de Bogdan Mirică
Joi, 19.02.2009
-
-
Trimite pe:
Noul Opel insignia vine in Romania cu o reputatatie care deja o plaseaza in topul preferintelor. Titlul de "Masina Anului in Europa" este un atu pentru modelul german insa nu trebuie sa trecem cu vederea nici bilele negre pe care le primeste la capitolul motorizare sau performante. Designul reusit de Opel este probabil cel mai reusit din clasa, iar inovatiile tehnologice pe care le introduce Insignia vor scoate cu siguranta "peri albi" rivalilor din segment.
Motor / Transmisie
Opel a fost intotdeauna laudat pentru motoarele sale diesel extrem de economice, cu o putere si un cuplu rezonabile. Majoritatea romanilor care au ales un Opel in ultimii 5 ani, fie ca l-au cumparat de peste hotare sau de la reprezentantele autohtone au ales versiunea diesel. Drept pentru care si noi am avut sub capota exemplarului testat o unitate pe motorina. Insignia propune fanilor sai un motor de 2.0 litri si 160 de cai putere, capabil sa ofere un cuplu maxim de 330 Nm. Unitatea diesel in patru cilindri isi arata intentiile bune abia la 4000 de rpm si trateaza soferul cu un moment motor maxim intre 1750 si 2000 de turatii. Puterea este sufiecienta pentru un sedan care cantareste 1503 kilograme insa diesel-ul dezamageste la alte capitole. In primul rand unitatea Ecotec nu se arata destul de silentioasa, zgomotul resimtit in habitaclu fiind extrem de suparator atunci cand sistemul audio este oprit sau la un volum mic. In plus, vibratiile sunt si ele un detaliu negativ.
Motorul de 160 de cai putere este cuplat la o transmisie cu sase rapoarte care a fost optimizata pentru a obtine un consum deosebit de bun. Rapoarte sunt lungi si iti permit sa obtii valori mici ale consumului insa liniaritatea lipseste. Treapta a treia iti ofera un plus de forta care poate fi insa resimtit ca fiind brutal. Pe langa toate acestea, cursa schimbatorului nu este atat de precisa pe cat si-ar dori soferul.
Consum
Motorul diesel Ecotec este exact ceea ce ii trebuie unui sofer obsedat de valorile consumului si de drumurile dese la benzinarie. Inginerii Opel au folosit o serie de artificii tehnice care reduc simtitor valorile combustibilului inghitit, atat in mediul urban cat si in cel extra-urban. Chiar si asa, cifrele publicate de subsidiarul GM difera mult de cele reale. Astfel, Opel anunta un consum urban de 7.7 litri si unul extra-urban de 4.7 litri. Pe drumurile din Romania lucrurile stau insa altfel. In orase mari ca Bucuresti computerul de bord poate indica un consum de peste 8.2 litri la 100 de km, nu foarte mare fata de cel anuntat oficial. La drum intins insa, diesel-ul ofera un consum de 6.5-7 litri la 100 de km, in functie de modul de exploatare, mai exact, de cat de tare apesi pedala de acceleratie.
Interior
Ca si in cazul rivalilor sai, Honda Accord si Citroen C5, Opel Insignia vine cu modificari majore la nivelul designului interior. Spre deosebire de predecesorul sau Vectra, Insignia pune accent pe ergonomie si calitatea materialelor. Inginerii si designerii Opel au colaborat perfect pentru a da nastere unui interior mult mai bine ingrijit, contemporan si presarat cu bune intentii. Chiar daca plasticul folosit la interior nu este de o calitate superioara, elementele bordului sunt placute la atingere iar finisajele sunt reusite. Insertiile cromate de la nivelul portierelor si plasticul lucios regasit pe consola centrala reusesc sa sporeasca impresia de calitate, de grija acordata detaliilor. Plansa de bord este orientata spre sofer insa amalgamul butoanelor poate crea dezorientare, soferul fiind nevoit sa petreaca destul de mult timp pentru a se obisnui cu functiile puse la dispozitie de Opel.
La capitolul spatiu interior Insignia nu exceleaza atunci cand vine vorba de inaltimea pasagerilor. Cei mai inalti dintre acestia pot avea dificultati chiar si pe locurile din spate. Ne referim insa la persoane care masoara peste 1.80 de cm. Spatiul pentru picioare este suficient de mare chiar si in cazul pasagerilor din spate, aici putand calatori confortabil chiar si trei oameni. Capacitatea portbagajului este una decenta pentru acest segment, Insignia inghitind in conditii normale 500 de litri, mai mult decat Honda Accord si Citroen C5.
Preţ de achiziţie
Insignia debuteaza pe un sector de piata foarte disputat in acest moment, drept pentru care Opel a cantarit bine fiecare euro in plus. Desi pretul noii generatii este mai mare decat al vechiului Vectra, Insignia se bate bine cu ceilalti rivali, atunci cand vine vorba de pret. Sedanul porneste de la 19.150 de euro cu TVA si poate ajunge pana la 31.500 de euro cu TVA. Judecand dupa pretul de pornire, Insignia este mai ieftin decat Citroen C5 cu 40 de euro, mai scump decat Ford Mondeo cu aproape 200 de euro si mai ieftin cu aproape 1200 de euro fata de Honda Accord.
Siguranţă
Daca unii constructori s-au concentrat pe instalarea unui numar cat mai mare de airbaguri iar altii pe dezvoltarea unor sisteme de prevenire a accidentelor, Opel a ales sa isi urmeze propriul drum. Este vorba despre un drum nou, luminat de pachetul AFL (Adaptive Forward Lightning) care vine sa ajute soferul in conditii de vizibilitate scazuta sporind siguranta pe timp de noapte. Din pacate, de pe exemplarul testat de noi a lipsit celebrul Opel Eye, sistemul care reuseste sa citeasca indicatoarele de pe marginea drumului, informand in permanenta soferul despre limitarile zonelor prin care circula. Existenta unui astfel de sistem ar fi punctat pozitiv la capitolul siguranta.
Asemeni celorlalte modele din clasa sa, Insignia ofera centuri pretensionate pentru toti pasagerii, banalele echipamente ABS si ESP dar si multiple airbaguri (frontale, cortina, laterale).
Ţinută de drum
Insignia impresioneaza placut la acest capitol. Soferul are control deplin asupra comportamentului rutier al masinii multumita celor doua butoane Sport si Tour pozitionate pe plansa de bord. In ambele situatii, Insignia sta foarte bine pe sosea. Activarea setarilor Sport schimba insa comportamentul masinii oferind acea doza de adrenalina dupa care soferul tanar tanjeste. In viraje stranse Insignia nu pierde din stabilitate, ba mai mult iti permite sa parasesti curba in forta. La peste 150-170 de km/h masina nu da semne de instabilitate si se "aseaza" cuminte la drum invitandu-te sa calci si mai mult pedala de acceleratie.
Vizibilitate
La capitolul vizibilitate Insignia pierde puncte pretioase din cauza designului oglinzilor laterale. Forma ascutita a acestora afecteaza vizibilitatea, chiar daca reglarea electrica incearca sa estompeze cat mai mult acest defect. Arcuirea lunetei permite soferului sa tina sub control tot ce se afla in spatele masinii iar oglinda retrovizoare centrala cu sistem antiorbire se dovedeste foarte utila atunci cand ai parte de participanti la trafic indisciplinati sau fara AFL.
Tehnologie
Pentru a putea concura in clasa medie, Opel a gandit un nou pachet tehnologic pentru Insignia. Modelul german construit de subdsidiarul GM ofera o serie de accesorii care usureaza viata soferului si sporeste confortul pasagerului. Vorbim aici de sistemul de climatizare bi-zonal, de sistemul audio performant, cu magazie de CD-uri si mufa auxiliara pentru iPod, de pachetul de lumini inteligente AFL dar si de banalii senzori de ploaie si parcare.
Scaunele, care ofera o sustinere laterala buna, dispun si de sistem de incalzire, pe trei trepte, al carui afisaj este insa pozitionat total aiurea si greu de vizualizat. In plus, reglajul scaunelor, destul de complex , se face si manual si electric, o trasatura care poate induce in eroare de mutle ori.
Tot la capitolul pozitionare defectuoasa vom vorbi si de functiile sistemului de navigatie 800 NAVI, ale carui comenzi sunt pozitionate si pe plansa de bord si pe consola centrala. Utilizarea acestora este dificila. Mult mai utila ar fi fost amplasarea comenzii intr-un singur loc.
Design
Unul din motivele pentru care Insignia a primit titlul de "Masina anului in Europa" este designul. Studioul de design Opel a reusit sa gaseasca reteta perfecta, care sa atraga publicul dar in acelasi timp sa impuna si respect. Noua generatie impune mai mult respect iar designul integreaza Insignia in categoria masinilor germane, in fata carora te inclini. Linia ascutita a blocurilor optice, eleronul discret inclus in usa portbagajului, ornamentele cromate, jantele mari din aliaj si nervurile caroseriei reusesc sa dea nastere unei masini frumoase, care atrage privirile. Insignia a fost ca un magnet pe tot parcursul testului, fie ca a stat la semafor fie ca a depasit pe autostrada.
Designul exterior reusit se oglindeste si in interior, unde ergonomia este pusa pe primul plan. Plansa de bord este orientata spre sofer, iar liniile bordului se "scurg" incet pe portiere.
Felicitari Opel!
Nu ati amintit nimic de scaunele fata, cotate de anumite publicatii ca fiind " the best that money can buy ".
Daca masina nu a avut acel opel eye nu inseamna ca trebuie penalizata la capitolul securitate.
Citat: "Din pacate, de pe exemplarul testat de noi a lipsit celebrul Opel Eye, sistemul care reuseste sa citeasca indicatoarele de pe marginea drumului, informand in permanenta soferul despre limitarile zonelor prin care circula. Existenta unui astfel de sistem ar fi punctat pozitiv la capitolul siguranta."
Ar fi frumos sa corectati articolul si sa scoateti nota aia mare automarket de la inceputul articolului. Nu sunteti impartiali. Va stiam altfel, dar incep sa fiu si eu dezamagit de automarket cum sunt din ce in ce mai multi useri in ultima vreme.
Sper sa va schimbati putin atitudinea si respectul fata de voi si asa, poate va reaparea respectul fata de cititor. Si voi, cei din presa va mai plangeti ca vi se ingradeste dreptul la libertatea in exprimare. Trist.
Am punctat asa la siguranta pentru ca versiunea testata de noi nu avea functia Opel Eye. Iar noi acordam punctele in functie de versiunea testata. Nu putem acorda note pentru ceva ce nu am testat.
In plus, daca e sa vorbim despre nota primita, adica 8, cred ca este una pe deplin meritata si destul de mare, avand in vedere ca Volvo XC70 a primit 9 si dispune de mai multe sisteme de siguranta. De asemenea sunt modele care au punctat si mai prost decat Insignia la acest capitol.
Despre scaune am vorbit pe parcursul testului amintind de sustinerea buna si de confortul oferit.
Ideea e simpla: notam versiunea testata, nu modelul per ansamblu.
Va multumim ca ne urmariti!
Mi se pare prea mult, avand in vedere ca vizibilitatea in spate este cel putin nefericita din cauza montantilor foarte grosi si a lunetei mici si inguste.
Parerea mea: un 6/10 cel mult.
La fel si la calitate si interior, prima impresie a fost ca e mai slaba calitativ si decat Astra, cel putin la plasticele folosite. Daca tot ati comparat-o cu Accord, ultimul e net superior la calitate si finisari.
Nota mare de la interior se reflecta si in spatiul oferit: vorbim de un portbagaj mai mare decat al Accord-ului si un spatiu suficient pentru picioare. Aici Insignia a punctat mai bine, desi calitatea plasticului este asa cum spui si tu destul de slaba: "plasticul folosit la interior nu este de o calitate superioara".
Pe de alta parte, vizibilitatea este un alt aspect la care Insignia a primit bile negre. Ceea ce a dus la nota 8 a fost insa pachetul de lumini AFL, care imbunatateste substantial vizibilitatea pe timp de noapte.
@ marius
Nota 8/10 este una destul de mare. Nu vorbim de suspensii pneumatice si nici de tractiune integrala inteligenta. Daca Insignia ar primi 9 sau 10 atunci Mitsubishi Lancer Evo X sau Subaru Impreza WRX STI cat ar trebui sa primeasca?
Totusi, la cat de trist se prezinta calitatea interiorului, nu cred ca un portbagaj mare poate inclina balanta atat de mult. Aici vorbim si de raportul portbagaj-habitaclu: daca in fata se sta destul de ok, chiar lejer, in spate e inghesuiala mare. Prin urmare, sa zicem ca iei inca 3 persoane in calatorie, portbagajele vor sta mai lejer decat oamenii? Hmm, asta nu prea mi se pare o buna habitabilitate. Trebuie sa fie un echilibru, mai tai putin din portbagaj dar au loc oamenii, care-s mai importanti, zic eu.
Cat despre fiabilitate, suntem cred cu totii de acord ca japonezii au un avans considerabil din punctul asta de vedere, nu?
Ati inceput cu metamorfoza lui vectra si ati continuat cu 'Noul Opel Insignia.....". Referirea la motorizare o faceti doar mai incolo si nu specificati modelul de echipare. Nu contest notele pe care le-ati acordat, ci doar ca la o privire mai superficiala a paginii iti face o parere oarecum eronata.
Sunt de acord ca motorul de 2.0 turbo pe benzima e mult mai reusit, si cu acel motor ar fi punctat mai bine si la tinuta de drum (doar vine la pachet cu tractiunea integrala), sau cel de 2.0 biturbo diesel pe care illanseaza acuma la geneva cu 190 cp e si el mai reusit. Dar in schimb motoarele de putere mai mica nu ar fi punctat asa de bine la capitolul motor. Asta e numai un exemplu de perceptie gresita care se poate forma .
In aschimb articolul e scris ok, la obiect si notele mi se par corecte. E doar masina anuluil 2009 si nu masina cea mai buna de pe piata ;)
Pentru ca nu avem categoria spatiu separat, incercam sa punctam 50/50 la capitolul interior. De aceea a primat atat de mult capacitatea portbagajului aici. Intr-adevar este nevoie de o mai buna compartimentare a habitaclului pentru a oferi spatiu interior suficient si pentru pasagerii din spate.
Despre fiabilitate nu as vrea sa spun decat ca la 15.000 de kilometri motorul avea un zgomot ciudat iar usa portbagajului scartaia.
Multumesc pentru opiniile pertinente.
@vasile
Incercam sa informam oamenii si nu sa-i derutam. Nu putem da o nota la general Insigniei pentru ca ar insemna sa testam toate versiunile. Incercam sa inducem o opinie pertinenta asupra unei singure motorizari. Asa cum ai spus si tu motorul pe benzina ar fi punctat mai bine dar din pacate doar motorizarea diesel ne-a fost oferita.
Multumesc si eu pentru comentariile pertinente.
De altfel, am un bun prieten de familie care lucreaza la service la Erebus...nu l-am auzit vreodata sa aiba o parere buna de vreun model Opel. Am inteles chiar ca unele din primele modele de Insignia au probleme din primii km.
:::::
Nu stiu de ce ai simtit tu sa contribui aici aducand in discutie un jeg de Logan, nu inteleg, ai consum de 6 litri/100- suntem toti mandrii de tine, dar tot tu mentionezi de 1.5 DCi, porcarie de Renault! Pe cand consumul acela de 6.5-7 litrii/100km este pe un motor de 2.0 ceva ce nu exista pentru Renault/Dacia! Tot tu adaugi amuzant ca ai 65 cp pe porcaria aia cu 500 l cilindree mai mic pe cand Opel la 2.0 are 160 cp, echivalentul unui BMW 320d, cuplu motor de 330 Nm, echivalentul unui BMW 320 d, primesti performantele unui BMW la un pret mic comparativ cu ce "oferte" au ei ! ; ) Te luam mai in serios daca spuneai ca iei 5 l cu un Daewoo Tico/Matiz pe GPL!