cu motor diesel de 150 CP. Modelul francez echipat similar costă 31.319 euro. Un alt model cu putere similară este coreanul SsangYong Korando. Dotat cu un motor de doi litri şi 175 CP, Korando costă în versiunea de top 31.127 euro.

Siguranţă

Mazda CX-5 a fost testată de EuroNCAP și a primit scorul maxim general de cinci stele cu un grad de protecție al pasagerilor adulți de 94%. Lista dotărilor la capitolul siguranţă şi securitate este completă. Avem şase airbaguri, două frontale, două laterale şi două cortină plus sistem de monitorizare a presiunii în pneuri, sistem de control al stabilităţii dinamice (DSC), sistem de control al tracţiunii (TCS) şi asistare la plecarea din pantă (HLAS).  

Ţinută de drum

Când am testat versiunea pe benzină a modelului CX-5, nu ne-a plăcut modul în care suspensia filtrează denivelările. Am pus acest lucru pe seama jantelor de 19 inch. Acum nu am mai părăsit asfaltul și am mers direct la noul circuit de karting de la Prejmer. Am avut din nou la dispoziție un CX-5 cu roți de 19 inch. Pe DN1, nivelul de confort a fost ok, asfaltul bun fiind elementul pe care se simte cel mai bine această suspensie. Însă la circuit am putut pune la încercare ținuta de drum în condiții de pilotaj împins aproape de limită.

Ne-a ajutat Vali Porcișteanu, campion național la raliuri în 2011. Apoi am trecut la volan și am încercat să abordăm virajele de pe circuit cât mai rapid posibil. CX-5 este un SUV destul de mare, inerția este la fel de mare. Mașina se înclină destul de mult pe viraje, de foarte multe ori roata spate de interiorul virajului fiind în aer. Am aflat însă că CX-5 are un comportament la limită extrem de intuitiv, putând fi controlată cu ușurință atunci când intervine subvirarea. Corecția din volan și accelerație sunt suficiente pentru a readuce CX-5-ul pe trasa ideală. Am testat reacțile la limită fără sisteme electronice tocmai pentru a vedea comportamentul în cazul unei asemenea situații.

Vizibilitate

Poziția la volan este înaltă, poate prea înaltă. Mi-aș fi dorit ca scaunul să se poată coborî mai mult, dar poate e mai bine aşa pentru cei neobișnuiți cu SUV-urile: vezi bine și ai o perspectivă mai amplă asupra traficului înconjurător. Pentru manevre în spații mai înguste, senzorii de parcare te ajută să nu lovești nimic. Suprafeţele vitrate sunt mari şi te ajută să ai un unghi optic larg, iar pentru unghiul mort al oglinzii retrovizoare există un sistem de avertizare optic şi acustic. Un minus este faptul că sticla oglinzilor retrovizoare exterioare se mişcă la viteze mari. Au un efect de fluturare care variază de la exemplar la exemplar, dar l-am întânit până acum la toate CX-5-urile cu care am mers. 

Tehnologie

Mazda şi-a dotat noul CX-5 cu toate sistemele necesare în ziua de azi. În cadrul evenimentului de la Prejmer, accentul s-a pus pe SCBS (Smart City Braking System). Este un sistem de frânare automată în caz de obstacol care acţionează dacă cel de la volan este neatent. Este eficient până la viteze de 15 km/oră, adică în cozile din oraș, oprind complet maşina. Peste această viteză, reduce semnificativ viteza, dar nu frânează complet. 

CX-5 mai are câteva sisteme utile pentru siguranţă. Avem atât asistare pentru unghiul mort cu averizare sonoră şi sistem pentru monitorizarea maşinii din spate (RVM), precum şi High Beam Control System, ce permite schimbarea automată a fazei lungi cu cea de întâlnire. Mai există avertizare pentru părăsirea accidentală a benzii de rulare şi un sistem de navigaţie opţional TomTom. Informaţiile sunt afişate pe un display tactil de 5.8 inch a cărui grafică ar putea fi mai modernă. Sistemele multimedia poti fi controlate şi prin intermediul interfeţei HMI (Human Machine Interface), un buton rotativ şi o serie de butoane clasice amplasate pe consola centrală, lângă schimbătorul de viteze. Sistemul este inspirat de cele folosite de Mercedes sau BMW şi poate fi acţionat şi de către pasager. 

Mai avem şi sistem Start-Stop, denumit i-stop în vocabularul Mazda. Acest sistem opreşte motorul când maşina staţionează pentru a reduce consumul de carburant şi emisiile poluante. Interesant este că funcţionarea lui este condiţionată de presiunea aplicată pedalei de frână, cel puţin în cazul modelelor dotate cu cutie de viteze automată. Dacă presiunea aplicată pedalei nu este foarte mare, motorul nu este oprit, foarte util când eşti în mijlocul intersecţiei şi cedezi trecerea. Dacă apăsăm mai hotărât pe frână, motorul este oprit şi reporneşte automat în momentul în care eliberăm pedala de frână.

Design

Mazda CX-5 arată bine! Întoarce capete pe stradă, mai ales dacă culoarea caroseriei este mai deschisă. Pe parcursul drumului până la Prejmer, exemplarul alb a atras cel mai mult atenţia. Mazda CX-5 are o linie de design nouă numit Kodo, iar partea frontală este dominată de grila radiatorului, acest tip de grilă urmând să devină noua imagine de marcă a mărcii japoneze: viitoarea Mazda6 are o parte frontală similară. Deşi pare mică în fotografii, Mazda CX-5 este cu doar 15 centimetri mai scurt decât ca CX-7, cel mai mare SUV oferit de Mazda în Europa.

Nu ne-a placut

  • Cutie automată lentă uneori
  • Vibraţii oglinzi retrovizoare
  • Rezoluţie display
Date tehnice - Mazda CX-5 (2012-2015) 2.2CD 175CP Revolution 4x4 auto
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
2184
Lungime mm
4555
Putere maxima CP (rpm)
175 (4500)
Latime mm
1840
Cuplu maxim Nm (rpm)
420 (2000)
Inaltime mm
1710
Viteza maxima km/h
207
Greutate kg
1530
Acceleratie 0-100 km/h s
8.8
Ampatament mm
2700
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
58
Cutie viteze
A
Volum portbagaj litri
503
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Mazda CX-5 (2012-2015)

Ultimele teste

Comentarii (18)

  • Mazda este o marca care merita multa atentie si care db2 tine garada sus si produc motoare cu o fiabilitate deplina.Masinile japoneze,sunt o investitie pe termen lun,dar insa o marca care sufera la capitolul imagine in Romania,unde masinile japoneze nu primesc atata atentie pe cat merita.
    56 19
  • Alex Radoi
    Incredibil! Cat de mult seamana la interior cu BMW. E prima oara cand mai uit la fotografii in interior. Si volanul cu "centrul" rotund, cum are BMW-ul mai nou... şocant!
    13 47
  • e si normal sa fie mai scumpa decat Tiguan tehnologie noua,fiabilitate si calitate fara reprosuri .....doar e MAZDA.......zom zom
    50 22
  • Cilindreea de 2,2l nu e neaparat un avantaj, chiar daca la pretul ei, costurile de intretinere n ar trebui sa fie o prS o vedem si n teste comparative........
    8 1
  • Calitate fara reprosuri..d'aia cloncaneau cutiile de viteza intro veselie la mazda 6.

    Bai frate..interiorul te face sa te simti exact ca in BMW,si aici e doar o coincidenta,nu?
    Incet incet se molipsesc de la fratiorii chinezi.
    Asta-i dureros in primul rand pt fanii japonezelor-cum sa conduci o mazda cu interior de bmw?
    Sau un lexus cu spate si interior de audi/bmw?
    15 36
  • rectificare-cloncaneau casetele de directie
    15 13
  • O alta masina fara rost, care se pierde in multime.
    Mazda pentru mine inseamna MX-5, pentru care am tot respectul si admiratia.

    Gamele actuale de 3,5 si 6 - doar acceptabile, dar eu nu as cumpara niciuna. Restul, inclusiv hardughia testata aici sunt umplutura.
    14 36
  • Stau totusi si ma gandesc de cand eram eu copil si ma jucam cu lopatica in nisip.Oare dc Mazda nu si-au creat si ei propriul concern de lux?Nu de alta dar mi-ar fi placut sa le fac in ciuda la puristi :))
    16 8
  • Frumoase jante ... si cam atat.
    Qashqai-ul e bijuterie pa langa asta!
    Pacat de grupul motopropulsor, de sistemele de siguranta active si pasive.. Mazda chiar e o marca ce ar trebui sa inpuna respect, si-au batut joc designerii de clienti cu modelul asta sau cel putin de noi, europenii, poate asiaticii au alte gusturi. Grila masca a radiatorului, laudata de AM, nu trebuia coborata asa de mult, e un SUV, nu o berlina! Fata e anosta, spatele nu spune nimic, designul interior vorbeste pe limba Dusterului nostru, o idee mai elevat, iar finisajul in plastic negru lasa de dorit.
    Faza cu oglinzile care flutura la viteza mare e bestiala! Credeam ca numai la cele ieftine se poate intampla!
    7 25
  • Foarte buna masina, cu exceptia faptului ca motorul are cilindreea cam mare pentru Romania!
    17 3
  • @sharks,si Rav4 este o bijuterie urbana.
    5 10
  • Alex Radoi
    Pentru cai care nu vad asemanarea la interior cu BMW, cautati, de exemplu, o poza de ansamblu cu un interior de X6. Trebuie sa fii bolnav cu vederea (sau mintal) sa zici ca NU seamana izbitor. Nu vreau sa jignesc pe nimeni, insa e o diferenta intre a aprecia un lucru (in cazul asta o masina japoneza) si a fi de-a dreptul orbit de acel lucru pana la pierderea uzului ratiunii.
    15 12
  • @AlexRadoi - Interiorul seamana in linii mari cu BMW dar (marele DAR) sunt multe diferente. Ca linii seamana destul de mult dar cand il iei la detaliu incep sa apara diferente semnificative, cum ar fi cele trei ceasuri din bord, butoanele de langa ecranul navigatiei, robinetele de aer (gluma ... aviz fanilor.. era o gluma, doar o gluma..) etc. Sunt suficiente diferente cat sa nu poti spune ca bagi mana in foc pentru afirmatia "copie de bmw clar!"
    7 3
  • Da sa sti ca seamana =)) .Cum poti sa spui mai omule ca seamana in linii mari cu BMW,cand nu seamana deloc a BMW.Ce ai patit.Spuneti niste chestii fara sa ganditi macar.
    6 10
  • @P_N

    O intrebare, initialele vin de la pinguinul nuclear? Poate este o coincidenta, dar poate nu
    9 5
  • Chuck Norris
    @dane,nu ii mai asculta pe maimutoii astia
    8 3
  • Tu vorbesti mey,maimutoiule.Te dai in spectacol aici pe AM,eu in locul tau imi era rusine sa mai intru.
    5 11
  • xedos6
    mie mi se pare ca interiorul seamana cu audi...fantele de aerisire ,cel putin. mi se pare mult mai frumos decat tiguan. e foarte spatios la interior desi pare mai mic la exterior.
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru