Ce este AdBlue şi la ce foloseşte?

de Dragoș Băltățeanu
Luni, 03.11.2014
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Ce este soluţia AdBlue, de care are nevoie orice viitor proprietar de automobil cu motor diesel de ultimă generaţie pentru a putea porni maşina?

Urmareste Automarket
Totul a pornit de la o imagine. O fotografie cu buşonul rezervorului de Passat generaţia a opta.
Lângă el, un alt buşon mai mic, cu capac albastru pe care scrie AdBlue. Imaginea a fost publicată în testul scris de Mircea cu noul Volkswagen Passat 2.0 BiTDI BlueMotion de 240 CP şi a provocat o întreagă discuţie. Aşa că ne-am propus să clarificăm problema. 

Ce este AdBlue?

AdBlue este denumirea comercială a unei soluţii numite Diesel Exhaust Fluid (DEF). Este o soluţie apoasă ce conţine uree în proporţie de 32.5% şi apă deionizată (67.5%). Lichidul este folosit pentru a reduce emisiile de monoxid de azot (NO) şi dioxid de azot (NO2) ce apar ca noxe în urma arderii combustibilului de motoare diesel ce folosesc sistemul reducerii catalitice selective. Lichidul AdBlue este injectat direct în evacuare şi, în urma reacţiei chimice, noxele sunt descompuse în azot pur şi vapori de apă. Pe scurt, motoarele diesel moderne folosesc AdBlue pentru a reduce emisiile poluante. Soluţia AdBlue este incoloră, nu are miros şi nu este inflamabilă. Principala substanţă din AdBlue, ureea CO(NH2)2, se obţine prin procedee industriale în care se combină bioxidul de carbon (CO2) cu amoniacul (NH3) la temperaturi şi presiuni înalte.

Substanţa rezultată este ureea solidă, sub formă de cristale incolore solubile în apă. 

AdBlue are o temperatură de îngheţ de -11 grade, dar sistemele montate pe maşini au o rezistenţă electrică care încălzesc lichidul dacă este necesar.

AdBlue este folosit de ani buni pentru autocamioanele de mare tonaj, iar de ceva mai puţin timp a migrat şi pe automobilele dotate cu motoare diesel de ultimă generaţie. Astăzi, aproape orice automobil diesel de ultimă generaţie are şi un rezervor de AdBlue. Constructorii auto folosesc această soluţie pentru a satisface normele de poluare Euro 6.

 

Ce se întâmplă dacă rezervorul de AdBlue se goleşte?

AdBlue nu este aditiv şi nu se adaugă peste carburant. Este o soluţie separată, stocată într-un rezervor suplimentar. La livrare, maşina are rezervorul de AdBlue plin şi, de obicei, are o rezervă suficientă pentru a ajunge până la următoarea revizie. Dacă este nevoie ca rezervorul de AdBlue să fie umplut, computerul de bord va emite o avertizare cu 1.000 km înainte de golirea completă a rezervorului. Motorul va funcţiona până la golirea completă a rezervorului de AdBlue, dar dacă acesta nu va fi umplut, motorul nu va mai putea fi pornit.

În mod normal, pentru a reseta sistemul şi a permite motorului să pornească din nou, trebuie completat un minim de patru litri de AdBlue. Completarea cu AdBlue se face simplu, prin intermediul buşonului pentru rezervorul dedicat. Acesta este amplasat în portbagaj sau lângă cel de motorină. Pentru detalii, trebuie consultat manualul automobilului. Unii constructori recomandă şi utilizarea întregului recipient folosit pentru a completa nivelul de AdBlue. Dacă mai rămâne lichid în recipientul desigilat, acesta îşi pierde puritatea.

Unde găsim şi cât costă AdBlue?

În mod normal, putem completa nivelul de AdBlue la revizia periodică a maşinii. În funcţie de numărul de kilometri, în cadrul reviziei va fi verificat nivelul lichidului, şi dacă clientul doreşte, rezervorul va fi umplut contra cost.

Este posibil ca rezervorul de AdBlue să se golească înainte de revizie, iar atunci putem achiziţiona un flacon sau o canistră de AdBlue de la orice benzinărie. La OMV, de exemplu, o canistră de AdBlue de 10 litri costă 80 de lei. Alternativ, se poate achiziţiona AdBlue şi online. Am găsit bidoane de 10 litri şi la 35 lei, dar de cele mai multe ori online se vând cantităţi mari dedicate transportatorilor cu parcuri de camioane. La realimentarea cu AdBlue aveţi grijă ca lichidul să nu se scurgă pe părţile vopsite ale maşinii, existând pericolul coroziunii.

Cât AdBlue consumă maşina mea?

Consumul de AdBlue variază în funcţie de consumul de motorină şi de distanţa parcursă. În lumea transportatorilor, un camion care foloseşte AdBlue consumă în medie cam 1-1.5 litri de AdBlue pentru fiecare 100 km parcurşi. Camioanele au rezervoare de AdBlue de 60 litri, deci un plin cu soluţia incoloră este suficient pentru 6.000 kilometri. În cazul unui BMW X5 cu motor diesel de 3.0 litri, un rezervor plin de AdBlue este suficient pentru 15.000 kilometri parcurşi. Mercedes-Benz spune că un litru de AdBlue este suficient pentru 1.000 kilometri parcurşi. 

Comentarii (14)

  • Era interesanta si o lista a masinilor diesel ce folosesc adblue deoarece exista si modele (euro 6) care nu folosesc aditivul.

    Consider ca modelele care nu folosesc adblue si reusesc sa respecte normele euro 6 au un avantaj clar dpdv economic, tehnologic si nu in ultimul rand de confort.
    34 2
  • Mazda si BMW sunt 2 dintre marii motoristi care au motoare ce respecta norma Euro6 fara AdBlue . La Mercedes se zice ca ajunge 1l la 1000 km , dar nu e adevarat , am prieten care alimenteaza o data pe luna 15Litrii si nu parcurge mai mult de 5ooo km lunar . Deci e o prostie
    16 2
  • mishazaitev
    Pe mine ma framanta urmatoarul aspect. In unele imagini este prezentat un buson mai mic pentru aceasta substanta langa cel de combustibil iar in altele se vedea cum se completeaza prin portbagaj. Prin urmare, concluzia mea de necunoscatora este ca, in functie de model accesul la rezervor se face in mod diferit, nu?
    9 4
  • @misha - exact
    @automarket - foarte util acest articol detaliat. ca sugestie pentru un viitor articol, daca imi permiteti, ar fi sa-i intrebati pe cei de la Dacia ce motoare vor folosi in gama odata cu trecerea la Euro 6, septembrie 2015 nu mai e chiar atat de departe
    6 0
  • parca si autobuzele din bucuresti, mercedesurile, au AdBlue, nu?
    0 0
  • Sunt curios cat va dura pana vor aparea resoftari pentru eliminarea necesitatii AdBlue pentru pornirea masinii... Stiu ca nu e normal, dar la fel ca si filtrul de particule, e un cost de intretinere suplimentar, care afecteaza doar masinile noi.
    @ingerulol - Esti informat gresit, atat Mazda cat si BMW au modele care folosesc AdBlue.
    6 3
  • Albert
    ce inventie au mai facut astia cu motoarele lor pe combustie interna sa incetineasca intrarea mashinilor electrice.... ma amuza si ma intristeaza in acelasi timp.... batem pasul pe loc in fata unei tehnologii COMPLET curate aparute de prin anii 60'.
    24 10
  • samariteanul
    @tds: Mazda a folosit pentru CX-7 in trecut, dar noile modele diesel Euro 6 (6, 3 si CX 5) nu mai folosesc AdBlue.
    10 0
  • Adrian
    Da Albert ai dreptate, interesele industriei petroliere sunt greu de depasit. AdBlue nu e necesar dupa mine. E intradevar un cost in plus. Am facut testul de noxe la un BMW 525 diesel din 2005 fara AdBlue si a iesit 0.06 opacitatea, deci se poate si fara. Vectra Euro3 de 2.2 a iesit 0.28 deci foarte bine.
    3 2
  • haprian raul
    buna ziua , am si eu o problema : am un vw passat din 2010 , bluetdi si are rezervor adblue , problema este ca de cand s-a aprins senzorul pentru refill adblue , am bagat 30 de litrii de lichid...acum deocamdata nu se mai aprinde dar mi se pare ca e prea mult , nu gasesc niciunde care este capacitatea rezervorului de adblue si nu am carte tehnica ...m-ar putea ajuta cineva ?
    1 2
  • Costel
    Si daca completezi cu apa distilata in loc de adblue ce se intampla ? Masina ar detecta ca este crescut nivelul si ar trebui sa porneasca iar apa se va evapora de la temperaturile ridicate de pe evacuare. Atlceva ce se mai poate intampla ?
    13 3
  • petrut
    Pe unde se pune lichidul la Dacia Duster ?
    0 1
  • silvester
    am cumparat acum in 2018 un 530d din 2013, are un rezervor pt adblue de 13,5 litrii si mi-a ajuns undeva la 7000 km. sper ca am calculat bine. suntem in secolul 21 si cu toate astea, tipul asta de masina, care trebuie sa recunosc ca ar merita-o oricine, adrenalina si tot tacamul, te falimenteaza efectiv, la un palat sa ai si nu cheltui atat. 400 lei saptamanal pe motorina, impozit 2500 lei, asigurari rca si casco 6000 lei, acum vine si adblue, e ok, doar o viata avem.
    1 2
  • @Costel : dupa Catalizator, urmeaza sistemul SCR cu injectia de uree (DEF / AdBlue) apoi, inainte de evacuare, este amplasat Filtrul de Particule. Daca pui un lichid format doar din apa, fara uree, este foarte probabil ca vei umple (sau vei defecta) Filtrul de Particule.
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru