Drivetest Cupra Leon

4.3
Cupra Leon zoom
de Silvian Irimia, Foto: Dragoș Savu
Joi, 21.11.2024
Suflet iberic

În anul 2018, în fiesta spaniolilor de la Seat se întâmpla o mișcare importantă. Nu, nu mă refer că directorii fugeau de tauri în cunoscuta localitate Pamplona. Este vorba despre o despărțire, dar nu una urâtă. O despărțire asemănătoare cu momentul când îți pleacă copilul la facultate într-un alt oraș. Spun asta, pentru că brand-ul Cupra urma să iasă de sub tutela celor de la Seat.

Un brand care a reprezentat divizia sportivă a mărcii spaniole, a ajuns să fie independent. Și a fost o mișcare care, 6 ani mai târziu, s-a dovedit a fi excelentă. De fapt, Cupra are atât de mult succes încât unele guri rele spun că marca Seat s-a îngropat singură cu această mișcare.

Dacă, la început, Cupra doar a preluat modelele deja existente în gama părintelui, în 2024 Cupra are deja 4 modele de sine stătătoare: Formentor, Born, Tavascan și viitorul Terramar.

Modelul Leon a ajuns sub tutela celor de la Cupra în anul 2020. Dacă până acum, diferențele dintre Seat Leon și Cupra Leon nu erau foarte clare, iată că cei de la Cupra au adus un facelift. Acest facelift este menit să diferențieze mult mai bine cele două mașini. Același nume, dar identități diferite. Aproape ca în cazul oricărei perechi de gemeni.

Deja știți că spaniolii nu își numesc întâmplător modelele. Poartă numele anumitor locuri și zone din Peninsula Iberică. Desigur, nici Leon nu este de ici de colo. La propriu. Dacă pentru unii Leon înseamnă doar leu în spaniolă (putem merge și mai departe și să spunem că e un atac la Peugeot, dacă luăm în calcul că Leon este rival pentru 308), de fapt orașul Leon are o importanță majoră în istoria spaniolă, dar și europeană.

Orașul Leon a găzduit primul Parlament în istoria Europei, în anul 1188, sub domnia lui Alfonso al IX-lea. Drept urmare, în anul 2011, a fost proclamat de UNESCO drept Leagănul parlamentarismului. Nu vreau să o dăm în politică, dar sistemul parlamentar este definit de o trăsătură importantă, și anume: relația strânsă între Guvern și Parlament. Dar oare mai există această relație strânsă între Seat Leon și Cupra Leon?

PREZENTAREA VIDEO A LUI CUPRA LEON FACELIFT

Cupra Leon

  • Pret de pornire 32.229 €
  • Pret model testat 38.477 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Câteva rânduri mai sus am spus că acest facelift a adus o diferențiere mai mare între cele două entități. Dar mai mult pe parte estetică, pentru că sub capotă avem aceeași rețetă de Paella. Mașina testată de mine avea motorizarea de bază, iar asta înseamnă un propulsor de 1.5 litri benzină, în 4 cilindri, asistat de un sistem mild-hybrid la 48V, care dezvoltă 150 de cai putere și un cuplu motor de 250 Nm.

Este adevărat că acest propulsor vine împreună cu o cutie automată DSG cu 7 rapoarte. În general când lumea aude de DSG, are impresia că există niște performanțe dinamice „cel puțin interesante”. Așa ar fi fost cazul dacă vorbeam de versiunea VZ, care este cu adevărat un hot-hatch, un segment care aproape a dispărut de tot din vocabularul industriei auto.

Din momentul în care apeși accelerația, trebuie să aștepți câteva momente bune pentru a primi un răspuns din partea trenului de rulare. Acest lucru este și mai accentuat la plecările de pe loc. Din păcate, în această configurare, motorul și transmisia nu sunt niște parteneri potriviți pentru clasicul dans spaniol Flamenco.

Propulsorul nu este gălăgios în marea parte a timpului. Totuși, este unul cu 4 cilindri și cu o capacitate cilindrică mică, iar asta înseamnă că devine gălăgios la turații înalte, acolo unde trebuie să ajungi pentru a simți niște performanțe decente.

Ai la dispoziție și 4 moduri de rulare, Comfort, Sport, Cupra și Individual. În modul Sport, lucrurile devin ceva mai dinamice, iar mașina se mișcă bine. În modul Cupra, mașina devine puțin și mai răspunzătoare. Totuși diferența este atât de infimă, încât nu înțeleg nevoia de a avea și modul Sport și Cupra, pe o mașină cu 150 de cai putere.

Ca în cazul oricărei alte mașini mild-hybrid, sistemul este acolo pentru un nivel redus de emisii și pentru a menține în funcțiune sistemele mașinii atunci când motorul este oprit.

Consum

În cele 3 zile petrecute împreună cu Leon, am parcurs aproximativ 400 de kilometri, atât în traficul aglomerat din oraș, cât și în mediul extra-urban. În București, Cupra Leon mi-a arătat un consum mediu de 8 l/100 km, în timp ce pe drumurile naționale consumul a scăzut la 6.1 l/100 km. Desigur, am dat și o tură pe autostradă, unde consumul a urcat la aproape 6.8 l/100 km.

Dacă cei de la Cupra au declarat că noul Leon facelift are un consum mediu de 5.6 l/100 km, pe cei 400 de kilometri eu am scos un consum de 6.9 litri. Cel puțin în afara orașului am mers cât de dinamic s-a putut cu mașina, iar asta înseamnă că aș fi putut scoate un consum și mai bun. Prin urmare, cifrele afișate de spanioli nu sunt departe de realitate.

Acum, haideți să aruncăm o privire și la rivali. Desigur, cel mai apropiat rival este chiar fratele lui Leon, adică Volkswagen Golf 8. Dacă ar fi să ne uităm peste mări și țări, putem lua în considerare și Hyundai i30 N-Line, cât și Ford Focus ST-Line. Desigur, cu motorizări asemănătoare și relevante pentru o comparație corectă.

Volkswagen Golf 1.5 eTSI aduce la masă un consum de 5.3 l/100 km, în timp ce Hyundai i30 N-Line, tot cu un motor de 1.5 litri, are un consum de 5.4 litri. Ford Focus este singurul cu un motor mai mic, deoarece are un agregat de un litru. Consumul se situează undeva în intervalul 5.2 și 6.3 l/100 km.

Performanţe

După cum am menționat mai sus, Cupra Leon ar trebui să reprezinte un hot-hatch, doar că în altă versiune. Cea de față, cu motorizarea de bază, nu este tocmai "fierbinte", nici măcar încălzită la cuptorul cu microunde. Este o mâncare comandată pe care ți-a adus-o curierul după două ore. Partea de sus a rămas călduță, în timp ce restul este rece.

Prin urmare, sprintul de la 0 la 100 de km/h se face în 8.7 secunde, iar viteza maximă este de 215 km/h. Aruncăm un ochi la rivali, iar Volkswagen Golf are tot 150 de cai putere. Totuși, ajunge la 100 de km/h mai rapid cu 0.3 secunde, iar viteza maximă este de 224 km/h.

În această bătălie, Hyundai i30 N-Line are cea mai mare putere, adică 160 de cai putere. Cei 10 cai în plus nu se traduc într-o accelerație mult mai bună, pentru că modelului coreean îi ia 8.6 secunde pentru a ajunge la 100 de km/h. Viteza maximă este de 210 km/h.

Ford Focus ST-Line are cel mai mic motor, dar vine în luptă cu 155 de cai putere. Timpul de la 0 la 100 de km/h este de 8.4 secunde, iar viteza maximă este cea mai mică dintre cele 4 mașini, de 208 km/h.

Interior

Dacă ar fi să numesc un ingredient "hot hatch" în rețeta lui Cupra Leon este poziția de condus. Aceasta este excelentă, cu pedale care sunt aliniate perfect cu volanul și scaunul șoferului. Totodată, scaunul este confortabil, oferă un suport lateral bun și vine cu funcție de încălzire. Volanul se simte foarte bine în mâini, și este teșit în partea de jos. Este un volan sport, îmbrăcat în piele și are și el funcție de încălzire.

Mașina testată de noi a venit echipată cu o tapițerie mixtă, din piele și material textil. Habitaclul este destul de monoton deoarece predomină culoarea neagră. Din fericire mai găsești câteva ornamente arămii, cusături contrastante și sistemul de iluminare ambientală.

În mare parte, interiorul este calitativ, cu multe zone care au material moale. Desigur, cum îi stă bine unei mașini din acest segment, există și multe zone acoperite cu plastic tare, dar în partea de jos a portierelor și a bordului.

Sub fantele de aer centrale regăsești o zonă de încărcare prin inducție pentru telefonul mobil, dar și două prize USB-C. Pe lângă cotieră și torpedou, habitaclul lui Cupra Leon oferă destule spații de depozitare, de dimensiuni decente.

În spate, există destul loc la picioare și cap, chiar și pentru o persoană ca mine, cu o înălțime de 1.85 metri. Portbagajul are un volum decent, de 380 litri. Comparativ, Volkswagen Golf 8 are un portbagaj de 381 litri, deci aproape identic cu cel al lui Cupra Leon. Hyundai i30 N-Line are un portbagaj mai mare, de 395 de litri, iar Ford Focus are și el 392 de litri.

Preţ de achiziţie

În România, Cupra Leon pleacă de la 32.229 de euro cu TVA, adică un preț de pornire cu 6.000 de euro mai mare decât varianta pre-facelift. Mașina noastră de test, cu toate extra opțiunile pe care le are, are un preț de listă de 38.477 de euro.

În echiparea standard primești faruri și stopuri full LED, tehnologia Digital Cockpit, jante de 18 inch, tapițerie din material textil, plus multe altele.

Acum, să comparăm și cu rivalii. Volkswagen Golf 8, cu aceeași motorizare, pornește de la 28.842 de euro, iar Hyundai i30 N-Line, cu motor de 1.5 litri, 140 de cai putere, transmisie automată și sistem mild-hybrid, are un preț de plecare de 23.800 de euro cu TVA. Pentru un Ford Focus ST-Line trebuie să scoți din buzunar cel puțin 30.350 de euro.

Siguranţă

Varianta facelift nu a fost, încă, testată la Euro NCAP, dar putem discuta despre rezultatele obținute de varianta precedentă. Aceasta a primit punctajul maxim de 5 stele. Pentru protecția la adulți a primit un procentaj de 91%, protecție pentru copii 88%, protecție pentru pietoni 71%, iar sistemele de siguranță oferite în standard au fost notate cu 80%.

Cupra Leon oferă sisteme ca Tempomat Adaptiv, detector de oboseală, Front Assist, frânare automată de urgență, Lane Assist, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație și sistem de monitorizare a unghiului mort.

Ţinută de drum

Bun, m-am tot legat de performanțele de accelerare ale acestei mașini și am spus că nu se apropie de un hot-hatch. Din fericire, ideea de hot-hatch nu este reprezentată doar de acești parametri. O performanță dinamică foarte importantă pentru orice mașină este modul cum stă pe viraje, iar aici Cupra Leon se descurcă de minune.

Dacă atunci când mergi pe modul Comfort, direcția devine ușoară și se potrivește de minune traficului urban, în modul Sport sau Cupra situația este diferită.

În mod normal, direcția începe să opună ceva mai multă rezistență, și chiar dacă îți dai seama că se realizează într-un mod prea artificial și nu există acel sentiment natural, nu știu cât de mult te mai interesează. Cupra Leon are o direcție fermă, precisă, care îți oferă șansa să te distrezi atunci când dai de un drum virajat. Din fericire, cei 150 de cai putere sunt exact cât ai nevoie pentru a avea și o ieșire rapidă din viraj.

Cupra Leon vine doar cu roți motrice față, deci te poți gândi că apare fenomenul de torque steering, dar, din fericire, nu am avut parte de așa ceva. Ruliul și tangajul nu își fac aproape deloc simțite prezența, iar, în general, mașina se așază foarte bine pe drum. Suspensia este una adaptivă și se află în plaja aceea dintre rigidă și confortabilă. În mare parte, Cupra Leon trece bine peste imperfecțiunile din suprafața de rulare.

Vizibilitate

Cupra Leon are montanți ai parbrizului destul de subțiri, astfel că vizibilitatea frontală este bună, însă montanții groși din spate pot deranja destul de serios. Totuși, senzorii de parcare față și spate sunt standard, iar dacă optezi pentru o echipare superioară, primești și o cameră pentru marșarier.

Tehnologie

Instrumentalul de bord oferă o mulțime de informații și poate fi configurat în mai multe stiluri. Sistemul multimedia a fost îmbunătățit, iar acum are un ecran mai mare, de 12.9 inch, și cel mai recent sistem de operare MIB4.

Are o grafică îmbunătățită și funcționează mai bine și fluent decât înainte, deși toate funcțiile de control ale climatizării sunt încă pe ecranul tactil sensibil, ceea ce le face greu de folosit și uneori enervante atunci când ești în mișcare.

Apropo, ai nevoie de aproximativ 20 de minute de navigare prin meniuri pentru a înțelege dispunerea lor puțin neobișnuită. De asemenea, ai la dispoziție o funcție de control vocal. O activezi spunând „Hola, Hola” și apoi o frază precum „Îmi este frig” (pentru a cere să crească temperatura). Desigur, cum îi stă bine unei mașini din 2024, ai conectivitate Android Auto și Apple CarPlay wireless.

Că tot am pomenit de sistemul de iluminare ambientală, acesta este botezat Smart Ambient Light. De ce smart? Pentru că el interacționează cu tine: spre exemplu, banda LED de sub parbriz integrează sistemul de monitorizare al unghiului mort.

Design

Ideea de bază pentru designul lui Cupra Leon facelift a fost una simplă. Rechinul. Și dacă te uiți la partea frontală a acestei mașini, vezi imediat similaritățile. Acest design "acvatic" este predominat de farurile full LED, care au o semnătură luminoasă nouă.

Este un triunghi format din 3 triunghiuri mai mici. Un fel de Triunghiul Bermudelor, ca să rămânem în zona asta maritimă. Grila frontală a fost micșorată, iar, dacă înainte pe această grilă regăseam și emblema Cupra, aceasta din urmă a fost mutată pe capotă.

Desigur, Leon facelift a primit și o culoare nouă, numită Gri Taiga. În limbaj românesc îi putem spune culoarea prazului. Jantele au primit și ele un design nou și vin în standard cu diametrul de 18 inch. În spate, avem o bandă LED care unește stopurile, unde găsim și o premieră.

Mai nou, emblema Cupra este iluminată. Ceva ce ar putea da bătăi de cap unui nou client Cupra este deschiderea portbagajului. Butonul nu este clasic în partea din mijloc, acesta este ascuns în partea dreaptă sub stop.

Cupra Leon a primit și un nou difuzor de aer, cât și 4 ornamente ale sistemului de evacuare. Din păcate, toate sunt false, iar gura reală de evacuare este ascunsă în partea de jos a mașinii.

Nu ne-a placut

  • Puterea mică a motorului
  • Prea multe funcții controlate prin touchscreen

Ultimele teste

Comentarii (8)

  • oricine
    Sufletul la o mașină e dat de motor . Ori dacă ăsta v-a părut anemic să înțeleg că sufletul iberic e cam nașpa ? Ori spaniolii au cucerit un continent prin vitejia conchistadorilor. Dar în afară de preț mi se pare o mașinuță cu un interior, partea din față și spate moderne. Cât despre motor e principalul cal de povară al grupului VAG și mi se pare curios că deabia acum se simte că e astmatic.
    2 0
  • Civic bate orice la aceasta clasa de ICE/Hybrid
    5 6
  • Spatele este un amestec de Hyundai i20 și Hyndai Bayon, și ca să fie treaba treabă mai are și evacuări false. Îmi pare o mășină banală și anostă. Nu are nimic care să ma atragă, bine, nici nu am fost fan Seat și derivatele vreodată. Dacă ar fi să aleg, m-aș orienta mai degrabă către fratele Golf 8.
    2 3
  • Aspect 10
    Daca o pornesti ai tendinta sa ii dai foc... detin una de noua din 07.2024 am facut 10000km in 4 luni si toti martorii la.bord aprinsi... dupa primii 200km sa aprins ledul de ulei si am completat 1L.
    De noua troncane amortizoarele ca la o masina cu 200mii km. Dupa mai multe întrebări la alti detinatori am aflat ca sunt probleme generale, de cand a dat frigul sau aprins si beculetele mai multe in bord, ba nu merge lane asist, ba nu vede semnele de pe strada, ca camera fata nu funcționează ba se blochează ecranul..
    1 0
  • Moleșeala generală care a început, de mai mulți ani, să copleșească Europa, apare si-n motoarele europene. Motoare de 1.0 ( 950 cmc), cu 3 cilindri, de unică folosință, de 1.2, (Duster) ,3 cilindri, 4×4, etc. Am mers puțin cu noul Passat, cu motorul 1.5 etsi, 150cp. Este ok la viteze mici, în oraș, dar dacă accelerezi și vrei să ajungi la viteze de autostradă, începe să țipe de-ți trece chefu' de viteză! Concluzia este: Europa este condusă de băbălăi, de fetițe imature, de verzi și de lgbt, care în numele salvării planetei (!?) vor distrugerea Europei!
    4 6
  • Gata, ai tras tu concluzia că suntem conduși de băbăllăi că nu poți tu să te desfășori pe șosea. Hai, mă! Acum, pe bune, 150 cp sunt, totuși,150 și cred că sunt destul de suficienți pentru folosința zilnică. Acum ca tu vrei 3-400 de cp e altceva, găsești o grămadă de modele cu puteri din astea. Găsești și în patru cilindri și în șase și V8 biturbo. Ideea e că trebuie să te cam scobești la protofel. Aaaa, stai, cred că vrei 400 de cai la preț de 100-150, nu? Păi, bă băiatu, dacă vrei adrenalină și liniuțe și ai chef de viteză, de ce nu te duci la vreun club, ceva? Serios vorbesc.
    2 2
  • Dintre cele 4 "optiuni" mentionate, as merge pe varianta 5, recte Mazda 3. Singurul model ramas cu motoare aspirate, iar modelul 2025 are downsizing doar pe partea de putere la o cilindree de 2,5l. Testati si ne mai auzim....
    1 2
  • Banditos
    Din cele 4 optiuni mentionate + varianta 5 am ales-o pe a 6 a.

    Uitandu-ma la pretul modelului astuia, >38.000, as zice ca banii pe care i-am dat eu, (32.500) e afacere. Pentru o masina cu motor mai potent, consum absolut rezonabil, interior "clasic" si, in 45.000km, ZERO probleme.

    @Nutu...la frig si la mine se anuleaza aproape tot sistemul de asistenta la condus. In 5-10 minute isi revine, probabil pana se incalzeste lampa PL 500 :))
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru