Reportaj: Cum se trăieşte o cursă de maşini electrice într-un parc londonez

de Daniel Popescu
Luni, 29.06.2015
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
O cursă de maşini pe aleile pietonale dintr-un parc din centrul Londrei. Pare o idee imposibil de pus în practică într-o ţară civilizată precum Anglia, dar conceptul a devenit realitate datorită Formulei E, prima competiţie de monoposturi electrice din lume.

În 21 martie 1829, ducele de Wellington şi contele de Winchilsea s-au provocat la un duel ca urmare a unei dispute cu privire la o lege din Parlamentul britanic.

Cei doi au stabilit să lupte pe terenurile din Battersea, una dintre zonele centrale ale Londrei, iar participarea la o astfel de confruntare era percepută drept o chestiune de onoare. Mai târziu, confruntările s-au mutat mai degrabă în domeniul sportiv.

Câmpurile din Battersea, care în 1858 au fost transformate în parc, au găzduit meciuri de fotbal şi au devenit propriul teren al echipei Wanderers, prima câştigătoare a Cupei Angliei, iar ulterior au apărut terenuri de hochei pe iarbă şi cricket. Practic, parcul era potrivit pentru orice fel de competiţie sportivă, mai puţin pentru curse de maşini, din motive evidente. Asta până când a apărut Formula E.

Conceptul Formulei E

Aproape fiecare constructor auto deţine în portofoliu cel puţin un model complet electric, chiar dacă cererea pentru astfel de maşini este încă relativ redusă. Dincolo de costurile reduse de utilizare, una dintre metodele de a atrage clienţi pentru maşinile electrice este generarea unui apetit pentru o astfel de tehnologie.

Federaţia Internaţională de Automobilism (FIA) a intuit potenţialul pe care l-ar avea o competiţie de monoposturi electrice pentru a creşte interesul publicului şi al fanilor pentru industria maşinilor electrice şi a creat în acest scop Formula E. În weekendul recent încheiat, Parcul Battersea, altădată terenul confruntărilor între nobilii englezi, a găzduit ultima etapă a sezonului inaugural al primei competiţii de monoposturi electrice din lume.

Formula E, un nou concept pentru cursele de monoposturi

Mai puţin sunet şi fără miros de carburant

Ce şanse are Formula E să aibă succes?


Caracteristicile definitorii ale Formulei 1 sunt sunetul motoarelor şi mirosul puternic de carburant. Spre comparaţie, Formula E nu are nimic din asta: motoarele electrice de 200 kW (echivalentul a 268 CP) au un sunet semnificativ mai puţin impresionant, iar "carburantul", şi anume curentul electric generat de acumulatorii echivalenţi cu 10.000 de baterii AA, nu are miros.

Prin urmare, ce şanse are Formula E să aibă succes? Pentru a afla răspunsurile la aceste întrebări, am fost la ultima etapă a sezonului de la Londra.

Conceptul circuitului

Ca orice competiţie aflată la început, Formula E suferă încă semnificativ la capitolul popularitate. London Evening Standard, unul dintre ziarele gratuite din capitala Regatului Unit, a alocat doar un sfert de pagină pentru Formula E şi alte 4 pentru turneul de tenis de la Wimbledon în ediţia de vineri seară. Asta nu înseamnă însă că britanicii nu au venit sâmbătă la Battersea Park pentru o cursă de maşini în locul unei plimbări.

Circuitul cu o lungime de 2.92 km cu 17 viraje a fost construit pe aleile principale de pe marginea parcului într-o configuraţie care aminteşte de pista de cursă din jurul Palatului Parlamentului din Bucureşti care a găzduit curse de FIA GT. Au fost create artificial câteva şicane care au favorizat depăşirile, însă principala deficienţă a fost lăţimea mică a asfaltului. În plus, într-unul dintre viraje, asfaltul era atât de denivelat încât provoca pierderea spatelui monopostului, ceea ce a condus şi la un accident în antrenamente.

Un monopost de Formula E nu impresioneaza prin sunet

Experienţa unei curse de Formula E

Din motive de securitate, de-a lungul circuitului au fost amplasate garduri înalte, iar vizibilitatea nu este optimă.


În Formula 1, tribunele sunt amplasate relativ departe de pistă pentru a permite crearea unor zone largi de eşapare, însă avantajul este posibilitatea de a vedea o arie mai mare din circuit.
În Formula E, lucrurile sunt complet opuse: întrucât vorbim exclusiv de circuite stradale, distanţa dintre fani şi circuit este de numai 2-3 metri.

Din motive de securitate, de-a lungul circuitului au fost amplasate garduri înalte, iar vizibilitatea nu este optimă. Chiar dacă organizatorii au montat inclusiv inclusiv platforme pentru a avea o poziţie mai ridicată, acestea nu sunt cu adevărat utile, mai ales că nu beneficiază de locuri pe scaune, ci doar în picioare.

În mod tradiţional, linia dreaptă de start-sosire este unul dintre punctele de atracţie pentru fani. În Formula E, cel puţin la Battersea Park, aici nu am avut nici vizibilitate bună asupra monoposturilor, nici o privire de ansamblu asupra pistei, întrucât nu vedeam nici măcar întreaga linie dreaptă. Lucrurile sunt complicate şi de sunetul de nivel scăzut al motoarelor, care m-a împiedicat să anticipez sosirea piloţilor în zona respectivă. Cum sună însă aceste motoare? O posibilă comparaţie este cu cea a unui uscător de păr, dar cel mai bine este să auzi cu propriile urechi care este melodia acestor monoposturi e la numai 1-2 metri de circuit:

Cursa de masini electrice pe aleile pietonale dintr-un parc din centrul Londrei. Reprezinta Formula E viitorul curselor de monoposturi?

Posted by Automarket.ro on Saturday, June 27, 2015

Experienţa din jurul cursei de Formula E

Formula E are potenţialul de a atrage nu numai fanii înfocaţi ai sporturilor cu motor, ci şi fanii de conjunctură.


Capitolul la care compensează însă din plin Formula E este cea a experienţei din jurul cursei. Totul pleacă de la amplasarea circuitului în mijlocul unei aglomerări urbane de peste 8 milioane de locuri: aici este semnificativ mai uşor să ajungi decât la cursa de Formula 1 de la Silverstone, mai ales că circuitul este în centrul oraşului şi oferă acces la metrou din orice colţ al capitalei.

Prin urmare, Formula E are potenţialul de a atrage nu numai fanii înfocaţi ai sporturilor cu motor, ci şi fanii de conjunctură, care ar fi interesaţi să urmărească un astfel de eveniment, dar care nu ar fi dispuşi să călătorească prea mult pentru asta. La cucerirea fanilor contribuie şi preţul biletelor: un bilet la General Admission (loc în picioare în zonele din jurul circuitului) a costat doar 20 de lire sterline, iar un loc în picioare pe o platformă 50 de lire sterline, în condiţiile în care preţul minim pentru etapa de Formula 1 de la Silverstone este de 100 de lire sterline la General Admission.

Pentru fani, vizibilitatea este limitata de gardurile inalte de protectie

Mirajul zonelor de distracţie

Firma de curierat DHL a adus şase biciclete electrice pe care fanii simulează stilul de pedalat pentru a obţine o energie cât mai mare în momentele de frânare.


De asemenea, fanii au la dispoziţie numeroase posibilităţi de divertisment în cele trei ore care separă calificările de cursă. Amplasarea într-un parc a permis amenajarea unui aşa-numit "e-village" (sat electric) pe o vastă zonă cu iarbă unde fanii stau practic ca la un picnic.

De jur împrejur există numeroase locuri de divertisment prin care, de fapt, se promovează conceptul Formulei E. După ce treci de magazinul oficial de merchandising, care este relativ sărac în produse, ajungi la un simulator de Formula E cu trei monitoare şi o fizică decentă.

Firma de curierat DHL, partenerul logistic al competiţiei, a adus şase biciclete electrice pe care fanii simulează stilul de pedalat pentru a obţine o energie cât mai mare în momentele de frânare, iar la un alt stad un puşti se joacă pe o tabletă cu o aplicaţie interactivă care prezintă principalele elemente ale unui monopost de Formula E.

Cei de la Michelin, furnizorul oficial de pneuri în competiţie, au realizat o demonstraţie 3D a caracteristicilor cauciucurilor şi a modului în care tehnologia din competiţie este transferată ulterior pe pneurile de serie. Nu în ultimul rând, pentru mine a fost o senzaţie ciudată să mă plimb din zona circuitului de curse spre partea centrală, acolo unde eşti întâmpinat de un puternic miros de tei.

Tot pe acest drum am avut ocazia să trec pe lângă dublul campion mondial de Formula 1 Emerson Fittipaldi, care se afla la cursă împreună cu soţia şi copiii.

Finalul cursei atrage după sine şi plecarea spectatorilor din zona circuitului, însă unii dintre ei rămân să facă fotografii pe pistă sub presiunea angajaţilor de la securitate de a părăsi zona, iar mulţi ani rămân se deplasează spre zonele centrale pentru a rămâne la iarbă verde.

Intre calificari si cursa, fanii iau cu asalt spatiile verzi

Va veni o vreme în care Formula E va depăşi Formula 1. Va creşte natural. Cred că peste patru, cinci ani Formula E va depăşi Formula 1.

Richard Branson
Din aceste puncte de vedere, Formula E reprezintă un succes. Un succes în care, cel puţin pentru moment, nu contează foarte mult că Nelson Piquet Jr. a devenit campion sau că e.dams Renault, echipa patronată de Alain Prost, şi-a adjudecat titlul echipelor. Ceea ce contează, de fapt, în toată această ecuaţie este că Formula E atrage de partea sa o nouă masă de suporteri, una vitală pentru ca aceasta competiţie să progreseze.

Iar semnele bune au început deja să apară: constructorul francez Citroen se va implica în competiţie din sezonul următor cu brandul DS prin intermediul unui parteneriat cu echipa Virgin a lui Richard Branson, în timp ce Renault a anunţat deja o extindere a actualului parteneriat tehnic. "Va veni o vreme în care Formula E va depăşi Formula 1. Va creşte natural. Cred că peste patru, cinci ani Formula E va depăşi Formula 1", spune Branson.

Pentru mulţi, această declaraţie poate părea fantezistă, însă în ea există cel puţin un sâmbure de adevăr: Formula E poate genera interes într-o perioadă în care Formula 1 se confruntă cu o serie interminabilă de probleme, de la exodul tradiţionalelor curse europene şi preţurile exorbitante ale biletelor până la numeroase controverse cu privire la regulamentul tehnic şi reducerea costurilor. Al doilea sezon al Formulei E, care promite deja să fie mai atractiv, va începe în luna octombrie. 

Formula E, un nou concept pentru sporturile cu motor

Comentarii (3)

  • La nivelul in care scade Formula 1, intr-adevar Formula E va avea sanse sa fie la acelasi nivel de popularitate :)
    Daca mai creste un pic puterea si autonomia monoposturilor, tot ce e posibil....
    3 1
  • Monsieur
    Parca suna la fe de bine sau chiar mai bine decat monoposturile de F1...
    1 2
  • @jumbo1974ro: Obiectivul este ca in cinci ani autonomia bateriilor sa ajunga la o cursa intreaga, adica sa se renunte la schimbarea monoposturilor in timpul cursei.
    2 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru