Drivetest Dacia Duster (2013-2017)

1.5 Diesel Turbo (dCi) 109CP 4x4 Man6 Laureate
Dacia Duster (2013-2017) zoom
de Dragoș Băltățeanu, Foto: Ciprian Mihai
Vineri, 09.01.2015
Prieten vechi

Dacia Duster este unul dintre cele mari succese ale mărcii din Mioveni în era Renault. Iar odată cu sosirea facelift-ului a devenit parcă şi mai dezirabil. Este cel mai accesibil SUV din segementul său, are adevărate capabilităţi în teren accidentat şi acum putem spune că arată chiar bine. În plus, poate fi accesorizat cu bullbar-uri, praguri şi ale accesorii care scot în evidenţă latura dură a modelului Duster. Indiferent de look, Duster este însă un automobil de încredere cu care nu stai pe gânduri atunci când vine vorba să pleci la drum pe zăpadă sau macadam.

Nu este prima dată când stăm faţă în faţă cu SUV-ul Dacia. La lansarea internaţională a actualului model, Sebastian a testat versiunea echipată cu motor pe benzină 1.2 TCe de 125 CP, iar în timpul unei ieșiri la munte Bogdan a avut partener de drum un Duster 1.5 dCi de 110 CP. Astăzi am avut ocazia să încerc şi eu un Duster 4x4 15 dCi 110 CP, deci iată impresiile mele.

Dacia Duster (2013-2017)
1.5 Diesel Turbo (dCi) 109CP 4x4 Man6 Laureate

  • Pret de pornire 11.000 €
  • Pret model testat 19.240 €
  • Taxa auto 151 €
  • CUI SE ADRESEAZĂ?
  • FĂCUTĂ PENTRU
  • IZOLARE FONICA
  • COOLNESS EFFECT

Motor / Transmisie

Gama de motorizări disponibile pentru modelul Duster nu este extrem de mare, dar satisface nevoile clienţilor interesaţi de acest model. Cei care vor un Duster cu motor pe benzină pot alege între clasicul propulsor de 1.6 litri de 105 CP sau 1.2 turbo de 125 CP. Amatori de diesel pot alege propulsorul de 1.5 litri dCi în două variante de putere: 90 sau 110 CP. 

Modelul testat de noi era echipat cu motorul diesel de 110 CP şi avea tracţiune integrală. Transmisia puterii către cele patru roţi se face prin intermediul unei cutii de viteze manuale cu şase trepte. Motorul este ceva mai capabil faţă de cel pe care îl ştiam de pe modelul Duster fără facelift. Este ceva mai vesel, urcă mai rapid în ture şi oferă reprize absolut decente pentru un automobil de gabaritul modelului Duster. Nivelul de sunet în cabină este la un nivel decent, deşi motorul îşi face simţită prezenţa atunci când este împins spre turaţii superioare. Există, de asemenea, vibraţii sesizabile în volan, dar nimic enervant. Pentru cei care vor parcurge distanţei lungi, sau vor să folosească potenţialul de off-roader al modelului Duster, acest motor este cel care trebuie ales.

În ceea ce priveşte cutia de viteze, aceasta este etajată extrem de scurt pentru a facilita uzul în condiţii de tracţiune redusă. Însă în viaţa de zi cu zi, devine destul de enervant să schimbi din prima în a doua treapă după ce ai parcus doar câţiva metri. Cu un pic de antrenament, te poţi obişnui şi cu acest aspect. Aşteptăm cu interes şi ziua când Dacia va oferi ca opţiune şi o cutie de viteze automată. 

Consum

Motorul de 110 CP se dovedeşte a fi destul de frugal, dar în comparaţie cu ce oferă concurenţa consumul mediu este mai ridicat cu aproximativ un litru per suta de kilometri. Astfel, consumul mediu pentru o Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP cu tracţiune 4x4 este de 5.2 litri/100 km, în timp ce modele concurente ca Suzuki S-Cross sau chiar noul Jeep Renegade oferă cifre pentru consumul mediu ce se situează între 4 şi 4.6 litri/100 km.

În realitate, Duster-ul este ceva mai însetat, dar consumul se menţine în valori decente. Dacă alegem să parcurgem un drum lung pe timp de iarnă, consumul înregistrat de computerul de bord a fost de 5.3 litri/100 km, în timp ce în oraş, acesta a crescut până la 7.3 litri/100 km. 

Performanţe

Duster nu este un autmobil gândit pentru sprinturi şi viteză. Este un crossover cu adevărate calităţi în teren accidentat, iar pe drumurile de asfalt se mişcă cu dezinvoltură, dar fără a ne uimi prin ceva anume. Perfomanţele se înscriu în limita decentă a clasei, având în vedere că Duster are doar 110 CP. Acceleraţia de la 0 la 100 km/oră se face în 12.9 secunde, iar viteza maximă ce poate fi atinsă este de 168 km/oră. Singurul model ce oferă performanţe similare este Suzuki S-Cross 1.6 DDIS de 120 CP, a cărui acceleraţie de la 0 la 100 km/oră durează 13 secunde. Restul modelelor din segment sunt ceva mai rapide având nevoie de la 10.2 secunde (Jeep Renegade) până la 12.2 secunde (Skoda Yeti).

Interior

Interiorul modelului Duster a fost şi el modificat în urma faceliftului primit. Dacia a ascultat şi a modficat o parte din elementele care păreau arhaice în modelul anterior, dar a decisă să păstreze câteva aşa cum sunt. În primul rând, comenzile pentru geamurile electrice s-au mutat de pe consola centrală pe portieră, aşa cum era normal. Apoi, avem o planşă de bord nouă, ceva mai plăcută privirii şi mai uşor de citit. Semnalizarea se poate face şi prin impuls, o scurtă apăsare pe manetă provocând trei clipiri ale semnalizatorului, element extrem de util la rularea pe autostradă. Deşi acest element există acum pe Duster, el lipseşte de pe alte modele din gama Dacia, cum ar fi Logan sau Dokker. Nu mai există indicator pentru temperatura lichidului de răcire, locul acestuia fiind luat de display-ul computerului de bord. Claxonul este la locul lui, așa cum ne-a obișnuit Dacia: pe maneta semnalizatorului. 

Pe consola centrală există acum display-ul tactil al sistemului MediaNav, dar spre deosebire de Logan sau Sandero acesta este amplasat prea jos, ceea ce face uneori dificilă urmărirea indicaţiilor de la sistemul de navigaţie. 

Materialele folosite sunt rezistente, ceva mai plăcute la pipăit, dar nu vei fi dat pe spate de atenţia finisărilor. Este genul de interior care va rezista în timp şi asta este cel mai important. Poziţia la volan este bună, nivelul de confort este chiar plăcut, iar spaţiul este suficient pentru cinci pasageri. Portbagajul este încăpător având un volum de 408 litri, unul dintre cele mai mari din această clasă.

Preţ de achiziţie

Capitolul unde Dacia Duster îşi face praf adversarii este poate şi cel mai important atunci când vine vorba de achiziţia cu cap a unui automobil nou. Dacia Duster este cel mai ieftin model din segmentul său, preţurile de achiziţie pornind de la 11.000 euro (TVA inclus) pentru modelul de bază cu motor pe benzină. Dacă vom alege un model diesel, mai bine dotat, ca de exemplu acest Laureate cu tracţiune integrală, preţul de pornire va fi de 17.100 euro, la care se mai adaugă costul opţionalelor. Preţul total al maşinii testate este de 19.200 euro.

Chiar şi aşa, singurul model concurent care se apropie cât de cât la nivelul de preţ este vărul Nissan Juke. Restul concurenţei afişează preţuri ce depăşesc serios bariera celor 20.000 euro. Mai mult, dacă urcăm puțin în segment și merge pe SUV-uri compacte, vorbim de sume în unele cazuri duble.

Pe lângă dotările clasice, Duster-ul se pretează şi la personalizare printr-o serie de accesorii care vor scoate în evidenţă caracterul său polivalent. Bare de protecţie, praguri, protecţii pentru pasajele roţi, protecţii pentru portiere, scuturi, ornamente şi eleron pentru hayon, toate pot fi achiziţionate şi montate prin reţeaua de dealeri Dacia. Există un catalog plin de accesorii care pot fi alese pentru modelul Duster și care poate fi consultat pe siteul mărcii. În ceea ce priveşte elementele montate pe maşina de test (protecţii pasaje roţi, protecţii portiere, scut ornamental spate, praguri, bullbar, ornamente proiectoare ceaţă, eleron şi cotieră) costul acestora a fost de 930 euro.

Siguranţă

Dacia Duster a fost testată la EuroNCAP în 2011, în varianta originală. A obţinut atunci un scor general de trei stele din cinci, iar gradul de protecţie pentru pasagerii adulţi a fost de 74%. Între timp, EuroNCAP şi-a înăsprit standardele, dar şi Dacia a mai adus o serie de îmbunătăţiri în ceea ce priveşte securitatea pasagerilor. 

Dacia Duster vine echipată în standard cu un set complet de airbaguri, ABS şi ESP, plus asistenţă la frânarea de urgenţă.

Ţinută de drum

Dacia Duster este automobilul perfect pentru România. A fost gândit parcă special pentru drumurile nu tocmai perfecte de la noi, pentru liniile de tramvai denivelate, pentru asfaltul cariat şi pentru gropile care apar proaspete în fiecare primăvară. Bonus, nu vei sta prea mult pe gânduri atunci când vei fi nevoit să parcurgi un drum neasfaltat din satele româneşti, chiar şi într-o zi ploioasă de toamnă, atunci când noroiul este la putere. Indiferent de suprafaţa de rulare, Duster se simte excelent.

Selectorul rotativ amplasat lângă schimbătorul de viteze ne permite să alegem între tracţiunea 4x2 şi modul Auto, în care toate cele patru roţi acţionează în funcţie de aderenţă. Pentru situaţii mai dificile există şi poziţia Lock. Oricum, Duster parcurge cu plăcere orice drum, oricât de prost ar fi. Urcă rampe severe, îşi încrucişează punţile fără ruşine şi te duce acolo unde ai nevoie.

Nu se face de ruşine nici când rulăm pe autostradă sau drumuri naţionale, suspensia fiind confortabilă şi pretându-se la drumuri lungi, dar fără a face excese sportive. Dacă împingem Duster la limită, ruliul îşi va face apariţia. La fel şi tendinţa subviratoare. 

Vizibilitate

Dacia Duster facelift are o siluetă similară cu cea a modelului original. Partea vitrată nu a fost modificată, astfel că vizibilitatea la bord este identică. Poziţia ceva mai înaltă la volan permite o bună perspectivă asupra traficului, deşi uneori montanţii pot jena raza privirii pe virajele mai strânse. Nimic ieşit din comun, însă. Oglinzile retrovizoare sunt decente, iar luneta oferă o perspectivă suficientă pentru manevrele cu spatele. Senzorii de parcare sunt un plus binevenit. 

Tehnologie

Dacia a îmbunătăţit semnificativ dotările modelului său crossover şi acest lucru se simte mai ales la interior. Sistemul MediaNav este cea mai importantă adăugire adusă, deoarece prin intermediul ecranului tactil cel de la volan are acum acces la navigaţie, sistem bluetooth pentru telefonul mobil, precum şi o mufă USB mult mai bine amplasată. Un minus pentru butoanele sistemului de climatizare, mai urâte acum şi mai greu de acţionat faţă de cele ale modelului anterior. Păcat că nu se oferă încă un sistem de climatizare automat. Ne-am exprimat mai sus și speranţa că Dacia va oferi în curând şi o cutie de viteze automată, iar mutarea claxonului pe volan rămâne doar un vis frumos, chiar dacă observăm pozitiv semnalizarea cu impuls şi computerul de bord. 

Avem şi cruise control cu comenzi pe volan, limitator de viteză, dar şi deja clasicul buton Eco ce permite rularea într-un mod mai economic prin anestezierea răspunsului în pedala de acceleraţie. 

Design

În urma faceliftului adus la jumătatea vieţii modelului Duster, acesta a primit o parte frontală complet modificată, cu un calandru mult mai complex şi faruri cu design nou. Per total, imaginea este mult mai bună, Duster reuşind încă să atragă atenţia, în ciuda faptului că deja sunt foarte multe exemplare pe străzi. Stopurile au primit şi ele o modificare discretă, dar în rest, linia generală a fost păstrată. Aspectul de break înălţat cu muşchi încă îşi păstrează bine factorul de atractivitate, iar în plus Duster este uşor de recunoscut. Nu putem spune că Duster este o maşină frumoasă sau urâtă, este exact aşa cum trebuie şi nimic nu mai trebuie modificat.

Nu ne-a placut

  • Amplasare display Media Nav
  • Amplasarea butonului pentru încălzirea scaunelor
  • Calitatea unor plastice
Date tehnice - Dacia Duster (2013-2017) 1.5 Diesel Turbo (dCi) 109CP 4x4 Man6 Laureate
Combustibil
Diesel
Nr. usi
5
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
1461
Lungime mm
4315
Putere maxima CP (rpm)
109 (4000)
Latime mm
1822
Cuplu maxim Nm (rpm)
260 (1750)
Inaltime mm
1625
Viteza maxima km/h
168
Greutate kg
1395
Acceleratie 0-100 km/h s
12.4
Ampatament mm
2673
Tractiune
4x4
Volum rezervor litri
50
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
408
Vezi versiuni si preturi Mai multe detalii despre Dacia Duster (2013-2017)

Ultimele teste

Comentarii (10)

  • joe.giorgica
    prost antifonat, si consum relativ mare, scaune fara confort la drum lung!in rest acceptabil
    37 23
  • Suleyman Cunoscatoru
    Daca modelul precedent costa 18.000, uite ca asta se aprope de 20.000.
    Deja m-as gandi la alternative sh din 2013 (Nissan Qashqai, Tiguan, ix35, etc).

    De ce ? O sa ziceti ca si de banii unui Qashqai nou imi cumpar X5, insa Dusterul comparativ cu cele mentionate nu-l putem numi chiar o masina calitativa si confortabila. Are tabla extrem de proasta, rugineste repede, motorul ala e cam micut si totusi este o masina low-cost.
    34 41
  • Domnilor de la AM, in manualul acestui autovehicul o sa "descoperiti" ca prima treapta de viteza este destinata zonei "offroad", plecarile in "plat" sau pana la un anumit gradient al rampei se fac direct cu treapta a 2-a. (studiati va rog viteza in fiecare treapta la 1000tr/min ....)
    38 3
  • "Dacia Duster este cel mai ieftin model din segmentul său, preţurile de achiziţie pornind de la 11.000 euro (TVA inclus) pentru modelul de bază cu motor pe benzină" -> dar este versiunea 4x2, un fel de logan suprainaltat...

    "Pentru situaţii mai dificile există şi poziţia Lock, care blochează diferenţialele" -> parca nu are diferentiale blocabile Dusterul... sau poate exista la versiunea face-lift....
    20 5
  • SnowM3
    Am mai spus-o si o repet: atunci cand testati un SUV e foarte important sa mentionati cat e garda la sol, unghiul de atac si de degajare, daca are scuturi metalice pe dedesubt si eventual adancimea vadului traversat. Cum puteti sa spuneti ca v-au placut 'aptitudini in off-road' cand nu i-ati facut nici macar testul rolelor.
    Don't take me wrong, Duster e un model foarte cunoscut in Romania, mare parte din datele de mai sus sunt stiute de multi cititori dar haideti sa fim mai profi !
    47 1
  • @SnowM3...:))

    ce procent din cei ce isi cumpara SUV stiu sau sunt interesati (la achizitie) de garda la sol?

    Asta plus ca Duster e deja pe piata de ceva ani si ar trebui sa stie fiecare dintre noi ca aceasta garda la sol este de...stul de mare :D
    10 27
  • Azazel
    19000 de euro? Ma scuzati, dar deja pot sa ma uit la Nissan Quashquai, Toyota Rav 4, Mitsubishi ASX, Mazda CX-5, Ford Kuga, VW Tiguan, Skoda Yeti sau Skoda Octavia 4x4 vechi de 2-3 ani si pana in 50-60000 de km care noi au fost peste 25000 de euro si in general nu sunt niste masini low cost. Sa dai atatia bani in Romania pe un Duster inseamna nebunie. Imi cer scuze posesorilor, dar Duster este un SUV low cost si oricat ar incerca Renault sa ascunda asta, se simte in detaliile care fac diferenta (confort, tinuta de drum, siguranta, caroserie galvarizata care nu exista etc.)
    Bine, pe alte piete gen Germania unde un neamt da 5-6 salarii pe asa ceva este o super afacere. Dar nici Germania nu e Romania.
    38 16
  • Cu reduceri de 30% la pretul dat poate facem vreun drive-test ca sa vedem ,,minunea,, off-road.
    8 9
  • @Azazel - ce neamt iti vinde tie masina aia cu 50-60.000 km? Adica cine si-o cumpara sa se joace putin cu ea si s-o vanda peste unu, doi, trei ani la jumatate de pret aproape noua ca si rulaj?... :) Chiar crezi tot ce vezi? :) N-o fi imposibil, dar e atat de putin probabil sa existe ceea ce zici tu ( in mod real ) incat sa nu prea reprezinte o solutie asa cum o oferi tu...
    20 8
  • Comparatia voastra intre Duster si Jeep Renegade nu este corecta, in conditiile in care Renegade este de 2 ori mai scump (ma refer la cea mai ieftina varianta 4*4). Jeep este o marca premium, e normal sa aiba alte dotari, motoare mai eficiente etc.
    Duster ramane in continuare pe primul loc pe lista "Prima mea masina"- si cand va aparea Duster 2, cu siguranta ca nu va mai putea fi detronat de nimeni :)
    11 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru