Drivetest Porsche Panamera Sport Turismo facelift

2.9 4 E-Hybrid Sport Turismo Platinum Ed
4.5
Porsche Panamera Sport Turismo facelift zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Miercuri, 31.05.2023
Alternativa

Schimbarea doar de dragul schimbării va fi întotdeauna întâmpinată cu reticență. De înțeles, de altfel, pentru că schimbarea presupune efort. Iar dacă acesta este în van, ce rost are să ne punem în mișcare, în primul rând?

Uneori, însă, schimbarea poate fi interpretată greșit. Porsche, ca brand, a trecut prin mai multe astfel de momente, toate fiind interpretate drept pumnale reci înfipte în spatele entuziaștilor. De la motoare diesel, la SUV-uri și sedan-uri, toate au ridicat sprâncene curioase și înfuriate.

Și totuși, fără ele, nu am mai fi avut nici frumoase exagerări precum Porsche 911 GT3 sau versiunile RS. Așadar, clienții dictează, nu doar fanii, iar atunci când vine vorba de vânzări și trenduri, cei din conducere trebuie să fie foarte bine ancorați în concret. Fix pe același raționament a mers Porsche și atunci când a creat Panamera Sport Turismo.

Ce este? O versiune mai practică a popularului Panamera, o versiune țintită direct către cei care urăsc SUV-urile, dar vor să își poată căra bagajele în vacanță fără a-și sufoca pasagerii din spate. Panamera Sport Turismo a primit și un facelift, la pachet cu ceva mai multă preocupare pentru mediul înconjurător. Astfel, ajungem la modelul nostru de test, adică Panamera 4 e-Hybrid Sport Turismo. Lung nume, nu-i așa? Ei bine, o să vedeți că și-l merită pe deplin.

PREZENTAREA MAȘINII TESTATE ESTE AICI: 

Porsche Panamera Sport Turismo facelift
2.9 4 E-Hybrid Sport Turismo Platinum Ed

  • Pret de pornire 138.000 €
  • Pret model testat 156.000 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Așadar, vorbim de o mașină care își dorește să fie practică și economică, fără a pune deoparte performanța tipică unui Porsche. E oare posibil un astfel de hibrid? Trenul de rulare de sub capotă fix asta promite. E un hibrid, care reunește două soluții tehnice destul de familiare.

Practic, ne uităm la un propulsor de 2.9 litri, V6, regăsit pe o varietate uriașă de modele din grupul VAG. Acesta a fost tactat să producă 330 CP și este ajutat de un motor electric, încastrat în cutia de viteze. Acesta din urmă dezvoltă și el 136 CP. În total, Panamera 4 e-Hybrid Sport Turismo se poate baza pe 462 CP și până la 700 Nm cuplu.

Din moment ce vorbim de o mașină hibridă, motorul electric se ocupă de umplerea eventualelor goluri de cuplu în plaja de turații. Acesta chiar oferă 400 de Nm disponibili instant. Valoarea maximă este și ea atinsă la doar 1.000 RPM, ceea ce înseamnă că te vei bucura tot timpul de valuri infinite de putere.

Nu vei simți niciodată nevoia de mai mult, în ciuda faptului că un astfel de model cântărește 2.2 tone. Tracțiunea integrală, precum și transmisia automată cu 8 rapoarte și dublu ambreiaj lucrează în simbioză perfectă și o să petreci mai mult timp cu piciorul pe frână decât pe accelerație, încercând să ții totul sub control. Iar asta fără să ieși măcar din modul „Normal” de mers.

Apelează la modul Sport sau Sport Plus și vei observa, în primul rând, cât de brutale devin schimburile de treaptă, dar și cât de dură este tetiera cu sigla Porsche de pe scaunele unui Panamera. Capul tău va face cuonoștință cu ea la fiecare accelerare mai zdravănă.

Însă, partea cea mai amuzantă este că ai posibilitatea de a rula și complet electric, mulțumită modului dedicat de rulare „Electric”. Acesta reduce la tăcere V6-le de sub capotă și îi dă mașinii o atitudine demnă de Dr. Jekyll și Mr. Hyde.

renovatio e-charge
Renovatio e-charge oferă, în prezent, cea mai vastă rețea de stații de încărcare pentru mașini electrice de pe teritoriul României. Sunt 337 de stații și 504 de puncte de încărcare.

Consum

Această parte, de rulare complet electrică, este și cea care m-a intrigat cel mai mult. Conform cifrelor oficiale, bateria de 14.3 kWh (net) ar trebui să îți ofere o autonomie de 55 de kilometri. Optimist. Eu am reușit abia 38 de kilometri, ceea ce, teoretic, ar trebui să fie de ajuns pentru o rutină zilnică, nu? Dar câți conducători de Porsche Panamera (fie și Sport Turismo) o folosesc pentru a se duce la birou?

Cel mai probabil, modelul german va fi folosit mai mult în modul hibrid, pentru adaosul de putere oferit de electronica de la bord, nu pentru a economisi combustibil. Altfel, consumul mașinii într-un București aglomerat a fost de aproximativ 15 litri/100 km. Decent, având în vedere traficul infernal și faptul că nu am menajat deloc pedala de accelerație.

Rivalii lui Panamera Sport Turismo sunt inexistenți. Dacă e să ne referim strict la această siluetă de Shooting Brake, nu avem cu ce să comparăm modelul din Stuttgart. Exista, odată, un CLS Shooting Brake în gama Mercedes-Benz, care ar fi fost ideal pentru astfel de comparații. Dar, din păcate, astfel de caroserii curajoase există tot mai rar azi.

Lucrurile arată și mai rău dacă vrem să găsim și o variantă PHEV printre rivali. Mult succes! Așadar, rămânem doar cu versiunea AMG CLS 53 cu care am putea compara acest monstru de la Porsche. Are 435 CP și 520 Nm cuplu. Alternativa de la BMW se numește M850i Gran Coupe și suferă de aceleași deficiențe ca CLS-ul, dar cu ceva mai multă putere, respectiv 530 CP și 750 Nm. Consumul modelului de la Mercedes-Benz este estimat la 9.6 litri/100 km, în timp ce BMW-ul are nevoie de 11 litri/100 km, în medie. Ambele valori sunt foarte, foarte optimiste.

Performanţe

Așa cum spuneam mai sus, hibridele Porsche nu sunt neapărat create pentru a mulțumi ecologiștii, ci pentru a îmbunătăți performanțele cu ajutorul electronilor.

Panamera 4 e-hybrid Sport Turismo nu face notă discordantă și atinge 100 km/h în doar 4.4 secunde sau 4.2 secunde cu pachetul Sport Chrono (cum a fost cazul modelului testat de noi). Borna dublă (200 de km/h) este atinsă în 17.1 secunde. De ce menționez asta? Pentru că Porsche o face în mod special, în comunicările despre modelele sale, pentru creionarea unei idei mai precise despre performanțe.

Viteza maximă a modelului de față este de 280 km/h, mai mult decât ambii săi rivali, limitați electronic la 250 km/h. Că tot i-am menționat, Mercedes-AMG CLS 53 are nevoie de 4.5 secunde pentru același sprint, în timp ce BMW M850i Gran Coupe de 3.9 secunde.

Interior

Deși interiorul modelului nostru de test a fost destul de sobru, dominat de negru, nu ai cum să nu observi atenția la detalii și calitatea oricărui Porsche în care te urci. Pielea are o textură demnă de eticheta acestui model, Alcantara este folosită pe stâlpi și pe plafon, iar inserțiile Piano Black chiar sunt de lemn, nu o imitație ieftină de plastic.

Finisajele sunt așa cum te-ai aștepta de la unul dintre cei mai experimentați producători din industrie iar atenția la detalii incredibilă. Chiar și finisajele din portbagajul generos de 418 litri (cu 102 litri mai puțin decât în varianta non PHEV) sunt impecabile.

Există, însă, și zone în care s-ar putea face îmbunătățiri. De exemplu, spațiile de depozitare ar putea fi mai generoase, mai ales pe panourile ușilor. Știu, un detaliu de care țin cont doar unii nebuni, pentru că un Porsche este doar despre experiența la volan. Ei bine, detalii de acest tip devin enervante atunci când folosești mașina zilnic și ajungi să folosești tot suportul de pahare de pe consola centrală pentru telefonul tău mobil.

Cât despre spațiul oferit pentru pasagerii de pe cele două locuri din spate, nu pot spune decât că este decent spre generos. Ai loc suficient la picioare și la nivelul capului. Doar că ne-am dori, dacă se poate, să nu fim nevoiți să facem o rutină de contorsionism de fiecare dată când urcăm în ele. Deh, tributul plătit formelor sportive.

Preţ de achiziţie

Programul Rabla Plus s-ar putea dovedi salvator, dacă vrei să îți cumperi o astfel de Panamera Sport Turismo. Pe cât de amuzant sună, pe atât de adevărat este că poți primi un bonus de aproximativ 6.500 de euro de la stat pentru achiziția acestui model cu un preț de pornire de 126.577 euro.

Modelul testat de noi a fost ceva mai piperat, însă, pentru că nimeni nu cumpără un Porsche stoc. Modelul aici de față avea o etichetă pe care scria aproximativ 144.000 de euro, grație opțiunilor adăugate.

Comparativ cu rivalii săi, Panamera Sport Turismo este ceva mai piperat. Un Mercedes-AMG CLS 53 are un preț de pornire de 116.340 de euro, în timp ce un BMW M850i Gran Coupe pleacă de la 131.138 de euro. Desigur, modelul bavarez beneficiază de doi cilindri în plus sub capotă și vreo 70 de cai putere extra, comparativ cu modelul Porsche de față.

Siguranţă

Curios, Porsche Panamera nu a fost testat de către EuroNCAP sau fratele său de peste ocean, IIHS. Nici versiunea Sport Turismo nu a fost trecută prin încercările organizațiilor preocupate de siguranță. Chiar și așa, avem o presimțire că Panamera e un model destul de sigur.

Avem la dispoziție o armată de airbaguri, tehnologie activă de siguranță (precum menținerea pe bandă, avertizarea de unghi mort sau frânarea autonomă de urgență), dar și multe alte sisteme care te pot ajuta. De exemplu, dacă deschizi ușa prea aproape de un zid sau altă mașină, vei simți o subtilă rezistență. Poate nu te salvează de fiecare dată, dar e de ajuns să te pună în gardă.

Night Vision este un alt exemplu de tehnologie menită să te mențină în siguranță. Acesta folosește o cameră termală, care detectează radiațiile infraroșii produse de orice ființă vie, iar informațiile sunt transmise sistemelor mașinii pe timp de noapte.

Dacă se află într-o situație de pericol iminent, mașina "indică" prin trei flash-uri pietonul, iar în cazul în care șoferul nu reacționează, Panamera Sport Turismo frânează automat pentru a evita pericolele. Sistemul funcționează la viteze de până la 250 km/h, iar detecția animalelor este dezactivată automat în orașe, pentru a preveni alarmele false cum sunt câinii în lesă, de exemplu.

Ţinută de drum

Dacă te uiți la fișa tehnică a mașinii din galeria foto, s-ar putea să crezi că inginerii Porsche au luat-o razna. O mașină care nu e SUV, cu o greutate de 2.2 tone, nu are cum să se conducă bine, nu? Greșit!

Ca de obicei, inginerii din Stuttgart și-au depășit limitele și au reușit să creeze un pachet care te face să uiți câte kilograme cari după tine. Intervin aici, decisiv, sistemele de tracțiune integrală, puntea viratoare spate și sistemul inteligent de control al tracțiunii. Este de-a dreptul inexplicabil cum poate să stea, ca pe șine, acest monstru.

Sistemul de tracțiune integrală, la pachet cu diferențialul blocant de pe puntea spate se agață de asfalt cu o îndârjire demnă de filmele cu Rocky. În acest caz, ultima repriză e sinonimă cu limitele fizicii. Cuplul livrat instantaneu preia eforturile și te propulsează din viraj așa cum numai o mașină creată de Porsche știe. Nu mai vorbesc despre faptul că direcția este incredibil de precisă, iar volanul îți oferă un nivel de încredere pe care nu-l simți în foarte multe mașini.

Modelul aici de față a beneficiat și de un sistem electronic de stabilizare, la 48V, care este alcătuit din motorașe montate în dreptul fiecărei roți. Rolul lor este acela de a menține echilibrul aproape intact. Ruliul pare că dispare complet în acest context, iar ceea ce ar trebui să fie considerat un „break” devine o mașină sport. Deci, titulatura Sport Turismo este justificată în acest caz.

Vizibilitate

Faptul că linia plafonului urcă mai mult în partea posterioară decât în cazul lui Panamera "clasic" transformă luneta într-o zonă care oferă vizibilitate ceva mai bună.

Formele mașinii pot însă să te păcălească, pentru că, pe lângă faptul că vorbim despre o mașină de 5 metri (5.05, mai exact), spatele bombat înseamnă că lucrurile nu stau ca în cazul unui hatch normal, unde știm că mașina se termină unde începe luneta.

Suprafața vitrată laterală nu este nici ea impresionantă, dar ăsta e un tribut plătit formelor de care te îndrăgostești rapid. Evident că Porsche a blindat mașina cu o armată de pachete tehnologice care îți ușurează munca la parcare.

Nu am fost însă impresionat de calitatea imaginii camerei de marșarier, de exemplu, care putea oferi, la banii ăștia, o calitate superioară a imaginii.

Tehnologie

De curând, Porsche a anunțat un nou software pentru sistemul său multimedia, care aduce oferta producătorului german în linie cu rivalii săi. Una dintre carențele acestuia era lipsa suportului pentru Android Auto, pe când Apple CarPlay avea toată susținerea din lume de partea sa. De parcă posesorii de Porsche nu ar avea voie să aibă telefoane Android...

Noile modele vin acum și cu Android Auto, fără fir, afișat pe întregul ecran de 12.3 inch al sistemului multimedia. Grafica este și ea excelentă, iar navigarea prin meniuri intuitivă. Instrumentarul de bord este și el, parțial, digitalizat.

Ai la dispoziție cinci cadrane, doar cel din mijloc (turometrul) fiind analog, un element neschimbat de la primele modele 911. Locurile din spate pot controla temperatura aferentă prin intermediul unui ecran montat central.

Sincer, ador faptul că vorbim despre scaune individual configurate. De parcă te-ai afla într-un model sport pursânge.

Tot la categoria tehnologie putem include și farurile adaptive LED care funcționează impecabil pe timp de noapte, sistemul de recuperare a energiei pentru bateria sistemului hibrid sau faptul că poți reîncărca acumulatorul folosind stații de până la 7.4 kW.

Design

Ce m-a fascinat cel mai mult la Panamera Sport Turismo a fost faptul că designul nu este radical distinct de versiunea „normală”. Linia plafonului este ceva mai înaltă, dar nu atât de mult pe cât ai crede. Practic, doar din lateral ai putea spune imediat dacă ai de-a face cu un Sport Turismo sau nu.

Din spate, proporțiile rămân asemănătoare și un ochi neantrenat ar putea confunda cele două caroserii destul de ușor. Sigur, poate că nu e cea mai frumoasă caroserie a celor de la Porsche, dar nici urâtă nu aș numi-o. Modelul nostru de test, a fost echipat cu câteva elemente destul de anonime. Culoarea albă de la exterior și jantele de iarnă de 19 inch nu i-au făcut cinste.

Modelele e-hybrid au și câteva pete de culoare, în nuanța Acid Green, care îți atrag atenția, sub tot felul de sigle. Desigur, dacă nu sunt pe placul tău, Porsche le poate elimina cu plăcere.

Per total, Panamera Sport Turismo nu este pentru oricine, și nu multă lume va întoarce capul după ea pe stradă. Însă, ție nu îți va păsa în mod special de asta, pentru că ai viraje de tăiat și adrenalină de livrat pasagerilor tăi.

Nu ne-a placut

  • Accesul greoi in zona din spate
  • Prețul piperat al opțiunilor
  • Autonomia electrică reală destul de departe de estimări

Ultimele teste

Comentarii (2)

  • Porșe
    cand numele masinii nu incape pe 2 randuri iti dai seama ca bullshit.ul e cat casa, la fel ca pretul
    4 2
  • Portbagaj "generos de 418 litri"?! Funcția țigări expirate. Ce-i generos la 418l?
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru