Drivetest Peugeot 308

1.5 BlueHDi 130CP GT EAT8
Peugeot 308 zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 30.03.2022
Declarație de stil

Până nu de mult, bătălia cea mai aprigă între producătorii auto se purta în segmentul compact. Acolo vedeam „pe front” modele precum Volkswagen Golf, Ford Focus sau Honda Civic, ca să enumăr doar câteva din adversarii redutabili. Ei bine, odată cu creșterea apetitului clienților pentru modele cu garda la sol din ce în ce mai înaltă, lucrurile s-au schimbat.

Nu putem spune că acest segment nu mai este atractiv, dar acum trebuie să împartă scena cu modelele SUV compacte care vin puternic din urmă. Chiar și așa, având în vedere că Peugeot a vândut peste 1.3 milioane de exemplare 308 ale ultimei generații și peste 7 milioane în total, de când a fost lansat primul model, francezii nu puteau retrage mașina asta de pe piață.

Dar cum te poți diferenția de restul mașinilor din segment, fără a lua din bugetul necesar pentru dezvoltarea de noi crossovere și mașini electrice? Cel mai simplu este să creezi o mașină cu adevărat frumoasă. Iar francezii știu câte ceva despre design.

PREZENTAREA VIDEO A NOULUI PEUGEOT 308 

Peugeot 308
1.5 BlueHDi 130CP GT EAT8

  • Pret de pornire 20.150 €
  • Pret model testat 31.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Noul Peugeot 308 vine cu o abordare destul de predictibilă când vine vorba de motorizări. Hatch-ul francez este construit pe aceeași platformă EMP-2 a grupului Stellantis, adică aceea pe care vei găsi și Citroen C4, DS4, Opel Grandland, 3008 și multe alte modele de la Peugeot, Citroen și Opel.

Asta înseamnă că nu vom avea parte de nicio surpriză sub capotă, acolo regăsindu-se o gamă largă de motorizări din care să alegi. Avem propulsoare pe benzină de 1.2 litri cu 110 sau 130 de cai putere, un propulsor diesel de 1.5 litri de 130 de cai putere sau două versiuni plug-in hybrid, care se bazează pe vechiul și încercatul motor de 1.6 litri, ajutat de un motor electric.

Pentru a doua întâlnire cu 308 am ales propulsorul diesel. Anul trecut, la testul internațional din Franța, am avut la dispoziție o versiune plug-in hybrid.

CITIȚI AICI PRIMUL TEST CU PEUGEOT 308: „APE TULBURI ÎN GOLF”

Motorizarea BlueHDi este compatibilă cu cele mai noi norme de poluare și s-a dovedit extrem de frugală pe parcursul testului. Mai mult, fiind un propulsor în patru cilindri, se simte mai bine echilibrat decât frații săi pe benzină și aș îndrăzni chiar să spun că e aproape la fel, dacă nu mai silențios, decât alternativa cu aprindere prin scânteie.

Chiar și sub accelerări mai puternice, atunci când am trecut de 3.000 RPM, micul motor de sub capotă a fost destul de silențios, cu un nivel NVH ținut în frâu bine de antifonarea dintre compartimentul motor și habitaclu. Având la dispoziție 300 Nm de cuplu de la 1.750 RPM, nu vei fi nevoit să urci atât de mult în turații. Vor fi rare ocaziile când vei forța acul turometrului în zonele înalte.

Transmiterea resurselor către puntea față (308 nu e disponibil cu tracțiune integrală) s-a făcut cu ajutorul unei cutii automate de la Aisin, cu 8 rapoarte. Față de predecesoarea sa, pe noul 308 pare că inginerii au lucrat un pic mai mult la setările transmisiei și au reușit să o facă să schimbe treptele un pic mai fluid. Încă mai există, ocazional, anumite smucituri, dar acestea se fac observate doar la viteze mici, în trafic aglomerat.

Per total însă, resursele acestui propulsor sunt de ajuns, mai ales având în vedere că noul 308 are o greutate de doar 1.4 tone. Chiar și la viteze mai mari nu am simțit nevoia de mai mult.

Consum

A trecut ceva timp de când am testat ultima oară o mașină cu motor diesel. Aproape uitasem de ce această tehnologie a devenit preferata multora acum câțiva ani.

Conform producătorului francez, 308 ar trebui să aibă un consum mediu de 4.7 l/100 kilometri. Momentan, nu avem date oficiale pentru toate tipurile de exploatare. Cu toate acestea, consumul mediu obținut de mine a fost în jur de 6 l/100 kilometri, în condițiile în care 75% din timp l-am petrecut în traficul unui București aglomerat.

Defalcate pe categorii, consumurile înregistrate după 3 zile la volanul lui 308 arătau așa: 7 l/100 km în oraș, 4.5 l/100 km în regim de Drum Național și 5.9 l/100 km pe autostradă. Cu asemenea numere, cel mai probabil poți obține o autonomie de până la 800 de kilometri cu un plin, în funcție de modul de exploatare.

Rivalii lui 308 se află de ambele părți ale baricadei din acest punct de vedere. Cel mai important dintre aceștia, adică VW Golf, pretinde un consum mediu de 3.9 l/100 kilometri, în versiunea cu motor de 2 litri TDI și cutie automată DSG.

Renault Megane, încă disponibil pentru comandă în versiune Hatchback, cu motor diesel (1.5 dCi, 116 CP) are un consum mediu declarat de 4 l/100 km atunci când este echipat și cu o transmisie automată, EDC.

Hyundai nu oferă modelul său din segmentul compact, i30 hatchback, cu motorizare diesel în Europa, ci doar cu motorul de 1.5 litri, pe benzină, de 160 CP. Cuplat la o cutie cu 7 rapoarte și dublu ambreiaj, modelul mild-hybrid din Coreea de Sud promite un consum mediu de 5.3 l/100 kilometri.

Un ultim rival demn de luat în seamă în acest segment este nou-venitul Skoda Scala, care poate fi echipat cu un motor diesel de 1.6 litri și o cutie automată DSG. În acest caz, Skoda estimează consumul mediu la 4.1 l/100 kilometri.

Performanţe

Deși Peugeot a oferit de-a lungul timpului diverse modele hatchback care au fost decorate cu sigla GTi pe hayon, momentan nu sunt semne că și actualul 308 va avea parte de același tratament.

Și. chiar dacă mașina pe care am condus-o eu avea o siglă „GT”, aceasta nu e decât un mod de a-ți aminti nivelul de echipare, nimic altceva.

Așadar, fiind vorba de un Peugeot 308 cu motor diesel de 130 CP sub capotă, așteptările nu erau foarte sus. Concret, cei de la Peugeot spun că această configurație te poate duce de la 0 la 100 km/h în 10.6 secunde, iar apoi până la o viteză maximă de 207 km/h.

Comparativ, Skoda Scala, cu al său motor de 1.6 litri TDI și cutie DSG atinge aceeași viteză în 10.1 secunde, iar viteza maximă este de 200 km/h. Volkswagen Golf este mai lent decât fratele său ceh cu 0.3 secunde, dar are o viteză maximă mai mare, de 202 km/h. Cert e că accelerează insesizabil mai repede decât 308.

Hyundai i30 este mai rapid, de așteptat de altfel, având în vedere cei 160 de cai putere disponibili. El atinge viteza de 100 km/h în 8.6 secunde și un maxim de 210 km/h. Renault Megane este cel mai lent model din această listă, cu o accelerație ce durează 10.8 secunde și o viteză maximă de 190 km/h.

Interior

Imediat ce te-ai așezat la volanul lui 308 și ai pornit motorul, observi că francezii au vrut neapărat să ofere o atmosferă demnă de ultimele trenduri. Totul arată ca și cum ar fi venit din viitor. Primul lucru care pe care îl observi este instrumentarul de bord digital, numit Peugeot „i-Cockpit”. Acesta e poziționat destul de sus pe planșa de bord, pentru a reduce nevoia unui head-up display. Conform celor de la Peugeot, această poziționare îți va permite să vezi toate informațiile esențiale fără a-ți abate foarte mult privirea de la drum.

Aceasta abordare a forțat totuși producătorul francez să micșoreze volanul, iar acum acesta se simte ca de jucărie, mai ales dacă ai mâinile ceva mai mari. Chiar și așa, pentru anumite persoane tot nu va fi de ajuns pentru a putea vedea instrumentarul de bord în totalitate. Spre exemplu, pentru mine, partea de jos a acestuia a fost blocată de o parte din volan.

Mai mult, scaunul șoferului pare să fie montat ceva mai sus decât înainte, cel mai probabil pentru a face loc unui pachet de baterii în podea. Acum nu foarte mult timp, Peugeot a spus că va electrifica întreaga sa gamă începând din 2025, iar aceste planuri includ și modelul 308. Acești factori, combinați cu dimensiunile mele, au reprezentat o adevărată provocare atunci când am încercat să îmi găsesc poziția ideală la volan.

Cu toate acestea, nu ai cum să nu apreciezi eforturile făcute de francezi în ceea ce privește materialele folosite. Toată zona superioară a bordului, panourile ușilor și consola centrală sunt acoperite cu materiale moi, plăcute la atingere. Scaunele pot fi configurate cu tapițerie de piele Nappa și sunt certificate AGR pentru confort. Iar dacă ești mai larg la pungă, poți chiar să adaugi și o funcție de masaj.

Planșa de bord include acum și un ecran ceva mai mare pentru sistemul multimedia, completat de încă un ecran la baza sa, ce conține scurtături către diverse funcții.

Spațiile de depozitare aș spune că sunt chiar generoase, consola centrală fiind „asezonată” cu suporturi de pahare, o zonă de încărcare prin inducție a telefonului, conectori USB-C și o cotieră generoasă.

Zona din spate are o poveste subtil diferită. Aici panourile ușilor nu beneficiază de aceleași materiale moi în partea superioară, iar spațiul oferit pasagerilor este considerabil mai mic. Dacă ai peste 1.8 metri înălțime s-ar putea să te simți un pic claustrofob.

Spațiul din portbagaj se ridică la 412 litri, o îmbunătățire față de modelul vechi și mai mult decât cei 381 de litri bifați în dreptul lui Golf sau cei 395 de litri ai lui i30. Cu toate acestea, Megane și Scala oferă mai mult loc pentru bagaje cu 503, respectiv 467 de litri.

Preţ de achiziţie

Prețurile pentru Peugeot 308 încep, în acest moment, de la 20.150 de euro, dar, așa cum te-ai aștepta, acestea urcă vertiginos pe măsură ce adaugi opționale.

Standard, modelele 308 vin dotate cu faruri LED, instrumentar de bord digital, asistență la parcarea cu spatele, regulator și limitator de viteză, jante de 16 inch, conectivitate smartphone (Apple Carplay/Android Auto), ecran tactil de 10 inch pe planșa de bord, aer condiționat pe două zone și sistem de pornire fără cheie.

Modelul nostru de test purta o etichetă de aproape 31.000 de euro. De ce? Pentru că am avut o combinație ce includea cutia automată cu 8 rapoarte și nivelul de echipare GT. Acesta presupune jante pe 18 inch, tapițerie de piele cu Alcantara, faruri adaptive Matrix LED, sistem de asistență la conducere (inclusiv păstrarea benzii), instrumentar de bord 3D Quartz, geamuri fumurii și culoarea Green Olivine, dar și scaunele opționale cu funcție de masaj.

Comparativ, Volkswagen Golf are un preț de pornire de 23.700 de euro în timp ce Megane Hatch va costa cel puțin 20.300 de euro, Hyundai i30 pornește de la 25.000 de euro, iar Seat Leon costă minim 18.900 de euro. Chiar și așa, 308 rămâne unul dintre cele mai dotate modele din segment pentru acest nivel de preț.

Siguranţă

Ultima oară când a fost testat un Peugeot 308 de către EuroNCAP se întâmpla în 2013. Au trecut 9 ani de atunci, iar francezii par să nu fie deranjați prea tare de acest lucru. Desigur, foarte mulți oameni vor fi curioși să vadă cât de sigur e noul hatchback din Sochaux, dar se pare că mai avem de așteptat până să primim un răspuns clar.

Cu toate acestea, conform producătorului francez, 308 beneficiază de câteva ranforsări, comparativ cu alte modele construite pe platforma EMP-2, dar și sisteme de siguranță activă. Printre acestea regăsim un radar ascuns în spatele siglei de pe grila față, precum și frânarea automată în situații de urgență, cruise control adaptiv, recunoașterea semnelor de circulație, precum și un asistent care te ajută să schimbi banda pe autostradă.

Ţinută de drum

Odată plecat la drum cu noul 308, nu ai cum să nu observi îmbunătățirile operate de producătorul francez. Prima pe listă va fi antifonarea. Așa cum spuneam mai sus, foarte puțin zgomot de la motorul de sub capotă ajunge în habitaclu, chiar și la turații mai mari. Mai mult, atmosfera rămâne liniștită chiar și la viteze mai mari, inclusiv de autostradă.

Singura lacună în acest sens poate fi observată pe partea de suspensie, unde configurația semi-rigidă, cu bară de torsiune, de pe puntea spate, își arată uneori limitele. Peste denivelări mai mari, unele sunete neplăcute pot ajunge în mașină, iar jantele de 18 inch au avut și ele un cuvânt de spus în acest sens.

Dacă vrei să conduci ceva mai dinamic, 308 nu refuză invitația și se va simți chiar agil pe anumite sectoare de drum. Comparativ cu multe modele lansate în ultimul timp, hatchback-ul compact de la Peugeot este în continuare o mașină relativ ușoară, iar asta se va simți în viraje.

Nu exagera cu pedala de accelerație, totuși. Lipsa unei punți independente pe spate reduce potențialul dinamic al mașinii, iar la viteze mai mari fenomenul de subvirare se face simțit. Ruliul este și el acolo, dar devine observabil doar când împingi mașina la limită.

Vizibilitate

Cât de bine vei cunoaște mediul din jurul tău atunci când te afli la volanul lui 308 va depinde foarte mult de configurația corpului tău. Așa cum spuneam, scaunele noului 308 par a fi montate ceva mai sus, iar dacă ești înalt, asta înseamnă ca vei avea o poziție destul de ridicată la volan. Asta va aduce un unghi mort în dreptul oglinzii retrovizoare, dar și ceva limitări din partea montanților față, destul de generoși.

Din fericire, luneta are dimensiuni decente, iar oglinzile laterale sunt bine proporționate pentru o vedere bună în spate. Mai mult decât atât, Peugeot 308 vine și cu senzori de parcare, dar și cu o cameră pentru marșarier cu o rezoluție drastic îmbunătățită, comparativ cu predecesorul său. Aceasta are chiar și un sistem de curățare cu jet de apă care se va dovedi foarte util mai ales în condiții de ploaie.

Tehnologie

Peugeot a transformat cabina lui 308 într-un decor demn de filmele Sci-Fi. Primul lucru care îți atrage atenția este instrumentarul de bord care, pe modelele de top, vine cu proiecție 3D, o abordare unică în industrie mașinilor de volum. Asta nu înseamnă neapărat că este și cea mai bună implementare.

O să spun doar că, deși animațiile arată bine (dar poți observa și unele întârzieri în mișcările lor), dacă nu ești un fan al filmelor 3D, acest instrumentar de bord nu va fi pe placul tău. Din fericire, poți opri această funcție prin intermediul sistemului multimedia.

Acesta din urmă a fost redesenat și arată mult mai bine. Orice model 308 primește un ecran de 10 inch standard, iar grafica acestuia este demnă de 2022, în ciuda faptului că și aici poți observa unele întârzieri în modul în care răspunde sistemul comenzilor tale.

Cea mai bună parte este secțiunea de sub ecran, unde ai șase pictograme tactile care funcționează ca scurtături către diverse funcții. Atunci când apeși pe una dintre ele, o mică animație apare atât pe ecranul sistemului multimedia cât și pe mica pictogramă. Mai mult, această zonă tactilă poate fi configurată și îți poți alege ce funcții vrei să ai acolo, cu excepția butonului „Acasă”, a cărui funcționalitate nu poate fi schimbată.

Scaunele cu masaj sau sistemul audio opțional de la Focal completează un pachet de tehnologii impresionante la bordul lui 308.

Design

Unul dintre atuurile lui 308 în bătălia purtată cu rivalii din acest segment este, cu siguranță, designul. Modelul francez vine cu o abordare complet nouă, inspirată de modele precum 508 sau gama de SUV-uri.

Partea frontală păstrează acei faimoși „colți” pe laterale și, de data aceasta, ei sunt iluminați de tehnologie LED. Grila frontală a crescut serios în dimensiuni și este încadrată bine în filosofia de design, prima care afișează noul logo Peugeot.

Aceasta are un aer modern și poate fi regăsită atât în față, cât și în spate sau pe aripile față ale mașinii. Tot în partea din spate vei observa și stopurile ce au semnături luminoase inspirate de urme de gheare.

La debut, 308 este disponibil în șapte nuanțe diferite, iar modelul nostru de test, îmbrăcat în verde Olivine, a atras foarte multe priviri contrariate în trafic. Dacă o fi fost culoarea, designul sau pur și simplu faptul că 308 abia apare prin traficul bucureștean, nu aș putea spune.

Un lucru e cert: noul hatch pare a fi cel mai atrăgător model din segment la ora actuală.

Nu ne-a placut

  • Poziția la volan înaltă
  • Întârzierile ocazionale ale sistemului multimedia
  • Confortul oferit de suspensie cu jantele de 18 inch

Ultimele teste

Comentarii (12)

  • masina are toate aprecierile mele.

    dar am si o mica critica: latimea usor exagerata si garda la sol cam prea mica o vor face nu foarte usor de utilizat in tari nepuse la punct, precum ro.
    16 2
  • no, unde ai mai vazut scala cu motor 1,6 diesel?
    4 1
  • Mircea Badea
    se mai fabrica dizal? consumul ala nu il cred oricum. si cam grea..tipa dupa resoftare..
    0 17
  • Mihai C
    Are autohold?
    0 5
  • Sunt impresionat de consumul excelent si in oras si in afara, dar pe de alta parte mi se pare ciudata o acceleratie de 10 secunde pana la 100 avand in vedere greutatea masinii.

    Stiu ca nu faci linii cu masina asta, dar in Romania ai nevoie adesea sa fortezi masina.
    5 1
  • Tot mai des apare la mașinile noi, inclusiv crossovere problema spațiului îngust și senzația de claustrofobie pentru persoanele mai înalte de 1,80. Eu am 1,82 și am problema asta la multe mașini noi. Înainte puteai sta lejer și într-un Astra H. Acum la compacte e cam jale la aspectul ăsta. Majoritatea le fac tot mai mari pe exterior și se pare că tot mai înghesuite la interior.
    10 0
  • La cât este de frumoasă și la ceea ce se oferă în standard, 20.150 euro preț de plecare nu-i tocmai rău.
    ..."având în vedere că noul 308 are o greutate de doar 1.4 tone" - zice autorul, dar poate nu știe că un 307 cu motor de 2l, tehnologia anilor 2000, cântărește 1279 kg.
    Și revin cu o întrebare: ce înseamnă "sistem de recuperare a energiei - standard?"
    6 0
  • Superior
    @Moldovean - senzația vine de la înălțimea f mică. În principiu, mașinile clasice le-au turtit cât de mult ca să facă loc pe piață suv-urilor.
    5 0
  • Dexter
    Probabil cea mai frumoasa compacta, dar ergonomia interiorului e indoielnica tare.

    Am facut drive test anul trecut cu 2008, fratele crossover compact al lui 308, si principalul defect major a fost volanul in poala si prea mic.

    Oi fi eu prea conservator si obisnuit cu 'normalul', dar pozitia la volan a fost principalul factor care m-a determinat sa nu cumpar masina.
    6 0
  • Ciprian
    arată ff bine, păcat de motorul de tractor
    2 10
  • @Dexter, 2008 e fratele mai mare al lui 208.
    308 are pe 3008 frate mai mare.
    8 1
  • Seriff
    Cifrele de consum sunt 100% reale, oricine a condus o masina cu acest motor poate sa confirme, motorul nu diesel e net superior oricarui motor, cuplu 300 nm la turatii joase, consum super mic, hipsterii cu vise de stecher sa manance seminte in parcare la kaufland stand la coada sa incarce masinile ECO.
    10 6

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru