Drivetest Toyota C-HR

4.5
Toyota C-HR zoom
de Alexandru Monenciu, Foto: Dragoș Savu
Joi, 16.05.2024
European cu acte în regulă

De foarte multe ori, modelele de serie se îndepărtează destul de mult de conceptul care le-a prefațat. Mai ales din punct de vedere estetic. Se întâmplă ca și în industria modei: nu toate hainele prezentate pe podiumul de la Milano sau Paris ajung în magazine. Mărcile celebre folosesc doar două, trei elemente, pe care le transpun mai apoi în producția de serie.

Revenind, însă, la industria auto, se mai întâmplă uneori ca mașina de serie să arate în proporție de 90% precum conceptul care a prefațat-o. Desigur, se renunță la elementele exagerate care nu ar trece niciodată testul siguranței.

A doua generație Toyota C-HR este un exemplu bun. Lansat în vara anului trecut, noul C-HR este foarte asemănător cu conceptul Prologue. Iar acesta este un plus, dacă mă întrebi pe mine, în contextul în care mai toate mașinile de pe stradă au ajuns să semene între ele.

În plus, nici nu m-aș fi așteptat ca Toyota să aibă o altă abordare, având în vedere că și prima generație C-HR a mizat pe un design foarte îndrăzneț.

Noi am condus o Toyota C-HR de ultimă generație, echipată cu un sistem de propulsie hibrid și în versiune GR Sport. Adică inspirată de modelele Toyota Gazoo Racing, divizia de motorsport a producătorului nipon.

De menționat că a doua generație Toyota C-HR a fost desenată și dezvoltată în Europa. Mai mult, este produsă pe Bătrânul Continent.

Ca de obicei, pe lângă impresiile de la volan, avem și un video cuprinzător.

PREZENTAREA VIDEO A NOII TOYOTA C-HR

 

Toyota C-HR

  • Pret de pornire 33.688 €
  • Pret model testat 49.180 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Spre deosebire de vechiul model, noul C-HR poate fi comandat numai alături de motorizări hibrid.

Chiar dacă C-HR a ajuns la a doua generație, sistemul de propulsie hibrid prezent pe SUV-ul nipon este deja la a cincea generație, o poveste începută odată cu Prius. De atunci, Toyota a perfecționat acest sistem de propulsie, iar acest lucru se simte mai ales din punct de vedere al calibrării.

Acum, intrarea în gamă se face cu un propulsor hibrid de 1.8 litri. Avem apoi o unitate de 2.0 litri hibrid, adică un agregat pe benzină asistat de un motor electric. Nu în ultimul rând, această ultimă configurație poate veni și cu tracțiune integrală.

Fix cu această versiune ne-am întâlnit și noi în cadrul testului cu noul C-HR GR Sport. Pe lângă motorul pe benzină și unitatea electrică de pe puntea față, mai este prezent un motor electric pe puntea spate.

Acesta din urmă dezvoltă 41 de cai putere și 84 Nm, însă aceste valori nu se regăsesc în puterea totală a sistemului. Chiar dacă motorul electric pune în mișcare roțile spate. Așadar, vei avea la dispoziție 197 CP.

Atunci care este rolul acestui motor electric de pe spate, te vei întreba. Ei bine, pe scurt, el este asemeni roților ajutătoare de la bicicletă. Bine, am cam exagerat cu această comparație, dar, acum vorbind serios, el este acolo să te ajute atunci când aderența este redusă sau când vrei să pleci mai hotărât de pe loc.

Și totul este automat, nu trebuie să apeși vreun buton sau să selectezi un anumit mod de rulare.

Deși vorbim despre o mașină de peste 1.5 tone, cei 197 de cai putere sunt mai mult decât suficienți pentru un condus sportiv, dacă vrei asta.

Spuneam că Toyota a perfecționat sistemul hibrid, el fiind mai rafinat decât în trecut. Totuși, în continuare, motorul termic este destul de gălăgios atunci când calci mai tare pedala de accelerație. Sau atunci când conduci în afara orașului, caz în care motorul termic este cel principal.

Pentru că vorbim despre un sistem de propulsie hibrid, va fi prioritizată rularea pur electrică. Pe lângă modurile de rulare clasice, adică Sport, Normal, Eco și Custom, ai și un buton EV Mode care face exact asta: menține motorul termic oprit pentru o perioadă cât mai lungă de timp.

Desigur, atâta timp cât ai destulă energie în baterie și atâta timp cât nu calci prea tare pedala de accelerație.

Transmisia este una eCVT și pune în valoare destul de bine cei 197 de cai putere. Pentru o recuperare cât mai eficientă a energiei, transmisia are și un mod B.

Singurul dezavantaj al acestui mod B este că, odată ce iei piciorul din accelerație, "frâna" de motor este foarte gălăgioasă. Așadar, cel mai probabil nu îl vei utiliza prea des sau, dacă o vei face, vei da muzica mai tare să nu îl auzi.

În ceea ce privește tracțiunea integrală, ea este acolo pentru un plus de siguranță, nu neaparat pentru a te lăuda cu ce poate mașina ta în off-road. Ca o completare, garda la sol măsoară doar 16 centimetri.

renovatio e-charge
Renovatio a dezvoltat prima și cea mai vastă rețea de încărcare rapidă din România. Dintre acestea, 10 stații sunt ultrarapide. În prezent, cea mai puternică stație Renovatio e-charge oferă o putere de încărcare de 350 kW.

Consum

Pentru această motorizare, Toyota declară un consum mixt de 5.1 litri/100 de kilometri.

În oraș, consumul s-a plimbat între 6.0 și 6.7 litri/100 de km, în funcție de valorile de trafic. Dar, potrivit computerului de bord, în 65% din timp am circulat cu motorul termic oprit.

În mediul extra-urban am acoperit puțin peste 120 de kilometri, iar consumul a fost între 4.4 și 5.7 litri/100 de km. Pentru fanii statisticilor, 40% din timp am mers în modul pur electric.

Dacă ar fi să comparăm Toyota C-HR cu rivalii din segment, în ceea ce privește consumul, situația stă cam așa: Kia Niro are un consum de 3.8 l/100 de km și 56 de cai putere în minus, iar Hyundai Kona consumă 3.9 litri/100 de km (potrivit fișei tehnice).

Performanţe

Din punct de vedere al accelerației, Toyota C-HR se poziționează în fața rivalilor săi. Versiunea testată de noi, adică GR Sport, cu 197 de cai putere, atinge 100 de km/h în 7.9 secunde și are o viteză maximă de 170 km/h.

Dar chiar și versiunea de bază, care oferă 140 CP, ajunge la 100 de km/h în 9.9 secunde. În tot acest timp, lui Kia Niro îi trebuie 10.4 secunde, iar lui Hyundai Kona 11.2 secunde. Și ambele au 141 CP, deci considerabil mai puțin decât rivalul japonez.

Interior

Habitaclul este, fără îndoială, cel mai mare pas înainte, comparativ cu vechea generație. Are un aer modern, dar cu toate acestea nu a renunțat de tot la butoanele fizice. Ai încă destule butoane pe care să le apeși ori de câte ori vrei, unele care controlează funcțiile sistemului de climatizare, iar altele pentru activarea încălzirii în scaune.

Fiind vorba despre un nivel de echipare de top, versiunea GR Sport propune plastic, în mare parte moale, piele sintetică, velur și materiale textile. Găsești și plastic tare, dar prin zone unde nu ajungi foarte des cu mâinile.

Tot aici trebuie să menționez cusăturile alb-roșii, prezente inclusiv pe volan.

Să nu uit de sistemul de iluminare ambientală, cu 14 teme prestabilite și nu mai puțin de 50 de culori personalizabile, care mai animă puțin interiorul în condiții de lumină slabă. El funcționează și ca un sistem de siguranță, în sensul că iluminează în roșu atunci când detectează un vehicul sau o bicicletă care se apropie din spate, iar tu vrei să deschizi ușa.

Dacă tot am pomenit de lumină, C-HR GR Sport vine, în standard, cu un plafon panoramic din sticlă tratată. Astfel, nu mai ai nevoie de un parasolar în această zonă.

Am apreciat scaunele față sport, cu emblema GR în relief, pe tetiere. Oferă un suport lateral foarte bun. Singurul minus este că, deși vorbim despre un nivel de echipare de top, doar scaunul șoferului are reglaj electric.

Melomanii vor aprecia, cu siguranță, sistemul audio JBL, cu 9 incinte, și el standard pe versiunea GR Sport.

Teoretic, Toyota C-HR poate găzdui până la 5 pasageri, dar, practic, doar 4 vor sta confortabil. Pe banchetă, spațiul la cap și, mai ales la picioare, este destul de limitat dacă ai o înălțime peste medie. Limitat, dar în limitele clasei aș putea spune.

Spații de depozitare găsești cam peste tot. Buzunarele din portierele față sunt destul de încăpătoare pentru sticle, suporturile pentru pahare sunt adânci, iar telefonul mobil are o zonă special destinată, care beneficiază și de încărcare wireless.

Pasagerul din dreapta are și el o zonă unde își poate depozita telefonul, spre exemplu, chiar deasupra torpedoului.

Cu toate scaunele în poziție normală, portbagajul are un volum de încărcare de 362 litri. Configurația cu două motoare electrice afectează puțin acest aspect, având în vedere că versiunea de bază are un portbagaj de 388 litri.

La acest capitol, Kia Niro (451 litri) și Hyundai Kona (407 litri) se poziționează mai bine decât Toyota C-HR.

Preţ de achiziţie

A doua generație Toyota C-HR este disponibilă în cinci niveluri de echipare: Active, Dynamic, Exclusive, Premiere Edition și GR Sport. Prețurile pornesc de la 33.688 de euro cu TVA inclus.

Dacă vrei o versiune mai bine echipată trebuie să scoți mai mulți bani din buzunar. Spre exemplu, dacă vrei un C-HR GR Sport, ca și mașina din imagini, trebuie să scoți din buzunar 49.180 de euro. Din acest preț scazi doar 774 de euro, nuanța exterioară, și obții prețul de bază al echipării de top (48.406 euro).

Kia Niro pornește, în România, de la 37.235 de euro, iar Hyundai Kona de la 36.890 de euro.

Siguranţă

A doua generație Toyota C-HR nu ajuns încă pe mâna celor de la Euro NCAP. Dar, cel mai probabil, atunci când o va face, cu siguranță va pleca de la testele de siguranță cu punctajul maxim de 5 stele.

SUV-ul nipon este echipat cu Toyota T-MATE, care include cea mai recentă generație Toyota Safety Sense ca dotare standard. Sunt disponibile și tehnologii noi, precum o cameră cu sistem de monitorizare a șoferului și funcție de parcare controlată prin telecomandă.

Oferta mai include și sistemul Intelligent Clearance Sonar, sistem de asistență la schimbarea benzii de rulare și funcție de asistență la control direcție în situații de urgență, cu asistență activă, și sistem de siguranță pre-coliziune.

Ţinută de drum

Chiar dacă poate fi echipată cu tracțiune integrală, așa cum a fost și cazul mașinii testate de noi, Toyota C-HR rămâne un SUV urban. Așadar, aici se va simți ca peștele în apă și, în funcție de nivelul de încărcare al bateriei și de stilul tău de condus, va rula mai mult electric.

Deci în liniște deplină. Dar, dacă totuși vrei să filtrezi mai rapid traficul, poți face asta fără nicio problemă, pentru că cei 197 CP sunt mai mult decât suficienți. Desigur, în acest caz vei auzi mai mult zgomotul motorului termic.

Așa cum spuneam mai sus, intervenția unității termice nu generează vibrații exagerate. Își face simțită prezența, dar într-un mod discret.

Suspensia se descurcă bine peste denivelări, dar o mică rigiditate tot există, probabil și din cauza jantelor generoase. Direcția, în schimb, este ideală pentru utilizarea urbană. Pe viraje, în afara orașului, nu îți dă emoții, însă nici nu transmite mare lucru despre suprafața de rulare. Este cât se poate de monotonă.

Cât privește ruliul, el este acolo să îți amintească de faptul că Toyota C-HR se simte mai bine abordând viraje cu viteze urbane, nu cu 90 de km/h.

 

Vizibilitate

Nu am remarcat o problemă în ceea ce privește vizibilitatea prin parbriz și în oglinzile exterioare. Luneta de dimensiuni reduse poate afecta, puțin vizibilitatea, dar camera retrovizoare cu funcție digitală te salvează. Chiar consider că este un gadget pe care trebuie să-l găsim mai des în interiorul mașinilor noastre.

În plus, pentru parcări mai ușoare ai o cameră video de marșarier. Oglinzile exterioare integrează, la rândul lor, un asistent pentru unghiul mort și sunt bine proporționate.

Tehnologie

Noul C-HR nu este străin de tehnologie. Imediat ce te așezi confortabil în scaunul șoferului ai în față un instrumentar de bord digital, cu diagonala de 12.3 inch. Acesta este ușor personalizabil, iar cu ajutorul unui buton îi poți modifica, tot ușor, grafica.

Acum, aici aș avea ceva de spus. Mi-am cam prins urechile să găsesc nivelul de încărcare al bateriei și după câteva minute bune de căutări am renunțat. Nu ar strica să fie puțin mai intuitiv.

În ceea ce privește display-ul central al sistemului multimedia, și acesta are tot 12.3 inch. Este destul de mare, orientat către șofer pentru a citi mai bine informațiile, e structurat bine și rulează decent. Nici lui nu i-ar fi stricat o grafică ceva mai modernă, în ton cu interiorul SUV-ului nipon.

Dacă nu vrei să utilizezi sistemul de navigație al mașinii, îți poți conecta foarte ușor telefonul mobil, conexiunea Apple CarPlay și Android Auto fiind wireless. Am menționat deja zona de încărcare prin inducție, așa că nu trebuie să îți faci griji pentru baterie.

La o adică ai și câteva port-uri USB-C, inclusiv în spate, dacă vor și ceilalți să își încarce telefonul.

Tot la capitolul tehnologie trebuie să menționez și oglinda retrovizoare cu funcție digitală, chiar dacă am amintit-o și la capitolul vizibilitate. De ce ai avea nevoie de așa ceva? Îmi vine în minte o situație cu care m-am întâlnit de multe ori.

Să spunem că mergi într-o mini escapadă peste weekend, dar soția uită acest detaliu și te trezești că atunci când încarci bagajele în portbagaj acestea ajung până la plafon. În acest caz, vizibilitatea în lunetă este clar afectată, dar oglinda retrovizoare cu funcție digitală este salvarea ta.

Ai câteva butoane mici de la care reglezi intensitatea luminii, dar și cât de aproape vrei să vezi mașina din spate. Trebuie să fii atent, însă, pentru că, oricum, atunci când activezi funcția digitală, lucrurile aflate în spatele mașinii sunt afișate mai aproape decât sunt. Poate și din motive de siguranță.

În rest, camerele video care împânzesc mașina au o claritate bună.

Design

Dacă vrei o mașină de serie cu aspect de concept, atunci noua Toyota C-HR este numai bună pentru tine. Ai o mulțime de unghiuri ascuțite, linii sculptate și o alură de SUV coupe, care răpește puțin din spațiul de pe locurile din spate.

Partea frontală, denumită Hammerhead sau "cap de ciocan" în traducere simplă, a fost inspirată de bZ4x. Tot aici ai o pereche de faruri full LED, iar din profil au ieșit în evidență jantele de 19 inch.

Tot din lateral vezi, sau mai bine spus nu vezi, mânerele de tip "flush" (o premieră pentru Toyota). Adică se retrag în portiere atunci când nu sunt utilizate. Și aici trebuie să fac o precizare: sunt destul de zgomotoase atunci când devin "invizibile".

Stopurile sunt și ele full LED (standard) și, tot o noutate pentru C-HR, numele modelului este integrat între ele și poate fi iluminat.

Cât despre nuanțele exterioare, ai o grămadă de opțiuni din care să alegi. Tocmai de aceea nu o să le enumăr pe toate. Dar am să mă opresc la opțiunea Bi-Tone, pe care a avut-o și pe mașina testată de noi.

Dacă alegi asta, vei avea un exterior bi-color, dar nu doar plafonul, așa cum se întâmplă de obicei, ci toată partea din spate (plafon, hayon și spoiler spate). Este o dotare standard pentru nivelul de echipare GR Sport și mi se pare de efect.

Nu ne-a placut

  • Instrumentarul de bord ar putea fi mai intuitiv
  • Grafica sistemului multimedia

Ultimele teste

Comentarii (12)

  • 49000 euro - glumiti... cred ca pret real ar fi 30-35. Cind pui piciorul pe accelerator, tipa de parca l-ai pus pe coaste.... jale mare, nu masina.
    34 21
  • Banditos
    Tot timpul bagi piciorul in acceleratie ca Ghita.
    7 22
  • Conduc frecvent un Lexus Ux250h, tot motor de 2l hibrid + cvt, 50-60% din drumurile în oraș sunt în mod electric iar cvt-ul se comportă admirabil.
    Ce să mai, C-HR este o mică bijuterie, un 6-6.5% în oraș, cu un motor de 1.8-2 nu e la îndemâna multora, iar cine se miră de preț să nu uite ca, totuși, e un GR Sport cu tehnologie japoneză pură.
    8 27
  • Pokemon
    Bah ce urata e!!!
    23 7
  • Banditos
    Nu pot crede ca CHR obtine doar 6-6.5%.
    1 18
  • andrei
    50000 euro si transmisie de scuter. Next!
    19 6
  • Mizeria asta fabricată în Turcia va rupe norii în România. :)))))
    Stau taximetriștii să arunce 50k pe motor aspirat de 1.8. :)))))))))
    16 4
  • Lumea nu vrea electrice la 50k, dom'le. Ia de aici șomoioc de hârtie la 50k! :))
    2 14
  • Dizăl Rulz Forevăr
    Buburuza asta hidoasă costă cu 10k mai mult decât un e2008 similar ca dimensiuni. Mult succes, lol.
    0 9
  • @Dizal
    Ma pis pe masinile frantuzesti!
    5 0
  • @chelu' penibil
    Peugeot e lux de săraci, produce electrice ca atare, modeste și penibile, uzate moral. :
    4 1
  • Levente
    Mi se pare ciudat ca la consumul mediu sa imi afiseze 4.4-5.7l/100km. Eu pana acum nu am condus asa o masina. Toate masinile conduse imi aratau o valoare fixa a consumului mediu nu o perioada. Ciudati mai sunt cei de la Toyota
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru