Drivetest Alfa Romeo Tonale

Hybrid VGT 160 (Benzina) Edizione Speciale
4.4
Alfa Romeo Tonale zoom
de Gabriel Nica, Foto: Alfa Romeo
Marti, 17.05.2022
Metamorfosis

Într-o industrie în care toți producătorii auto încearcă din răsputeri să acopere fiecare nișă posibilă, de multe ori inventând unele noi, Alfa Romeo a fost, pentru ultimii șase ani, o companie atipică. Dacă arunci un ochi peste oferta lor actuală, vei observa că ai de ales între două modele. Atât.

Nu vreau să fiu înțeles greșit, ambele sunt absolut geniale, notate corepunzător în carnețelul meu, dar parcă nu e de ajuns pentru un producător care vrea să se ia la trântă cu cei mai buni.

După fuziunea cu PSA, lucrurile au început să se schimbe, iar Alfa Romeo a anunțat, acum nu foarte mult timp, un plan de schimbare a paradigmei, sub numele „Metamorfosi” sau metamorfoză în limba română. Ce presupune asta? Migrarea de la o gamă fără niciun model electrificat, la una în care toate modelele se vor baza pe ajutorul electronilor, într-o formă sau alta: pur electric sau hibrid.

Această transformare, anunțată de filosofia „Metamorfosis”, începe cu Tonale, un SUV compact, menit să atace direct concurenții premium din cel mai popular segment al momentului. Cu ținta pusă pe modele precum BMW X1, Mercedes-Benz GLA, Audi Q3, Jaguar E-Pace sau Volvo XC40, Tonale va avea mult de furcă, însă, după un prim contact cu modelul italian, undeva pe malul lacului Como, vă pot spune că lupta va fi strânsă.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE ÎN ITALIA

Alfa Romeo Tonale
Hybrid VGT 160 (Benzina) Edizione Speciale

  • Pret de pornire N/A €
  • Pret model testat N/A €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Pentru Tonale, Alfa Romeo a dezvoltat, practic, un motor nou și o cutie de viteze de la zero. SUV-ul compact al italienilor va fi oferit doar în versiuni hibride, cu mai multă sau mai puțină asistență din partea motoarelor electrice.

Momentan ne vom concentra atenția asupra singurului propulsor disponibil, unul de 1.5 litri, dezvoltat pe baza cunoscutului motor de 1.3 litri, regăsit deja pe modele Jeep sau Fiat. Acesta are acum un sistem de injecție care operează la o presiune mai mare, un alt sistem de răcire, precum și o turbină cu geometrie variabilă (în cazul versiunii de 160 CP). Modelul cu 130 CP nu va primi acest upgrade, dar va fi și el ajutat de două motoare electrice.

Da, ați citit bine, vor fi cel puțin două motoare electrice incluse în trenul de rulare al noului Tonale, indiferent de versiunea pe care o alegi. Practic, vorbim de un hibrid adevărat aici, nu de o opțiune mild-hybrid, așa cum ne-au obișnuit mulți producători.

Asta pentru că noile Tonale vor veni, în standard, cu o cutie de viteze nou-dezvoltată, cu 7 rapoarte și dublu ambreiaj, care încastrează și un mic motor electric, de 20 CP și până la 135 Nm cuplu. Acesta va putea propulsa mașina de unul singur în anumite momente. De exemplu, plecările de pe loc vor fi făcute exclusiv electric, pentru a reduce consumul de carburant.

Mai mult, parcările și mersul în marșarier vor fi de asemenea făcute doar cu ajutorul acestui motor electric la 48V. Alimentarea acestuia se va face folosind un pachet mic de baterii, de 0.8 kWh, poziționat undeva în consola centrală, pentru distribuirea ideală a greutății în mașină.

Cu toate astea, Tonale va avea încă un motor electric care va funcționa ca un starter/generator, pe 12V. Acesta se va ocupa de pornirea motorului termic de sub capotă și va prelua anumite funcții auxiliare ale mașinii. Complicat? Nu chiar. Asta pentru că nu ai nevoie să știi tot ce se întâmplă sub capotă pentru a te bucura de mașină.

Totul a fost setat pentru a lucra în armonie și fiecare piesă din acest puzzle își face treaba bine. Trecerea de pe deplasarea electrică pe cea termică se face fără sincope, iar motorul cu combustie internă e silențios și bine echilibrat. Îl vei auzi doar atunci când vei accelera mai tare, posibil pe o depășire mai curajoasă, dar în rest acesta își va face treaba liniștit sub capotă în majoritatea timpului.

Cutia de viteze este și ea rafinată și schimbă treptele aproape imperceptibil. Faptul că la viteze mici te vei deplasa mai mult electric, face uitate ezitările uzuale ale cutiilor de viteze cu dublu ambreiaj.

Cu toate acestea, dacă ieși din monotonia traficului urban, la viteze mai mari, ai ocazia să resimți ocazional anumite ezitări din partea transmisiei. Deși au fost făcute multe progrese, comparativ cu unitatea cu dublu ambreiaj și șase rapoarte pe care o știm de pe modele precum Compass sau Renegade, în continuare te vei lovi de o oarecare întârziere în răspuns atunci când apeși brusc pedala de accelerație.

Modul de rulare Dinamic mai atenuează din această letargie, iar dacă treci mașina pe modul manual, folosind padelele de metal fixe de pe coloana de direcție, ai un răspuns ceva mai bun din partea transmisiei.

Dar zic să nu ne îmbătăm complet cu apă rece. Chiar și în modul Dynamic puterea e livrată domol, într-un mod care frustrează și te face să îți dorești cu ardoare o cutie manuală. Există o întârziere observabilă între momentul în care apeși pe pedală și cel în care mașina chiar își pune resursele la muncă. Iar asta creează un sentiment ciudat, similar cu cel al mașinilor echipate cu sisteme CVT.

Pe de altă parte, e foarte posibil ca acest caracter să îi fi fost imprimat intenționat lui Tonale. Chiar în comunicatul de presă aferent lansării modelului italian vei găsi mențiuni despre „cucerirea mediului urban” și „eficiență” de prea multe ori, semn că scopul a fost poate diferit de ceea ce așteptau fanii Alfa Romeo.

Per total însă, Tonale nu mi-a dat impresia că a fost creat neapărat pentru a traversa munții Alpi spre Austria în grabă, ci mai degrabă pentru zonele urbane, acolo unde caracterul său hibrid îl va ajuta mai mult.

În oraș, la viteze mici, mașina se comportă excelent. Plecările electrice de pe loc sunt foarte fluide, mașina e rafinată, silențioasă, iar motorul zumzăie doar ocazional sub capotă. 

 

Consum

Această concentrare evidentă pe partea hibridă a trenului de rulare ar trebui să vină la pachet și cu un consum redus de combustibil. Conform celor de la Alfa Romeo, Tonale și motorul de 160 CP ar trebui să aibă un consum mixt între 5.7 și 6.3 l/100 kilometri, în funcție de jantele și anvelopele alese.

Ei bine, în timpul testului meu destul de limitat în jurul lacului Como, pe unele dintre cele mai înguste drumuri pe care am avut „plăcerea” de a conduce vreodată, consumul înregistrat de modelul meu de test a fost de 7.5 l/100 km. Așadar, nu foarte departe de pretențiile producătorului italian.

Comparativ, BMW pretinde un consum mixt între 6.1 și 7 l/100 kilometri, pentru modelul său X1 sDrive18i care folosește tot un motor de 1.5 litri, dar cu numai 136 CP și tracțiune față.

Mercedes-Benz GLA 200, cu ai săi 163 CP și tracțiune față are un consum estimat de producătorul german la 6.7 l/100 km, în timp ce Audi Q3 35 TFSI, cu 150 CP este cotat între 6.4 și 7.8 l/100 km.

Așadar, se pare că opțiunea hibridizării a dat roade pentru Alfa Romeo, Tonale având cele mai mici numere conform testelor WLTP. Cel puțin pe hârtie.

Performanţe

Cele două modele pe care le are deja în gamă Alfa Romeo, arată destul de clar că performanța e la ea acasă în sediul din Torino al companiei. De altfel, ambele au la dispoziție versiuni Quadrifoglio Verde, un etalon al performanței, care își are rădăcinile undeva la începutul secolului trecut.

Cu toate acestea, se pare că Tonale nu va urma același traseu pe care l-au avut Giulia și Stelvio înaintea sa. Pentru acest SUV compact, Alfa Romeo a decis să adopte o rețetă concentrată mai mult pe practicalitate și eficiență, decât pe accelerație în linie dreaptă sau recorduri pe Nurburgring.

Astfel, în acest moment, cea mai rapidă versiune a lui Tonale este cea pe care am condus-o și eu, respectiv motorizarea cu 160 CP și 240 Nm cuplu. Aceasta, conform celor din Torino, poate atinge 100 km/h în 8.8 secunde, un număr decent chiar și comparativ cu rivalii.

Spre exemplu, BMW X1 sDrive18i are o accelerație de 9.7 secunde până la același timp de referință, GLA 200 e mai rapid cu o secundă (8.7), în timp ce Audi Q3 35 TFSI are nevoie de 9.6 secunde.

Și în ceea ce privește viteza maximă lucrurile sunt foarte apropiate, toate modelele având limita superioară setată la 210 km/h, cu excepția lui Q3 care urcă până la 211 km/h.

Interior

Noul Alfa Romeo Tonale se poate lăuda cu unul dintre cele mai reușite interioare din segmentul în care operează. Sună pompos? Poate. Dar este adevărat, mai ales dacă nu ești tocmai fanul trecerii forțate la o interacțiune digitală cu tot ce te înconjoară.

Culmea, Alfa Romeo spune că Tonale este lider în segment când vine vorba despre aria totală a ecranelor, însă acestea sunt integrate foarte bine în designul interior și se îmbină cu elemente clasice aproape perfect.

Spre exemplu, instrumentarul de bord este acum digital și are o diagonală de 12.3 inch. Rezoluția este impecabilă, iar animațiile se mișcă bine, oferindu-ți posibilitatea de a alege trei teme diferite. Pe lângă asta, ecranul propriu zis este încadrat de două elemente familiare pe care Alfa Romeo le-a folosit timp de zeci de ani. Este vorba despre faimosul design „Cannocchiale”. El presupune două elemente ornamentale în stilul vechilor ceasuri analog, poziționate fix în spatele volanului.

Ecranul sistemului multimedia are și el peste 10 inch și este încadrat bine în planșa de bord. Acum avem și iluminare ambientală, deși ea este limitată doar la un ornament de pe bord și la numai câteva culori disponibile, departe de ceea ce oferă Mercedes-Benz, spre exemplu.

Materialele folosite sunt de calitate bună în majoritatea locurilor. Panourile ușilor folosesc un melanj de plastic tare, în partea de jos, și materiale moi în partea centrală și superioară. O excepție în acest sens am observat pe ușile din spate, unde plasticul neprietenos este prezent și în partea de sus a panourilor ușilor.

Cel mai impresionant însă este spațiul interior. Fiind construit pe aceeași platformă ca Jeep Compass, Tonale oferă mult loc pentru pasageri, atât în față cât și în spate. Tunelul de transmisie foarte coborât oferă posibilitatea de a transporta trei adulți pe bancheta spate, locul din mijloc nefiind mult mai ridicat, comparativ cu celelalte două.

Scaunele față sunt bine profilate, pot fi încălzite și ventilate, iar volanul este pur și simplu perfect, fiind împrumutat de la frații mai mari, Giulia și Stelvio.

Așa cum spuneam, interiorul lui Tonale oferă o combinație foarte bună între vechi și nou, iar ergonomia este la ea acasă, butoanele pentru cele mai importante funcții de la bordul mașinii fiind în continuare separate de ecranele care par să ne domine viața la orice pas. De exemplu, sunt recunoscător pentru faptul că pe Tonale încă mai avem butoane fizice pentru controlul funcțiilor sistemului de climatizare.

În ceea ce privește practicalitatea, spațiile de depozitare sunt generoase, atât în panourile ușilor, cât și în interiorul cotierei. Pentru telefon ai la dispoziție un spațiu de depozitare în consola centrală, iar portbagajul îți oferă până la 500 de litri de spațiu, un pic sub ce oferă BMW X1 (505 litri) și Audi Q3 (530 litri), dar peste Mercedes-Benz GLA (435 litri).

Preţ de achiziţie

Din păcate, în acest moment prețurile pentru Alfa Romeo Tonale nu au fost încă dezvăluite în România, dar, bazându-ne pe experiențele anterioare și modul în care se raportează compania la rivalii săi, ne putem aștepta la prețuri de pornire undeva în jurul a 35.000 de euro.

Cert este că la debut vom avea la dispoziție o ediție inaugurală, care va purta numele „Speciale”, asemeni procedurilor adoptate și de alți producători, precum Mercedes-Benz cu ale sale Edition 1. Aceste versiuni vor fi foarte bine dotate, cu un nivel de echipament standard foarte generos, dar și cu un preț pe măsură, probabil peste 40.000 de euro pentru versiunea de 130 CP.

De altfel, este de așteptat ca între modelul entry-level și cel de 160 CP să existe o diferență de circa 4-5.000 de euro, aducând prețul de pornire pentru versiunea pe care am testat-o noi în Italia mai aproape de pragul psihologic de 40.000 de euro.

Comparativ cu rivalii, Tonale s-ar situa pe același prag al prețurilor. BMW X1 începe acum de la 34.000 de euro, dar modelul bavarez e cel mai vechi din segment, înlocuitorul său fiind programat pentru lansare anul acesta. Mercedes-Benz GLA începe de la 38.500 de euro, în timp ce Audi Q3 e mai ieftin, la 34.800 de euro. Și Jaguar E-Pace are un preț de pornire de 34.800 de euro în timp ce Volvo XC40 este cel mai scump model din segment, la 40.650 de euro.

Siguranţă

Alfa Romeo Tonale este unul dintre cele mai noi modele de pe piață și momentan nu a ajuns în hangarele EuroNCAP pentru a fi testat cum se cuvine din punct de vedere al siguranței. Cu toate acestea, având în vedere că Tonale folosește platforma lui Compass, care a mai fost și ranforsată suplimentar pentru mai multă rigiditate torsională, cred că atunci când va veni momentul, modelul Alfa Romeo va primi 5 stele.

Asta și pentru că Tonale vine cu o suită de echipamente de siguranță activă incluse în standard. Acestea includ avertizarea la depășirea benzii de mers, frânarea automată în caz de urgență, cu funcție de detectare a pietonilor, dar și funcții de conducere autonomă de nivel 2.

Ţinută de drum

ADN-ul Alfa Romeo vine cu anumite standarde, mai ales atunci când vorbim de modul în care se conduce un autovehicul. Tonale va fi, în consecință, judecat după emblema pe care o poartă, iar asta aduce cu sine așteptări de-a dreptul uriașe.

Majoritatea fanilor Alfa Romeo s-au rugat la toți zeii industriei ca Tonale să fie dezvoltat pe platforma Giorgio, aceeași care stă la baza genialelor Giulia și Stelvio. Din motive legate de costuri, cel mai probabil, șefii din Torino au decis că o platformă cu tracțiune față s-ar potrivi mai bine planurilor.

Nu e neapărat un capăt de țară, mai ales că, în trecut, Alfa Romeo a mai creat mașini cu tracțiune față, cu o ținută de drum exemplară. Dar atunci când vorbim de un SUV, fie el și compact, lucrurile se schimbă.

Conform inginerilor prezenți la conferința de presă ținută din cadrul evenimentului la care am participat în Italia, măsuri speciale au fost luate pentru a se asigura că șasiul, suspensia, direcția și frânele lui Tonale se vor ridica la nivelul așteptărilor. Iar adevărul este că toate își fac bine treaba.

Suspensia e de tip McPherson pe ambele punți, cea din spate fiind adaptată pentru o dinamică foarte bună. În același timp, geometria a fost setată astfel încât fenomenul de subvirare, atât de familiar pe modelele cu tracțiune față, să fie aproape eradicat. Și nu pot spune că am fost dezamăgit.

Tonale își păstrează bine echilibrul pe secțiuni de drum virajate, iar suspensia maschează centrul de greutate înalt și destul de generos. În dotarea standard vei găsi amortizoare adaptive care își vor modifica automat rigiditatea în funcție de frecvența cu care lucrează. Acestea au valve operate automat, care se vor deschide dacă observă o creștere a presiunii interne, ca urmare a rulării pe o suprafață accidentată. Asta ar trebui să ducă la o rulare mai confortabilă în astfel situații.

Desigur, vei putea opta și pentru amortizoare electronice adaptive, unde rigiditatea suspensiei va putea fi reglată simplu, dintr-un buton situat pe selectorul modurilor de conducere. Pentru Tonale, acestea au primit nume noi, variind de la Dynamic, la Natural și Advanced Efficiency. Trecerea prin ultimele două nu dezvăluie schimbări majore de caracter, în timp ce modul Dynamic aplică toate trucurile uzuale, respectiv rigidizarea suspensiei, a direcției și îmbunătățirea răspunsului pedalei de accelerație.

Tot în echiparea standard vei găsi și torque vectoring, respectiv un diferențial electronic cu alunecare limitată, pe puntea față. Pe ieșirea din viraj, Tonale se simte sigură și inspiră încredere, încurajând să apeși cu nesaț pedala de accelerație.

Din păcate, aici încep și problemele. În primul rând, având în vedere cât de bine e setat șasiul și cât de precisă și rapidă e direcția, laolaltă cu suspensia aleasă pe sprânceană, nu ai cum să nu îți dorești mai mult de 160 CP pentru a le pune cu adevărat la treabă. Mai mult, ocazional ai impresia că nu ai la dispoziție nici măcar puterea menționată pe fișa tehnică, din cauza modului în care este livrată către roți de noua transmisie.

Cel mai probabil, Tonale se adresează celor care vor o mașină care să iasă din tiparul german de design, dar care vor totuși un autovehicul premium, practic și eficient. Dacă judeci astfel SUV-ul compact din Torino, lucrurile se așează foarte bine.

Suspensia confortabilă e de partea ta, câtă vreme nu alegi jantele de 20 de inch. Acestea s-ar putea să îți strice ziua, mai ales dacă ai drumuri proaste la îndemână. Practic, Tonale este un city cruiser de primă mână, iar asta s-ar putea să îl transforme într-un preferat al celor care vor să iasă din tipar.

Din păcate, până la lansarea modelului plug-in hybrid, care se zvonește că va avea tracțiune integrală, Tonale este disponibil doar cu tracțiune față.

 

Vizibilitate

Alfa Romeo Tonale nu pune mari probleme la acest capitol, cu excepția unor mici dificultăți la virajele strânse, din cauza primului rând de montanți. Din fericire, poziția la volan poate fi reglată pentru a vedea cu ușurință în toate direcțiile.

Lucrurile stau la fel de bine în cazul vizibilității posterioare, atunci când ne folosim de oglinzile laterale generoase. Luneta ar fi putut fi ceva mai mare, iar tetierele locurilor din spate pot ocazional intra în câmpul tău vizual.

Din fericire, camera video pentru marșarier oferă imagini de o calitate bună în momentul când manevrezi mașina cu spatele.

Tehnologie

Conform noului CEO al Alfa Romeo, Jean-Philippe Imparato, atunci când acesta a ajuns la compania italiană, pe cotloanele industriei se auzeau câteva zvonuri urâte despre torinezi. Printre acestea, faptul că Alfa Romeo face mașini lipsite de tehnologie. Inacceptabil, și-a spus noul șef.

Astfel, Tonale vine cu cea mai nouă tehnologie disponibilă și marchează și o premieră în industrie, fiind prima mașină disponibilă cu un token NFT, care se va asigura că istoricul mașinii nu poate fi modificat. Practic, întreținerea acesteia va fi trecută în acest NFT, iar acesta va putea fi transferat noului proprietar, la momentul vânzării.

Dacă e să vorbim de aspecte mai practice, ecranele din interiorul lui Tonale își fac treaba foarte bine. Noul sistem multimedia este ușor de folosit, are o grafică frumoasă și animații de efect. Nu am observat niciun fel de întârziere în folosirea acestora, iar instrumentarul de bord are trei teme din care poți alege, una dintre ele chiar cu un design care ne aduce aminte de modelele mai vechi.

Tot la bordul lui Tonale vei găsi și integrare Amazon Alexa, cu ajutorul căreia poți face cumpărături de la volan sau poți regla temperatura de acasă, dacă ai hardware-ul necesar instalat la domiciliu.

Mai mult, Alfa Romeo are acum și o aplicație de mobil care îți permite să faci anumite operațiuni de la distanță: de la încuierea și descuierea ușilor, până la verificarea statusului mașinii, deschiderea portbagajului, etc.

Nu mai e nevoie să menționez și că Android Auto și Apple CarPlay vin incluse standard, fără fir, acestea fiind deja norma în industrie.

Design

Alfa Romeo a știut întotdeauna cum să deseneze mașini care să placă oricui. Sigur, au mai fost excepții controversate de-a lungul timpului, dar marea majoritate a modelelor lansate de producătorul italian de-a lungul a celor peste 100 de ani de tradiție în industria auto a fost compusă din frumuseți răvășitoare. Tonale aderă acestor principii și înglobează elemente familiare de la predecesorii săi.

Partea frontală e în continuare dominată de grila tradițională Alfa Romeo, ceea ce înseamnă că ne uităm la încă un model cu numărul de înmatriculare atașat pe o parte. Farurile au și ele un design familiar, cu trei elemente optice pe post de lumini de rulare pe timp de zi, care arată ca o reinterpretare a designului lui SZ, combinat cu ceva inspirație bavareză. Dacă BMW nu mai vrea să folosească Angel Eyes, aparent, alții nu au nicio problemă cu asta.

Partea din spate are și ea același număr de elemente optice pe fiecare parte. Aici, parcă ai niște influențe de Brera. Avem o bară luminoasă care leagă cele două stopuri, precum și o bară spate fără evacuări clasice, adaptate la caracterul hibrid al mașinii.

Jantele cu dimensiuni de la 17 la 20 de inch, cu design inspirat de rotițele de telefon de odinioară, completează un pachet vizual impresionant.

Nu ne-a placut

  • Răspunsul întârziat al cutiei de viteze
  • Lipsa unor propulsoare mai puternice, pe măsura capabilităților șasiului
  • Calitatea materialelor folosite în zona din spate a cabinei

Ultimele teste

Comentarii (6)

  • Flu flu
    Urâtă din față.
    12 26
  • Spatiu mare in cabina si portbagaj, motor anesteziat de cutie ...suna a ...Skoda !!?? Or fi adus oameni de pe la cehi ?...cine stie , nu mai intelege nimeni nimic din industria auto, nu ca nu ar avea ceva de invatat de la cehi ! Bine macar ca pe design nu s-au inspirat de pe acolo. O sa conteze mult cum se pozitioneaza ca pret, eu cred ca producatori ca Mazda sau Honda ar trebui sa-i aiba in vizor ca si concurenta si nu pe nemti !
    17 3
  • Andrei
    Iar 4.4 pe o masina de 3.5. Cine ii mai intelege pe jurnalistii astia.
    12 7
  • Seriff
    Penibila motorizare, la un asa suv, merita un 2.0
    De botul ala de zici ca e un motan din desene animate numai zic nimic.
    9 9
  • Masina e frumoasa, merita un motor de macar 200 cai si 4x4....si de ce nu un diesel macar de 190-200 pentru cei nu le place electrificarea....
    Asa cu 1.5 poate ajutat de electrice...e cam "fetita" pe langa un x1 25dxdrive ...
    3 2
  • un review bine scris, cu
    o mentiune: sediul companiei Alfa Romeo este in Milano; Fiat are sediul in Torino
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru