de Bogdan Mirică, Foto: Golfuletz Studio
Joi, 01.04.2010
-
-
Trimite pe:
Daca ti-ai dorit mereu un ciobanesc german de rasa dar ai ajuns sa te multumesti cu un pui de lup cumparat de la vecina, probabil vei face un compromis si in privinta masinii pe care o parchezi in garaj. Spre exemplu, daca esti pasionat de iesirile in teren accidentat, dar un Land Cruiser depaseste cu mult posibilitatile tale financiare, poti fi tentat sa cumperi experienta japoneza imbuteliata intr-o sticluta ceva mai mica: RAV4. Nu te gandi insa la iesiri prin mocirle neatinse, cu baietii si nici la trasee cu zapada de jumatate de metru. Tempereaza-ti pasiunile pentru ca RAV4 nu iti ofera decat o garda la sol acceptabila, o pozitie inalta la volan si o tractiune 4x4 permanenta. Cu alte cuvinte, nu va asteptati la un Land Cruiser in miniatura.
Motor / Transmisie
Testul nostru are in prim plan un RAV-4 echipat cu deja popularul motor diesel D-4D de 2.2 litri, cu patru cilindri si filtru de particule. Unitatea ascunsa sub capota pune pe tava celui de la volan o putere totala de 150 de cai, disponibila la 3600 de rotatii si un cuplu motor suficient, care depaseste pragul de 300 de Nm, necesar oricarui model cu pretentii de escapade in teren accidentat, mai precis 340 de Nm. Momentul motor apare la 2000 de rotatii, desi prezenta sa ar fi fost binevenita pe la 1500 de rotatii. Nici plaja de turatii pe care se resimte valoarea maxima a cuplului (intre 2000 si 2800 rpm) nu este una foarte generoasa, dar este normala si suficienta pentru un diesel de talia D-4D-ului. Per ansamblu, resursele oferite de propulsorul Toyota sunt suficiente pentru a face din RAV4 o masina dinamica, capabila sa livreze senzatii placute celor care vad intr-o masina si altceva decat un mijloc de transport util. Ajungem si la transmisia in sase trepte, care se achita admirabil de resursele generate de unitatea diesel, raportul cutie motor fiind unul foarte echilibrat. Etajarea celor sase trepte manuale se face foarte bine, cutia fiind orientata catre obtinerea unui consum redus de combustibil.
Consum
Si fiindca tot am ajuns la consum, trebuie sa spunem ca RAV4 se comporta ca un sedan compact cand vine vorba de valori inregistrate in traficul urban sau extraurban. Se pare ca cea mai noua tehnologie Toyota Optimal Drive isi face simtita prezenta si pune in aplicare motto-ul: "Minimise & Maximise". Cei 150 de cai putere, care trag crossover-ul nipon, au nevoie de 8.3 litri la 100 de kilometri in traficul urban, in conditiile in care acceleratia nu este fortata, si de aproximativ 6.2 litri/100 de kilometri pe drumurile nationale, atunci cand viteza maxima de rulare nu sare de 120 km/h. Daca punem in balanta valorile obtinute de noi cu cele inscrise in cartea tehnica, 7.5 litri in oras si 5.2 litri/100 km in afara lui, observam ca valorile sunt destul de apropiate, semn ca o menajare a pedalei de acceleratie si o schimbare a rapoartelor conform indicatorului de bord va pot aduce aproape de recorduri de consum.
Interior
Toyota ar putea fi vazuta ca un Volvo japonez, daca ne referim la conservatorismul interioarelor sale, concepute pentru clienti cu un simt al calitatii foarte dezvoltat. Niponii au incercat sa nu faca compromisuri si sa isi rasfete pasagerii cu materiale de calitate, cu plastic moale, placut la atingere, cel putin in partea superioara a plansei de bord si pe fetele usilor. Exista insa si compromisuri facute in partea inferioara a bordului, unde plasticul este moale si neprietenos, desi pastreaza aceesi textura. Finisajele au fost facut cu o mare atentie la detalii, de parca fiecare interior ar fi un ceas produs de Casio. Si trebuie sa tinem cont ca observatiile pe care le-am facut au la baza un exemplar de test cu peste 18.000 de kilometri la bord. Materiale de calitate au fost folosite si la imbracarea scaunelor, tapiteria din piele fiind de inalta calitate, asemeni celei care imbraca volanul si schimbatorul. Afisajul este prietenos, sistemul multimedia este foarte util iar ergonomia este buna. In materie de spatiu, japonezii au cautat sa ofere ceva mai mult loc decat in sedanurile de clasa medie pentru locurile din spate. Aici, pe bancheta, pot incapea maxim trei persoane, care vor calatori confortabil, fara teama de a se lovi cu capul de plafon sau de a se trezi cu picioarele amortite. Compromisul apare insa la nivelul portbagajului, care inghite doar 410 litri, Tiguan si CR-V dovedindu-se mai darnici la acest capitol. RAV4 are insa un as in maneca, si anume deschiderea portbagajului. Balamalele pozitionate vertical permit o incarcare usoara a bagajelor si a orice altceva in portbagaj, cu conditia rabatarii banchetei fractionate.
Preţ de achiziţie
Segmentul crossover-elor este unul extrem de disputat, toti marii constructori activand pe aceasta piata, care a crescut fantastic in ultimii cinci ani. Toyota este unul din pionierii segmentului, RAV4 fiind un veteran in ceea ce priveste numarul de exemplare vandute si experienta dobandita. Modelul gandit in Tara Soarelui Rasare pleca de la 25.537 de euro cu TVA, pret valabil pentru versiunea pe benzina de 2.0 litri. Pentru cei care isi doresc insa un diesel in garaj, japonezii propun un D-4D care porneste de la 30.707 euro, cu nivelul de echipare Executive. Daca va doriti ce mai mult, adica o versiune Luxury trebuie sa va puteti lipsi de 33.867 de euro, suma pentru care primiti motorul de 150 de cai, tractiunea integrala permanenta, o cutie manuala cu sase rapoarte si o serie de optionale care va fac viata mai usoara. In segment, ceilalti constructori s-au straduit sa ofere modele cu puteri asemanatoare, dar la fel de performante. Sa luam spre exemplu Volkswagen Tiguan, prima incercare VW de a patrunde pe acest segment, soldata cu un succes in vanzari. Neamtul porneste de la 24.970 de euro, insa daca iti doresti o versiune diesel de cel putin 140 de cai, cu tractiune integrala 4Motion si pachet Track & Field trebuie sa stii ce aceasta iti poate scoate din buzunar incepand cu 28.517 de euro cu TVA. Ford Kuga vine tot ca un outsider in segment, drept pentru care propune un pret de pornire de 24.930 de euro. Daca va doriti insa si o tractiune integrala pe langa motorul diesel de 136 de cai putere si o echipare de top Titanium, pregatiti-va sa va usurati contul cu 30.523 de euro. Fiu de vita nobila, Land Rover Freelander porneste cu aceeasi experienta in off-road ca si RAV4, fiind purtatorul unui ADN apreciat de pasionati. Pretul sau de pornire este de 29.988 de euro cu TVA insa o echipare de top in versiunea diesel de 160 de cai putere si 400 de Nm poate sa te scape de 42.007 de euro cu TVA. Conationalii de la Honda, desi nu se bucura de aceeasi experienta ca Toyota in off-road, pleaca de la 23.776 de euro cu TVA insa un diesel de 2.2 litri i-CTDi de 140 de cai putere in versiunea de top Executive ajunge foarte aproape de RAV4, adica la 32.701 de euro.
Siguranţă
Testata in 2006 la EuroNCAP, Toyota RAV4 nu se bucura decat de patru stele pentru protectia adultilor. In cazul impactului frontal, airbagul s-a declansat tarziucapul a fost pus in pericol, iar genunchii soferului au luat contact cu structurile bordului, in ciuda prezentei unui airbag special. Toyota a revizuit sistemul de declansare a airbagului frontal, masina a fost retestata, rezultatele au fost bune insa japonezii au declarat ca nu vor aplica modificari modelelor ce au fost deja vandute. RAV4 si-a spalat pacatele la testul de impact lateral si cu stalpul unde nu a primit nici o obiectie. Crossover-ul s-a descurcat bine si la protectia pasagerilor copii, unde a scos patru stele, dar si la protectia pietonilor, pentru care a primit trei stele, adica un punctaj acceptabil. RAV4 propune pasagerilor sai o perdea de airbaguri frontale cu SRS, laterale, cortina si chiar pentru genunchii soferului. La capitolul elemente de siguranta activa amintim prezenta unor sisteme ca ABS cu EBD si BA, TRC (sistem de control al tractiunii), VSC (sistem avansat de control al stabilitatii) si HAC (sistem de asistenta la pornirea din panta).
Ţinută de drum
Faptul ca provine dintr-o familie educata bine in off-road ii confera o serie de avantaje clare mezinului RAV4. Desi nu se poate lauda cu performantele fratelui mai mare, crossover-ul promite un comportament decent in off-road, cat timp limitele nu sunt depasite. Vorbim de abordarea unor trasee cu nivel de dificultate scazut, drumuri forestiere, sleauri nu foarte adanci si drumuri acoperite cu zapada. RAV4 se ajuta de o garda la sol de 180 de mm (destul de mica), de un unghi de atac de 28 de grade si de un unghi de degajare de 24 de grade. Daca luam in calcul si tractiunea integrala, putem spune ca am incropit reteta necesara unei escapade de amatori in teren accidentat.
Desi dimensiunile enumerate mai sus nu clasifica neaparat japonezul ca un model de off-road, ele ii confera atributele necesare unui SUV compact.
Tinuta de drum este buna, data in mare parte de tractiunea integrala permanenta, care distribuie puterea ambelor punti cu un raport fata/spate de 55/45 la plecare. Valoarea poate oscila insa atunci cand sistemul de traciune simte pierderea aderentei. RAV4 se descurca astfel si in situatii mai alunecoase, beneficiind la nevoie si de functia Lock, mai rar intalnita in acest segment.
Atunci cand alegi soseaua trebuie sa stii ca RAV4 se tine bine pe drum, chiar si la viteze mari iar in viraje rupe foarte greu aderenta. Bineitneles, trebuie sa te descurci cumva cu ruliul specific. Probabil singura solutie este sa te obisnuiesti. Noroc ca exista 4x4 permanent.
Vizibilitate
Toyota s-a asigurat ca vezi bine tot ce se intampla in jurul tau. Oglinzile laterale mari si luneta generoasa iti creeaza un camp vizual posterior generos, util atunci cand efectuezi manevre in marsarier. In plus, pentru situatiile in care ai de a face cu o pereche de faruri neadaptate la conditiile de drum, oglinzile cu tenta te pot proteja cu usurinta. Montantii fata se pot dovedi putin cam mari atunci cand ai viraje in urcare sau coborare, insa aspectul este unul general, regasit la multe modele. Pe timp de noapte, luminile isi fac datoria indiferent de banii investiti in reteaua de iluminare publica.
Tehnologie
RAV4 incearca sa satisfaca chiar si cele mai rafinate gusturi, propunand tuturor o serie de gadget-uri utile si foarte la indemana. Vorbim in primul rand de un sistem multimedia, proiectat pe un ecran LCD de 7 inch. Soferul si pasagerii pot primi informatii despre traseu, pot asculta muzica preferata si isi pot stoca datele pe hard-disk-ul de 40 de GB incorporat, din care 10 dedicati exclusiv melodiilor preferate. Sistemul de climatizare pe doua zone, conexiunea auxiliara pentru iPod sau MP3 Player, reglarea electrica a scaunului soferului si senzorii de ploaie si lumina completeaza lista de dotari. Nu lipseste nici sistemul Smart Entry & Start, care usureaza accesul in vehicul si pornirea acestuia. Tot in categoria sistemelor care simplifica viata soferului amintim cruise control-ul cu un raspuns bun la decelerare si accelerare.
Design
Desi designul nu primeaza in acest segment, Toyota a vrut sa se asigure ca RAV4 poate fi si pe placul publicului feminin. Formele line, calme, putin agresive si filosofia de design a marcii fac din RAV4 un model placut, dar care a devenit destul de banal in ultima vreme. Toyota are insa de gand sa schimbe perceptia publicului curand, 2010 urmand sa aduca si in Romania, faceliftul prezentat de japonezi in cadrul Salonului de la Geneva.
Versiunea testata de noi s-a facut remarcata printr-un set de jante de 17 inch, ornamente cromate, bare de amarare pe acoperis si geamuri spate cu tenta.
Ne-a placut
- puterea motorului
- Finisajele de calitate
- Echiparea bogata
Nu ne-a placut
- Pretul piperat
- Capacitatea portbagajului
- Garda la sol mica
Puiul de Land Cruiser cum vine asta ? nu trebuia RAV 4 ?
in rest....notele sunt OK. RAV nu s-a vrut niciodata un Cruiser in miniatura. Iar in privinta designului, mi se pare cea mai frumoasa a fi generatia a 2 a.
ce sa aleg?
Sarbatori fericite tuturor!
in plus e si goodlooking
http://www.youtube.com/watch?v=TItZyPpJVCE
http://www.euroncap.com/results/kia/sorento/366.aspx
Nu poti sa-mi spui ca la 30km/h se face praf. Finisajele este mult peste multe masini. Asa ca nu mai spune ca la partea de siguranta asa sunt toate. Legat de suspensii aceasi poveste (daca nu stiai si la FL de la Ceed de ex am rezolvat asa zisele probleme de suspensii). Plus ca ai garantie 5 ani bara la bare si 7 ani cutia si motorul... nu vreau sa fac reclama dar chiar ai o idee proasta despre masina fara justificare zic eu (vb de modelul nou, cel vechi sunt de acord ca era varza).
Mai mult comparatie Rav4 - Sorento este discutabila, sorento a fost acum mai mult orientat spre confort decat spre offroad asa cum era cel vechi. Rav4 are un ampatament de ~2500mm Sorento ~2700, Sorento este mult mai mare si ca lungime (~3-40cm). Motorul de 2.2 Diesel are 197CP 420Nm.... doar la pret se poate compara cu Rav4 deci eu as zice ca depinde mai mult de ceea ce ai nevoie.
Am urmarit destul de mult Noul Sorento si crede-ma ca nu prea se poate compara cu cel vechi.
-la 30km/ora masina arata efectiv distrusa in toata partea de fata, aveai impresia ca o fost lovita de tren, ce siguranta imi mai transmite masina asta ??? iti dai seama dauna totala la 30 la ora impact cu un pom ce avea grosimea de 20-25cm., dao'ncolo de treaba. sincer mie imi este si frica sa mai merg cu o masina de a lor; ce sa mai zic daca ai accidenta la 70-80km/ora cu o alta masina in miscare??????? // sau la un accident minor, daca masina mi se face praf(dauna totala), voi iesi tot timpul in pierdere cu asguratorii CASCO care sunt in romania.
degeaba ai pus testele euro ncap alea sunt facute la 64km/ora cu un obiect ce nu se afla in miscare; pentru mine nu ii foarte relevant (in 4 accidente in care am fost implicat doar unul singur a fost lovitura cu obiect static acesta cu kia) asa ca !!!!mie mi se par praf in ochi testele ncap.
finisajele, materialele e clar!! sunt aiurea, am vazut masina poti sa imi spui ce vrei tu ca nu imi schimb parerea!!!- ca exista alte masini cu finisaje mai proaste asta e altceva, nu facem top-ul masinilor cu finisajele cele mai proaste.
-din exprimarea asta a ta :
Legat de suspensii aceasi poveste (daca nu stiai si la FL de la Ceed de !!!!!!!!!!!-ex am rezolvat-!!!!!!!!!!!!! asa zisele probleme de suspensii). Plus ca ai garantie 5 ani bara la bare si 7 ani cutia si motorul... nu vreau sa fac reclama dar chiar ai o idee proasta despre masina fara justificare zic eu (vb de modelul nou, cel vechi sunt de acord ca era varza).
INTELEG CA LUCREZI PENTRU KIA NU??????deaia tii asa tare cu marca asta de masini.
-apropo din cate stiu eu kia nu da garantie pe bucsi, pivoti, amortizoare, planetare, discuri de frana .. gresesc????
da acuma se poate ca noul sorento sa fie mai confortabil nu stiu inca ce sa zic, daca nu am condus sau vorbit cu cineva care a condus aceasta masina. ca sa fie confortabila ii trebe mai mult decat ampatamentul marit NU crezi??- si sa stii ca nici rav nu este foarte confortabil are suspensia destul de tare este putin sportiva, nu este foarte confortabila.
-privind motorul nu am ca sa reprosez, e puternic cuplul bun e super ok; doar ca vreau sa mentionez ca am condus acum un an jumate un ceed cu motor de 1,4l benzina sau 1,5l nu mai stiu exact, dar motorul nu era mai mare de atat ce avea in jur de 105CP, pew care nu iam simtit DELOC in aceias zi am condus o alta masina cu motor de 1,4l benzina cu 97CP si era cu mult mai sprintena clar.
-rav-ul l-am avut ca masina de servici am facut cu ea in jur de 25000km, era cu motorul de 136CP si sunt suficienti pentru chiar se simt si in depasiri si in viteze mari te ajuta cand vrei, este super ok.
foarte bine ai spus cu faptul ca depinde fff mult de ce ai nevoie-Foarte Corect- clar avem gusturi diferita in ceea ce ne dorim de la o masina.
cel mai bine este sa conduci amandoua masinile dar sa aive si una si cealalta peste 100.000km si atuncea sa vorbim.
Vechiul sorento era contruit pe cradru, cel nou pe sasiu. http://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Sorento :
"It use a unistructure body instead of the old-style frame"
Legat de garantie, da, gresesti... in garantia aia bara la bara intra si ce spui tu acolo.
Nu spun ca Sorento este cea mai extraordinara masina, spun doar ca este de luat in calcul si nu ii cazul unui asa NU clar pentru ca nu mai este ceea ce a fost si Kia nu mai face masinile proaste de acum 10 ani.
Numai bine si drumuri line.
Rav4 este o masina foarta buna, ii drept. Am apreciat-o, dar omul a intrebat ce sa aleaga intre cele doua si nimeni nu s-a uitat macar la alternativa. Putin studiu... poate ca nu strica.
-acuma nu ma intelege gresit nu spun ca kia este foarte proasta, si eu as alegeo in fata altor masini, dar in comparatie cu rav-ul nu are nici o sansa sa iasa in fata.// si apropo tu esti acela care ma intrbat de ce nu as alege kia, eu doar ti-am raspuns.; din pacate cunosc foarte bine ambele masini.
putin studiu -da sunt de acord, chiar recomand mai mult studiu in orice avem intentia sa achizitionam mai ales in zilele astea
-pai da lulu a intrebat de cele doua masini;-eu cred ca doar cele doua masini se incadreaza in criterile lui de a ramas doar la cele doua variante, pentru ca altfel i-as sugera si eu sa se uite si la MAZDA cx7 si chiar la bmw x3 din cate stiu eu au o promotie ff buna ce se apropie de pretul la rav .
Numai bine sa ai si tu drumuri line si sarbatori fericite
OK articolul, insa are cateva scapari micute.
1.Casio nu este o firma ... renumita de ceasuri mecanice (si crede-ma ca stiu ce spun!)
2. Chiar atat de mult nu ti-a placut pretul? Nici mie, dar ofera destul de multe in acei 25000 euro.
3. Personal, as alege cu ochii inchisi un Freelander 2 in loc de Rav4
SPor!
Rav 4 in versiunea testata de noi, dieselul de 150 de cai, vine cu doua alternative de echipare, Executive si Luxury. Ambele ofera o multime de accesorii de aici si pretul mare dar justificat. In comparatia cu celelalte modele din segment m-am raportat insa la versiuni de echipare similare (Kuga Titanium,CR-V Executive, Freelander HSE). Deci oricum am suci problema tot e mai scumpa decat celelalte :)
Multumesc!
Ar trebui sa existe un echilibru in aprecierile facute si deasemenea multa impartialitate, ceea ce in revista d-voastra cam lipseste.
Din moment ce tu crezi ca acesta este un site din Statele Unite ale Americii, poate ne explici de ce au "scris" testul nostru cu RAV4 cu ajutorul google translate. Mai precis, unele fraze sau expresii nu au niciun sens in engleza si sunt copiate mot-a-mot de la noi.
De ce ar pune o publicatie din SUA(chipurile) imagini cu o masina cu numere de Ilfov?
Cum se face ca noi avem intotdeauna mai multe poze?
De ce ei publica un test la cateva zile dupa ce acesta apare pe Automarket?
Chiar si testul cu RAV4 - in cazul nostru, a fost publicat pe 1 aprilie, in timp ce "car-addicts" l-a publicat pe 2 aprilie. Sa inteleg ca tu iti imaginezi ca noi am plagiat cu masina timpului?
Ce zici de testul cu Toyota Land Cruiser, publicat de noi pe 12 februarie, in timp ce pe "car-addicts" a aparut pe 23 februarie.
Fii mai atent data viitoare inainte sa vii cu acuzatii de acest gen.