Drivetest Volkswagen Multivan

4.3
Volkswagen Multivan zoom
de Gabriel Nica, Foto: Ciprian Mihai
Joi, 17.03.2022
Briceag Elvețian

Industria auto este dominată astăzi de o frenezie care încearcă să acopere orice nișă posibilă. Avem tot felul de caroserii care își doresc să ofere o paletă de opțiuni atât de largă, încât ne pierdem in forme fără fond și ajungem să fim paralizați de indecizie.

Unele rețete rămân neschimbate în timp ce altele sunt doar ușor îmbunătățite de la o generație la alta, ca un fel de evoluție prin excelență. Din păcate, în această categorie avem un număr tot mai restrâns de modele.

Printre ele vom găsi mașini precum Porsche 911, un atlet desăvârșit pe parcursul a peste 60 de ani de dezvoltare neîntreruptă, de exemplu. E, însă, corect să așezăm lângă el o mașină precum Volkswagen Multivan? Eu cred că da.

Multivan este astăzi la cea mai bună versiune a sa. Într-o lume concentrată pe nișe, noul model de la Volkswagen are sarcina de a se achita de multe responsabilități, încercând să fie un fel de briceag elvețian pentru posesorii săi. Mereu găsești o unealtă utilă pentru utilizarea cotidiană.

PREZENTAREA VIDEO A MAȘINII TESTATE

Volkswagen Multivan

  • Pret de pornire 49.800 €
  • Pret model testat 73.100 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Faptul că trăim în vremuri complicate se vede încă de la primul capitol al acestui test. În trecut, modelele Multivan abia dacă aveau în configurator motoare pe benzină. Dacă le găseai, păreau să fie puse acolo doar de dragul diversității, nu pentru că Volkswagen chiar se aștepta să le și cumpere cineva. Astăzi, după scandalul Dieselgate, dar și datorită trendului de electrificare pe care îl traversăm, lucrurile stau fix invers.

La debut, Volkswagen a decis să ofere Multivan doar cu motoare pe benzină și cu o versiune plug-in hibrid. Fix pe cea din urmă am avut eu ocazia să o testez preț de câteva zile. Aceasta folosește, practic, aceeași soluție tehnică precum surata de platformă, Octavia iV, model care ne-a fost alături, în rubrica de test, vara trecută.

Noul Multivan este construit acum pe platforma MQB, o alegere interesantă din partea grupului german. Asta pentru că, tradițional, Multivan era considerat și fabricat pe „scheletul” de model utilitar, nu pe arhitectura folosită și pentru mașini de pasageri. Această schimbare a permis și câteva modificări ale soluțiilor de propulsie.

Modelul PHEV folosește un motor de 1.4 litri TSI, alături de un motor electric, încastrat în cutia de viteze DSG și alimentat de o baterie ascunsă undeva sub podeaua lui Multivan. Împreună, acestea pot oferi până la 218 CP și 350 Nm cuplu. 

Modelul hibrid este configurat astfel încât să ruleze electric cât mai mult posibil. Astfel, inițial, deplasarea mașinii se va face exclusiv electric, folosind toți cei 116 CP ai motorului care funcționează pe electroni. Din fericire, ai și 330 Nm cuplu livrați de această unitate compactă din cutia de viteze, ceea ce nu e departe de maximul oferit de combinația celor două tipuri de propulsoare, respectiv 350 Nm.

Atunci când mașina simte că ai nevoie de ceva mai multe resurse sau când se termină energia stocată în baterie, motorul cu combustie internă este pornit automat. Din fericire, trecerea de pe un tip de propulsie pe altul este lină și doar sunetul de sub capotă îți va aduce aminte de faptul că nu mai ai emisii zero.

Mai mult, bateria va avea permanent un nivel minim de energie disponibil, ceea ce îi va permite motorului electric să intervină și să ofere un plus de putere pentru motorul termic, ori de câte ori vei accelera mai puternic.

Astfel, nivelul maxim de putere și cuplu va fi disponibil oricând, mențiune necesară pentru cei îngrijorați de performanțele mașinii. Din păcate, nu am avut oportunitatea de a testa cum se descurcă motorul electric și atunci când mașina are 7 pasageri la bord.

 

Consum

Discuția în jurul cifrelor de consum trebuie să înceapă de la modul de exploatare. Fiind un plug-in hibrid, va trebui să ai grijă să încarci bateria de fiecare dată când ai oportunitatea. Altfel, te vei baza pe resursele micului propulsor termic ce poate livra doar 150 CP și până la 250 Nm cuplu. Având în vedere și greutatea de 2.3 tone a mașinii la gol, vei avea destul de mult de cărat cu doar un motor de 1.4 litri TSI.

Conform celor de la Volkswagen, testele WLTP au arătat un consum mediu de combustibil de 1,9 l/100 kilometri, combinat cu un consum de electricitate de 17.4 kWh/100 kilometri. Rezultatele noastre au fost considerabil diferite.

Autonomia electrică pretinsă pentru Multivan este de 50 de kilometri cu un plin de baterie, dar temperatura joasă din timpul testului nostru a coborât acest nivel la jumătate. După 25 de kilometri parcurși pur electric, mașina noastră de test ne avertiza că va porni motorul termic, iar liniștea de la bord a fost întreruptă de sunetele specifice acestuia.

Mai mult, după primii 100 de kilometri parcurși, consumul indicat de mașină, în regim mixt, a fost de aproximativ 8 l/100 kilometri. Per total, pentru o mașină de asemenea dimensiuni, nu a fost un consum exorbitant, dar asta pentru că un sfert din distanță a fost parcurs complet electric, deci cu un consum 0 de combustibil. Fără acest ajutor, consumul afișat de mașină în a doua zi a testului a fost de 12 l/100 kilometri, în regim mixt de exploatare.

Rivalii lui Multivan sunt și mai controversați în acest moment. Pe de o parte avem Citroen Spacetourer și Peugeot Traveller, ambele disponibile acum doar cu motorizări electrice, de 136 CP și, desigur, consum 0 de combustibil fosil.

Pe de altă parte avem și Ford Tourneo Custom, care e disponibil cu o gamă de motorizări mai variate, inclusiv diesel. Tot Tourneo Custom e printre singurele alternative cu o opțiune plug-in hibrid în gamă, care folosește un motor pe benzină de un litru și un motor electric. Consumul declarat pentru acest model este de 3.3 l/100 kilometri, cu o autonomie electrică de 56 de kilometri.

Performanţe

Având în vedere noua platformă pe care rulează Multivan, precum și faptul că puterea este transmisă exclusiv roților față (nu vom primi o versiune cu tracțiune integrală) nu ne putem aștepta la performanțe dinamice de invidiat.

Greutatea mașinii își va spune și ea cuvântul în acest sens, mai ales dacă ai mulți pasageri la bord atunci. La gol, Multivan PHEV ar trebui să atingă 100 km/h de pe loc în 11.6 secunde, ceea ce nu e neapărat un rezultat dezamăgitor.

Comparativ, Peugeot e-Traveller are o accelerație de 13.1 secunde până la 100 km/h, la fel cu cea a fratelui său de platformă, e-Spacetourer de la Citroen. Cu 136 de CP la bord, e normal ca cele două electrice să fie mai lente decât alternativa PHEV de la Volkswagen, dar, având în vedere diferența de putere per total, ne-am fi așteptat la performanțe mai bune din partea lui Multivan. Ford nu a publicat datele cu privire la hibridul lor, Tourneo Custom PHEV, astfel că, momentan, rămâne un mister dacă modelul american e mai rapid sau nu.

 

Interior

Atunci când te urci (literalmente) în Multivan, începi să observi că noul MPV de la Volkswagen chiar își merită numele. Totul este la standardul noilor modele din Wolfsburg, de la instrumentarul de bord digital, la ecranul sistemului multimedia și hardware-ul din spatele său.

Totul se simte nou, multifuncțional și bine gândit, așa cum te-ai aștepta de la o mașină ajunsă la maturitate. Astfel, Multivan oferă confort excelent pentru până la șapte persoane. Scaunele sunt modulare și pot fi reglate acum într-o infinitate de moduri, datorită unui concept nou al șinei pe care glisează. Mai ales că ele sunt acum mult mai ușoare decât cele ale vechiului model. Mai mult decât atât, poți scoate oricare dintre scaunele din partea din spate pentru a obține mai mult spațiu de transport.

Dacă ai nevoie să cari obiecte lungi, dar ai nevoie și de câteva locuri pentru pasageri, Multivan îți oferă posibilitatea să o faci, fără probleme. În același timp, al doilea rând de scaune poate fi montat atât cu fața în direcția de mers, cât și invers, transformând, practic, zona din spate într-o mini sală de conferințe. Cine știe, poate ții ședințe acolo în timp ce călătorești către următoarea ta destinație.

Cotierele fiecărui scaun pot fi scoase complet, folosind un sistem de prindere ingenios, pentru a oferi mai mult spațiu. Mai mult, scaunul din mijloc, de pe ultimul rând, poate fi pliat pentru a transforma MPV-ul german într-un model cu șase locuri, pe spatele spătarului acestui scaun regăsindu-se un suport de pahare.

Tradiționala masă ajustabilă dintre scaune este și ea la locul ei. Este montată pe o șină care traversează tot habitaclul și poate deservi, astfel, toate locurile din mașină. Poate fi chiar cotieră centrală pentru cei de pe locurile din față.

Pe lângă această modularitate dusă la extrem, noul Multivan are și o multitudine de tehnologii noi, precum și spații de stocare la tot pasul. Scaunele au câte un spațiu de stocare în fiecare șezut, ușile culisante electric adaugă încă o opțiune în acest sens și dispun de coșuri de gunoi în miniatură. Mai mult, avem prize USB-C în uși, dar și în scaune, la pachet cu încălzire pentru fiecare scaun (o premieră pe Multivan), grație unui sistem ce distribuie electricitate pretutindeni prin intermediul șinelor metalice din podea.

În ceea ce privește spațiul oferit, acesta poate varia de la 460 de litri, cu toate scaunele în poziție, până la peste 3.500 de litri atunci când folosești doar primele două locuri. Cu toate acesta, va trebui să ai grijă la masa maximă admisă a mașinii, care îți permite să adaugi maxim 600 de kilograme de încărcătură.

Preţ de achiziţie

Așa cum probabil vă așteptați, noul Multivan nu este un model ieftin. Atât de multă modularitate nu poate veni cu un preț mic. În România, noua versiune are un preț de pornire de 41.500 de euro. Bineînțeles, de acolo doar încep ostilitățile, pentru că lucrurile evoluează pe măsură ce începi să adaugi opționale și putere.

Pentru modelul plug-in hibrid va trebui să achiți minim 48.900 de euro. Mai primești de la stat un discount simțitor, dar stați să ajungem la prețul final. După ce adaugi toate opționalele pe care le-am avut și noi la dispoziție, ajungi la un total de 73.100 euro. Partea bună e că primești mult echipament în standard, precum sistem de climatizare pe 3 zone, jante de 17 inch, blocuri optice spate cu tehnologie LED, cotiere detașabile, instrumentar de bord digital, faruri adaptive LED Matrix, geamuri din sticlă termoizolantă, parbriz cu fonoizolare și uși culisante cu acționare electrică.

Opțiunile de la bordul modelului de test au inclus un sistem de camere cu vedere la 360 de grade, head-up display, un sistem de încălzire staționară cu telecomandă, jante pe 18 inch, măsuța multifuncțională, suspensia adaptivă, scaune confort îmbrăcate în microfibră, precum și sistemul audio Harman Kardon.

Comparativ cu rivalii săi, Multivan poate părea cel mai accesibil la prima vedere. Citroen e-Spacetourer are un preț de pornire de 48.400 de euro, dar în cazul modelului francez, clienții pot beneficia de o reducere de aproape 10.000 de euro la achiziție, grație programului Rabla+ pentru mașini electrice. Rivalul plug-in hibrid de la Ford, Tourneo Custom, are un preț de pornire de 41.200 de euro, deci simțitor mai mic decât rivalul german.

TEXTAR ECHIPEAZĂ MAŞINI ELECTRICE
Textar produce plăcuțe de frână și pentru cele mai noi mașini electrice. Acestea pot opri în siguranță automobilele cu zero emisii și accelerație fulminantă. Există plăcuțe de frână pentru toată gama electrică Volkswagen ID, precum și pentru celebrele Tesla Model S și Model X.

Siguranţă

Volkswagen Multivan nu a fost testat de autoritatea în materie de siguranță rutieră din Europa, Euro NCAP. Cu toate acestea, monovolumul este construit pe o arhitectură premiată cu 5 stele, iar producătorul din Wolfsburg a făcut toate eforturile pentru a oferi o mașină sigură pe piață. Asta se vede din nivelul de echipare standard.

Orice Multivan va fi livrat cu airbag-uri laterale și airbag cortină pentru sofer și însoțitor, airbag cortină pentru locurile exterioare din rândul 2 și airbag central față, precum și centuri automate cu pretensionare.

Pe partea de siguranță activă vorbim de frânare automată la detectarea vehiculelor de pe sens opus în virajul la stânga, sistem pentru detectarea stării de oboseală a șoferului, sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere, dar și sistemul de control al tracțiunii.

Nou centru de testare în Spania
Nokian a inaugurat un nou centru de testare în Spania. Pe cele 10 piste sunt testate anvelopele de vara, de iarna si all season, pe suprafete uscate sau umede. Exista si o pista ovala, lunga de 7 kilometri, pe care se ating viteze de 300 de km/h.

Ţinută de drum

Trecerea la noua platformă dedicată mașinilor de pasageri este cea mai mare schimbare operată pe noul Multivan. Dacă versiunile precedente erau mai mult concentrate pe partea utilitară a lucrurilor și foloseau o platformă pentru vehicule comerciale, de data aceasta, Volkswagen a decis să pornească într-o altă direcție. Iar modificările se observă de la primii kilometri parcurși cu Multivan.

Suspensia lucrează mult mai silențios și este mai confortabilă ca niciodată. Multivan absoarbe imperfecțiunile din asfalt cu o grație pe care nu am crezut-o posibilă până acum pe un MPV de asemenea dimensiuni. Mai mult, acum poți configura mașina și cu amortizoare adaptive, ceea ce ar trebui să aducă un plus de confort.

E important de notat că modul de rulare Sport chiar modifică rigiditatea suspensiei, transformând Multivan într-un model mult mai stăpân pe sine în viraje. Mai mult, vei observa și un comportament diferit al motorului (sau, mai bine zis „al motoarelor”), cu un răspuns al pedalei de accelerație ceva mai precis.

Asta pentru că în modul Sport, motorul electric livrează cuplul său instantaneu către roți și pare să aibă o contribuție consistentă în eforturile de deplasare ale mașinii. Motorul termic, pe de altă parte, va deveni mai zgomotos, lucrând în game de turații mai ridicate decât de obicei.

Cu toate acestea, virajele vor trebui abordate precaut în continuare, în ciuda noii platforme. Chiar dacă vorbim de un alt tip de suspensie, Multivan rămâne un model cu un centru de greutate înalt, care se înclină la viteze mari.

Vizibilitate

Forma unui MPV garantează, de cele mai multe ori, o vizibilitate impecabilă de la volan. Multivan nu face notă discordantă, așa că, de la volanul său, ai o vedere perfectă în toate direcțiile. Mai mult, pe noul model avem de-a face cu montanți mai subțiri pentru parbriz, completați acum și de o zonă vitrată care oferă o perspectivă mai bună asupra a ceea ce se întâmplă în jurul zonei frontale.

Geamurile mari și aproape perfect dreptunghiulare de pe lateral iarăși ajută, singura zonă cu ceva probleme din acest punct de vedere fiind chiar spațiul din spatele haionului. Din fericire, datorită noii platforme tehnice pe care rulează, Multivan e acum disponibil cu un sistem de camere foarte bun, care va face lumină cu privire la ce se întâmplă în zona din spate. Senzorii de parcare vin standard, iarăși o măsură menită să ajute la navigarea prin zone aglomerate.

Oglinzile de dimensiuni generoase sunt îndeajuns de mari pentru o mașină de aceste dimensiuni, iar colțurile scurte ale modelului nu te vor incomoda la parcare sau la navigarea pe străduțe înguste.

Tehnologie

Volkswagen s-a asigurat că cei ce vor cumpăra un Multivan nu vor duce lipsă de nimic din punct de vedere tehnologiec. Avem tot ce îți poți adăuga într-un Golf, de exemplu. Nimic nu lipsește.

Totul se simte ca într-o mașină obișnuită. De la instrumentarul de bord digital din spatele volanului, cu o grafică impecabilă, ajustabil în nenumărate moduri, până la asistentul de rulare pe autostradă.

Sistemul multimedia e simplu de folosit, iar în dreapta ecranului său vei găsi butoane pentru acționarea ușilor culisante electrice. Multivan dispune și de sistem de climatizare pe trei zone, scaune încălzite chiar și pentru ocupanții din spate, un sistem audio Harman Kardon opțional, head-up display, webasto, zonă de încărcare fără fir a telefonului și, bineînțeles, Android Auto și Apple CarPlay wireless. Cei doi ocupanți de pe locurile din față vor fi și ei răsfățați cu scaune cu memorie, încălzire și chiar reglaje electrice.

Farurile pot fi dotate cu cel mai avansat sistem de iluminare cu tehnologie LED de la Volkswagen, IQ Light, care funcționează absolut impecabil pe timp de noapte. Mai mult, la deschiderea mașinii, ușile proiectează o siluetă Multivan pe asfalt.

 

Design

Fiind vorba despre un Multivan, designul noii versiuni nu avea cum să fie altfel decât pătrățos. Chiar și așa, noua generație vine cu câteva elemente preluate de la suratele non-MPV din gama producătorului german.

Partea frontală are un design complet nou, cu o bară luminoasă LED ce traversează partea frontală a mașinii, de la un far la celălalt. Aceasta se încadrează perfect între elementele DRL ale farurilor. Mai mult, toată zona frontală a fost adaptată astfel încât să fie cât mai aerodinamică și să îmbunătățească valorile de consum.

Același lucru poate fi observat și în spate, unde partea de sus a mașinii are acum un spoiler de-a dreptul uriaș, ce coboară și pe lateralul caroseriei. Totul în speranța de a îmbunătăți aerodinamica unei mașini ce poate fi asemănată cu o cărămidă.

Volkswagen a mers chiar mai departe, iar pe noul Multivan acum poți alege combinație bi-coloră pentru caroserie, cu o gamă largă de nuanțe și mixuri. Din păcate, modelul nostru de test a fost livrat într-o culoare neagră, combinată cu ... negru.

Chiar și așa, noul model e arătos per total, cu linii simple și agresive, atât în partea frontală cât și în spate. Dacă sunteți îndrăzneți și alegeți combinații de portocaliu cu gri sau negru veți atrage toate privirile.

 

Nu ne-a placut

  • Consum de combustibil mare dacă nu încarci bateria
  • Lipsa unui sistem de tracțiune integrală
  • Prețul piperat

Ultimele teste

Comentarii (10)

  • Mircea Badea
    in sfarsit, mizeria dizal disparuta!
    5 18
  • Florin
    Are si dizal pa motorina
    7 2
  • Ne-am tampit de tot daca am ajuns sa punem motor de 1,4 pe o masina care in mod normal ar trebui sa topeasca sute de km intr-o zi. Cred ca e buna in configuratia asta doar ca shuttle pentru aeroport.
    14 1
  • masina este deosebita. design exterior inovativ si atragator, interior fara cusur... si totusi ....

    eu cred ca nu este pretabila pentru conditiile din romania. pai cand s-o urca badea vasile de la tara cu namolul cleios pe ghete sau gigel da la capitala cu rahatul de caine intins pe talpa pantofului ti se fu*e definitiv sistemul de sine cu role pe care gliseaza scaunele si iti vine sa-ti iei campii. iti da de lucru apoi o zi intreaga sa stai sa cureti si tot degeaba, ca nu mai iese, praful si pietrisul adunat acolo inseamna sine distruse garantat. eu sunt stan patitul in astfel de situatii.
    7 1
  • Andrei
    Sistemul de punctaj loveste din nou. Tot 4.3/5, ca toate masinile de pe site, desi asta e mai degraba un 3.5/5.
    Ori o fac electrica, ori o lasa Diesel, motorizarea asta hibrida nu are niciun sens, la ce ajuta 25km de rulaj electric la o masina de drum lung, nu stiu.
    La ce ajuta un motor pe benzina 1.4 pe o masina de aproape 3 tone cand e incarcata e o dilema totala. Te alearga TIR-urile, e o sicana mobila.
    8 2
  • Prostia aia de motorizare, ca in rest masina e ok, consuma, cu 4 persoane si bagaje, la drum lung, de peste 300 km, 15,2 litri la suta. Testat, nu povesti, Cu adevarat eco! Imi plac hibridele astea.
    8 2
  • Cât de prostovan să fii să-ți cumperi dubă pe benzină? Ești șeic, emir, ceva?
    Motorul de 1,4TSI este o treaptă 3 absolută cu distribuția pe lanț ce trebuie schimbată la 100 000km.
    4 1
  • Babaieti, in unele state/orase, taxele sunt mai mari decat costul combustibilului intr-un an.
    Asa ca orice motorizare care scriptic beneficiaza de o taxare mai mica decat alta, e preferabina uneia care consuma mai putin.
    2 1
  • Anonim
    Masina asta are ca scop deplasarea pe distante lungi , incarcata la maxim altfel nu ii vad justificarea . Motorasul asta de 1.4 fortat pe autostrada cu incarcatura maxima in max 200 de mii de km o sa pape ulei fara numar . Un motor pe o astfel de masina trebuie sa duca 500 de mii de km fara probleme . Pentru masini de transport pe distante lungi dieselul este baza . Hybridele astea sunt doar niste pacaleli ale constructorilor pentru a se incadra in normele de poluare impuse cu salbaticie de UE
    3 2
  • scamel
    AM,gn.
    cam limitat baiatu' anul trecut mirica zicea despre x3 ca e briceag elvetian( pe sticla,parca, si in articol a scris xerox multifunctional, sau viceversa.) e brandul lui, sa nu te dea in judecata.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru