Joi, 25.01.2024
- Comenteaza
- Trimite pe:
În timp ce ofițerii, tancurile, avioanele și fanfarele uimeau o mulțime de oameni pe plaiurile mioritice, de Ziua Națională a României, eu stăteam ascuns într-un colț. Încercam să înțeleg la ce s-a gândit Honda cu numele ZR-V, în timp ce un domn care văzuse multe parade la viața lui și care se plictisise, mă tot întreba: „Ce Hyundai e ăsta, băiete?”
Honda ZR-V a venit în Europa pentru a umple un gol, dar în același timp pentru a suprapopula o clasă de mașini deja suprapopulată. În gama celor de la Honda, ZR-V se poziționează între HR-V și CR-V.
Totuși, în industria auto europeană, ZR-V este un SUV compact și are o mulțime de rivali, ca de exemplu: Toyota Corolla Cross, Nissan Qasqhai, Renault Austral, Kia Sportage, Ford Kuga, Hyundai Tucson, etc. Iar astea mi-au venit dintr-un foc, în timp ce mă contraziceam cu acel domn, explicându-i că, de fapt, mașina este o Honda.
Revin. Mă întreb la ce s-au gândit, pentru că din explicația lor, ZR-V se traduce ca un vehicul pentru distanțe scurte făcut pentru generația Z. Problema e că generația Z a început în 1996, iar cei de la Honda au declarat că ZR-V este făcut pentru oameni între 45 și 55 de ani. Ceva nu se potrivește aici. Din fericire, sunt mult mai multe lucruri de spus despre această mașină, decât un nume cu o origine ciudată.
Honda ZR-V
2.0 i-MMD HEV Advance
- Pret de pornire 43.190 €
- Pret model testat 46.440 €
Motor / Transmisie
Sistemul hibrid instalat pe ZR-V are cea mai bună eficiență termică din industrie: 41%. Totuși, nu este un sistem nou, pentru că deja îl știm de pe Civic. Prin urmare, nimic nu este schimbat, iar sub capotă este ascuns un motor pe benzină, de 2.0 litri, cu 4 cilindri, partener de dans al unui motor electric de 184 de cai putere. Acesta are un cuplu maxim de 315 Nm și are rolul de a pune în mișcare roțile de pe puntea față. Momentan, nu a fost anunțată o versiune plug-in, așa cum a primit CR-V.
Important de notat faptul că motorul electric este cel care oferă puterea totală a perechii de dans. Totuși, e important de știut că avem de de-a face cu un „triunghi amoros”, pentru că mai există o a treia unitate electrică, ce are rol de generator. Aceasta folosește resursele motorului termic pentru a încărca motorul electric, dar și pentru a alimenta bateria de 1,05 kWh.
Regăsim 3 moduri de condus automate ale sistemului hibrid. Primul este Electric drive sau, prin simplă traducere, condus exclusiv în mod electric, cu energia din baterie. Al doilea mod este cel Hybrid, unde motorul electric învârte roțile cu ajutorul curentului produs de motorul termic. Iar ultimul este Engine Drive, adică motorul termic este cuplat direct la roți.
Nu degeaba am comparat cele două motoare ale lui ZR-V cu niște parteneri de dans, pentru că trecerea între aceste trei moduri este demnă de un dans elegant, ceva la nivel de vals sau tango.
În mod intuitiv, „mașina generației Z” va funcționa în cea mai mare parte în modul Hybrid Drive. Roțile față sunt puse în mișcare de motorul electric, iar elementul cu rol de generator „culege” energie de la motorul termic. Când prea multă energie este „culeasă”, surplusul ajunge în baterie.
Modul Electric Drive este dedicat pornirilor de pe loc, dar și pentru mersul prin oraș. Aici, doar motorul electric are de lucru. Însă, cu o baterie mică de 1.05 kWh nu te aștepta să faci prea mulți kilometri în mod exclusiv electric.
Modul Engine Drive se activează în momentul în care se apasă pedala de accelerație până la podea, moment în care motorul termic este cel care trimite putere spre roți.
Inginerii Honda au vrut să fie clari și la obiect: sistemul e:HEV nu este echipat cu o transmisie CVT. Punct. Dar pentru a înțelege mai bine, poți să-ți imaginezi că ai de-a face cu o transmisie raport fix. Fără un selector convențional al transmisiei: apeși butonul Drive și te pui în mișcare. Iar cele două padele din spatele volanului (care apropo, sunt metalice) nu schimbă treptele de viteză, ci reglează nivelul de recuperare a energiei.
Honda ZR-V mai vine cu ceva nou la nivel de motor și transmisie, pentru că are 4 moduri de condus. Avem clasicii Econ, Normal și Sport, dar și o premieră pentru Honda, modul Snow. Chiar dacă ZR-V nu vine cu tracțiune integrală, acest mod ar trebui să ajute în condiții de drum înzăpezit.
Cei 184 de cai putere se simt de ajuns. Până la urmă, Honda ZR-V are 1.560 de kilograme, fiind cu doar 30 de kilograme mai grea decât fratele mai mic de platformă, Civic.
Singurele momente în care sistemul se simte mai leneș este la viteze de autostradă. Când mergi constant, fără intervenții brutale, ZR-V merge foarte liniar și silențios. Totuși, când apeși tare pe accelerație, motorul termic tinde să intervină destul de zgomotos.
Consum
În zilele petrecute cu Honda ZR-V, am mers atât prin oraș, cât și pe drumuri naționale sau autostradă. Acest lucru s-a realizat în 90% din cazuri, în modul Normal.
Am fost foarte plăcut surprins de consumul lui ZR-V, pentru că cei de la Honda au declarat o valoare de 5,7 litri, iar eu am reușit un admirabil 5,9 pe aproximativ 1.000 de kilometri. Pe drumuri naționale, consumul a fost de 5,4, în timp ce în oraș acesta a urcat la 6,6. Aceste cifre au fost obținute mergând în modul Normal. Modurile Sport și Econ le-am activat doar ca să văd cum se modifică răspunsul mașinii, dar diferențele nu sunt sesizabile.
În comparație, Toyota Corolla Cross are un consum mediu declarat mai mic, de 5,4 litri, în timp ce Nissan Qasqhai Hybrid are un consum mediu declarat de 5,3 litri. În același timp, de la un Hyundai Tucson Hybrid vă puteți aștepta la un consum mixt de 5,7 litri, iar de la Renault Austral Full Hybrid ne putem aștepta la cel mai mic consum mediu, anume de 4,6 litri.
Performanţe
În afară de Civic Type R, celelalte modele de la Honda nu au avut niciodată pretenții de mașini dinamice, chiar și după ce producătorul japonez a avut multe colaborări de succes în Formula 1.
Totuși, ZR-V stă foarte bine față de rivalii din segmentul său, pentru că timpul de la 0 la 100 de km/h este de 7,8 secunde. Comparativ, Nissan Qasqhai Hybrid are nevoie de 7,9 secunde, Toyota Corolla Cross de 8,1 secunde, Hyundai Tucson Hybrid de 8,3 secunde și Renault Austral Full Hybrid de 8,4 secunde. Chiar dacă în segmentul acesta de piață timpii de 0-100 nu sunt neapărat niște cifre de referință, putem spune că ZR-V „face o figură frumoasă”.
Interior
Când vine vorba de interior, știm foarte bine că japonezii nu se omoară să facă fel și fel de artificii nemaivăzute. Dar, într-un stil asemănător cu pictatul pe bobul de orez, aceștia sunt foarte atenți la detalii și la nuanțe foarte fine. În interiorul lui ZR-V, totul este orientat către maximizarea ergonomiei, pentru că inginerii au studiat atent cele mai bune poziții pentru manetele din spatele volanului, butoanele de pe ușă, controlul sistemului de multimedia și chiar au explorat metode să nu existe reflexii în ecranul instrumentarului de bord.
Cum aminteam și mai devreme, ZR-V este construit pe platforma lui Civic. Prin urmare, interiorul este foarte asemănător cu cel al fratelui mai mic. Prima diferență pe care o sesizezi sunt elementele care reglează aeratoarele. La Civic, acel element arată ca un joystick, în timp ce la ZR-V au un design rectungular, ușor clasic.
În mare parte, habitaclul este acoperit cu materiale moi, plasticele tari fiind păstrate pentru zonele inferioare, unde mâinile nu prea îți ajung. Nimic ieșit din comun pentru acest segment de preț. Am avut la test nivelul de echipare de top, prin urmare scaunele sunt făcute dintr-o combinație de piele sintetică și piele naturală. Scaunele sunt destul de confortabile, oferă o poziție foarte bună la volan, vin cu funcție de încălzire și, probabil, cel mai silențios și fin sistem de Easy Acces testat în ultimul timp. Ai impresia că sub scaun este un nor, fericit că se mișcă în cel mai ușor mod cu putință.
În niște timpuri în care toți producătorii auto elimină butoanele fizice de orice fel, integrând comenzile direct în sistemul de multimedia (o mare blasfemie dacă mă întrebați pe mine), cei de la Honda au păstrat totuși butoane fizice pentru sistemul de climatizare, un lucru pe care mereu o să-l apreciez.
În privința spațiului, ZR-V are loc generos pentru 5 pasageri, oferindu-le și celor din spate suficient loc la cap și la picioare. Cel puțin la înălțimea mea de 1,85 metri, nu m-am simțit o secundă înghesuit în această mașină.
Portbagajul, în funcție de poziția scaunelor, poate cuprinde 370 sau 380 de litri (pentru ZR-V Sport), iar cu bancheta rabatată, volumul impresionant ajunge la 1.312 litri (1.291 litri pentru ZR-V Advance), inclusiv spațiu pentru bateria integrată.
Toyota Corolla Cross are un volum al portbagajului de 380 de litri, iar Nissan Qasqhai are un volum de 455 de litri. De la Hyundai Tucson veți obține un portbagaj de 616 litri, în timp ce Renault Austral are un volum de 430 de litri.
Dacă nu mergi cu viteze de autostradă, unde zgomotul de la vânt, dar și cel al motorului își fac simțite prezența, vei observa că ZR-V este mai mult decât bine izolată fonic. Spre exemplu, niciodată nu am auzit zgomot la rulare de la interacțiunea pneu-drum, chiar și cu pneurile de iarnă montate.
Preţ de achiziţie
Când vine vorba despre prețuri, o Honda ZR-V pleacă de la 43.190 euro în România. De menționat faptul că avem doar două niveluri de echipare, cel de bază fiind Sport și cel de top fiind Advance. Mașina noastră de test fiind Advance, avea un preț de listă de 46.440 euro cu TVA.
În comparație, un Nissan Qasqhai ePower pleacă de la 39.000 euro, o Toyota Corolla Cross pleacă de la puțin sub 37.000 euro, Renault Austral Full Hybrid de la 36.400 euro și un Ford Kuga Hybrid de la 37,800 euro. Prețuri foarte apropiate între rivali, ZR-V fiind singurul model care sare de pragul de 40.000 euro. Totuși, Honda vine mereu cu mai multe dotări în standard față de rivali, deci, per total, prețul este unul corect.
Siguranţă
Honda ZR-V a fost testată anul acesta la EuroNCAP, unde a primit 4 stele, destul de puțin față de ce era obișnuit în general producătorul japonez. Astfel, protecția la adulți a avut un procentaj de 79%, la copii de 86%, protecția pietonilor de 81%, iar sistemele de siguranță au primit un procent de 68%.
Chiar și așa, noul model din gama Honda ascunde la interior 11 airbag-uri, dar și sistemul Honda Sensing, care intră în scenă cu o armată de sisteme de siguranță și asistență. De exemplu, pe pachetul de bază Sport, deja primești sisteme ca Monitorizarea atenției șoferului, Monitorizarea traficului, Senzori de parcare și Sistem de monitorizare a unghiului mort.
Normal că dacă se optează pentru sistemul Advance primești mai multe sisteme, ca de exemplu: Pilot automat adaptiv, Sistem de menținere a benzii, Sistem pentru recunoașterea indicatoarelor de viteză, Sistem de asistență în trafic aglomerat, Intervenție activă asupra direcției la schimbarea benzii Sistem de avertizare a coliziunii frontale și Asistent inteligent pentru viteza de deplasare.
Ţinută de drum
Pe lângă platforma comună cu Civic, inginerii japonezi s-au inspirat foarte mult de la acest hatchback sportiv, în căutarea lor de a face acest SUV compact cât mai dinamic, dar și confortabil. Față de rivalii din aceeași categorie, ZR-V nu este cea mai confortabilă, dar este foarte aproape de cea mai înaltă treaptă a confortului. Totuși, din punct de vedere dinamic, japonezii au nimerit-o bine, pentru că nu sunt multe mașini din acest segment de piață care se pot apropia de ZR-V. Tangajul și ruliul sunt prezente (până la urmă este un SUV), dar aceste mișcări sunt atât de discrete, încât nu îți pasă.
Cu o funcție ingenioasă numită Winding Control, sistemul de propulsie menține viteza motorului constantă pe viraje, asigurând un răspuns îmbunătățit. Suspensia față de tip McPherson și cea spate multilink se descurcă admirabil în fața denivelărilor, oferind o senzație foarte plăcută. Feedback-ul direcției nu este cel mai grozav și, sincer, nici nu ar trebui să fie la o mașină de familie din 2023. Din fericire, direcția are momente când este decent de precisă, încât să îți aducă un zâmbet pe buze.
Vizibilitate
Când vine vorba de vizibilitate, Honda ZR-V stă foarte bine. Parbrizul are dimensiuni bune, luneta de dimensiuni normale, iar oglinzile laterale, care sunt de dimensiuni decente, sunt montate pe portieră și nu pe stâlp pentru a elimina acel unghi mort.
Camera video pentru mersul cu spatele are aceeași rezoluție învechită pe care o vedem pe multe modele japoneze, dar este de ajutor în cele mai multe cazuri. În același timp, pentru un plus de siguranță, te poți ajuta de senzorii de parcare și sistemul de monitorizare al unghiului mort.
Tehnologie
În funcție de nivelul de echipare pe care îl alegi, poți să primești un instrumentar de bord parțial sau complet digital. Acesta este destul de personalizabil, pentru că în cadranele din stânga și dreapta poți să alegi o multitudine de informații, ceva similar cu ce vedem la cei din grupul VAG. Pe lângă, dacă optezi pentru pachetul Advance, o să ai în lista de opțiuni și un Head-up Display de 6 inch, care îți afișează toate informațiile de care ai nevoie. Plus un sistem audio premium Bose cu 12 difuzoare.
Ecranul multimedia de 10,2 inch se mișcă bine, fără blocaje. Singura problemă (poate deja clasică la mașinile japoneze) este grafica. Aceasta pare învechită, ceva ce îți aduce aminte de telefoanele android de acum 15 ani.
Cum îi stă bine oricărei mașini din 2023, normal că are conexiune Apple CarPlay și Android Auto prin cablu, dar și wireless. În același timp, scaunele au funcție de încălzire, volanul este încălzit, climatizarea este pe două zone, plafonul panoramic are trapă, iar hayon-ul este acționat electric.
Design
Două lucruri le-am auzit aproape încontinuu de la oamenii care își dădeau cu părerea despre designul mașinii. „Frumoasă dom`le, dar parcă în față seamănă cu altă mașină”. După ce îi îndrumam înspre răspuns, am aflat că lumea consideră că ZR-V are o parte frontală asemănătoare cu Ford Kuga sau Toyota Corolla Cross, doi dintre rivalii principali ai acestei mașini. Și pot să spun că văd și eu asemănarea.
Grila față este diferită dacă optezi pentru pachetul Sport sau Advance. Pe Advance, grila are elemente verticale, în timp ce pe Sport vine cu o grilă cu aspect de fagure. Farurile sunt Full LED adaptive, iar prizele de aer chiar sunt reale.
Honda ZR-V vine cu 5 culori disponibile, iar noi am avut în test Platinum White Pearl. Jantele sunt oferite în standard pe 18 inch, iar în spate am avut o surpriză plăcută, pentru că ZR-V are două evacuări reale.
Ne-a placut
- consum redus
- sistem hibrid inteligent
- ergonomie bună
Nu ne-a placut
- grafica învechită a sistemului de multimedia
- rezoluția slabă a camerei de marșarier
- portbagaj de dimensiuni reduse
Ultimele teste
-
Îndrăzneț -
Suflet iberic -
BMW Seria 5
Gigant -
Toreador
Ştiri despre Honda
-
Potrivit celor mai recente informații, Honda NSX va primi o nouă generație, dar aceasta va fi pur electrică. Debutul este programat pentru 2027-2028. (Miercuri, 21 August)
-
Constructorul japonez de automobile a confirmată că versiunea de serie a conceptului Prelude, prezentat anul trecut, va fi disponibilă în Europa. Conceptul va fi prezent la Festivalul Viteze de la Goodwood. (Marti, 09 Iulie)
-
Mugen a prezentat o serie de elemente aerodinamice dezvoltate special pentru noua Honda Civic Type R. Acestea îmbunătățesc apăsarea aerodinamică a mașinii cu 25%. (Miercuri, 08 Mai)
-
Honda și Nissan se gândesc la un parteneriat pentru dezvoltarea de mașini cu zero emisii. De asemenea, cele două companii vor să colaboreze și pentru diferite soluții software. (Vineri, 15 Martie)
-
Honda prezintă noul CR-V e:FCEV sau, cu alte cuvinte, o versiune plug-in hybrid alimentată cu hidrogen. Momentan este disponibilă doar în SUA, dar s-ar putea să ajungă și pe piața din Japonia. (Miercuri, 28 Februarie)
Honda și mai ales toată piața auto a luat-o razna cu preturile astea imense.
Sa dai 45k pe un astfel de model care e doar un civic mai înalt cu un portbagaj mai mic, și care are doar 4* NCAP, înseamnă că ești puțin nebun.
Ma uitam și la noul CRV, însă deja se duce în zona premium, însă doar cu prețul :) 55k fără alte discount-uri pentru un astfel de model este o bătaie de joc, dar se pare ca totuși sunt ceva nebuni care dau astfel de bani pe acest model deși exista alte alternative în bugetul acela.
Si.... grafica învechită a sistemului de multimedia,
rezoluția slabă a camerei de marșarier,
portbagaj de dimensiuni reduse - 380 l, 4 stele NCAP, 46.400 euro...si „Frumoasă dom`le, dar parcă în față seamănă cu altă mașină”.
Deci...dezirabila?
- Dat fiind fasptul că pe cei de la Honda nu-i dă talentul afară din casă când e vorba de frumusețea caroseriei, ZR-V -ul e chiar altceva, arată bine bine. (Ca părere personală)
- Pentru un motor de 2 litri nu stă rău absolut deloc cu consumul.
- O grămadă de pictograme pe cesurile de la bord. Așa că să-ți mai afișeze și ce muzică asculți e deja prea mult, locul pictogramei asteia nu e pe mijlocul turometrului ci pe ecranul multimedia.
- Da, portbagaj extrem de mic pentru un suv, 370 litri e puțin, dacă ne gândim că un Sandero, care este altă clasă, are 328 litri...
- Modurile de condus...sunt clar delimitate ca si raspuns al motorului dar si al volanului. Ca idee ECON e perfect pentru oras, Normal pentru nationale si Sport pentru depasiri in forta si joaca pe virajele montane dar mult prea agresiv in raspunsul pedalei de acceleratie in aglomeratia urbana
- grafica sistemului multimedia e OK. E simpla dar clara si usor de folosit.
- rezolutia camerei de marsarier. Slaba dar isi face treaba super bine. Imaginea nu e "sticla" e...corecta fiind foarte buna pe intuneric
- motorul (termic) mananca mult odata cu venirea anotimului rece, tot atunci devine si mai zgomotos si in acelasi timp neplacut urechii pentru ca nu pare sa se fi pus accent pe silentiozitate/rafinament ci eficenta.
- ceasurile de bord sunt personalizabile...prin doua butoane din stanga volanului iti faci pom de Craciun sau iti afisezi fix ce ai nevoie, inclusiv "turometru". Daca te ajuta cu ceva la un hibrid.
- portbagajul...nu e o minune, au pus accent pe spatiul interior, respectiv la picioare pentru pasagerii din spate. Cu ocazia asta (re)inveti ca un portbagaj mare te imbie la carat lucruri inutile.
Generalitati:
+ pozitia la volan excelenta
+ volanul se simte perfect
+ directia incisiva
+ masina e PLANTATA pe viraje
+ ergonomie ideala...ai butoane, ai ecran tactil
+ personalizarea eliminarea(!!!)/reglarea sistemelor de siguranta
- portbagaj mic
- zgomotoasa la viteze mari
- trenul de rulare prea anesteziat si transmite putina informatie de la nivelul soselei
- motor termic lipsit de rafinament
- greieri localizati in zona superioara a parbrizului
- efienta stergatoarelor slaba si cauciuc prost