Joi, 12.06.2025
- Comenteaza
-
Trimite pe:
Cel puțin în ultima perioadă, să zicem un an, maxim doi, am avut parte de o așa zisă invazie a mașinilor chinezești, lucru care a devenit un subiect principal de discuție. Mulți oameni sunt încă reticenți cu privire la producătorii din China, care au intrat în Europa și, implicit, în România.
Doar în ultimul an am asistat la intrarea în țara noastră a unor mărci precum Leapmotor, Geely, Lynk & Co și, nu în ultimul rând, BYD, care este cel mai recent brand intrat în România. Mai mult, în viitorul apropiat vom mai avea două companii, adică Cherry și Zeekr. Dar cum s-a întâmplat acest lucru?
Ei bine, când vine vorba de motoarele termice, producătorii europeni, americani și asiatici (aici mă refer la cei din Japonia și Coreea de Sud) au o tradiție de zeci de ani. Vă dați seama că, atunci când a început tranziția spre electrificare, mulți producători care au investit de-a lungul timpului miliarde de euro în dezvoltare, nu își puteau abandona planurile pur și simplu.
De cealaltă parte a spectrului, producătorii chinezi nu au avut niciodată tradiție în dezvoltarea vehiculelor cu motoare termice. De cele mai multe ori, acestea s-au dovedit a fi nefiabile. Așa că atunci când planurile de tranziție către vehiculele electrice au început să se vehiculeze, chinezii au avut șansa de a șterge totul cu buretele. Astfel, puteau da foaia pentru a începe un nou capitol.
Iată că acest lucru s-a dovedit a fi foarte profitabil pentru ei. Și nu trebuie să mă credeți pe cuvânt. De luna trecută, BYD tocmai a depășit Tesla și a devenit brandul cu cele mai multe modele electrice vândute, iar acest lucru spune multe.
Recent, BYD și-a făcut intrarea și la noi în țară, iar acum au adus oficial și primul model. Se numește Dolphin Surf și este cel mai mic și accesibil model din gama producătorului chinez. Mai mult, este un atac direct la prima și singura mașină cu zero emisii care poartă emblema unei mărci românești, adică Dacia Spring (la rândul ei produsă în China).
Pentru ca voi să înțelegeți mai multe, am pregătit și o prezentare video.
PREZENTARE VIDEO CU NOUL BYD DOLPHIN SURF
BYD Dolphin Surf
- Pret de pornire 19.090 €
- Pret model testat 25.890 €
Motor / Transmisie
BYD Dolphin Surf vine în România în 3 versiuni diferite: Active, Boost și Comfort. Versiunea de bază Active vine cu o baterie de 30 kWh, 88 CP și o autonomie WLTP de 220 kilometri. Versiunea Boost are tot 88 CP, dar o baterie mai mare, de 43.2 kWh. Asta înseamnă o autonomie maximă WLTP de 322 kilometri.
Noi am testat versiunea cea mai puternică, adică cea Comfort. Aceasta are tot o baterie de 43.2 kWh, dar puterea este considerabil mai mare. În cazul ei, avem de-a face cu 156 CP, cifră pe care nu o putem trece cu vederea, dacă luăm în calcul că mașina are o masă la gol de 1.390 de kilograme.
BYD Dolphin Surf este o mașină convențională de oraș, cu roți motrice față, care integrează o tehnologie inteligentă pentru sistemul de propulsie. BYD susține că este primul sistem de propulsie electrică din lume, produs în masă, cu 8 componente integrate.
Astfel motorul, reductorul, încărcătorul, convertorul de curent continuu, cutia de distribuție a energiei, controlerul bateriei, controlerul motorului și unitatea de control a vehiculului sunt toate combinate într-un singur modul. Pentru cei care nu sunt ingineri de vehicule electrice, acest lucru înseamnă economii de spațiu și costuri.
Niciuna dintre versiunile BYD Dolphin Surf nu poate fi descrisă ca fiind extrem de rapidă, mai ales după standardele moderne ale vehiculelor electrice. Condusul urban este domeniul în care îți dorești ca o citadină să exceleze, iar BYD Dolphin Surf se simte foarte bine în acest mediu.
Pot spune că, în traficul urban, puterea este livrată rapid până la aproximativ 50 km/h. După această limită, performanțele încep să scadă, dar tot este suficient pentru a porni vioi de la semafor.
Am observat că în versiunea de 156 CP, Dolphin Surf suferă de fenomenul de torque steering. În cele mai multe cazuri, atunci când accelerezi tare și brusc, mai ales de pe loc, roțile față nu reușesc să pună puterea jos, iar roțile pierd aderența și tind să vireze.
Mai mult, în timpul accelerării la ieșirea din curbe, tracțiunea devine o problemă, fiind foarte ușor să faci roata să patineze, mai ales cu pedala de accelerație în modul Sport.
Că tot am spus de modul Sport, Dolphin Surf are 3 moduri de rulare: Eco, Normal și Sport. Doar la capitolul de sensibilitate a pedalei de accelerație vei simți diferențe semnificative. Din păcate nu există funcția de One Pedal Drive. Sistemul de frânare regenerativă are două moduri din care poți alege.
Totuși, chiar și în cea mai puternică dintre cele două setări, frânarea este slabă și simți ceva abia când ridici de tot piciorul de pe accelerație. Dacă îți place senzația unui sistem de regenerare puternic sau dacă apreciezi conducerea cu o singură pedală, Dolphin Surf nu este pentru tine.
Chinezii mai pot lucra la comportamentul pedalei de frână. Atunci când apeși pedala, trecerea de la frânarea regenerativă la cea mecanică nu este naturală. Simți că pedala are cumva două trepte.
De multe ori te vei găsi în situația în care vei fi nevoit să apeși pedala mult mai tare, chiar dacă inițial ai impresia că ai aplicat destulă presiune. Este o senzație ciudată, dar cumva des întâlnită la mașinile care regenerează energie electrică pe frânare.

Consum
Așa cum spuneam, mașina mea de test a avut o baterie de 43.2 kWh și o autonomie WLTP de 310 kilometri. La o priză AC, indiferent de capacitatea bateriei, Dolphin Surf se încarcă cu 11 kW. Mai avem încărcare DC cu 65 kW pentru bateria mică de 30 kWh, respectiv 85 kW pentru bateria de 43.2 kWh.
Astfel, indiferent de capacitatea bateriei, nivelul de încărcare poate ajunge de la 10% la 80% în doar 30 de minute. De menționat faptul că toate versiunile vor fi echipate cu funcția V2L (vehicle-to-load). Practic, cu ajutorul mașinii poți încărca anumite aparate auxiliare, precum o cafetieră sau un grătar electric.
Cei de la BYD declară că Dolphin Surf are un consum mediu de 16 kWh/100 km. Țin să menționez că mașina are un mod mai aparte de a arăta consumul. În partea stângă a instrumentarului de bord ai consumul instant. În rest, mașina îți arată un consum mediu pe distanța totală, acoperită din momentul în care a ieșit de pe porțile fabricii și un consum mediu pe ultimii 50 de kilometri.
Prin urmare, am mers 50 de kilometri strict prin oraș pentru a vedea cât consumă Dolphin Surf. Ei bine, consumul a tot variat între 12.5 și 13 kWh/100 km.
După, am început să mă joc cu pilotul automat la diferite viteze. De exemplu, la 50 km/h, consumul instant îmi arăta 7 kWh/100 km. La 100 km/h, consumul arătat în bord a fost de 16 kWh/100 km, în timp ce la 130 km/h consumul a urcat până la 26 kWh/100 km.
La final, m-am apropiat de cifra oficială oferită de producător, pentru că după 3 zile petrecute cu această mașină, consumul a fost de 16.4 kWh/100 km. Desigur, dacă mergi preponderent în oraș, poți obține o autonomie de minim 350 kilometri.
Segmentul din care face parte BYD Dolphin Surf este unul destul de disputat. Ca rivali avem desigur Dacia Spring, dar și Citroen e-C3, Leapmotor T03 și Hyundai Inster. Modelul nostru național are o baterie considerabil mai mică, de 27.4 kWh. Autonomia oficială este de 228 kilometri, iar consumul mediu declarat este de 13 kWh/100 km.
Citroen e-C3 are o baterie de 44 kWh pentru o autonomie de 320 kilometri. Consumul mediu declarat pentru modelul francez este de 16.6 kWh/100 km. Celălalt model chinezesc, adică Leapmotor T03, vine în România cu o baterie de 37.3 kWh și o autonomie WLTP de 265 kilometri. Consumul mediu declarat este de 16.3 kWh/100 km.
Hyundai Inster, în versiunea Long Range, are o baterie de 49 kWh și o autonomie WLTP de 355 kilometri. Totodată, consumul oficial declarat este de 15.3 kWh/100 km.
Performanţe
Versiunea Comfort vine la pachet cu 156 de cai putere și un cuplu de 220 Nm. Prin urmare, BYD Dolphin Surf poate atinge 100 km/h în 9.1 secunde, în timp ce viteza maximă este de 150 km/h. A noastră Dacia Spring, în versiunea cea mai puternică, oferă 65 de cai putere și 113 Nm cuplu. Prin urmare, sprintul de la 0 la 100 km/h se face în 13.7 secunde, iar viteza maximă este de 125 km/h.
Citroen e-C3 dezvoltă 113 Cai putere și un cuplu de 120 Nm. Pentru a ajunge la 100 km/h are nevoie de fix 11 secunde, în timp ce viteza maximă este de 135 km/h. Leapmotor T03 dezvoltă 95 de cai putere și 138 Nm de cuplu. Astfel, sprintul de la 0 la 100 km/h se face în 12.7 secunde, iar viteza maximă este de 130 km/h.
Ultimul, dar nu cel din urmă, Hyundai Inster. Acest model dezvoltă 115 cai putere, în timp ce cuplul nu a fost declarat. Totuși, știm că viteza maximă este de 150 km/h, iar pentru a ajunge la 100 km/h, Hyundai Inster are nevoie de 9.6 secunde.
Interior
În timp ce interiorul lui Hyundai Inster este mult mai atractiv, din punct de vedere vizual, și are mai multă personalitate decât cel al lui Dolphin Surf, consider că cei de la BYD au făcut o treabă mai mult decât decentă când vine vorba de materiale.
Prin urmare, interiorul oferă un mix interesant de materiale diferite. Scaunele, care au un contur sport, sunt îmbrăcate în piele ecologică, material utilizat atât pe consola centrală, cât și pe secțiuni ale panourilor ușilor. Aceste elemente adaugă un aer de eleganță, ceva ieșit din comun pentru mașini compacte de oraș. Amintim, totuși, că în zona superioară și inferioară a bordului și a ușilor regăsim un plastic tare, dar este ceva obișnuit pentru acest segment de piață.
Pe tunelul median regăsim două suporturi de pahare și o zonă pentru încărcat telefonul wireless. Din păcate, nu avem un spațiu de depozitare în cotieră. Totuși, torpedoul și buzunarele portierelor sunt destul de încăpătoare. Selectorul transmisiei este poziționat în zona centrală a bordului, lucru care ajută când vine vorba de ergonomie.
În timpul mersului, doar un ușor sunet de la motorul electric este detectabil la viteze mici, iar Dolphin Surf se dovedește a fi extrem de silențios în traficul urban. Chiar și în cazul unei accelerații puternice, motorul rămâne liniștit, singurul zgomot perceptibil în cabină fiind vântul atunci când crești viteza de deplasare.
Am rămas plăcut surprins de faptul că în spate, la 1.85 metri, am avut loc mai mult decât decent la picioare. Într-adevăr, la cap nu mai aveam spațiu, dar o persoană cu o înălțime medie nu are această problemă.
Și aici mai ai spații de depozitare în scaune și uși, dar din păcate nu ai o cotieră. Totodată, trei adulți nu vor putea sta în spate, deoarece Dolphin Surf vine cu două locuri individuale.
Portbagajul vine doar cu acționare manuală, iar volumul acestuia este de 308 litri. Din păcate, Dolphin Surf nu oferă în plus și un frunk. Dacia Spring are și el tot un portbagaj de 308 litri.
Citroen e-C3 oferă cel mai mare volum din gamă, adică 310 litri. La polul opus se află Leapmotor T03, al cărui portbagaj are un spațiu de încărcare de 210 litri. Hyundai Inster oferă un portbagaj cu un volum de 280 de litri.
Preţ de achiziţie
La momentul lansării, cei de la BYD ne-au comunicat prețurile după reducerile aplicate prin programul Rabla. Aceștia au spus că Dolphin Surf pleacă de la 11.590 de euro, în timp ce versiunea de top Comfort are un preț de pornire de 18.390 de euro cu TVA. Totuși, eu zic să ne uităm la prețuri fără reducerea Rabla de 7.500 de euro.
Astfel, BYD Dolphin Surf ar pleca de la 19.090 de euro cu TVA, iar versiunea Comfort ar porni de la 25.890 de euro cu TVA. Comparativ, Dacia Spring are un preț de pornire de 19.900 de euro pentru versiunea de 65 de cai putere.
Citroen e-C3 pornește în România de la 22.300 de euro cu TVA, în timp ce Leapmotor T03 are cel mai mic preț de pornire, adică 18.100 de euro cu TVA.
Hyundai Inster are un preț de plecare de 21.182 de euro cu TVA, dar pentru versiunea Long Range trebuie să scoți din buzunar cel puțin 22.598 de euro cu TVA.
Siguranţă
BYD Dolphin Surf nu a trecut încă prin mâna celor de la Euro NCAP. Menționăm că pe piața din China, Dolphin Surf se numește Seagull. Astfel, chinezii, care au și ei propriile teste de siguranță, au testat Seagull, iar acesta a obținut niște cifre impresionante, adică 5 stele la testele de impact frontal și lateral.
Totuși, testele de siguranță Euro NCAP sunt mai drastice decât cele din China. Chiar și așa, merită menționat că Dolphin Surf a beneficiat de actualizări ale structurii pentru impact, comparativ cu modelul Seagull de pe piața chineză, pentru a îmbunătăți performanța la testele de siguranță europene.
Platforma e-Platform 3.0 folosește 68% oțel de înaltă rezistență, iar tehnologia bateriei Blade este foarte rigidă și sigură în cazul unei coliziuni. Astfel, producătorul chinez este încrezător că va obține un scor de 4 stele atunci când Dolphin Surf va fi supus testelor de impact Euro NCAP.
Ţinută de drum
Din primul moment am fost foarte surprins de faptul că direcția opune destulă rezistență, un lucru destul de neobișnuit pentru o mașină mică și electrică, de oraș. Țin să menționez că și direcția are două moduri diferite din care poți alege: Comfort și Sport. Chiar și așa, diferența este insesizabilă.
Prin urmare, Dolphin Surf este plăcut de utilizat pe viraje, dar apare și o întrebare aici. Este o mașină pe care 90% din timp o vei folosi în oraș, unde vei fi nevoit să navighezi printre străduțe înguste și viraje strânse.
Mai mult, direcția nu este deosebit de directă, iar Dolphin Surf nu are acel sentiment agil și rapid care face ca o mașină mică să fie plăcută la condus prin oraș. Prin urmare, o direcție ceva mai ușoară ar fi fost mai potrivită.
Suspensia este zgomotoasă atunci când este solicitată pe denivelări, dar gestionează foarte bine majoritatea imperfecțiunilor din drum, amortizând vibrațiile. Călătoria devine deranjantă doar în cazul celor mai adânci gropi întâlnite pe traseu.
În ceea ce privește condusul extra-urban, viteza lui BYD Dolphin Surf crește liniar și rapid. Într-adevăr, când treci de 100-110 km/h, trebuie să apeși ceva mai hotărât pedala de accelerație. Având în vedere că viteza maximă a mașinii este de 150 km/h, la viteze de autostradă vei simți cum Dolphin Surf se plafonează destul de tare.
Vizibilitate
Vizibilitatea prin parbriz este bună și este ușor să manevrezi mașina prin spații înguste. Însă, vizibilitatea în spate este mai dificilă din cauza lunetei înguste și a montanților C groși, care obstrucționează câmpul vizual.
Din fericire, BYD Dolphin Surf vine la pachet cu un sistem de camere cu vedere la 360 de grade, cu o grafică foarte bună și o imagine clară. Nu cred că la acest capitol este vreun rival care să stea mai bine decât Dolphin Surf.
Tehnologie
În spatele volanului regăsim un instrumentar de bord complet digital, de 7 inch, care afișează toate informațiile de care ai nevoie. La prima vedere, pare o aglomerație de cifre și litere, însă după un scurt timp de acomodare, vei observa că toate elementele afișate în instrumentar sunt bine poziționate.
Piesa de rezistență este, fără îndoială, ecranul sistemului multimedia. De ce spun asta? Deoarece producătorul chinez îți oferă un ecran rotativ, care poate trece din modul Landscape în modul Portret la o simplă apăsare de buton.
În cazul lui Dolphin Surf, ecranul are 10.1 inch. Conectivitatea Apple CarPlay și Android Auto se face wireless. Trebuie să menționez că atunci când ai pornită ecranizarea telefonului pe sistemul multimedia, ecranul poate sta doar în modul Landscape.
De exemplu, dacă ai ecranul în modul Portret și intri pe Waze, acesta se rotește automat în Landscape. De ce? Momentan, nici eu nu știu.
Grafica ecranului este mai mult decât decentă, iar sistemul se mișcă bine. Merge fluent și nu s-a blocat niciodată. Meniurile sunt așezate intuitiv. Totuși, unele dintre zonele pe care trebuie să le atingi pe ecran sunt destul de mici pentru a le nimeri cu precizie în timpul condusului, cum ar fi butonul pentru viteza ventilatorului, de exemplu.
BYD oferă totuși o scurtătură pentru funcțiile sistemului de ventilație: poți plasa 3 degete pe ecran și glisa în sus sau în jos pentru a modifica viteza ventilatorului sau la stânga și la dreapta pentru a schimba temperatura. Acest sistem pare să funcționeze bine, dar o bară de scurtături mai mare la baza ecranului ar fi fost mai practică.
Sub ecranul sistemului multimedia avem o zonă cu butoane fizice, care se acționează într-un mod unic. Practic, sunt ca niște switch-uri de care dai în sus sau în jos. Așa cum spuneam, aici este și selectorul transmisiei, care funcționează pe același principiu: în jos dai pentru a pune mașina în Drive, în sus pentru marșarier. Apropo, mi-am prins puțin urechile cu butonul pentru modul Park. Acesta este cumva ascuns pe partea stângă a transmisiei.
Tot în zona de butoane avem controale pentru schimbat modurile de rulare, pentru pornit sau oprit climatizarea, dar avem și un buton pentru modul Slippery. Atât scaunul șoferului, cât și scaunul pasagerului au reglaj electric și funcție de încălzire.
Design
În partea frontală, nasul ascuțit și semnătura luminoasă te vor trimite cu gândul la unele modele Lamborghini, ca Huracan sau Aventador. Farurile sunt full LED și au fază lungă adaptivă. Totuși, semnalizarea rămâne în stil clasic, cu bec. În versiunea Active primești jante de 15 inch, în timp ce versiunile Boost și Comfort vin echipate cu jante de 16 inch.
Ampatamentul mașinii este foarte mare pentru o mașină din acest segment, pentru a îmbunătății spațiul interior. BYD a luat decizia de a oferi mașina într-o culoare atrăgătoare, Verde Lime, ca standard, pentru a ieși și mai mult în evidență. Alte trei culori sunt disponibile ca opțiuni: Alb Apricity, Albastru Ice și Negru Polar Night.
Există o linie de caracter pronunțată pe lateral, care urcă diagonal de la pasajul roții din față până la montanții C. Mai jos, vei observa o secțiune de ornamente contrastante. Montantul C include un element de tip dot-matrix inspirat de cristalele de gheață, care ajută la separarea vizuală a acoperișului și creează un efect de plutire.
În partea din spate regăsim o bandă LED care unește stopurile. Mai mult, Dolphin Surf vine și cu un eleron care prelungește linia acoperișului, contribuind la îmbunătățirea fluxului de aer și la sporirea eficienței aerodinamice.
Ne-a placut
- Preț avantajos
- Autonomie bună, în special în mediul urban
- Raport preț-calitate excelent
Nu ne-a placut
- Controlul sistemului de climatizare
- Fenomen de torque steering
Acum m-am uitat pe OLX, dupa epave și cazane normal, vă dau eu preț imbatabil, există un superb Tico verde, cu 65k km, sub 2000 euro, cu aer condiționat, arată super bine, or fi trucate pozele poate, la ergonomie și ținută de drum pun pariu ca este peste această încercare numită mașină, am mers cu Tico acum vreo 25 de ani și m-a surprins spațiul și manevrabilitatea .
Amenințare directă, auzi :).
P.S. Numai mie mi se pare că din scrisul ăla, "DOLPHIN" din poza 18, "HIN" e pus strâmb?
De parca, intr-o lume normala, un Golf 8 1.0 TSI merita 40k sau o Dacia 30k ;-)))
Ești și tu analfabet functional??
https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/byd/dolphin-surf-hatchback/
The Dolphin Surf isn’t quite as roomy or zippy as an Inster, but it feels much more of a quality product than rivals from Dacia and Leapmotor and – dare we say it – Fiat.
Crucially, though, it ticks many boxes: assured handling, perfectly decent performance, good range and good space. BYD’s best car? Quite possibly.
https://www.autocar.co.uk/car-review/byd/dolphin-surf
"Excellent as an urban runaround and more mature-feeling than its rivals. Strong value for money.".
Rămâne cum am stabilit: analfabet funcțional.
numele dolphin nu se potriveste din pacate cu petarda din imagini...
Și primește o mașină mai aerodinamică, mai stabilă și spațioasă (+13 cm lățime, +10 lungime, +20l portbagaj), pentru care are asistența cea mai disponibilă în țară.
Și cu care poate ajunge la Viena fără să alimenteze în timp ce ”deșteptul” cu BYD Surf strânge din fund să ajungă la Constanța cu 70km/h.
Mai degrabă l-aș numi analfabet funcțional pe cel ce compară o mașină fiabilă și economică din clasa subcompactă cu un supermini electric limitat drastic de nevoia de reîncărcare. Sau l-aș bănui că e troll. Cu motive.
Și apropo, compari mere cu pere, că atât te duce capul: și Duster se poate lua cu "pomană" de la stat.
Hai că te las să te simți superior. Weekend plăcut.
Nu știu de unde pleci, în calculele tale.
Presupunând ca din București te anunț că faci 12h pana la Viena. Cel care își pune problema sa conducă 12h fără pauze nu e analfabet funcțional, dar dobitoc și viitoare statistică rutieră sigur e. Succes!
I s-a distrus comparația și atacă la persoană.....hop și ”alter ego” anonim, să-și dea dreptate.
Patologic, demn de ceva electroșocuri.
Cu drag,
Un snob alter ego